29 feb. 2012

Humanisterna får stöd av Ungdomsstyrelsen för sitt arbete mot rasism och intolerans

Pressmeddelande från Humanisterna:

Humanisterna får stöd av Ungdomsstyrelsen för sitt arbete mot rasism och intolerans

Humanisterna beviljades nyligen ett projektstöd från Ungdomsstyrelsen. Projektet handlar om att motverka rasism och intolerans i skolor och bygger på elevers samtal och aktiva deltagande. Ungdomsstyrelsen fördelar statsbidrag till frivilligorganisationer som bedriver verksamheter mot just rasism och intolerans; så som islamofobi, antisemitism och homofobi. Humanisternas projekt kommer att pågå under 2012.

-De här frågorna är inte alltid lätta att hantera, men de senaste årens debatt har gjort dem svårare och mer känsliga än de skulle behöva vara. Det finns en del tankemodellet som är användbara för att göra diskussionen enklare och mer konstruktiv, säger Per Dannefjord, lektor i sociologi och ledamot av Humanisternas styrelse.

Ytterligare information kan lämnas av pressekreterare Emilia Ericson: e-post: emilia.ericson@humanisterna.se. Tel +46 722 09 99 74

6 Formerly Kickass Creatures Ruined by Evolution

Den starkes överlevnad? En förenklad bild av det naturliga urvalet - så förenklad att den är fel, faktiskt. Tror ni mig inte så se på denna kollektion av "6 Formerly Kickass Creatures Ruined by Evolution".

Diskrimineringsombuds...hennen drivs av nazistgrupp?

Hur ska man annars förklara deras senaste beslut som inte kan ha annat resultat än spä på folks fördomar? Saxat från DN:
En kvinna i Finspång hoppade av en kockutbildning eftersom hon inte åt fläskkött och därför inte kunde provsmaka maten. Nu får hon 60.000 kronor för att ha diskriminerats.
Själv äter jag inte rödbetor. Av personliga skäl. Skicka stålarna snarast möjligt.
Särimner
Tack till Erik Stenström och Sakine Madon för tips och vinkling. Här får ni ett avsnitt ur Madons intervju med en jurist hos DO:
En vegetarian i samma situation, hade hon eller han kunnat anmäla fallet för diskriminering?

Vegetarianer har inget skydd mot diskriminering enligt diskrimineringslagen, det är ingen diskrimineringsgrund.
Det verkar finnas någon sorts problem i diskrimineringslagen då ett etiskt ställningstagande inte ges samma tyngd som ett religiöst påbud.

28 feb. 2012

Kristdemokraterna sätter sig på tvären igen, nu angående insemination

Presskommentar från Humanisterna:

Dagens Nyheter rapporterar idag om att alliansen är splittrad angående insemination av ensamstående kvinnor. Det är Kristdemokraterna som ännu en gång spjärnar mot.

- Det må vara hänt att barnskaffande inte är en rättighet, men att särskilja ensamstående mammors rätt till assisterad befruktning med argument om att det "reducera papporna till något överflödigt i barns liv" är att skjuta snett, säger Anna Bergström, ledamot i Humanisternas styrelse och doktorand vid Folkhälsovetenskapliga Institutionen, Karolinska Institutet.

- Donatorer är inte föräldrar - vi talar inte om 'pappor'. Eller vill KD att donatorer ska vara 'pappor' även i sammanhang där en infertil man och en kvinna som vill ha barn ihop får det genom en donation från tredjepart? Ensamstående kvinnor som vill ha barn kommer göra allt i sin makt för att bli gravida, det är ingen nyhet. Vi anser att ensamstående kvinnor bör få möjlighet att genomgå assisterad befruktning på samma villkor som kvinnor som lever i relationer, säger Bergström.

Alexander Aan

I början av februari sände Al Jazeera detta reportage om Alexander Aan som är fängslad i Indonesien på grund av att han, på Facebook, berättat att han är ateist.

Polis 1: "Han är ingen brottsling, men han har brutit mot lagen. Han har inte använt våld, men han har skapar oro hos vårt folk."
Polis 2: "Som religiösa personer är vi väldigt fredliga, ... , men om vi störs måste vi agera."

Och agera med våld gjorde de, innan Aan fängslades misshandlades han av en religiös mobb. Tydligen är inte detta ett brott i Indonesien. Religion han kan totalt förvanska människors uppfattning om vad som är rätt och fel.

Der Jesus Tanz

Andlighet...

27 feb. 2012

Alternativmedicin

"Ulla Gudmundson blandar ihop rättigheter och skyldigheter"

Christer Sturmark replikerar på Ulla Gudmundsons inlägg i omskärelsedebatten.
... Det är riktigt att det är två rättigheter som står emot varandra, men de är inte de rättigheter Gudmunson antar i sin kolumn.
Ingen har ifrågasatt barnens rätt till sin historia och tradition. Därför har vi heller aldrig ifrågasatt omskärelse på samtyckande individer. Däremot menar vi att barn inte har en skyldighet till sin historia och tradition. De har en rättighet men inte en skyldighet.
Det är viktigt att inte sammanblanda rättigheter och skyldigheter, som är två olika juridiska principer.
De rättigheter som står emot varandra i detta fall är barnets rätt till kroppslig integritet och religionsfrihet å ena sidan, och föräldrarnas rätt att använda barnets kropp för en fysisk identitetsmarkör för sin religion och/eller tradition.
I denna rättighetskonflikt har jag och mina meddebattörer valt barnets sida.
Kyrkans Tidning

"Bolivianska skolor utan katolsk lära"

Från den katolska tidskriften Signum varifrån jag lånar hela texten. (Som betalning kanske ni kan gå in och läsa någon annan av deras artiklar? Prova till exempel den här.)
I Bolivia trädde en ny läroplan, vars målsättning är att ta bort katolsk lära från dess centrala ställning i bolivianska skolor, officiellt i kraft den 6 februari. De utbildningsreformer som antagits av regeringen, med den från urbefolkningen kommande presidenten Evo Morales i spetsen, är avsedda att ha en ”avkoloniserande, befriande, revolutionär, anti-imperialistisk, anti-patriarkal och transformerande” effekt.

Religionsundervisningen i bolivianska skolor kommer istället att fokusera på den traditionella tron på Moder Jord (Pachamama). Man kommer också att förkasta katolsk evangelisation, en evangelisation som de nya direktiven fördömer som ”ett starkt stöd för inrättandet av en kolonial ordning”.

En representant för den bolivianska biskopskonferensens utbildningskommission, Limberth Ayarde, sade att de 1 380 katolska skolor som finns i landet skall ”där så är möjligt till undervisningen i katolsk lära även lägga fäderneärvd tro”.
Jag har svårt att bli upprörd över att en religion ersätter en annan. Det är väl jättebra att ursprungsbefolkningen återtar sin egen historia? Sekularism nästa.

Kyros cylinder

Kyros cylinder har en plats i de mänskliga rättigheternas gryning. Neil MacGregor, chef för British Museum, berättar föremålets fascinerande historia och hur den påverkar historiens utveckling även idag.

Clowner

Grattis till pengarna Seglora!

Ni som var i kyrkan igår, i Stockholms stift, kan glädja er åt att kollektpengarna gick till något behjärtansvärt: våra bloggrannar på Seglora Smedja. Grattis till pengarna Seglora! De kanske räcker till 30 sådana här?

