30 nov. 2012

Har universum ett syfte?

Neil deGrasse Tyson besvarade frågan, ställd av Templeton Foundation. Illustrerat av MinutePhysics. Läsa andra svar här.

Gå på vatten?

29 nov. 2012

Se skolavslutningsdebatten på SVT Debatt

Det lackar mot jul och ikväll var det därmed dags för den obligatoriska skolavslutningsdebatten på SVT Debatt.  Som Humanist var årets show en ren njutning att se på. Poppa lite popcorn, luta dig tillbaka, klicka igång sändningen, och upplev en verklig seger över en förnärmad kristen marknadsföringsavdelning. ALLA barn har rätt till sin skolavslutning - INGEN ska diskrimineras!

http://www.svtplay.se/video/608293/29-11/?tab=undefined&sida=1

Pastafarian kräver jämlika rättigheter inför jul

Tracy McPherson från den evangikala pastafariska kyrkan begär jämlik behandling i Chester County, Pennsylvania. Hon önskar att de också får sätta upp ett högtidsträd smyckat med pastainspirerade föremål, framför domstolsbyggnaden i staden. McPhersom hävdar att de är lika seriösa som andra religiösa samfund. Freethought Society har också önskemål. De vill sätta upp "kunskapens träd".
(Läs mer i Examiner.)

"Kristendom är ingen religion"

... det är en filosofi enligt Bill O'Reilly. Ser framför mig att detta blir nästa försvarslinje för Hägglund och Attefall: "Kristendom är ingen religion, det går bra att ha all skolundervisning i kyrkan." För övrigt måste detta klipp ses som humor. Bill O'Reilly kallar American Atheists både dårar och fascister.

Frihet


28 nov. 2012

"Humanisterna skall alltid ha rätt"

Något vi missat är att humorprogrammet Tankesmedjan i P3 pratade om Humanisterna i samband med riksmötets öppnande, den 19:e september. Ganska kul satir av oss. (Börjar efter tre minuter)
"Varje gång ett medium gissar fel går det en rysning av välbehag genom alla humanister."
Lyssna: "När ett medium har fel går en rysning av välbehag genom kroppen på en humanist"

Prästen är Svarte Petter vid avslutningen

Christer Sturmark skriver i dagens Aftonbladet om skolavslutningar i kyrkan och upprepar sina tidigare synpunkter: Om inga lämpligare lokal finns, är kyrkan okej att vara i, men prästen borde då vara ledig.
Debattörer som förespråkar kyrkliga skolavslutningar under ledning av en präst tycks blinda för att inte alla människor förknippar religiösa ledare med något behagligt. Människor som kanske vuxit upp i en sträng frikyrkomiljö, där skuld- och skamkänslor är det huvudsakliga religiösa arvet, som kanske först i vuxen ålder har lyckats frigöra sig från den religiösa miljön, är också föräldrar. De vill kunna gå med sina barn på en skolavslutning utan att möta religiösa budskap. Detsamma gäller människor som flytt från religiöst förtryck i andra länder.
Skolverket gör dock ett misstag: det är orimligt att ställa krav på prästerna om vad de får säga och inte säga. Det enda rimliga är att ge prästen ledigt på skolavslutningen om den hålls i kyrkan.Skolverket gör dock ett misstag: det är orimligt att ställa krav på prästerna om vad de får säga och inte säga. Det enda rimliga är att ge prästen ledigt på skolavslutningen om den hålls i kyrkan.

"Ateister är intellektuellt handikappade"

Hörrni ateister, är ni intellektuellt handikappade? Det påstod i alla fall "Pastor Björn" på sin blogg den 27 september i år. Att han inte har så särskilt många läsare framgår med all önskvärd tydlighet av att ingen uppmärksammat denna verbala uppkastning ännu. Läs hans resonemang på hans egen blogg och se vad ni tycker. Här är kärnargumentet (eller vad man ska kalla det).
Filosofen René Descartes, som var drottning Kristinas lärare tills han mötte sitt något förkylda öde, var vetenskapsman och präst. Han yppade de den filosofiska grundtanken, som senare blivit känd genom dess latinska form i cogito ergo sum. Jag tänker, alltså finns jag/är jag till. Detta påstående är något genialiskt, eftersom det säger väldigt mycket, samtidigt som det inte går att säga emot. Som jag inledde detta inlägg med, bara en idiot kan säga emot den filosofiska nödvändigheten i detta: Jag tänker, alltså finns jag. Vi kan drömma, fantisera, inbilla oss, föreställa oss, hallucinera osv. precis allt annat. Men att mitt eget tänkande måste existera i någon form, går inte att säga emot, därför annars skulle vi inte kunna drömma, fantisera osv. något annat heller. 
Aristoteles och Tomas av Aquino såg den filosofiska nödvändigheten av en evig konstant, en allting yttersta orsak. Cause and Effect - Allting måste ha en orsak. Tomas, som var kristen, såg i denna eviga konstant, denna allting yttersta orsak, det vi kallar Gud. Tomas kallade denna yttersta orsak för den orörlige röraren, eftersom det ligger i denna eviga konstants natur, att den måste vara oföränderlig. Detta har också varit den kristna trons lära, att Gud varit evig, oförärenderlig, denna orörlige rörare, denna alltings yttersta orsak, denna eviga konstant. 
Descartes drog slutsatsen att vårt tänkandes nödvändiga existens, bevisar att antingen vi är Gud, eller att någon annan är det. Förenklad förklaring av något mycket komplext: Descartes förstod nödvändigheten med den eviga konstantens existens. Kombinerat med att ens eget tänkande måste existera, enligt cogito ergo sum, leder detta ofrånkomligen till att antingen måste mitt eget tänkande, alltså jag, vara denna eviga konstans, eller så måste någon annan vara det. 
Descartes valde att tro att någon annan än han själv var denna yttersta rörare, denna eviga konstans, det vi kallar Gud. Jag väljer att tro samma sak. Ser man till vissa människors självdyrkan idag skulle man kunna tro att de väljer annorlunda. Å andra sidan kanske de aldrig tänkt så djupa tankar. Menar man sig på fullt allvar vara ateist, jag har mina tvivel på att det finns någon som menar det på fullt allvar, så måste man vara antingen helt blind för verkligheten, eller intellektuellt handikappad.
Jo, så måste det vara. Om man inte väljer att tro är man dum i huvudet. Andra skulle förstås hävda att resonemanget inte håller. Den förste röraren? Descartes dualism? Världen uppenbarligen har gått vidare överallt utom inom teologin.

Tack till Andreas Creutz för FB-tips!

Avsnitt #34 av Radio Houdi - Det utspädda podcastavsnittet


NYTT AVSNITT AV SKEP-HUMANISTISKA PODCASTEN RADIO HOUDI


Något som blir utspätt så det inte finns en molekyl av det verksamma ämnet är magi utöver det vanliga, anser en del.Därför svingar John Houdi och Anders Hesselbom sina trollstavar över detta avsnitt, späder ut det och ser till att det blir det starkaste och potentaste avsnittet ever!

