31 juli 2012

Humanistpodden - Bengt Westerberg

Ett avsnitt med fokus på förbundet Humanisterna.
I detta avsnitt får du möta Bengt Westerberg, nybliven styrelseledamot i Humanisterna. Bengt Westerberg blev känd för den breda allmänheten när han tillträdde som partiledare för Folkpartiet 1983, vilket han var fram till 1995. Efter det har han varit engagerad i ett stort antal föreningar, organisationer och styrelser inom flera olika områden. Här berättar han om sin syn på humanismen och vad han vill åstadkomma som aktiv inom förbundet Humanisterna.
Besök Humanistpodden och lyssna.

Förbundsföreningen "Vetenskap och Humanisterna"?


Mer om denna "ihopblandning" diskuteras i Radio Houdi avsnitt #19 ute nu!

Idag på Stockholm Pride


"HÄNG MED EN HBTQ-HUMANIST"
Möjlighet att samtala (eller ställa frågor) enskilt med en HBTQ-Humanist om humanism som livsåskådning.

Medverkande: Humanisternas HBTQ-nätverk och Unga Humanister.
När: Tisdag den 31 juli kl 14.30-16.30
Var: Konferensrum 1 på Pride House d.v.s. på Kulturhuset vid Sergelstorg i Stockholm.
Hur: Öppet för allmänheten.


PANELDEBATT: VETENSKAP <3 FEMINISM

Feminism och vetenskap har ett bitvis lite ansträngt förhållande. Hur sammanför man ett vetenskapligt synsätt med ideologi utan att varken vetenskapen eller feminismen urvattnas? Hör politik hemma i genusvetenskapen? Och hur ska man se på sådant som sanning och fakta i en feministisk kontext? Några av de som bloggar på Skepchick.se, där genusfrågor och feminism kombineras med vetenskap och kritiskt tänkande, diskuterar här dessa frågor, och en och annan brandfackla kommer att kastas.

Panelen består av Technicolor, Charmkvark, HomelessClubKid och Skepticbee (som bloggar under SkepchickSE). Moderator blir Jonatan Hedborg.

När: Tisdag den 31 juli kl 16.00-17.00
Var: Pride House d.v.s. på Kulturhuset vid Sergelstorg i Stockholm.
http://www.stockholmpride.org/2012/Program/Vetenskap-och-Folkbildning/Vetenskap-3-feminism/

Mer info om Pride: www.stockholmpride.org

Pridefestival 2012 i Stockholm!

En brittisk introduktion till Humanism

Trovärdighetsskalan

30 juli 2012

Tidspilen (2)

I inlägget Tidspilen levererades den riktigt enkla versionen av kopplingen mellan entropi och tiden. Nedan följer den lite mer omfattande versionen, vilken även innefattar en vetenskapshistorisk tillbakablick, samt avslutas med en spekulation om hur det kunde komma sig att vårt universum hade så låg entropi till att börja med (om det nu var början).

"Vi tvingades fatta omöjliga beslut om vem som skulle överleva"

Emma Massey, styrelseledamot i Humanisterna, berättar idag i Aftonbladet om sin tid i ett av Sydsudans flyktingläger.

Igår kom jag hem efter att ha arbetat sju månader i Sydsudan för Läkare Utan Gränser. Jag lämnade bakom mig över 150 000 människor som kämpar för att överleva dagen i en av vår tids värsta flyktingkatastrofer.

Män, kvinnor och barn som lämnat allt de ägt bakom sig och flytt. Som vandrat i veckor, ätit löv från träden och druckit vatten ur leriga vattenpölar. De allra flesta blev någon gång sjuka i diarré, luftvägsinfektioner eller malaria. Många dog på vägen.

Till slut orkade de inte gå mer. Ingen mat, inget vatten, ingenstans att söka skydd. Så de bara stannade. Mitt ute i ingenstans slog de sig ner. Här mötte jag en del av dem. Över 35 000 människor som slagit läger mitt i lervällingen i delstaten Upper Nile State, precis vid gränsen till Sudan.

Jag och mina kollegor försökte hjälpa dem så gott vi kunde. Vi startade en tillfällig klinik för att kunna ta hand om de mest sjuka. Men det räckte inte.

Otillräckliga resurser tvingade oss till omöjliga val i prioriteringen av patienter. Hur väljer man mellan en 40-årig kvinna med hög feber som börjat krampa och en gravt uttorkad tvååring som ser ut att dra sina sista andetag framför oss? Vem tar vi med oss i bilen när det bara finns en plats? Vems liv räddar vi och vem lämnar vi kvar?

Världen är inte alltid en vacker plats. Kanske är det inte konstigt att vi inte orkar ta in allt hemskt som händer runt om i världen. Men vi måste orka se dem - för de finns där. Det är vår medmänskliga skyldighet.

Emma Massey, sjuksköterska

Vill du hjälpa Läkare Utan Gränser i deras livsviktiga arbete så kan du donera pengar via deras hemsida.

Hamza Tzortzis mot William Lane Craig

- Min Gud finns på grund av [A].
- Nej, min Gud finns  grund av [A].
- Nej, fel! Argumenten gäller bara för min Gud.
- Ja just det! Argumenten gäller bara för min Gud.

Logik

29 juli 2012

Toleransen för ateister ökar i USA

Från en artikel i DN.
För andra gången på mindre än ett år visar en opinionsundersökning att en majoritet av amerikanerna skulle kunna tänka sig att rösta på en ateist, rapporterar USA Today.

I juni var siffran 54 procent vilket är den högsta andelen sedan 1958, då man började ställa frågan om vilken typ av presidentkandidat amerikanerna skulle kunna tänkas rösta på. Då var endast 18 procent beredda att rösta på en icke troende.

Å andra sidan visade undersökningen att ateister fortfarande ligger sist bland de undersökta grupperna. Bland annat så är muslimer (58 procent) och homosexuella (68 procent) populärare att rösta på än ateister, och de är rejält akterseglade av kvinnor (95 procent), mörkhyade (96 procent) och katoliker (94 procent).
Det går åt rätt håll. Törs man göra påståendet att det är "nyateisternas" förtjänst? (För att låna våra motståndares vokabulär: en "nyateist" är alltså en ateist som inte håller tyst) Dawkins, Hitchens, Harris, Dennett, etc, det envetna opinionsarbetet börjar få mätbar effekt!

Tack till Gunnar Lindholm för nyhetstips!

Hur hantera vår irrationella hjärna

Nackdelen med uppmärksamhet

Sekularism

28 juli 2012

Lena Andersson om idrott

I senaste numret av SANS Magasin publiceras en essä av Lena Andersson - Idrotten var livet självt. Andersson skriver om sitt idrottsliv och risken att en idrottares liv endast blir idrotten.
Man sa: ”Det viktiga med idrotten är kamratskapet.” Jag hade många vänner inom idrotten eftersom det var där jag levde. Men vi var konkurrenter. De ville besegra mig och jag dem. Det är ingen bra grund för vänskap. Man kunde nu säga att vi inte behövde ta det hela så allvarligt, tävlingen var ju bara ett trevligt sätt att röra på sig tillsammans. Absolut inte. Om man inte tog det allvarligt fanns ingen anledning att göra dessa ansträngningar, det var ett som var säkert. Ville man bara röra på sig tillsammans fanns det lugnare och trevligare sätt än att tävla. 
Jag fick ibland frågan hur länge jag skulle hålla på och vad meningen med alltsammans var. ”Jag håller på så länge jag tycker det är kul”, sa jag. Frasen var helt främmande för mig men det var så man skulle säga och tänka. Idrottandet var inte ”kul”. Det var inte tråkigt heller. Att säga att det var kul vore som att säga att livet är kul, ett helt innehållslöst påstående. Det var på många sätt intressant och berikande, det har gett mig insikter, kroppsmedvetenhet och disciplin på gott och ont. Ifall jag önskade det ogjort skulle jag önska att jag vore någon annan och det är svårt. Men kul? Nej.
Radioprogrammet Människor och tro samtalar med Lena Andersson utifrån denna text.

  Lyssna: Kvartsamtalet med författaren och krönikören Lena Andersson

Penn & Teller om omskärelse

27 juli 2012

OS och kvinnor

Idag invigs OS i London. Idrott kan vara en kraft för positiv förändring av kvinnors liv. Idrott är lite som religion, ett konstruerat mänskligt fenomen som både kan få bra och dåliga konsekvenser.

