31 mars 2013

The jewel wasp's zombie slave

En liten skräckhistoria, så här på påskdagen? En verklig skräckhistoria om en annan zombie, från vetenskapens värld...

Trovärdighet?


God of War

30 mars 2013

Sekulär andlighet - finns den?

Det var titeln på ett seminarium i Humanisternas regi i veckan som gick. Carl Gustaf Olofsson, Humanisterna Kalmar. Det är en ateists betraktelse av andlighet, ur en flera olika perspektiv.

Hållpunkter i föredraget:
0. Inledning
1. Metodologisk ateism: 8:52
2. Skriftspårket: 11:14
3. Existentiell andlighet: 22:34
4. Extraordinära upplevelser: 29:42
5. Mystik och djuperfarenheter: 34:53
6. Sekulär-andliga rum: 49:50
7. Avslutning: 53:10
8. Samtal mellan Sören Holst och Olofsson: 56:00
9. Samtal med publiken: 1:14:00 – 1:39

Önskar ni hellre lyssna på en mp3-fil finns denna möjlighet på Gustafs videoblogg.

Ett blodigt påskfirande på Filippinerna


Så har man då sett en filippinsk korsfästning (film finns här nedanför). Det är en mycket blodig historia, inte främst på grund av korsfästningen, utan på grund av den mängd av flagellanter som tågar genom byn på väg mot korsen. Det skvätte blod så man fick hålla sig en bit bort. Och blodlukten fick det att vända sig i magen.

Efter denna början vidtog en fyra timmars väntan stående i 42 graders värme på ett öppet fält innan själva huvudattraktionen drog igång. Det var ett passionsspel som man kunde ha följt genom staden (vi valde dock att skaffa oss bra platser inför själva uppspikandet) som avslutades med att huvudrollsinnehavaren (men inte de två rövarna) verkligen spikades upp på ett kors. I den by vi var, Barangay Cutod, Pampanga, så var det en rutinerad Jesus som hängdes upp; det var 27:e gången för Ruben Enaje, 52, som har abonnerat på rollen sedan 1986 då han anmälde sig som frivillig efter att ha överlevt ett fall från en trevåningsbyggnad. Enligt vad han sa på en intervju på Filippinsk TV har både han själv och hans familj varit förskonade från sjukdomar sedan dess.

Spikarna som används är rätt tunna som mer trycks genom händer och fötter än att spikas dit. Ett hammarslag driver sedan in spiken i träet. Spiken trycks rakt igenom handen, men inte genom foten där den istället trycks genom hudfliken mellan stortån och pektån. Efter huvudkorsfästningen följer fler korsfästningar av frivilliga. I år var de sju stycken i den by där vi var. Traditionen förekommer dock på fler ställen i landet.

Flagellanterna, om ni undrar, slår sig själva blodiga inte bara för att dela Jesus lidande, utan som botgöring eller för att få en önskan uppfylld. Den här formen av självspäkning förekommer inte bara inom katolicismen (det var Jesuiter som införde seden på Filippinerna), utan i flera andra religioner, bland annat Shia-islam (under Muharram-festivalen) och inte minst hos Hinduer (se till exempel Thaipusam-festivalen).



Missa inte den lille pojken som "hjälper till" vid 2-minuter.

Ni kan läsa mer och se närbilder på spikar och korsfästna hos Huffington Post.

Påskmiraklet: Evighetschoklad


Påsk, den judiska versionen

29 mars 2013

Islam eller ateism - Vad är vettigast?

Debatt mellan kosmologen Lawrence Krauss och Hamza Tzortzis (författare, föreläsare och aktivist). Debatten har tidigare uppmärksammats då den inleddes av att Krauss protesterade mot könssegregering i lokalen.

Har ni sett debatter med Tzortzis eller William Lane Craig tidigare kan ni hoppa över det första 32 minuterna. Diskussionen som därefter följer, när Krauss blir inblandad, blir lite mer sevärd.

"Ordning, heder, Jesu koncipiering"

Lena Andersson resonerar i dagens kolumn i DN om hederskulturens uppkomst, normupplösning och en eventuell koppling till dagens huvudperson.
Bakom nästan all terroriserande kontroll finns ett omhändertagande syfte. En ursprungligen god vilja från planerande auktoriteter med klok överblick. Hederskultur är ett exempel på det. Om man reducerar detta fenomen till sina beståndsdelar framstår de som något mer bekanta och begripliga. Högst tänkbart ligger hederskultur till grund för myten om Jesus. Varifrån kom väl annars Marias bortförklaring av sitt havandeskap?
Andersson avslutar:
Utan regleringar och skriftlärdas påbud kan den kärleksindifferenta som lättsinnigt gått till sängs med den sorgset älskande, dra sig ur när som helst, bryta, klippa, försvinna vid minsta besvär. Det kan göra mycket ont. 
Det finns inga lagar mot själsligt lidande och kan inte finnas det i ett fritt samhälle, men i sin plåga skriker den försmådda efter dem, vädjar om auktoriteter ovanför de orättvisa människorna. Säg vad som gäller! Får man göra mot en människas hjärta vad som helst?! ropar smärtan ut mot himlavalvet. Ge oss regler och anständighetskultur! Förbjud! Tukta! Skär! Begränsa! Skydda de svaga! 
Detta lidande och dessa obalanser fast i annan tappning såg de skriftlärda och ville ställa allt till rätta, ordna. 
Att leva i normupplösning och oreda är ansträngande. Frånvaron av tvång och fållor är riskabel. Det är skrämmande att bli myndig och stå ensam utan Föräldrarna, Staten, Skriftlärda och Gud. Men det är mödan värt, ty det som börjar med välvilliga morallagar slutar med skräck och övervakning. De flesta har inte Marias tur när de försvarar sig: ”Det är inte en man jag varit med, det var Guds ande.”

Podcasten Radio Houdi tillbaka: #40 - Comebacken



ÅRETS FÖRSTA AVSNITT AV SKEP-HUMANISTISKA PODCASTEN RADIO HOUDI
När fullmånen reflekterar solens ljus och Påsken nalkas möts Anders Hesselbom och John Houdi igen framför mikrofonerna.
Det är dags för årets första Radio Houdi i en comeback som heter duga.
Först förklarar John och Anders varför Radio Houdi haft en paus och vad Påsken är och varför den firas. Vi pratar - återigen - om fullmånens inverkan på oss,
Två amerikaner har besökt Sverige: Komikern Louis CK och astrofysikern professor Lawrence Krauss. John berättar om en privat middag med honom hemma hos Humanisternas ordförande Christer Sturmark.
John och Anders pratar om två filmer varav den ena är Lawrence Krauss och Richard Dawkins nya film The Unbelievers samt en kommande film om James Randis liv som i dag finansieras via ett Kickstarterprojekt vid namn An Honest Liar: The Amazing Randi Story by Flim Flam Films — Kickstarter.
John och Anders tar även upp detta med att påstådda medium och paranormalister förringar näthat, mobbning och trakasserier från de verkligt utsatta då de använder dessa ord så fort de blir ifrågasatta. Bland annat gömmer sig verkligt näthat och förtalskampanjer mot skeptiker och skeptiskt tänkande och det fria ordet bakom en pseudohumanistisk förening i Sverige
Vi pratar om Anders bloggprojekt, “100 dåliga försök att legitimera religion” där ni lyssnare kan hjälpa till.
Hur smakar AC/DC:s vin och ett avslut med ett Tokigt Heligt Ord.
Välkomna till årets första - men inte sista - avsnitt av Radio Houdi.

Långfredagsdokumentären: The Surprising History of Sex and Love

Vad kan passa bättre så här på långfredagen än en dokumentär om sex och kärlek med Terry Jones (från Monty Python) som ciceron? Jag lovar, en del saker kommer att förvåna er. Men förmodligen inte kristendomens roll i att undertrycka sexualiteten... Filmen är från 2002.

28 mars 2013

Jesusiterna kastar sten i glashus

När Jesus ska gestaltas på film, tar man gärna hänsyn till den förmodade rasismen som finns i hans personkult. Han ska gärna vara västerländsk. Judas däremot, får gärna ha ett väldigt judiskt utseende. Annars har vi lärt oss att denna form av rasism visar sig t.ex. när omskärelse ska försvaras. Kristna personer, helt utan intresse av att omskära sina barn rituellt, för talan åt dem som man anser inte klarar sig utan man för deras talan. Kristna personer som är helt övertygad om judars oförmåga att ta intryck av de uppenbara argumenten mot omskärelse. Göran Rosenberg och gänget.

Glöm inte att titta på The Bible på SVT kl. 22:00 ikväll. Ni kommer att se vad den perversa personkulten handlar om, och ni kommer att få se att ljushyade är lite finare och lite bättre.