Upprinnelsen är att en homeopatisajt (på latin: “homeo-patetikum sajtus knasus”) reagerade på en metafor John nämner från avsnitt #35 av Radio Houdi. De blev så frustrerade att de stavade fel på Radio Houdi och felciterar och missuppfattar medvetet. (o)strukturerade tankar svarade på falsarierna på ett ypperligt sätt.


I övrigt pratar John och Anders om klimatskeptiker, Swedish House Mafia, Darin, Stjärnklart, Back Street Boys, Dennis Pop och Max Martin, det här med skolavslutningar, Sverige Demokraterna.

Podcasten avslutar med ett tokigt heligt ord!


Här lyssnar du on-line eller laddar ner en MP3-fil av programmet:
http://www.radiohoudi.se/avsnitt/36-det-utspadda-podcastavsnittet/
På länken kan du även se video från podcastinspelningen


Eller så kan du gratis prenumerera via iTunes på den här länken.


Eller lyssna via gratis mobilapp till din smartphone


Vill du hellre lyssna via RSS så hittar du feeden här.


Hjälp gärna Radio Houdi så fler lyssnare uppmärksammar podcasten. Gå in på iTunes och sätt ett bra betyg och/eller skriv en bra recension.


En kort genomgång vad Homeopati är:


Vetenskap och konst


27 nov. 2012

"Helt rätt att fördöma Borgs intolerans"

Mattias Irving från Seglora Smedja har idag en fantastisk artikel på SvD Debatt om Tonio Borg.
Vad vill Tonio Borg? Jo, han vill genomdriva ett absolut abortförbud. På Malta har han agerat för att förbjuda skilsmässor. Han vill utesluta homosexuella ur samlevnadslagstiftningen. Hans politiska åsikter är i praktiken en krigsförklaring mot de mänskliga rättigheterna. Förklaringen må skrivas under med snövita handskar och prydlig stil. Den leder likväl till underliv som trasas sönder av galgar, till krossade framtidsdrömmar i äktenskap som blivit fängelser, och till ett evigt utanförskap för den stora samhällsgrupp som inte råkade födas in i heteronormen. 
[...] 
Vi ska aldrig tolerera intolerans. Vi ska alltid försvara dem som riskerar få sina rättigheter inskränkta. Och vi ska fortsätta att kritisera dem som kidnappar religion och demokrati för att föra fram en sexistisk och homofob agenda.

Rösta på Malala Yousafzai som "TIME's Person of the Year 2012"!

Tidskriften TIME har just nu omröstning om vem som ska bli årets person 2012 (man kan klicka "Definitely" eller "No Way"). Min röst går till den modiga pakistanska flickan Malala Yousafzai som blev skjuten i huvudet av Talibanerna. Håller du med så gå dit och rösta du också!

Malala Yousafzai



Rösta här!

I exil för hädelse – nu besöker han Sverige

Pressmeddelande från Humanisterna

Sanal Edamaruku lever i exil efter att ha brutit mot Indiens hädelselagar. Han avslöjade att vattnet som droppade från en Jesustatys fötter inte var ett mirakel utan i själva verket berodde på ett läckande avlopp. Han riskerar att gripas och dömas till fängelse om han återvänder till sitt hemland. Nu kommer han till Sverige för att berätta om sina erfarenheter från den indiska rationaliströrelsen.

Den 10 mars i år reste Sanal Edamaruku, ordförande för India Rationalist Association, till Mumbai. Vatten droppade från fötterna på Jesusstatyn framför kyrkan Church of Our Lady of Velankanni i Mumbai. Kyrkans personal påstod att det var ett mirakel och hundratals människor besökte statyn för att samla detta ”heliga vatten” i flaskor och dricka av det. En TV-kanal bad Edamaruku att undersöka det påstådda miraklet som skapat så mycket uppståndelse.

Inom några minuter hittade Edamaruku den verkliga källan till vattnet. Det visade sig vara avloppsvatten från ett läckande rör. De lokala kyrkoledarna accepterade inte denna förklaring utan anmälde honom för hädelse. I Indien, där muslimer och hinduer ligger i ständig konflikt, är det olagligt att yttra sig nedsättande om religioner. Det kan leda till långa fängelsestraff. Sanal Edamaruku reser nu runt i världen för att göra människor uppmärksamma på denna inskränkning i yttrandefriheten. Föreningen Vetenskap och Folkbildning har tillsammans med Humanisterna bjudit in Edamaruku till Sverige.

-       Vi är mycket glada att kunna ta emot Edamaruku i Sverige. Han bedriver ett viktigt upplysningsarbete i Indien genom att avslöja påstådda mirakel för vad de egentligen är. Han hjälper därmed intet ont anande, ofta fattiga och lidande människor att slippa bli lurade av religiösa ledare och andra som ofta tar betalt för påstådda mirakel, säger Martin Rundkvist, ordförande i föreningen Vetenskap och Folkbildning.

-      Edamaruku står för mod och ärlighet. Det är två egenskaper som kan vara särskilt kostsamma att ha i starkt religiösa samhällen. Även religioner i Indien, som för många i väst nog mest ses som exotiska och harmlösa, ger upphov till stora problem för individen. Edamarukus arbete är därför mycket viktigt och hedersvärt, säger Christer Sturmark, ordförande i förbundet Humanisterna.  

Sanal Edamaruku är känd över hela världen som det kritiska tänkandets försvarare och hyllas för sitt gedigna arbete med upplysning i fattiga delar av Indien. Han har tidigare bland annat utmanat en så kallad helig man i TV på att denne skulle försöka döda honom med svart magi i direktsändning (Edamaruku överlevde). Han är grundare och ordförande i Rationalist International samt ordförande i Indian Rationalist Association. Han är driver internettidningen Rationalist International och har skrivit 25 böcker och många artiklar.

Fredag 30 november föreläser Edamaruku klockan 18:00 i Uppsala Missionskyrka, S:t Olofsgata 40. Fritt inträde.

Lördag 1 december klockan 15:00 befinner sig Edamaruku i Stockholm och föreläser på Bio Mauritz, Filmhuset, Borgvägen 1. Han kommer att finnas tillgänglig för intervjuer efter sitt framträdande. Inträde: 40 kronor

Tillägg:
Söndag 2 december klockan 16:00 föreläser Edamaruku i Göteborg,på Humanisten, Renströmsgatan 6. Inträde: 100 kronor i dörren. Biljetter säljs även via Ticnet.
Kontaktpersoner:
Emilia Ericson, pressekreterare på förbundet Humanisterna
Telefon: 072 209 99 74
Mail: emilia.ericson@humanisterna.se

Martin Rundkvist, ordförande Vetenskap och Folkbildning
Telefon: 070 929 56 28
Mail: m.rundkvist@vof.se

Mer information

Om Vetenskap och Folkbildning - www.vof.se
Föreningen Vetenskap och Folkbildning främjar sedan 1982 folkbildning om vetenskapens metoder och resultat. Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga och ogrundade föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt. Föreningen granskar vilka vetenskapligt grundade argument som finns för eller emot fenomen och metoder. Det kan vara allt från alternativmedicin och astrologi till pseudovetenskap inom universitet och högskolor. Föreningen vill verka som ett nätverk för att sprida konsumentupplysning om vetenskaplig metod bland medlemmarna och till allmänheten.

