30 apr. 2013

Tro kan förflytta berg - eller i alla fall tanter

Får endast missionerande antiteister stanna?

Gårdagens huvudledare i DN berörde migrationsverkets asylprövning av de som konverterat till kristendomen under sin tid i Sverige. Processen är inte rättssäker. DN skriver:
Det är rimligt att den som uppger sig ha konverterat blir ingående granskad. Att denne får svara på frågor om skälen till sin omvändelse, att församlingspräster och -medlemmar får vittna om konvertitens engagemang. Religionsbyte ska givetvis inte kunna anföras som asylskäl hur som helst av personer som inte ser någon annan möjlighet att få uppehållstillstånd. Men misstanken om det kan finnas människor hos vilka omvändelsen inte är 100-procentigt ”genuin” får inte leda till att Migrationsverket slarvar och tar lätt på riskerna med att skicka konvertiter till Iran.
Uppenbarligen försöker Migrationsverket utreda om det är en riktig kristen ™ det är fråga om. Man undrar om de tolkande kristna som ser religion som ett språkspel skulle klassas som kristna enligt verkets bedömning.

Gränsdragningsproblemet gäller dock inte bara för kristna. Kan det vara så här Migrationsverket hanterar en asylansökan från någon som blivit ateister i Sverige?
- Vilket är skälet till din gudlöshet?- Jag läste böcker, funderade och insåg att det saknas tillräckliga belägg för att tro på någon gud.
- Har du någon som kan vittna om din övertygelse?- Nej, inte mer än jag slutat vara praktiserande muslim, gå till moskén och så. Det är ett personligt och intellektuellt ställningstagande.
-A-ha! Då skickas du tillbaka till Iran. Du är en svag ateist, endast missionerande antiteister med en stark ateistisk övertygelse får uppehållstillstånd.
Det är ingen bra idé att myndighetsutövning bygger på en bedömning av en persons tro eller otro. Sverige borde inte skicka tillbaka asylsökanden till länder där konvertering eller otro är straffbart, eller där staten inte bekämpar våld mot livsåskådningsminoriteter.

Musik

"Homohatet växer i Uganda"

Från Svenska Dagbladet:
 För fyra år sedan startade vågen av våldsam homofobi i Uganda. Frank Mugishas vän blev mördad, själv hamnar han i fängelse om en ny ”antihomolag” går igenom.


Frank Mugishas Sverigebesök är av högst praktisk natur. Han går en fyradagars säkerhetskurs för politiska aktivister. Som ordförande för Smug, Ugandas paraplyorganisation för sexuella minoriteter, är risken för att bli attackerad ständigt närvarande.
[...]
Ugandas parlament kan när som helst klubba igenom en lag som ger dödsstraff för ”återfallsbrottslingar” i homosexualitet och för hiv-positiva, och som gör det straffbart att inte ange homosexuella. Talmannen Rebecca Kadaga har ömsom skjutit upp omröstningen, ömsom utlovat den.
[...]
Enligt Frank Mugisha och andra människorättsaktivister är det ugandiska lagförslaget en direkt följd av inflytandet från amerikanska evangelister. Främst utpekas frikyrkoledaren Scott Lively, som kom till Uganda 2009. Här vann han brett gehör för sina kriminaliseringskrav och teorier om att ”bota” homosexuella.
– I USA lyssnar ingen på dem, så de flyttar sin homofobi till Afrika. Innan evangelisterna kom var jag öppen för min familj och vänner. Visst fanns det homofobi tidigare, men inte så aggressiv, säger Frank Mugisha.
Samtidigt som det blivit lättare att leva med en annan läggning än den heterosexuella i västvärlden, har det alltså blivit värre för afrikanska hbt-personer.
– Ja, men det kan slå tillbaka globalt. Om hatpredikanterna inte stoppas i Uganda kommer de att fortsätta till andra länder. De vill visa världen att det går att bota homosexualitet, och genom hårda lagar tvingar de hbt-personer att säga att de botats, säger Frank Mugisha.
Många ugandier ser homosexualitet som en ”import”, som västerländska regeringar nu i kolonialistisk anda försöker tvinga dem att acceptera. Det ironiska, menar Frank Mugisha, är att de i sitt homohat åberopar västerländsk religion och koloniala lagar – och att det som i själva verket importeras är homofobin.

29 apr. 2013

Vad tror filosofer?

Filosoferna David Bourget och David Chalmers har genomfört en omfattande enkät om vad medarbetare vid 99 filosofiinstitutioner i engelskspråkiga länder tror på. Sean Carroll har förtjänstfullt sammanfattat deras resultat på sin blogg. Där finns även en länk till den omfattande rapporten för den vetgirige.

Nedan redovisas en delmängd av resultatet:
7. Frivilja: kompatibilism 59,1%; libertarianism 13,7%; ingen frivilja 12,2%; annat 14,9%.
8. Gudstro: ateism 72,8%; teism 14,6%; agnostisism/osäker 12,6%.
10. Kunskap: empiricism 35,0%; rationalism 27,8%; annat 37,2%.
14. Metaetik: moral realism 56,4%; moral anti-realism 27,7%; annat 15,9%.
15. Metafilosofi: naturalism 49,8%; icke-naturalism 25,9%; annat 24,3%.

Det finns en gräns

Karl-Johan Karlsson skriver i dagens GP en krönika om Svenska kyrkans otydlighet och osäkert i trosfrågor - Helvetet borde avskaffas:
Visst, Svenska kyrkan ska förstås inte bokstavstolka Bibeln, men det finns en gräns för hur mycket man kan backa från sin grundidé utan att tappa trovärdighet. Ett bra exempel på det är synen på helvetet. Under avdelningen "Fråga prästen" ställer någon frågan "Finns helvetet?" och får det tydliga svaret att "Svenska kyrkan har inte "avskaffat" helvetet". Det blir därför väldigt intressant när en annan besökare undrar hur Gud kan skicka folk till helvetet. "För mig känns det väldigt konstigt hur en god Gud kan döma sina barn till helvetet", skriver signaturen Fredrik. Svenska kyrkans svar får mig att skratta högt. Jodå, helvetet finns - men ingen hamnar där, är svaret Fredrik får. Prästen Jesper skriver att det "inte är säkert att det finns några människor i helvetet. Där kanske är tomt?! Så tror jag att det är". 
Snälla Svenska kyrkan, om helvetet är tomt, då föreslår jag att ni i era böner framför önskemål om att denna uppenbarligen onödiga verksamhet går samma öde till mötes som glesbygdsverket och stängselnämnden, att helvetet helt enkelt stängs ned. Det känns som ett stort slöseri med djävulens kompetens att hans skärseldar ska gå på tomgång.
Karlsson är klok och inser att utträde ur Svenska kyrkan är det rätta, speciellt om man som han inte tror på gud.

"På islamisternas dödslista"

