31 aug. 2010

Allt är politik



(Ursäkta reklamavbrottet, men den här filmen var för bra för att inte visas. Tack till Ulf Gustafsson för tipset.)

30 aug. 2010

Hur antroposoferna handskas med oliktänkande

Bloggaren Zooey är en ihärdig antroposofikritiker efter egna erfarenheter av att ha gått på Waldorfskola. Men att kritisera antroposofin är inget man gör ostraffad. På grund av sin kritik har Zooey fått en fanatisk antroposof vid namn Sune Nordwall på halsen, en man som följer Zooey runt nätet. Vill ni läsa en stark och rörande berättelse om någon som fått nog av att vara bevakad på det här sättet så läs Zooeys berättelse i inlägget "På spaning efter waldorffederationens förlorade samvete." (Sen kan ni idka vadslagning om hur lång tid det tar Nordwall att hitta hit och förringa Zooeys berättelse även här - jag var faktiskt inte medveten om att antroposoferna hade sådana sekttendenser.)

Ni som uppskattar god pseudovetenskap kan också roa er med att surfa runt på Nordwalls informationssida The Bee. Han har bland annat funderat kring det här med potentiering (en stegvis, rytmisk utspädning av en substans i till exempel vatten tills inget finns kvar av substansen, men där effekten av substansen ändå sägs finnas kvar).
Through the potentizing process substances are diluted, dispersed and rhythmizised in a solid or fluid medium, in a way that neutralizes their spatial characteristics and gives them an effect that primarily concerns the time-structure, "the biological clock"; the "ether body" of living organisms.
Eller varför inte läsa om "likheten" mellan EU-processen och cellcykeln?
Om man betraktar exempelvis cellcykeln utifrån samma allmänna perspektiv, ser man att den med avseende på mitosen uppvisar samma grundläggande inre lagbundenhet som EG/EUprocessen under perioden 1986-2030. Det framstår sannolikt som minst lika provocerande som att hävda att EG/EU-processen utvecklar sig enligt ett förutsägbart mönster under perioden 1986-2030. Inte desto mindre är det möjligt att notera och beskriva ett sådant djupt liggande mönster i det sätt på vilket cellcykeln förlöper genom interfasen och mitosen hos eukaryota celler.
Det finns fler guldkorn hos the Bee, men jag tror ni fattat poängen. Antroposofiska teorier är rolig läsning, visst är det så. Men glöm inte för en sekund de barn som utsätts för "utbildning" baserad på denna låtsasfilosofi. Dra in tillstånden för Waldorfskolorna och andra religiösa skolor. Alla barn förtjänar en bra utbildning, baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Läs tidigare inlägg om antroposofi här.

Två seminarier i Stockholm

Två seminarier på ABF Stockholm. Kl 18.00. Entré 50 kr. Välkomna!

  • Torsdagen den 2 september kl 18: Tro, vetande och humanism i vår tid

Debatten om tro och vetande, religion och politik, vetenskap och pseudovetenskap är mer aktuell än någonsin. Christer Sturmark, ordförande i förbundet Humanisterna, föreläser om dessa frågor och diskuterar med publiken. Seminariet tjänar också som en introduktion till förbundet Humanisternas verksamhet och ställningstaganden. Det passar utmärkt för nyblivna medlemmar eller de som är nyfikna på Humanisterna i största allmänhet.

  • Tisdagen den 14 september kl 18: Elisabeth Gerle och Christer Sturmark om religion och politik

Elisabeth Gerle presenterar sin nya bok Farlig förenkling - om religion och politik utifrån Sverigedemokraterna och Humanisterna (Nya Doxa). Hon driver tesen att trots att Sverigedemokraterna och Humanisterna är två helt olika grupperingar med olika åsikter, finns det likheter: De ger enkla svar på svåra frågor. Elisabeth Gerle anser att dessa förenklingar döljer att förhållandet mellan religion och politik är betydligt mer komplicerat.

Christer Sturmark, ordförande i Humanisterna, anser att just den tes som Gerle presenterar är den farligaste förenkling man kan göra i vår tid och i rådande spänningsfält mellan religion och politik.

Samtal mellan Elisabeth Gerle, adjungerad professor i etik vid Uppsala Universitet och etikforskare åt Svenska kyrkan och Christer Sturmark, ordförande i förbundet Humanisterna och författare till Tro och Vetande 2.0 (Nya Doxa) och Personligt – samtal med fritänkare (Fri Tanke förlag).

Slöjkamrater


Tack till Morgan Andréason för tips.

Religiös "tolerans"

27 aug. 2010

Richard Dawkins: "Faith School Menace?"

Richard Dawkins granskar konfessionella skolor i Storbritannien:


Del 2, 3, 4

Därför hävdar Humanisterna att tron är en privatsak

Gunnar Ståldal, före detta ordförande i Humanisterna Stockholm, skriver om religion som privatsak i Dagen.

Religion och politik

Var står riksdagspartierna i de humanistiska frågorna? - Humanisterna frågar ut riksdagspartierna inför valet

Tid: Tisdag 31 aug, kl. 18.00-20.00
Plats: ABF-huset, Sveavägen 41

Humanisterna har bjudit in politiker från samtliga sju riksdagspartier att delta i ett samtal om religion och politik. Var står vi i Sverige idag i frågor kring religiösa friskolor, slöja, burka, religiösa friskolor, tvångsgifte, könsstympning i föräldrarnas hemländer, manlig omskärelse, religionsundervisning i skolan, sexual- och simundervisningsdispens, hedersförtryck m.m?

Vad tycker riksdagspartierna om till exempel DO:s beslut i handskakningsdomen?

Seminariet anordnas i anslutning till projektet ”Kvinnors utsatthet i religiösa kontexter”, som Humanisterna driver med finansiellt stöd av Ungdomsstyrelsen.

Medverkande politiker:
Fredrik Lindstål (C)
Hardy Hedman (KD)
Gulan Avci (FP)
Hans Wallmark (M)
Olle Burell (S)
Zaida Catalan (MP)
Hediye Güzel (V)

Moderatorer: Christer Sturmark (ordförande Humanisterna, www.humanisterna.se) samt Sara Larsson (redaktör för tidskriften SANS www.sansmagasin.se)

Tem Jesus vs. Team Mohammed

The Daily Show With Jon StewartMon - Thurs 11p / 10c
Extremist Makeover - Team Mohammed vs. Team Jesus
www.thedailyshow.com
Daily Show Full EpisodesPolitical HumorTea Party

26 aug. 2010

Kristuskulten

Vi vet att de flesta kristna - speciellt i Sverige - är helt vanliga bearnaisesås-svenskar, men de är långt ifrån normgivande för kristendomen.

För övrigt så höll jag på att slå knytnäven i skärmen runt 12:30 av det här klippet. Blunda inte för sånt här bara för att det är jobbigt, fega inte ur! Bli förbannad å snacka om det med människor, oavsett om du är troende eller inte. Religionens dåliga sidor tystas alltid ner av fega människor som inte kan stå för den påverkan religionen har utanför deras isolerade vardagsrum och trygga bearnaisesåskök.



Detta kanske inte heller är normgivande för kristendomen, men det är en del av den - en stor del.

Vad varje muslim borde skriva under på?

