31 aug. 2012

Apropå våldtäktsdiskussionerna i usa

Om du tänker "vilka diskussioner?" så läs först detta.

Katolska prästers sexuella övergrepp är ofta offrens fel

Den här munken är katolsk stjärna i USA. Nu klargör han att det ofta handlar om att barnen förför prästerna vid sexuella övergrepp.


People have this picture in their minds of a person planning to — a psychopath," Groeschel said. "But that’s not the case. Suppose you have a man having a nervous breakdown, and a youngster comes after him. A lot of the cases, the youngster — 14, 16, 18 — is the seducer.

If you go back 10 or 15 years ago with different sexual difficulties — except for rape or violence — it was very rarely brought as a civil crime. Nobody thought of it that way... And I’m inclined to think, on [a priest's] first offense, they should not go to jail because their intention was not committing a crime.
Läs mer - och se ett lite längre inslag - hos Huffington Post, eller en notis hos DN.

Tack till Tommy Malmström för tips!

Istället för omskärelse

Vatikanens makt

Det är 30 år sedan Sverige återupprättade diplomatiska förbindelser med Vatikanen, efter ett uppehåll på 455 år. Sveriges Radios program om Vatikanens makt ger en objektiv bild och gillas av Ulf Jonsson i Signum.

Lyssna: Obs : Vatikanstatens makt 20120830 13:45

Evolution - Kreationism

Bill Nye "the Science Guy" är måhända en bekantskap från TV och, för oss som har barn i amerikanskt influerade engelskspråkiga skolor, från skolan. En en-personers Utbildningsradion som med strålande pedagogik och varm personlig entusiasm kan förklara svårbegriplig vetenskaplig kunskap på ett lättillgängligt sätt. Så när Bill Nye häromdagen släppte en video där han kritiserar kreationism var det en stor sak i USA. På någon vecka fick videon mer än 2,5 miljoner tittare. Här är den.



Vem kände sig föranledd att svara på denna bredsida från en av USAs mest publikt kända vetenskapliga företrädare? Skapelsemuseet i Kentucky. Inte riktigt samma kvalitet på argumentationen, om man säger så. Hur många faktafel kan ni finna?

Intervju med Lars Vilks i Aftonbladet

Aftonbladet publicerade igår en intressant intervju med Lars Vilks. Här är ett avsnitt:
Är Islam ett hot?
– Nej. Islam har ingen chans att hota moderniseringen. Jag ser det som tillfällig hysteri. Muslimer är ju ingen enhetlig grupp. Vi har ju en lokal muslim här, vi kan kalla honom ”Charlie”. Han har hotell häruppe. Han är väldigt trevlig och vi har träffats några gånger. Och han säger ju att jag inte ska oroa mig. Men så säger han också "du ska passa dig för irakierna alltså”, ha ha. Charlie är ju en sort. Han sköter sitt, va.
Så vilka är de extrema muslimerna?
– Jag vet ju inte mer än vad du gör. Jag har förstått att de finns i Örebro och Uppsala och även i Karlstad. På platser där du har en talrik population muslimer så får du ett gäng som är extrema och de har säkert kontakter med andra. Tyvärr går man dem till mötes. Det är en olycklig liberal hållning.
Daltas det för mycket med dem?
– Ja, det är som att polisen bjuder på ägg och säger ”kasta med förnuft” när jag dyker upp. Vi gör inget åt att ni skriker "Allahu Akbar" men om någon skriker ”svartskalle” ska vi se till att de blir anmälda. Det gör ju att muslimer blir väldigt illa sedda för folk tror att de är äggkastare allihopa.
Vad borde göras?
– Man skulle ju fördöma dem. Entydigt. Men varje gång drar Mattias Gardell och Jan Guillou hela den här valsen att de här människorna är utsatta och det är våra fördomar och klart de har rätt att reagera.

30 aug. 2012

Två ytterligheter

Kyrkans Tidning publiceras en krönika av Jackie Jakubowski som avslutas med funderingen: Kan ateisten vara fundamentalist? Innan vi dyker ner i frågan, måste det uppmärksammas att Jakubowski har en god förståelse för ateismens konsekvenser. Han skriver:
Det finns en sympatisk anledning att respektera deras övertygelse: ateism är ett förhållningssätt som inte utlovar någon lycka i denna världen; inte heller någon värld efter döden, där straff eller belöning utdelas för vårt leverne på jorden. Ateism är ett förhållningssätt som varken förklarar eller bortförklarar som mirakel det vetenskapen ännu inte upptäckt. Hela ansvaret är människans – både för sig själv och för andra. Både här och nu.
Det är Christopher Hitchens som leder Jakubowski fram till frågan. Hitchens avfärdade tro på guddomar, i alla former, men också agnosticismen som ett rimligt alternativ till ateism.
Det är lätt att svepas med av Hitchens vidräkning med religionen, utan att märka att det finns en risk att falla in i en alltmer intolerant vokabulär. Till slut kan frågan ställas om också en ateist skulle kunna vara fundamentalist ...
Var Christopher Hitchens en fundamentalistisk ateist?* Ja, i den urvattnade mening att han avfärdade alla kompromisser till ateism. Följande två citat av Hitchens kommer från klippet nedan:
I can't thank [Thomas Huxley] for his coinage of the term agnostic. [...] Again to try for a compromise were I don't really think that a basis for it exist. 
There is absolutely no reason ever been advanced by another primate to believe that there is [a God].
Jakubowskis använder i krönikan Hitchens och hans "intolerant vokabulär" som en av två ytterligheter. Den andra ytterligheten är Guds oförsonliga krigare ...
... från delar av världen där självmordsbombare spränger sina laddningar på marknader och i moskéer, och där kvinnor diskrimineras, homosexuella avrättas och författare torteras för sina ord – allt detta i namn av en eller annan gud.
Gång på gång jämförs ateister som talar för sina åsikter med de religiösa som mördar för sin övertygelse. Jag är inte säker på att Jakubowski inser hur lömsk hans retorik är, den är så vanlig att den uppfattas som korrekt. En ateist bedöms som en hotfull extremist (ytterlighet) bara för att han eller hon är djup övertyga i sin icke-tro. Om samma måttstock användes för religiösa, så skulle varje kyrkan i Sverige, varje vecka, besökas av hotfulla extremister. Detta är inte fallet, som tur är. En ärlig jämförelse vore att ställa Christopher Hitchens mot valfri troende präst i Svenska kyrkan.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



* Att kalla någon för en fundamentalistisk ateist är dock i stort meningslöst, eftersom ateismen inte besvarar någon annan frågan än den om en eventuell tro på gudar: Därför är den övertygade ateisten fri att kompromissa och hitta gemensamma lösningar tillsammans med teisten och agnostikern i alla frågor som har betydelse för hur vi skall leva i denna värld. Frågeställningen ateism eller teism har, i sig, ingen inverkan på hur vi lever våra liv.

Trade-off

29 aug. 2012

Kristna i Örebro önskar medicinera homosexuella

Tio personer i Örebro med omnejd har skrivit en debattartikel i Nerikes Allehanda om att kristna hånas i samband med Pridfestivalen och gillar inte Örebro Pride skall hållas nu i veckan. Självklart är det inte okej att håna och vara intolerant mot kristna, de får ha sina homofoba och vetenskapsfientliga åsikter bäst de vill.
Ingen seriös forskare har den bestämda meningen att homosexualitet är medfödd. Tvärtom menar man att det är förvärvat. Mycket starka belägg finns för att sociala faktorer orsakar denna ”läggning”. Modern medicinsk vetenskap kan ha sina lösningar, men församlingen/kyrkan har sin Herres lösning och kan inte säga något annat och har inte rätt att kompromissa med kontext och krystade omtolkningar av Guds ord.
Men den alltigenom rådande kristna grundsynen är att de som kämpar och är olyckliga alltid ska finna en öppen dörr och stor barmhärtighet om de söker hjälp. Ingen fördömelse, det lämnar vi till högre ort. ”Omvänd er” var apostel Petrus maning i sitt stora tal till folket.(Apg 2:38).
Men när det öppet propagerar för medicinering av homosexuella och hotar dem med Herrens fördömelse, om de inte omväder sig, då har det passerat anständighetens gräns. Frågan är om dessa tio kristna inte uttrycker öppet hat mot homosexuella och helt glömt bort andemeningen i den gyllene regeln.