Från dagens Aftonbladet:
Fyra av hans vänner är fängslade, en har blivit mördad, själv anfölls han av knivbeväpnade män.
Nu gömmer sig bloggaren Ahmed Nadir i Sverige från våldsamma islamister i hemlandet.
– Jag kommer att bli dödad om jag åker hem, säger han till Aftonbladet.
[...]
Den 15 februari blev hans vän, bloggaren Rajib Haidar "hackad till döds". Han hittades död utanför sitt hem i Bangladeshs huvudstad Dhakka. Fem unga män knutna till en islamistgrupp har erkänt mordet.
En vecka senare kunde samma sak ha hänt Ahmed Nadir. Han var på väg till familjens hus från jobbet när två män på en motorcykel dök upp bakom honom. En av dem höll en lång kniv i handen. Men Ahmed Nadir lyckades värja sig. Grannarna rusade till hans hjälp.
– Det är ett under att jag inte blev skadad, säger han.
"Sårat religiösa känslor"
Några veckor senare greps fyra bloggare. De misstänks för att ha "sårat religiösa känslor", enligt en lag från 1860 som kan ge upp till tioårs fängelse.
Vad är det deras "brott" då?
Själv fick Ahmed Nadir många hot när han på sin Facebook skrev "om det här är islam då är jag inte muslim". Han syftade på förföljelsen av bloggarna. Några är uttalade ateister, andra inte. Det som de har gemensamt är att de vill att deras hemland ska vara sekulärt och tolerant.
Dödsstaff för hädelse
Konflikten mellan sekularister och fundamentalister har pågått länge i Bangladesh. Men det kulminerade i början av februari i år. Då föll domen mot Abdul Quader Mollah, generalsekreterare i det islamistiska partiet Jamaat-e-Islami. Mollah dömdes till 40 år i fängelse för att ha huggit huvudet av en poet, våldtagit en 11-årig flicka och skjutit 344 människor i samband med kriget 1971 då Bangladesh bröt sig loss från Pakistan.
Domen var för mild, ansåg många. Protesterna började i sociala medier, men så småningom samlades hundratusentals människor på Shahbag-torget i centrala Dhakka. Ahmed Nadir och de andra bloggarna anses vara centralfigurer i Shahbag-rörelsen.
Våldsamma islamistiska grupper vände sig mot demonstranterna. De kräver att hädelse förbjuds enligt grundlagen och att de som bryter mot lagen straffas med döden. Även deras demonstrationer samlade hundratusentals människor. En dödslista med namn på 84 sekulära bloggare, där Ahmed Nadirs namn är med, publicerades på flera sajter, berättar han.
"Regeringen blidkar islamisterna"
– Det handlar inte bara om olika syn på domen mot Mollah, utan vilket samhälle Bangladesh ska vara, säger Ahmed Nadir.
Bangladeshs premiärminister har sagt att hon inte vill förbjuda hädelse i grundlagen. Men Ahmed Nadir och de andra bloggarna ser gripanden som regeringens försök att blidka de högljudda islamisterna.
31 mars, när han var på resa i Europa, kom polisen hem till hans familj.
– Jag tror att de ville gripa mig för att mitt namn finns på fundamentalisternas lista som de har lämnat till regeringen, säger han.
Internationell uppmärksamhet
Händelserna i Bangladesh har väckt internationell uppmärksamhet. Den 2 maj planeras protester i flera storstäder i USA och Europa. Här i Sverige får Ahmed Nadir stöd av förbundet Humanisterna som leds av förläggaren Christer Sturmark och där före detta Abba-stjärnan Björn Ulvaeus är medlem.
– Vi kräver att han får asyl och att Sveriges regering markerar att man värnar religions- och yttrandefriheten, säger Bengt Westerberg, styrelseledamot i Humanisterna.
Livet rasar samman
Ahmed Nadir har svårt att sova om nätterna. Hans far fick stroke nyligen, hans fru har ansökt om skilsmässa, hans företag vräktes ur sina lokaler. Nu har han har bestämt sig för att söka uppehållstillstånd i Sverige.
– Hela mitt liv håller på att rasa samman, säger han.

Rationalitet

Dö, vattenapa, dö! #spaceape

Internet har sin tjusning. Guardian/Observer hade i förrgår en artikel om den sedan länge avvisade teorin om vattenapan (många av våra specialegenskaper, såsom tvåbenthet, stor hjärna och hårlöshet, kan förklaras av att människan evolverade i vatten...). Att hypotesen återigen gavs utrymme i media ledde till att Brenna Walks, dentalantropolog (!), frustrerat kontrade med - rymdapshypotesen!

Basic Arguments of the Space Ape Theory:
1. we have evolved big brains relative to our bodies because we don't need our bodies to move around in space.
2. we don't have much body hair because what would be the point of a few more follicles worth in 2.73 Kelvin (-270 Celsius)?
3. sinuses, far from being evolutionary spandrels, are little miniature internal space helmets.
4. our outsize eyes clearly show our relation to other species in space.
Samma trovärdighet, samma typ av historieberättande för att bekräfta teorin. Efter detta har det tweetats om rymdapor hela dagen igår på Twitter. En väldigt rolig tråd att följa. Två exempel:


Rymdapshypotesen förklarar även tron på gudar!

Som någon i tråden påpekat är det här även en skarp parodi på den typen av historieberättande som är så vanligt i fältet som går under samlingsnamnet evolutionärpsykologi (som inte ska förväxlas med psykologi med evolutionär förståelse, eller vad man nu ska kalla den seriösa varianten). Kontroversen i det här fältet är av det slaget att Wikipedia nu låst den engelska informationssidan för ändringar... (den svenska sidan är lite ... tandlös)

Humanisterna stödjer bloggare i Bangladesh

Aftonbladet skriver om och har intervjuat den bangladeshiske bloggaren Ahmed Nadir.
Fyra av hans vänner är fängslade, en har blivit mördad, själv anfölls han av knivbeväpnade män. Nu gömmer sig bloggaren Ahmed Nadir i Sverige från våldsamma islamister i hemlandet.– Jag kommer att bli dödad om jag åker hem, säger han till Aftonbladet.
Nadir har fått stöd av Humanisterna för att få stanna i Sverige.
– Vi kräver att han får asyl och att Sveriges regering markerar att man värnar religions- och yttrandefriheten, säger Bengt Westerberg, styrelseledamot i Humanisterna.
Humanisterna har också författat ett öppet brev till Bangladesh ambassad:

Open letter to Embassy of Bangladesh

In January, 29 year old blogger Asif Mohiuddin was stabbed. In February, 35 year old atheist blogger involved in the Shahbag protests, Ahmed Rajib, was brutally killed. Islamists continue to threaten prominent bloggers and have called for the “execution of 84 atheist bloggers for insulting religion”.

Bangladesh is a non-religious parliamentary democracy that protects the right to free expression in its constitution. Hence, if a person claims to be an atheist, he or she has the same rights as other citizens. Rather than defend freedom of expression and protect freethinkers, the Bangladeshi government has arrested several bloggers, promised to pursue others, and shut down websites and blogs.

Freedom of expression, including to criticize religions, is a basic human right. Furthermore, Freedom of religion is not only the principle that supports the freedom of an individual to manifest religion but also the freedom to change religion or not to follow any religion.

We, the undersigned, condemn the attacks on and threats against atheist, secularist and freethinking bloggers and call on the Bangladeshi government to guarantee their safety, respect free expression and prosecute Islamists who threaten, attack and harm critics.

/ Swedish Humanist Association

28 apr. 2013

"Science is wonderful, science is beautiful - Religion is not"

I morgon har The Unbelievers premiär i Toronto. Lawrence Krauss och Richard Dawkins talar om filmen i CNN.

Moral och mode

Behövs gud för att människor ska vara moraliska? Måhända räcker det med en mänsklig vägvisare?

"Lallande idioter: vidskepliga, knappt mottagliga för boklig bildning"

"Lallande idioter: vidskepliga, knappt mottagliga för boklig bildning." "En liten gammaldags grupp dömd att inom kort försvinna helt."
Så menar Göran Skytte att Humanisterna beskriver troende kristna. Är det sant? Nej, men visst antyder vi att troende skulle må bra av träna logiska resonemang och läsa lite fler böcker; vi skriver det dock inte rakt på sak. Så där som politiskt aktiva skriver när de kritiserar andras åsikter, ni vet, Förstår inte alliansen att deras politik går ut över fattiga och gamla? eller Hur kan man stjäla så mycket pengar i skatt som socialdemokraterna vill göra? Precis som om motståndarna var imbecilla. Precis som om de inte fattade hur mycket elände de ställer till med.

Det som är normal retorik när man debatterar politik blir plötsligen väldigt känsligt när det gäller religion. Det här är en historisk rest. Religiösa är helt enkelt överkänsliga och ovana att bli emotsagda. Ledsen, Göra Skytte, men den tiden är över nu.
Religion dör inte, försvinner inte, i det moderna samhället. Men den förändras, utvecklas, antar nya och andra former.
Och på vilket sätt är detta inte religionens död? Försvinner tron på övernaturligheter, fasthållandet vid dogmer och den politiska påverkan i samma takt som den har gjort ett tag nu så kan religion gott vara kvar. Då är den komplett kastrerad och har övergått i det normala. Vad blir kvar? Lite psalmsång för gamla tanter på söndagar, begravningsadministration och vackra ceremonilokaler, till exempel. Resten tillhör hela samhället: kampen för alla människors lika värde och rättigheter, "själa"-vårdnad och sociala sammanhang, till exempel.