Om Humanisterna www.humanisterna.se
Förbundet Humanisterna verkar för en sekulär livssyn byggd på förnuft, medmänsklig­het, tolerans och ansvar. Förbundet arbetar för ett samhälle som vilar på rationell och sekulär humanistisk grund med strikt åtskillnad mellan religion och politik.

Vad är det som skrämmer vuxna män?

Det har i tidigare inlägg antytts att skämttecknare skrämmer män som är muslimer, men nu har kanske något ännu mer skrämmande dykt upp.

Könsneutrala leksakskataloger!

Fler surrealistiska nyheter från det ockuperade Sverige. Den mest vansinnigt socialistiska, vaksamma, omhändertagande och helt enkelt paranoida samhälle i världen har nått sin bottenpunkt”, skriver John i Dublin på brittiska Daily Mails webbsajt.

Att visa pojkar som leker med dockor och dockhus är helt oacceptabelt”.

Vi får hoppas att våra ambasader ser över sina säkerhetsarrangemang.

Kan någon förklara vad som är så farligt? Är de oroliga att om de ser en pojke leka med dockor så kommer de förlora sin egna manlighet? Har det förresten gjorts forskning på vad lek med vapen får för konsekvenser på barn?

Själv är jag av åsikten: förse barn med ett stort varierat utbud av leksaker och låt dem leka med det de själva tycker är kul att leka med.

Bibeltolkning i tiden


”Kyrkan har duperat Skolverket”

Camilla Grepe, redaktör för debattmagasinet Bright, skriver idag på DN Debatt apropå skolavslutningsdebatten.
Svenska kyrkans traditioner omfattar enbart de egna medlemmarna. En tredjedel av befolkningen står utanför kyrkan. Det är orimligt att så många omyndiga elever tvingas delta i religiösa traditioner i en religion som de inte tillhör. Skolan ska inte agera ombud när Svenska kyrkan rimligtvis kan sköta kontakten med sina egna medlemmar. Det är inte heller skolans uppgift att fylla kyrkbänkarna åt Svenska kyrkan – inte ens i syfte att minska medlemsflykten.

26 nov. 2012

Så tycker prästen

Tvärsnytt gör parodi.



Ingår det inte historieundervisning i prästutbildningen? Jul bottnar i kristendom? Pyttsan.

Ett bättre liv: halvvägs

Det hemliga vapnet


25 nov. 2012

Internationella dagen mot våld mot kvinnor

En UNESCO-film från Sydafrika om hur kvinnor utsätts för våld.

Sekularism är ett uttryck för otacksamhet

Linus Bylund är Jimmie Åkessons (SD) pressekreterare, och han kommenterar skolans konfessionsfrihet på twitter. Läs inläggen nerifrån och upp:


Sveriges historia är alltså på gott och ont format av kristendomen, och sekularism är ett uttryck för fanskaps otacksamhet.

Snart fattas bara ett järnrör för att ställa saker och ting till rätta. Han skriver alltså:

Nu är det så, oaktat om du gillar det eller ej, att Sverige till stor del ser ut som det går pga en tusenårig kristen tradition. Även jag som 100% ateist bär värderingar och beteenden som formats av vår kristna historia. Inget att skämmas för. Kristendomen är en omistlig del av Sverige och jag tycker det är både historielöst och skamlöst att relativismens och oförståelsens förkämpar ger sig på fundamentet, inte bara för Sverige, utan för sin egen existens. Visa lite tacksamhet istället era skamlösa fanskap.

Skolverket förtydligar: Gud får inte vara med

En ganska ny jultradition är att debattera skollagen i fråga om att ordna samlingar i kyrkan. Lagen är ganska tydlig på den punkten (se t.ex. detta dokument från Skolverket) men för att förtydliga så skriver idag Anna Ekström och Claes-Göran Aggebo (generaldirektör respektive undervisningsråd vid Skolverket) i DN om vad som gäller.

Vårt svar är ja – om det inte finns några religiösa inslag i ceremonin. Ytterst är det rektorn som ska hantera situationen.

Det som kan finnas kvar att diskutera är vad "religiösa inslag" innebär. Det är ju inte precis fritt från kors och andra kristna symboler. Som humanist ser jag personligen den enklaste lösningen i att använda andra lokaler än en kyrka.

I sin debattartikel nämner de 

Det stämmer att elever ska lära sig om kristendomen och andra religioner i skolan. Men det är stor skillnad på att få kunskap om religioner i undervisningen och att tvingas delta i religiös utövning.

Notera den väsentliga skillnaden mellan "...kunskap om religioner ..." kontra "...delta i religiös...".

Uppdatering: Artikeln var i DN, inte SvD.

Islam och yttrandefrihet

Irshad Manji talar i poddsändningen Free Speech Bites om yttrandefrihet inom Islam, konflikter och möjligheter. Oerhört klokt och inspirerande, t.ex. om att integritet är viktigare än identitet, men också lite skrämmande.
"I have accommodated myself to the reality that I have to die for this cause, but why should I fear that."

Konflikt



Den här videon vann första pris i Project Reasons videotävling 2012.

24 nov. 2012

Lördagsföreläsning: Bluff

Den brittiske filosofen Stephen Law presenterade, för två veckor sedan i Stockholm, sin bok Bluff. Boken handlar om hur du genomskådar gurus, kvacksalvare och andra som vill lura dig.

Genesis - på riktigt



Den här videon vann andra pris i Project Reasons videotävling 2012.

23 nov. 2012

Debatt om jordens undergång

Christer Sturmark debatterar i TV4 mot sierskan och häxan Rosie Björkman om mayaindianernas förutsägelser att jorden skall gå under i december.

Debatt%20om%20mayaindianernas%20sp%C3%A5dom%20kring%20jordens%20underg%C3%A5ng

Min livsåskådning

Jag hoppas att det finns en värld dit vi kommer när vi dör och jag hoppas att den världen är vacker, fridfull och att alla jag älskar finns där eller kommer dit. Jag hoppas att den världen är fri från olycka, smärta, sorg, ensamhet och ondska och jag hoppas att den världen varar för evigt. 

Jag är ateist. Det innebär (bara) att jag inte tror att det finns några existerande gudar, om det kanske ändå finns några trots att jag inte tror det är en öppen fråga. Jag är humanist också, det är jag för att jag tror på människans inneboende kraft. Jag är inte materialist, jag hävdar alltså inte att jag vet att allt som existerar är materia (det skulle ju förstås kunna vara så att materia är allt som existerar, men jag vet inte hur det verkligen ligger till, jag vet inte ens om det finns något ”verkligen”, vad nu ”finns” betyder...). Jag kanske kan sägas vara ”naturalist”, men då bara i meningen att jag tänker att allt som finns (och allt som inte finns för den delen) ”är naturligt”. Men i den här meningen blir ju naturligt egentligen bara ett sätt att definiera ”allting” så jag ska nog inte kallas naturalist heller. Jag är inte agnostiker till gudars existens för jag menar inte med säkerhet att det inte går att veta svaret på frågan om det finns gudar. Det kan mycket väl, i teorin, gå att veta men jag vet inte om det går och ingen annan vet det heller. Såvitt jag vet. Jag tror inte på att ett objektivt människovärde existerar, jag tror att människovärde är det värde som vi människor tillerkänner varandra. Jag är värdenihilist.