Näste man till rakning?

Pat Robertson: "Dumpa din muslimska flickvän"

26 juli 2012

De intoleranta ateisterna

I juninumret av Axess Magasin, som har förhållandet mellan religion och vetenskap som tema, ingår en artikel av den engelske journalisten och författaren Bryan Appleyard. Den irrationella ateismen är en översättning av The God Wars som publicerades i New Statesman i februari.

Appleyards artikel är en i raden av skarpa kritiker av nyateismen och denna gång tar kritiken sin utgångspunkt i intolerans i form av hat, hot och hårda ord från "nyateister", mot honom själv och andra som kallar sig ateister eller agnostiker, men inte är helt negativa till företeelsen religion.

Redan i tredje meningen sätts tonen med "tre av oss har utsatts för övergrepp av denna kult", lite senare är benämningen på nyateismen "en tyrannisk sekt".

Appleyard är dock så seriös att han bidrar med en mer tydlig definition av vad han menar med "nyateism": "ett tredelat trossystem baserat på övertygelsen att vetenskapen erbjuder den enda vägen till sanningen och att alla religioner är irrationella och destruktiva villfarelser". De tre delarna är: ateism, sekularism och darwinism (i brittisk litteratur är darwinism ett neutralt ord, till skillnad från USA där det är ett nedsättande uttryck från kreationister).

Darwinism är inom kulten "det slutgiltiga, definitiva beviset inte bara på att Gud inte existerar utan också på att religionen som helhet är ett unikt farligt hot mot den vetenskapliga rationalismen". Richard Dawkins är "nyateismens högste profet" och det är "en fullfjädrad ideologi" präglad de fyra ryttarnas (Dawkins, Harris, Dennett och Hitchens) böcker.

Slutligen representerar, enligt Appleyard, den militanta ateismen "ett djupgående kategorimisstag. Att förklara religion - eller för den delen den mänsklig erfarenheten - i vetenskapliga termer är fåfängt".

Appleyards definition är en nidbild av en osammanhängande grupp människor. Jag tvivlar inte på att det finns människor som skriver under på trossatserna till Appleyards nyateism. Själv jag har dock aldrig träffat någon som skulle hålla med om alla punkterna.

Artikeln innehåller också två citat som är så blinda för alternativa synsätt att de blir ren underhållning. Först den amerikanska filosofen Jerry Fodor, som skrev boken What Darwin got wrong, en bok som fått skarp kritik av en rad framstående evolutionsbiologer och vetenskapsfilosofer för sin bristfälliga förståelse av evolutionsteorin:
Det finns ett märkligt antagande att om man är darwinist så måste man också vara ateist. För egen del är jag antidarwinist och ateist. Men folk är så motsägelsefulla i de här frågorna att jag har svårt att förstå vad som driver dem.
Sedan den brittiske politikern Sayeeda Warsi, som kommenterar ett tillfälle i en radiodebatt då Richard Dawkins blev svarslös och svarade "Oh, God!":
Till och med den mest uttalade sekuläre fundamentalisten kände alltså, i denna prövningens stund, ett behov av att vända sig till Den allsmäktige.
Appleyards analys i artikeln är intellektuellt struntprat, helt uppbyggd på ett gungfly i form av en påhittad ideologi och anekdoter från de som blivit kränkta eller hotade i debatter med ateister. Om det verkligen fanns en kult med denna ideologi, och sådana medlemmar, så skulle jag ta avstånd från den.

Men om man bortser från den fantasifullt uppmålade sekten och istället se problemet för vad det är: Ett flertal människor som har det gemensamma att de identifieras som ateister och är mer eller mindre intoleranta mot andra åsikter, ibland till den gränsen att det tar sig uttryck i personliga hot.

De enda exemplen på intolerans som exemplifieras av Appleyard kommer från PZ Myers t.ex. mot Alan de Botton. Myers ironiska och elaka uttryckssätt går då och då över gränsen. Även Richard Dawkins använder ibland ett hetsande och förklenande språk mot religiösa. Och även på denna blogg har det förekommit.


Självklart är detta inte acceptabelt. Det är inte heller bra att demokratiska människorättrörelse som samlar ateister, t.ex. American Atheists eller svenska Humanisterna, sammankopplas med dessa intoleranta individer. Det måste tydliggöras att t.ex. Dawkins och Myers inte är några profeter, utan de har sina brister som måste bemötas.

Intelligent design med Neil deGrasse Tyson


40 fascinerande minuter med Neil deGrasse Tyson om intelligent design.

Här är den officiella presentationen:
 This is a presentation on science, religion, and how poorly-designed humans, the Earth, and the universe really are. The presenter, Neil deGrasse Tyson, is the new host of the PBS-TV program "NOVA scienceNOW", director of the Hayden Planetarium in the Rose Center For Earth and Space at the American Museum of Natural History. He is the recipient of seven honorary doctorates and the NASA Distinguished Public Service Medal.

Vetenskap är vägen, sanningen och livet

Lite vetenskapspropaganda? Hoppas ni ser humorn i det hela...

25 juli 2012

Texten förblir den samma

Mark Twain var en av förra sekelskiftets mest framstående författare och skeptiker. Nedan följer avslutningen på essän Bible Teaching and Religious Practice:
During many ages there were witches. The Bible said so. The Bible commanded that they should not be allowed to live. Therefore the Church, after doing its duty in but a lazy and indolent way for eight hundred years, gathered up its halters, thumbscrews, and firebrands, and set about its holy work in earnest. She worked hard at it night and day during nine centuries and imprisoned, tortured, hanged, and burned whole hordes and armies of witches, and washed the Christian world clean with their foul blood. 
Then it was discovered that there was no such thing as witches, and never had been. One does not know whether to laugh or to cry. Who discovered that there was no such thing as a witch - the priest, the parson? No, these never discover anything. At Salem, the parson clung pathetically to his witch text after the laity had abandoned it in remorse and tears for the crimes and cruelties it has persuaded them to do. The parson wanted more blood, more shame, more brutalities; it was the unconsecrated laity that stayed his hand. In Scotland the parson killed the witch after the magistrate had pronounced her innocent; and when the merciful legislature proposed to sweep the hideous laws against witches from the statute book, it was the parson who came imploring, with tears and imprecations, that they be suffered to stand. 
There are no witches. The witch text remains; only the practice has changed. Hell fire is gone, but the text remains. Infant damnation is gone, but the text remains. More than two hundred death penalties are gone from the law books, but the texts that authorized them remain. 
It is not well worthy of note that of all the multitude of texts through which man has driven his annihilating pen he has never once made the mistake of obliterating a good and useful one? It does certainly seem to suggest that if man continues in the direction of enlightenment, his religious practice may, in the end, attain some semblance of human decency.

Teologi möter psykiatri

Tillfälligt slutsåld på Amazon.

24 juli 2012

Verklighetsfrånvänd religionsdialog

Humanisternas kommunikationsansvarige, Emilia Ericson, skrev i går på Newsmill: Verklighetsfrånvänd dialog kan vara farlig. Artikeln inleds:
Vid ett seminarium under Almedalsveckan, arrangerat av Fryshuset, samtalade Othman AL Tawalbeh, Imam, Fryshuset och Mats Hermansson, Domprost, Visby Domkyrkoförsamling om mångfald och religion. Jag gick från detta seminarium ganska förbryllad. Kontentan av det som sades var att de trodde på samma Gud. Utifrån deras beskrivning av sina respektive religioner (vars anhängare tydligen tillber samma Gud) är det för mig högst oklart hur verkligheten då kan te sig som att de troende snarare tillber väldigt olika gudar och inte erkänner samma skrift som helig. Slutsatsen jag drar är därför att dessa två religiösa representanter fullkomligt åsidosatt verkligheten och sakliga argument till förmån för lite ”Kumbaya-stämning” i det annars så debattbenägna Almedalen.
Ericsons inlägg väcker en del funderingar. Självklart är det bättre att kristna och muslimer samtalar och sin tro, än att krigar för den. Självklart är det bättre att de har dialog om deras tros gemensamma nämnare, än fördömer konvertiter. Frågan är dock vad de kan var överens om, mer än att de tillber samma Gud? Uppenbarligen har deras respektive religiösa traditioner haft en hel del fel om hur denna Gud historiskt manifesterat sig och hur Gudens vilja och budskap skall tolkas. Frågan är om de muslimer och kristna som säger sig tillbe samma Gud, med någon trovärdighet, kan påstå att det vet något om denna Gud, mer än genom en personlig relation med Guden i fråga.