Vi vinner långsamt, administrerat av kyrkornas själva. Framtiden är vår.

Fantasi

27 apr. 2013

Rowan Atkinson is not amused

Som John Cleese säger, kanske är det som biskop Atkinson gör sig allra bäst.







Demonutdrivare och mycket mer

Det shamaner, medicinmän och katolska präster försökt göra - men misslyckats med - genom årtusenden, kan nu börja göras med modern vetenskap. Deep Brain Stimulation (DBS) kan förmodligen göra mycket mer än fördriva demoner om några år, t.ex. lindra alzheimers och kraftiga depressioner.

Teologi

26 apr. 2013

Katoliker gör också riktigt bra saker

Catholics for choice har kört denna annonskampanj under flera år. Just nu kan den ses på annonstavlor i Nairobi, Kenya. Kampanjen är en reaktion på att lokala biskopar propagerar att kondomer inte får användas.

Så länge vi är överens om de två sista punkterna, är de två första av mindre betydelse.

True facts about the duck

En kul sak med de här filmsnuttarna är att de tar upp verklig vetenskap. Här är en riktig favorit, om evolutionen av könsorganen hos ankor.

"Ska religion göra skillnad inför lagen?"

Carl Rudbeck recenserar idag en spännande bok på SvD.
Bör lagen vara lika för alla? Är det rimligt att olika regler gäller för troende och icke-troende? Ska en religiös övertygelse ge speciella rättigheter? Det ämnet diskuteras av filosofen och juristen Brian Leiter i boken ”Why tolerate religion?” 
Inga kepsar inomhus, tack.
Finns det några goda skäl att ge religionen en speciell status, att placera den i en skyddad verkstad, där de lagar och förordningar som gäller i det övriga samhället upphör att vara tillämpliga? Ska en ung sikh som av religiösa skäl alltid måste bära turban och vara försedd med en fickkniv få bära dessa insignier när han går till sin skola medan hans sekulära klasskamrat måste vara barhuvad och knivlös? Ska den som av religiösa skäl anser att man aldrig och under inga omständigheter får döda slippa värnplikt medan den som bara så där i största allmänhet tycker att värnplikten är ett slöseri med tid och pengar tvingas ta till vapen? 
Frågor som dessa kan mångfaldigas men de underställs sällan rigorös analys. Det känns brutalt och ofint att fråga varför troende ska ha rättigheter som ogudaktiga saknar. Att de troende kan peka på en passus i en uråldrig urkund som förbjuder en viss handling och kräver en annan, hur kan det vara ett giltigt skäl att bryta mot lagar som andra måste lyda? 
Dessa frågor tas upp av Brian Leiter, professor i filosofi och juridik vid University of Chicago, i Why tolerate religion? (Princeton University Press).
[...]
Leiter summerar sin bok så här: ”Ibland har de rätt som med hänvisning till sitt religiösa samvete vägrar att lyda lagen men det är helt oavhängigt frågan om de ska undantas från lagens tillämpning. Den här bokens argument är att principiell tolerans inte ger oss anledning till det. Tolerans är en dygd, både hos individer och stater, men dess selektiva tillämpning endast på religiöst troende är inte moraliskt försvarbart.”
Och så det obligatoriska avståndstagandet från religionskritiken som blivit så trendigt bland en viss falang inom humaniora på sistone. (En naturlig reaktion på den spektakulära framgång som religionskritiken haft de senaste åren, men ändå en väldigt tröttsam ryggmärgsreflex att möta.)
Om jag ovan givit intrycket av att ”Why tolerate religion?” skulle vara en religionsfientlig bok så har jag varit orättvis. Här finns inget av den ofta lite barnsliga glädje att fritt få häda kristendomen och smäda de troende som kännetecknat flera på sistone hyllade författare. I stället är boken kliniskt resonerande: den ser på religionen utifrån och behandlar den som vilket annat metafysiskt och moraliskt tankesystem som helst.
Så boken är speciellt bra för att den visar särskild hänsyn till religion - vilket enligt boken inte är moraliskt försvarbart? Jaja, resten av recensionen är i alla fall väldigt läsvärd.

Antikrist neutraliserad

Några Chilenare har gjort det som behövde göras. Från AP:
SANTIAGO, Chile -- Chilean police on Thursday arrested four people accused of burning a baby alive in a ritual because the leader of the sect believed that the end of the world was near and that the child was the antichrist.
The 3-day-old baby was taken to a hill in the town of Colliguay near the Chilean port of Valparaiso on Nov. 21 and was thrown into a bonfire. The baby's mother, 25-year-old Natalia Guerra, had allegedly approved the sacrifice and was among those arrested.
"The baby was naked. They strapped tape around her mouth to keep her from screaming. Then they placed her on a board. After calling on the spirits they threw her on the bonfire alive," said Miguel Ampuero, of the Police investigative Unit, Chile's equivalent of the FBI.
Authorities said the 12-member sect was formed in 2005 and was led by Ramon Gustavo Castillo Gaete, 36, who remains at large.
"Everyone in this sect was a professional," Ampuero said. "We have someone who was a veterinarian and who worked as a flight attendant, we have a filmmaker, a draftsman. Everyone has a university degree. "
Police said Castillo Gaete, the ringleader, was last seen traveling to Peru to buy ayahuasca, a hallucinogenic brew plant that he used to control the members of the rite.
Nu förväntar man sig att alla kristna tar avstånd från detta så det inte börjar verka som att kristendomen är en våldsam religion. Eller vänta, nej, det förväntar man sig nog inte alls - det här var ju bara galningar. Att det var just en religiös sekt är en tillfällighet. Det handlar egentligen om makt, politik och utanförskap, det vet ju alla. Religion är kärleken i en kärleksfull värld. Därför behövde antikrist dö.

25 apr. 2013

Glad DNA-dag !

We wish to suggest a structure for the salt of deoxyribose nucleic acid (D.N.A.). This structure has novel features which are of considerable biological interest. [...]
This structure has two helical chains each coiled round the same axis (see diagram). We have made the usual chemical assumptions, namely, that each chain consists of phosphate diester groups joining b-D-deoxyribofuranose residues with 3′,5′ linkages. The two chains (but not their bases) are related by a dyad perpendicular to the fibre axis. Both chains follow right-handed helices, but owing to the dyad the sequences of the atoms in the two chains run in opposite directions.
Citatet är från artikeln Molecular Structure of Nucleic Acids - A Structure for Deoxyribose Nucleic Acid av Watson och Crick vilken publicerades, ihop med andra för genetiken betydande artiklar, den 25 april 1953 i tidskriften Nature. Idag är det 60 år sedan denna banbrytande publicering.

"Richard Dawkins named world's top thinker in poll"

The Guardian förklarar utnämningen, som gjorts efter en omröstning hos brittiska Prospect, så här:
When Prospect magazine listed Britain's leading public intellectuals in 2004 and invited readers' votes, it was Richard Dawkins who emerged as No 1. Nine years on, the biologist, author and campaigner has bettered that by topping its "world thinkers" rankings, beating four Nobel prize winners (and another contender regarded as certain to receive one soon [de menar fysikern Peter Higgs]) in a poll based on 65 names chosen by a largely US- and UK-based expert panel. [Fler än 10 000 röster från 100 länder]