Vad krävs av en civiliserad muslim egentligen? Sam Harris har apropå moskébygget vid Ground Zero satt ihop ett förslag på uttalande han tycker alla anständiga anhängare av Islam borde skriva under på.
Like all decent people, I am horrified by much that goes on in the name of 'Islam,' and I consider it a duty of all moderate Muslims to recognize that many of the doctrines espoused in the Qur'an and hadith present some unique liabilities at this moment in history. Our traditional ideas about martyrdom, jihad, blasphemy, apostasy, and the status of women must be abandoned, as they are proving disastrous in the 21st century. Many of Islam's critics have fully justified concerns about the state of discourse in parts of the Muslim world--where it is a tissue of conspiracy theories, genocidal ravings regarding the Jews, and the most abject, triumphalist fantasies about conquering the world for the glory of Allah. While the scriptures of Judaism and Christianity also contain terrible passages, it has been many centuries since they truly informed the mainstream faith. Hence, we do not tend to see vast numbers of Jews and Christians calling for the murder of apostates today. This is not true of Islam, and there is simply no honest way of denying this shocking disparity. We are members of a faith community that appears more concerned about harmless cartoons than about the daily atrocities committed in its name--and no one suffers from this stupidity and barbarism more than our fellow Muslims. Islam must grow up. And Muslim moderates like ourselves must be the first to defend the rights of novelists, cartoonists, and public intellectuals to criticize all religious faiths, including our own.
Vad tycker ni? Skulle det inte vara betryggande om diverse företrädare för världens näst största religion skrev under på detta? Eller lägger Sam Harris sig i andra människors tro för mycket?

Pseudovetenskap för svårlurade

Ray Kurzweil är en person som jag är extremt o-imponerad av. Han är självutnämnd futurist och klämmer till med allehanda förutsägelser om framtiden som varierar mellan att vara självklara till att vara rent ut sagt puckade. Den mest kända av hans förutsägelser är den om "singulariteten": enligt Kurzweil den punkt i framtiden när teknologiska framsteg börjar hända så snabbt att normala människor inte hinner med.

Hela förutsägelsen baserar sig alltså på den tidpunkt då tillräckligt många tillräckligt genomsnittliga människor säger "oh shit vad fort den teknologiska utvecklingen går nuförtiden - jag hinner inte med"? Inte mycket till förutsägelse, om ni frågar mig (och många många andra). Men Kurzweil är lurigare än att bara slänga ur sig en så ospecifik förutsägelse. Han har en graf för att backa upp den. Kolla här.
(Klicka på bilden för att se den större.)

Genast kan man konstatera några saker. Jo, han har faktiskt en människa som leder en flock apor längst upp i hörnet. Om det ska leda tankarna till en sorts evolutionär process behöver han läsa på lite. Evolutionsbiologer ryser när de ser den här bilden. Ett träd ska det vara, annars har man faktiskt fel. Men ok, det är en detalj.

Viktigare är kanske grafens innehåll, trots allt. Där har han, på en logaritmisk skala, plottat ett antal inte särskilt slumpmässigt valda "händelser" i planeten jordens historia. Det är många problem med dessa, låt mig poängtera några.
  • De biologiska begreppen klass, ordning, superfamilj och genus är helt godtyckliga begrepp som Linné skapade för att hålla ordning på de levande organismerna. Ingen av dessa entiteter är någonting som "uppstår". Lika lite som fyrkanter och trianglar är någonting som "uppstår". Det är bara begrepp som vi använder för att sortera saker i olika fack.
  • Vad motiverar att placera liv, klass, stadsstater och radioapparater i samma graf? Är det månne för att de råkar befinna sig på lagom avstånd ifrån varandra rent tidsmässigt?
  • Vad är det på y-axeln? Tid till nästa händelse? Vilken då händelse? Till en godtyckligt vald händelse som ligger på lagom avstånd för att ge en rak linje på en logaritmisk skala.
Den här grafen är förutom att vara fixad dessutom fel på så många plan att det gör ont att titta på den. Men vad föranleder denna kräkning åt Kurzweils håll? Jo, (en Facebookdiskussion och) hans senaste förutsägelse: att vi kommer att kunna dekonstruera den mänskliga hjärnan tillräckligt för att möjliggöra simulation av den på datorer - innan 2020.

"Va?" tänker du förmodligen om du kan något om hjärnan, "Hur kommer han fram till något sådant?" Här är hans uträkning: "Designen av hjärnan finns i generna. Det mänskliga genomet har tre miljarder baspar, eller sex miljoner bits, vilket blir ungefär 800 miljoner bytes innan komprimering. Om man plockar bort överflödig information och komprimerar ordentligt kan man komma ner till ungefär 50 miljoner bytes. Ungefär hälften av det finns i hjärnan, det vill säga 25 miljoner bytes, eller en miljon rader programmeringskod."

Nejnejnejnej, så är det inte! Den första och viktigaste poängen är att generna styr väldigt lite av hjärnans konstruktion. Om Kurzweil någonsin lärt sig något så har han samtidigt byggt om hjärnan - det är så minne fungerar. Och det är väl hela poängen med en hjärna, att man ska kunna lära sig något? En stor del av hjärnans konstruktion - det som är det viktiga och det som skiljer oss från andra djur - bestäms av hur vi använder den under vår uppväxt, vilken "mjukvara" vi laddar den med. Sen är faktiskt inte genetiska instruktioner direkt översättbara med programmeringskod. Bloggaren PZ Myers går igenom problemen noggrannare i två bloggposter: ett och två.

Jag är ingalunda ensam om att förtvivla över Kurzweils sianden. Det har nästan gått mode i det. Här ett väl valt citat:
"It’s as if you took a lot of very good food and some dog excrement and blended it all up so that you can't possibly figure out what's good or bad. It's an intimate mixture of rubbish and good ideas, and it's very hard to disentangle the two, because these are smart people; they're not stupid."
Douglas Hofstadter (en sann visionär!)

25 aug. 2010

Svenska armén får utökat gudomligt skydd

Jahve, den gamle krigsguden, gillar soldater. Tidningen Dagen rapporterar om ett nytt regeringsförslag i linje med den historiska kunskapen, ett förslag som ger ökat övernaturligt stöd för soldater som åker utomlands.
När Försvarsmakten på fredag presenterar det nya anhörigstödet kommer en organisation som står på kristen grund att få en viktig roll, bland annat genom att erbjuda familjerådgivning och krishantering.
Vad skönt, Gud är på Svenska arméns sida! Gud är i och för sig på alla arméers sida... Synd bara att Han aldrig kan bestämma sig. Så många krig har utkämpats i Hans namn för godhetens och kärlekens skull att man tycker att det goda borde ha vunnit för länge sedan. Men det kanske inte är poängen?

Fast ta inte budskapet om Guds förkärlek för soldater från mig. Ta det direkt ifrån de kristna själva.
Svenska soldathemsförbundet har funnits vid Försvarsmaktens sida sedan 1877, och har bedrivit sin verksamhet utifrån kristen grund. Enligt Andreas Philipsson är det inte märkligt att en kristen organisation jobbar så tätt intill militären.
- Kyrkan och militären har en lång tradition tillsammans, och har varit knutna till varandra i femhundra år. Där döden och livsfrågor har varit närvarande har den militära själavården funnits på plats, och där har Svenska soldathemsförbundet varit en aktiv part.
"Militär själavård"? Låter lite som "antroposofisk medicin", tycker ni inte? Eller som "teologiskt universitet" eller "Gud är kärlek".

