21 apr. 2013

I ny dräkt

Humanisterna har i samarbete med flera namnkunniga grafiker arbetat fram en nya och mera tydlig grafisk profil. Det slutgiltiga resultatet har skapats av Dan Jonsson, välmeriterad illustratör och grafisk formgivare, samt fd. professor vid Konstfackskolan. Nedan två exempel på hur det kan se framöver.

19 kommentarer:

Björn Bäckström sa...

Är inlägget ett skämt? Vill Humanisterna symboliseras av en figur som "ger upp", utsatt för mugging?

Händerna upp. Ett tecken på underkastelse! Sån "Humanism" representerar inte jag. Vilken obildning!

Patrik N sa...

Det är nog ganska mycket i förbundet Humanisternas humanism som du inte representerar.

Björn Bäckström sa...

Patrik N 2013-04-21 07:26

Instämmer! Varför jag då är medlem? Vill verka för mer humanism utan honnörsflum! Som vad då? Det får du själv räkna ut. God morgon!

Björn Bäckström sa...

Googla gärna t.ex. "Pictures of Mugging"!

Ulf Gustafsson sa...

Björn B,

Googlade och såg att dessa Humanisternas bilder kom upp tidigt. Trevligt.

Jag tycker även symboliken du pekar på är relevant. Vi driver vår kamp med ord. Vissa av våra motståndare använder vapen. Då väljer jag en passifistisk linje.

anton sa...

Att "ge upp" är inte att föra ""kamp med ord". Jag hade inte tänkt på den tolkningen av bilden, men kritiken är relevant, som sagt. Symbolen ska väl snarare visa på frihet och glädje? Förra, där händerna var olika högt upp, var mer entydig.

Lars Torstensson sa...

Jag tycker det är fel att ändra en logga som sedan mer är 30 år är inarbetad både bland medlemmar och allmänhet, och som även gäller internationellt.

Tänk också på vår fana och våra demonstrationsplakat. Ska de nu plötsligt bli oanvändbara? Att tillverka nya är förenat med mycket arbete och en hel del kostnader.

Björn Bäckström sa...

Min kära kusin såg nu bilden och hon associerade omedelbart till "Herrans välsignelse eller någon åkallelse"! Lämpligt för Humanisterna?

Lokatt sa...

Nej nej, den här loggan är inte bra! Jag associerar direkt till "Herre hör min bön!" eller "Oh, jag tillber dig du högste däruppe". alternativt "Jag är handbollsmålvakt" (bollen).Men även "Snälla skjut mig inte!"

Lokatt sa...

Egentligen gillar jag inte den gamla logotypen heller. Jag tycker inte att den får en att tänka på bokstaven H och jag vet därför inte varför gubben räcker upp armarna.
Men det måste vara en ganska stor kostnadsfråga att byta? Onödigt. Låt gammelgubben vara kvar som han är.

Ulf Gustafsson sa...

En anledning till ändringen och den tydliga designen var att nuvarande logotyp var så diffus och lik andra organisationers. I länken nedan finns en bild med exempel på detta.
https://twitter.com/ulfgg/status/325920901231149056

T. Järvinen sa...

Hej! Jag är formgivare som just gått i pension. Den första frågan som kunden till reklambyrån måste besvara är denna: Vad slags behov finns det att ändra logotypen? Svarar kunden att det är dags att "förnya sig" i största allmänhet slår bromsen till. Jag som inte är medlem men som prenumererar tidningen Sans ställer två frågor: Hur gammal är logotypen i Sverige? Kan den anses representera ett redan inarbetat varumärke?

Om ett företag har verkat på en marknad i över ett par decennier har det stått stålprovet. Om styrelsen då anser att företaget (logotypen) har blivit ett inarbetat varumärke men samtidigt tycker att man måste "förnya sig" med ny logotyp, ja då har man kanske börjat gräva sin egen grav. Inte så att man dör utan så att den stabila kundkretsen, kärnan, riskerar försvinna. Så viktig är logotypen.

Det finns exempel på många meningslösa miljarder som kastats i gapet på reklambyråerna. De svenska sparbankernas sorgsamma resa till Swedbank och dagens logotyp är ett. Den trygga nästan fotografiskt vittförgrenade eken som symbol för tryggt allemansspar från 1970-talet är borta sedan länge. Nya logotyper har bekostats samtidigt som banken helt fjärmat sig från ursprungsidén. Banken har helt enkelt velat "förnya sig". De flera logotypsbytena har raserat allmänhetens förtroende eftersom banken samtidigt lika obekymmersamt och för småspararen alltför outgrundligt sätt ägnat sig åt spekulation i Baltikum och åt miljardbonusar åt direktörer.