En del blir ibland irriterade eller till och med väldigt irriterade på att jag är ateist. Oftast blir de irriterade, tror jag, för att ateismen är en oangripbar position. Det är inte så konstigt att den är oangripbar för den innehåller ju ingenting. Ateismen är tom, som en del brukar säga för att häckla oss. Och de har helt rätt. Ateismen är tom på innehåll, helt tom på mening, helt tom på svar. Ateismen kan aldrig göra sanningsanspråk eller förändra samhället i någon riktning. Ateism är helt enkelt inte en världsbild eller en livsåskådning. Ateism är bara en uppfattning i en enda fråga, den om gudars eventuella existens. Den som är ateist svarar ”nej” på frågan ”tror du på gud(ar)?”. Det är ett misstag att tro att ateist och materialist, naturalist eller något annat är samma sak och att det med nödvändighet är så att en ateist har någon särskild uppfattning i någon enda fråga som följer av den ateistiska uppfattningen. Ta till exempel universums uppkomst. Jag vet inte hur universum uppkom, och det vet ingen annan heller.  Såvitt jag vet i alla fall. Några säger att universum skapades av en gud, andra säger att universum uppkom, eller i alla fall uppstod, vid Big Bang och andra har andra teorier. De pratar om singulariteter och massa andra saker som låter jätteintressanta men som jag inte förstår. Frågan om universums uppkomst är väldigt intressant men den har inte med min ateism att göra. Frågan är förstås viktig för den som redan bestämt sig för att tro hur det gick till, men för mig är inte frågan viktig vid sidan av att det (nog) är viktigt att människan aldrig slutar att söka kunskap och frågan om universums uppkomst är förmodligen oerhört viktig i det perspektivet. Men frågan är inte viktig för min livsåskådning. Min livsåskådning behandlar inte frågan om universums uppkomst.

Egentligen vet jag inte om jag har en livsåskådning. Jag vill nog inte ha någon. Jag ser inte humanismen som en livsåskådning, för det räcker den inte till (och det gör definitivt ingen religion som jag någonsin hört talas om heller). Generellt ser jag livsåskådningar som filter varigenom man ser världen. Jag vill inte se världen genom filter. Jag vill se "det som är som det är" så mycket det bara går, kanske man kan kalla det för att vilja se det som är ”sant”. Ja, här kan diskussionen verkligen dra iväg. Min definition av ”sanning” om vår yttervärld är att sanningen, det är ingenting annat eller mer avancerat än ”det som är”, dvs ”tingens (materiella eller icke materiella)  tillstånd” oavsett hur de ser ut. Jag vet inte vad som är sant. Det finns de som säger att de vet vad som är sant. Jag tror inte på dem.

Nej, jag vill nog inte anamma en livsåskådning, jag vill stå ”fri” att vara av vilken uppfattning som helst i vilken fråga som helst och dra de slutsatser som jag kan dra från de observationer jag gör med mina sinnen, eller på annat sätt om det skulle gå. Jag vill gå dit bevisen leder mig och inte med filtrerade glasögon söka stöd för en redan dragen slutsats.

Jag hoppas verkligen att det finns en värld dit vi kommer när vi dör och jag hoppas att den världen är vacker, fridfull och att alla jag älskar finns där eller kommer dit. Jag vill tro att det är så att den världen finns, men jag tror inte att den gör det.

Humanisthjälpen

Ni har väl inte missat Humanisthjälpen?
Humanisthjälpen stödjer människor som förvägras sina mänskliga rättigheter, genom effekter av konfessionella läror eller traditioner. 
Stödet ges till lokala, ideella organisationer som driver hjälpprojekt för hälsovård, barnomsorg, utbildning eller socialt stödarbete. Kvalitetskontroll sker genom väl avgränsade projekt, lokala kontakter och besök.

Vetenskap och sex


"Låt det här få vara mitt land"


Damon Rasti skriver i en artikel i Svenska Dagbladet om den egentliga självklara rätten att få vara svensk.
Egentligen är det en besynnerlig situation. Jag är svensk medborgare sedan tonåren och har bott här i princip hela mitt liv. Vad mer krävs?
[...] 
Låt oss omdefiniera innebörden av att vara svensk. Ett begrepp som inte längre kan bygga på utseende och födelseland. Låt Sverige vara världens bästa land; jämställt, tolerant och välkomnande. Låt det här även vara mitt land. För jag är svensk. Det kan ingen ta ifrån mig. De kan ifrågasätta, förneka eller försöka hota bort det. Men de kan aldrig tvinga mig att förändra hur jag ser på mig själv.

"Hours to stop Uganda's "Kill the Gays" bill"


Dear friend,
I just signed a petition to help stop Uganda's notorious "Kill the Gays" bill - which could legalize the death penalty for gay and lesbian people. President Museveni promised to veto it but he's under pressure from Uganda's parliament who desperately want to pass it. We can hold him to his promise by taking action right now.

We've done it before - by creating a global outcry of literally millions of people. I know we can stop it again, but only if you sign this petition and share it now.

The bill could move forward at any moment - will you join me and stand with Ugandans against this horrific law?

22 nov. 2012

"Det finns ingen ”rätt” tolkning av någon religion"

Dilsa Demirbag-Sten kommenterar i sin nyhetskrönika i DN förhållandet att hälften av alla svenskar är negativa till islam, enligt en opinionsundersökning från SOM-institutet. Avslutningen på krönikan:
Vad man än anser om islam är det inte min uppgift att övertyga mänskligheten om att den ”rätta” tolkningen av islam är ädel och ingenting har att göra med talibanernas bokstavstro.
Det finns ingen ”rätt” tolkning av någon religion, och ingen männi­ska, död eller levande, förkroppsligar den enda sanna versionen av någon moral- eller tankeburen lära.
Min syn på islam, kristendomen eller judendomen utesluter inte respekt för individens rätt att göra en demokratisk tolkning av de heliga skrifterna. Alla islamister är muslimer men alla muslimer är inte islamister.
Det oroväckande är att så många blandar ihop religion och etnicitet. En negativ bild av islam drabbar alla som kallar sig muslimer. Men ingen muslim är kollektivt ansvarig för vad andra proklamerar eller utför i islams namn.
Skuld bärs inte kollektivt och går inte i arv. Var och en av oss ska dömas utifrån våra egna yttranden och handlingar.
En demokratisk avgörande grundsats.

Läs mer i: Ökad religiösmakt har aldrig lett till fred

Skit


Vad har Curiosity upptäckt på Mars?

Spekulationerna är vilda efter att John Grotzinger, chefsforskare hos Nasa fällt följande yttrande "This data is gonna be one for the history books. It's looking really good," Vad menar karln?

Händelserna i Unga Humanister - Mer information och första steget i krishanteringen

Röran kring Jessica Schedvins avgång från Unga Humanister vill inte riktigt försvinna i historiens glömska. Mer information om händelseförloppet ges nu av Peter Illi på hans blogg, ett inlägg som Seglora Smedjas Mattias Irving på Twitter kallat Mästrande och respektlösa spekulationer om en ex-medlem. I detta må Irving förstås ha rätt, helt oavsett om Illi har rätt eller inte. Själv känner jag att jag inte är känslomässigt neutral i den här historien. Jag vill inte att Schedvins anklagelser ska vara sanna eftersom det går på tvärs mot allt jag känner till om Humanism och Humaniströrelsen. Å andra sidan finns det skamfläckar inom alla förbund, så varför inte vårt? Det vi måste göra är förstås att säkerställa att sådana här saker inte kan inträffa och hanteras korrekt när de händer ändå.

