17 nov. 2011

Lärare tillmötesgår bokstavstroende föräldrar

På fredag presenterar Fredrik Sjögren sin doktorsavhandling Den förhandlade makten - Kulturella värdekonflikter i den svenska skolan.
Avhandlingen studerar hur lärare, elever och föräldrar förhandlar om definitioner. Ett exempel: Om en elever och föräldrar protesterar mot att biologiundervisningen om hur livet uppkom och utvecklades på jorden baseras på evolutionsteori, vad händer då? I en decentraliserad, brukarstyrd, marknadiserad skola är protesterna inte bara ord utan en maktfaktor vilket leder till en förhandling om hur frågan skall uppfattas. Ifråga om biologiundervisningen pekar resultaten mot tre strategier: lärprocessen kan betraktas som en individuell fråga, där eleven kan söka sig till religiösa skrifter om hon vill, eller som en offentlig fråga där lärprocessen bör styras av styrdokument och läroböcker, eller som en vetenskaplig fråga, där lärprocessen bör styras av vetenskapliga överväganden. Vilket alternativ som blir resultatet är beroende på maktstrukturen. Beroende på vad frågan definieras som öppnas vissa handlingsalternativ medan andra stängs. Definitionen får alltså högst reella konsekvenser, i detta fall till exempel för vilken kunskapssyn som kan praktiseras i skolan och hur undervisningen utformas.
Det är med viss häpnad man läser pressmeddelandet från Högskolan Väst:
- Istället för att ha lärarledd katederundervisning så kanske läraren låter alla göra grupparbeten. En del elever kan då fokusera på Darwin och en del på den bibliska skapelseberättelsen, säger Fredrik Sjögren. 
I sin avhandling skriver han: ”Draget till sin spets kan man säga att elever i vissa klassrum redan i tidiga tonåren själva får utforma såväl ett eget värderings- och moralsystem som en egen vetenskapsteori.” 
Det har blivit lite av ett universalmedel att säga att det är upp till var och en att tycka vad de vill. Elever får ofta själva välja vilken syn de ska ha på homosexuella. 
- Det är många lärare som inte vågar, orkar, vill eller kan ta konflikten med föräldrar som är emot samkönat sex, säger Fredrik Sjögren.
Ja, när skolan skall ha en värdegrund som vilar på kristen tradition och västerländsk humanism är det rimligt att det öppnar upp för vitt skilda värderingar.

Andreas Johansson Heinö har skrivit en recension av avhandlingen, i vilken han också länkar till den: Frågeställningen är bra och vissa delar är läsvärda även för icke-akademiska läsare, men det går inte att uttala sig om hur vanligt det redovisade synsättet är.

Tack till Lasse Höglund för tips!

8 kommentarer:

Patrik Lindenfors sa...

I det här fallet står den kristna värdegrunden verkligen i vägen för mänskliga värderingar och ett vetenskapligt synsätt på verkligheten. Hemskt.

Mattias sa...

Tyvärr är väl detta inget att förvånas över. Humanismens "ingen har fel/alla har rätt"-syn verkar ha genomsyrat det svenska utbildningsväsendet fullständigt.

Tycker du att jorden är platt? Fint, det är din sanning.

Min tanke går till alla lärare därute som kämpar emot detta moras av relativism. Håll ut! Kämpa på!

BBM sa...

Mattias 2011-11-18 08:32

"Humanismens "ingen har fel/alla har rätt"-syn..."

Humanismens?

Mattias sa...

Hehe, tänkte inte på att det blev lite tvetydigt i sammanhanget...

Jag syftade på humanioran.

Kristian Grönqvist sa...

Världen och dess relativism är ett slags eftergift till filosofin.

Utan att vara bitter. För trettio-fyrtio år sedan lämnade jag och min far nycklarna i strömlåset på bilen, i båten, i huset ifall någon skulle behöva hjälp, åka till sjukhuset eller bara åka till Alko.

Idag är det på gränsen till mitt fel om bilen blir stulen under sådana omständigheter och försäkringen gäller inte.

Om tjugo år blir jag säkert åtalad för vållande till annans död ifall tjuven råkar köra ihjäl sig.

När jag växte upp kallades det självsanering...!

Varför det skett en förskjutning är förstås inte ett mysterium, men man kan fråga sig om det är enbart av godo...?

Kristian Grönqvist sa...

Det har gått fort.

Min morfars granne brukade ofta avsluta sina historier om ökända människor i Österbotten med följande passus, som förmodligen var till hälften skröna:

"En sån jävel var han. Men han kom ivägen för en förlupen kula på algjakten, och se...det blev ordning på honom också..."

BBM sa...

KG. Vem tänker du skjuta. Påven eller Björklund?

Lennart W sa...

"...så kanske läraren låter alla..."
Ren spekulation? Finns det verkliga fall?

"I en decentraliserad, brukarstyrd, marknadiserad skola är protesterna inte bara ord utan en maktfaktor..."
socialistpropaganda mot marknadslösningar?

I det senare fallet är det lite halvtänkt i så fall. En skola vars undervisning inte duger som grund för högre studier får ju problem att attrahera elever. Iofs kan man få ett sånt här problem ändå om en skola som idag kan sätta sina betyg helt fritt, men problemet med betygsinflation är ju redan ett uppmärksammat problem som måste lösas. Ska vi ha betyg kvar måste de standardiseras bättre. Eller så övergår man helt till inträdesprov på universiteten osv.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se