Nyttan med godtyckliga regler


Genusondska


Para ihop varje pojke med sin bil och varje flicka med sin hushållssyssla. Från en leksaksaffär i nådens år 2012.

Gertrud, 71, vill att nästa generation ska ha ett likadant sexliv som hon själv haft

Via tidningen Värden Idag, som i och för sig inte alltid håller sig till fakta, har jag fått reda på att Gertrud, 71 och medlem i Citykyrkan, har skickat brev till Jan Björklund om Utbildningsradions nya material för sexundervisning. "Jag har sett eländet, och det jag sett har fyllt mig med den djupaste avsky och förfäran över vad som serveras våra barn och ungdomar, säger hon."

- Jag skrev bland annat att inte ett enda svenskt barn bör utsättas för att se en statssponsrad pornografisk film där man lär barnen onanera, ha oralsex och sex lika lättvindigt som att äta, säger hon till Världen idag.

Och världen snurrar ännu ett varv. Moralpaniken är densamma som när Siewert Öholm var barn. Men vad hjälper det? Idag är hårdrocken rumsren. Homosexuella betraktas inte längre med avsmak. Människor av olika hudfärg, härkomst och etnicitet kan ha kärleksförhållanden med varandra. Man gifter sig om man vill, eller låter bli om man hellre vill det. Världen blir en bättre och bättre plats att leva på. Endast moralpaniken består.

Tack till Jessica Schedvin för tips. Vill du själv se filmen eller visa den för dina barn så finns den här.

Hjälp forskningen - svara på en enkät!

Några kollegor till mig vill testa en idé och jag skulle därför vilja be er svara på en enkät. Det tar bara 2-3 minuter att svara. Enkäten är ämnad att testa människors uppfattningar om kulturell förändring. Frågorna är inte kunskapsfrågor utan de vill att ni ska gissa och göra uppskattningar. Er medverkan är förstås helt anonym. Tack på förhand!

Klicka här för att komma till enkäten.

Steve Jobs reinkarnerad

Steve Jobs i sitt nya liv, enligt Dhammakaya.
Hur han redan kan vara vuxen förklaras inte.
Via bloggen Gud har 99 namn får jag veta att Steve Jobs blivit reinkarnerad.
Abboten för den thailändska buddhiströrelsen Dhammakaya har i en predikan avslöjat vad som hänt med Apples avlidna grundare Steve Jobs. [...] Steve Jobs har enligt abboten reinkarnerats som en himmelsk varelse i ett parallellt universum, där han lever i ett högteknologiskt sexvåningshus byggt av silver och kristall. Dessutom har han 20 himmelska tjänare.
Kristna håller förstås inte med. I alla fall inte de som tror på Jesus ord. På den här punkten är Jesus väldigt tydlig: Steve Jobs är i helvetet.
Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike. (Matt 19:24; Mark 10:25; Luk 18:25)
Nu vet jag inte vad jag ska tro.

28 aug. 2012

Avsnitt 23 av Radio Houdi: Du kan se dig i månen efter Neil


Det är tisdag och det är ett nytt avsnitt av skephumanistiska podcasten Radio Houdi!
Första människa att sätta sin fot på månen var Neil Armstrong. I dagarna avled han 82 år gammal. I högform pratar John Houdi och Anders Hesselbom också om bland annat månkonspirationen, religion, surisar på Facebook, Apple/Samsung, Queen, påstådda medium i “Det Okända”, Pussy Riot, Madonna, Lennons mördare, kändispremiär av filmen “Modig” och Johns MAGSTARKA anekdot om den danske magikern Bjørn Heiman och hans practical jokes.

Låter det som många ämnen?
Låter det virrigt?
Låter det spretigt?
Nejdå, det är bara ett normalt avsnitt av Radio Houdi där John och Anders kastar sig mellan ämnena som en nyfångad fisk sprattlar på båtens botten.


Här lyssnar du on-line eller laddar ner en MP3-fil av programmet:
http://www.radiohoudi.se/avsnitt/23-du-kan-se-dig-i-manen-efter-neil/ 

Eller så kan du gratis prenumerera via iTunes på den här länken.
Eller lyssna gratis via gratis mobilapp till din smartphone


Julia Sweeney om att hantera döden

Sammanfattning


27 aug. 2012

Breiviks tankevärd

Filosofiska rummet sände i söndags ett extra långt avsnitt om Anders Behring Breiviks tankevärd, hans världsbild och samhällsklimatet i Europa. Speciellt intressant att lyssna på är andra halvan (börjar 41:30). Där samtalar Ola Larsmo, Magnus Linton och Lars Gule (fd generalsekreterare i Human-Etisk Forbund)

Lyssna: Filosofiska rummet special 20120826 16:04

"Turk", en rasistisk mem

Mattias Irving skriver mycket intressant och tänkvärt om bakgrunden till "klappturk" och varför det är en rasistisk tankefigur:
Har du hört talas om skogsturken, den upprörda ungdomen som blev ett youtubefenomen för mer än fem år sedan? Eller kanske fågelturken, den trevliga killen som förgäves försökte stanna en taxichaufför för att en stackars anka hade fastnat i bilens grill? Säkert har du väl hört om laserturken, vigilanten som intervjuades av en skräckslagen norsk reporter i Malmö när han reste runt i sin vapenfyllda bil och letade efter den nye lasermannen Peter Mangs? 
Vad som förenar samtliga dessa tre figurer är, förutom att de har blivit internetfenomen, att ingen av dem kommer från Turkiet.
Läs mer på Seglora Smedja - Internets "turkar" är gammal rasism i ny förpackning

Kreationist och 10 år gammal

Kreationist då, nu fritänkare. Jonny Scaramanga reflekterar över sina trosföreställningar som 10- och 8-åring. Läs hans blogg Leaving fundamentalism.


Befrielsen i mitten av livet

26 aug. 2012

Jesus visar sitt ansikte igen

"Min far var ledare av en kult"

Vissa personliga historier är svårare att berätta än andra.
(Unreasonable faith berättar vem Linda Murphreys far var.)

Söndagsföreläsningen: Om medvetandet

SD-politiker menar att Islam bör förbjudas och det är invandringens fel att det finns nazister i Sverige

Det här är tydligen inte heller satir. Från SVT nyheter.
Sverigedemokraternas främste företrädare i Bollnäs tar avstånd från nazister. Han förklarar nazismen med invandringen:
- Det är för att det varit för stor invandring, så svenskarna har blivit åsidosatta. Ungdomar och arbetslösa har det sämre än många invandrare, säger Pär Norling till SVT.

Så det är invandringens fel att det finns nazister?
- Mycket är det invandringens fel, för folk retar upp sig.

Pär Norling anser att religionen islam bör förbjudas i Sverige.
- Egentligen är det ju religionsfrihet, men den där religionen är så avvikande att den inte behöver finnas i Sverige. De far illa med folk, barn, omskär...

Vad bör man göra då med islam?
- Jag tycker man bör förbjuda islam.

Förbjuda religionen islam?
- Ja, den finge man ha någon annanstans men i Sverige passar den inte in.

Och den som säger att jag vill fortsätta tillhöra den här religionen?
- Det är utvisning som gäller!

Neil Armstrong 5 augusti 1930 – 25 augusti 2012

Den första människa att gå på en annan himlakropp, Neil Armstrong, dog igår. Här har ni ett ögonvittnesperspektiv på hela månlandningen.



Men vad sa han egentligen när han steg ner från stegen? Sa han det han ville säga? Wikipedia har en underbart nördig analys.
At the bottom of the ladder, Armstrong said "I'm going to step off the LEM now" (referring to the Apollo Lunar Module). He then turned and set his left boot on the surface at 2:56 UTC July 21, 1969, then spoke the famous words "That's one small step for [a] man, one giant leap for mankind."

Armstrong had decided on this statement following a train of thought that he had had after launch and during the hours after landing. The broadcast did not have the "a" before "man", rendering the phrase a contradiction (as man in such use is synonymous with mankind). NASA and Armstrong insisted for years that static had obscured the "a", with Armstrong stating he would never make such a mistake, but after repeated listenings to recordings, Armstrong admitted he must have dropped the "a". Armstrong later said he "would hope that history would grant me leeway for dropping the syllable and understand that it was certainly intended, even if it was not said – although it might actually have been".