Livsviktig forskning stoppad i USA

Forskningen på embryonala stamceller har efter ett federalt domstolsutslag blivit temporärt stoppad i USA. Domslutet motiveras med att forskning på embryonala stamceller bryter mot "the Dickey-Wicker Amendment" som förbjuder statlig finansiering av forskning som förstör mänskliga embryon. Domen är ett svårt bakslag för president Barack Obama som i fjol hävde en rad begränsningar för stamcellsforskningen.

Läs mer hos the Guardian.

Zombies har vandrat länge på vår jord

Man behöver inte styras av suspekta idéer för att viljelöst agera på andras kommandon. Det går lika bra att få hjärnan infekterad av svamp. Nedan en notis från ScienceShot om 48 miljoner år gamla fossil som visar tydliga tecken på existensen av zombies.

Zombies have roamed the Earth for at least 48 million years. Zombie ants, that is. Today, Ophiocordyceps fungi are well known for taking over the minds of ants such as the Camponotus leonardi worker pictured above. Once infected, an ant wanders away from its colony, bites down on a leaf vein near the forest floor, and dies—creating ideal conditions for the fungal fruiting body that sprouts from its corpse. Only parasitized ants perform this routine, and the bite marks they leave are so distinctive that they're recognizable even in fossil foliage, researchers will report online tomorrow in Biology Letters. The ancient leaf pictured bears 29 scars that represent the last acts of up to seven ants, probably close relatives of the modern Camponotus zombies. That makes the leaf the first known fossil evidence of zombie behavior in any animal.

Glory, glory howl-elujah!

"Like a dog looks to its master I will turn my eyes to Jesus.
With devotion in my footsteps I will follow where He leads me..."



Kvalitetsinslag från Pharyngula.

24 aug. 2010

Vi borde hjälpa kvinnor mera!

Till aftonbladet

Med båda fötterna på jorden... och huvudet upp i molnen.

Intervju med en kristdemokrat

Klipp från en intervju i Smålandsposten med prästen Karl-Henrik Wallerstein som står på femte plats på KDs kommunfullmäktigelista i Älmhult.
Är kristdemokraterna ett självskrivet parti för en präst?
– Det behöver inte vara det. Men jag är en värdekonservativ person med varmt hjärta och för mig är kristdemokraterna det perfekta partiet. Det beror på att de verkligen lyfter fram människans unika värde. Ibland kan jag dock önska att partiet borde vara ännu tydligare i vissa frågor.

Något exempel?
– Äktenskap för homosexuella. Jag tror faktiskt att de flesta människor anser att ordet äktenskap ska vara förbehållet att endast gälla mellan man och kvinna. Problemet är att så många partier fjäskar för RFSL (Riksförbundet för sexuellt likaberättigande). De har verkligen lyckats bra med sin lobbying.

Hur menar du?
– Många partier är så politiskt korrekta med en diffus och flummig moral. Utifrån min trosuppfattning är det inte tänkt att äktenskapet ska vara mellan två samkönade. Det står i bibeln. Däremot får det gärna heta partnerskap, de ska ha rätt att vara tillsammans utan att bli diskriminerade.

Vad tycker du om homosexuella?
– Jag har absolut ingenting emot homosexuella människor. Två av mina närmaste vänner är homosexuella. Men jag skulle varken kunna viga dem eller något annat samkönigt par, det är min fasta övertygelse. Jag vill bara skydda människovärdet.

Kommer kristendom att prägla din poltik?

– Skolan är en viktig politisk fråga för mig. Och där vill jag också lyfta fram religionens betydelse. Förut fick kyrkan hålla i konfirmandundervisningen på skoltid, så är det inte nu längre. Förut bad eleverna en morgonbön, så är det inte heller nu längre. Jag tycker att det hade varit jättebra om skolan kan införa detta igen. Skolbarn borde inte lyssna på Iron Maiden, det hade varit trevligare om de kunde lyssna på Tryggare kan ingen vara, eller någon annan psalm som präglat vår tro.
Tack till Magnus Westerstrand för tips. Läs även bloggaren Bengt Helds funderingar runt intervjun.

Ärlig reklam

23 aug. 2010

Hur PK är kyrkan?

Helsingborgs Dagblad har en intressant artikel om den politiskt korrekta Svenska kyrkan.
Den svenska kyrkan är inte längre politiskt inkorrekt eftersom den inte längre existerar som en enda enhet – den är enbart bestående av fraktioner som bekämpar varandra. Hur har det kunnat bli så? En förklaring är naturligtvis att kyrkan också vill vara en demokratisk folkvald enhet – men är det rimligt? Är Guds ord demokratiskt i den meningen att vi kan rösta om det? Kan man vara kallad till Gud genom kyrkovalet? Vad skall församlingen vila på? Ett politiskt beslut eller en urkund?

HAN finns överallt - och HAN ser dig!

22 aug. 2010

Brottet: otrohet straffet: stening!


Hon heter Sakineh Mohammadi Ashtiani och är 43 år. Hon är dömd att stenas till döds – för en påstådd kärleksförbindelse med en man. Citatet är hämtat från Aftonbladet och jag tycker det har en del med bilden som kallas "påsen" att göra. Vad kan vi Humanister göra för detta. Vad gör muslimer i Sverige för att bekämpa kvinnoterror i sina hemländer?

Söndagspredikan: Sådant man får och sådant man väljer

Om du vill skippa introduktionen så spola fram till 6:25. Talaren är Jeff Bezos, mannen som startade nätbokhandeln Amazon. Han pratar om skillnaden mellan sådant man får (talanger) och sådant man väljer.

21 aug. 2010

Spar pengar - lägg ner de teologiska högskolorna, fakulteterna och institutionerna

Att det finns teologiska institutioner kvar vid Svenska universitet är ganska ... konstigt? Men nu när universiteten får mindre och mindre pengar per student kanske det vore en bra idé att faktiskt lägga ner dessa institutioner och satsa pengarna på ämnen som har starkare... ehm... beröring med verkligheten. Religionsvetenskap, historia, litteraturvetenskap, filosofi och liknande kan lätt svälja den undervisning av värde som fortfarande bedrivs av teologerna. Resten hör bättre hemma hos samfund, typ Svenska kyrkan.

I Storbritannien har precis Bangor University rapporterat att man kommer att stänga sin egen teologiska fakultet 2013, och istället slå samman den med teologen hos University of Wales Trinity Saint David för att hålla nere kostnaderna. Sophia Deboick menar i the Guardian att universitetet gör fel, men ger på vägen exempel som totalt underminerar hennes egen position.
Many will argue that if anything is going to be cut, theology departments are a pretty obvious target. Theology doesn't cure cancer, build skyscrapers or even produce books that anyone in their right mind would want to read. Thomas Paine said that theology "is the study of nothing", while science fiction writer Robert A Heinlein, in a memorable metaphor, likened it to "searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there".