Vissa präster anser nämligen att ni "företräder [...] en hållning som misstänkliggör traditionell (eller klassisk, om man så vill) kristendom". Som utanförstående betraktare måste jag nog hålla med om den bedömningen. Tolkande teologi går att använda för att finna stöd för precis vilken åsikt som helst. Det kan väl aldrig varit Jesus eller Paulus avsikt? Det finns väl ett grundbudskap där i kärnan som ni inte kan krångla er ur - till exempel om Jesus som den enda vägen till frälsning?

YouTube har börjat censurera religionskritik



Protestera gärna enligt Thunderf00ts anvisningar.

"Tvinga inte ­Estelle att ta avstånd från islam"

Från DNs ledarsida:
I dag finns inga grundlagshinder för en svensk regent att vara alkoholist, nazist, kommunist eller brottsling. Vad som däremot är förbjudet är att inte tro på Gud, eller att kalla Gud för Deus, Jahve eller Allah. Med tanke på alla fördomar som ateister, judar, katoliker och nu muslimer utsatts för i vårt land är förbudet helt orimligt.

Den svenska statskyrkan avskaffades år 2000. Monarkin bör gå samma väg. Även dess förespråkare måste inse att det åtminstone är dags att avskaffa kronkyrkan.
Exakt så. Reformera grundlagen nu! Passa på att avskaffa monarkin när ni ändå håller på.

(För övrigt undrar jag varför man aldrig sett Göran Rosenberg skrika "RASISM!" över att den svenska grundlagen förbjuder judiska statschefer.)

Tack till Elin Petterson för tips!

26 feb. 2012

Söndagsfunderingen: Vem är kungen i djungeln?



Svenska Kyrkan i Trollhättan.

Tack till Niklas Cedergren för tips!

Varför hans hund inte är Humanist

"Varför min hund inte är en Humanist" är titeln på Kurt Vonneguts tacktal när han mottar American Humanists pris "Årets Humanist" 1992. Det korta svaret är att hunden gillar alla människor urskillningslöst, nästan som om människorna skulle vara gudar.

Ord kan kanske såra, men skalpeller sätter faktiskt också sina spår

Sveriges ambassadör vid Vatikanen har kommit fram till att "Debatten om omskärelse är obehagligt rå", men att själva sedvänjan att klippa av förhudar på spädbarn är ok. Wow. Orwell hade varit imponerad över denna proffsiga uppvisning i Nyspråk.

Hur hon argumenterar?
Ställningstagandet är bara delvis rationellt. Men jag hävdar att det är försvarbart utifrån en frihetlig, solidarisk, historiskt medveten samhälls- och människosyn.
Försvarbart skulle vara att ge varje spädbarn inom traditionen ett presentkort på en gratis omskärelse. Att lösas in då man blir myndig av den som så önskar. På så sätt kan man ha kvar sin tradition utan att det blir otrevligt. (Det går till och med att applicera på kvinnlig omskärelse, om nu någon tycker den traditionen skulle vara värd att försvara och bevara.)

Varför har förresten Sverige en ambassadör i Vatikanen men inte på Filippinerna? Det bor många svenskar här i Manila, men ingen (vad jag vet) i Vatikanen. Inte ens Irland tycker det behövs en ambassadör i Vatikanen längre.

Påven kallar IVF för "arrogans"

"Kan ni inte få barn? Det är bara Guds sätt att
visa sin kärlek. Seså, var inte arroganta nu."
Jag har inte kunnat bekräfta den här nyheten själv genom att läsa påvens ord direkt, men så här lyder i alla fall pressmeddelandet från AP.
VATICAN CITY (AP) — Pope Benedict XVI has called on infertile couples to shun artificial procreation, saying such methods are a form of arrogance.

Benedict spoke Saturday at the end of a three-day Vatican conference on diagnosing and treating infertility. Reiterating Vatican teaching, he called marriage the only permissible place to conceive children.

Benedict also pressed a church ban against artificial procreation. He said infertile couples should resist resorting to any method to try to conceive other than sex between husband and wife.

He says the drive for profit as well as "arrogance" seem to dominate the field of infertility and warned against what he called the "fascination of artificial procreation technology."
Hur kan någon som lägger sig i och har åsikter om andras liv till denna milda grad överhuvudtaget använda ordet "arrogans" om någon annan än sig själv?

Biodynamik

Amygdala på den förträffliga bloggen Skepchick.se har skrivit ett inlägg om biodynamik. Läs det.

25 feb. 2012

Människans natur och dess yttersta ursprung

Richard Dawkins och Rowan Williams, ärkebiskop av Canterbury diskuterar Människans natur och dess yttersta ursprung. Samtalet genomfördes i Oxford den 23 februari och moderades av Anthony Kenny.

Det som blivit mest uppmärksammade är nog att Dawkins hellre kallar sig agnostiker än ateist och att han inte är helt säker på att Gud inte finns.



Kan även ses här.

Perspektiv

Ett barns hjärta/Healing Hearts

Humanistbloggens egen Nima Dervish är aktuell som medskapare av filmen Ett barns hjärta/Healing Hearts, om samarbete över religionsgränserna i Mellanöstern. Se den!


Visningstiderfre 2 mars 21.30 SVT2
lör 3 mars 08.05 SVT2
mån 5 mars 01.05 SVT2
tis 6 mars 12.00 SVT2
tis 6 mars 21.30 SVT24 (notera kanalen)
Kort beskrivning
”Den kristna hjälporganisationen Shevet Achim i Jerusalem hämtar hjärtsjuka barn från Kurdistan och Irak till Israel för operation. Barn som saknar adekvat vård i hemlandet behandlas gratis av israeliska läkare. Organisationen hämtar också regelbundet sjuka palestinska barn från Gaza och Västbanken. Kristna, judar och muslimer arbetar tillsammans under mottot ’ett barn är ett barn och ett hjärta är ett hjärta’.”

24 feb. 2012

Den kristna monarkin ... för Sverige i dåtiden

Det finns många föråldrade sedvänjor att avskaffa för att nå en sekulär stat i framtiden.

Lyssna: Sveriges prinsessa och tronföljare föds utan religionsfrihet

Unghum fanget av friheten

I slutet av januari anordnades en Humanistisk seminariehelg i de djupaste skogarna av Oslo. Unga Humanister var så klart där och blev ungefär 30 procent klokare.

Vad händer när man skickar tre representanter från Unga Humanister till ett humanistiskt seminarie i Oslo? En hel del visar det sig, men det allra första som händer när Jessica Schedvin, ordförande i Unga Humanister, Fredrik Bränström, vice ordförande, och Ralf Damaschke, ordförande för Unga Humanister Göteborg, åker till Oslo i slutet av januari är att en manlig version av Jessica Schedvin själv, en man vid namn Sigmund, dyker upp från ingenstans och kramar om henne. Anledningen var just att Jessica och Sigmund råkar ha samma rödsvallande hår och är i många avseenden kopior av varandra. Förutom att Sigmund råkar ha lite skägg.

Seminariehelgen i fråga anordnades av Unga Humanisters motsvarighet i Norge, Humanistisk ungdom och hade tema om frihet, humanism och människovärde. Enligt Jessica Schedvin var det en helg fylld med nyttiga perspektiv, men även en och annan kulturkrock.

– Jag tror vi förstod ungefär 30 procent av vad de sa, men man fick många nyttiga perspektiv, säger hon.

En mängd seminarier och workshops anordnades för de runt femtio deltagarna. På schemat stod bland annat ett seminarie om neurologi ur ett evolutionärt perspektiv och en mängd praktiska workshops där man bland annat fick buda på människorvärde och känslor. Syftet med just den workshopen var att få deltagarna att tänka till om vad mänskliga rättigheter egentligen är värda. Något som Jessica Schedvin hade svårt för.