It has since been claimed that acoustic analysis of the recording reveals the presence of the missing "a"; Peter Shann Ford, an Australia-based computer programmer, conducted a digital audio analysis and claims that Armstrong did, in fact, say "a man", but the "a" was inaudible due to the limitations of communications technology of the time. Ford and James R. Hansen, Armstrong's authorized biographer, presented these findings to Armstrong and NASA representatives, who conducted their own analysis. The article by Ford, however, is published on Ford's own web site rather than in a peer-reviewed scientific journal, and linguists David Beaver and Mark Liberman wrote of their skepticism of Ford's claims on the blog Language Log. Although Armstrong found Ford's analysis "persuasive", he has expressed his preference that written quotations include the "a" in parentheses.

Släckelsemöte


Tack till Niklas Cedergren för foto!

25 aug. 2012

Lena Andersson om kvinnan som komplement i DN

Lena Andersson har skrivit en (som vanligt) lysande krönika i DN om kvinnor som komplement. En feministisk kritik av islam och islamism.
När folket får välja i Nordafrika och Egypten vinner islamister val och får därmed stor tyngd i utformandet av grundlagarna. I Tunisien föreslogs nyligen ett tillägg till den nya konstitutionen där det skrivs in att kvinnan och mannen genom sina roller ska komplettera varandra i familjelivet och bistå varandra i samhällslivet.

Sådant brukar lyftas fram från islamiskt håll när man vill visa på att islam förordar jämställdhet och är kvinnornas vän. Kvinnor och män är lika mycket värda, lyder tankefiguren, men passar för olika uppgifter. Det är en vanlig idé världen runt. Mannen tänker och kvinnan känner, mannen är hård och kvinnan mjuk. Egenskaperna är med nödvändighet kollektiva och oföränderliga då de är kopplade till det biologiska könet.

Antagandet att medvetandet bestäms av könsorganet skulle givetvis kunna äga riktighet. Men då behövde det inte skrivas in i heliga texter och grundlagar. Naturlagarna sköter så att säga sig själva. Om kvinnan och mannen har var sin natur torde det betyda att den är omöjlig att gå emot. Annars är det norm.

I Saudiarabien tillkännagavs för en tid sedan att en arbetarstad bara för kvinnor ska upprättas så att de kan uppnå större ekonomiskt oberoende och bli mer delaktiga i landets utveckling, men utan att behöva lämna könsinhägnaden (The Guardian Weekly 17/8). Är Saudiarabien en udda och perifer tolkning av islamisk teori och praktik? Landets apartheidsystem är bevisligen inte gängse, men i grundvalarna skiljer det sig inte från mittfårans islam. Den saudiska genusteorin är snarast en kompromisslöst genomförd förståelse av de föreställningar om män och kvinnor som de vanligare versionerna av islam vilar på. Den är den hårt packade lilla buljongtärningen av idéer som sedan späs ut mer eller mindre mycket bland anhängarna.
[...]
Kritiken mot dessa uppfattningar beror inte på missförstånd och okunskap, vilket brukar hävdas i fråga om islam. Det är alldeles klart vilken genussyn det handlar om och den finns även djupt inne i en sekulär europeisk borgerlighet och arbetarklass, och mer så när det finns konservativt kristna rottrådar. Av kulturradikala och frihetligt feministiska idéströmningar har denna separate but equal-inställning alltid bekämpats, och det borde man fortsätta med även när den går under namnet islam.
Jag kan riktigt se förvirringen hos allmänt främlingsfientliga gubbar. Å ena sidan islamkritik, men samtidigt feminism? Shit vad jobbigt. Men så är det med humanism i praktiken. Det är en livsåskådning som förpliktigar.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdatering: Nyheten om en arbetarstad bara för kvinnor i Saudiarabien verkar vara en nyhetsanka. I industristaden som planeras skall både kvinnor och män jobba, dock i väl separerade sektioner och produktionshallar [Modon, AlJazeera]. Detta förändrar dock inte relevansen i Lena Anderssons resonemang.

Krama en ateist



Hug an atheist: a documentary film dispelling the myths and untruths following ordinary American atheists on their journey through life.

Naturens tempel


ORGANIC LIFE beneath the shoreless waves
Was born and nurs'd in Ocean's pearly caves;
First forms minute, unseen by spheric glass,
Move on the mud, or pierce the watery mass;
These, as successive generations bloom
New powers acquire, and larger limbs assume;
Whence countless groups of vegetation spring,
And breathing realms of fin, and feet, and wing.
Ur The Tempel of Natur av Erasmus Darwin publicerad 1802

Glam

SD-politiker: Fler borde trakassera somalier

Det här är tydligen inte heller satir. Från Dagens Nyheter:
En grupp ungdomar i Forserum trakasserade somaliska flyktingar. Sådana gäng vill sverigedemokraten Sven-Erik Karlsson se mer av.

"Ett sånt 'gäng' som rör om i grytorna borde finnas i alla sveriges 290 kommuner", skriver Karlsson i en kommentar till en artiklen på den främlingsfientliga sajten Avpixlat.

"Gänget" som Sven-Erik Karlsson refererar till är den grupp ungdomar som under två års tid trakasserat somalier i Forserum.

24 aug. 2012

I was here


Förra söndagen var den Världsdagen för humanitära insattser. Dessa hjälporganisationer rekommenderas:
Röda Korset
Rädda Barnen
Läkare Utan Gränser
UNICEF

SD-politiker vill ge Breivik asyl

Det här är tydligen inte satir. Från SVT:
Det är tidningen Expo som uppmärksammat Sven-Erik Karlssons kommentarer på sajten Avpixlat. För några månader sedan skrev han:
"Varför kan inte Sverige ge asyl till Breivik? Vi låter ju Saddam Husseins general Muhammed Al-Hashimi få PUT (permanent uppehållstillstånd, red. anm.), hur många har han tagit livet av månntro? Argumentet människors lika värde gäller bara ibland".

I en annan kommentar skriver han:
"På ett torg i Oslo har 40 000 godhetsapostlar visat sitt hat mot en ensam kille som satt sej in i faran med islam vilket gjorde att de slog över för honom och därmed begick han det hemska brottet på Utöya! Hur länge skall drevet gå, jag tar honom inte i försvar men att hålla på som det gör är heller inte rätt".
[...]
"Det jag menar är att om man kan ge asyl till någon som kanske dödat ännu fler, så kan man väl också ge Breivik asyl. Jag skriver vad jag känner i hjärtat och om det är rätt eller fel... ja, det är upp till var och en. Men jag har fått bra respons på en del bloggar, så jag är inte ensam om att tycka så."

Tvåenigheten


Ateism+ : De nya Nya Ateisterna

Ateiströrelsen i USA (för det är en rörelse där, de jobbar fortfarande med att få det acceptabelt att vara ateist) har tyvärr haft en del problem med sexism. En uppmaning har därför nu kommit om att man ska ta steget vidare, inte bara vara ateister (som ju bara är ett avståndstagande) utan faktiskt stå för något positivt, till exempel allas lika rätt och lika värde; diversitet och jämställdhet. Ateism +! Man kan tycka att man då hamnar i Humanism, vilket förstås stämmer, men det finns en viss distinkt skillnad.
Humanism is [...] more engaged with creating secular replacements for the rituals and structures of religious communities… and while many atheists are cool with this idea and are even engaged with it themselves, there are many other atheists who are profoundly turned off by it. And many humanists are actively hostile to the word “atheist.” It’s not just that they don’t choose to use the word themselves. They don’t want anyone else to use it, either.
[...]
Like it or not, atheism and humanism are perceived very differently — both within the broader godless/ secularist/ whatever you want to call it movement, and outside of it. Like it or not, the reality is that “atheism” is generally perceived as being more confrontational. More defiant. More in-your-face. More about visibility. More actively opposed to religion. More actively engaged in trying to persuade religious believers out of it.

Humanism, on the other hand, is generally perceived as more diplomatic. More easy-going. Less interested in debating differences, and more interested in finding common ground. More accepting of religion and religious believers, as long as they accept us. More interested in doing interfaith/ alliance work with believers.
Humanisterna i Sverige har lyckats hålla ihop de här sidorna än så länge, men Humanisterna i USA är mer tystlåtna än vad de hade behövt vara, så de behöver nog den här sparken i baken. Synd att förlora enighet eller bra med diversitet? Både och. Tar det här fart kommer jag personligen nog kalla mig båda sakerna, för vad är poängen med Humanism om man inte sticker ut hakan och tar konfrontationen?
There is a great deal of overlap between humanism and Atheism Plus. They are very similar ideas, very similar visions. There is great value in both. I suspect that many people will call themselves both, and I look forward to the two movements working in alliance for many years to come. But I don’t think they’re the same. And I think it’s reasonable for some people to identify primarily as one, and some primarily as the other.
Du kan läsa mer om vad som ledde upp till Ateism + i New Statesman.