Fast om någon föds i Palestina, är det onekligen ett mirakel att han tilldelas namnet Jesus, så att denne Jesus har ett västerländskt utseende kanske inte är så konstigt, trots allt.

Tack Gud

Inför påsken bjuder Tim Minchin på ett tack till Gud och han gör det i sin vanliga markeradkostym "Jesus inför korsfästningen".

Några frågor

1) Led Jesus på korset innan han dog?

2) Var Jesus på korset egentligen gud?

3) Är gud odödlig och osårbar?

Sagan om en vit, välsvarvad man

I kväll 22:00 börjar svt sända the Bible, en miniserie i fem delar, vilken vi tidigare presenterat i en 10 minuters sammanfattning. Ännu en gång påminns vi om att Gud, enligt den kristna versionen, är en vit, välsvarvad man.


True facts about the dung beetle

27 mars 2013

Åh, herre min gud så bra skrivet!

Jasenko Selimovic om oss alla kränkta och förtryckta människor. De ena mer kränkta och förtryckta än de andra. Läs hela artikeln.

"Jonas, min vän. Tack för din artikel. Stort tack. Den fick mig att se världen med dina ögon. Du erbjöd Beatrice Ask att byta kropp med dig men jag passade på och smög in.
Jag gjorde som du, tänkte som du, kände som du. Det var överväldigande. Världen var enkel, begriplig, och jag längtade efter det. Vi två var goda, Ask och polisen var de onda. Jag såg landet full av smygrasister, främlingsfientlighet, krökta ryggar. Plötsligt tyckte jag att jag kände mer, att jag levde, att jag kunde ägna livet åt det.
Ditt mörker är naturligtvis inte det enda. Satte mig och läste Maria Sveland. Hon såg också könsförtrycket, diskriminering, hur kvinnor förminskades. Nike Markelius. Hennes beskrivning av hur kulturarbetare förtycks i ett land av inhumana byråkrater. Sedan träffade jag en muslimsk vän. Han fick mig att se islamofobin, i attityder, i förhållningssätt. Judisk vän. Ett antisemitiskt land, Malmö, rädsla att skylta med judiska symboler.

Arbetarklassen. Föraktet mot arbetarklassen, svårt att sätta fingret på men kännbart. Homosexuella. För dem var klassföraktet ingenting mot blåmärken och slag.
Ateister, förtryckta av de religiösa, och religiösa förtryckta av de sekulära. Ungdomar, övertygade att polisen hatar dem, att de aldrig bereds utrymme i samhället. Romer, som inte kan ens hyra bil. Äldre. Samer. Katoliker. Svarta. Muslimska kvinnor. Funktionshindrade. Hemlösa. Tornedalingar. Överviktiga. Landsbygdens folk. Transsexuella. Anorektiska. Afrikaner.
Sedan träffade jag den enda bekant som jag tror röstar på SD. Även han kände sig missgynnad. Han ansåg att hans område förfallit sedan invandrarna flyttade in, hans barn blev nu kallat ”svenne”.
Vissa av de här, min vän, var mer förtryckta, diskriminerade, vissa mindre. Men alla kände att de, just de, var mest utsatta, mest missgynnade. Mångas pappor hade sagt att de måste jobba tre, fyra, tio gånger mer än andra. Många av dem försöker, precis som du, se ”stöldobenägna ut” i en affär. Fråga romer, hemlösa, arbetarklassen, äldre, svarta, ungdomar, kvinnor med burkor, blyga, överviktiga.
Vems diskriminering är större, viktigare? Vilken grupp kan vi förneka rätten att känna så?"

Artikeln fortsätter: Läs hela -->

...och här hittar du Jonas Hassen Khemiris "originalartikel" som Selimovic refererar till.

Kjenn din påske!

Här nedan följer en informationstext om påsken från norska Humanisterna, Human-Etisk Forbund. För er som undrar var påsktraditionerna kommer ifrån. Ni vet väl förresten att det engelska ordet för påsk, Easter, kommer från gudinnan Ēostre, gryningens gudinna, till vars ära man hade en festival ungefär så här års. Vårfestivaler är inget direkt unikt påhitt.


Kristenfolket får ikke nok synlighet i høytidene, i følge noen. Høyre og Frp anklager NRK for å nedtone kristelige programmer og ikke gi dem nok sendetid, mens tidligere miljø- og utviklingsminister Erik Solheim mener at alle nordmenn, inkludert muslimer, hinduer og jøder bør kjenne påskens budskap. Human-Etisk Forbund tar oppdraget og bringer her en liten forklaring på hva påsken egentlig er, sånn opprinnelig. 

Ordet «påske» kommer fra det hebraiske ordet «pesach», som betyr «å gå forbi» og henviser til historien om Moses som førte israelittene ut av fangenskapet i Egypt. Pesach er jødenes største fest, og det er herfra den kristne påsken har sitt opphav. De som feirer den jødiske påsken begynner allerede i februar-mars med hovedrengjøringen. Det mest sentrale i denne rengjøringen er at ethvert spor av noe syrlig må fjernes. Legenden vil ha det til at kvinnene som hadde laget brød til flukten fra Egypt ikke fikk tid til å la dem heve. Under de syv eller åtte dagene som pesach varer spiser jødene matza, usyret og ikke hevet brød, for å minnes denne begivenheten. Pesach-festen kalles også «det usyredes brøds fest».

Påskeegg og påskeharer
Vår moderne påsketradisjon bringer også med seg en del artige artefakter. Den merkeligste av disse er utvilsomt påskeharen. Hvem som fant på denne naturstridige egg-leggende haren vet vi ikke, men tradisjonen kan spores tilbake til Tyskland, og så langt tilbake som 1800-tallet. Den gang ble barn oppfordret av sine foreldre til å lage små reder av mose, slik at haren i løpet av natten kunne legge sine egg i dem. Eggene som så ble funnet på påskemorgenen var gjerne fargerike og søte, ikke som de alminnelige hønseeggene.

Tradisjonen med å vente på at en overnaturlig skapning skal bruke natten til å overraske barna har vi for øvrig flere eksempler på: julestrømper som nissen fyller, gavene under treet, tannfeen som betaler for de løse tennene m.m.

Påskeharen ble senere en del av motivene for dekorering av de tyske pappeggene, og vi tror at det er gjennom eksporten av disse at påskeharen fant sin vei til Skandinavia.

Egg og nytt liv
Når det gjelder eggenes tilknytning til påsken, er det mye som tyder på at det har en naturhistorisk forklaring. Det er jo nettopp rundt påske at det kommer mange egg i naturen. I førindustriell tid da hønene fortsatt ikke var et resultat av genforskning og store eggeleggingssaler, la hønene flere egg enn ellers rundt påsketider. Det samme ser man i naturen hos andre fugler. Noen folklorister mener derfor at tidspunktet rundt påske tidligere var tiden for en forårsfest som feiret naturens fruktbarhet, og etter hvert som hønsehold ble mer vanlig i Norge, også i form av egg. I eldre tider spiste de ikke så mye egg, derfor var det stor høytid å få «påskeeggene. Denne tradisjonen har senere blitt tatt opp i jødedommen og kristendommen.

I dag markerer mange påsken som en tid med fri og familiehygge, gjerne på fjellet, på sjøen eller hjemme, mens andre markerer den kristne høytiden med dens tradisjoner. Det som ofte er felles, er at det pyntes med gult, man spiser godterier og at mange ser påsken som en velkomst til våren. Forklaringen på hvorfor påsken faller forskjellig hvert år er rimelig innviklet, men det har å gjøre med månen, og det finnes en huskeregel som lyder omtrent som dette: «Påsken er den søndagen som følger den fjortende dagen til den månen som oppnår denne alderen på den 21. mars eller umiddelbart deretter.»

Hvis ikke denne forklaringen gjorde deg klokere, kan du lese mer her.

Så god påske, hvordan du enn velger å markere den!

Kreationist satsar $10 000 på tävlan mellan bibeln och evolutionsteorin

Någon borde ta sig an det här och bli $10 000 rikare. Kan bli rätt kul. Tävlingen är förstås riggad, men man ska komma överrens om domare vilket öppnar upp för att det faktiskt går att få till en rättvis bedömning. Jag skulle föreslagit Francis Collins, men han hade sannolikt tackat nej till att se sin tro dras i smutsen. Läs hela historien hos the Guardian.
 