Paradoxen är att argumentet för att det är samma Gud är den gemensamma judiska religiösa traditionen, en tradition som tydligen missförstods av kristna med början för 2000 år sedan och av muslimer för 1400 år sedan. I denna insikt ligger dock det värdefulla. Vem kan med berått mod gå i krig utifrån ett missförstånd, vem kan döma en konvertit till döden utifrån ett missförstånd. Vetskapen att man inget vet, manar till eftertanke och tolerans.

Insikten att man inget vet är dock förrädisk, för hur skall man utifrån denna position kunna omvända dem inom sin egen religiösa tradition som fortfarande säger sig veta att de andra är otrogna och att kvinnor är av annat värde än män? Att vara ett gott föredöme räcker ofta långt, men sällan hela vägen.

Blomfajt!

Som brukligt är i religiösa sammanhang har det utbrutit stridigheter efter att Jungfru Maria uppenbarat sig på ett träd i New Jersey. Bilden här nedanför är en ögonblicksbild från fighterna, då en 90-årig kvinna slår Dante Domenech med en ros, efter att Dante, med bibel i hand och flitigt viftande magiska rörelser (korstecken) skrikit ut att uppenbarelsen är häxkonster.


Läs mer om ... eh ... diskussionerna i NY Times.

Kontextberoende koranreklam

I Tyskland ger man bort Koranen gratis och gör reklam för detta med nedanstående annons. Den fungerar nog inte riktigt lika bra i ett engelskspråkigt kontext. Eller vad tror ni?

Black Folks Don't: Do Atheism?



Via Skepchick

Gudsbilder

23 juli 2012

"Omskärelse är otillbörlig inblandning från föräldrarnas sida"

Per Dannefjord och Eduardo Grutzky, medlemmar i Humanisternas styrelse, skriver klokt om omskärelse av små pojkar på Newsmill och avslutar:
Som så många andra menar Swartz att kritiken mot omskärelsen är att lägga sig i vad som borde betraktas som andras angelägenheter. Vi hävdar tvärtom. Att skydda någon mot övergrepp är allas angelägenhet. Vår religiösa tillhörighet är däremot något som ingen har rätt att lägga sig i. Omskärelsen är därmed föräldrarnas otillbörliga inblandning i något som borde vara barnets angelägenhet.

Trygghet?

Uppdatering: Har inte kunnat verifiera citatet som sägs komma från en tweet. Kan vara påhittat utifrån denna nyhet

Bacon - ett första steg

Hoppas inte uppmuntra till baconätande under Ramadan uppfattas som stötande. Två saker att tänka på när man äter bacon: 1. Välj bacon från grisar som har levt ett liv så fritt från lidande som möjligt. 2. Ta inte er egen lidelse för långt, medlemskap i The Holy Church of Bacon är för långt.

Scientologik?

22 juli 2012

Konflikt

21 juli 2012

"Rasisternas världsbild är inte vår"

Idag är Unga Humanisters Jessica Schedvin och Henrik Forsner och debatterar rasism på SvD Debatt tillsammans med representanter för flera andra ungdomsförbund.
Efter tragedin på Utøya förväntade vi oss att attityden mot människor från andra länder skulle förändras. Så blev det inte. Främlingsfientliga bloggar är fortsatt populära och organisationer som är kritiska mot muslimer växer stadigt. När dessa krafter får fritt spelrum och tillåts bestämma vad vi pratar om, och hur, slås förutsättningarna sönder både för en nyfiken dialog mellan människor och för en sund och saklig religionskritik.

Samvetsfångar eller hädare?

En domstol i Moskva beslutade igår att medlemmar i det ryska punkbandet Pussy Riot skall förbli häktade under 6 månader. Deras eventuella brott, rättegången inleds nästa vecka, är "huliganism". I februari sjöng de olovat en protestsång mot president Putin och Ortodoxa kyrkan i en katedral i Moskva. Ryska Ortodoxa kyrkan anser att Pussy Riot hädat och inte visat respekt för deras tro. Amnesty anser kvinnorna i bandet är samvetsfångar.


Nuvarande ledning i Ryssland och kyrkan är maktfullkomliga och försöker förhindar opposition med hjälp att orättfärdiga lagar. Medlemmarna i Pussy Riot är modiga tjejer.

Al Jazeera sände ett reportage om detta i april:

Jungfru Maria uppenbarar sig på träd!

20 juli 2012

Idag börjar (förmodligen) Ramadan

Nu är det dags för alla rättrogna att sluta äta mat mellan soluppgång och soledgång. Eller imorgon (beroende på när man ser nymånen). Varför ska man sluta äta? Från Wikipedia:
Genom att från gryning till skymning helt avstå från mat, dryck och sex ska muslimer som deltar i fastan lära sig tålamod och ödmjukhet och öka sitt medvetande om religionen. De ber till Gud (arabiska: Allah) mer än vanligt och önskar då förlåtelse för gångna synder och vägledning för att leva rättfärdigt och rena sig själva genom avhållsamhet och goda gärningar. Alla förväntas uppträda väl, ge allmosor (zakat), högakta sin familj och undvika våld, ilska, avundsjuka, småaktighet, girighet och ryktesspridning. Ramadan är också en tid för festligheter då familjer, släktingar och vänner träffas för att bryta fastan eller äta senare måltider tillsammans. Företag sponsrar banketter för medarbetare och kunder. Bättre bemedlade personer dukar upp och delar ut mat till den som inte har råd eller hinner hem innan solen går ner. Gator och byggnader dekoreras och påkostade tv-produktioner är mycket populära i många länder.

Fredagsnöjet: Kristen TV från USA

Nej, detta är inte parodi. Tror jag.

Satans hobbyer

Alltid roar det någon att pricka av vilka av Satans hobbyer man själv gillar:

Via BoingBoing
Bilden sägs komma från en broschyr som delades ut, av en okänd grupp, vid Comic-Con i San Diego.

19 juli 2012

En agnostikers ursäkt

Nedanstående stycke är avslutningen på An Agnostic´s Apology (1893), skriven av Leslie Stephen. Han vänder sig i här till de övertygade teisterna.
Gentlemen, we can only reply, wait till you have some show of agreement amongst yourselves. Wait till you can give some answer, not palpably a verbal answer, to some one of the doubts which oppress us as they oppress you. Wait till you can point to some single truth, however trifling, which has been discovered by your method, and will stand the test of discussion and verification. Wait till you can appeal to reason without in the same breath vilifying reason. Wait till your Divine revelations have something more to reveal than the hope that the hideous doubts which they suggest may possibly be without foundation. Till then we shall be content to admit openly, what you whisper under your breath or hide in technical jargon, that the ancient secret is a secret still ; that man knows nothing of the Infinite and Absolute ; and that, knowing nothing, he had better not be dogmatic about his ignorance. And, meanwhile, we will endeavour to be as charitable as possible, and whilst you trumpet forth officially your contempt for our scepticism, we will at least try to believe that you are imposed upon by your own bluster.
Denna och andra av hans essäer kan läsas här. Stephen var, för övrigt, far till en fullfjädrad så kallad "militant ateist" - Virginia Woolf. Detta är hennes ord om T. S. Eliot, i ett brev (1928) till en gemensam vän:
I have had a most shameful and distressing interview with dear Tom Eliot, who may be called dead to us all from this day forward. He has become an Anglo-Catholic believer in God and immortality, and goes to church. I was shocked. A corpse would seem to me more credible than he is. I mean, there’s something obscene in a living person sitting by the fire and believing in God. 

"Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet. Amen."


18 juli 2012

Världens första genetiskt modifierade människor födda (för länge sedan)

Översatt från Mail Online. Gamla nyheter som verkar komma i retur nu, kanske eftersom de inte uppmärksammats förut?
Världens första genetiskt modifierade människor har skapats, visade det sig igår kväll.

Men avslöjandet att 30 friska barn föddes efter en serie experiment i USA har väckt en rasande debatt om etik.

Hittills har två av barnen testats och man har kunnat bekräfta att de har gener från tre föräldrar.