Transsexistisk reklam?

23 aug. 2012

Trosfrihet i islamvärlden

Den USA-baserade arabiska TV-kanalen Alhurra intervjuade Kacem El Ghazali, marockan som lever i exil i Schweiz, Dr Amena Nossayr, dekanus på institutionen för Islamstudier i Alexandria, och Dr Michel Sabaa, chefredaktör för Afaq magazine, om bristen på trosfrihet i islamvärlden.

Amena Nossayrs tal om att El Ghazali hade funnit sin tro i Islam, bara han fått rätt vägledning och stöd av familjen är fruktansvärt arrogant. Ett annat sätt att säga "Du skall vara tyst".
(Det är ganska svårt att följa den engelska textningen.)

Jungfru Maria i Tensta - Synvilla utan villa



(Autocomplete tyckte jag borde skriva "Synvilla utan Village People", men jag vet inte jag...)

Evolution på 1000 år (på 10 minuter)

Kunskap


"You’ve just got to keep your mouth shut."

New York Times berättade igår den rörande historien om Jerry DeWitt, en av deltagarna i The Clergy Project, en hjälporganisation för pastorer som tappat tron.
Late one night in early May 2011, a preacher named Jerry DeWitt was lying in bed in DeRidder, La., when his phone rang. He picked it up and heard an anguished, familiar voice. It was Natosha Davis, a friend and parishioner in a church where DeWitt had preached for more than five years. Her brother had been in a bad motorcycle accident, she said, and he might not survive.

DeWitt knew what she wanted: for him to pray for her brother. It was the kind of call he had taken many times during his 25 years in the ministry. But now he found that the words would not come. He comforted her as best he could, but he couldn’t bring himself to invoke God’s help. Sensing her disappointment, he put the phone down and found himself sobbing. He was 41 and had spent almost his entire life in or near DeRidder, a small town in the heart of the Bible Belt. All he had ever wanted was to be a comfort and a support to the people he grew up with, but now a divide stood between him and them. He could no longer hide his disbelief.
Ett av de mer fascinerande avsnitten är när De Witt återvänder till sin gamla kyrka.
Afterward, we met with the church’s founding pastor in an elegantly appointed office adjoining the main auditorium. He was a 79-year-old man named George Glass, with a wrinkled face and a magnificent deep voice full of warmth and gravitas. He hugged us both as we came in, chiding DeWitt for having stayed away for so long. We sat down, and over the course of an hour, he spoke movingly about his own struggles as a younger man, when he lost his first ministry and had to start from scratch. He reassured DeWitt that he understood his doubts and did not think any less of him. As we said our goodbyes at the door, Glass spoke again in his slow, Southern cadence, fixing DeWitt with his gaze. “The thing of it is,” he said, and we all waited as he allowed a weighty pause to fill the air — “you’ve just got to keep your mouth shut.”
Bara håll käften. Hur många gånger har man hört det nu? Bara håll käften.

Tack till Ellis Wohlner för artikeltips.

22 aug. 2012

En lidandes död

Tony Nickelson önskade dö med hjälp av aktiv dödshjälp, i förra veckan avslog en brittisk domstol denna begäran. Idag avled Nickelson efter att ha vägrat äta under några dagar. [BBC]

"Goodbye world the time has come, I had some fun" - Tony Nickelson

Reportage från BBC med kommentar från Andrew Copson, British Humanist Association (2:47).


Se Aftonbladet TV för svenskt reportage och mer bilder på Nickelson.

Marianne Lindberg De Geer hoppar av utställning i stöd för Vilks

Marianne Lindberg De Geer skriver så här i dagens Expressen:
I november 1884 stod August Strindberg åtalad i Stockholms rådhusrätt för "hädelse mot Gud", efter att boken Giftas 1 påpekat att det som i nattvarden skulle vara Jesu blod i själva verket var vinet Högstedts Piccadon för 65 öre kannan. Han frikändes.
[...]
Lars Vilks Rondellhundsprojekt sägs kränka religiösa i Sverige. Nu deltar länsmuseet i Östersund, Jämtli, i den kören. Först bjuder man in honom och 17 andra konstnärer, däribland undertecknad, för att sedan någon månad före vernissage gå ut med ett pressmeddelande att de "bokar av ett verk" av Vilks, det vill säga stoppar hans medverkan. Ledningen motiverar sitt beslut med detta: "Vilks planerade deltagande i en antimuslimsk konferens i New York, arrangerad av Sion (Stop Islamization Of Nations) samt Vilks mediekommentarer om islam."

Allting måste kunna undersökas i ett land, som vill kalla sig en demokrati. Och religion är ett område som makten sedan urminnes tider lierat sig med när det passat och vise versa. Sådana relationer bör och måste oavbrutet genomlysas, undersökas och resultaten offentliggöras av såväl konstnärer som forskare och journalister.

Själv säger jag med Taslima Nasrin, bangladeshisk författare med dödsdom över sig för sin kamp mot religiös fundamentalism: "Alla religioner är uppfunna av män som vill tortera kvinnor. Det blir ingen bättre värld för kvinnor förrän alla religioner är borta från jordens yta."
Efter att själv ha dragit sig ur utställningen uppmanar Marianne Lindberg De Geer nu alla medutställare att hoppa av Jämtli.

Åsikt? Det var omdömeslöst av Vilks att ställa upp för Sion. Det är än mer omdömeslöst av Jämtli att boka av hans medverkan i utställningen.

Olika syner på religionsfriheten

Skribenten Ramsbergsvandraren har på bloggen Gud har 99 namn gjort en lysande genomgång av de olika syner på religionsfrihet som förekommer i debatten. Jag håller med hela vägen tills hen påstår att Humanisterna håller sig med det hen kallar Tankefrihetsmodellen. Jag anser att Humanisternas syn på religionsfrihet ligger närmare det hen kallar Livstolkningsmodellen. Det är dock inte så vi framställs i media, så jag förstår att hen placerar oss där hen gör. Vi får bli tydligare på den punkten. Eller så har jag fel? Läs och ha åsikter.

Hopp för framtiden


21 aug. 2012

Ortodoxa kyrkans roll i rysk politik

För de som vill veta mer om relationen mellan Ortodoxa kyrkan och rysk politik rekommenderas Elena Namlis förläsning Ortodoxa kyrkans roll i rysk politik [UR Play], som hölls vid ett utrikespolitiskt konvent i Uppsala, april 2011.

En okänslig gris


Jahvesdag

20 aug. 2012

"Ateister är charmerande och moraliska människor"

En trevlig och informativ diskussion om religion, vetenskap och moral med Sean Carroll, Michael Shermer och Edward Falzon med flera.

Mer Pussy Riot

Nu har någon gjort en musikvideo av Pussy Riots låt och framförande. Håll tillgodo.



En av de mer dramatiska protesterna mot rättsövergreppet mot Pussy Riot har den ukrainska aktivistgruppen Femen stått för. De lät en av sina medlemmar toppless ge sig på att såga ner ett jättelikt krucifix med motorsåg. Influerad av Talibanernas förstörelse av kulturella artefakter, månne?


Femen Activists Saw Down Cross in Kiev in... by tvnportal

För övrigt la Andres Lokko en intressant vinkling på det hela i sin kolumn i SvD igår.

Konsekvenser av dåliga lagar

Liberala Kvinnor protesterar i Stockholm den 17:e augusti
I Frankrike har demonstranter gripits på grund av att de bar balaklava när de protesterade mot fängelsestraffet mot Pussy Riot. Det smått ironiska är att gripandet görs med stöd av lagen som infördes för att beivra att muslimska kvinnor bär heltäckande slöja offentligt. När Frankrike införde en orättfärdig lag, var de ändå kloka nog att göra den allmän och inte explicit riktad mot klädsel som betecknas som 'religiös'.

Så kloka var inte svenska lagstiftare. Demonstranter till stöd för Pussy Riot skulle därför även kunnat gripits i Sverige, om "den allmänna ordningen" störs eller att risk för detta förelåg vid demonstrationen. Detta med stöd i Lagen om förbud mot maskering.