Creationist stakes $10,000 on contest between Bible and evolution
Creator of Literal Genesis Trial believes people who argue in favor of evolution are at a scientific disadvantage
Dr Joseph Mastropaolo, who says he has set up the contest, the Literal Genesis Trial, in the hope of improving the quality of arguments between creationists and evolutionists, has pledged to put $10,000 of his own money into an escrow account before the debate. His competitor would be expected to do the same. The winner would take the $20,000 balance.
The argument would not be made in a formal court, but under an alternative dispute resolution model known as a minitrial. Mastropaolo said he would present the argument in favor of a literal interpretation of the creation story once he had found a willing scientist to argue that a non-literal interpretation of Genesis is more scientific.
"They [evolutionists] are not stupid people, they are bright, but they are bright enough to know there is no scientific evidence they can give in a minitrial," Mastropaolo said.
[...]
The Literal Genesis Trial contest would be held in a courthouse in Santa Ana, California and Mastropaolo has said he will create a list of potential superior court judges to decide the case. The participants would have to agree on a judge. Mastropaolo said that he hopes the trials can improve future debates between evolutionists and creationists by addressing the issue in a legal and scientific way.
"The evolutionists thereafter could read that transcript and make their case a bit stronger on the next one they contend against and we can do the same," Mastropaolo said. "We can read the transcript and not have have to go through the same process over and over and over again without any let up, without any resolution."

Ointelligent designat citat om intelligent design

“Christians should be concerned about embracing ID, because it does not affirm that God is the creator In fact, they even say that the designing intelligence could be a space alien! Of course, virtually all the ID people are Christians who believe that the designer is God, but that is not officially part of ID. BioLogos insists that the design of the world comes from the God that Christians worship, not a random intelligence.

Karl Giberson & Francis Collins.
The Language of Science and Faith:
Straight Answers to Genuine Questions, p. 193.
Säga vad man vill om Francis Collins, men han är intelligent nog att veta vad det handlar om. Hur vet vi att Gud är skaparen av allt? Vi insisterar - hör ni det? - vi insisterar!!!

26 mars 2013

Könssegregation i Malmö

Kvinnorna separeras från männen genom att sitta på balkongen i gudstjänstlokalen. Äldre kvinnor får dock sitta i samma avdelning som männen. men då längst bak med ett skynke emellan.
Män ber för sig själv, man måste kunna koncentrera sig på bönen och det kan man inte när det är kvinnor i närheten. 
Det är ganska genomtänkt. Männen har lättare att bli lite distraherade om det är vackra damer runtomkring.
Tendens i P1 berättar i ett reportage om den ortodoxa synagogan och den uppdelning som finns mellan män och kvinnor inom deras tolkning av judendomen. I Malmö finns det två judiska församlingar. I den andra, den egalitära, sitter män och kvinnor tillsammans och ibland leds gudstjänsten av en kvinnlig rabbin. Reportaget är en del i temat: Feminism och troende.

Lyssna: Kvinnan bakom gardinen

Svensk skola i fritt fall

I gårdagens Expressen skrev Per Kornhall om hur den svenska skolan sänktes. Det är ingen uppmuntrande läsning. Kornhall beskriver nuläget så här:
Vi har en skola som utmärker sig internationellt. Den gör det på tre punkter. För det första har vi det mest extremt marknadsliberalt utformade skolsystemet i världen. Ingen annanstans har man kommit på tanken att släppa loss ett totalt fritt val av skola och koppla ihop det med en peng som följer eleven samtidigt som man tillåter vem som helst att driva skola i vinstintresse. 
För det andra utmärker sig skolan genom att kunskaperna i matematik och läsning sjunker snabbare än i något annat land inom OECD. För det tredje, från att ha varit ett föredöme i hur vi kompenserade för olika familjebakgrund ligger vi nu på en helt genomsnittlig nivå. Vi har en skola som numera är lika likvärdig (eller rättare sagt, lika litet likvärdig) som Tysklands eller USA:s.
Kornhall kommer i slutet av artikeln med några generella åtgärdsförslag:
Jag menar att vi nu snabbt behöver titta över den svenska skolan och se till att vi återställer en hel del av det som en gång var svensk skolas kännetecken: En skola för alla, där det inte spelade så stor roll i vilken familj du föddes eller i vilken skola du gick. En skola som försökte ge alla en chans och där rektorer och lärare hade tydliga regler att verka inom och det med stor autonomi. Vi behöver en skola för alla, för våra barns skull och för vårt samhälles överlevnads skull.
Samma ämne behandlades i SR:s Vetandets värld - Sveriges extrema skolmarknad oroar forskare. De berättar bland annat från en konferens på Vetenskapsakademin där ...
... forskare från bland annat England och USA [varnade] för konsekvenserna av vårt nuvarande skolsystem och uppmanar våra beslutsfattare att komma ur den svenska bubblan, och se till vetenskapliga resultat. Den hastigt genomförda friskolereformen verkar inte har lett till bättre skolresultat eller några generella fördelar för samhället som var tanken, utan snarare tvärt om.
Det kommer mer och mer belägg för att Sveriges system med fria skolval och friskolor både bidrar till segregation och inte gynnar goda skolresult. Problemet är att det inte verkar finnas något politiskt intresse för att basera en skolpolitik på vetenskap och beprövad erfarenhet.

I mars gavs Per Kornhalls bok Barnexperimentet - Svensk skola i fritt fall ut.

25 mars 2013

Skall Storbritannien bli en sekulär stat?

Detta var debattämnet för söndagens BBC the Big Questions. Detta verkar vara en fråga där en saklig diskussion är omöjlig, speciellt när en del debattörer verkar definiera en sekulär stat som en stat vilken avrättar religiösa. Så är det inte. En sekulär stat är en stat som likabehandlar människor, inte gynnar grupper med en viss livsåskådning, på bekostnad av andra.

Sketch med Rowan Atkinson som ärkebiskop bortplockad av BBC

Nedanstående sketch har lyckats få 2200 klagomål och blivit bortplockad från BBC. Varför? Se själva.



Lite humorlöst att klaga tycker jag. Låt oss visa gnällspikarna vad Streisandeffekten är för någonting.

"Den borgerliga ceremonin är mer stämningsfull är den i kyrkan"

Vi i Vasastan, en lokaltidning i Stockholm, skriver om borgliga begravningar och intervjuar Noomi Liljefors - Fler vill begravas utan Gud.
I ett av kapellen på Skogskyrkogården förbereder borgerliga begravningsförrättaren Noomi Liljefors för ännu en icke-religiös ceremoni.
– För de anhöriga är det väldigt viktigt att få säga adjö till den som gått bort, och att få göra det på det sätt som man själv vill. De anhöriga har oftast en mycket bra uppfattning om vad de vill ha med i ceremonin, inte bara när det gäller vad som ska sägas utan även när det gäller val av musik och sång.
Noomi Liljefors förklarar:
– Jag träffar de anhöriga innan och går igenom hur en ceremoni kan se ut. Vi talar om personen som dött, inte om Gud, tvivel eller tro. Vi samtalar om den det gäller, om saknaden efter en älskad människa.
Noomi Liljefors menar att den borgerliga ceremonin är mer stämningsfull är den i kyrkan.
– Då handlar det bara om personen som dött, inte något annat. När begravningsdagen kommer framför jag de texter vi kommit överens om innan, och ofta även de anhörigas egna minnesord. För de anhöriga innebär detta att de får ta farväl på ett sätt som gör att de verkligen känner igen den avlidne. Inte bara i det som sägs utan även i valet av musik och sång.
 
[...] 
Borgerliga begravningsförrättaren Noomi Liljefors berättar att hon en gång höll i en ceremoni på en båt innan askan sänktes i havet.
– Avskedet kan upplevas som mindre tungt utomhus. Ceremonin behöver inte bli mindre högtidlig bara för att man är i naturen.
Noomi Liljefors fortsätter:
– Om du har en urna kan du vara precis där du själv vill, till exempel i Fjärilshuset eller på favoritrestaurangen. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Den onda cirkeln - bruten


24 mars 2013

Tunisisk feminist sänd till mentalsjukhus

Uppdatering 2: Aktivister på nätet har utlyst den 4:e april som den Internationella dagen till Aminas försvar.
_________________________

Uppdatering. Enligt andra källor än de här nedanför har Amina blivit kidnappad av sin familj.
One of the people who kidnapped Amina has been boasting that they did it for “her own good”. It is unclear though whether she has been hospitalised or held somewhere else. Her phone has been taken from her and communication with her has stopped so we are no longer in contact with her.
We anxiously await news about her safety and situation and warn those who are holding her not to hurt her and to release her immediately.
________________________

Nedanstående är de tidigare nyheterna, från tidningen the Atlantic.
Tunisian Woman Sent to a Psychiatric Hospital for Posting Topless Photos on Facebook

Activist from the women's rights organisation Femen protest outside the annual meeting of the World Economic Forum in Davos, Switzerland on January 26, 2013. (Miro Kuzmanovic/Reuters)
 