– Jag tycker inte man kan sätta ett mervärde på någon mänsklig rättighet. Det går inte att byta ut något värde mot ett annat, säger hon.

Enligt Jessica Schedvin har Unga Humanister mycket att lära från sin norska systerorganisation. Det faktum att Humanistisk ungdom i Norge har över 1 500 betalande medlemmar gör att förbundet har betydligt mer resurser till att anordna konfirmationer och andra typer av sammankomster än vad Unga Humanister i Sverige har.

Men det finns förklaringar till varför Humanistisk ungdom har så stor medlemsbas. I Norge var man fram till 1969, enligt lag, tvungen att tillhöra en församling i Norge. Resultatet var att alla som inte var religiösa valde att gå med i Human-Etiskt forbund, som är Norges motsvarighet till Humanisterna, eller Humanistisk ungdom. Trots att kravet sedan länge är avskaffat lever det fortfarande kvar. Ungefär 85 procent av Norges befolkning är med i Norska kyrkan. I Sverige är motsvarande siffra ungefär 70 procent.

En annan skillnad är att alla livsåskådningsorganisationer, oavsett om det är en så kallad världsreligion eller inte, har rätt till statsbidrag. Men Jessica Schedvin tror inte att det är de enda anledningarna till att de humanistiska förbunden i Norge är så pass mycket större än i Sverige.

– Vi har mycket att lära oss av vår norska systerorganisation. De har mycket mer fokus på ceremonier än vad vi har till exempel och jag tror vi borde lära oss av det, säger hon.

Efter helgen i Oslo kommer Jessica Schedvin tillbaka med många nya perspektiv att hämta inspiration från, men även många nya vänner. Även hennes skäggiga dubbelgångare Sigmund.

Lars Kaj

Scientologin förklarad


23 feb. 2012

Bön i amerikansk politisk församling? Det beror allt på det...



Hyckleri.

En hel bok om "nyateismen"

Det är var Credo Akademin ger ut i mars, en antologi i vilken flera författare, bland andra Stefan Gustavsson och William Lane Craig, skriver olika kapitel med det gemensamma temat - Guds mest högröstade kritiker och deras felslut. Inledningen och det första kapitlet - Tomma tunnor skramlar mest: Om nyateismens retorik, vilket är skrivet av Per Ewert, finns att läsa som ett smakprov.

Bokens inledning innehåller en klar beskrivning av vad författarna menar med nyateism och nyateisterna namnges: Dawkins, Hitchens, Dennet, Harris, Onfray och någon till, samt i Sverige Christer Sturmark som representant för Humanisterna.

Per Ewerts text är en provkarta på de mest spektakulära, de minst nyanserade och de mest vetenskapligt tveksamma uttalandena från nyateisterna. Utifrån dessa gör han generaliseringar om nyatismens retorik och dess brister. Med tanke på den spännvid i åsikter, inriktning och angreppssätt som de namngivna ateisterna har blir detta en ytlig betraktelse, såsom det skulle bli om alla kristna, nu verksamma, inriktningar skulle sammanfattas. Ett exempel på Ewerts bild av nyateisterna:
När andra ateister visar tecken på att nyansera eller överge sin uppfattning, markerar nyateisterna också tydligt att de enda möjliga orsakerna är att dessa avfällingar antingen måste ha missförstått eller blivit förda bakom ljuset.
Det förenklade och felaktiga återkommer även när Ewert beskriver vad ateismen står för:
En ateistisk världsbild bygger på hypotesen att den yttersta verkligheten är enbart materia. En sådan övertygelse är ett positivt försanthållande om tillvarons yttersta beskaffenhet. Där gudstroende menar att den yttersta verkligheten är övernaturlig, hävdar ateisten att den är materiell.
Ewert ser ingen skillnad mellan en ateist och en materialist och använder därför dessa epitet synonymt. Men det stannar inte där, i praktiken sätter han också likhetstecken mellan ateism och sekulärhumanism. Intrycket av kapitlet är att det är skrivet med en tydlig tes för ögonen, därefter har det underlag, och endast det, som stöder denna tes samlats in. Avslutningsvis uppvisar dock Per Ewert prov på att han både kan se något positivt i och förstå de han polemiserar emot.
Sturmark skriver: ”Vi inser att våra uppfattningar kan visa sig vara felaktiga. Om argumenten visar sig tala för en annan uppfattning, ändrar vi oss.” Det är ett löfte som kan få långtgående konsekvenser – om det är allvarligt menat. Låt oss hoppas att orden också kan visa sig vara möjliga att omsätta i praktisk handling.
Credo Akademins bok är skriven i syftet att påverka och vara ett underlag för diskussion och samtal. Om det är något jag hoppas de lära sig av "nyateisterna" i de kommande meningsutbytena så är det att ändra uppfattning när nya fakta läggs fram.

22 feb. 2012

Ljuset är nog fortfarande snabbast

Senaste nytt är att en dålig kontakt mellan en GPS-enhet och en dator orsakat ett mätfel vid de försök som tidigare påvisat att neutrinon förflyttade sig snabbare än ljuset [ScienceInsider]. Uppgifterna är obekräftade, men om de stämmer är det ännu en seger för den vetenskapliga metoden.

Åsiktsfrihet

21 feb. 2012

"Yttrandefrihet och dess gränser"

Det var titeln på det föredrag Lars Vilks höll på Karlstads Universitet i kväll. Föreläsningen kunde genomföras efter ett avbrott, då några, ett femtontal, av åhörarna protesterade kraftfullt genom äggkastning, när Vilks visade en teckning föreställande profeten Muhammed [nwt].

Uppstartsmöte för Humanisterna Östergötland

Efter mycket planerande så har vi äntligen kommit överens om ett datum för att bilda en lokalförening i Östergötland. Plats, datum och tid är som följer:

ABF:s lokal på Västgötegatan 25 (vid Skvallertorget) i Norrköping.
Tisdagen 6 mars kl. 18.00

Därefter, kl. 19.30, kommer Christer Sturmark att tala om Tro, vetande och modern humanism.

Välkomna!


Kristen hjärntvätt

Slaveri är grunden till den rikedom som skapade Richard Dawkins familjeegendom - det är titeln på en artikel i The Telegraph. Det är intressant med historia och lite intressant att veta mera om Dawkins släkt, men tanken med artikeln verkar vara om något annat. Ett stycke ur artikeln som exempel:
One Dawkins family member was a member of the clergy. Many were MPs including two who became prominent opponents of the abolition of slavery, eventually achieved thanks to William Wilberforce, an evangelical Christian.
Stycket berättar om tre engelska parlamentariker, två avlägsna släktingar till Richard Dawkins som ville behålla slaveriet och en, som inte är släkt med Dawkins, som kämpade för att avskaffa slaveriet. Men vad mer?

Jo, den gode mannen som ville avskaffa slaveriet var kristen. Men de onda släktingarna till Dawkins, deras livsåskådning lämnas därhän. Förmodligen var de exakt lika kristna som William Wilberforce. Det var det vanligaste i England under första halvan av 1800-talet, och är så än idag.

Vi utsätts för denna hjärntvätt titt som tätt. När någon gör något bra, då påpekas det glatt att han är kristen. När någon gör något dåligt då är en kristna etiketten inte alls viktig.

Och vi har inte heller någon arvssynd. Det är en annan villfarelse vissa kristna försöker lära ut.

Vetenskap - konsten att göra fel på rätt sätt

Är Sverige en kristen nation?

Nu handlar dock denna BBC-debatt om Storbritannien.