Den svenska lagen gör dock undantag för religiös klädsel. En absurd skrivning, då staten gör sig till uttolkaren av vad religiösa skäl är för något. Något som till och med religionsvetenskapliga forskare tvekar att göra eller i alla fall inte är eniga om. Självklart skall inte ordet 'religion' finnas i lagstiftningen hos en sekulär stat som värnar religionfriheten - för alla - och inte bara för de som praktiserar religioner som har statligt godkännande.

Liberala Kvinnor skulle under vissa omständigheter kunnat dömts till upp till 6 månaders fängelse, eftersom de är en politisk organisation och inte ett religiöst samfund som gillar färgglada ansiktsmasker. Detta är både ologiskt och orättfärdigt.

Kopplingar, genom lag eller maktstrukturer, mellan staten och vissa religioner är aldrig bra, det är domen mot Pussy Riot ett tydligt exempel på.

Vi är mjukisar


19 aug. 2012

Eid Mubarak

Lyckönskningar från oss otrogna hundar till er som är muslimer. Eid Mubarak!

Mänskliga uppdateringar

Om gårdagens filmsnutt beskrev budgetversionen av biohacking så kommer här lite information om forskningen på området. Hur går det egentligen med uppgraderingarna för människan?

Kippavandring mot antisemitism

Flera hundra personer gick igår på kippavandring i Malmö för att markera mot antisemitism. (Däribland många medlemmar från Humanisterna Syd, har jag förstått via Facebook.)
Solen log när demokratiminister Birgitta Ohlsson (FP) tog täten för den sjätte kippavandringen sedan i vintras. I tåget som följde henne bar många kippor på sina hjässor, resten nöjde sig med övertygelsen att Malmö måste få vara en plats för alla oavsett religion eller ursprung.

– Vi ser undersökningar som visar att intoleransen mot judar, romer, muslimer, invandrare och homosexuella ökar – inte minst bland unga. Det är viktigt att vi markerar mot detta, sa Birgitta Ohlsson.
Läs mer i Sydsvenskan eller Expo.
Detta är ett sätt för alla oavsett politisk färg eller religion att visa solidaritet med stadens judar och tillsammans stå upp mot intolerans och antisemitism, säger Nerbrand till Expo Idag.

Två års fängelse för detta?

Är katolska kyrkan det största hindret för verklig utveckling på Filippinerna?

Los Angeles Times hade i juli en fantastisk artikelserie om befolkningsexplosionen och dess konsekvenser. Det är väl värt att läsa alla delarna, men den som främst intresserade mig var den sista delen om Katolska kyrkans inflytande på politiken på Filippinerna.

Ett av problemen med befolkningsexplosionen är ju att det finns en hel del religiös motstånd mot att ge människor reell möjlighet att kontrollera fin familjestorlek. På få ställen är detta så tydligt som här. Katolska kyrkan har i 14 år blockerat distributionen av preventivmedel. Och frågan är om det finns någon enskild faktor som har så stort inflytande på människors möjligheter att skaffa sig ett drägligt liv som deras möjlighet att begränsa sin familjestorlek.


I artikeln berättas om Yolanda Naz, en av de miljontals drabbade.
"My husband and I skip lunch if there is no money," Naz said as she dished rice and shrimp sauce into eight plastic bowls in the 10-by-12-foot room where the family eats and sleeps.

This was not the life Naz wanted. She and her husband, who sells coconut drinks from a pushcart, agreed early in their marriage to stop at three children. Though a devout Catholic, she took birth control pills in defiance of priests' instructions at Sunday Mass.

But after her third child was born, the mayor of Manila — with the blessing of Roman Catholic bishops — halted the distribution of contraceptives at public clinics to promote "a culture of life." The order put birth control pills and other contraceptives out of reach for millions of poor Filipinos, who could not afford to buy them at private pharmacies.

"For us, the banning of the pills was ugly," Naz said. "We were the ones who suffered."

At 36, she had more children than teeth, common for poor women after repeated pregnancies and breast-feeding.

Undernourished and living in close quarters, her children were often sick. Measles was sweeping through the shantytown, afflicting two of Naz's sons and her 3-year-old daughter, Jasmine, who hung like a rag doll from her mother's arms.

"I pray to God. I pray really, really hard," she said. "Should God decide to take my kids, just don't let them suffer."

Filippinerna kan nu glädjas åt att RH-bill passerat första röstningsomgången. Förhoppningsvis bryts katolska kyrkans makt över människors möjligheter att begränsa sina familjers storlek inom kort, även om det nog tyvärr kommer ta många år till för katolska kyrkans makt över folks sinnen att brytas. Det ligger mycket i potten.
Half of all pregnancies in the Philippines are unintended, the survey found.

A similar pattern holds across the developing world, where an estimated 222 million women want to avoid pregnancy but do not use modern birth control.

If they did, unplanned births in those countries would fall by two-thirds, as would the number of abortions, according to an analysis by the U.N. Population Fund and the Guttmacher Institute, a New York think tank that supports access to contraception and safe abortion.

Under that scenario, the global population would keep rising but more slowly.

The Philippines has one of the fastest-growing populations in Asia. It is on track to increase by more than half, to 155 million, by 2050.

Greater Manila is one of the most densely populated places on Earth. About a third of its 12 million inhabitants live in poverty, many in teeming shantytowns that sprawl across trash dumps and cemeteries.
"Ja till livet" är nog en av de mest missvisande slogans som hittats på.

Domen för Pussy Riot är ett absurt exempel på religionens farliga återkomst

Presskommentar från Humanisterna

Det ryska punkbandet Pussy Riot genomförde en manifestation i den ortodoxa Frälsarkatedralen i Moskva för att påvisa och kritisera den ortodoxa kyrkans starka band till den ryska staten och Putinregimen. För det döms dom till två års fängelse.

Punktrion som åtalats för ”huliganism motiverat av religiöst hat” har idag fått sin dom efter nästan sex månader i häktet. Det utdömda straffet blev två års fängelse för alla tre åtalade bandmedlemmar.

Den ryska domen är ett tydligt nederlag i kampen för yttrandefriheten och den sekulära staten. Att förhålla sig kritisk till att stat och kyrka inte är tillräckligt åtskilda är inte det samma som att hata religion och förövrigt så ska yttrandefriheten garantera att kritik och missnöje inte blir kväst av rättsstaten på detta vis.

Domen måste överklagas och de unga kvinnorna frias. Allt annat är oacceptabelt och bör mötas av ihärdiga protester från alla de stater som värnar om en sekulär stat där yttrandefrihet råder.

- Nadezhda Tolokonnikova, Yekaterina Samutsevich and Maria Alyokhina borde prisas för sin aktion, istället fängslas de. Stödet kring dessa kvinnors aktion har inte kommit från Ortodoxa samfund runt om i världen. Det är hög tid att de nu står upp för yttrandefriheten, även om den ibland inte gynnar dem säger Eduardo Grutzky, styrelseledamot, Humanisterna

Ytterligare information kan lämnas av pressekreterare Emilia Ericson: e-post: emilia.ericson@humanisterna.se. Förbundet Humanisterna (www.humanisterna.se), verkar för en sekulär livssyn byggd på förnuft, medmänsklig­het, tolerans och ansvar. Förbundet arbetar för ett samhälle som vilar på rationell och sekulär humanistisk grund med strikt åtskillnad mellan religion och politik.

18 aug. 2012

Scrapheap biohacking

Behöver du en uppgradering? I USA finns en gör-det-själv-marknad för sånt.

17 aug. 2012

Etiska designerbebisar

Ett problem med mänskligheten är att vi inte uppför oss etiskt nog. Trots att vi känner till problem som klimatförändringar, kvinnoförtryck, homofobi, köttätande (?), och överexploateringen av jordens resurser - för att nämna några - så gör vi ingenting åt dem. Hur ska vi kunna lösa detta mänskliga dilemma?

En variant är förstås att ändra på mänskligheten. En professor i Oxford, Julian Savulescu, föreslog i gårdagens Guardian att vi borde börja sålla bebisar på grundval av gener som får människor att uppföra sig oetiskt. Föräldrar har redan nu möjligheten till gentester för att få reda på om embryot har Downs syndrom, cystisk fibros, samt olika cancer-gener. Varför inte bara utöka dessa tester till att också indikera saker som potentiell alkoholism, psykopati och benägenhet till våldsanvändning?
Surely trying to ensure that your children have the best, or a good enough, opportunity for a great life is responsible parenting?" wrote Prof Savulescu, the Uehiro Professor in practical ethics.