Amina, a 19-year-old Tunisian aspirant to the radical, Ukraine-born feminist group Femen has been delivered by her parents to a psychiatric hospital in Tunis, according to reports received by Femen leader Inna Shevchenko in Paris. Amina (her last name is unknown) had posted topless photos of herself on the Femen web page she created for the group in Tunisia several weeks ago. One photo shows her topless, smoking a cigarette, with "My Body is My Own and Not the Source of Anyone's Honor" scrawled in Arabic across her chest. Another shows her raising her middle fingers to the camera, with "Fuck Your Morals," written on her torso. The site was subsequently hacked and temporarily plastered with citations from the Quran. 
The head of the Commission for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice in Tunisia, Almi Adel, a Salafi Islamic preacher, has called for Amina to be "stoned to death" for posting the images. He warned that Amina's action could cause "epidemics and disasters" and "could be contagious and give ideas to other women." Media reports say Tunisian secular law would punish her with up to two years in prison.
[...] 
Femen itself issued a statement calling on women to "Fight for their freedom against religious atrocities" and to "Use your body as a poster for the slogans of freedom. Bare breasts against Islamism."
Läs resten av artikeln här

Söndagspredikan: Palmsöndagen

"Kristna läras förkunnare Kristus lärde. lärde han intet sinna apostlar til at gå ut i hela verlden ock lära ock Prädika kärlekhetens ock broderlighetens prinsiper til alla folkeslag, lärde han intet at alla meniskor skulle vara brödrar ock systrar, men hur kan vi så hata vår broder eller slå honom i hjel på komando, dessa Kriger och massamord som som de förskeliga Kaisare ock Konungar med sinna statsmän har varit uphov til, de har i regelen blivet ivärksatte för at befästa deras vaklande troner, eller för at undertryka folkena; se der för säger vi S.D. [Socialdemokrater] bort med denna nationalstolthed der endast föder nationalhat, hvad tungomål vi också talar Svensk eller Fransk, Tysk eller Dansk, så låt oss intet glömma at vi er satte på Jorden intet för at hata och slå i hjel på komando, utan för at skapa fred och for at inrätta samfundet således så alla har nog men ingen for litet, men synes i intet minna Herrar at detta er et ädelt och sjönt mål at sträva efter. 
Så säges der om oss S.D. at vi ingen Relion vil hava at vi er fritänkare och Gudsförnekare o.s.v. mina Herrer vi S.D. vil intet Relionen til livs; men vi vil at Relionen skal vara det den er nemlig en Hjertesak, vi vil intet at staten skal blande sig deri vi vil intet hava någon statsrelion, vi vil at det skal bliva hvar mans ock kvinnas sak vad de vil tro, vi vil at der intet som nu skal kunna påtvingas oss Präster af en bestemt Relion, vi vil intet hava våra barn uplärda i Relion i skolan utan det bliver en hvars egen sak at lära deras barn hvad relion de önskar, kort sakt vi vil at Kyrka och stat skal skjiljas åt, för vi säger at kan intet en Relion bestå på annat vis än at staten skal hålla den uppe på konstikt sät så är der intet myket vid den, vi respekterar och aktar en hvars tro och överbevisning men der för begärer vi också at staten skal göra det, så at der intet skal givas någon stats relion, nej låt det bliva frit så vil där bliva mera sanning i Relionen än der nu är, vi vil intet då som nu få at se så många feta och förätna Präster där lever stort på statens och vår bekostning, och som i regelen har gjort Relionen från sin sida til et matfråga, de utförer jo intet så at säga en enda Prästlig handling utan klingande mönt medfölger, vakra Herdar for den kristna Hjord! se minna Herrar så vil vi hava det i Relios henseende och när det bliver genomfört så vil vi intet bliva vittne til så myket förargelse som nu."
~ August Palm, ur manuskript till tal som hölls i Malmö, 6 november 1881.

Humanistpodden: Humanist counsellors at the hospital



It´s time for a virtual visit to the University Medical Center in Utrecht, and the hospital’s Department for Orientation in Life and Spiritual Counselling. The department employs Humanist, Catholic, Protestant, and Muslim chaplains. Head of the department is Humanist counsellor, Dr.Willem Blokland, M.D., who talks about his work together with his colleague, Dr.Gijsbert van Eijsden, M.D., Humanist chaplain and counsellor.

Department for Orientation in Life and Spiritual Counselling:
http://www.umcutrecht.nl/subsite/Levensorientatie/

Humanisterna Syds rapport från Utrecht:
http://humanisternasyd.wordpress.com/2012/08/18/stories-from-this-years-conference-with-the-european-humanist-federation/

People & Power - Interrogating a torturer

Med anledning av det nymornade intresset för historien om juntan i Argentina lägger vi idag ut ett Al Jazeera-program från 2009 i deras serie People and Power. I programmet får vi följa med ett av den argentinska juntans offer när han intervjuar en av sina torterare i ett försök att få honom att namnge fler av juntans brottslingar. Programmet är helt fokuserat på interaktionen mellan offret och förövaren. Det förekommer starka bilder i programmet, som är strax över 20 minuter långt.


Jesus och djävulen duellerar i filippinska valrörelsen

23 mars 2013

Louis CK om Katolska kyrkan

Idag uppträder Louis CK i Globen. Vi som inte får vara med kan glädja oss åt detta YouTube-klipp istället.

 

22 mars 2013

Framtidskommisionen kommer med dåtidens idéer

I dagens Människor och tro var det en het debatt mellan Pekka Mellergård och Per Gahrton. Mellergård ingår regeringens Framtidskommission och har skrivit ett kapitel om religionens roll i framtidens Sverige i debattboken Framtidsutmaningar. I kapitlet följer Mellergård tydligen i Habermas fotspår och uttrycker klagan på att svenskarna saknar kunskap om religion, är "religiösa analfabeter", saknar "religiös musikalitet". Detta skall tydligen vara ett problem då människor med en starkare religiös tradition kommer till Sverige och skall integreras samhället. Botemedlet enligt Mellergård är att Svenskarna skall bli mera kristna. (Han kanske inte har skrivet exakt detta, men det är det Gahrton argumenterar mot.)

Själv tycker jag många religiösa är "ateistiska analfabeter" och saknar "ateistisk musikalitet".

Lyssna: Debatt mellan Per Gahrton och Pekka Mellergård om religion i Sverige

True facts about the fruit bat

Demokratin i Ungern hotad

Den mer och mer auktoritära regimen i Ungern urvattnar demokratin i landet, vilket de senaste åren har lämnat de europeiska principerna om rättssäkerhet, icke-diskriminering och skydd av minoriteter. EUs institutioner och Europarådet uppmanas att öka trycket på Ungern, så att landet upprätthåller fundamentala rättigheter och friheter. Detta skriver International Humanist and Ethical Union (IHEU) och European Humanist Federation (EHF) i ett öppet brev till EU-presidenterna. Brevet kan läsas i sin helhet nedan eller hos IHEU.

------------------------------------------------------------

Dear Presidents,

As humanists, we want to express our deep concerns on Hungary’s new breach on democracy and to call for a strong and coordinated action of the European Union to guarantee full compliance with European laws.

On 11 March 2013, the Hungarian Parliament dominated by Prime Minister Viktor Orbán’s party, adopted a set of constitutional amendments despite warnings from the European Union, the Council of Europe, the US Government and human rights groups.

One of these amendments dangerously limits the powers of the national Constitutional Court, one of the few institutions which has risen against Viktor Orban’s attempt to increase his party’s executive power since 2010. Amendments include allowing the Court to challenge laws only on procedural grounds, not on their substance, and annulling any decisions made by the Court prior to the introduction of the new constitution which took effect in 2012. The balance of power will no longer be ensured in Hungary with the judiciary power in the hands of the Government. The changes also include a restrictive traditional definition of family, widely regarded as agitation against LGBT rights, and allow the Government to prohibit homeless people from living on city streets.

These are just some examples of Mr Orban’s authoritarian attitude since 2010 which has ranged from restricting media freedom and independence of the national central back to paying tribute to Hitler’s ally Miklós Horthy. In addition, with its silence if not compliance, the Hungarian Government has allowed hate speech and violence against minorities to multiply with constant harassment against LGBT people and Roma community.

The European institutions have only feebly protested to Hungary’s rapid descent toward authoritarianism, with the exception only of several Members of the European Parliament. When the European Commission, the European Parliament and the Council of Europe eventually raised their voice last week, they were completely ignored by Mr Orban who rejected any criticism of infringing democracy and claimed that Hungary would not bow to external pressure. We also deeply regret that the European People’s Party has failed to criticize its Hungarian colleagues.