Anyone who has grappled with the torturous passages of Thomas Aquinas's Summa Theologica will certainly have some sympathy for this position, and Aquinas's musings on such obscurities as whether a mouse or a dog that eats a consecrated Eucharistic host receives the body of Christ, are certainly not a great argument for the continued public funding of theological education.

Men ärligt talat... Lägg ner!

20 aug. 2010

Katolicismen i Europa befinner sig i fritt fall

Katolska kyrkan, den gamla brutala maktinstitutionen, befinner sig i fritt fall över hela Europa. Läs artikeln "The fate of Catholic Europe: the void within", hos the Economist och fröjdas över hur frihetens klockor ringer över kontinenten.
But in many European places where Catholicism remained all-powerful until say, 1960, the church is losing whatever remains of its grip on society at an accelerating pace. The drop in active adherence to, and knowledge of, Christianity is a long-running and gentle trend; but the hollowing out of church structures—parishes, monasteries, schools, universities, charities—is more dramatic. That is the backdrop against which the paedophile scandal, now raging across Europe after its explosion in the United States, has to be understood. The church’s fading institutional power makes it (mercifully) easier for people who were abused by clerics to speak out; and as horrors are laid bare, the church, in many people’s eyes, grows even weaker.
Världen utvecklas och vi med den. Det är inte utan att man känner lite hopp inför framtiden.

19 aug. 2010

Påse

Man KAN bygga en katolsk kyrka brevid en lekplats - men BÖR man göra det?

John Stewart och the Daily Show angående moskébygget brevid Ground Zero.

The Daily Show With Jon StewartMon - Thurs 11p / 10c
Mosque-Erade
www.thedailyshow.com
Daily Show Full EpisodesPolitical HumorTea Party

Tack till Ellis Wohlner för tipset.

18 aug. 2010

Mecca mean time?

Här en nyhet som till förvilling liknar ett aprilskämt. I samband med att Ramadan drog igång häromdagen startade också en tre månader lång testkörning av världens största klocka, Abraj Al-Bait Towers, eller som den också är känd som: "Mecca Royal Clock Hotel Tower". Hela komplexet som klockan sitter på är byggt av Saudi Binladin Group.


Inget fel med en gigantisk klocka. Men nu har en konferens med islamiska "lärde" kommit med uppmaningen att Greenwich Mean Time i samband med klockans igångsättande bör ersättas med Mecca Mean Time. Varför? Man framför några olika skäl:

En framstående imam, Sheikh Youssef al-Qaradawy, hävdade att modern vetenskap bevisat att Mecca är jordens verkliga mittpunkt.

En annan framstående imam, Yusuf al-Qaradawi, menade att till skillnad från andra longituder så är Mecca perfekt linjerad med den magnetiska nordpolen.

Det här att hävda att Mecca är en zon utan magnetism är tydligen populärt. Till exempel har Abdel-Baset al-Sayyed på  Egyptian National Research Centre givit stöd för åsikten och sagt att "Det är därför människor som reser till Mecca, eller bor där, lever längre, mår bättre och upplever mindre påverkan av jordens gravitation. Man blir laddad med energi."


Mötet i Quatar är enligt BBC del av en populär trend att hitta Korantexter som stämmer överens med modernt vetenskapligt kunnande. Den här strävan kallas Ijaz al-Koran vilket ungefär betyder "Koranens mirakulösa natur". Enligt den här läran blev vetenskapliga sanningar uppenbarade i Koranen och det är forskares sak att förstå textens verkliga innebörd.

Medan de muslimska lärde gör sig till åtlöje kan vi andra kontemplera över några "vetenskapliga sanningar" (som kanske står i Koranen?):
  • Det finns ingen stor klocka i Greenwich som bestämmer världens tid. GMT är bara en praktisk överenskommelse och det är en en historisk tillfällighet att noll-meridianen går igenom Greenwich.
  • Den magnetiska nordpolen flyttar på sig. Förra året (2009) skedde den här förflyttningen med en hastighet på 64 km per år. Noll-meridianen är ingen geologisk variabel.
  • Även om Mecca hade varit perfekt linjerat med en stillastående magnetisk nordpol skulle det inte ha inneburit att det inte skulle funnits något magnetfält i Mecca. Ej heller att man skulle bli laddad av energi om något magnetfält skulle saknas. Eller att magnetfältet skulle ge mindre påverkan av gravitation. Eller att något av allt detta skulle ha någon sorts påverkan på hälsa och livslängd.
  • En sfär har ingen mittpunkt på ytan. Jordens verkliga mittpunkt - som ligger inuti jorden - har helt andra egenskaper än Mecca. Förutom att det kanske är varmt så in i helvete på båda platserna.
Läs mer i The Telegraph, hos Dagen, hos Pharyngula, hos Time, eller hos BBC.

Skrev jag att klockan skulle gå moturs? Fast det kanske ni räknade ut själva.

17 aug. 2010

Trollformel för snyggare rumpa?

Dina träningspass är över! Släng dieten i soporna! Nu kan du istället köpa dig en snyggare rumpa genom att betala $8.95 till en Wicca-häxa som då utför en magisk trollformel å din rumpas vägnar. Läs mer här på e-bay. (Varning - annonsen är illustrerad av ... en naken rumpa.)

(Via Pharyngula)

Logiken i det kristna budskapet



Tack till Thomas för tipset.

15 aug. 2010

"Enda sättet att styra ett land är en nobel katolsk monark"

Men innan dess är det bäst att inskränka rösträtten till trogna katoliker...

Filmen vi hade velat se - eller inte

Via Pharyngula.

14 aug. 2010

Storbritannien överger vidskepelse och religion

Storbritannien är nu världens minst religiösa land, enligt en ny undersökning. Här en intressant artikel på ämnet, av Johann Hari.
Once they had to rely on persuasion rather than intimidation, the story of British Christianity came to an end.

Gaybar vid mosken vid Ground Zero?

Fox News är inte alltid så trevliga, men här har de väl ändå en poäng? Om placeringen av en moske vid Ground Zero är ett tecken på tolerans så borde väl en placering av en bar för homosexuella - med muslimsk "touch" - brevid mosken vara ett ännu bättre tecken på tolerans?



Min åsikt är att placeringen av en moske vid Ground Zero är totalt smaklös. Vilken lära var det som motiverade självmordspiloterna i flygplanen? Det är väl inte självmordspiloterna som ska ha ett monument? Lämpligare hade varit att bygga ett sekulärt monument - för alla, helt enkelt - för det var folk av alla och ingen övertygelse som var offer i terrordådet.

13 aug. 2010

"The war on brains"

12 aug. 2010

Gästinlägg: Religion och prestation

Nedan följer ett gästinlägg av Angelica Karlsson, journalist och krönikör på Seglora Smedja. Jag har bett om att få återpublicera texten här (den är ursprungligen publicerad just på seglorasmedja.se) eftersom den på ett intressant sätt belyser problemen med att göra Jesus ord relevanta för dagens samhälle. (Boende i Stockholm kanske också är intresserade av att veta att Seglora smedja anordnar en filmfestival om religiös och politisk fanatism på Bio Rio 28-29 augusti som verkar lovande. Läs mer här.) Nu till texten:
______________________________


Det var den nionde söndagen efter trefaldighet och jag var på en högmässa med temat ”Goda förvaltare”. Prästen läste upp söndagens evangelietext, en liknelse från Lukasevangeliet där Jesus berättar hur det kommer att gå för de bra respektive dåliga förvaltarna; de duktiga kommer få än mer ansvar, medan de som misskött sig ska piskas med många rapp.