Unga Humanister har tagit ett första steg i den här processen på ett väldigt rimligt sätt. De har tillsatt en medlemsansvarig som man kan vända sig till om man råkat ut för något. Om detta kan ni läsa mer på Unga Humanisters hemsida.

21 nov. 2012

Humes mirakulösa argument

I flatter myself, that I have discovered an argument of a like nature, which, if just, will, with the wise and learned, be an everlasting check to all kinds of superstitious delusion, and consequently, will be useful as long as the world endures. 
[...] 
No testimony is sufficient to establish a miracle, unless the testimony be of such a kind, that its falsehood would be more miraculous, than the fact, which it endeavors to establish. 
- David Hume ur essän Of Miracles, 1784

Man ska aldrig vara för säker

Dagen leker med nyspråk

Som deltagare i livsåskådningsdebatten i Sverige har jag tyckt att tidningen Dagen varit en väldigt bra nätresurs (framför allt när Emanuel Karlsten jobbade kvar - nu är det mer rörigt). Snabbt kunde man orientera sig i vad som hände i den religiösa delen av mänskligheten - eller i alla fall den kristna. Men det verkar slut med det nu. Jag försökte precis läsa artikeln Ärkebiskopen vill ha POSK-lucia och hamnade vid Pärleporten.


Inte för att jag förväntar mig att någonsin få se Pärleporten på riktigt, men nog hade jag lite större förväntningar än att det är ett ställe där man får betala för att komma in? Det är förstås Dagens sätt att försöka vara vitsig.
Varför heter det Pärleporten? Skulle det vara roligt?Ja, vi tycker att det är roligt. Vi försöker att framföra ett budskap som kan uppfattas som mindre roligt på ett roligt sätt. Vi tror att våra läsare liksom vi själva uppskattar ett skratt ibland.
Dagen vitsar till det för de verkar inte riktigt vilja kännas vid att de tar betalt. Eller vad tycker ni om de här nyspråkskrumbukterna:
"Pärleporten är namnet för en mjuk betalvägg på Dagen.se."
"– 80 procent är återkommande, därför vågar vi nu pröva en försiktig betalmodell, säger Dagens marknadschef Claes Parsmo."
Ett tips. Om ni tycker det är pinsamt att ta betalt för nätnyheter (det är det) så prova med annonser. Nätet är så pass fyllt med gratis nyheter att betalsidor kommer att självdö (detsamma gäller DNs betalsidor). Se till att ni får betalt ändå.

Från främst bland svenska medier på nätet under Karlsten till en betalsida för närmast sörjande på bara några år. Ja, inte främjar det missionsarbetet i alla fall.

(Jag kanske inte borde skriva det här öppet, men Dagens betalvägg är så buggig att den går att gå runt väldigt enkelt. Först när de täpper till den luckan blir det att hämta nyheter från annat håll. Tack för den tid som varit.)

Brev till DNs ledarredaktion från Marianne Mathlein

Med Marianne Mathleins tillåtelse publicerar vi här hennes brev till DNs ledarredaktion angående en artikel på ledarsidan från den 11:e november: Mer stat är inte svaret.
_________________________________

"DN står fri från alla partier och organisationer och verkar i en humanistisk upplysningstradition - för tolerans, demokrati och en fri ekonomi." Det är tidningens motto och bland annat därför är jag prenumerant sedan många år. 

I dagens artikel om främlingsfientlighet - Mer stat är inte svaret - finns många goda argument och jag delar de uppfattningar som framförs där. Dock reagerar jag på inledningen till andra stycket:

"50 procent av svenskarna säger sig vara negativa till islam, vilket är en skrämmande siffra - men den har minskat från 65 procent på tjugo år samtidigt som antalet muslimer i landet ökat."

Jag tillhör de 50 procent av svenskarna som är negativa till islam. Jag är negativ till all religion, särskilt islam och kristendom och det är inte därför att jag är rädd för muslimer och kristna. Jag är rädd och orolig för den makt som islam och kristendom har över enskilda människor.

I mitt arbete som god man för ensamkommande flyktingbarn har jag insett religionens oerhörda betydelse i deras liv. Det är lätt att förstå de unga flyktingarnas behov av tröst, deras band med den egna kulturen och gruppen, där religionen är central, men vi måste vara på det klara med att de värderingar och åsikter som hör ihop med deras religion kommer i konflikt med den svenska skolans värderingar om mänskliga rättigheter, demokrati, jämställdhet, tolerans och individens frihet.

I skolan efterlyser jag mycket öppnare diskussioner där humanism är det självklara alternativet till religion. Organisationen Humanisterna där för övrigt Bengt Westerberg är styrelseledamot och som just idag tilldelar jämställdhetsminister Nyamko Sabuni årets Hedeniuspris "värnar om det sekulära samhället och åtskillnaden mellan religion och politik. Vi strävar efter att de mänskliga rättigheterna skall vara överordnade religiösa dogmer, normer och värderingar."

Marianne Mathlein

FLASH: Per Ewert ber om ursäkt!

Per Ewert, bloggaren som tidigare i veckan skrev att "ateismens människosyn" bl.a. ledde till brännugnarna i Auschwitz, ber nu oförbehållsamt om ursäkt för sin text.

-- Citat --
"Jag vill verkligen be alla icke troende människor, en överväldigande majoritet av Sveriges befolkning,  som tagit illa vid sig av mitt klumpiga yttrande om ursäkt. Jag har nu, efter 59 kommentarer på min blogg och ett envetet kämpande emot logik, vett och sans, till slut förstått att ateism inte är en världsbild. Det borde jag ha förstått från början egentligen. Inte minst eftersom alla kommentatorer ju påpekade alla logiska brister i mitt resonemang, det var ju i princip bara Annorzzz som stöttade mig och det borde ju ha stämt till eftertanke. Ateism är ju bara "svar nej" på frågan "tror du på gud?". Utifrån det kan man ju inte dra en endaste slutsats om människan ifråga. Jag vet inte hur det kunde bli så här tokigt, men jag tror att jag måste ha sammanblandat olika begrepp, tyvärr ganska enkla begrepp som ju varenda högstadieelev kan hålla isär. Jag satte till exempelvis likhetstecken mellan ateism, humanism och nihilism. Ja, det vart ju en enda, förlåt ordvalet, salig röra av det hela. Förlåt alla ateister, verkligen. Nu ska jag gå vidare och sprida det glada evangeliet och sluta vara så mycket emot allting, det är ju mycket roligare att vara för. Jag hade faktiskt skrivit ett blogginlägg om det bara sex dagar innan jag nu trampade i klaveret med min faktiskt ganska bisarra text om "ateismens människosyn". Jag har bara så svårt för ateismen att jag blir alldeles kortsluten när jag ska tala om den. Precis detsamma händer så fort jag ska prata om Darwin, då bara brinner det till och jag börjar klippa och klistra i citat av honom för att han ska framstå i dålig dager. Jag vet ju att det är lite oärligt att göra så men jag kan inte låta bli. Och det är faktiskt inte bara jag som gör så, så där gör ju alla på Claphaminstitutet. Det förstår väl var och en att vi inte kan citera Darwin korrekt, då skulle vi ju inte ha nånting att komma med när vi får massa svåra frågor och vi vill blanda bort korten. Nej, det vart inte bra det här helt enkelt. Jag vet inte vad som tog åt mig."
-- Slut citat --

Nej, det här är tyvärr inte ett äkta citat av Per Ewert, det är ett fullständigt påhittat citat. Per Ewert har inte ångrat sina ogrundade påståenden om att "ateismens människosyn" kan leda till Auschwitz brännkammare. Faktum är att Per Ewert inte har backat en millimeter och han har varken kommit till insikt om bristerna i sitt resonemang eller bett om ursäkt. Men han borde.