Since 2010, Hungary has moved away from European principles of rule of law, non-discrimination and protection of minorities with almost no resistance from European institutions. This must oblige those institutions to review the way they uphold EU laws and values in practice. Europe is not only an economic project but also a political community. We therefore urge EU institutions and the Council of Europe to increase the pressure on Hungary and to ensure – by all diplomatic and legal means – that Hungary will respect European laws and fundamental rights and freedoms.

Sonja Eggerickx, IHEU President
Pierre Galand, EHF President

21 mars 2013

Ny kunskap om universum

Europeiska rymdorganisationen har idag meddelat resultat från de första 15 månadernas mätningar av rymdteleskopet Planck. Teleskopet mäter den kosmiska bakgrundsstrålningen från när universum endast var 380.000 år gammalt. Ur resultaten kan man bland annat dra slutsatsen att andelen mörk energi är lite mindre än vi tidigare trott. Detta innebär att universum expanderar lite långsammare och därför är lite äldre än tidigare uppskattningar. Den nya uppgiften är att vårt universum är 13,82 miljarder år.
Läs mer hos: esa/Plancksvt (svenska), BBC och titta på data via Chromoscope

Demokratiska revolutioner: tålamod lönar sig

Nu kommer andra delen i vårt kulturevolutionära forskningsprojekt om demokratisering. Här nedanför är pressmeddelandet. Länk till artikeln. Demokrati är något som evolverade på 1800-talet till sin nuvarande form och numera sprids som paketlösning.
_________________________

Före 1900-talet var vägen till demokrati över ett halvsekel lång. Idag kan processen gå mycket snabbt. Dock överlever de demokratier där övergången varit långsammare längre. Det visar en ny vetenskaplig artikel i Technological Forecasting and Social Change där forskare vid Stockholms universitet analyserat alla övergångar mellan diktatur och demokrati som någonsin skett.

Analysen visar att övergången till demokrati som påbörjades före 1900 hade en mediantid för demokratisering på 56 år medan övergångar som påbörjades efter 1900 hade en mediantid på 1,7 år. Forskarna fann även resultat som pekar på att på att demokratin överlever längre i de fall där övergångarna har varit långsammare. Dock identifierade de en konsolideringsperiod på 12 år; efter detta hade den ursprungliga övergångens längd ingen signifikant inverkan på demokratins överlevnad.

Att demokratisera ett land kan kräva dramatiska uppbrott, vilket de ”demokratiska revolutionerna” i den islamiska världen tydligt visar.

– Intressant nog fann vi ingen gemensam sekvens av reformer som de långsamt utvecklade demokratierna hade genomfört – alla sådana sekvenser var unika. De länder som demokratiserats snabbt gjorde det oftast i ett enda steg, eller via en kaotisk mellanperiod. De här resultaten ger därför inga råd om hur demokratisering bör ske, utom att demokrati verkar vara nåbart från många håll, säger Fredrik Jansson, doktor i matematik.

Flera klassiska statsvetenskapliga studier har tidigare betonat vikten av en demokratisk kultur och gradvisa reformer för att demokratiseringsprocessen ska lyckas. Nu visar tre forskare vid Centrum för evolutionär kulturforskning vid Stockholms universitet att medan demokratisering sedan hundra år tillbaka oftast är en mycket snabb process så var den mycket långsammare i den moderna demokratins barndom. Dessa institutionella förändringar liknar mönstret för spridning av innovationer mellan nationer, såsom kommunikationstekniker, konstaterar forskarna.

Samhällsförändringar som en evolutionär process
Studiens resultat är del av ett större projekt för att försöka förstå samhällsförändringar som en evolutionär process.

– Det finns både intressanta skillnader och intressanta likheter mellan biologisk evolution och hur kultur och samhällen förändras över tid. Förståelsen av det naturliga urvalet har revolutionerat biologin och gett oss verktyg att förstå fenomen som annars vore obegripliga. Frågan är om det går att formulera en liknande teori för kulturförändring, säger Patrik Lindenfors, docent i zoologi.

– En framkomlig väg kan vara att se kulturförändring i analogi med innovationsgenerering och -spridning, ett etablerat forskningsområde med evolutionär tradition, säger Mikael Sandberg, professor i statsvetenskap.

Resultaten presenteras i artikeln ”Democratic Revolutions as Institutional Innovation Diffusion: Rapid Adoption and Survival of Democracy” i den vetenskapliga tidskriften Technological Forecasting and Social Change.

Om Centrum för evolutionär kulturforskning
Evolutionär kulturforskning är ett växande tvärvetenskapligt forskningsfält. I Sverige finns ämnet representerat vid Centrum för evolutionär kulturforskning, Stockholms universitet. Där arbetar bland annat biologer, matematiker, statsvetare, historiker, antropologer, arkeologer, lingvister, sociologer och psykologer för att tillsammans försöka förstå kulturförändring. Centret startades 2007 av biologen Magnus Enquist och historikern Arne Jarrick.

"Stäng fler religiösa friskolor"


Med anledning av att skolinspektionen stänger en religiös friskola för att de inte följer lagen skriver Virpi Hellmark och Sara Mohammad på Newsmill om att man borde stänga fler religiösa friskolor.
Det kan inte nog poängteras, hur religion är en privatsak för varje enskild individ, och hur den ungas individuella rättigheter måste vara överordnade de vuxnas religiösa tillhörighet.
[...]
Det är tänkt, att vi alla skall stå lika inför lagen, att vi alla skall omfattas av samma rättigheter, och skyldigheter. När en skola startas upp med en religiös värdegrund, och det synes handla om ett försök att uppnå miniminivåer enligt lagen, kan resultatet aldrig bli bra. I Skolinspektionens granskningsrapport framkommer bland annat, hur elever trott att fredagsbön på skoltid varit ett obligatoriskt inslag.
 
”Varje fredagseftermiddag är det fredagsbön. Rektorn anger att deltagandet är frivilligt men vid elevintervjuerna framkommer flera konkreta exempel på att eleverna känner sig tvungna att delta och de elever som ber att få slippa upplever att läraren, som håller i fredagsbönen, ifrågasätter deras begäran. Det har också hänt vid flera tillfällen att elever övertalats att delta trots att de velat slippa.”
(Skolverket, Dnr 44-2012:1123, sid 9) 
Skolinspektionen har också konstaterat hur musikundervisning inte kunnat bedrivas enligt den nationella läroplanen i avsaknad av musikinstrument och hur skolan i egentlig mening helt saknat måldokument för sin verksamhet. De språken som erbjudits har varit somaliska och arabiska, annan språkundervisning, förutom svenska förutsätter vi förstås, har saknats helt, trots att varje elev har rätt till språkundervisning i främmande språk. Avsaknaden av musikinstrument kan ses ha en direkt koppling till islam. För ett antal år sedan fanns en internetsajt med en tråd om hur föräldrar skulle gå tillväga för att få bort musik inslaget ur deras barns undervisning, hur musik avledde barnen från tänkande på sin Gud. Tråden innehöll rent praktiskt tillvägagångssättet från skolans rektor hela vägen till Förvaltningsrätten med hänvisningar till att förälder som nekades detta avsteg från den nationella läroplanen för sina barn skulle hänvisa till odemokratiska värden och islamofobi. 
De religiösa krafter som hänvisar till det ovannämnda, har missuppfattat en sak. Den svenska skolan vilar på demokratins värdegrund, på likaberättigande och individuella rättigheter. I skolans värld skall enligt gällande skollag varje elev få utrymme att utveckla sin person, och därmed sin egenart. Föräldrarna styr inte över individens egenart. Det är därför inte ett dugg odemokratiskt att säga, att skolan är, och skall vara, en frizon från religiösa åsikter och religiösa värdegrunder.

20 mars 2013

Skall moderna värden förändra kristendomen?

Kristna som debatterar vem som har rätt om kristendomen är underhållande att lyssna på. Det är synd att det inte arrangeras sådana debatter i Sverige lite oftare. Tur att BBC the Big Questions finns. Plocka fram popcornen, sätt er ner och lyssna i 30 minuter på när de försöker komma överens om moderna värden skall förändra kristendomen eller inte.

Sluta..!


World Values Survey (WWS)

Jag har de senaste dagarna publicerat resultat från två studier från World Values Survey (WWS). Studierna har blivit kritiserade i kommentarsfältet av olika anledningar. Eftersom jag inte kan försvara forskningen ordentligt har Madeleine Sultán Sjöqvist vänligt nog ställt samman en text om WWS. Håll tillgodo.
_______________________

För mer än 30 år sedan startade ett projekt European Values Studie Group av ”min” professor i religionssociologi Thorleif Pettersson. Efter ett tag övergick ambitionen till att studera värderingar och värderingsförändringar i hela världen och forskargruppen och organisationen växte. Det innebär att det finns obrutna serier från över 30 år. Thorleif Pettersson var en sann folkrörelsemänniska och därför finns mycket data och fakta tillgänglig på Worldvalues hemsida, han ville att data skulle vara tillgänglig för den som önskar. I det här sammanhanget vill jag passa på att berätta att jag själv aldrig jobbat inom WVS, men att Thorleif först var min handledare och sedan kollega så jag har haft viss närhet till projektet.