20 feb. 2012

Då och nu

Nihilistiska missionärer

http://wulffmorgenthaler.com/2012/02/14/

Måndag...

19 feb. 2012

Världsfrånvänd kristen verklighetssyn

Vill ni läsa något riktigt korkat så är den här kolumnen i Aftonbladet ett intressant val. Ateister gör inget gott, men det visste ni väl redan? Att sedan Sveriges största bistånds- och hjälporganisationer är religiöst och politiskt obundna verkar ha gått henne helt förbi. Samt att de enda organisationer som inte kan hjälpa andra människor utan att samtidigt göra propaganda för sin livsåskådning är de religiösa. Hur kan man utnyttja andras utsatthet för sin egen propaganda, det undrar jag. Tvi, så oerhört förljuget. Hon borde skämmas.

Barnläkarföreningen och omskärelse av småpojkar

"STOCKHOLM. Omskärelse av småpojkar av religiösa skäl bör på sikt avskaffas i Sverige. Det konstaterar Svenska barnläkarföreningen, BLF, i en skrivelse till Socialstyrelsen.
– Vi uppfattar det som ett övergrepp mot de här pojkarna, säger Staffan Janson, ordförande för BLF:s utskott för etik och barnets rättigheter.
Att ta bort förhuden på småpojkar av religiösa skäl är kontroversiellt, åtminstone i Sverige. Efter flera år av diskussioner skriver BLF att sedvänjan på sikt bör avskaffas i Sverige.
TT".

Söndagssamtalet: Något från inget

Samtal mellan Richard Dawkins och Lawrence Krauss. De första 55 minuterna diskuteras universums och livets uppkomst, samt evolutionen. Därefter handlar samtalet om Gud, religion och politik, för att avslutas (1:18) med en längre frågestund.

18 feb. 2012

Lev ett liv fritt från villfarelser

Peter Boghossian, professor i filosofi vid Portland State University (Oregon), driver tesen att filosofilärare inte bara skall lära ut filosofiska redskap och kunskap, utan även konfrontera elevernas försanthållanden och ersätta falska trosföreställningar med korrektare uppfattningar. Han är samma på gång underbar som obehaglig i sin rättframhet.
“I think one of the things we’ve seen happen, and Dennett talks about this in Breaking the Spell, and then he talks about this again in his little article, "Preachers who are not believers,” that people of faith and people who use faith as a process to know the world think that the fact that they use this process to know the world, this is actually a moral issue for them. They think that this way of thinking—I’m hesitant to use the word ‘reasoning’—this way of thinking about the world makes them better people. It imbues upon them a certain characteristic, a quality. A moral quality. Using this way of thinking is a value. And that somehow that value makes them a good person or a better person or more just or a more humble or noble person…. So many people fall for this idea that if somebody says that they are a person of faith, then somehow that means they must be a good person, or a decent person, or a kind person. When in fact that’s not true. It’s just a process of reasoning that will lead one away from the truth.”
Nedan är en reklamsnutt för den högst sevärda föreläsningen: Jesus, påskharen och andra villfarelser: Bara säg nej! Föreläsning pågår i 44 minuter, sedan en frågestund, och kan ses här.



Just Say No! Promo from Philosophy News on Vimeo.

Ytterligare tips med Boghossian: Podradio intervju och intervju i den kristna radiostationen the Lars Larson Show

Humanisterna gratulerar KD!

Presskommentar från Humanisterna:
Humanisterna uppmärksammade nyligen den människoovärdiga lagen som kräver sterilisering vid könsbyte som Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna har velat behålla. 
Anna Bergström som är styrelseledamot i Humanisterna och doktorand vid Folkhälsovetenskapliga Institutionen vid Karolinska Institutet skrev om detta på Newsmill häromdagen. 
Nu har Kristdemokraterna helt bytt sida och vill avskaffa denna ovärdiga och föråldrade lagstiftning. Göran Hägglund med flera skriver om detta på DN Debatt idag. 
- Vi vill gratulera Göran Hägglund och hans kollegor som har modet att tänka i sekuläretiska termer i vissa frågor, säger Humanisternas ordförande Christer Sturmark. Nu är bara Sverigedemokraterna kvar i den gamla människofientliga positionen, vilket i och för sig inte är så förvånande. Den människosynen präglar ju hela det partiet, avslutar han.

Lördagsnöjet: Emotionell pornografi

video

UPPDATERING (26 mars): Detta videoklipp är nu uppladdat på Blogger. Youtube har tagit bort videoklippet då det sägs strida emot deras användarvilkor. Den icke-fungerande länken bibehålls nedan för att påminna om hur vissa tankesystem har företräde och skyddas extra på Internet. /Ulf Gustafsson



Tack till Tomas för tips.

17 feb. 2012

Seglora Smedja tar bladet från munnen

Så här kan det se ut när religion blir till öppen konflikt inom de egna leden, inom den svenska Kristendomen i det här fallet. Seglora Smedja till attack mot, ja mot vad egentligen, nästan allt och alla väl?

Helle Klein passar i sammanhanget också på att i en separat artikel kritisera en av svenska kyrkans präster för nära samröre med Sverigedemokraterna. På Seglora Smedja skriver Helle Klein allt det som chefredaktören för Kyrkans Tidning  vägrade att publicera i KT. Kyrkans tidning kommenterar också. Och förstås också bloggen Kristen Opinion som ju är huvudsaklig mottagare av Seglora Smedjas kritik.

Är det bara en sandlåda med alldeles för gamla och alldeles för många barn i eller är det någonting mycket allvarligare som vi bevittnar och som nu framför våra ögon utspelas inom den tolkande och kristna teologin eller handlar det inte alls längre om teologi eller ens om religion? En sak står i alla fall klar, den andra kinden vänds inte längre till.

Ateister - inte en av USAs mest omtyckta grupper

16 feb. 2012

Pojke uppfostrad i fantasivärld

"En pojke i Halmstad som är beroende av personlig assistans har uppfostrats i en fantasivärld där rymdvarelser och smurfar påstås finnas på riktigt. Det är pojkens mamma som låtit honom tro att drömvärlden är verklig. Hon är en av pojkens fyra assistenter. Halmstads kommun har nu lex Sarah-anmält mamman till Socialstyrelsen, uppger DN.se och SR:s P 4 Halland på nätet. Enligt anmälan ska hon ha utsatt pojken för allvarliga missförhållanden".
TT

http://mobil.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article14386248.ab
http://www.dn.se/nyheter/sverige/pojke-tvingas-leva-i-fantasivarld

Ateism är ingen religion

Bill Maher kommenterar stämplandet av ateism, evolutionstorin samt global uppvärmning som religioner. Han passar på att avdöpa Mitt Romneys svärfar också.

PS Missa inte det om hästsvansen :)

En annan värld är möjlig!

Göran Rosenberg och andra må betrakta omskärelsen som en oföränderlig del av den judiska identiteten, men andra religiösa/etniska grupper med samma typ av traditioner kan förändra sin kultur. Från Afrika kommer dessa goda nyhetee, via LA Timesr:
Eight thousand communities in Africa have sworn off female genital excision, including almost 2,000 that abandoned the practice in the last year, the United Nations Population Fund and UNICEF announced Monday.
[...]
Over the last year, Kenya and Guinea-Bissau passed laws banning female genital excision. In Ethiopia, Senegal and other African countries, thousands of villages have publicly declared that they were against it.
En annan värld är möjlig. En värld där ingen ska behöva märkas fysiskt på könsorganen med sin etniska och religiösa tillhörighet.