Jesus ord är skrämmande, men det som skrämmer mig mest är nog det prästen Ewa Lindqvist Hotz berättade om att det finns en evangelieboksgrupp i Kyrkomötet som faktiskt har valt just den där texten skulle läsas. Hon ifrågasatte valet av text eftersom grundbudskapet helt uppenbart går förlorat i dag, Jesusorden landar fruktansvärt fel i ett prestationssamhälle där många människor aldrig anser sig vara duktiga nog och alltför ofta blir utbrända av rädslan för att misslyckas.

Jag är liksom många andra kristna uppväxt med en rädsla för satan, dom och skärseld. Som ung bar med mig en ständig oro över att råka göra fel, eller kanske bara inte prestera tillräckligt bra. Förvaltarberättelsen i Lukasevangeliet är bara en av de texter som genom tiderna använts i avskräckande syfte för att hålla folk i schack.

Jag tror att jag förstår vad det är som Jesus egentligen menar, om man sätter in budskapet i sitt sammanhang. Han ville nog berätta att den som har fått mycket, och kan mycket, också har större ansvar än andra. Och då, för drygt 2000 år sedan, såg samhället och straffpåföljderna dessutom inte alls ut som i dag. Mycket har förändrats – tack och lov – och det tycker jag borde påverka valet av texter.

Jesus ord om prygel och pisk får mig att tänka på fundamentalistiska teokratier, såsom Iran och Somalia, där de dåliga förvaltarna straffas på de mest barbariska sätt. Även här i Sverige har vi grupper som är bokstavstroende och som inte tolkar religiösa texter utifrån de sammanhang de uppkommit i. Jag har vuxit upp nära en av dessa grupper och det är laestadianismen, eller närmare bestämt den strängare uppfattningen västlaestadianism. Där anses det bland annat vara synd att titta på TV, dricka alkohol, lyssna på oanständig musik och ha fina saker såsom blommor, tavlor och gardiner. Bestämmelserna är skapade utifrån vad grundaren Lars Levi Laestadius predikade i början av 1800-talet, och har följts sedan dess.

Men vad var det egentligen Laestadius ville säga? När han tillträdde tjänsten som kyrkoherde i Karesuando 1826 mötte han ett samhälle där det rådde misär och fanns ett utbrett alkoholmissbruk. Laestadius inledde en kamp för att bota alkoholisterna och hans insats kom att ha en stor betydelse för levnadsförhållandena i Norrbotten. Han sa mer eller mindre samma sak som Jesus predikade: att den som har fått mycket också har ett större ansvar. Han sa att fäderna bör köpa mat till sina hungriga familjer i stället för att lägga pengarna på sprit åt sig själv, och predikade också om vikten av att fokusera på att styra upp sina liv i stället för att supa och roa sig. Just då hade han helt klart många poänger men vad hände sen?

Laestadius var inte bara en präst utan även en erkänd botaniker som gett namn åt åtminstone fyra växter. Hur kan det då komma sig att en del laestadianer i dag undviker just blommor, och hävdar att de följer honom? Hur kan hans budskap om renlevnad ha tolkats så tokigt? Jag har inget svar på frågan, men tror att det är viktigt att hela tiden gå tillbaka till de religiösa texternas kärna. Vad menade egentligen Jesus, Mohammed, Laestadius och de andra? I bibeln ser jag kärleksbudskapet som det allra största, och är det då inte det som man borde framhäva – i stället för att skrämma församlingarna med hot om pisk och prygel? Vi är inte ett gäng busar i Jerusalem för 2000 år sedan. Inte heller är vi ett gäng alkoholiserade män i ett patriarkalt Sverige i början av 1800-talet. Precis som Jesus själv säger så åtföljs makt av ansvar, och jag tycker att kyrkorna har ett ansvar att se till att Guds ord når fram till församlingarna på rätt sätt – just i dag.

Angelica Karlsson

John Hron-priset till flicka

John Hron-priset för civilkurage har delats ut till en flicka som stödde den våldtagna flickan i Bjästa. John Hron mördades då han bara var 14 år av nazister i Kode utanför Kungälv. Pengarna delas ut i hans minne av John Hrons stiftelse. Läs mer i UNT.

Tack  till Svante Nevéus för tipset.

Hitchens om sin cancer

Christopher Hitchens har fått cancer. Det har lett diverse kristna grupper att be för hans tillfrisknande, hans död, eller hans omvändelse. Om detta, och mycket annat, pratar han med Anderson Cooper.



Han skriver även väldigt rörande om sin diagnos i Vanity Fair.

11 aug. 2010

Richard Dawkins om heltäckande slöja

Richard Dawkins har uttalat sig om heltäckande slöja (burka eller niqab).
Jag upplever burkan som känslomässigt motbjudande eftersom den för mig är en symbol för kvinnoförtryck.

Rätt så förutsägbart blir Dawkins nu kallad för "okunnig" och "islamofob" av diverse muslimska grupperingar - det är ju så man hanterar kritik på den religiösa sidan. Men han vill inte föreslå något förbud:
Som liberal tvekar jag att föreslå ett generellt förbud för något sätt att klä sig eftersom det skulle få oönskade effekter för individens frihet och valfriheten.

Dawkins fällde sina kommentarer i samband med den förestående premiären av hans dokumentärfilm om religiösa skolor. Dawkins menar att "religiösa skolor fungerar socialt segregerande" och kan inte kan förstå varför offentliga medel ska spenderas på att "etikettera barn med något så godtyckligt som religiös tillhörighet".

Läs mer hos the Mail Online.

10 aug. 2010

9 aug. 2010

Dan före dan före Ramadan

På onsdag börjar ramadan. Förmodligen. Det är lite svårt att veta eftersom startdatum avgörs av när man kan se nymånen i Mecka. Ramadan är en viktig högtid för muslimer eftersom det var under denna månad (den nionde i den muslimska kalendern) som Allahs budskap började uppenbaras för profeten Muhammed genom att han fick träffa ärkeängeln Gabriel. De talades vid ensamma i en grotta (hmm...) och budskapet nedtecknades sedan i Koranen.

Koranen har bland annat följande trevliga budskap för oss som inte riktigt ser storheten i det Allah hade att förmedla till oss.
[2:23] Och om ni tvivlar på något av det som Vi steg för steg har uppenbarat för Vår tjänare, kom då fram med en sura som kan jämföras med detta och kalla på era vittnen - andra än Gud - om ni talar sanning.
[2:24] Om ni inte gör detta - och ni kommer inte att göra det - frukta då Elden, vars bränsle är människor och stenar och som hålls i beredskap att ta emot dem som förnekar sanningen.

Nice. För er som undrar över Humanism som livsåskådning och vill jämföra lite så innehåller humanismen inget hot om straff alls.