Worldvalues studerar värderingsförändringar på en aggregerad nivå inom och mellan kulturer. Man utgår från två hypoteser. Den ena är cohorthypotesen. Den innebär i korthet att människan är som mest formativ under sina tidigaste år, upp till 15-20 års ålder (sedan händer inte så stora förändringar på individnivå). De omständigheter som finns under människans uppväxtvillkor kan vara tillgång till respektive brist på skola, hälsovård ekonomisk trygghet, jämställdhet, frånvaro respektive närvaro av krig, naturkatastrofer etc.

Den andra hypotesen, ”knapphetshypotesen”, innebär att människor som vuxit upp under knappa materiella villkor tenderar att sträva mot materiell trygghet (tänk villa, vovve, volvo…), medan de som vuxit upp under trygga ekonomiska villkor tenderar att sträva mot självförverkligande, estetiska värden etc (tänka Mashlow).

Dessa två antaganden ligger till grund för många av de analyser som WVS-forskare gör. Givetvis finns det en mängd invändningar mot och svårigheter med att jobba med så stora och omfattade aggregerade data och jag skall inte här gå in på hur forskarna möter alla de invändningar som finns av metodkaraktär (några har jag sett här på bloggen, några på FB). Vad gäller metod- och teoridiskussioner så får ni läsa er till det själva, här är utrymmet för kort för mig att diskutera olika för och nackdelar avseende metodval och teoretiska utgångspunkter.

Så till sist: en konsekvens av de två hypoteserna är att värderingsförändringar i en kultur inte sker inom individer utan genom att generationer byts ut eftersom de är insocialiserade under olika ekonomiska och kulturella villkor. Thorleif brukade hävda att värderingsförändringar är långsamma och smygande.

För den som vill läsa mer rekommenderar jag WVS-hemsida:
http://www.worldvaluessurvey.org/

Madeleine Sultán Sjöqvist, universitetslektor i religionssociologi, Hugo Valentin - centrum, Uppsala universitet.

Moralens ursprung

Acafe

Twitter från ovan

Nedanstående är kopierat från en bloggpost igår på min personliga blogg Häggström hävdar. Förhoppningsvis kan de gudomliga tweets jag återger roa även en och annan av Humanistbloggens läsare.

* * *

Twitter är ett besvärligt medium. De allra flesta Twitteranvändare har inget intressant att säga överhuvudtaget, och av dem som har något intressant att säga är det blott en ganska liten minoritet som förmår artikulera detta inom ramen för de 140 tecken som en tweet är begränsad till.

Jag var nära att ge upp Twitter, tills jag en dag fann en twittrare som behärskar mediet till fullo. Jag talar om självaste Gud allsmäktige, som finns på Twitter under användarnamnet @TheTweetOfGod. Han har - delvis i kraft av sin allsmäktighet - en hel del att säga som i hög grad angår oss, och han har fin känsla för oneliners samtidigt som inget av hans budskap är av det invecklade intellektuella slag som gör 140-teckensbegränsningen till något allvarligt problem. Nedan följer ett antal smakprov på viktiga och läsvärda tweets som han levererat under de senaste månadernas turbulenta tid med meteornedslag, påveval och Gud-vet-vad.1,2 Bibelkunniga läsare kommer snabbt att känna igen Guds nyckfulla och lätt psykotiska personlighet.
    18 januari: You are made in My image. So it's not that 10% of you came out wrong, it's that I'm 10% gay.

    25 januari: What would Jesus do? Raise the dead and walk on water. Good luck with that, peeps.

    15 februari: I'm sending meteors to you because you're literally in My space.

    15 februari, lite senare: Real nice planet you got there, humanity. Sure would be a shame if something were to happen to it. [Pause.] So, see you in church Sunday?

    19 februari: I made you in My image. That's why men have nipples. Now, why do I have nipples? No frigging idea.

    20 februari: I will always be there for you when you need Me due to something horrible I've done to you.

    21 februari: Although I created the Universe and have unlimited power over all things, it is very important to My self-esteem to be praised frequently.

    22 februari: I created the entire universe in six days because I have infinite power. Then I rested on the seventh day because I was tired.

    4 mars:There will be peace in the Holy Land the instant it's no longer thought of as the Holy Land.

    9 mars: Next time you're tempted to masturbate, remember that I'm watching you, and also masturbating.

    11 mars: The new Pope may be black or white, but his worldview is sure to be both.

    13 mars: "New Pope Called Gay Marriage 'Destructive Attack on God's Plan.'" Meet the new boss. Same as the old boss.

    14 mars:
    Me: Knock knock.
    You: Who's there?
    Me: God.
    You: God who?
    Me: And that's why you're going to hell.

Fotnoter

1) Det kan hända att en eller annan läsare (t.ex. någon av de kommentatorer som blev så besinningslöst arga då jag bloggade om påvens avgång häromsistens) anser att någon eller några av tweetsen är stötande och att jag beter mig illa som publicerar dem. På det har jag två svar: För det första: skyll inte på budbäraren - tweetsen kommer från Gud! För det andra: Det tabu som råder mot kritiskt tänkande och frispråkighet i religiösa frågor anser jag behöver brytas (att idiotiska uppfattningar skall vara skyddade från kritik bara för att de bär beteckningen religion är rätt och slätt - idiotiskt) och jag anser det därför viktigt att hädelse får stort utrymme i bloggosfären och andra delar av publik diskussion.

2) Någon kanske undrar varför Gud twittrar på engelska. Jag vet inte (hans vägar äro som bekant outgrundliga), men jag kommer att tänka på ett välkänt argument mot skolundervisning i utländska språk i det amerikanska bibelbältet: "If English was good enough for Jesus Christ, it ought to be good enough for the children of Texas."

19 mars 2013

"Vi är obetydliga och framtiden är miserabel"

Det var budskapet i avslutningen av Lawrence Krauss föreläsning på Rival i Stockholm den 18 mars. Detta är slutsatser vi kan dra utifrån vår kunskap om vårt universum. Mänskligheten, jorden, Vintergatan är bara ynka fraktioner av resten av universumet och skulle inte saknas av resten av universumet om vi försvann. Att framtiden är miserabel beror, enligt Krauss, på att universumet expanderar och att expansionen accelererar. I en mycket avlägsen framtid kommer hastigheten andra galaxer rör sig bort från oss vara större än ljusets hastighet. Ljuset från andra galaxer kommer inte nå fram till jorden. Vintergatan kommer att upplevas vara en ensam galax i en oändlighet av mörker. Framtida astronomer kommer inte kunna utforska vårt universum på samma sätt som vi.

Att vi är obetydliga och framtiden är miserabel gillas inte av alla. Stefan Gustavsson, från CredoAkademi, deltog i det panelsamtal som följde på föreläsningen. Gustavsson frågade Krauss om vad han trodde hans världsbild kommer ha för inverkan på mänskligheten. Detta i jämförelse med en världsbild där människan är skapad i gudsavbild och ges hopp om evigt liv i kärlek tillsammans med gud. Det är tveksamt om Krauss direkt svarade på frågan, hans kroppspråk talade om att det var en idiotisk fråga, enligt Krauss ger vår obetydlighet en känsla av att vi är speciella. Vad vi vet är vi de enda som kan betrakta universum, fascineras över det och utförska det med hjälp av vetenskap, det skapar mening till oss själva. Verkligen blir inte som kristna önskedrömmar, oavsett hur mycket kristna än drömmer.

Youtubeklippet nedan är nästa ordagrann med avslutningen på Rival.

Muslimsk integration i västerländska samhällen

Vad händer med muslimer som flyttar till västerländska samhällen? Behåller de värderingarna från ursprungslandet eller anammar de sitt nya hemlands värderingar? Föga förvånande visar forskning på att de hamnar någonstans i mitten. Det är inom hägnet för World Values Survey som Pippa Norris och Ronald Inglehart sammanställt intervjusvar från människor i muslimska länder, invandrare till väst från samma muslimska länder, och invånare i västerländska länder som inte invandrat från något muslimskt land.