20 nov. 2012

Med andra ord: de är som oss...


Internationella barndagen

Uppskattningsvis 15 miljoner barn föds varje år utan att officiellt registreras. Registrering är en förutsättning för många av ett barns rättigheter - Barnkonventionen.

Retoriskt korttrick



Matt Dillahunty, från The Atheist Experience, visar ett retoriskt korttrick.

Jag har ditt hjärta

Donationsregistret

Alla dessa människor

The Colbert ReportMon - Thurs 11:30pm / 10:30c
Chris Stringer
www.colbertnation.com
Colbert Report Full EpisodesPolitical Humor & Satire BlogVideo Archive

19 nov. 2012

Mer om Tonio Borg

Fyra socialdemokrater angriper nu Birgitta Ohlsson för att hon fick vika ner sig i motståndet mot Tonio Borg. På Newsmill. De får svar av två folkpartister.
EU-minister Birgitta Ohlsson meddelar att svenska regeringen inte har för avsikt att rösta mot Tonio Borg. Det måste svida ordentligt för en politiker som byggt sin politiska karriär på att kämpa för kvinnors och hbt-personers rättigheter att den regering som ministern företräder tänker godkänna en kandidat som står för allt hon har bekämpat. 
Det som spelar roll i politiken är vad vi gör och inte gör, och vilka beslut vi vågar ta. Europeiska Unionen är inte en isolerad del av samhället. Att ta ställning för Tonio Borg innebär också att inte ta ställning för en framtida europeisk politik hälsopolitik som kommer att få effekt på svenska medborgare.

Så de närmsta dagarna är det upp till bevis för Moderaterna men också för Birgitta Ohlsson. Då vet vi om de är beredda att ta striden också i Bryssel.

Storseans med Terry Evans

Bilden tagen från Aftonbladets undersökande artikel om Terry Evans


En anonym skeptiker vid namn Gesus besökte nyligen en storseans med Terry Evans. Han spelade in storseansen vilken går att lyssnas av nedan. Handlar det om cold reading eller har han verkligen kontalt med döda människor som pratar med honom? Är det underhållning eller allvar?



Så här skriver Gesus på sin blogg om seansen:

Fick äntligen tummarna loss och tog mig till en storseans med Terry Evans för att kolla hur det är i verkligheten. 
..//..
Han startar sen med att i vanlig ordning täcka upp/helgardera för sina misslyckande, att det är spökena som bestämmer om dom vill höra av sig eller inte. Han har under hela hans tid som medium (30 år?) inte en enda gång, som han säger – ”in all the years I´ve been working. I´ve never been able to decide who is coming thru and what they are going to say”. Men ändå är det som vanligt sen, just ALLA dom ”rätta” spöken som ”ska vara här” som dyker upp här.
Sen tar det inte många sekunder förrän han ”får kontakt” med sitt första spöke för kvällen och det är direkt – ”kan du känna igen en papa on the other side?”. Får svar ja, och då är det – ”för han sa precis att han var din pappa”..! Detta blir/är sen fel, och då är det direkt, – ”I´m not shure if this is your mama, do you have a mama on the other side to?”. Det blir ett ja på det, och då är det – ”I´ve got both of them here now”.
Lyssna igenom seansen och bilda dig din egna uppfattning och läs gärna Gesus bloggpost om seansen.

Hur har denna inspelning tagits emot bland paranormalister i Sverige? Så här länge med...tystnad.

Men vi får se; Gesus verkliga identitet har under lång tid eftersökts just med tanke på Gesus har tagit isär Terry Evans framträdanden i Det Okända med flera olika videoklipp på YouTube. Bland annat tack vare nedanstående klipp:



Som sagt; lyssna på seansen och bilda dig en egen uppfattning.




"The day I saw 248 girls suffering genital mutilation"

Det här är från en fruktansvärd artikel av Abigail Haworth om kvinnlig omskärelse i Indonesien.
Hdjella insisted that the form of FGM they practised is "helpful to girls' health". She explained that they clean the genitals and then use sterilised scissors to cut off part of the hood, or prepuce, and the tip of the clitoris.
"How is this helpful to girls' health?" I asked. "It balances their emotions so they don't get sexually over-stimulated," she said, enunciating in schoolmistress fashion. "It also helps them to urinate more easily and reduces the bad smell."
Any other benefits? "Oh yes," she said, with a tinkling laugh. "My grandmother always said that circumcised women cook more delicious rice."
[...]
Hdjella led me to a four-year-old girl who was lying down. As the girl squirmed, two midwives put their faces close to hers. They smiled at her, making soft noises, but their hands took an arm and a leg each in a claw-like grip. "Look, look," Hdjella commanded, as a third woman leant in and steadily snipped off part of the girl's clitoris with what looked like a pair of nail scissors. "It's nothing, you see? There is not much blood. All done!" The girl's scream was a long guttural rattle, which got louder as the midwife dabbed at her genitals with antiseptic.
In the dingy, crowded room, her cries merged with the sobs and screeches of other girls lying on desks, the grating sing-song clucking of the midwives, the surreally casual conversational hum of waiting mothers. There was no air. 
Läs hela artikeln hos the Guardian.

Är alla stjärnor verkligen tända..?

Per Ewert gör på sin blogg "Vem tänder stjärnorna" vad som måste klassas som en god kandidat till 2012 års intellektuella dikeskörning när han i ett blogginlägg klarar ut att "ateismens människosyn"* via "Darwins förakt för svaga och sjuka" och "Nietzsches övermänniskoideal" ledde till "brännugnarna i Auschwitz".

Per Ewert: "Ateismens människosyn har genom historien fått ödesdigra konsekvenser - från Darwins förakt för svaga och sjuka, via Nietzsches övermänniskoideal och vidare till brännugnarna i Auschwitz. (...)".