Det är in imponerande lista Prospect har tagit fram. Här är topp 5:
1. Richard DawkinsWhen Richard Dawkins, the Oxford evolutionary biologist, coined the term “meme” in The Selfish Gene 37 years ago, he can’t have anticipated its current popularity as a word to describe internet fads. But this is only one of the ways in which he thrives as an intellectual in the internet age. He is also prolific on Twitter, with more than half a million followers—and his success in this poll attests to his popularity online. He uses this platform to attack his old foe, religion, and to promote science and rationalism. Uncompromising as his message may be, he’s not averse to poking fun at himself: in March he made a guest appearance on The Simpsons, lending his voice to a demon version of himself.
2. Ashraf GhaniFew academics get the chance to put their ideas into practice. But after decades of research into building states at Columbia, Berkeley and Johns Hopkins, followed by a stint at the World Bank, Ashraf Ghani returned to his native Afghanistan to do just that. He served as the country’s finance minister and advised the UN on the transfer of power to the Afghans. He is now in charge of the Afghan Transition Coordination Commission and the Institute for State Effectiveness, applying his experience in Afghanistan elsewhere. He is already looking beyond the current crisis in Syria, raising important questions about what kind of state it will eventually become.
3. Steven PinkerLong admired for his work on language and cognition, the latest book by the Harvard professor Steven Pinker, The Better Angels of Our Nature, was a panoramic sweep through history. Marshalling a huge range of evidence, Pinker argued that humanity has become less violent over time. As with Pinker’s previous books, it sparked fierce debate. Whether writing about evolutionary psychology, linguistics or history, what unites Pinker’s work is a fascination with human nature and an enthusiasm for sharing new discoveries in accessible, elegant prose.
4. Ali AllawiAli Allawi began his career in 1971 at the World Bank before moving into academia and finally politics, as Iraq’s minister of trade, finance and defence after the fall of Saddam Hussein. Since then he has written a pair of acclaimed books, most recently The Crisis of Islamic Civilisation, and he is currently a senior visiting fellow at Princeton. “His scholarly work on post-Saddam Iraq went further than anyone else has yet done in helping us understand the complex reality of that country,” says Clare Lockhart, co-author (with Ashraf Ghani) of Fixing Failed States. “His continuing work on the Iraqi economy—and that of the broader region—is meanwhile helping to illuminate its potential, as well as pathways to a more stable and productive future.”
5. Paul KrugmanAs a fierce critic of the economic policies of the right, Paul Krugman has become something like the global opposition to fiscal austerity. A tireless advocate of Keynesian economics, he has been repeatedly attacked for his insistence that government spending is critical to ending the recession. But as he told Prospect last year, “we’ve just conducted what amounts to a massive experiment on pretty much the entire OECD [the industrialised world]. It’s been as slam-dunk a victory for a more or less Keynesian view as one can possibly imagine.” His New York Times columns are so widely discussed that it is easy to overlook his academic work, which has won him a Nobel prize and made him one of the world’s most cited economists.
Första kvinnan på listan hittar vi på plats 15: författaren Arundhati Roy.

Så vad är detta, ännu en internetomröstning? Njae, mer en omröstning bland brittiska intellektuella som läser Prospect om vem de anser vara den som påverkat debatten mest. Hur intressant man tycker listan är har förmodligen mest att göra med hur intressant man tycker brittiska intellektuella som läser Prospects åsikt är. Att de gillar halvgalna kontroversiella tänkare visas av att filosofen
Slavoj Žižek är nummer sex på listan. De gillar också vetenskap; på 10-i-topp hittar man fyra Nobelpristagare. AC Grayling filosoferar i Prospect om hur betydelsefulla de här intellektuella egentligen är.

Bostonbombaren var arg att islam skildras som en våldsam religion

Från New York Times.
Elmirza Khozhugov, 26, the ex-husband of Tamerlan Tsarnaev’s younger sister, Ailina, said that Tamerlan Tsarnaev had been enamored of conspiracy theories, and that he was also concerned by the wars in the Middle East. 
“He was looking for connections between the wars in the Middle East and oppression of Muslim population around the globe,” Mr. Khozhugov said in an e-mail. “It was very hard to argue with him on themes somehow connected to religion. On the other hand, he did not hate Christians. He respected their faith. Never said anything bad about other religions. But he was angry that the world pictures Islam as a violent religion.”
Jo, det måste känts frustrerande.

Upprop för yttrandefrihet i Bangladesh framskjutet

Uppropet för tanke- och yttrandefrihet i Bangladesh är framflyttat till den 2 maj.

I går kollapsade en fabriksbyggnad med åtta våningar i Dhaka. För tillfället rapporteras om 160 dödade arbetare och tusentals skadades. I dag är det sorgedag i Bangladesh och de som arrangerat demonstrationer för yttrandefrihet utanför ambassader och konsult vill inte störa arbetet där.

I byggnaden, som kollapsade, fanns en stor marknad och fem textilfabriker. I dessa tillverkades billiga kläder till västerländska klädföretag. Detta faktum väcker frågan om en helt annan solidaritet till arbetarna som syr de kläder vi bär. Arbetare behöver ha en säker arbetsplats, oavsett om den ligger i Borås eller Dhaka.

Coincidence? I think not

24 apr. 2013

Självmotsägelse

23 apr. 2013

För yttrande- och tankefrihet i Bangladesh

Anders Hesselbom har gjort en kortfilm för att uppmärksamma uppropet för yttrande- och tankefrihet i Bangladesh den 25:e april.

Upprop för yttrande- och tankefrihet i Bangladesh den 25:e april


Uppdatering: Stödaktionerna framflyttade till 2:a maj.

I Bangladesh har fyra ateister/fritänkare/sekulära bloggare arresterats för att de förolämpat islam. Våldsamma demonstrationer i landet kräver dödsstraff för blasfemi. På torsdag den 25:e april genomförs stödaktioner för de fängslade och till stöd för yttrande- och tankefrihet.

Bakgrund:
Den 15 februari i år mördades bloggaren Rajib Haider brutalt av en islamistisk mobb i Dhaka, Bangladesh. Haider hade varit med och startat en aktivistgrupp, bestående av mestadels yngre sekulära/ateistiska bloggare, som förespråkade att krigsförbrytare från Bangladesh befrielsekrig 1971 ställs inför rätta och får de hårdaste straff. (Under kriget begicks folkmord på minst en miljon människor.) Aktivistgruppen växte till en fredlig rörelsen efter mordet och dagliga demonstrationer började vid ett torg i stadsdelen Shahbag. Protesterna riktade sig främst mot islamistpartiet Jamaat-e-Islami och dess ledare, vilka kämpade på Pakistans sida i befrielsekriget.

En motrörelse startades av Islamistpartiet, med demonstrationer med 100.000 deltagare och partiet kräver nu att sharialagar införs, samt att dödsstraff för blasfemi skall införas i Bangladesh. Islamisterna har också upprättat en lista med 84 namn på ateistiska/sekulära bloggare vilka de hävdar har förolämpat islam och därför borde dödas. Många av dessa bloggare har skrivit om religion och ateism under flera år, men först nu har de blivit kända och en del av den offentliga debatten.

De stora demonstrationerna, som också innehöll krav på att dömda krigsförbrytare skall frisläppas, skakades landets sekulära och nationalistiska regering. För att lugna islamisterna arresterades fyra bloggare och flera bloggar har stängs ner. Andra aktivister har trakasserats och misshandlas och det finns uppgifter om att fler dödats i oroligheter på flera ställen i landet.

Aktiviströrelsen (Shahbag-protesten) är dock inte oproblematisk. Den förespråkar Bangladesh hårdaste straff, det vill säga dödsstraff, för krigsförbrytarna och de vill också förbjuda partiet Jamaat-e-Islami på grund av dess inblandning i folkmordet.

Två av de 84 bloggarna befinner sig i Sverige. En är svensk medborgare och bor permanent i Sverige. Hans föräldrar, som bor i Bangladesh, har trakasserats av islamister och hans blogg har stängts ner. Den andra var på resa när listan publicerades och vågar inte åka hem med rädsla för sitt liv. Hans familj har tagit avstånd från honom för att minskar risken att utsättas för våldshandlingar.

På torsdag den 25:e april genomförs demonstrationer, för yttrande- och tankefrihet i Bangladesh, på flera platser i Europa och USA. Hjälp till att uppmärksamma värdet av yttrande- och tankefrihet, via bloggar och andra sociala medier under torsdagen.

Taggar: #DefendDissent #HumanistSolidarity
Det är fritt att använda delar eller hela denna text för detta ändamål.

Länkar:

Människan leker Gud

22 apr. 2013

Pingviner - perfekt anpassade till sin livsmiljö efter några miljoner års evolution



Eller så är det intelligent design. I vilket fall, här är ett brev till evolutionen från pingvinerna.