So where genetic selection aims to bring out a trait that clearly benefits an individual and society, we should allow parents the choice.

To do otherwise is to consign those who come after us to the ball and chain of our squeamishness and irrationality.

Whether we like it or not, the future of humanity is in our hands now. Rather than fearing genetics, we should embrace it. We can do better than chance.
Samma tankegångar, fast mer utförligt argumenterade, finns i en artikel i senaste numret av tidskriften Philosophy Now skriven av samme Savulescu tillsammans med Ingmar Persson, filosofiprofessor vid Göteborgs universitet. Läs och begrunda. Om vi har möjlighet att göra världen till en bättre plats - är det inte också vår moraliska skyldighet?

Abortmotståndarna bland er läsare kan göra följande tankeexperiment. Om det är mer etiskt riktigt att inte tillåta abort, bör inte ni vara för denna förändring av mänskligheten? Då får ni ju som ni vill till slut.

Kurt Cobain led av ADHD och
bipolärt syndrom
Andrea Kuszewski har på transhumanisternas hemsida h+ ett intressant motargument mot idén om etiska designerbebisar. Det är inte sällan så att de gener som ger personlighetsproblem av typen schizophreni, bipolärt syndrom, depressioner och ADHD - och som således vore de som skulle ryka om de båda filosoferna fick sin vilja fram - också har en stor roll i den kreativa processen. Människor med dessa egenskaper men som samtidigt har högt fungerande exekutiva funktioner är bland de mest kreativa mänskligheten känner - det gäller bara att vara kontrollerat manisk.

Vi har ett dilemma. För att göra oss mer etiska och den vägen lösa mänsklighetens problem skulle vi behöva ta bort just de egenskaper som gör de människor vi beundrar mest till dem de är.

Så vi fortsätter väl som vanligt?

Bön för krympande glaciärer vänd till sin motsats

I nådens år 1674, när Europa var i klorna på den köldperiod som brukar gå under benämningen "lilla istiden", bestämde sig invånarna i byarna Fiesch och Fieschertal att göra något drastiskt åt problemet som de såg som det största hotet mot sin existens. Alpernas två största glaciärer Aletsch och Fiescher hänger hotande över byarna, och i och med kylan växte de oroväckande.

Det är inga små bekymmer en glaciär kan orsaka för näraliggande byar. När delar av Aletsch föll i sjön Märjelen - en sjö som ligger mellan de båda glaciärerna - orsakade detta en gigantisk flodvåg som sköljde nedför passet. Flodvågen dränkte bosättningar, förstörde egendom och dödade bybor.

Efter att ha utstått sådana katastrofer vände sig byborna direkt till makten. Den högsta makten. Med hjälp av de lokala Jesuiterna organiserade de en årlig pilgrimsförd att hållas årligen den 31 juli - dagen då Katolska kyrkan firar hågkomsten av St. Ignatius av Loyola, Jesuitordens grundare.

Bönesvaret lät dock vänta på sig. Glaciärerna fortsatte att växa i nästan 200 år till för att nå sitt maximum år 1850. Men byborna förlorade aldrig hoppet utan fortsatte sina pilgrimsfärder för att be Gud sätta stopp för glaciärernas tillväxt.

Fiescherglaciären år 1910 (vänster) och 2010 (höger). Bilder från Wikipedia.

I och med den globala uppvärmningen vände det äntligen. Men alldeles för mycket. Sedan 1860 har Aletsch förlorat 5 km av sin utsträckning och är nu nere på en längd av 21 km, en minst sagt dramatisk minskning. "Vi bad om att isen skulle dra sig tillbaka, och bönen fungerade - alltför väl," säger Herbert Volken, bergsguide och borgmästare i distriktet Conches där Fiesch ligger.

År 2009 skrev därför byarna återigen till Vatikanen, den här gången för att få ändra sin bön. Nu ville man istället be för större glaciärer. Efter att ha begrundat frågan i ett år svarade Vatikanen att det gick bra, och bönens ord förändrades, efter 335 år, till sin motsats. Byborna hoppas nu att den nya bönen ska fungera lika bra som den gamla - fast förhoppningsvis snabbare.

Den här ritualen är kanske något att rekommendera till den amerikanske senatorn Inhofe, som ju är av åsikten att bara Gud kan ändra klimatet: "Well actually the Genesis 8:22 that I use in there is that “as long as the earth remains there will be springtime and harvest, cold and heat, winter and summer, day and night.” My point is, God’s still up there. The arrogance of people to think that we, human beings, would be able to change what He is doing in the climate is to me outrageous." Synd bara att Inhofe har makt att påverka dagspolitiken istället för att enbart delta i harmlösa ritualer.

Du kan läsa mer om Fiesch och Fieschertals ritual hos National Geographic. Just nu är för övrigt havsisens utsträckning i Arktis på väg att slå nytt bottenrekord. Läs mer om klimathotet hos Uppsalainitiativet.

Köttätarperspektivet

En hälsning från Carl Sagan apropå Marslandningen

Detta budskap spelades in några månader innan Carl Sagans död 1996 i hans hem i Ithaca, New York, till framtida utforskare av Mars.



Sagan säger bland annat detta:
Maybe we’re on Mars because of the magnificent science that can be done there — the gates of the wonder world are opening in our time. Maybe we’re on Mars because we have to be, because there’s a deep nomadic impulse built into us by the evolutionary process — we come, after all, from hunter-gatherers, and for 99.9% of our tenure on Earth we’ve been wanderers. And the next place to wander to is Mars. But whatever the reason you’re on Mars is, I’m glad you’re there. And I wish I was with you.

Bioprinting

Om man med hjälp av 3D-printers kan printa löparskor, medicinska implantat och pistoler, varför ska man då inte kunna printa kött? Det undrar miljardären Peter Thiel som nu gett ett gigantiskt anslag till en firma vid namn Modern Meadow för att forska på saken.
So far, bio-printing has been applied to build three-dimensional tissues and organ structures of specific architecture and functionality for purposes of regenerative medicine. Here we propose to adapt this technology to building meat products for consumption. The technology has several advantages in comparison to earlier attempts to engineer meat in vitro. The bio-ink particles can be reproducibly prepared with mixtures of cells of different type... Printing ensures consistent shape, while post-printing structure formation and maturation in the bioreactor facilitates conditioning... We anticipate that this Phase I application will result in a macroscopic size (~2 cm x 1 cm x 0.5 mm) edible prototype and will demonstrate that bio-printing-based in vitro meat production is feasible, economically viable and environmentally practical. Successful in vitro meat engineering addresses a number of societal needs, thus the commercialization of the method has high market potential.
Läs mer hos PopSci och CNET (men var lite försiktiga med vem ni berättar det där om att printa pistoler för). Tack till Fredrik Bränström för artikeltips.

16 aug. 2012

Är det etiskt att äta kött?

En utmaning till er alla. Går det att äta kött med rent samvete? Inte för att rent samvete är något mänskligt, egentligen. Eller som Wislawa Szymbroska formulerat det:
Ingenting är mer djuriskt
än rent samvete
på Solens tredje planet.
Detta dikt-citat fann jag i en av de bättre argumenterade artiklarna till köttätandets försvar jag hittat. Så bra att den blev framröstad av bland annat Peter Singer i en tävling New York Times höll i våras för att kora just Bästa artikel till köttätandets försvar. Artikeln heter Give Thanks for Meat och är skriven av Jay Bost.
For me, eating meat is ethical when one does three things. First, you accept the biological reality that death begets life on this planet and that all life (including us!) is really just solar energy temporarily stored in an impermanent form. Second, you combine this realization with that cherished human trait of compassion and choose ethically raised food, vegetable, grain and/or meat. And third, you give thanks.
Men läs hela artikeln. Och ge gärna er åsikt i kommentarerna. Går det att äta kött med rent samvete? Bilden här nedanför är från Manila - det är en helgrillad ko på spett. Annars är en verkligt filippinsk specialitet något som kallas Balut - ankembryo kokt i eget ägg. Varför vänder det sig i magen när man tänker på detta? Borde det göra det vid allt köttätande?

