15 aug. 2013

Stockholms moské nytapetserad i morse


Så här såg Stockolms moské ut i morse. Det var den syriskfödde aktivisten och humanisten Sara Azmeh Rasmussen som på detta sätt ville "provocera fram en livlig, populär och kritisk debatt bland muslimer i Skandinavien, men ännu viktigare, i min region. Det finns ortodoxa tolkningar av islam leder till social oro och politisk katastrof. Muslimer måste sluta helt enkelt att lyda auktoriteter", sade hon. En av de viktigaste sakerna hon nämner är att "muslimska kvinnor måste inse att det inte finns något religiöst krav på att de måste använda slöja, eller att de ska ha färre rättigheter än män."

Förutom sin version av målningen Skriet har Azmeh Rasmussen spelat in en 18-minuters video på arabiska, textad på engelska, som hon har lagt ut på Youtube. Här vänder hon sig till islamiska lärde. Hon citerar Koranen och säger att män och kvinnor är jämställda enligt den muslimska heliga boken, och kraven på att "täcka sig" för kvinnor helt enkelt inte är så entydig som många vill få oss att tro.

Sara Azmeh Rasmussen
"När det är så att män och kvinnor enligt Koranen har samma ursprung från en enda själ och lika värde, varför är det fortfarande så att kvinnor och män inte har samma rättigheter och skyldigheter i arbetslivet, i samhällslivet och i politiken? Och vad händer med ett samhälle när hälften av befolkningen inte är tillåten att delta. Hur många av de muslimska länderna kommer då att komma ur fattigdom, både i ordets materiella och kulturella betydelse?" frågar hon i videon.

Ni kan läsa mer hos fritanke.no varifrån den ovanstående texten är översatt.

15 kommentarer:

Eric Wadenius sa...

Varför återpublicera hennes texter när hon själv (av citaten att döma) anser att man faktiskt bör följa auktoritet - i detta fallet Koranen?

-"muslimska kvinnor måste inse att det inte finns något religiöst krav på att de måste använda slöja".

Hade det funnits ett "religiöst krav", vore de då tvungna att bära slöja?

-"När det är så att män och kvinnor enligt Koranen har samma ursprung från en enda själ och lika värde, varför är det fortfarande så att kvinnor och män inte har samma rättigheter och skyldigheter i arbetslivet, i samhällslivet och i politiken?"

Hade det varit så att Koranen inte ansåg att män och kvinnor hade samma värde enligt henne, vore det då rätt att män och kvinnor hade olika rättigheter och skyldigheter osv?

Jag finner snarare Sara Azmeh Rasmussen resonemang både hycklande och extremt ohumanistiskt.

Lennart W sa...

Eric: Hade Koranen sagt något annat, så kanske hon inte heller hade varit muslim. Förstår öht inte poängen med den här sortens hypotetiska resonemang om personer. Utgå istället för vad hon faktiskt säger och svara på det. Om man ändå kan se någon punkt där man iaf är överens trots kanske ganska stora olikheter, så är det ju bara bra. Vi måste ju kunna fungera tillsammans ändå, trots olikheter, för helt lika kommer vi förhoppningsvis (!) aldrig att bli.

Anonym sa...

Lennart W, apropå "Hade Koranen sagt något annat...". Det blev väl också väldigt hypotetiskt eftersom Koranen är Guds ord och rimligen därför aldrig kunnat säga något annat än vad den säger, eller?

Eric Wadenius sa...

LennartW,

-"Utgå istället för vad hon faktiskt säger och svara på det."

Det är precis vad jag gör. Hon säger att "Muslimer måste sluta helt enkelt att lyda auktoriteter" och sedan säger hon att man bör lyda Koranen (en auktoritet) i frågan om slöjan och jämställdhet mellan könen.

Detta är inte en "ganska stor olikhet" utan en fundamental olikhet. Hennes resonemang innebär att hon inte hävdar att de muslimer som anser att kvinnor är andraklassens medborgare gör moraliskt något fel utan enbart att de har tolkat Koranen fel.

Givetvis kan vi fortfarande fungera tillsammans. Jag har inte sagt något annat. Det förändrar dock inte faktum att hennes resonemang (av Patriks inlägg att döma) är både hycklande och icke-humanistiskt.

StaffanG sa...

Detta handlar om målgruppsanpassning. Att försöka tala med skriftlärda eller troende muslimska kvinnor utan att referera till traditionen och Koranen är utsiktslöst, om du vill ha minsta chans att starta processen med förändring inifrån. Det hindrar inte att man kan framföra stark yttre kritik också, vilket Sara Azmeh Rasmussen gjort många gånger förut.

Per Dannefjord sa...