Dear Evolution,
Let’s start with the wings: did you really have to turn them into flippers? Don’t get us wrong—we appreciate the swimming and diving talents. But couldn’t you have come up with some kind of compromise so that we could still fly? Maybe a 2-in-1 special, a wing/flipper hybrid? After all, there are fish that can fly. Some squid can fly. And they don’t even have feathers. We know we’re not alone in being flightless, but you made ostriches, emus and cassowaries total badasses, what with their powerful legs and deadly claws. We’re more like large tuxedoed kiwis.
At least kiwis get to roam lush New Zealand. We’re stuck on the coldest, driest, windiest continent on the planet. We live in Earth’s deep freezer—way at the back, with the pack of peas encrusted in ice. Speaking of ice, where are our retractable keratin crampons? That doesn’t seem like a particularly complicated adaptation. You showed a lot of foresight with snowshoe hares and you found the time to decorate gecko feet with bazillions of sticky microhairs. Can we get a little traction too? We’re pretty good at waddling, but we still slip and fall over—a lot.
Finally, there’s the matter of our voices. There seems to be something of a musical imbalance in the bird world. Thrushes, finches, warblers, Lyrebirds and the like—you gave them all your acoustic gifts. What about the rest of us? Considering that we live somewhere so barren—where the only ambient sounds are calving glaciers, furious frigid gusts and the creepy distended whistles of Weddell seals—it would be really nice to entertain ourselves with some songs. Unfortunately, our best attempts at melody sound like a car struggling to start.
We may live at the bottom of the world but we think it’s time you moved us to the top of your priority list.
Sincerely,
Emperor Penguins

IFiS:s rasistiska dokument

Islamiska Förbundet (IFiS) är en har ett oklart förhållande till rasism och antisemitism. Efter att Omar Mustafa hade avgått skrev det ett svar på kritiken mot dem. I det kan man läsa:
Vi har även arbetat emot alla former av rasism oavsett vem den riktas emot och oavsett vem som står för den. Med detta sagt förnekar vi inte att det existerat fall där vi omedvetet bjudit in gäster som tidigare har uttalat sig på ett sätt som är oförenligt med våra värderingar och vår människosyn. Detta beklagar vi. Vi har tagit oss an dessa brister redan då och det finns säkerligen kvar att göra men att påstå att vi inte tar tillräckligt avstånd från antisemitism är befängt och osant.
Detta låter som en klockren formulering. Om de lever upp till den. Det är därför förvånande att de dagen efter publicerar en insändare på sin hemsida där man kan läsa:
För det andra så har både S-ledningen och privatorganisationen Expo begått förtal när de har anklagat de av IFIS inbjudna talarna för att vara antisemiter eller för att ha uttalat sig antisemitiskt.
En insändare är inte förbundets officiella ståndpunkt, men den gör det ändå uppenbart att alla aktiva i förbundet inte är överens om att det som gjorts var fel. Vilket även var uppenbart i förra veckans Debatt i SvT. Det kanske inte är underligt att alla aktiva inte ändrat åsikt. Islamiska Förbundet gjorde det först för en dryg vecka sedan. Innan dessa hade de hårdnackat försvarat sig.

Det var också för en dryg vecka sedan de plockade bort en räcka filer från sin hemsida, utan att kommentera varför det gjordes. Filerna sas vara en del av förbundets elektroniska arkiv. En av dessa filer var en teologisk genomgång av Jerusalems status i Islam av dr Abdel Haleem Eweis, professor i Islamisk kultur och historia. I dokumentet, vilket försetts med förbundets logotyp och publicerats i april 2009, kunde de som besökte IFiS:s hemsida läsa följande judehatiska stycken:
Därtill är muslimerna förpliktade att försvara alla religiösa platser vart de än är eftersom muslimer är den bästa och mest hederliga nation som skapats bland mänskligheten. Detta är sannerligen ett stort ansvar jämfört med judarnas attityd mot profeterna genom historien, de har beskrivit i koranen, samt i både gamla och nya testamentet som mördare av profeter, ormars söner, de förbannade och de förkastade eftersom deras misstro till många profeter. Pågrund av detta kan denna nation inte vara kapabel att ta sig an detta uppdrag.
[...]
Detta är en sann och uppriktig attityd hos alla muslimer gentemot Jerusalem och detta visar deras värdering och respekt för profeterna och deras heliga platser som en enorm historiskt och religiöst ansvar. Motsatt denna ädla attityd har judarna varit ohyfsade samt aggressiva mot alla profeter. De har ändrat och deformerad alla sanna läror och bibelns texter. Muslimer över hela världen känner detta ansvar eftersom muslimer har beordrats att försvara alla profeters arv och de måste kämpa mot varje judiskt försök att deformera och förfalska sanningen.
Att beskriva judar på detta sätt är antisemitiskt. Det är fientligt mot judar och det sprider rasistiska fördomar. Hur ett förbund som utger sig för att jobba mot rasism, kan tänka sig att sätta sin logotyp på detta dokument och ha det tillgängligt på sin hemsida under fyra år är ofattbart. Var det ett stort misstag, förstår de inte konsekvenserna av negativa stereotyper och ett tydligt vi-och-dom-tänkande för uppkomsten av rasism eller är det en dokument som säger något om IFiS:s tankevärld, men inte rumsrent längre?

Tills dess Islamiska Förbundet förklarar hur de förhåller sig till detta dokument idag, är det inte befängt att påstå att de inte inte tar tillräckligt avstånd från antisemitism. Det är högst rimligt, eftersom förbundet legitimerat rasism med sin logotyp och upplåtit sin hemsida till att sprida detta.

Fotnot: När dokumentet publicerades var riksdagsledamoten Abdirizak Waberi (M) ordförande för IFiS. Idag är Waberi Vice president för Federation of Islamic Organisations in Europe.

Ihålig historia

21 apr. 2013

Värre än hästköttskandalen

Niklas Orrenius har skrivit ett långt reportage om meningsmotsättningarna inom Svenska kyrkan - Kyrkans vägval, en smutsig strid. Denna lilla betraktelse från en kyrka på Öland ger en bild av livet i kyrkan:
Inne på pastorsexpeditionen intill kyrkan rotar Dag Sandahl irriterat efter oblater, de tunna kex som kyrkan använder som nattvardsbröd.
Han ska snart hålla gudstjänst för de gamla på Åkerbohemmet. Vin finns – men var är nu brödet?
Dag Sandahl hittar ett rör och vänder upp och ner på det. Några smuliga oblater trillar ut – men det är fel sort.
– Jag är inte övertygad om att de där oblaterna är bundna till Kristi närvaro, säger prästen och fortsätter leta.
För några veckor sedan läste Dag Sandahl innehållsförteckningen på ett oblatpaket: ”Potatisstärkelse, rismjöl, guarkärnmjöl…” Vad nu, tänkte han, nattvardsbröd ska ju vara ”av finaste vete”!
– Det är värre än hästköttskandalen det här. Bröd är ju vete, det vet man ju.
Förklaringen till att vetemjölet utelämnats är att Svenska kyrkans oblater ska vara glutenfria. Dag Sandahl köper inte det argumentet. Han har hittat oberoende oblatbagare som använder avgluteniserat vete.
Till slut finner han de rätta oblaterna, och vi åker i väg till Åkerbohemmet.