Det låter ju rätt allvarligt, vem skulle vilja vara ateist med en sådan koppling? Lyckligtvis finns den kopplingen inte på riktigt utan bara i Per Ewert önskade värld. I den världen är allting mycket enklare och "de goda" (gudstroende) kan lätt urskiljas från "de onda" (icke gudstroende). Per Ewert skriver gissningsvis som han gör för att han vill kasta smuts på de som inte tänker som han tänker, han gillar helt enkelt inte att människor tänker annorlunda än vad han gör. Per Ewert är nämligen en smula religiös och gillar inte att andra inte är religiösa så han brukar skriva att de som inte tror på Gud är klandervärda (exempelvis som han nu skriver att de, ateisterna alltså, är sådana som med anledning av sin "ateistiska människosyn" kastat judar i brännugnar, just därför att de var ateister och inte pga andra faktorer som att de till exempel var övertygade nazister). Självfallet tror han själv bara på en gud av alla till dags dato marknadsförda gudar och han tycker att denna gud, förlåt Gud (Per Ewert brukar vilja att alla ska tilltala just hans gud med versalt G), är den allra bästaste, coolaste och nicaste guden med typ värsta superpowers. Per Ewert vill att fler ska tro på just den här guden och därmed tycka och tänka som Per Ewert tycker och tänker. För många människor är det lättare att hantera livet om andra tycker och tänker som en själv. Mycket psykologisk forskning har gjorts kring detta och jag tänkte i ett senare inlägg återkomma till det ämnet, det är jättespännande.

P.S. Om du är ateist ska du inte vara orolig för att du egentligen innerst inne med automatik föraktar svaga och sjuka, önskar ett samhälle byggt på ett övermänniskoideal eller att du förespråkar att människor ska kastas in i brännugnar i utrotningsläger. Det är bara så en del extremreligiösa tänker att du tänker. Det gör deras omvärld lättare för dem att tolka och det är därför de säger så tossiga saker. Det de säger handlar enbart om dem och deras syn på vår omvärld, det handlar inte om dig, kom ihåg det. D.S.

* Ateism = "Jag tror inte på gud". Det är inte en människosyn. Vilket för en del tycks vara nästintill omöjligt att förstå.

Mjukisdjur till försvar för låtsaskompis

Se här hur kreationisten Jean Lightner illustrerar Greater Gliding Possum i en artikel om Baraminologi - en kreationistisk "vetenskapsgren" påhittad för att förklara hur Noa kunde få plats med alla olika djurarter på sin ark. ("Svar"? Det fick han inte, han tog bara med olika "skapade typer".)

Titta riktigt noga på bilden. Ser ni inte problemet så klicka här för ett förtydligande.

Predikan från pastor till ateist

Jerry DeWitt före detta pingstpastor, som uppmärksammades i New York Times i augusti, ger en tvåminuters predikan om hans resa till ateism. Den religiösa pedagogiken har sin charm.

Klippet är från hans föreläsning Hope after Faith vid Reason in the Rock oktober 2012. Den handlar huvudsakligen om DeWitts syn på präster. I korthet: Präster ger människor mening, alla präster är skeptiker, i någon form, alla ägnar sig åt fritänkande och alla blir tillslut agnostiker. Väl värt att lyssna på.

Upptagen


Ärkekonservative Tonio Borg godkänd som ny EU-kommissionär

Det blev tyvärr godkänt för ärkekonservative Tonio Borg som ny EU-kommissionär, som vi skrivit om förut här på bloggen. Det är bara att hoppas att hans inflytande över politiken blir minimalt. Läs mer i Aftonbladet.
Under fredagen meddelade EU-minister Birgitta Ohlsson (FP) att Sverige inte kommer att rösta nej när EU:s regeringar ska godkänna Tonio Borg, bland annat med anledning av att det nu verkar som att EU-parlamentet kommer att godkänna Borg som hälsokommissionär. 
– Inga andra länders regeringar har lämnat några invändningar överhuvudtaget och då kommer vi inte att kunna blockera honom. Jag tycker att han har avskyvärda åsikter i de här frågorna, men det har funnits och finns personer som har liknande politiska åsikter och hittills har de inte kunnat påverka frågor som rör fri abort och homosexuellas rättigheter, säger Birgitta Ohlsson till TT.

18 nov. 2012

Kärlek på hjärnan



Vi känner att till och med om alla möjliga vetenskapliga frågor blivit besvarade, så har våra livsproblem ännu alls icke blivit berörda. Visserligen finns det då icke längre någon fråga; och just detta är svaret.
Ludwig Wittgenstein, Tractatus Logico-Philosophicus (1922)

17 nov. 2012

Derren Browns Fear and Faith

Den engelska mentalisten Derren Brown avslutade i fredags sin tvåpartsserie Fear and Faith. Oerhört intressant om både placeboeffekten och hur folk tror på gud och andra vidskepligheter.

TRAILER:

DEL 1 - PLACEBO EFFECT
The first part of a two-part event, Fear and Faith is a fascinating view into the "Placebo Effect" and how much a human brain can effect ones neurology through the power of beleif. This show is however an episode on to itself, and really more of a documentary.
This is the foundation in which Neuro Linguistic Programming (NLP), co-created by Dr. Richard Bandler and Dr. John Grinder, is all about. As a side note, hypnosis or guided mental imagery is often used in a therapeutic way to help those interested in real human 'change-work'. A huge thanks to Derren Brown for making this information available to the general public!



DEL 2 - GOD
Derren brilliantly uses emotional elicitation to provoke a religious experience in an atheist. In this episode he employs auditory, visual, emotional as well as spatial anchoring and explains to the audience what he is doing as he demonstrated his NLP mastery. If you've ever questioned the power of NLP (Neuro Linguistic Programming) or wondered where God really comes from simply watch and learn.
Derren Brown's 4th one-hour special for 2012, he now examines Fear and Faith.... GOD



Pseudovetenskap är ingen bra investering

16 nov. 2012

Lika inför lagen?

I SvD kunde man för ett tag sedan läsa om ett mycket märkligt förslag av den sydafrikanske presidenten  Zuma.
Olika lagar för svarta på landsbygden och övriga invånare i landet. Det låter inte bra när man betänker, som skrivs i artikeln, att på landsbygden lever du i ett hövdigavälde där makten går i arv.
Speciellt kvinnor verkar vara motståndare till systemet som anses vara patriarkalt.

I Storbritannien kan du välja att använda dig utav en sharia domstol. I Sverige finns nog förhoppningen att Kopimisterna ska få ordna egna domstolar för att hantera upphovsrättsbrott.

Som humanist anser jag att samma lagar skall gälla alla i ett land. Din eventuella religion eller hudfärg skall ej avgöra hur du döms.

Religion – en mänsklig rättighet?



Vilken plats har religionen i ett modernt samhälle som Sverige?
Finns det en gräns för religionsfrihet?
Hur ska religionsfriheten hanteras när den står i konflikt med andra rättighetsprinciper?

Datum: Torsdag 22 november 2012
Tid: kl 19.00
Plats: Teater Brunnsgatan Fyra, Stockholm

Sans magasin och tidningen Dagen bjuder in till samtal kring ämnet ”Är religion en mänsklig rättighet?” med utgångspunkt i Hans Ingvar Roths bok ”Är religion en mänsklig rättighet?” Aktuella samhällsfrågor som slöjdebatten, Muhammedkarikatyrerna, religiösa friskolor och religiös familjelagstiftning kommer att diskuteras.

I panelen Hans Ingvar Roth, författare, Bengt Westerberg, styrelseledamot i Humanisterna, Lena Andersson, författare och samhällsdebattör, Tuve Skånberg, journalist och författare, och Runar Eldebo, pastor och författare.