Abstract:
To what extent do migrants carry their culture with them, and to what extent do they acquire the culture of their new home? The answer not only has important political implications; it also helps us understand the extent to which basic cultural values are enduring or malleable, and whether cultural values are traits of individuals or are attributes of a given society. The first part of this article considers theories about the impact of growing social diversity in Western nations. We classify two categories of society: Origins (defined as Islamic Countries of Origin for Muslim migrants, including twenty nations with plurality Muslim populations) and Destinations (defined as Western Countries of Destination for Muslim migrants, including 22 OECD member states with Protestant or Roman Catholic majority populations). Using this framework, we demonstrate that, on average, the basic social values of Muslim migrants fall roughly midway between those prevailing in their country of origin and their country of destination. We conclude that Muslim migrants do not move to Western countries with rigidly fixed attitudes; instead, they gradually absorb much of the host culture, as assimilation theories suggest.
Studien är publicerad i tidskriften Political Studies.

Dog i förtvivlan


För att icke behöva gå alltför långt tillbaka i tiden vill jag blott erinra om en episod vid Katarina Jagellonicas dödsbädd. Den fromma damen var mycket ängslig för skärselden - Johan III:s första gemål var som bekant katolik - och sökte på sitt sista läger tröst av sin biktfader. Den gode patern rördes av hennes ångest och förklarade öppenhjärtigt, att det varken fanns någon skärseld eller något helvete: skärselden och helvetet, sade han, äro uppfunna av oss präster för att hålla människorna till det goda. - Någon tröst hämtade icke Katarina Jagellonica av denna upplysning. Ty om skärselden och helvetet voro uppdiktade av prästerna, hur förhöll det sig då med himmelen...? Hon dog i djup förtvivlan.
- ur Sagorna från Österland av Hjalmar Söderberg

Den mest fantastiska berättelsen

En skola i Massachusetts sätter upp en pjäs som delvis är en travesti på Gamla Testamentet. Detta skapar självklart upprörde känslor hos vissa kristna i USA. De ifrågasätter varför det är bara kristendomen som häcklas och undrar om det är okej att skattepengar används till att smäda deras religion.
Här kan ni se lite från repetitionen av pjäsen "The most fabulous story ever told".

18 mars 2013

"Är det en påve Sveriges katoliker kan kännas vid?"

Simon Klein, i Unga Humanisters förbundsstyrelse, har i dag även skrivit ett inlägg på Newsmill. I detta kommenteras att en ny påve utsetts och Klein ställer berättigade frågor till de som påven representerar - Habemus papam:
Jag är helt övertygad om att trettio år in i framtiden så kommer Katolska Kyrkan att ha valt en ny påve och det första denna påve kommer att göra första dagen på kontoret är att be om ursäkt för hur man fram tills alldeles nyligt har hanterat frågan om homosexualitet. I denna artikel kommer jag att ställa ett antal frågor till alla er som identifierar er själva som katoliker. De första frågorna är: vilken sida av historien vill ni stå på? Vill ni stå där och se skamsna ut om 30 år när förändringens vind till slut har blåst igenom er kyrka också, eller vill ni kunna säga att ni stod bland dem som verkade aktivt för denna förändring? Vill ni kunna säga att ni verkade för en mer medmänsklig värld? Känner du att Franciskus I:s moralkonservativa värderingar är något som du vill stå för och som du vill att din tro ska förknippas med?

Simon Klein om religionskritik

Simon Klein, ny i Unga Humanisters styrelse, skriver väl på Unga Humanisters hemsida om den klassiska frågan; religionskritik. Här kommer några utdrag ur hans artikel!


-"Som aktiv humanist och religionskritiker har jag upptäckt att frågan ”varför är humanister så kritiska mot religion?” är en ofta förekommande och viktig fråga. I efterföljande diskussion kan man till och med få intrycket att vissa debattörer verkar tro att vi humanister helst av allt skulle vilja förbjuda all form av gudstro och religion. Jag tror att det är bra för samhällsdebatten att vi humanister får dessa, och liknande, frågor ställda till oss."
-"Att vara humanist innebär för mig en strävan efter både personlig och samhällelig utveckling baserad på sekulär och rationell grund./.../Som aktiv inom Unga Humanister har jag fått träffa människor med olika åsikter och perspektiv men alla har delat samma vilja att genom dialog med andra humanister försöka förstå och förbättra livet här på Jorden. Denna gemenskap och strävan efter ett meningsfullt och lyckligt liv är väldigt viktig för mig, och jag tror inte att jag är ensam."
-"En /.../ del av problemet med religioners påverkan på samhällets lagar eller moral är att de alltid gör ett gigantisk (ofta outtalat) antagande, nämligen att just deras gud existerar. Påståendet ”Skilsmässor/homosexualitet/abort/kvinnlig makt är omoraliskt för att det står så i Bibeln” kräver ju att Bibeln är gudomligt inspirerad och att Bibelns gud existerar för att Bibeln ska vara en giltig auktoritet på området ”moral”. Om det inte finns någon gud att tillfredsställa eller uppröra, vad är det då för vits att blanda in en gud i argumentationen?"
-"... jag har full respekt för personer som vill kalla sig själva för ”humanister” utan att hålla på med religionskritik. Dels för att det, som sagt, är minerad mark, men också för att humanismen inte kan eller bör ge färdiga svar på livets frågor. Humanismen är en metod och ett förhållningssätt, inte en samling dogmatiska påståenden om moral och eviga sanningar. Detta medför inte bara att jag respekterar de som tycker annorlunda, utan att jag mer än gärna pratar med dem för att undersöka deras perspektiv och för att kunna uppdatera mina åsikter allteftersom jag lär mig mer och får fler perspektiv på världen."
Läs hela artikeln här.

Prästen på bilden är inte Bergoglio (påve Franciskus)

Vem är prästen på bilden som serverar bröd och vin kött och blod till Argentinas förre diktator Jorge Rafael Videla? Ja, inte är det den blivande påve Franciskus i alla fall, han var mycket yngre då det begav sig. Vi, liksom flera tidningar runt världen, har dock publicerat bilden och felaktigt namngivit den "lokala prästen" som den blivande påven. För detta misstag ber vi om ursäkt. Ibland räcker inte ens källkontroll, utan man behöver källkontrollera källan också...

Farliga vaccinationsråd i senaste Mama

Ursula Flatters, allmänläkare och utvecklingschef på Vidarkliniken i Järna, ger fullkomligt livsfarliga råd om vaccinationer i senaste Mama.
Stelkramp
Det finns föräldrar som anser att man inte bör vaccinera små barn. Antroposofin, en andlig, filosofisk rörelse, med säte i Järna utanför Södertälje, utmärker sig i Smittskyddsinstitutets statistik för att i mindre utsträckning än genomsnittsföräldern vaccinera sina små barn. Förra året fick också sjukdomen röda hund fäste i området.
Ursula Flatters är allmänläkare och utvecklingschef på Vidarkliniken i Järna, där man kombinerar skolmedicin med antroposofisk läkekonst. Hon betonar att hon och hennes kolleger följer regelverket och informerar föräldrarna om vaccinationerna.
– Men vi driver inte någon kampanj för, utan vi svarar på frågor och delar med oss av vår kunskap om både för- och nackdelar. Eftersom det är föräldrarna och ingen annan som ska ta ställning för eller emot är det viktigt att de får objektiv information och att vi tillåter reflektion.
En del av föräldrarna väljer att avvakta med vaccinationer tills barnet är lite äldre.
– Dels känner de sig trygga med att de små barnen skyddas genom amningen och mammornas antikroppar, dels vill de helt enkelt inte utsätta barnets kropp för den utmaning en vaccination innebär innan deras immun- och nervsystem är mer moget. Att Socialstyrelsen valt att lägga alla vaccinationer under bvc-tiden när barnen är små, är inte bara för att det är bäst för individen, utan för att det är mest praktiskt och bäst ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, menar Ursula Flatters.
Hon förklarar också att det är vanligt att föräldrar med antroposofisk livsstil väljer att se till varje sjukdom för sig när de bedömer för- respektive nackdelar med vaccination, och då väljer bort vaccinationer som inte känns lika angelägna.
– Det är skillnad på till exempel stelkramp och röda hund, säger Ursula Flatters.
Cecilia Chrapkowska, som driver bloggen Doktor Cecilia, ger ett långt och utförligt svar där hon går igenom alla sjukdomar man vaccineras mot, bland annat stelkramp och röda hund, och informerar om varför man behöver vaccin mot just dem.
Stelkramp är dödlig för vem som helst vid vilken ålder som helst. Stelkramp får vi genom en bakterie som finns i jord och smuts och som kommer in i sår, t ex via stickor. Det finns all anledning att vaccinera mot stelkramp så tidigt som möjligt! (Om ditt barn får ett smutsigt sår före 5 månaders ålder, det vill säga innan barnet fått två sprutor med stelkrampsvaccin, sök barnakuten och be om en spruta med antikroppar mot stelkramp ”Tetagam”)
[...]
Röda hund är en sjukdom som inte är farlig för barn. Men den är farlig för foster, om mamman får den. Då riskerar fostret svåra hjärnskador och svåra handikapp. I Järna väljer en del föräldrar att inte vaccinera sina flickor. Om sedan flickan inte fått röda hund när hon blir tonåring får hon vaccin då. Jag tycker det är ett djupt osolidariskt och egoistiskt resonemang. Barnen med röda hund kan nämligen smitta ovaccinerade gravida, till exempel gravida som är invandrade från länder med dålig vaccinationstäckning. Dessa kvinnors barn, som redan föds till en fattig, ofta lågutbildad familj utan arbete, riskerar numera också att bli skadade av röda hund eftersom det finns föräldrar som inte vill vaccinera sina barn förrän de blir tonåringar.
Mama borde ta sitt ansvar och dementera de vilseledande uppgifterna i sin artikel.