Skandal att Mustafa får gå när Weiderud sitter kvar

Den verkliga skandalen i historien kring Omar Mustafa är att Peter Weiderud, ordförande i Socialdemokrater för Tro och Solidaritet (som tills nyligen hette Broderskaparna) fortfarande sitter kvar. Om ni undrar om hur väl Socialdemokraterna verkligen står upp för alla människors lika rätt och lika värde så fundera på den här faktagenomgången, från en debattartikel i DN i onsdags av Fredrik Malm, Utrikespolitisk talesperson i Folkpartiet. Varför får Weiderud sitta kvar när Mustafa fått gå, när anklagelserna faktiskt är värre gentemot Weiderud?
Redan för sju år sedan uppmärksammades på DN Debatt (12/11 2005) att Broderskaparna och S-studenter samarbetade med Azzam Tamimi, alltså samma person som Islamiska Förbundet bjudit in i år. Tamimi var redan då känd för att uppmuntra till självmordsattacker och för att stämpla muslimer som vill reformera islam som förrädare. Han hade också under ett seminarium i Cambridge försvarat hustrumisshandel med motiveringen att arabiska kvinnor ber om att bli slagna av sina män.
Broderskaparna och S-studenter organiserade åtta seminarier i projektet med Tamimi. Alla invändningar som fördes fram besvarades med samma mantra om att kritiken var islamofobisk.
I maj 2006, ett halvår efter debatten om Tamimis besök tillägnades Weideruds organisation ett helt avsnitt av SVT Uppdrag Granskning. Orsaken var Broderskaparnas alltmer intima samarbete med det Muslimska brödraskapet. I programmet höll förbundssekreterare Ola Johansson högläsning ur Sayyid Qutbs skrifter för SVT:s reporter. Sayyid Qutb var, och är fortfarande, en av de viktigaste ideologerna för den omtolkning av jihadbegreppet som extremister åberopar för att motivera terrorism i islams namn, och som godkänner våld mot muslimer som inte delar islamisternas tolkning av Islam.
Sayyid Qutb var totalitär, reaktionär och avskydde liberal demokrati. Men enligt Peter Weideruds organisation är det Muslimska brödraskapet ett moraliskt rättesnöre för den muslimska världen.
Kritik har också förts fram vid andra tillfällen, till exempel när Broderskaparna strök skrivningar om homosexuellas rättigheter i ett manifest riktat till muslimska socialdemokrater.
År 2006 höll Broderskaparna möte med en ledande företrädare för Hamas som besökte Sverige. Hamas är det muslimska brödraskapets gren i Palestina och har upprättat diktatur på Gazaremsan. Nyligen stoppades Gaza Marathon då Hamas inte accepterar kvinnliga löpare. Även när Hamas bjöds in framfördes kritik (DN Debatt 5/5 2006).
Vid ett annat tillfälle bjöd Broderskaparna in den internationellt ökände antisemiten Gilad Atzmon till Sverige för att hålla föreläsning. Atzmon har bland annat försvarat David Irving, som förnekar att några judar överhuvudtaget gasades ihjäl. Att bjuda in en sådan extremist är vettlöst, men Broderskaparna ryckte på axlarna åt den kritik som Svenska kommittén mot antisemitism förde fram.
När Weiderud skriver att det endast är Omar Mustafa som beskylls för att inte klara rågången mot antisemitism så förtiger han all den kritik som förts fram mot Broderskaparna.
Så varför tvingades Omar Mustafa att avgå från partistyrelsen, medan Broderskaparna fortsätter att bjuda in extremister?
Ja varför? Det är väl inte så att Omar Mustafa bedömts med annan måttstock än Weiderud? Det är ett skamligt förfarande. Om Socialdemokraterna verkligen står upp för alla människors lika värde och lika rättigheter - och inte bara låtsas - då behöver de göra en vårstädning i sin religiösa gren och ge Weiderud foten. Någon jävla ordning ska det vara i ett parti.

(Historien om hur Broderskaparna gick från att vara ett förbund för kristna Socialdemokrater till att bli islamistkramare borde för övrigt någon skriva en avhandling om. En mycket märklig utveckling .)

I ny dräkt

Humanisterna har i samarbete med flera namnkunniga grafiker arbetat fram en nya och mera tydlig grafisk profil. Det slutgiltiga resultatet har skapats av Dan Jonsson, välmeriterad illustratör och grafisk formgivare, samt fd. professor vid Konstfackskolan. Nedan två exempel på hur det kan se framöver.

20 apr. 2013

En fritänkares död

I onsdags gick Thomas Anderberg bort, endast 57 år gammal. Anderberg var musik- och litteraturkritiker, författare och professor i praktisk filosofi i Uppsala. Han drabbades av en tumör i hjärnan som ändade hans liv på några månader. I påskas publicerade DN utdrag ur hans kommande bok om att summera livet:

När jag läste teologi i Lund kunde dessa föreställningar mindre framstå som obegripliga än ogenomtänkta. Varför ge upp så mycket av livet för att slinka ut som en droppe i oceanen? Varför begränsa sig så för att ingå gemenskap med en fadersgestalt som velat pröva ens loja­litet på så gemena grunder? Inte för att jag var så bra på att pressa gränser eller avnjuta syndernas lön, men jag var säker på att de för­sakelser som krävdes i religionens namn inte var värda priset. Och för många praktiska frågor återstod. 
För när allt kom omkring var det väl den personliga överlevnaden som var det väsentliga? Inte var väl jag, med alla mina drömmar och förhoppningar om ett rikt liv, intresserad av att pressas ur hela processen som en droppe i en ocean? Inte heller var jag betjänt av att renas bort från min hopstuvade personlighet till ett rättroget mähä som kunde ingå i den gemenskap jag ändå inte trängtade efter. Det liv jag önskade förlänga måste bygga på det jag odlat under tiden här på jorden. 
Och då uppkom genast andra bekymmer, som jag undrade över att få troende bekymrade sig över. För även om man nu accepterade idén om den kroppsliga döden som dörren till en annan värld så återstod ju frågan i vilket tillstånd man skulle överleva. Det var förstås lätt ifall man dog i sin krafts dagar, med alla sinnesförmågor i behåll. Men då var det förstås lämpligast att förebygga den senilitet som skulle förvandla det eviga livet till en sömngångarvandring. Eller fanns det kretsar också för de dementa? Eller för dem som olyckligtvis avlidit som spädbarn, eller som sönderstungits av psykiska sjukdomar som vanställt deras inre? Att hänga på sitt liv på så osäkra förutsättningar framstod som en alltför osäker satsning, också efter Pascals eller William James principer. 
En slutsats som fortfarande gäller, när jag sitter här i väntan på de avgörande svar som ska ges i morgon, den här gången på frågor jag inte velat ställa.

Thomas Anderberg deltog i ett av Filosofiska rummets allra bästa program. I det diskuterades och kritiserade han, tillsammans med PC Jersild och Maria Küchen, Dawkins Illusionen av Gud. Ett program som är obligatoriskt för alla religionskritiker.

Lyssna: Den nya ateismen

Lidande

19 apr. 2013

Troende tassar runt frågan om Omar Mustafa

En red herring har blivit ett missat mål i debatten om Omar Mustafa. Frågan om hur socialdemokraterna ska förhålla sig till en styrelsesuppleant som bereder väg för antisemitism, förvandlades snabbt av broderskapsrörelsen till en fråga om hur S hanterar en muslim. Broderskapsrörelsen är väldigt noga med att religiösa ska hålla religiösa bakom ryggen, så denna red herring - behandlingen av en individ som är muslim - var viktig att få ut. Med fokus på synen på muslimer kan Nalin Pekgul riva ner påståendet att Omar Mustafa på något vis skulle representera svenska muslimer, och att det är det som är problemet. Pekgul skriver en bra och tänkvärd text, men den träffar inte det ursprungliga problemet och orsaken till debatten. Och vips så slipper vi diskutera sakfrågorna, som t.ex: Bakar verkligen judar osyrat bröd av ritualmördade kristna? Och ska en suppleant för partistyrelsen ge en röst i Islamiska Förbundet åt dem som hävdar sådant? Även det får gärna Pekgul och broderskapsrörelsen tycka till om, vilket faktiskt går att göra helt utan att tillskriva Mustafa några antisemitiska åsikter. Vilka talare som bjuds in till Islamiska Förbundet, och hur det försvaras, kan diskuteras utan att smeta på någon åsikter som de inte har. Men kan det göras utan att religiöst motiverade åsikter blir kritiserade? Ursäkta uttrycket, "Gud förbjude".

Får islamister bestämma deltagare i SVT Debatt?

I gårdagens SVT Debatt handlade det om kaoset kring Socialdemokraterna och Omar Mustafa. Debattens vågor har gått höga på flera ställen och nu var det dags för en seriös och hård TV-debatt i frågan.