Femton av barnen föddes under de senaste tre åren som ett resultat av ett experimentellt program vid Institute for Reproductive Medicine and Science of St Barnabas in New Jersey.

Barnen föddes av kvinnor som hade problem att bli gravida. Extra gener från en kvinnlig donator sattes in i deras ägg innan befruktningen i ett försök att göra det möjligt för dem att bli gravida.

Genetiska tester på två ett-åriga barn har bekräftat att de har ärvt DNA från tre vuxna - två kvinnor och en man.
Läs hela artikeln här.

Grattis på födelsedagen Nelson Mandela!

I dag är det Mandela Day i Sydafrika.


‎"What counts in life is not the mere fact that we have lived. It is what difference we have made to the lives of others that will determine the significance of the life we lead."
- Nelson Mandela -

Fritt val?

17 juli 2012

Biskop Jackelén och kunskap

Lunds Biskop Antje Jackelén skriver i dag ett svar - Vägra kapitalismens ensamrätt till tillväxt - till det repliker som publicerades i Sydsvenskan på hennes förra inlägg. Det finns delar av det nya inlägget jag gillar, men dessa lämnar vi därhän och fokuserar på två stycken som innehåller några oklarheter och delvis är oförståeliga. Första stycket börjar:
Jag har alltså inget emot den kritiska granskningen av både tro och icke-tro. Tvärtom, den är en vital funktion av teologin själv. Det jag har något emot är när granskningen dikteras av en kunskapsteori som har passerat sitt bäst–före–datum.
Detta skriver Jackelén när hon vänder sig till Thomas Thomasson, som skrev en riktigt bra replik. Thomasson skriver om kunskap: "den kunskap vi kan förlita oss på baseras på prövbara och ännu icke falsifierade utsagor om verkligheten." Om Biskopen vet att denna kunskapssyn är förlegad, är det ett riktigt banbrytande filosofiskt påstående. Detta är i korthet den vetenskapliga metoden och vetenskap är det mest tillförlitliga verktyg vi har när vi söker kunskap om verkligheten. Jackelén förklarar inte direkt vilken kunskapsteori hon istället förespråkar, men ledtrådar finns i nästa mening.
Ett sanningsbegrepp som på förhand dömer ut personlig erfarenhet, poesi, konst och myter som bärare av sanning är till synes rakt och enkelt, men är i verkligheten en återvändsgränd.
Först är det förvirrade att hon nu skriver sanningbegrepp, som om sanning och kunskap vore synonymer. Det är ovanligt att någon hävdar att personlig erfarenhet etc. inte kan vara bärare av sanning. Den väsentliga frågan är istället om till exempel myter kan vara till hjälp vid kunskapssökande. Det anser jag.

Heinrich Schliemann läste Homeros Illiaden och ansåg att Troja var en verklig historisk och inte bara en mytisk plats. Om Schliemann blivit kvar i St Petersburg och argumenterat för sin personliga tolkning av texten hade han idag förmodligen varit bortglömd. I stället prövade han sin utsaga med utgrävningar och gick till historien. Myter kan vara en källa till kunskap, men informationen i myten blir först kunskap när den testats. Jag misstänker dock att Jackelén anser att utsagan är kunskap redan innan den testats och även om den inte är prövbar.

Sedan skriver Jackelén en mening som i stort är oförståelig:
Om någon påstår att religionsmotstånd vilar på förnuft och vetenskap, medan religiös tro handlar om ogrundade fantasier, är det inte intellektuellt hederligt eftersom man då blundar för den betydelse som den judiska och den kristna traditionen har haft för framväxten av det västerländska vetenskapliga tänkandet.
För det första måste både 'religionsmotstånd' och 'religiös tro' specificeras för att det skall förstås vad hon tänker . Sedan är det många som inte alls blundar för den kristna traditionens inverkan på det vetenskapliga tänkandet, men anser denna påverkan varit negativ. Denna mening läses nog bäst som en halmdocka.


Även nästa mening är svårtydd, men inte direkt felaktig.
Både vetenskap och religion drivs av ett samspel mellan förnuft och tro, snarare än motsatsen. Man måste inte vara ateist för att man är darwinist.
Jackeléns avslutande mening i första stycket kräver en kommentar. Det är få ateister som kallar sig själva 'darwinist', detta är numera ett öknamn kreationister använder på dem som påtalar att kreationism är en felaktig teori. Kanske är benämningen vanligare bland teister i Lund? Man undrar dock vilken tolkning av Gud och Kristendomen Biskopen kan ha, som är kompatibel med en noggrann läsning av Darwins alla texter. Det andra stycket berättar något om detta.
Den forskning som undersöker religionens ursprung har visserligen delade meningar om huruvida religion bara är en biprodukt av evolutionen eller en anpassning, men är tämligen överens om att människor tycks vara "gjorda för att ägna sig åt religion", eller kanske "obotligt religiösa".
Om Jackelén verklig själv tror på den forskning hon hänvisar till är Kristendomen enligt henne endast en skapelse av människan och förmåga att vara religiös en evolutionär produkt. Gud är större, om honom kan människan inget säga, tror jag hon tänker agnostiskt.
Det innebär förstås inte att alla människor är lika "religiöst musikaliska" och inte heller att icke-religiösa livsåskådningar inte förtjänar respekt. Men det kan ge ytterligare skäl till varför tron har en roll, både på ett individuellt plan och på samhällsnivå.
Självklart, religiös tro spelar en roll och skall därför kritiskt granskas, som Biskopen skrivit. När religiös tro gör utsagor om verkligheten som kan prövas kommer dessa att prövas. Frågan är dock om den religiösa tron förändras när utsagorna falsifieras eller om de troende endast klagar på att granskarna har en felaktig kunskapsteori? Jackeléns svar gav flera nya frågetecken.

Filosofins historia i en bild

Sånt här älskar jag. En bild säger mer än 1000 ord. Läs mer om hur man gått tillväga här. Där kan man även ladda ner en större version av bilden (som dessutom har den fördelen att den är läslig).

Det här funkar inte med bara en bok...

16 juli 2012

Möglig Jesus



Fascinerande att när Jesus ger tecken väljer han ett ruckel till hus som ägs av en kåkfarare i Texas, USA, och materialiserar sig i... badrummets mögel.

"Sluta skattefinasiera trollkonster"

Ni har väl inte missat att det försigår en vaccin-debatt i media med anledning av utbrott av både mässling och röda hund i antroposoffästet Järna? Idag ägnar till exempel Helagotland sin ledare åt frågan och igår skrev Mats Reimer på sin blogg att "Ursula Flatters har fel - mässlingen skyddar inte antroposofiska barn mot allergi" apropå falsk information som Ursula Flatters, läkare på Vidarkliniken, gav i Aktuellt för några dagar sedan. Läs också Karin Bojs inlägg på DN Vetenskap igår.

Mats Reimer har tidigare i sommar skrivit om Vidarklinikens rådgivning på DN Debatt ("Landstingsstödd klinik ger farliga råd om mässlingen"), en artikel som fick svar av barnpsykiatrikern Jackie Swartz ("Vi ska granska våra råd om mässlingen"). Slutrepliken skrevs av Mats Reimer tillsammans med den idoge Steinerkritikern Alicia Hamberg ("Antroposofi förklarar Vidarklinikens märkliga råd").

Mats Reimers sista två stycken från hans första debattartikel sammanfattar en rimlig ståndpunkt att inta i den här frågan.
För att få lov att vara en auktoriserad vårdgivare inom landstinget måste man uppfylla kraven i regelboken. Vård, behandling och rådgivning skall vila på vetenskap och berövad erfarenhet. Man skall följa överenskomna riktlinjer för smittskyddsarbete, och man är skyldig att erbjuda de vanliga BVC-vaccinerna och att ge föräldrar korrekta rekommendationer om vaccinationer. Den som läser Vidarklinikens skrift om mässling kan i värsta fall tro att detta är vetenskapligt underbyggda råd eftersom de kommer från en auktoriserad vårdgivare.

Antroposofiska läkare har förstås rätt att ha sin världsåskådning med dess religiösa föreställningar om den andliga nyttan med mässling, men politikerna borde inte acceptera att Vidarkliniken motarbetar det viktiga smittskyddsarbete övriga läkare i den offentligt finansierade vården bidrar till. Kan de inte leva upp till samma krav som andra vårdcentraler bör de inte få vara kvar i Vårdval Stockholm; ska de bedriva religiös medicin får det ske utan skattefinansiering.