Kospett

Den sista måltiden

15 aug. 2012

Lösningen på burkaproblemet funnen - i Israel

Burkan fungerar för att skyla en kvinna från mäns blickar, för att inte provocera dessa mäns okontrollerbara lustar. Ska man vara petig innebär det här ju egentligen att problemet ligger hos männen, inte kvinnorna - det är ju männens lustar som behöver dämpas.

En grupp ultraortodoxa judar i Israel - som har samma problem, att de inte vill se kvinnor - har nu kommit på en mer rättvis lösning på lustproblemet: de säljer glasögon som gör allt bortom några meter suddigt. På så sätt ser de tillräckligt för att kunna gå, men slipper se otäckta kvinnor om det skulle finnas några sådana en bit bort.

Man får hoppas att denna geniala produkt kan gå på export till de delar av den muslimska världen där kvinnotäckning praktiseras, trots att den är "Made in Israel".

Intellektuellt skitsnack (2)

Ett andra avsnitt från Bertrand Russell essän An outline of intellectual rubbish citeras. Denna gång om kvinnor och könsstereotyper:
Women, as the object of our strongest love and aversion, rouse complex emotions which are embodied in proverbial "wisdom." 
Almost everybody allows himself or herself some entirely unjustifiable generalization on the subject of woman. Married men, when they generalize on that subject, judge by their wives; women judge by themselves. It would be amusing to write a history of men's views on women. In antiquity, when male supremacy was unquestioned and Christian ethics were still unknown, women were harmless but rather silly, and a man who took them seriously was somewhat despised. Plato thinks it a grave objection to the drama that the playwright has to imitate women in creating his female roles. With the coming of Christianity woman teak on a new part, that of the temptress; but at the same time she was also found capable of being a saint. In Victorian days the saint was much more emphasized than the temptress; Victorian men could not admit themselves susceptible to temptation. The superior virtue of women was made a reason for keeping them out of politics, where, it was held, a lofty virtue is impossible. But the early feminists turned the argument round, and contended that the participation of women would ennoble politics. Since this has turned out to be an illusion, there has been less talk of women's superior virtue, but there are still a number of men who adhere to the monkish view of woman as the temptress. Women themselves, for the most part, think of themselves as the sensible sex, whose business it is to undo the harm that comes of men's impetuous follies. For my part I distrust all generalizations about women, favorable and unfavorable, masculine and feminine, ancient and modern; all alike, I should say, result from paucity of experience.

Pedagogiska svårigheter


Tack till Anders Rosen för tips!

Frige Pussy Riot!



Riskerar upp till 7 års fängelse för protestaktion
För ett par veckor sedan inleddes rättegången mot tre av medlemmarna i det ryska punkbandet Pussy Riot. De tre unga kvinnorna riskerar upp till sju års fängelse för en protestaktion de genomförde tidigare i år i en kyrka i Moskva. Gruppen har sagt att de vill protestera mot inskränkningar av yttrandefriheten och mötesfriheten i Ryssland. Det står helt klart att det orättvisa åtalet mot medlemmarna i punkbandet ska ses i ett bredare politiskt sammanhang kopplat till andra protester mot Putin i samband med presidentvalet. Amnesty anser att kvinnorna är samvetsfångar och att de omedelbart och villkorslöst ska släppas fria!

Domen väntas falla fredag den 17 augusti. Var med och protestera! På fredag tar vi ner aktionen och skickar underskrifterna till åklagaren i Moskva.

AGERA NU

14 aug. 2012

Den vetenskapliga revolutionen i en graf

En sak jag gör i mitt yrke är att gå igenom olika databaser och undersökningar för att se om de lämpar sig för kulturevolutionära analyser. Ibland snubblar jag över godbitar. Här är en graf från ett arbete publicerat 1992; det är en forskare vid namn Gascoigne som gått igenom biografisk information och kompendier för att försöka katalogisera personer verksamma i forskarsamhället (han kallar sin egen databas HCS). Han har dessutom använt sig av en redan existerande databas som jämförelse (DSB), och de två visar ungefär samma sak. Här nedan kan man se forskarsamhällets tillväxt sedan sen medeltid, räknat som antalet forskare.


Notera den närmast totala bristen på tillväxt under medeltiden. Notera den vetenskapliga revolutionen som tar sin abrupta början i mitten på 1400-talet (nästan enbart i Italien, visar det sig om man ser närmare på datat). Explosionen i antalet forskare sammanfaller med starten på renässansen och boktryckarkonsten. Allt det här är saker som historiker redan vet, men med en sådan här metod får man också kvantitativa belägg för saken.

Intellektuellt skitsnack (1)

1943 skrev Bertrand Russell essän An outline of intellectual rubbish. Nedan citeras ett stycke ur denna om krig och människans natur, i vilket Sverige omnämns:
There is one peculiarly pernicious application of the doctrine that human nature cannot be changed. This is the dogmatic assertion that there will always be wars, because we are so constituted that we feel a need of them. What is true is that a man who has had the kind of diet and education that most men have will wish to fight when provoked. But he will not actually fight unless he has a chance of victory. It is very annoying to be stopped by a speed cop, but we do not fight him because we know that he has the overwhelming forces of the State at his back. People who have no occasion for war do not make any impression of being psychologically thwarted. Sweden has had no war since 1814, but the Swedes were, a few years ago, one of the happiest and most contented nations in the world. I doubt whether they are so still, but that is because, though neutral, they are unable to escape many of the evils of war. If political organization were such as to make war obviously unprofitable, there is nothing in human nature that would compel its occurrence, or make average people unhappy because of its not occurring. Exactly the same arguments that are now used about the impossibility of preventing war were formerly used in defense of duelling, yet few of us feel thwarted because we are not allowed to fight duels.

Rudolf Steiner om biodynamik - ett referat. Föreläsning 8 och sammanfattning

Här följer den åttonde och sista delen i serien om åtta gästbloggarinlägg av Anders Öhman på Öhmans Mat & Vin samt Gustibus Wine & Spirit Academy. Anders har gjort sig omaket att läsa Rudolf Steiners åtta föreläsningar om jordbruk som senare kom att ligga till grund för biodynamiskt jordbruk. Han tweetade sin läsupplevelse och satte sen ihop en text av sina tweets.

Föreläsning nr 8
Så var det dags för Rudolf Steiners 8:e och sista föreläsning om biodynamisk/antroposofisk/kosmisk agrikultur.

Det här är inte lätt att omsätta i begripliga termer. Det handlar nämligen om matsmältning bland annat. Svårsmält (hehe).

Materialisten tror att det handlar om att ta in födomämnen, ta till sig det nödvändiga och dumpa resten. ”Icke” säger Rudolf. Det förstår man av det vi lärt om eteriskt, astralt, de olika elementen och kosmos. Människan är 3-delad. Sinnen och nerver, matsmältning och lemmar är klart och skarpt avgränsade från varandra förklarar Rudolf. Men det rytmiska organet (den fjärde delen?) smälter typ iväg fast grejer från sinnena och matsmältning passerar in i det. Åååkej. Tydligen hör matsmältningen hör till det rytmiska systemet. Ger ”magdans” en ny innebörd.

Djuren däremot är tvådelade med sinnen och nerver i huvudet och matsmältning och lemmar placerade längre bak och i…lemmarna. Men samtidigt är det så klart fördelat genom hela Kroppen. Men i mitten blir matsmältningen rytmisk, mer rytmisk än i människan. Men nervsystemet och sinnena i djuret blir också mer rytmiskt och smälter ihop med matsmältningen. Verkar som om antroposoferna och Steiner inte är överens om lungor/hjärta är rytmiska eller metaboliska. Spelar roll. Hursom. I mitten av Kroppen möts sinnena, nerver, matsmältning, lemmar och blandas. Så är Djuret organiserat.

Nåväl. Allt som är i huvudet är av Jordisk Materia. Så är det ända ifrån embryostadiet. Huvudet får sin Materia från Jorden. Med inälvor, muskler och lemmar är det en helt annan sak. Har inget med jorden att göra. De är i allt väsentligt från Kosmos. Hovar och klor och annat byggs inte av det djuret äter. Det skapas av Kosmiskt material som tas in genom sinnena och andning. ”Detta är viktigt” säger Rudolf. Det djuret äter ger bara kraft för att omvandla det kosmiska till inälvor, muskler och horn.