Enligt Wikipedia gäller följande under ramadan: "Under ramadan är alla vuxna, friska och bofasta muslimer skyldiga att, från gryning till skymning, avhålla sig från mat, dryck, rökning samt sexuella relationer." Varför? För att det står i Koranen:
[2:183] TROENDE! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er - kanske skall ni frukta Gud.
[2:184] [Fastan skall vara] ett begränsat antal dagar. Men den av er som är sjuk eller på resa [skall fasta senare] under motsvarande antal dagar och de som har möjlighet skall som offer ge en nödställd att äta. Och den som självmant gör gott utöver vad plikten bjuder, [skall finna att] detta kommer honom själv till godo. Och fastan är för ert väl - om ni visste [hur mycket gott den tillför er]! 
För att veta hur skolor ska hantera Ramadan har Islamguiden.com vänligt nog satt ihop en brochyr med goda råd: Råd och tips till svenska skolan vid mötet med muslimska elever:
Ett problem som ibland dyker upp är att vissa skolor kontaktar föräldrarna och kräver att den muslimska eleven skall avbryta sin fasta för att de anser att denne elev blir trött och att det påverkar elevens skolarbete negativt.

Oftast brukar det vara så att när vi börjar fasta så blir vi trötta och påverkade under ramadans första dagar eftersom kroppen måste vänja sig vid detta. Sedan brukar det gå över.

Det finns en risk att man som skola förlorar mer på att försöka förhindra en elev från att fasta, för då kan denne elev och hans/hennes föräldrar känna att man inte tar hänsyn till elevens rättighet att utöva sin religion, man stoppar elevens chans att vara delaktig i denna viktiga månad. Och genom detta riskerar man att förlora elevens och föräldrarnas respekt och vilja att samarbeta med skolan. Det som också självklart blir en följd av att förbjuda eleven att fasta är att denne elev mår dåligt av detta förbud eftersom det påverkar hans/hennes muslimska tro och identitet. En nöjd elev utför sitt skolarbete bättre än en missnöjd elev. Så om läraren istället uppmuntrar eleven att klara av denna fastedag kommer detta bidra till förtroende för läraren och trygghet för eleven.

Brochyren innehåller även önskemål om skolavslutningar som skulle kunna varit skrivna av en humanist.
För en muslim så är kyrkan en plats för de kristna och synagogan en plats för de som följer Judendomen. Vi muslimer har vår moské. Det bästa är att hålla skolavslutningen på en neutral plats så behöver varken muslimer, judar, ateister, hinduer, buddhister eller andra känna sig kränkta.
Att låta bli att äta är ingen större fara under en tid, så visst bör väl troende elever få hedra fastan? Frågan är dock vid vilken ålder det kan vara lämpligt? För riktigt små barn är det förstås direkt olämpligt. För stora barn (övre tonåren) är det förstås ingen fara alls. Men var går gränsen? En diskussionsfråga att lösas i samförstånd.

Värre är det med de speciella religiösa reglerna som finns för flickor. Men mer om det en annan gång. Ni kan läsa mer om Ramadan i DN där det bland annat står så här:
I vissa länder riskerar den som inte följer fastereglerna att bestraffas. Från Iran finns uppgifter om att personer som ätit på offentlig plats under ramadan dömts till spöstraff. I Algeriet dömdes för ett par år sedan sex personer till fyra års fängelse för att ha ätit på offentlig plats under ramadan. Domen överklagades och de sex friades.
Jämför de åtgärderna med en koranvers:
[2:256] TVÅNG skall inte förekomma i trosfrågor. Vad som är rätt handlande är nu klart skilt från fel och synd. Den som förnekar de onda makterna och som tror på Gud, har sannerligen vunnit ett säkert fäste som aldrig ger vika. Gud hör allt, vet allt.
Vad gäller er som fått för er att Islam är fredens religion kan jag dock bara uppmana till en läsning av Koranen. Ni kommer att bli uttråkade till tårarnas gräns, men framför allt förskräckta. Läs och lär.

8 aug. 2010

Ett förslag till humanistisk sång

Sång och lyrik i humanismens tjänst?

Hur sprider man bäst humanismens budskap? Tja, innan man börjar måste man ju veta vad man menar att humanismens budskap är. För mig är det framför allt att människan – både den individuella och mänskligheten – har både förmågan och ansvaret att ta sitt och sin hemplanets öde i egna händer. Exakt hur vi skall klara detta är ständigt öppet för diskussion, men demokrati, vetenskap och mänskliga rättigheter tycks vara bra verktyg. Dessa verktyg i sin tur förutsätter vissa saker, som utbildning och ett visst mått av materiellt välstånd. Men i vårt land har vi båda dessa ting i överflöd, ändå är det många som inte verkar bry sig särskilt mycket om att ens försöka ta sitt ansvar. Ingen kan förstås tvinga dem, men det är knappast oetiskt att uppmuntra dem till det. Detta är en del av vad jag betraktar som att sprida humanismens budskap. Så hur kan man göra det?

Dels måste vi förstås formulera budskapet på ett trovärdigt sätt, med logik och gärna hänvisningar till vetenskapliga studier. Men det räcker inte. Att ett budskap är trovärdigt är inte detsamma som att det är värt att tro på. Om vi skall bry oss om det alls så måste budskapet också ha ett emotionellt innehåll. För många av oss har logiken, förnuftet, vetenskapen i sig själva en skönhet och då fylls budskapet automatiskt med mening. För andra krävs det mer. Hur skall vårt budskap nå även dem?

Ett sätt är att säga det med toner. Detta i sig gör budskapet varken mer eller mindre sant, men det gör det lättare att ta till sig. Ta som exempel följande budskap: "Det är omöjligt att inte gråta när man tar farväl av den man älskar." Låter bra, vad? Men prova nu att sjunga "Vem kan segla förutan vind" och känn vilket som tränger djupast. För mig ger sången en starkare förståelse av budskapet, fastän andemeningen är densamma, och det tror jag är för att de svepande molltonerna väcker samma känsla som orden talar om. Havregrynsgröt är lika närande (och kanske till och med nyttigare?) utan salt, men den går ner lättare med, och på samma sätt är budskapet lika sant (eller falskt) utan att kläs i samstämmiga känslor, men det går hem bättre med. Lyrik kan också nå långt – att bara läsa texten till sången ovan utan toner gör ändå ett starkare intryck än den motsvarande prosafrasen.

Det jag är ute efter är alltså sånger eller dikter som förmedlar ett humanistiskt budskap (för att förtydliga, så är jag alltså inte ute efter några ateistiska sånger – texter som handlar om ”Gud”, på positivt eller negativt sätt, finner jag ointressanta.) Men då inträder svårigheten med tolkningsbarheten hos det bildspråk som krävs för att göra en sång intressant. Vad är det som är det humanistiska i en viss text? Handlar den om yttrandefrihet? Om fred och kärlek? Om hur man gör sig själv eller andra till bättre människor? Och hur handlar den om det?

Allt detta ligger förstås i betraktarens ögon och en annan betraktare kan läsa något helt annat ur texten. Den ena tolkningen är förstås inte riktigare än den andra och en text kan betyda fler olika saker samtidigt, men att få höra en annans tolkning kan innebära en fördjupad upplevelse av texten och tillgång till nya idéer: ”Ja, så kan man ju också se det, det hade jag inte tänkt på!” Att bara säga att en sång är humanistisk räcker inte för mig, jag måste förstå varför också. Annars kanske havregrynsgröten visar sig vara gjord på vassla och sågspån...