Bibelinsikt

15 juli 2012

Senaste nytt om omskärelse

Debatten om omskärelse fortsätter, och den är internationellRegeringarna både Norge och Tyskland har uttalat sig för att det skall vara lagligt för föräldrar omskära sina pojkar, om det görs ansvarsfull och på sjukhus.

Göran Lambertz tar upp omskärelse som ett exempel i en ledare i UNT: Utsatthet före tradition. Lambertz skriver om att man måste göra en avvägning mellan att lagar inte skall fördärva eller försvåra för utsatta grupper och att lagar skall skydda och hjälpa utsatta personer.
Någon gång drabbas dock den utsatta gruppen på ett oproportionerligt eller annars inte acceptabelt sätt av lagstiftning som ska skydda den enskilde. Med hänsyn till landets judar och muslimer vore ett förbud mot omskärelse av små pojkar diskutabelt, även om man antar att det vore bäst för den lille att slippa ingreppet.
Även i Israel är frågan aktuell. The Tzohar Rabbinic Organization är rädda för att fler judar i Israel väljer att inte omskära sina pojkar. Därför har de startat ett projekt som vänder sig till icke-religiösa judar med en mer användarvänlig omskärelse - mer information till föräldrarna, men lika stort ingrepp på det ovetande barnet.
“This is a tradition which has defined our people for thousands of years and any threat to its continuation, particularly here in the modern Jewish State, should be confronted before the numbers of Jewish boys being denied a Brit Milah grows to troubling proportions,” [Rabbi David Stav] said.
De finns dock de i Israel som tar frågan på allvar. Anshel Pfeffer skriver en debattartikel i den liberala tidningen Haaretz, The sacred brit and other myths. Han tar upp tre myter om omskärelse: Förbundet med Gud, att det är bra för hälsan och att det är en religiös sed som skall skyddas i en demokrati:
First, that it is a sacred covenant between God and the Jewish people. The fact is that whether or not you believe in the biblical narrative of Abraham and his sons, this is hardly a unique Jewish custom. Every day around the world, thousands of babies, young boys and fully grown men have their foreskins removed in a wide variety of rituals and medical procedures. Only a small minority of them are Jews and even among Jews, most are not doing it out of religious conviction, but for reasons of social necessity, family and peer pressures and because it's a good excuse for having a big party.
Second, being circumcised is good for your health. While there is research that points to certain health benefits, there are opposing studies which purport to prove that tampering with male genitalia causes trauma, impaired sexual function and carries well-documented risks. This conflicting medical evidence is hardly surprising - doctors are also partisans, who are every bit as biased as newspaper columnists when it comes to marshaling the facts. 
The third cliche is that circumcision is a hallowed religious custom and in a democracy, people should be allowed to observe their traditions without politicians or courts intervening. This is normally an argument for which I have a great deal of sympathy. I don't want the government telling me how to live my life. Except for the fact that it's not my life. None of my four sons were asked in advance when, at the age of eight days, intense, intimate pain was inflicted upon them, and their private parts irrevocably changed. Hardly a democratic act.

Mer om stamcellsforskning

Bloggaren Pelle Poluha kommenterar idag på sin blogg basun gårdagens radiodebatt om stamcellsforskning. Eftersom tiden - som alltid - var begränsad hann jag och Axel Carlberg tyvärr inte täcka alla ämnen, något som Poluha ser som en svaghet i argumentationen men som istället handlar om tidsbrist. Jag beklagar detta. Här kommer svaren på de undringar Poluha har. (Notera för övrigt att han sätter citationstecken runt "humanisten" när han beskriver mig, bara så ni förstår vilken nivå kritiken rör sig på...)
Organisationen Humanisterna kampanjar nu för att förhindra att denna forskning inte begränsas av ”religiösa skäl”. Man får nämligen bara motsätta sig embryonal stamcellsforskning av de skäl som är godkända av Humanisterna. Eller som de själva uttrycker det: våra politiker måste anta en sekulär hållning i denna fråga.
Man får givetvis motsätta sig stamcellsforskning av vilka skäl man vill. Tror man att guden Shiva förbjudit stamcellsforskning så har man full rätt att argumentera utifrån denna ståndpunkt. Det enda vi begär är att våra politiker antar en neutral hållning i frågan - det går inte att bedöma Shivas relevans i frågan och det är faktiskt samma problem med alla andra religiösa dogmer.
Patrik Lindenfors trodde sig veta vad katolikerna baserade sitt motstånd på: att embryot besjälas vid befruktningen. Men det katolska argumentet, som varken är unikt katolskt eller särskilt religiöst, är helt enkelt att embryot har ett människovärde från befruktningen i kraft av att tillhöra arten homo sapiens. Eller med andra ord: embryot är en människa och har därför en människas värde.
Det här sättet att argumentera är intressant. Men vart leder det? Det man gör är alltså att singla ut 50-150 celler och ge dessa ett människovärde medan man inte gör samma sak med andra cellsamlingar på 50-150 celler. Man menar alltså att det är något speciellt med 50-150 celler när de är ett embryo som inte gäller 50-150 celler som sitter i en vuxen människa. På vilken grund då? Det kan inte röra sig om att de tillhör harten Homo sapiens, som Poluha verkar fått för sig, det gör ju celler från vuxna också. Läser man vad Axel Carlberg skrivit i frågan (till exempel i Signum) så är det heller inte det som är argumentet. Carlberg är en klok man, väl värd att läsa. Han menar istället att det handlar om potential - att embryot har en potential att bli en människa. Så här skriver han:
I embryots tidigaste stadium kan det fortfarande dela sig och ge upphov till två genetiskt lika individer, monozygota eller enäggstvillingar. Därför kan man på detta stadium i strikt mening ännu inte tala om en individ. Däremot kan man säga att vid befruktningen är embryot odelbart i den mening att det utvecklar sig progressivt i ett förutbestämt och oåterkalleligt kontinuum som ger upphov till en eller två individer. Denna förprogrammerade möjlighet att utifrån sina inre betingelser utvecklas fram till vuxen ålder kallas embryots potentialitet och är av högsta etiska betydelse. Visserligen finns det många betydelsefulla etapper kvar i embryots och fostrets framtida utveckling såsom implantationen i moderlivet (efter åtta dagar), slutningen av neuralröret (i fjärde veckan), utvecklingen av känseln (i åttonde veckan) rörelseförmågan (i tolfte veckan) samt livsdugligheten (i tjugoandra veckan). Men livet börjar inte under någon av dessa etapper. Det har väckts vid befruktningen. Redan här står vi inför en eller två människor i vardande.
Det här är en av de frågor som jag skulle vilja ha haft tid att diskutera med Carlberg. För varför skulle just potential vara så viktigt att det ger människovärde? Varför skulle potential hos ett embryo trumfa verkligt lidande hos svårt sjuka? För mig verkar det här som ett sätt att slippa tala om själen, vilket var vad jag försökte leda in samtalet på, men det är möjligt att katoliker faktiskt menar vad de säger när de talar om potential. (För övrigt börjar inte livet vid befruktningen. Det började för 3,7 miljarder år sedan och har inte slutat sedan dess.)

Att tala om potential gör dock problemet med stamcellsforskning svårare - inte lättare. En del forskning syftar nu på att återställa celler från vuxna människor till stamcellsstadiet. Man har till viss del lyckats, men inte kommit hela vägen fram till att dessa stamceller kan bli till alla kroppens celler, utan bara några. När man väl lyckas, vad händer då? I princip har man ju då skapat ett embryo och då står man där med samma problem man startade med, fast utan att ha tagit ett embryo, utan genom att ha tillverkat ett. Att tillverka embryon är i princip redan möjligt, genom att man injicerar DNA från en sjuk person i en äggcell från en frisk donator och på så sätt skapar ett embryo skräddarsytt åt den sjuke. Det här sista - att tillverka embryon - är dock en andra punkt där katolska kyrkan har lagt sitt veto.