Men det motsatta gäller krafterna. I huvet har vi kosmiska krafter och i lemmarna har vi dragningen till det jordiska. Det tycker jag märks tydligast Dagen Efter då huvudet spränger, man ser stjärnor när man blundar och kroppen känns tung som sten.

”Därför måste du ge arbetsdjuren foder rätt sammansatt med kosmisk energi.” Funkar tallriksmodellen i form av flygande tefat? Men när det gäller huvudet så handlar det om det materiella fodret. Det är hjärnan och inte stortån som är kopplad till magen.

NEWS FLASH! Nu kommer den ANDRA vettiga saken som Steiner lär ut: Boskap måste få röra sig fritt ute. Var skriver man under?

”Vad innehåller huvudet” frågar Steiner och ber oss skära ut djurets hjärnan. Vad vi nu har i handen är substans av jorden. Även människans hjärna består endast av jordligt material, bara kraften är kosmisk (fast inte om hjärnan är utskuren va?)

Vad är då hjärnans funktion kan man undra. Jo, säger Rudolf, den fungerar som underliggande grund åt EGOT. Djur har hjärna men inget EGO. Djurets hjärna är därför bara på väg mot Ego-skapande. Hos människan fullföljs Egot. Hjärnan bildas genom matsmältningen då en del av det jordliga går till huvudet men det mesta lämnar djuret via bakvägen.

Foder/mat in i kroppen. Lite går till att bilda hjärnan. Resten blir bajs. Bered er nu på Rudolf Steiners intressanta slutsats.

Rudolf ser ett förhållande som verkar paradoxalt, kanske absurt. Men har vi försått hur allt fungerar är slutsatsen självklar. Hjärnan är en massa som förts till sitt slutmål, ofärdigt hjärnmaterial passerar tarmarna. Tarminnehållet är tydligt släkt med hjärnan. Med Rudolfs egna ord ”Hjärnan är en mycket avancerad hög med gödsel”.

Upprepar och förtydligar: Hjärnan är skit! Allt enligt biodynamikens fader Rudolf Steiner.

Shit for brains
”I människan förvandlas så mycket så möjligt av maggödslet till hjärngödsel.” Det är Rudolfs exakta ord. Inte mina. I djuret omvandlas mindre av maggödslet till hjärna därför finns det mer EGO kvar i gödsel från djur. Egot hamnar på åkern. Människo- och djurbajs är alltså olika. Djurskit innehåller mer Ego-potential. Människoskit är bara skit med andra ord. När vi gödslar ger vi alltså Ego till roten och genom bladen i luften kommer det astrala in och Ego-potentialen utvecklas.

Växter, djur och bajs ska vara ett kretslopp på gården. Att ta in gödsel utifrån är att fördärva naturen.

Rudolf undrar vad du tänker när du läser detta: ”Jag måste ge rötter som foder då djuret behöver materiell substans i sitt huvud så att det kan ha ett levande rörligt förhållande till sin kosmiska miljö.” Visst tänker du på en kalv och en morot?

Till unga djur ska vi ge egostimulerande morötter och astralkäk som hö tillexempel. Hö till kor. Revolutionerande. Vill du stärka mjölkkon på mitten där krafter från dynghjärnan och strålningen bakifrån möts och bildar mjölk så ge den klöver. Då ger kon mer mjölk. Mjölk är för övrigt sexuellt sekret från könskörtlar som transformerats av gödselhjärnans krafter. Eeew!

Djurfoder som processas och värms ökar fruktsamheten. Samma gäller människans mat. Är rawfood-folket utrotningshotat? Rudolf noterar att alpkossor har det jobbigt då de betar på sluttande plan. Därför ska deras foder kokas. Tror jag han menar. Önskar du bli ”mystiker” så ska du äta okokt mat för då blir du slö och en ”raw food-surpuppa”. Det sista ordagrant översatt. Nähä. Nu kan visst rawfood gör oss vitala och rädda oss från diabetes och reumatism. Hur ska han ha det?

Snabb spårväxling från vegetarisk kosthållning till hur man får sina grisar feta. Svårt att hänga med i Rudolfs svängar.

”Åh, de feta grisarna – vilka himmelska varelser de är! Deras feta kroppar är – förutom nervsystemet – bara kosmisk substans.” Rudolf hyllar de härliga bacondjuren. Visst kommer de från himlen? Kosmiska grisar? Pigs in Space?



Kan inte sluta tänka på Rudolfs himelska grisar och deras feta svällande kroppar som hämtar sin näring ur kosmos. Sann poesi!

Nåväl. Om du vill att grisar och kossor ska bli feta ska du ge dem foder som kanaliserar substans från Kosmos. Sådant kosmiskt krubb är allt som är i fruktsättning eller betor som kultiverats att bli större än i det vilda, det vill säga fet frukt. Bäst är om fodret och betorna hackas, ångas, kokas eller bereds på annat sätt. Låter som melass och ensilage tycker jag.

Rudolf tycker att vi ska studera TOMATEN som visat sig påverka ALLT i kroppen. En kosmisk/astral/jordisk universalgröda typ? Tomaten påverkar levern som är kroppens mest självständiga organ och vi bör även kunna träna djuren att äta tomat. Tomaten påverkar framförallt det som är självständigt i kroppen som t ex tumörer. Därför ska inte cancerpatienter äta tomat. Tomaten verkar vara en fri själ som vill leva oberoende och trivs bäst i rå dynga och helst i kompost av egna tomatdelar. Förutom att den trivs i sin egen dynga så är tomaten den mest osällskapliga av alla växter. Inget för barnfamiljer alltså.


Tomaten och potäten är lika i det att knölen penetrerar hjärnan och gör den oberoende. Vi måste äta potatis med försiktighet. Det är potatisen som gjort människan materialistisk säger Rudolf. Innan Alströmer ingen materialism med andra ord.

Det är viktigt att den kunskap vi nu fått sprids av praktiserande bönder säger Rudolf som själv helt saknar erfarenhet av jordbruk.

I frågestunden förklarar Rudolf att flytande gödsel har Astralitet medan fast dynga har mer Ego. Blanda därför kiss & bajs.

På frågan när olika sysslor ska utföras svarar Rudolf att de ännu inte hunnit hitta på en sådan kalender. Den kom senare.

Rudolf får frågan hur frost ska förstås i ett kosmiskt sammanhang särskilt när man ska odla tomater. Kosmiska inverkan på frosten är störst vid vissa temperaturer (!) och när för mycket av himlen kommit i Jorden. Frost under längre tid är dessutom inte bra när man odlar tomater. Tänk vad vi lär oss av Rudolf.

Om hästar plågas av bromsar ska askan av insekterna strös på betesmarken och inte direkt på hästarna.

På frågan om användadet av el förklarar Rudolf att elektricitet agerar omedvetet medan ångmaskiner agerar medvetet. Människan påverkas negativt av elstrålning. Exempelvis förstår vi information som sprids elektroniskt sämre. Det är helt uppenbart säger Rudolf att människor blir dummare av den ökande elektriska strålningen. Elektricitet är lika verkningslös som behandlingsform som ”att sticka patienten med små nålar”. Rudolf dissar akupunktur. All pseudovetenskap är tydligen inte bra.

Behandlar man djurfoder med elektricitet så drabbas de av skleros eller dör i förtid. Dagens jordbrukstips: Mikra inte hö. Elens negativa påverkan på djuren sker långsamt, orsaken inte att vara uppenbar och skyllas på annat. Men Rudolf är ju klärvoajant.

Om värme kommer in i kroppen utan att förändras så blir vi förkylda hävdar Rudolf och avslutar därmed den sista föreläsningen.

Sammanfattning
Hur sammanfattar man bäst Rudolf Steiners föredrag om Agrikultur?

Ett snabbt överslag ger att 80% är hallucinatoriskt ordbajseri av antroposofi, astrologi, spiritualism, ockultism och nonsens blandat med vedertagen kunskap.

Hans vettiga råd kan sammanfattas med: låt korna gå ute, undvik monokultur, använd naturgödsel och kompost och respekteranaturens kretslopp.

Ekologisk odling kan sammanfattas med: låt korna gå ute, undvik monokultur, använd naturgödsel och kompost och respektera naturens kretslopp.

Biodynamisk odling är med andra ord ekologisk odling plus en massa nonsens om vilket man säga att de i bästa fall inte gör någon direkt skada.

Mitt råd: Lägg inte energi på uppenbart trams. Lär dig förstå naturen och utveckla ekologisk odling och djurhållning.
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se