Jag tror med andra ord att humanismen kan nå högre höjder på sångens och poesins vingar. Därför vill jag rikta två frågor till er andra. För det första: vet du eller har du skrivit någon sång eller dikt som du tycker har ett humanistiskt budskap? I så fall vill jag gärna dels att du skickar den till pederpax@gmail eller skriver in den i en kommentar nedan, vilket du vill – men jag vill också be dig att skriva vad du menar att budskapet är och hur du utläser det, med andra ord din tolkning av texten.

För det andra: Kan någon komma på något skäl att inte försöka framföra det humanistiska budskapet (vilket du än tycker att budskapet är) på detta sätt?


Slutligen vill jag själv ge några exempel på sånger med humanistiskt budskap. En väldigt kort kommer från Lisa Ekdahl, som i och för sig själv är troende men ändå finner många korn. Den här heter Ro och lisa och går i sin helhet så här:

Du är så fin, ja,
förändra dig aldrig!
Du är allt det fina, så
fördjupa dig alltid!
För om du gör så, då skall du finna ro,
ja följ detta råd, så skall du finna ro
och lisa!

Det humanistiska i detta är att vi alla kan dels acceptera oss själva som vi är (”förändra dig aldrig”). Vi föds (enligt viss personlighetspsykologisk forskning) med ett visst temperament som vi behåller livet ut, bättre att inte ödsla tid på att önska att man vore någon annan. Vi har alla något unikt att bjuda på. Men vi måste inte leva ut alla våra sidor på ett destruktivt sätt bara för att vi accepterar dem – vi kan alltid fördjupa oss, det vill säga öka vår självförståelse och på så vis uttrycka den person vi är på ett konstruktivt sätt. Om man till exempel är hetlevrad, kan man försöka lära sig att ta vara på den energi man får när man går igång för att lösa det problem man stött på istället för att skapa onödiga konflikter kring det. Detta är enligt mig högst humanistiskt och påminner mig om en vers ur Eddan (vers 71):

Den halte rider, den handlöse vallar,
den döve han duger till att slåss;
den blinde är bättre än bränd man är,
ett lik kan ej nytta någon.

Om man bortser från det ofta tidstypiska bildspråket (som ”duger till att slåss”) och läser den med moderna ögon, har Eddan många visdomsord att bjuda på. Jag kan rekommendera verserna 10-11, 34, 47 och 77-78 också.

Själv har jag skrivit en svensk, humanistisk text till den vackra melodin Amazing grace:

Åh, stora fröjd att vara här
i livets gröna dal,
inunder himlens stjärnesfär
i evighetens sal.

Här finns min kraft, här finns min ro,
här finns allt jag begär.
Här är jag född, här vill jag bo,
när jag dör, förblir jag här.

Och över Jorden går vår sång
från mun till mun vår dröm:
att vi skall skapa fred en gång,
stå kvar i tidens ström.

Så res dig upp och sjung med oss -
det är blott ditt beslut.
Släpp dina skaparkrafter loss,
var god, var stark och njut!

De två första verserna syftar på det meningsfulla i tillvaron här på jorden, helt utan att ta religionen till hjälp. De två sista på att vi själva kan, som jag skrev inledningsvis, ta vårt öde i egna händer, och att var och en måste ta det beslutet själv – men att det är värt besväret.

Just detta att sätta nya texter till gamla melodier kan man också ta till om man av sociala skäl behöver sjunga med i en psalm i kyrkan. Det behövs inte alltid mycket ändring för att göra en avsevärd förbättring. Ta bara den så älskade ”Den blomstertid” som är alldeles utmärkt även textmässigt, till dess det där med ”Guds godhets rikedom” dyker upp. Byt bara ut ”Guds godhets” mot ”naturens”!

Nu sätter jag punkt innan detta inlägg blir alltför långt, men jag hoppas få många vackra sånger mig tillskickade och kan också lägga till fler själv senare. Vem vet, det kanske blir en sångbok av det, ett komplement till högtidsboken?


Allt gott,

-Peder

Söndagsföreläsning: Apors ekonomiska sinne lika dåligt som vårt



(Jo, jag vet att jag tjatat om att man inte ska jämföra människor med enstaka andra arter. Men i det här föredraget är hela poängen att "Wow, de är precis som vi!" och inte "Aporna är på det här sättet, därför är vi likadana." Dessutom menar föredragshållaren att hennes resultat betyder att egenskapen i fråga kan ha evolutionärt gamla anor, inte att de nödvändigtvis har det.)

5 aug. 2010

Vidskepelsen börjar bli rumsren

Jag hittade denna artikeln i min lokaltidning idag och det är väl tur att det finns någon som kritiserar dem.

medium

4 aug. 2010

Gud på analyssoffan



Psyche, för er som inte har er grekiska mytologi färsk i minnet, var själens gudinna. Läs mer här.

3 aug. 2010

”Religiösa krav ska hållas borta från politik och lag”

Dilsa Demirbag-Sten och Per Bauhn svarar idag i DN på debattartikeln "Är vi beredda att älska juden och muslimen?" som vi skrev om här på bloggen häromdagen.
Sven-Bernhard Fast, Caroline Krook, Peter Weiderud och Karin Wiborn (DN Debatt 23/7) vill uppenbarligen att samhället ska tvingas anpassa sig till religiösa normer och krav. Den troende ska inte behöva kompromissa om klädval och hälsningsformer, i stället ska arbetsgivaren tvingas böja sig. Trots försöken att framställa religionen som undanträngd, vittnar artikelförfattarnas inlägg snarast om en offensiv ambition att låta religiös tro diktera rättigheter och skyldigheter. Detta bör alla frihetligt sinnade medborgare ta på största allvar.

[...]

[A]tt religion i sekulära samhällen betraktas som en privatsak betyder inte att man anser religion vara socialt oväsentlig. Tvärtom handlar det om att man inser religionens förmåga att slita sönder samhällen i oförsonliga strider, och att det därför, av ren social självbevarelsedrift, är bäst att hålla religiösa föreställningar borta från politik och lag. Lika lite som de troende ska tvingas ge upp sina övertygelser, lika lite ska de troende kunna tvinga på omgivningen dessa övertygelser. Religionsfriheten ska därför också förstås som en rätt att slippa rätta sig efter religiösa påbud – på arbetsplatsen, i det offentliga rummet, i konst, filosofi och vetenskap. Det är denna sida av religionsfriheten som författarna försåtligt undergräver genom att framställa religionsutövare som offer bara för att omvärlden inte anpassar sig till deras övertygelser.

Sorgliga nyheter från Afrika

Om en undersökning av det amerikanska Pew Forum, från tidningen Dagen:
Kristendom och islam har under det senaste seklet vuxit sig stora på de traditionella afrikanska religionernas bekostnad

61 procent av alla kristna afrikaner tror att de kommer att få bevittna Jesus återkomst, och omkring 52 procent av alla muslimska afrikaner tror att de kommer att få se kalifatet återuppstå.

I Afrika tar man religion på största allvar, och om den nuvarande trenden håller i sig kommer det i framtiden bara att finnas två religioner kvar på kontinenten.

Att "ta ta sin religion på största allvar" innebär bland annat följande:
Andlighet är en del av vardagen. (Över 30 procent säger sig ha blivit gudomligt helade, fått se en ond ande drivas ut eller tagit emot ett budskap från Gud).