Poluha har mer att säga. Så här skriver han apropå dogmer.
Debatten avslutades med en, vad jag tycker, väldigt god poäng av Axel Carlberg. Han menade att det minsann inte bara är katoliker som styrs av dogmer. Det gör även Humanisterna. Se bara på deras idéprogram! För en organisation som säger sig styras av vetenskap och förnuft är det närmast parodiskt att läsa. Vilken är exempelvis den vetenskapliga grunden för påståendet att etik och politik ska bedömas ”utifrån deras följder för mänsklig lycka och välfärd”? Programmet är fyllt av liknande påståenden som aldrig förankras i något utan bara hänger helt fritt i luften.
Det vi opponerar oss emot är alltså religiösa dogmer. En religiös dogm är en "bindande formulering av en religiös sanning". Till exempel att Jesus återuppstod från det döda, eller att Krishna kommit ner till jorden för att ge oss andlig vägledning. Det här är alltså trosföreställningar som inte går att kontrollera för utanförstående och som är sanna bara i en religiös kontext. Detta till skillnad från andra dogmer som är avsiktsförklaringar.

Det Humanisterna vill är att vetenskapliga och etiska frågor ska avgöras genom allmänmänskliga överväganden, som vem som helst kan kontrollera och vem som helst kan hålla med om. Konsekvensetik - som är Poluhas exempel - hör inte dit, utan den etiska diskussionen måste föras från många etiska utgångspunkter. Det är därför Carlbergs "potential" är så viktig att diskutera, medan tal om en (odödlig) själ hade blivit ointressant.

Jag ser fram emot fler diskussioner med Carlberg och hoppas Poluha läser på lite till nästa blogginlägg. För övrigt tycker jag det är talande att etikens konsekvenser verkar oviktiga för Poluha (se citatet här ovanför). Hur förblindad måste man vara för att komma fram till en sådan slutsats?

"Internet Hindus"

I en globaliserad värld återkommer liknande frågeställningar i olika kulturer - nationalism och kulturkonservatism står mot pluralism och liberalism. Al Jazeera sände en mycket intressant diskussion om hindunationalister i Indien och deras svans av intoleranta "Internet Hindus" - en diskussion om sekularism på två olika sätt.

Nyateistisk ursäkt

14 juli 2012

En kvinnas lott i Bangladesh

I många länder saknar kvinnor mänskliga rättigheter. På platser där en sekulär demokrati och en rättsstat saknas, utsätts kvinnor ofta för religiöst eller kulturellt grundat patriarkalt förtryck.

Huvudbry

13 juli 2012

"Osaliga på tron"

Det var en lysande artikel i dagens Expressen om Scientologi. Läs den!

Debatt om stamcellsforskning

Radioprogrammet Människor och tro tog idag upp den aktuella frågan om stamcellsforskning:
Forskning på stamceller från mänskliga embryon är en het fråga inom EU. Hur mycket ska religiösa argument få påverka besluten och är verkligen forskningen etiskt hållbar? Debatt mellan Patrik Lindenfors, biolog som driver Humanistbloggen samt Axel Carlberg, katolsk etiker.
Lyssna: Debatt om forskning på embryonala stamceller

En enkel förklaring till allting


En dikt av den amerikanska poeten Philip Appleman. Hör honom läsa flera dikter och tala om sitt författarskap med Bill Moyers.

Vad är roligt här i livet?

12 juli 2012

Europeisk stamcellsforskning måste befrias från religiösa begränsningar

Pressmeddelande från Humanisterna:

Humanisterna vädjar till regeringen att anta en sekulär hållning

EU är på väg att ändra reglerna vad gäller finansiering av stamcellsforskning i Europa. Livsviktig forskning hotas av dessa ändringar. Katolska kyrkans lobbygrupper gör allt de kan för att förhindra denna forskning.

Därför har Humanisterna idag skickat ett brev med underskrifter från såväl Humanisternas styrelse, företrädare för European Humanist Federation och svenska forskare till utbildningsminister Jan Björklund, handelsminister Ewa Björling, civil- och bostadsminister Stefan Attefall samt till Jan Roland Olsson, svensk representant i EU, Bryssel.

Vi vädjar till våra politiker att inte begränsa dagens och framtidens stamcellsforskning av religiösa skäl. Vår förhoppning är att svenska politiker ser vikten av ett etiskt ramverk kring forskning som inte styrs av religiösa dogmer. Det av European Humanist Federation framarbetade förslaget på ändringar i det liggande förslaget på ramverk har stöd från en mängd framstående forskare i Europa.

Stamcellsforskningen har potential att leda till utveckling av behandlingar och terapier för patienter som lider av en mängd sjukdomar inklusive obotliga neurodegenerativa sjukdomar som Parkinsons, typ I diabetes och hjärt-kärl sjukdomar, sjukdomar som kommer öka i förekomst i och med en åldrande befolkning.
Det är otroligt viktigt att Sveriges regering markerar sin ståndpunkt i dessa frågor. Behovet av denna forskning går inte att blunda för och våra politiker måste ta ansvar för anta en sekulär hållning i denna fråga, med fokus på vetenskapliga argument och medicinska överväganden snarare än religiösa dogmer säger Anna Bergström, doktorand inom global hälsa och ledamot i Humanisternas styrelse.
Läs mer: KEEP DOGMA OUT OF EUROPEAN RESEARCH och POSITION PAPER

Förnuft och kreationism

Föredrag av Eugenie Scott vid Global Atheist Convention i Melbourne, april 2012.

Vilka är värst - ateister eller våldtäktsmän?

11 juli 2012

Vi vet var du bor! (men inte hur du har det...)


________________________________
Rättelse: Bilden ovan är Photoshoppad. Originalet ser ut som nedan. Beklagar felinformationen. Ett solklart exempel på Poes lag, för övrigt.

10 juli 2012

Hitchens anländer till Nordkorea

Samtidigt, kärlek i Syrien

Med hälsningar från Syrian Atheists.

9 juli 2012

Ytterligare restriktioner på stamcellsforskning i EU

Visste du att Vatikanen med flera organisationer år 2006 lyckades få EU att införa långtgående restriktioner mot forskning på mänskliga embryonala stamceller? Nu är det dags igen. I Horizon 2020, det nu liggande förslaget till EUs framtida forskningsramverk, har restriktionerna förstärkts. Om planen går igenom kommer det blockera forskning som siktar på dramatiskt förbättrad behandling av sjukdomar som diabetes, hjärtsjukdomar, Parkinsons och Alzheimers.

När Europeiska unionens råd möttes den 30 maj föreslog flera länder att EU helt stoppar finansiering till forskning på mänskliga embryonala stamceller.

Vi tycker att det behövs ett motstånd till dessa vetenskapsfientliga och inhumana krafter. Självklart behövs kontroll och restriktioner när det handlar om tillämpad forskning. Och ibland finns lika goda alternativ. Men den agenda som förbudsivrarna driver tycks grunda sig på religiösa dogmer, inte på medicinsk-etiska överväganden. I den etiska kommitté som idag beslutar vilka forskningsprojekt som ska få bidrag är religiösa företrädare kraftigt överrepresenterade.

Europeiska humanistfederationen EHF har startat en kampanj för att reformera reglerna. Deras två skrivelser, som är mycket läsvärda, finns på EHFs kampanjsida Keep Dogma Out of Europan Research.

Den största gåvan

8 juli 2012

Bekämpa sexuella trakasserier

Rebecca Chiao grundare av organisationen HarassMap berättar om hur de arbetar för att minska acceptansen för sexuella trakasserier i Egypten. Genom ett SMS eller ett samtal kan trakasserade kvinnor och män rapportera var det skett. Organisationen jobbar också med att påverka de som arbetar eller befinner ute på gatorna. Via deras hemsida kan man se vilka platser som är mer säkra att befinna sig .

I dödens tjänst

7 juli 2012

Om hur media skildrar religion

Idag genomförde Socialdepartementet ett seminarium i Almedalen om svensk medias beröringsskräck med religion, vilket kommenterat i förväg här. Det är lite tråkigt att de inte publicerar hela seminariet, vilket enligt uppgift skall ha filmats i sin helhet, utan endast några kortare intervjuer och klipp.



Om inte klippet visas, prova det på regeringens hemsida.

Olympiska kommitténs sanktionering av sexism och doping

Det senaste numret av SANS magasin har temat Idrott. Ett aktuellt ämne, då det trettionde olympiska spelen inleds i slutet av månaden. Några av artiklarna kan läsas på nätet, en av dessa är: Idrottsrörelsen förespråkar dopningskriven av Claudio Tamburrini, docent i praktiskt filosofi.