The Matrix - för höns ("the Headless Chicken Solution")

En arkitekturstudent vid namn André Ford har kommit på lösningen på problemet hur vi ska kunna öka produktionen av kött (höns) samtidigt som vi låter bli att plåga dem: operera bort deras cerebrala cortex och koppla upp dem mot ett system som tillför näring. Ni kan läsa mer hos Wired. Ford kallar sitt projekt för Centre for Unconscious Farming.

Här har ni en utmaning. Om ni tycker det här är oetiskt, förklara varför. Så här säger Ford:
“There are numerous differences between the current dominant production systems and the one I am proposing, but the fundamental difference is the removal of suffering. Whether what I am proposing is an appropriate means to achieve the removal of suffering is open to interpretation. In reality this should be decided at the level of the individual consumer, at the counter, handing over their money and ‘voting’ for their system of preference.”

Apropå sexuell läggning och gener

Forskningssammanfattning från senaste Nature (själva studien är publicerad i Cell).
Sex-specific behaviours in activities such as mating and parenting are controlled in a modular way by distinct sets of genes.

Nirao Shah at the University of California, San Francisco, and his colleagues screened the brains of male and female mice for differences in gene expression. They identified 16 genes differentially expressed in the hypothalamus and amygdala, brain regions implicated in the control of sex-related behaviours. Sex hormones, which drive behavioural differences between the sexes, exert their effects by regulating the expression patterns of these genes

Mice deficient in one of the genes demonstrated subtle differences in particular sex-specific behaviours, such as female acceptance of — or male interest in — penetration, without affecting other sex-typical behaviours.
Cell 148, 596–607 (2012)

Osmakligt budskap? Värva med godis istället för predikningar

Från organisationens Ny Generations hemsida:
Ny Generation-gruppen på Karlfeldtgymnasiet I Avesta satsade stort den 14 februari med hjälp av godisregn, hjärtan på skåpen och biblar.

Gruppen förberedde allt veckan innan satsningen som skulle ske på Alla hjärtans dag. De slog in biblar i presentpapper, klippte ut hjärtan, skrev uppmuntrande ord på dem och köpte godis.

- Skolan sponsrade oss med kostanden för godiset och biblarna beställde vi från NG+, berättar gruppmedlemmen Samuel.

På dagen för satsningen samlades hela gruppen klockan sju i skolan för att förbereda.
- Vaktmästarna tyckte att vi var dumma i huvudet som var på skolan så tidigt, tillägger Tabita skrattande.

Hjärtan med uppmuntrande ord lades in i springorna på elevernas skåp. Inslagna biblar med orden “öppna mig” placerades ut på olika platser i skolan och sedan var det bara att vänta på att eleverna skulle anlända.

Godiset använde gruppen till ett godisregn i det öppna valvet i trapphuset, till allas stora glädje.

Satsningen blev en riktig succé! Många sparade sina hjärtan på insidan av skåpet, flera elever tog en bibel och snacket om godisregnet höll i sig hela dagen.

15 feb. 2012

Försök att försvara privilegier

I serien marginaliserade kristna mot militanta ateister i Storbritannien presenteras nedanstående klipp. Andrew Copson, ordförande i British Humanist Association, diskuterar med Anne Atkins, journalist och författare, domslutet mot bön vid kommunfullmäktigemöte och opinonsundersökningen om kristnas åsikter.

Copson: "Fabricerade berättelser om ilska, går ihop med fejkade rop på tolerans. Detta är egentligen ett sätt att bevara privilegier."

Ateister har inget gemensamt ...

... men ändå så samlas de gånggång för att visa att de visst är en grupp som hör ihop. Nu planerar Chris Johnson att ge ut en fotobok där 100 ateister talar ut om glädje och mening i en värld utan Gud. Detta är förståeligt i ett land, USA, där ateister är den minoritet som är mest misstrodd av den kristna majoriteten.

Vetenskapen enligt vetenskapen

Det här är lite deprimerande statistik. Den enda trösten är att den vetenskapliga processen är självrättande i längden (och att den tidskrift jag är en Associate Editor för - Evolution - kräver dataarkivering).

Bad Science
Created by: ClinicalPsychology.net

Våren i Libyen inget för homosexuella


Från the Daily Mail Online:
A Libyan delegate sparked outrage after telling a United Nations human rights panel that gay people threaten the future of the human race.

The unnamed official made the remarks as violence based on sexual orientation was being discussed.

His outburst came despite the new Libyan leaders promising to respect human rights following the downfall of Colonel Gaddafi.

14 feb. 2012

"Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna"


Humanisternas styrelseledamot Anna Bergström skriver idag på Newsmill om tvångssteriliseringarna.

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna från 1948 erkänner det ”inneboende värdet hos alla som tillhör människosläktet och av deras lika och obestridliga rättigheter är grundvalen för frihet, rättvisa och fred i världen”. Detta inneboende värde försvinner inte för att en person genomgår en könskorrigering. En sådan tolkning strider mot artikel 2 i samma konvention som deklarerar ett skydd mot diskriminering på grund av bland annat kön.

Alla hjärtans dag inställt i år

Brittiska "kristna" inte så kristna: Pressmeddelande 1 från Richard Dawkins Foundation

Only 1 in 10 UK Christians seeks moral guidance from religion

UK residents who think of themselves as Christian show very low levels of Christian belief and practice, according to new research.

A poll carried out by Ipsos MORI for the Richard Dawkins Foundation for Reason and Science (UK) in the week after the 2011 Census focused on the beliefs, attitudes and practices of UK adults who say they were recorded as Christian in the 2011 Census (or would have recorded themselves as Christian had they answered the question).

When asked why they think of themselves as Christian, the research found that fewer than three in ten (28%) say one of the reasons is that they believe in the teachings of Christianity.

People are much more likely to consider themselves to be Christian because they were christened or baptised into the religion (72%) or because their parents were members of the religion (38%) than because of personal belief.

As many as half (50%) do not think of themselves as religious and less than a third (30%) claim to have strong religious beliefs.

Indeed, many Christian practices, including regular reading of the Bible and prayer outside church services, appear to be unsupported amongst respondents self-identifying as Christian:

• One in six (15%) admits to having never read the Bible outside a church service, with a further one in three (36%) not having done so in the previous three years;

• The majority (60%) have not read any part of the Bible, independently and from choice, for at least a year;

• Around two thirds (64%) were not able to identify Matthew as the first book of the New Testament, when given only four answers to choose from;

• Over a third (37%) have never or almost never prayed outside a church service, with a further 6% saying they pray independently and from choice less than once a year; and

• Only a quarter (26%) say they completely believe in the power of prayer, with one in five (21%) saying they either do not really believe in it or do not believe in it at all.

At the same time, many who self-identify as Christian hold beliefs that some churches would consider to be incompatible with traditional Christian teaching, such as astrology and reincarnation (27% in each case), ghosts (36%) and fate (64%).

The low level of religious belief and practice among those calling themselves Christian is reflected in church attendance. Apart from special occasions such as weddings, funerals and baptisms, half (49%) had not attended a church service in the previous 12 months. One in six (16%) have not attended for more than ten years, and a further one in eight (12%) have never attended at all.

Fewer than half (44%) of the self-identifying Christians had participated in any non-church-based religious activity, such as watching or listening to a religious service on TV, radio or the internet, in the previous year.

Asked why they had been recorded as Christian in the 2011 Census, only three in ten (31%) said it was because they genuinely try to follow the Christian religion, with four in ten (41%) saying it was because they try to be a good person and associate that with Christianity.