Hade man kunnat tro. Men fattades det inte någon part bland debattörerna? Var var alla de människor som invandrat till Sverige från muslimska länder som inte alls känner sig representerade av Omar Mustafas och Islamiska Förbundets islamism? Var fanns de kritiska rösterna med muslimsk bakgrund? Det finns ju många att välja på: Nalin Pekgul, Sara Mohammad och Bahareh Andersson, eller någon av imamerna Kashif Virk eller Emin Narozi, för att bara nämna några.

Så här berättar Sarah Mohammed, om hur hon blivit inbjuden och sedan av-inbjuden:
Nu vill jag berätta något om SVT-Dabatt bemötande/Eller kanske feghet/inställning:
I måndags ringde SVT-Debatt och frågade om jag är intresserad av att medverka vid SVT-Debatt om Omar Mustafa på torsdag.
Då svarade jag så här:
Med tanke på att jag har blivit dålig bemött av ert program tidigare är jag inte så pigg på att medverka men samtidigt brinner jag för frågan om hedersrelaterat våld, om politisk islams syn på kvinnor.
Om jag ska medverka har jag ett villkor:
Att ni inte får ringa mig i sista minuten och avbokar min medverkan. Det har hänt innan trots omplanering av mina andra planer.
Ja hon lovade mig absolut att de ska göra så men hon återkommer så fort de har kontaktat andra och bestämt sig om konceptet och då bestämmer de även om vilka ska få vara med. Men hon lovar inget nu. Ok jag förstår svarade jag.
De ringde inte tillbaka förrän igår och frågade igen om jag har fortfarande behållit kvällen till de eller inte? Och om jag var fortfarande intresserad av att medverka. Ja svarade jag, jag har behållit tiden för er och kan medverka men först måste jag få höra om 1- vilka som medverkar 2- Hur upplägget kommer att se ut 3- Vilka frågor kommer ni att ställa 4- Och hur mycket utrymmer kommer jag att få.
Hon tackade och frågade mig snälla vi har inte lyckats få ihop upplägget för att vi har inte fått ihop tillräckligt med bra personer än (jag rekommenderade även att de skulle ta kontakt med Bahare Andersson, Carina Hägg Eduardo Grutzky med mfl...)
kan jag få ringa dig imorgon kl 10:00 då har vi ett möte,(idag alltså) då tar vi beslutet om du ska vara med och jag lovar dig att ringa tillbaka till dig DIREKT efter vårt möte? Ok sa jag.
KL är 20:50 nu och programmet börjar om någon timme i Göteborg och de har inte ringt än!
Ska jag räkna detta som bara respektlös hantering och bemötande av SVT-Debatt eller
är det också feghet/inställning att inte låta mina åsikter höras i denna viktiga fråga?Vad tycker ni?
(Ironiskt vill jag även fråga ska jag hota de med den populära vidriga retoriken Islamofober mot mig med mitt efternamn Mohammad så fort det handlar om politisk islams kvinnosyn, synen på HBTQ och antisemitism? Då kanske hela media kåren springer för att be om ursäkt och höra vad har jag att säga i denna fråga?
Jag skulle kanske ställa Stefan Olssons relevanta frågor om Omar Mustafa och andra politiskt islams representanters kamp MOT kampen mot hedersrelaterat våld och mord: http://stefanolsson.nu/2013/04/18/nagra-saker-som-omar-mustafa-verkligen-har-glomt/
Det här berättade Bahareh Andersson på Facebook i går kväll om hur det gick till när hon blev avinbjuden.
OK nu har ni sett debatten om Omar Mustafa. Jag blev inbjuden till ”Debatt” i SvT idag kring Omar Mustafa "affären" men några okända krafter blockerade mitt framträdande så att jag kanske får uttrycka vad tycker på Debatt sidan i stället.
I morse blev jag uppringd av SvT som gärna ville att jag ska under parollen ”troende muslimsk feminist” delta i debatt ikväll. Jag har efter övervägande tackat jag på rätt så kort varsel. Jag omdisponerade mitt schema för att kunna delta. Det intressanta är att efter allt stök så ringde en person från debatt programmet kort innan jag ska ge mig i väg och be om ursäkt och säger att de tar tillbaka inbjudan. Anledningen var tydligen att en del av ”debattörerna” vägrade att debattera med mig som muslim. Det verkar tydligt att islamisterna kan diktera villkoren för ett debatt program. Så kära vänner detta var ett riktigt lågvattenmärke och en skandal på högsta nivå. Så kan det bli i dubbel moralens Sverige.
Islamistiska debattörer har alltså lyckats bestämma deltagarlistan på SVT Debatt på ett sätt som gjorde att de blev nästan de enda muslimska representanterna i programmet? De har lyckats dupera SVT Debatt så att det i princip stod "invandrade muslimer" mot "vita etniska svenskar" i studion? Sen kunde de lätt stampa ner alla motståndare med rop om "islamofobi" - till och med Expos representant - för det fanns nästan inga muslimer där som kunde säga emot dem. Detta är skamligt.

En progressiv muslim

Ordet progressiv verkar ha fått en ny betydelse av vissa debattörer senaste veckan. Omnia förklarar i filmen nedan vad progressiv vanligtvis betyder. Kortfilmen ingår i Irshad Manjis senaste projekt Moral Courage TV - vilka värderingar har du, vad gör du åt det.

Två till filmer har hittills publicerats:
Shelby är student i Texas och tog upp kampen för en omfattande sexualundervisning i sitt baptistsamfund.
- TJ var nynazist, men bröt sig loss och hjälper nu andra att också lämna den destruktiva rörelsen.

True facts about the sea pig

Korruption

18 apr. 2013

"Den arge muslimen är en mediekliché"

Johan Norberg ger i sin kolumn i Metro ett stickprov på viktiga data ur en aktuell bok.
Många vill spekulera fritt om muslimers värderingar. Då ska de akta sig för Doug Saunders angelägna bok The Myth of the Muslim tide, som i stället sakligt redogör för vad vi vet, utifrån statistik och intervjuer. Muslimers religiösa beteende skiljer sig inte mycket från de inföddas, och bara en liten minoritet går till moskén varje fredag. De tycker ofta att Koranen kan tolkas utifrån ett modernt samhälles värderingar. 
Den arge muslimen är en mediekliché. På det stora hela säger sig muslimska invandrare trivas med livet och uttrycker stort förtroende för demokratiska institutioner och det land de har kommit till – ibland större än vi som är födda här. Kanske inte så konstigt när många av dem har upplevt och flytt från förtryck. Och de fördömer hedersvåld i lika stor utsträckning som vi andra. 
Muslimers åsikter avviker främst när det gäller frågor om kvinnans plats i samhället, homosexualitet, sex utanför äktenskapet och pornografi, där majoriteten låter som kristdemokraternas högerflygel. Men de attityderna blir mer liberala ju längre de lever i ett västland. Hälften av de tyska muslimerna tycker nu att homosexualitet är acceptabelt och mer än var tredje fransk muslim är för abort.

Studier visar tyvärr att 6 procent av franska, tyska och brittiska muslimer anser att det kan vara rätt att använda våld för ett ”gott syfte”. Sådana siffror lyfts ofta fram för att räkna ut hur många potentiella terrorister vi har mitt ibland oss. Men då ska man veta att 9 procent av den icke-muslimska befolkningen i de länderna säger detsamma.
Läs hela kolumnen i Metro.