Tamburrini skriver om könssegregeringen inom idrotten och den gränsdragningsproblematik detta innebär. Framför allt för de som inte passar in i normen, de intersexuella, idrottare med oklar könsidentitet. Inlägget avslutas med välbehövlig kritik av idrottsrörelsen i allmänhet och olympiska kommittén i synerhet:
Elitidrotten går ut på att den bästa ska vinna. Toppidrottarna tränar i stort sett lika hårt och visar samma kämparanda och mentala förträfflighet. Det som snarare utmärker vinnaren är det faktum att han/hon är genetiskt överlägsen sina motståndare. Skälet till att den finländske längdskidåkaren Eero Mäntyranta blev oslagbar på 1960-talet var en genetisk mutation som senare hittades i hans släkt och som gav honom bättre syresättningsförmåga. Inte heller kan Usain Bolt förmodas springa snabbast i världen därför att han tränar mer än andra löpare, utan snarare på grund av sin överlägsna fysiska konstitution. När allt annat är lika beror de framgångsrika idrottsutövarnas triumfer till större del på att de är vinnare i det genetiska lotteriet.
Detta är inte bara helt i sin ordning inom elitidrotten, utan det kan till och med ses som själva idén med den. Den som av naturen (alltså, inte på konstlad väg!) utmärker sig som bäst är också den som mest förtjänar idrottssegern. Och det är ju denna genetiska överlägsenhet som belönas och beundras inom elitidrotten. 
Det vill säga, om man nu inte är kvinna! För i så fall kan man få hela sin könsidentitet ifrågasatt, bli avstängd och tvingas genomgå en konstlad behandling för att få fortsätta tävla. I likhet med Mäntyranta är de intersexuella idrottskvinnorna vinnare i det genetiska lotteriet. Men i stället för att prisas för denna fysiologiska överlägsenhet straffas dessa idrottsutövare för att de – som bärare av de bästa anlagen – förkroppsligar idén med elitidrotten.
Alla genetiskt överlägsna atleter – inte bara de intersexuella idrottskvinnorna – åtnjuter en tävlingsfördel över sina motståndare. Ska till exempel Bolt och simmaren Michael Phelps tvingas genomgå behandling för att neutralisera denna naturliga fördel? Det är svårt att släppa misstanken att problemet bottnar i att den sortens fördel som Semenya och andra intersexuella idrottare besitter hotar den stränga könssegregationen som råder inom (elit)idrotten. 
Internationella olympiska kommitténs behandling av intersexuella kvinnliga idrottare ser jag därför som sexistisk, och dessutom sanktionerar den en sorts omvänd dopning. Idrottens regelverk vilar enligt min mening på en förlegad syn på köns- och genustillhörighet. Det brådskar med en grundlig och omvälvande demokratisering av idrottsvärlden. Ett steg i den riktningen kan vara att ställa motkrav för det ekonomiska stöd som olika regeringar, däribland EU:s medlemsländer, lämnar till idrottsorganisationerna och till World Anti-Doping Agencys arbete med motiveringen att idrott främjar folkhälsan – en effekt som faktiskt ännu inte är belagd. 
En fråga man kan ställa sig är om inte dessa skattepengar borde undandras organisationer som fattar beslut i strid med gängse demokratiska värderingar.

En trend i tiden

6 juli 2012

Ironi

"KD bekräftar religiös agenda i skolavslutningsdebatten"

Camilla Grepe skriver ett inlägg på Newsmill om skolavslutningar i kyrkan och hur frågan hanterades i år:
Den som följt debatten genom åren har sett hur Sverigedemokraterna värvat väljarstöd genom retoriken att ”man ska ta seden dit man kommer, annars kan man åka hem”. I år hände därför något intressant: Vi fick bevittna hur ett antal kristdemokratiska politiker och kristna företrädare plötsligt förtydligade skolavslutningens religiösa betydelse och innebörd.

5 juli 2012

Higgsboson

Miraklet

4 juli 2012

"Därför behövs den humanistiska rösten i vår värld"

Vi lever idag i en globaliserad och mångkulturell värld. Fundamentalism och vidskepelse är på frammarsch och alltfler människor far illa på grund av olika föreställningar om övernaturliga krafter.

Det religiöst sanktionerade förtrycket i världen är vår tids största brott mot mänskliga rättigheter. Humaniströrelsen vill vara en befriande kraft, en rörelse som står upp för människan och hennes rätt att slippa förtryck i alla dess former.

Den humanistiska livsåskådningen sätter människan i centrum. Vi anser att vi själva är ansvariga för varandra och den värld vi lever i. Ingen skall berövas sitt liv, förtryckas eller ens begränsas av andra människors uppfattningar om högre väsen eller religiösa dogmer.

Humanismen representerar en livsbejakande försoning med en naturlig värld, och accepterar inte tanken att gudar eller andra övernaturliga krafter styr över oss. En humanistisk livsåskådning innebär en reflekterande och förnuftsbaserad attityd till livet, förenad med nyfikenhet och en vetenskaplig kunskapssyn.
Läs resten av Christer Sturmarks artikel på Newsmill.

Ett litet skämt

Får staten ha ihop det med gud?

Anders Borg, Annika Borg och Christer Sturmark samtalar om gränsdragningen mellan religion och politik och religionsfrihetens gränser.

Sändes direkt från Almedalsveckan, onsdagen den 4 juli kl 17:00


Från www.humanisterna.se - Humanisternas Bambuser kanal

Spanked by God

Intelligent design i svenska skolan?

Uppdatering: Förmodligen har Claphaminstitutet feltolkat Yvonne Anderssons kommentar. Hon förklarar sig i tidningen Världen Idag:
Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, det är självklart. Det jag försökt uttrycka är att det måste finnas ett öppet samtal och att om till exempel en elev frågar så ska man kunna berätta att den här teorin finns.
Lärdomen av detta är att man skall vara kritisk till sina källor, det kan finns ideologiska skäl till deras tolkningar och urval.
_______________________________

I måndags anordnade Claphaminstitutet ett seminarium i Almedalen. Utdrag ur institutets rapportering från seminariet:
Per Landgren*, fil dr i historia, gästforskare i Oxford, höll ett inledningsanförande om Intelligent Design (ID) där han gick igenom den vetenskapsteoretiska grunden för att hävda att ID skulle vara vetenskap och inte pseudovetenskap.  
... 
Respondent på Per Landgrens anförande var Yvonne Andersson, fil dr pedagogik och riksdagsledamot (KD). Samtalet mellan Per Landgren och Yvonne Andersson slutade med att Yvonne Andersson, som KD:s utbildningspolitiska talesperson, öppnade för möjligheten att också svenska elever bör få ta del av ID inom ramen för skolans undervisning.
Intelligent Design skall inte ta upp värdefull lektionstid i den svenska skolan, det skall inget trams. De som inte förstår att ID är trams har inte använd 15 minuter för att fördjupa sig i frågan, eller så är de förblindade av en ideologisk agenda.
Seminarium väcker frågor:
- Hur kan man vara filosofie doktor utan elementär kunskap om den vetenskapliga metoden?
- Är detta ett typexempel på underlaget Kristdemokraterna använder när de fattar politiska beslut?


Tor Löwenkranzt bemöter detta lite mer utförligt.

* Per Landgren är före detta riksdagsledamot för Kristdemokraterna.