Håller helt med Staffan. Ibland måste man helt enkelt ta till vissa grepp för att någon ska lyssna.

Per Dannefjord sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lokatt sa...

Eric
Jag tycker du är djupt orättvis mot Sara Azmeh Rasmussen. Precis så som hon gör tror jag man med nödvändighet måste börja en diskussion med indoktrinerade muslimska kvinnor.
Jag har en viss (indirekt) egen erfarenhet av hur dessa kvinnor tänker och reagerar, den fasansfulla skräck de kan känna inför att göra något som tror är mot Koranen, som t ex att lätta en anings aning på klädseln i sommarhettan, är svår att föreställa sig.

Patrik N sa...

Man ska alltså tala med bönder på bönders vis, med de lärde på latin och till muslimer genom koranen.

Per Dannefjord sa...

Ja, om man har anledning att tro att det hjälper. Det kan naturligtvis diskuteras om det fungerar i det enskilda fallet, men i princip, ja.

Patrik N sa...

Per,

Då hamnar vi i en situation där *vi* ber muslimer att agera på ett visst sätt *för att* koranen ger stöd för det önskade agerandet (enligt vår tolkning av koranen). Vad skiljer oss då från andra uttolkare av koranen? (förutom att vi kanske gör en moderat tolkning av islam?).

Per Dannefjord sa...

Bra poäng. Skillnaden är givetvis en tolkningsfråga. Min tolkning är att att det här finns ett syfte som egentligen inte har med korantolkning att göra, utan med kvinnors rättigheter. Det gör att jag tycker att greppet (om jag nu har rätt i att det är ett "grepp") är helt befogat.

StaffanG sa...

Det är nog inte "vi" som ska tala genom Koranen, men radikala eller reforminriktade kvinnor med egen muslimsk bakgrund eller tro, som med sin naturliga förståelse för språket, känslorna, associationerna, föreställningarna och erfarenheterna, vill nå sina medsystrar på ett direkt sätt för att väcka dem.

Lars Torstensson sa...

Sara Azmeh Rasmussen är - om nu någon har missat det - inte muslim utan sekulär humanist och religionskritiker. Dessutom är hon en HBT-person. För några år sedan väckte hon uppseende när hon offentligt brände sin hijab under en första maj-demonstration i Oslo. Aktionen i Stockholm är, liksom den i Oslo, både modig och beundransvärd. Det är befriande att en eldsjäl som Sara vågar säga ifrån i denna viktiga fråga - och dessutom på ett spektakulärt sätt, som fångar mångas uppmärksamhet!

Om man vill få bort kvinnoförtrycket i islam, som Sara Azmeh Rasmussen vill, så kan man gå till väga på olika sätt. Man kan tala om allt omänskligt och intellektuellt ohållbart som Koranen rymmer, och därigenom försöka få folk att vända ryggen åt islam. Och man kan försöka mildra omänskligheten i religionen genom att peka på mildare texter, och pröva alternativa tolkningar av texterna. Här vänder sig Sara till troende muslimer, och därför använder hon den senare taktiken. Jag håller med dem som menar att det är ett klokt val.

Dock kan även jag tycka att Sara gör det väl lätt för sig. Hon säger beska sanningar om islam, men talar samtidigt om Koranen som "Guds heliga bok" - trots att hon uppenbarligen inte tror på detta. Och hon har inget att säga om de kvinnofientliga texter som faktiskt finns i Koranen.

Kanske skulle ett annorlunda förhållningssätt ha äventyrat hennes chanser att nå fram med sitt budskap till sin målgrupp. Men den överdrivna aktning hon här visar religionen skorrar ändå lite falskt.

Svante sa...

Det kan ju förstås handla om taktik och målgruppsanpassning, det är ju inte alltid fel, inte alls. Men det låter trist att man alltid måste komma tillbaka till vad koranen säger, även om man kan krysta till tolkningar rätt långt enligt vad jag förstått. Det verkar som att det även bland mer ”sekulära muslimer” är ytterst svårt att ta steget att lämna islam fullt ut, att säga att man inte måste använda sig av korantolkningar. Man kan ju hoppas att det kommer därhän att även muslimer kan tillåtas lämna islam, att tillåtas säga; ”Nej jag är inte muslim längre”.

Det vore självklart bra om det kunde finnas både reformrörelser inom islam och möjligheten att lämna islam. Det ena utesluter inte det andra. Det vore fel om det ska vara så här; ”Alla människor ska få lämna en religion de fötts in i, utom muslimer, för det vore för jobbigt att kräva det”

Eric W har bra kommentarer här. Även mycket slagkraftig kommentar av Patrik N 15/8 kl 18.55.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se