But when asked where they seek most guidance in questions of right and wrong, only one in ten (10%) said it was from religious teachings or beliefs, with over half (54%) preferring to draw on their own inner moral sense.

Only half (54%) of the self-identifying Christians describe their view of God in Christian terms, with the others using the term in the sense of the laws of nature (13%), some form of supernatural intelligence (10%), or whatever caused the universe (9%). Six per cent do not believe in God at all.

Just a third (32%) believe Jesus was physically resurrected, with one in five (18%) not believing in the resurrection even in a spiritual sense; half (49%) do not think of Jesus as the Son of God, with one in twenty-five (4%) doubting he existed at all.

Asked to select which one statement best describes what being a Christian means to them personally, 40% chose 'I try to be a good person' and around a quarter (26%) chose ‘It's how I was brought up'. Around one in six (16%) selected the statement ‘I have accepted Jesus as my Lord and Saviour' and less than one in ten (7%) chose 'I believe in the teachings of Jesus'.

Overall, the findings suggest that the number of UK adults self-identifying as Christian has fallen significantly since the 2001 Census. This research found that at the time of the 2011 Census, just over half (54%) the public thought of themselves as Christian, compared with almost three-quarters (72%) in the 2001 Census.

Welcoming the findings of the research, Richard Dawkins said:
"Despite the best efforts of church leaders and politicians to convince us that religion is still an important part of our national life, these results demonstrate that it is largely irrelevant, even to those who still label themselves Christian.

When it comes to belief, practice or even the most elementary knowledge of the Bible, it is clear that faith is a spent force in the UK, and it is time our policy-makers woke up to that reality and stopped trying to impose beliefs on society that society itself has largely rejected.

In the past, there have often been attempts to use the Christian figure in the Census to justify basing policy on the claim that faith is important to the British people. This time, any attempt to do so will clearly be inexcusable."

Brittiska "kristna" inte så kristna: Pressmeddelande 2 från Richard Dawkins Foundation

UK Christians: "Religion should not have special influence on public policy"

UK Christians are overwhelmingly secular in their attitudes on a range of issues from gay rights to religion in public life, according to new research.

In the week following the 2011 Census, Ipsos MORI conducted a UK-wide survey on behalf of the Richard Dawkins Foundation for Reason and Science (UK), exploring the beliefs, knowledge and attitudes of people who say they were listed as Christian in the Census (or who would have been if they had answered the question).

Religion and government
Three quarters (74%) strongly agree or tend to agree that religion should not have special influence on public policy, with only one in eight (12%) thinking that it should.

Just 2% of respondents disagree with the statement that the law should apply to everyone equally, regardless of their personal religious beliefs, with 92% supporting it.

More oppose than support the idea of the UK having an official state religion, with nearly half (46%) against and only a third (32%) in favour. The same pattern is repeated with the question of seats being reserved for Church of England bishops in the House of Lords: 32% of respondents oppose, with only 25% in favour.

There is overwhelming support for religion being a private, not public, matter. Asked how strongly they support the statement that governments should not interfere in religion, 79% strongly agree or tend to agree, with only 8% strongly disagreeing or tending to disagree.

Four in ten Christians (39%) oppose the costs of hospital chaplains being met from NHS budgets rather than by the chaplain's religious organisation, with only a third (32%) happy for the NHS to pay.

Eight out of ten (78%) say Christianity would have no, or not very much, influence on how they vote in General Elections, with only 16% saying it would influence them a great deal (4%) or a fair amount (12%).

Education
While Christians are more likely to support than oppose state-funded faith schools, this support is reduced when non-Christian faiths schools are included. Less than half (45%) support state-funded faith schools for any religion, whether Christian or non-Christian, while just over half (53%) are in favour of state-funded schools for any Christian denomination.

Less than a quarter (23%) think religious education in state-funded schools should teach pupils to believe in a religion: 15% think it should teach pupils to believe in Christianity and 8% to believe whatever faith the school subscribes to. Most (57%) think state-funded schools should teach knowledge about the world’s main faiths even-handedly, without any bias towards any particular religion, and without trying to inculcate belief.

More Christians oppose (38%) than support (31%) the teaching of 6-day creationism in state-funded school science lessons.

The current law in England and Wales requiring state schools to hold a daily act of broadly Christian worship is not strongly supported either, with almost as many Christians opposed to it (36%) as in favour (39%).

Relationships
Six in ten respondents (61%) agree that homosexuals should have the same legal rights in all aspects of their lives as heterosexuals, and those who disapprove of sexual relations between two adults of the same sex (29%) are greatly outnumbered by those who do not (46%).

Less than a quarter (23%) believe that sex between a man and a woman is only acceptable within marriage.

Abortion
There is strong support for an adult woman’s right to have an abortion within the legal time limit, with more than three in five (62%) in favour and only one in five (20%) against.

Assisted suicide
Three in five (59%) Christians support the legalisation of assisted suicide in the case of terminally ill adult patients where certain safeguards are in place, with only one in five (21%) opposing it.

Life choices
Despite the fact that 60% of respondents claim that Christianity is very or fairly important in their lives, this does not appear to be strongly reflected in practice. Seven in ten (69%) say that Christianity has had, or would have, no or not very much influence in their choice of marriage partner, and even more (81%) say it has no or not very much influence on whom they socialise with.

Commenting on the results of the research, Richard Dawkins said:
"In recent years Christian campaign groups have become increasingly vocal. Whether demanding special rights for Christians to be exempted from equalities legislation, strenuously opposing all attempts to review the law on assisted suicide, or campaigning against further social advances such as equal rights for gay people to marry, it is now clear that they are completely out of step, not just with the population as a whole, but also with a significant majority of Christians.

Britain is a secular society, with secular, humane values. There is overwhelming support for these values, even among those who think of themselves as Christian. Just as importantly, there is also deep opposition to the state promoting religion in our society. When even Christians overwhelmingly oppose the intermingling of religion and state policy, it is clearly time for the government to stop 'doing God'.
"

Fråga till minister Attefall

Désirée Liljevall, riksdagsledamot (S) och medlem i Humanisterna ställde den 1 februari en fråga till statsrådet Stefan Attefall (KD):
... [D]en svenska regeringen har beslutat att livsåskådningar utan övernaturliga inslag inte förtjänar samma behandling som andra livsåskådningar. Det är inte värdigt en sekulär stat. Det är dags att regeringen omprövar sitt ställningstagande och jämställer Humanisterna med andra organisationer. 
Avser statsrådet att, mot bakgrund av detta, ta initiativ till att även Humanisterna kan få ta del av det statliga stödet?
Den 8 februari kom det svar från Attefall:
Désirée Liljevall har frågat mig om jag avser att ta initiativ till att även Humanisterna kan ta del av det statliga stödet till trossamfund. 
De förutsättningar som gäller för att ett trossamfund ska få statligt stöd är angivna i lagen (1999:932) om stöd till trossamfund. Statsbidrag får lämnas endast till ett trossamfund som bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingarna som samhället vilar på samt är stabilt och har egen livskraft. Med trossamfund avses enligt lagen (1998:1593) om trossamfund en gemenskap för religiös verksamhet, i vilken det ingår att anordna gudstjänst.
Av förarbetena framgår att statens stöd till trossamfund är avsett till att skapa förutsättningar för trossamfund att bedriva en aktiv och långsiktigt inriktad religiös verksamhet i form av gudstjänst, själavård, undervisning och omsorg (prop. 1998/99:124). 
Förbundet Humanisterna har hos regeringen ett flertal gånger ansökt om att bli berättigat till statsbidrag. Av ansökningarna framgår att Förbundet Humanisterna inte bedriver någon religiös verksamhet. Förbundet Humanisterna kan därmed inte komma i fråga för detta stöd. Regeringens beslut att avslå ansökan innebar inte någon värdering av den verksamhet som Förbundet Humanisterna bedriver. 
Regeringen stöder dock på andra sätt olika delar av det civila samhället och dess organisationer. Folkbildningen – av vilken Förbundet Humanisterna är en del bland annat genom sitt samarbete med studieförbundet ABF – är tillsammans med idrotten den största mottagaren av statligt stöd i det civila samhället. Under 2011 fördelade Folkbildningsrådet 3 274 miljoner kronor till folkbildningen. Ett grundläggande skäl för samhällets stöd till folkbildningen är att den bidrar till en demokratisk utveckling i samhället. 
Förbundet Humanisterna har också i egenskap av förening möjlighet att ansöka om och erhålla organisationsbidrag, verksamhetsbidrag och projektbidrag i enlighet med de villkor som ställs för dessa.
Goddag yxskaft! Frågan var om ministern kommer ta initiativ till förändring av lagen eller tolkningen av denna, så att även livsåskådningsorganisationen Humanisterna kunde ta del av det statliga stödet. Men att låta bli att svara på frågan är också ett sätt att säga nej.