Så, mina vänner, frågan är inte hur mycket er logotyp liknar andras, kanske företags eller andra starka organisationers, utan om logotypen kan anses bestått eldprovet med sin existens i ett antal år samt om logotypen kan anses representera ett nu inarbetat varumärke som förmedlar sitt budskap från "företaget" till sin målgrupp.

Gör den det har ni svaret.

Unknown sa...

Björn
Det påminner också om en muslim i sin morgonbön innan han slänger sig på golvet, eller någon som sträcker sig efter att ha sovit bort sig för länge.

Anna sa...

Framför allt är de fula båda två.

Lennart W sa...

Ser ut som en passande symbol för det svenska försvaret. Vi ger oss!

SvD: Ryskt flyg övade anfall mot Sverige

"En rysk flygstyrka med tunga bombplan övade under påskhelgen mot attackmål i Sverige. Ryssarna kom överraskande mitt i natten när Sverige saknade beredskap. Nato reagerade däremot och sände upp sitt jaktflyg."

Björn Bäckström sa...

Lennart W 2013-04-22 14:21

Lennart. Jag misstänker att Humanisternas reaktion i ärenet är den Ulf G ger uttryck för här ovan:

"Vi driver vår kamp med ord. Vissa av våra motståndare använder vapen. Då väljer jag en passifistisk linje."

I själva verket är det visst inte så illa som det ser ut. Ingen ny ubåt av whiskeyklass. Putin hade annonserat övningen så han vet att vår icke-medverkan berodde på att försvaret i alla fall tog ledig weekend.

Björn Bäckström sa...

BBM 2013-04-22 14:37

Det vill säga att när ryssen kommer på allvar så annonserar de att de kommer att "öva" på lördag medan våra piloter försvarar manligheten hos flickvännerna.

Benzocaine sa...

Ryssen kommer! Ryssen kommer! Ryssen kommer!

Enligt Morgonekot hade Ryssarna informerat i förväg om att de skulle ha övningarna, och övningarna skedde över internationellt territorium. Det bekräftas även av Sveriges försvarsminister här.

Svante sa...

Vad var det för fel på den logga vi har haft i flera decennier? Dumt att ändra på något inarbetat som är snyggt och enkelt.

Hur pass demokratiskt förankrad är den nya loggan? Annat har ju gått på remiss flera gånger innan det spikas, som idéprogram m.m.. Hur många remisser till lokalavdelningars styrelser m.m. har gått ut om detta under två år?

Jag har hört att syftet med formgivningen skulle vara att få en enhetlig logga. Men den nya sönderplockade robot-figuren är ett rätt stort avsteg från den inarbetade Happy Human, innan har det ändå varit ganska enhetligt. Ska man göra en enhetlig logga så ska den väl bygga på de som har funnits, och de som har funnits har sällan haft så stora skillnader.

När jag surfat runt så verkar det vanligaste för andra länders förbund vara någon form av Happy Human där den består av en kropp med armar och ben i en linje och ett separat huvud. Hur motiverar man avsteget från hur det är internationellt?

Den här fula loggan ser ännu mindre ut som ett ”H” än tidigare. En fragmentiserad figur.

Den logga vi har använt oss av har gett ett utryck av livfullhet och dynamik genom att armarna är olika långa. Jag ser Happy Human mera som en jublande människa än någon som ger upp.

I detta verkar finnas en förändringssjuka, att förändra för förändringens egen skull, oavsett om det är bra. ”Det är roligare att säga ja”.

Ulf G.; de exempel som visats på likheter med andra organisationers loggor är inte så lika att det är något problem, likheten är överdriven. Om den nya loggan överlever kommer säkert någon att tycka att den liknar något annat. Om problemet vore likhet med andra och risk för sammanblandning så är i så fall förbundets namn ett större problem.

Nej, det här var inte alls bra. Det här måste bli bakläxa. Vi vill ha tillbaka vår Happy Human! Vi måste säga ifrån!! Om det är demokrati i förbundet så måste det här prövas i demokratisk ordning, inte framläggas som ett faktum som inte får ändras. Protestera! Det här accepterar vi inte!!!

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se