Heliga böcker tas på allvar (76 procent av alla kristna säger att Bibeln bokstavligen är Guds ord och 80 procent av alla muslimer anser att Koranen bokstavligen är Guds ord).

Heliga böcker ska användas i politiken (60 procent av de tillfrågade kristna ville att Bibeln skulle vara en del av landets lagstiftning, medan 63 procent av alla muslimer ville se sharialagar som baseras på Koranen).
[...]
Muslimer ber mer, men kristna får oftare bönesvar (72 procent av alla kristna säger att de ber varje dag, medan 92 procent av alla muslimer ber dagligen, men det är vanligare att kristna får bönesvar).
[...]
Framgångsteologi får stor plats (56 procent av alla kristna tror att Gud ger rikedom och bra hälsa för den som tror).
Men det är inte bara sin egen välgång man hänger upp på religionen. Även "moralen" kopplas dit, vilket som vanligt ger lite konstiga slutsatser där rätt så bra etiska regler som syftar att minimera lidande och maximera tillit blandas hej vilt med försök till kontroll av andras privatliv och påbud mot de som sviker "den rätta läran".
Moral och religion hänger ihop. (En stor majoritet av såväl kristna som muslimer anser att man behöver en Gudstro för att kunna leva ett moraliskt liv).

Det finns en konservativ sexualmoral. (Det finns ett starkt motstånd mot homosexualitet, abort, prostitution och sex utanför äktenskapet. Den enda moralfrågan som berör sexualitet där det fanns en stor skillnad mellan kristna och muslimer var i synen på polygami, som var mer accepterat bland muslimer).
[...]
Det finns stöd för dödsstraff för konvertiter (30 procent av de tillfrågade muslimerna ansåg att det borde vara dödsstraff att konvertera från islam).

Afrika är en makalös kontinent fylld med fantastiska människor. Tyvärr faller de i all sin matriella fattigdom lätt i klorna på skrupellösa missionärer. Det är förstås lockande med budskapet att allt man behöver göra är att leva enligt en bizarr kollektion godtyckliga regler och mumla sina desperata önskemål ut i tomma luften för att lidandet ska upphöra. Men det är falska hopp genom falska läror spridda av falska profeter. Framtiden för Afrika står inte att finnas i att beveka några övernaturliga krafter, utan i demokrati, lag, entrepenörskap och samarbete. Mission är ondska!

(Tack till Gunnar Ståldal för tips.)

2 aug. 2010

"SD, islamister och Broderskapsrörelsen gör samma tankefel"

Sara Larsson och Christer Sturmark har lagt ut en gemensam artikel på Newsmill.
Ifrågasättande av normer är ett viktigt inslag i all samhällsdebatt och en förutsättning för demokratiska framsteg. Feminismens landvinningar och erkännandet av homosexuellas rättigheter i vår del av världen under 1900-talet byggde på en mycket väsentlig insikt: ingen hållning blir moraliskt legitim bara därför att den är majoritetens, eller grundad djupt i historia och tradition.

Men moraliska ställningstaganden får heller aldrig grundas på ett oreflekterat försvar för minoriteters världsbild, där vissa synsätt accepteras eller hyllas enbart därför att de avviker från normen. Tyvärr sker så allt oftare idag. Debattörer som har gjort sig kända för en klarsynt inställning till genusfrågor, hbt-rättigheter och yttrandefrihet tappar plötsligt orienteringen i mötet med de religiösas sfär. En annars välfungerande moralisk kompass sätts ur spel och i dess ställe inträder ett ängsligt perspektiv som aldrig sträcker sig längre än till det upplevda maktförhållandet mellan majoritet och minoritet, mellan norm och avvikande beteende. "Den andres" livsåskådning anses alltid skyddsvärd - även då den kommer i konflikt med demokratiska grundvärderingar.

Så rättfärdigas, paradoxalt, allt från kvinnoförtryck och förakt för homosexuella till hot mot den fria konsten. Så förflyttas fokus från individens fri- och rättigheter till ett verkligt eller inbillat kollektiv.

Samtidigt blundar många för att de grupper man säger sig värna om är allt annat än homogena. Inom det religiösa kollektivet lever individer - kvinnor, homosexuella, barn - vars rättigheter hotas av dess patriarkala företrädare. Grupperna bärs upp av inbördes maktstrukturer. De har sina egna "avvikare", inte sällan med brutala erfarenheter av förtryck och uteslutning, som kulturrelativister av bekvämlighet eller naivitet inte tar på allvar eller över huvud taget vågar se.

Allt detta är skäl nog att ifrågasätta religioners maktanspråk. Men en idékritik som skulle anses helt normal i politiska sammanhang stämplas snabbt som "hets" då den riktas mot religiösa dogmsystem. Sakfrågorna ignoreras, meningsmotståndare sjukförklaras. Pseudodiagnoser som islamofobi och kristofobi kastas fram i ursinne där argumentationen ekar tomt.

Många religionsförsvarare förmår heller inte skilja mellan det triviala och det verkligt ideologiskt betydelsebärande. Harmlösa traditioner som att fasta eller fira helger - som knappast har ifrågasatts av någon seriös debattör - nämns i samma andetag som allvarliga övergrepp mot människor och djur, och försvaras lättsinnigt med hänvisning till samma principer: rätten att agera okonventionellt, friheten att avvika från det "monokulturella" svenska.
[...]
Det är hög tid att återföra religionsdebatten till det den i grunden handlar om: värderingar. Kritik av "majoritetskulturen" får aldrig urarta till värderelativism. Den som försvarar jämställdhet och djurs rätt att slippa onödigt lidande ska aldrig stämplas som intolerant eller kopplas samman med främlingsfientliga krafter som Sverigedemokraterna.

I själva verket strävar islamister, Broderskapsrörelsen och Sverigedemokrater åt samma håll. Man vill se ett monolitiskt samhälle på religiös värdegrund. Dess motsats är det humanistiska projektet. Ett öppet, sekulärt samhälle där friheten att tro och tänka vad som helst är garanterad, men där religiösa handlingar aldrig tillåts inkräkta på individuella rättigheter eller djuretik.

Läs hela artikeln på Newsmill.

Kyrka i Florida utropar 11 september till "Bränn Koranen-dagen"

Religiös tolerans. Typ.

1 aug. 2010

Homofobspanking

Så här på pridefestivalens sista dag kan det kanske passa med lite homofobspanking? Det är Reverend Scott Lively som intervjuas av Jason Jones på the Daily Show apropå homosexuella i amerikanska armén. Kan man verkligen ha en massa soldater på slagfältet som helt saknar moral? Se hur det gick för nazisterna, som tydligen var homosexuella hela bunten...

The Daily Show With Jon StewartMon - Thurs 11p / 10c
Gay Reichs
www.thedailyshow.com
Daily Show Full EpisodesPolitical HumorTea Party

Skrattet fastnar lite i halsen om man vet att Lively var en av de som var med och introducerade "Pro-Family"idéerna  i Uganda. Han tycker bara det är lite tråkigt att de föreslog dödsstraff för homosexuella och menar att det kunde räckt med fängelse eller omvändelseterapi.

Läs mer på Pharyngula.
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se