13 feb. 2012

4 av 5 svenskar tror inte utan evidens

Var femte svensk tror att människor kan gå igen efter döden, visar en undersökning. Det finns en renässans för det övernaturliga, säger en religionsvetare.
Lyssna: Var femte tror på spöken

Religionsvetaren som Sveriges Radio intervjuar gör inte resultatet det minsta förståeligare. Vad gör att hela 4 av 5 svenskar resonerar rationellt och inte tror utan evidens?

Saudiarabien, ett helvete på jorden

Hamza Kashgari journalist från Saudiarabien skrev ifrågasättande om profeten Muhammed på twitter, bland annat.:
Jag har älskat saker om dig och jag har hatat saker om dig och det finns mycket jag inte förstår om dig. 
Ingen Saudisk kvinna kommer komma till helvetet, då det är omöjligt att komma dit två gånger.
Kashgari försökte fly, men stoppades och skickades tillbaka till Saudiarabien från Malaysia. Nu riskerar han dödsstraff för hädelse.

Justitia

Blir kristendomen marginaliserad [i Storbritannien]?

Frågeställningarna är i stort de samma i Sverige och Storbritannien - bön vid skolavslutningen eller bön vid kommunfullmäktigemöte - men i de engelska debattprogrammen ryms många flera nyanser. Avsnitt från söndagens The Big Questions på BBC:

12 feb. 2012

Söndagspredikan: Samarbete

Lite egocentriskt lägger jag idag ut ett föredrag om min bok. Samarbete är en av livets grundprinciper. Vi är alla byggda av samarbetande delar – gener, celler, organ, neuroner, men också idéer. Även våra samhällen är byggda av delar – oss människor. Är allt det här samarbetet i grunden samma process?

Darwindagen!

Idag är det Darwindagen - en dag då man kan tänka på vetenskapens triumfer lite extra. Exempelvis så lever de flesta av oss idag på grund av den moderna medicinens landvinningar. För min egen del handlar det om en blindtarmsinflammation - en dödlig åkomma innan man lärde sig operera.

Kamloops!

11 feb. 2012

Lördagsfunderingen: Att förstå sig på Kina

"The world is changing: I feel it in the water, I feel it in the earth, and I smell it in the air." (Ni som kan er Tolkien vet att citatet inte är Galadriels (som i filmen) utan Lavskägges (eller Trädskägge, beroende på översättning). Men det har inte med ämnet att göra; poängen jag vill göra är att världen förändras.)

Kina håller på att gå om USA som världens största ekonomi och inom en inte alltför avlägsen framtid kommer Kina och Indien vara dominerande krafter i världen. Vad innebär det för oss, egentligen? Inte komer allt vara som vanligt, det är en sak som är säker. Här kan ni lyssna till Martin Jacques när han tar upp några troliga konsekvenser.

10 feb. 2012

Humanisternas hemliga språk

Seglora Smedja har kompletterat sin blogg med satirteckningar av Kent Westi. En utmärkt idé då en bild ibland säger mer än tusen ord. Veckans bild handlar om några språkvetare, vilka säkerligen känner igen sig själva.

Fredagsnöjet: Förberedelse, förberedelse, förberedelse

Detta är stor humor. David Silverman, ordförande för American Atheist, utfrågas av Fox News, i augusti 2011, om hur ateister förbereder sig inför annalkande naturkatastrofer.

Pascals roulette



Richard Dawkins intervjuar Deepak Chopra

Kvantfysiker missbrukar tydligen Chopras begrepp "kvantum". Det visste ni inte.

9 feb. 2012

Här går yttrandefrihetens gräns

Att hetsa mot homosexuella i syfte att skapa debatt kan var något som yttrandefriheten gör till en rättighet. Dock inte om det görs genom att flyglad delas ut på en skola, eftersom eleverna inte kan välja om de vill ta emot informationen eller inte.

Lyssna: Europadomstolen ger HD rätt om hatbrottsdom

Homosexuella är söta och goa - jag skulle vilja krama dem allihop!

Rubriken här ovanför är numera brottslig - i St. Peterburg. Den som offentligt talar positivt om homosexuella i S:t Petersburg ska nämligen numera kunna dömas till böter. Detta har stadsfullmäktige beslutat skriver Sydsvenskan. Homosexualitet jämställs med pedofili i den nya lagtexten.

Privatpersoner ska kunna dömas till tusen kronor i böter för brottet ”propaganda för homosexualitet”. En tjänsteman som gör sig skyldig till samma brott kan få betala upp till 10 000 och organisationer kan dömas till 100 000 kronor om de ger ut publikationer som där homosexuella omnämns positivt.

Läs även SvD.

Till Seglora: Det är detta vi vill försvara

Seglora Smedja har annonserat att de ska ha ett halvdagsseminarium om "Religionskritikens bakgator". "Bakgrunden är de hätska debatter som förs i medierna om slöjan i offentligheten, omskärelsen av pojkar, muhammedkarikatyrer mm." Seglora har uppenbarligen bestämt sig för att gå fullt ut med Klein/Gerle/Rosenberg-approachen: stämplar man religionskritik som främlingsfientlighet i det offentliga rummet tillräckligt många gånger så kanske man slipper få sin tro ifrågasatt.

Affischen "Human Rights
in Iran" av  Sajad Asadi.
Aldrig i livet. För det är mycket som står på spel, inte bara rätten för flickor att slippa bli beslöjade, rätten för spädbarn att slippa bli märkta med en religiös tillhörighet, eller rätten för konstnärer att fritt få uttrycka sina åsikter. Debatten grundar sig i en konflikt mellan individen och gruppen. Har vissa grupper rätt att påtvinga åsikter, beteenden och kroppslig märkning på individer som inte omfattar dessa åsikter? Vårt svar är ett klart och tydligt nej - individer har grundläggande rätt att få bestämma över sina egna liv.

Det är detta vi vill försvara:

Artikel 1
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.

Artikel 2
Var och en är berättigad till alla de rättigheter och friheter som uttalas i denna förklaring utan åtskillnad av något slag, såsom på grund av ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt eller socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt. Ingen åtskillnad får heller göras på grund av den politiska, rättsliga eller internationella status som råder i det land eller det område som en person tillhör, vare sig detta land eller område är oberoende, står under förvaltarskap, är icke-självstyrande eller är underkastat någon annan begränsning av sin suveränitet.