Sydsvenskan skriver bra och får kritik

I fredags skrev Sydsvenskan en huvudledare - Ny påve, gammal kyrka - som blivit uppmärksammad, tyvärr mest negativt. Dock är det en riktigt bra text, en text som väl platsar på denna blogg.
Den som möjligen undrar vad katolska kyrkans affärer angår det sekulära Sverige [...]. Kyrkan är en enorm maktfaktor. Påven är religiöst överhuvud för omkring 1,2 miljarder människor. För många av dessa är hans ord lag eller näst intill. Detta religiösa inflytande går att växla in i politisk makt. Det gör påvens åsikter viktiga och för varje liberal viktiga att bekämpa när de inskränker människors frihet och berövar dem deras värdighet.
Påven är katolska kyrkans överhuvud men hans mandat kommer inte från medlemmarna utan från en liten, sluten krets, konklaven, som utgörs av kyrkans kardinaler. Denna kyrkans innersta cirkel stänger in sig och meddelar sig med omvärlden med hjälp av röksignaler. Svart rök. Svart rök. Mer svart rök. Och så slutligen vit rök – habemus papam: vi har en påve. För de 1,2 miljarderna katoliker är det bara att foga sig i vad andra – denna grupp äldre herrar – bestämt. Så säger en otidsenlig och självfallet odemokratisk tradition. 
De senaste decennierna har sett religioner och religiösa företrädare flytta fram sina positioner. Det är ett hot mot det sekulära samhället – en av mänsklighetens viktigaste uppfinningar – och därmed i förlängningen mot demokratin. 
Demokrati innebär folkstyre. Antingen direkt eller indirekt, genom att folket utser sina företrädare. Religion är i stor utsträckning raka motsatsen, folket styr inte utan styrs. Av heliga texter, av heliga män.
I den katolska tidskriften Signum bemöttes texten både en och två gånger. Där tolkas texten som en begränsning av åsikt- och yttrandefriheten, för just katoliker, och de anser att just katoliker är en utsatt minoritet. Sydsvenskan skulle inte skrivit detsamma om islam eller judendomen hävdas det.

Det är fler som reagerat negativt; Biskop Antje Jackelén, Andreas Johansson Heinö, Paulia Neuding, för att nämna några. De irriteras av att religion utmålas som ett hot mot det sekulära samhället och att skriva detta passar inte en ledare i en liberal tidning.

Det intressanta är dock att ingen bemött att Katolska kyrkan är odemokratisk och därmed ett hot mot demokratin. Nej, hur skulle det kunna bemötas. Bättre att bli upprörda över att någon skriver "det sekulära samhället" och strunta i sakfrågan.

Sekularism bästa garanten för religiös tolerans

Den bästa garanten för religiös tolerans är, föga förvånande, sekularism. De som kritiserar oss som vill ha ett sekulärt samhälle glömmer ofta detta faktum, att om man vill ha verklig tolerans för religiöst oliktänkande så måste samhället vara så neutralt som möjligt. Människor med stark religiös tro är ofta intoleranta mot andra med annan tro.

Data kommer från World Values Survey. Om ni vill läsa mer om analysen så finns allt beskrivet på Pippa Norris blogg.
New survey evidence demonstrates a strong link between the strength of religiosity and religious tolerance, irrespective of the predominant type of faith in each society.
The 6th wave of the World Values Survey (conducted in 2010-2012) measured the strength of religiosity by asking respondents to place themselves on a 10-point 'importance of God' scale. The survey also asked people to agree or disagree (on a 4-point scale) with the statement 'The only acceptable religion is my religion'. The results below show the strong link between the strength of religiosity and faith-based tolerance. It is true that Muslim-predominant societies such as Qatar and Morocco turn out to be both highly religious and least tolerant of other faiths. Central Asian 'stans' are also intolerant. But some other highly religious Catholic and Orthodox societies are also moderately intolerant, exemplified by followers of the Apostolic Church in Armenia, Christians in Ghana, and Catholics in Poland and Mexico. By contrast the most secular societies under comparison also prove the most tolerant, such as Lutheran Sweden and Estonia, Catholic Spain, Protestant New Zealand, Buddhist South Korea.

"Den katolska kyrkan vill förtränga den manliga homosexualiteten men i själva verket existerar den i symbios med kyrkan"

Stefan Ingvarsson skrev insiktsfullt om katolicism och homosexualitet i gårdagens Sydsvenskan. Det är nog inte lätt att vara homosexuell i en så otillåtande miljö. Den katolske bloggaren Bengt Malmgren utvecklar ämnet ytterligare på Bengts blogg.

Folkhemsislam?

Muslimska Brödraskapets logga. Svärden ska
tolkas som kärlek och omsorg.
Muslimska Brödraskapet i Egypten har väldigt konstiga tankar om förhållandet mellan kvinnor och män. New York Times har en intressant artikel i ämnet.
“A woman needs to be confined within a framework that is controlled by the man of the house,” Osama Yehia Abu Salama, a Brotherhood family expert, said of the group’s general approach, speaking in a recent seminar for women training to become marriage counselors. Even if a wife were beaten by her husband, he advised, “Show her how she had a role in what happened to her.”
“If he is to blame,” Mr. Abu Salama added, “she shares 30 percent or 40 percent of the fault.”
Som ni kanske vet har Brödraskapet opponerat sig mot en FN-resolution ämnad att förbättra kvinnors situation i världen. Här är några saker de fruktar FN-resolutionen ska resultera i:
1. Granting girls full sexual freedom, as well as the freedom to decide their own gender and the gender of their partners (ie, choose to have normal or homo- sexual relationships), while raising the age of marriage.
2. Providing contraceptives for adolescent girls and training them to use those, while legalizing abortion to get rid of unwanted pregnancies, in the name of sexual and reproductive rights.
3. Granting equal rights to adulterous wives and illegitimate sons resulting from adulterous relationships.
4. Granting equal rights to homosexuals, and providing protection and respect for prostitutes.
5. Giving wives full rights to file legal complaints against husbands accusing them of rape or sexual harassment, obliging competent authorities to deal husbands punishments similar to those prescribed for raping or sexually harassing a stranger.
6. Equal inheritance (between men and women).
7. Replacing guardianship with partnership, and full sharing of roles within the family between men and women such as: spending, child care and home chores.
8. Full equality in marriage legislation such as: allowing Muslim women to marry non-Muslim men, and abolition of polygamy, dowry, men taking charge of family spending, etc.
9. Removing the authority of divorce from husbands and placing it in the hands of judges, and sharing all property after divorce.
10. Cancelling the need for a husband’s consent in matters like: travel, work, or use of contraception.
Kunde de inte bara sammanfattat alltihop med att säga att de inte gillar mänskliga rättigheter för alla? Jag ställer samma fråga som ställdes på Dagens Seglora häromdagen: ”Är internationella kvinnoorganisationer villiga att ge rum för den sorts verkliga pluralism som en sådan [muslimsk] annorlunda förståelse av mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter måste innebära?” Är de villiga till det är det ett svek utan motstycke.

Apropå titeln: Begreppet "folkhemsislam" är myntat (såvitt jag vet) av Mattias Gardell för att beskriva Muslimska Brödraskapet. Jag tycker det är ett mycket missvisande begrepp.

"Vatikanen har banker, tidningar och advokater för att bevisa det"

17 mars 2013

"The girl had kaleidoscope eyes"

Detta klipp från Real Time with Bill Maher är kul, men ger också en bra bild av skillnaden mellan subjektiva upplevelse och vetenskap. Läs mer om Newsweek artikeln här.

Satans matematiker

16 mars 2013

En fundering för mycket

Lördagssamtalet: Dawkins och Law

Stephen Law leder ett samtal med Richard Dawkins som kretsar kring vetenskapens gränser och relationen mellan vetenskap och filosofi. Gudar, religion och religiösa skolor diskuteras också. Samtalet är 43 minuter, därefter publikfrågor.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se