3 juli 2012

Flygande spaghettimonstret och Raptor Jesus

Från r/atheism fm8

En sekulär demokrati mår bra av att sekulära och demokratiska värden odlas

Lunds biskop Antje Jackelén skrev ett debattinlägg i Sydsvenskan, som med välvilja kan sammanfattas: När det talas om tillväxt i Skåne får människors inre live inte glömmas bort. Vi behöver en bättre intergration, invandrarnas kompetens tas inte om hand och främmandegörandet av dem är ett hinder. Kulturell och religiös mångfald kan vara en tillgång. Denna åsikt sympatiserar jag med, därmed upphör mitt gillande. Argumenten hon framför är till stor del retoriskt snömos och religiös propaganda. Jag skall sakligt bemöta två stycken i artikeln: Sverige har ett samtalsklimat om religion som inte gagnar tillväxt.
När religionsfrihet infördes i Sverige blev det först och främst en fråga om frihet från religion. Friheten till religion hanteras fortfarande ganska tafatt. Det märks på debatten om skolavslutningar. Att ett undervisningsråd på skolverket agerar överste teolog och avgör vad som skiljer religion från tradition håller inte, eftersom tradition och religion går in i varandra. Att en migrationsdomstol avgör vad som är äkta religion och vad som inte är det är tragiskt eftersom det kan innebära livsfara för den som drabbas av beslutet.
Jag håller med om att det är ett stort problem att myndigheter avgör vad som är religion och icke religion. Frågan är dock, vilken metod förordar biskop Jackelén istället? Om detta sägs inget i inlägget och om de religiösa önskar behålla sina privilegier måste detta avgöras. Vilka räknas in i denna exklusiva skara, vilka gör det inte? Utan regelverk och neutrala domare, kommer detta bestämmas av majoriteten, de mest högljudda, de med störst skattkista. Det finns dock ett alternativ till detta och det är fullständig religionsfrihet, där varje övertygelse respekteras lika mycket. Oavsett om livsåskådningen praktiseras av en, eller en miljard människor. Oavsett om dess traditioner är ett, eller ett tusen år gamla. I detta alternativ kan dock inte de religiösa ha några privilegier, gissar att Jackelén ogillar detta.
En modern, demokratisk stat ska vara sekulär. Men samhället är inte sekulärt så länge det finns troende människor. Samtidigt mår den sekulära, demokratiska staten gott av att dess medborgare vårdar sina kulturella och religiösa rötter. Rotlösa människor är sämre demokrater. De faller lättare offer för extrema och fundamentalistiska rörelser.
Detta resonemang är både förenklat och otydligt. För det första är fundamentalism per definition att återvända till en religions eller ideologis grundläggande eller ursprungliga lära, det vill säga dess rötter. Biskopen verkar mena att om inte medborgare vårdar sina moderata kulturella och religiösa föreställningar kan de falla för fundamentalistiska rörelser. Detta kan hända, men detta sker inte om rötterna ersätts av mer toleranta värderingar. Den sekulära, demokratiska staten mår bra av att sekulära och demokratiska värden vårdas och att religiösa tolkningarna successivt anpassar sig till dessa. Om vi i större utsträckning vårdat våra kulturella och religiösa rötter i Sverige hade inlägget i sydsvenskan varit skrivet av en manlig biskop. Sverige skulle vara ett mera slutet, mindre mångkulturellt land och det hade inte varit, som Jackelén skriver,"lättare att komma ut som homosexuell än som troende".

Försäljningsargument

"Lagligt skydd för småpojkars kroppsliga integritet"

Tre präster i Svenska kyrkan, tre medlemmar i Humanisternas styrelse och en professor i internationell hälsa svarar de fem representanterna för Svenska kyrkan som försvarade omskärelse av småpojkar. Läs allt på DN Debatt.
Man kan möjligen försvara vuxna människors rätt till eget lidande om det är deras önskan. Men de mänskliga rättigheterna förbjuder oss att orsaka andra lidande. Den principiella frågan är om man på allvar kan försvara föräldrars rätt att besluta att deras barn ska lida. Vi kan ha respekt för en del argument för att tillåta omskärelse, men inte för detta. Att kyrkliga representanter driver en sådan linje är bara att beklaga.

2 juli 2012

Att lyssna på i hängmattan

Sommar, värme och sol (nåja) är över oss och många tar ut en välförtjänt semester.
Men vad göra när favoritboken är utläst och inget mer finns att tillgå vare sig du ligger i solstolen eller sitter under tak för att skydda dig från regnet?

Jo, lyssna på poddradio förstås!

Men för er som aldrig lyssnat på poddradio och inte hart en susning vad det är så kan man läsa mer på Svenska Wikipedia där första stycket förklarar väl vad det handlar om:

Poddsändning eller poddradio (engelska: podcast eller podcasting) är en metod att publicera (och för lyssnaren att prenumerera på) ljudfiler eller film via internet. Ordet "podcasting" är en sammanslagning av "pod" (ordagrant "kapsel" men syftande på media-spelaren iPod) och engelskans "broadcast" (sändning). Ännu finns ingen helt adekvat svensk term för företeelsen; "poddsändning" är ett av de förslag som lagts fram, men "poddradio", som bland annat används av Sveriges Radio, används i mycket högre grad. Ordet "podd-tv" har fått visst genomslag för podd-sändning av videomaterial.
Att göra poddradio har formligen exploderat i Sverige de senaste året då många ser hur enkelt man kan producera egna radioprogram och publicera dem på weben och på t ex iTunes.
För alla med smartphones är det en barnlek att prenumerera på poddradioprogram, ladda ner dem och spara. Man kan också lyssna on-line på webben om man vill.

Givetvis finns det i dag en hel del smörja som produceras så det gäller att hitta guldkornen.

Men hur ser poddradionmarknaden ut för humanister och skeptiker? Vad ska jag lyssna på i hängmattan i sommar? Jag kommer här att ge ett mycket litet axplock av mina egna svenska favoriter och hoppas att fler kan listas i kommentarsfältet nedan. Jag nämner till exempel inte videopodcasts som VoFCast då jag enbart listar de man kan lyssna på med slumrande ögon i hängmattan.

HUMANISTPODDEN
Vi börjar givetvis med Humanistbloggen som är Humanisternas officiella poddradio. Professionellt redigerat och framfört presenteras intervjuer och debatter som medlemmar i Humanisterna finner garanterat stort värde i att lyssna på.
Lyssna online - Prenumerera via iTunes


SKEPTIKERPODDEN
Den första, och fortfarande största, svenska skeptiska poddradion som i våras firade två år som poddradio. Med över 80 avsnitt har Skeptikerpodden blivit en institution inom svenska skeptikerrörelsen som år 2011 erhöll föreningen Vetenskap och Folkbildnings Hederspris i kategorin "Årets Folkbildare".
Skeptikerpodden blandar friskt mellan skepticism, religion, psykologi, vetenskap och pseudovetenskap, medicin och andra intressanta ämnen. Föregångaren till Skeptikerpodden är den amerikanska poddradion The Skeptics' Guide To The Universe som också är värd att lyssna på.
Lyssna online - Prenumerera via iTunes

Här kan du lyssna på ett litet klipp från Skeptikerpodden då Humanisternas ordförande Christer Sturmark intervjuades:




KVACK - Nyheter på skeptiska
Kvacks idé är att enbart ha tre personer i panelen, inga intervjuer, inga gäster. De lusläser tidningar och media och hittar artiklar som de sedan läser upp med kritiska och skeptiska ögon.
Tuff, ibland raljerande men bra och ibland riktigt underhållande.
Lyssna online - Prenumerera via iTunes




SALTKLYPA
Vårt grannland Norge blev med poddradio inte så långt efter att Skeptikerpodden startade. Saltklypa ("en nypa salt") liknar Skeptikerpodden då de har både Skeptikerpodden och The Skeptics' Guide To The Universe som förlagor. Klarar man att förstå norska i sin renaste form och i värsta nynorsk ska man gärna ge denna poddradio en chans.
Lyssna online - Prenumerera via iTunes



RADIO HOUDI
Passar på att ge min nya radioshow en liten puff. Denna poddradio fick premiär i våras. Både jag och min bisittare, Anders Hesselbom, var med och startade upp Skeptikerpodden där vi slutade i december 2011. Vår idé är att först och främst underhålla så att fler, skeptiker/humanister samt "staketsittare" och meningsmotståndare orkar eller vill lyssna. Fokus är på både skepticism och religion då Anders Hesselbom är en välkänd religionskritiker som driver bland annat bloggen Evolutionsteori.
Någon beskrev Radio Houdi som "ett skephumanistiskt Filip och Fredriks podcast" vilket vi givetvis var smickrade över.
Lyssna online - Prenumerera via iTunes

Och så här kan det låta i Radio Houdi när vi gjorde ett extraavsnitt för att berätta att vi fortsätter med Radio Houdi även hösten 2012:


Som sagt finns det fler humanistiska och skeptiska poddradios att lyssna på och fler kommer, var så säker.
Hoppas att detta kan inspirera till lata dagar i hängmatan och samtidigt få sig en stunds kunskap på vägen.

GLAD SOMMAR!

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se