Artikel 3
Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet.

Artikel 4
Ingen får hållas i slaveri eller träldom; slaveri och slavhandel i alla dess former skall vara förbjudna.

Artikel 5
Ingen får utsättas för tortyr eller grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning.

Artikel 6
Var och en har rätt att överallt erkännas som en person i lagens mening.

Artikel 7
Alla är lika inför lagen och är berättigade till samma skydd av lagen utan diskriminering av något slag. Alla är berättigade till samma skydd mot alla former av diskriminering som strider mot denna förklaring och mot varje anstiftan till sådan diskriminering.

Artikel 8
Var och en har rätt till verksam hjälp från sitt lands nationella domstolar mot handlingar som kränker hans eller hennes grundläggande rättigheter enligt lag eller författning.

Artikel 9
Ingen får godtyckligt anhållas, hållas fängslad eller landsförvisas.

Artikel 10
Var och en är på samma villkor berättigad till en rättvis och offentlig förhandling vid en oberoende och opartisk domstol vid prövningen av hans eller hennes rättigheter och skyldigheter och av varje anklagelse om brott mot honom eller henne.

Artikel 11
1. Var och en som är anklagad för brott har rätt att betraktas som oskyldig till dess att hans eller hennes skuld lagligen har fastställts vid en offentlig rättegång, där personen åtnjuter alla rättssäkerhetsgarantier som behövs för hans eller hennes försvar.
2. Ingen får fällas till ansvar för en gärning eller underlåtenhet som inte utgjorde ett brott enligt nationell eller internationell lag vid den tidpunkt då den begicks. Det får inte heller utmätas strängare straff än vad som var tillämpligt vid den tidpunkt brottet begicks.

Artikel 12
Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp.

Artikel 13
1. Var och en har rätt att fritt förflytta sig och välja bostadsort inom varje stats gränser.
2. Var och en har rätt att lämna varje land, även sitt eget, och att återvända till sitt land.

Artikel 14
1. Var och en har rätt att i andra länder söka och åtnjuta asyl från förföljelse.
2. Denna rätt får inte åberopas vid rättsliga åtgärder som genuint grundas på icke-politiska brott eller på gärningar som strider mot Förenta nationernas ändamål och grundsatser.

Artikel 15
1. Var och en har rätt till en nationalitet.
2. Ingen får godtyckligt fråntas sin nationalitet eller nekas rätten att ändra nationalitet.

Artikel 16
1. Fullvuxna män och kvinnor har rätt att utan någon inskränkning med avseende på ras, nationalitet eller religion ingå äktenskap och bilda familj. Män och kvinnor skall ha samma rättigheter i fråga om äktenskaps ingående, under äktenskapet och vid dess upplösning.
2. Äktenskap får endast ingås med de blivande makarnas fria och fulla samtycke.
3. Familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället och har rätt till samhällets och statens skydd.

Artikel 17
1. Var och en har rätt att äga egendom, både enskilt och tillsammans med andra.
2. Ingen får godtyckligt fråntas sin egendom.

Artikel 18
Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion och trosuppfattning och att, ensam eller i gemenskap med andra, offentligen eller enskilt, utöva sin religion eller trosuppfattning genom undervisning, andaktsutövning, gudstjänst och religiösa sedvänjor.

Artikel 19
Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser.

Artikel 20
1. Var och en har rätt till frihet i fråga om fredliga möten och sammanslutningar.
2. Ingen får tvingas att tillhöra en sammanslutning.

Artikel 21
1. Var och en har rätt att delta i sitt lands styre, direkt eller genom fritt valda ombud.
2. Var och en har rätt till lika tillträde till offentlig tjänst i sitt land.
3. Folkets vilja skall utgöra grundvalen för statsmakternas myndighet. Folkviljan skall uttryckas i periodiska och verkliga val, som skall genomföras med tillämpning av allmän och lika rösträtt och hemlig röstning eller ett likvärdigt fritt röstförfarande.

Artikel 22
Var och en har, i egenskap av samhällsmedlem, rätt till social trygghet, och är berättigad till att de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter som krävs för hävdandet av hans eller hennes människovärde och utvecklingen av hans eller hennes personlighet, förverkligas genom nationella åtgärder och mellanfolkligt samarbete i enlighet med varje stats organisation och resurser.

Artikel 23
1. Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet.
2. Var och en har utan diskriminering rätt till lika lön för lika arbete.
3. Var och en som arbetar har rätt till en rättvis och tillfredsställande ersättning som ger honom eller henne och hans eller hennes familj en människovärdig tillvaro och som vid behov kan kompletteras med andra medel för socialt skydd.
4. Var och en har rätt att bilda och ansluta sig till fackföreningar för att värna sina intressen.

Artikel 24
Var och en har rätt till vila och fritid, innefattande skälig begränsning av arbetstiden samt regelbunden betald ledighet.

Artikel 25
1. Var och en har rätt till en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande, inklusive mat, kläder, bostad, hälsovård och nödvändiga sociala tjänster samt rätt till trygghet i händelse av arbetslöshet, sjukdom, invaliditet, makas eller makes död, ålderdom eller annan förlust av försörjning under omständigheter utanför hans eller hennes kontroll.
2. Mödrar och barn är berättigade till särskild omvårdnad och hjälp. Alla barn skall åtnjuta samma sociala skydd, vare sig de är födda inom eller utom äktenskapet.

Artikel 26
1. Var och en har rätt till utbildning. Utbildningen skall vara kostnadsfri, åtminstone på de elementära och grundläggande stadierna. Den elementära utbildningen skall vara obligatorisk. Yrkesutbildning och teknisk utbildning skall vara tillgänglig för alla. Den högre utbildningen skall vara öppen för alla med hänsyn till deras förmåga.
2. Utbildningen skall syfta till att utveckla personligheten till fullo och till att stärka respekten för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Utbildningen skall också främja förståelse, tolerans och vänskap mellan alla nationer, rasgrupper och religiösa grupper samt främja Förenta nationernas verksamhet för fredens bevarande.
3. Rätten att välja utbildning för barnen tillkommer i första hand deras föräldrar.

Artikel 27
1. Var och en har rätt att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner.
2. Var och en har rätt till skydd för de ideella och materiella intressen som härrör från vetenskapliga, litterära och konstnärliga verk till vilka han eller hon är upphovsman.

Artikel 28
Var och en har rätt till ett socialt och internationellt system där de rättigheter och friheter som behandlas i denna förklaring till fullo kan förverkligas.

Artikel 29
1. Var och en har plikter mot samhället, i vilket den fria och fullständiga utvecklingen av hans eller hennes personlighet ensamt är möjlig.
2. Vid utövandet av sina rättigheter och friheter får en person endast underkastas sådana inskränkningar som har fastställts i lag och enbart i syfte att trygga tillbörlig hänsyn till och respekt för andras rättigheter och friheter samt för att tillgodose ett demokratiskt samhälles berättigade krav på moral, allmän ordning och allmän välfärd.
3. Dessa rättigheter och friheter får inte utövas på ett sätt som är oförenligt med Förenta nationernas ändamål och grundsatser.

Artikel 30
Ingenting i denna förklaring får tolkas som att det innebär en rätt för en stat, en grupp eller en enskild person att ägna sig åt en verksamhet eller att utföra en handling som syftar till att omintetgöra någon av de rättigheter eller friheter som anges i förklaringen

Triviafråga: Vilken ledande nazist blev exkommunicerad av Katolska kyrkan och varför?

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se