Moderatorer är Daniel Grahn, chefredaktör för tidningen Dagen och Christer Sturmark, chefredaktör för tidskriften Sans.

7 mäktiga män


Xi Jinping
Li Keqiang
Zhang Dejiang
Yu Zhengsheng
Liu Yunshan
Wang Qishan
Zhang Gaoli

Dessa tillhör sedan i går politbyråns ständiga utskott, vilket är det verkställande organet inom Kinas kommunistiska parti. De är utan tvekan några av de mäktigaste personerna på jorden och tillsatta odemokratiskt. Vilka trosföreställningar och etiska värderingar dessa män har, är i stort okänt för oss. Rimligtvis är de mot demokrati, mot yttrandefrihet och mot mänskliga rättigheter.

Poängen med detta inlägg är att vi vet så lite. Vi kommer förmodligen inte ens att lära oss deras namn.

Personliga vittnesbörd

Speciellt det andra vittnesbördet känns väldigt mirakulöst. Tre gånger minsann.


Ett sanningsdilemma eller en farlig förenkling?

Eutyfrons dilemma kommer ur en av Platons dialoger där Sokrates ställer frågan om det goda är gott för att Gud vill det, eller om Gud vill det goda för att det är gott? Som Wikipedia sammanfattar problemet: "Om det goda kommer från gudarna är det bara ett annat sätt att säga att allt som gudarna bestämmer är gott, och om gudarna väljer det goda för att det är gott så måste något annat än gudarna vara moralens källa. I så fall är det goda gott vare sig gudarna vill det eller inte. I det förra fallet är alltså moralen helt godtycklig och vilka grymheter som helst kan vara goda om gudarna bestämmer det, och i det senare fallet är det något annat än gudarna som gör att det goda är gott och det onda ont. Att säga att Gud är det goda löser inte Eutyfrons dilemma, för då blir istället frågan om det goda bara är gudens natur, oavsett hur han är, eller om gud är god för att han har de egenskaper som är goda." Det här är - sedan antiken - ett logiskt dödande argument mot de som påstår att etik och moral måste komma från Gud. Ett bra argument för den som vill hävda att etik och moral kommer från oss människor; ett bra argument för humanism, helt enkelt.

Sokrates fråga är ett bra grepp, således. Kanske går det att applicera på andra frågor? I gårdagens Dagen (GårDagen?) lånar Joseph Sverker, teolog i Uppsala, den här typen av sokratisk fråga och applicerar den på sanningsbegreppet. Allt för att försöka sig på en attack på oss nyateister. Så här.
Om man som materialist ska hålla vid ett begrepp som sanning måste det kunna förklaras inom vår materiella värld med den materiella världens förklaringsmodeller om hur saker utvecklas, vilket leder till evolutionsteorin för Dawkins. Men om man nu håller strikt både vid tanken om absolut sanning och en materialistisk tolkning av evolutionsteorin så borde det vara naturligt att, å ena sidan, ställa frågan, ”Existerar sanningen oberoende av hur evolutionen har utvecklat oss att tänka?” Eller, å andra sidan, ställa frågan om sanning är en produkt av hur evolutionen har utvecklat oss att tänka? Frågan är om ateister som Dawkins och Sturmark kan svara på dessa frågor och samtidigt vara konsekventa med sin materialistiska livsåskådning?
Håller Dawkins sig till att sanning existerar oberoende av evolutionens utveckling hamnar begreppet sanning utanför evolutionen och sanning blir till en metafysisk idé, eftersom det verkar finnas något man kan kalla ”sanning” som är oberoende av, och kanske till och med påverkar, evolutionen. Detta kan Dawkins inte tro på om han ska vara konsekvent i sin materialism, men som han ändå verkar tro på eftersom han menar att sanning är absolut.
Ser ni den försåtliga glidningen? Den falska dikotomin? Existerar sanning "oberoende av evolutionens utveckling hamnar begreppet sanning utanför evolutionen och sanning blir till en metafysisk idé." Antingen en evolutionär förklaring eller metafysik. Jaså?

Det finns många tankar om vad sanning innebär, rent filosofiskt, och jag kan verkligen rekommendera Joseph Sverker att läsa lite om det. En enkel sammanfattning finns hos Wikipedia. Sanning handlar inte alls enbart metafysik, som Sverker vill få oss att tro, utan också om sådant som logik, semantik, sociologi och vetenskap. Sanning är en lång filosofisk diskussion som sträcker sig från antikens Grekland fram till idag, och att förenkla den på det sätt som Sverker gör är ... inte bra.

Som evolutionsbiolog vill jag bara lägga till observationen att det är väldigt svårt att ens tänka sig evolutionen av organismer som tar in mestadels falsk information om omvärlden eller tolkar information på ett mestadels felaktigt sätt. Inte så att vi inte har fel ibland, men för att bäst kunna överleva och reproducera sig måste organismer ha en oftast riktig bild av omvärlden. Såpass riktig så att vi genom bättre informationsinhämtning eller bättre informationsbearbetning kan korrigera oss själva när vi har fel. Vi kan alla bli lurade av en illusion, ett logiskt felslut eller ett dåligt argument, men vi har också förmåga att rätta oss själva. Om vi vill. Vilket också är humanism.

(Vill ni läsa en verkligt välinformerad bok om förhållandet mellan evolution, sanning och medvetande så vill jag tveksamt rekommendera Terrence Deacons bok Incomplete Nature. Den är extremt teknisk och bitvis vansinnigt svårläst, men den innehåller väldigt intressanta tankar.)

15 nov. 2012

Mea Maxima Culpa

Dokumentärfilmen Mea Maxima Culpa har amerikapremär nu på fredag. Filmen handlar om de hundratals övergrepp som begicks av en katolsk präst vid St. John's School för döva. Kyrkan gjorde inget för förhindrade detta och brydde sin mer om förövaren än om offren.



Intervju med regissören Alex Gibney:


Självklart är inte alla som verkar inom Katolska kyrkan ruttna, men deras dogmer och ledning är djupt orättfärdig. För ett positivt exempel se del 7 avsnitt av Korrespondenterna, där det berättas om katolska nunnor i USA som gjorde gott, men motverkades av Kyrkan.

Embryonala rättigheter?


Det ska böjas i tid det krokigt ska bli

14 nov. 2012

Jesus and Mo om Amerikanska Humanisternas nya kampanj


Påvens drömmar

Det är lite svårt att tolka vad Benedict XVI sa vid dagens audiens:
Atheism was once a strong intellectual choice to be defended with conviction and convincing arguments, in a Western world where the Christian faith was “the environment in which we moved”; but today there seems to be a new widespread form of “practical” atheism which does not deny the truths of faith but simply considers them “irrelevant” to everyday life.
Med lite välvilja kunde "praktisk" ateism uppfattas som en ogudaktighet vilken inte bryr sig om vad som är sant, vad som är värdefullt och om verklighetens magi. Påven måste gilla den sekulära humanismen. Den tolkningen var ett misstag. Tänk fritt, men bara inom "en kristen miljö", var budskapet. Påven drömmer sig nog bara tillbaka till den tid då Katolska kyrkan hade lika fel, men ändå var i stort allsmäktig.
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se