”Mustafa representerar inte Sveriges muslimer”

Nalin Pekgul går i dag ut i en Debattartikel och påpekar det självklara: att Omar Mustafa med sitt mörkerförbund inte representerar Sveriges muslimer. Hon riktar också stenhård kritik mot Peter Weiderud, ordföranden för Socialdemokrater för tro och solidaritet.
Jag är själv troende muslim och under mina 31 år som medlem i SAP har jag aldrig upplevt att jag måste välja. Jag var den första muslimen som kom in i Sveriges riksdag. Det är absurt att hävda att det socialdemokratiska partiet inte skulle tillåta troende muslimer att ha förtroendeuppdrag. 
Däremot har Stefan Löfven rätt när han säger att det är oförenligt att företräda Islamiska förbundet och samtidigt ha en ledande position för Socialdemokraterna. 
Anledningen är att Islamiska förbundet är en islamistisk organisation med starka kopplingar till Muslimska brödraskapet i Egypten. De strävar efter att införa sharialagar från 600-talet i muslimska länder och att den ska tillämpas på europeiska muslimer. Det skulle innebära att den kvinna i Sverige som vill kalla sig muslim samtidigt avsäger sig rätten att bestämma vem hon ska gifta sig med eller att kunna få vårdnaden om barnen efter en skilsmässa. 
Islamiska förbundet är alltså snarare att betrakta som en politisk organisation än som ett trossamfund. Därför har ordföranden för Socialdemokrater för tro och solidaritet, Peter Weiderud, helt fel när han på DN Debatt den 16 april hävdar att ”islamism är en politisk rörelse som söker översätta religiösa erfarenheter i muslimska majoritetssamhällen i ett politiskt program, precis som kristdemokratin i Europa”. 
Jag anser tvärt emot Peter Weiderud att alla demokrater bör ta avstånd från islamismen. Det är en totalitär politisk ideologi som vill utforma samhället efter månghundraåriga religiösa urkunder, begränsa kvinnors rättigheter och bestraffa homosexualitet med döden. 
Islamiska förbundets förra ordförande Abdirizak Waberi, som numera är riksdagsledamot för Moderaterna, bekände ärligt i programmet ”Slaget om muslimerna” att hans dröm är att leva i ett land där sharia styr. 
Omar Mustafa är mer diskret och uttrycker inte provocerande åsikter. Men den grundläggande frågan är inte vilka åsikter Omar Mustafa ger uttryck för. Det grundläggande är att det tvärtemot vad Peter Weiderud hävdade på DN Debatt den 16 april är oförenligt att samtidigt företräda två organisationer med så diametralt motsatta åsikter om hur samhället skall utformas.
[...]
I Sverige utgör de islamistiska muslimerna en minoritet. Men de är väldigt föreningsaktiva och kämpar målmedvetet för att deras organisationer ska uppfattas som breda muslimska rörelser. I själva verket uppfattas de av de flesta muslimer i Sverige som en liten och extrem religiös sekt.
 
För islamisterna måste det vara en stor seger när Peter Weiderud skriver på DN Debatt att Omar Mustafa företräder en stor väljargrupp och syftar på muslimerna. Vi andra muslimer känner oss omyndigförklarade när vi blir pådyvlade islamisten Mustafa som vår företrädare. 
Nalin Pekgul, sjuksköterska och fd riksdagsledamot (S)
 Läs hela artikeln på DN Debatt.

Islamofobi och användandet av olika måttstockar

Virtuellt vanhelgande

Gästinlägg av Henrik Ljungström.
_______________________________

Det nyligen släppta Bioshock: Infinite är ett spel som utspelar sig i den flygande staden Columbia i början av 1900-talet. Tidigt i spelet visar det sig att den bildsköna miljön förrädiskt täcker ett samhälle som präglas av religiös extremism och "den vita rasens överlägsenhet". Spelet har fått höga betyg av de flesta rescencenter, och erbjuder - precis som det ursprungliga Bioshock från 2007 - en historia där spelaren konfronterar snedvridna ideal som löpt amok och som dessutom är så finurligt berättad att inte ens spelaren själv kan vara säker på något förrän eftertexterna rullar (om ens då).

Spelsajten Kotaku rapporterar nu om en spelare som upprörts av spelets inledning, så till den grad att han ansåg det omöjligt att fortsätta spela utan att göra avkall på sin religiösa tro. Under spelets inledande minuter tvingas nämligen huvudpersonen, Booker DeWitt, döpa sig för att få komma in i staden Columbia. Breen Malmberg upplevde detta, för spelaren, påtvingade dop som blasfemiskt och han kände sig därmed tvungen att avsluta spelet innan det knappt hade hunnit börja. Därför begärde han att få sina pengar tillbaka, vilket han enligt egen utsago också fick.

Malmberg verkar inte vara emot innehållet som sådant; han menar dock att det borde funnits en möjlighet att komma undan dopet. Som jämförelse nämner han Call of Duty: Modern Warfare II, som innehöll en kontroversiell sekvens där spelaren (under täckmantel) tvingades delta i en terrorattack på en flygplats, vilket alltså innebar att man sköt ner civila. Spelskaparna insåg dock det minst sagt känsliga med sådant innehåll, och inkluderade därför möjligheten att helt enkelt hoppa över sekvensen. Ett liknande val borde även ha funnits i Bioshock: Infinite, menar Malmberg.

På ett sätt har han en poäng, men för mig belyser hans ståndpunkt framför allt ett narcissistiskt beteende som verkar blir allt mer vanligt, både på nätet och i samhället i stort. Att människor lätt blir förnärmade av de mest skilda företeelser är i sig inget nytt, och rätten att bli förnärmad är självklar. Men, man kan inte förvänta sig att allt och alla ska böja sig som strån i vinden så fort någon känner sig "kränkt"! Det religiösa trumfkortet har dock blivit så värdeladdat att många accepterar det utan eftertanke. Hade till exempel jag fått mina pengar tillbaka om jag hade klagat på att ett spel innehåller en sekvens där man som spelare äter en hamburgare, när jag själv är vegetarian?

Breen Malmberg har naturligtvis rätt att bli förnärmad av att han tvingas genomgå ett virtuellt dop, men vi andra har också rätt att tycka han är fånig. Samtidigt förvirrar det mig nämligen att han inte verkar ha något emot de otaliga virtuella dödsfall han kommer att ligga bakom. För att erbjuda perspektiv menar han att dopet i spelet är lika förolämpande för en kristen som det hade varit för en muslim att bli tvingad att spotta på Allah, vilket enligt samma logik förmodligen också hade varit värre än att bryta nacken av folk eller skjuta dem i bitar med hagelgevär. I våldsutövandet verkar Malmberg kunna skilja på sin egen person och den spelfigur han kontrollerar, men det virtuella dopet skulle alltså vara en omöjlighet för honom att (genom sin spelfigur) genomgå.

Djävulen finns i detaljerna, uppenbarligen.

Läs Kotakus artikel här.

Henrik Ljungström

17 apr. 2013

Nytt avsnitt av podcasten Radio Houdi: #42 - Tro på drakar, tro på Sean Banan, tro på YouTube


NYTT AVSNITT AV SKEP-HUMANISTISKA PODCASTEN RADIO HOUDI


En konsert med Imagine Dragons flyttade Radio Houdis liveinspelning en dag. En video med Sean Banan höll på flytta inspelningen en dag till.
Och VAD har Paolo Roberto med detta att göra? Ingen vet för det är dags för spretiga Radio Houdi igen!
Med kallsvetten rinnande efter pannan fick John och Anders igång allt tekniskt och vi kan presentera ett NYTT, gosigt och trevligt podcastavsnitt som du kan krypa upp med i soffan och njuta av i höstvåren.
Vad mer får ni höra John och Anders prata om? Jo, Johnny Lonn, whiskeyklubb på Google+, Boston-tragedin och efterföljande konspirationsteorier, yoga, Blachman, Omar Mustafa, scientologerna, Familjeliv och mycket mer.



"Dialog i vilket syfte?"

Staffan Gunnarson skriver på Newsmill - Dialog i vilket syfte? - och ställer rättmätiga frågor och ger goda tips till Omar Mustafa och Islamiska Förbundet. Ett utdrag ur artikeln:

Omar Mustafa säger i sitt avskedsbrev, efter att han lämnade partistyrelsen att ”Själv kommer jag fortsätta mitt arbete med den svenskmuslimska identiteten, mot rasismen i alla dess former och för en rättvisare nationell och internationell politik”. Innebär detta nu att först och främst möta de mer liberala och  reformvänliga muslimer som kan hjälpa till att förändra de oönskade hållningar, som Islamiska förbundet självt säger sig brottas med? [...] 
I fall man menar allvar med sina deklarationer, så finns stora möjligheter att visa detta i handling. Exempelvis vore ett alternativ till homofoba imamer, Qaradawi & Co, att bjuda in muslimska feminister och HBT-aktivister, som låt säga den kanadensiska muslimska författaren och journalisten Irshad Manji eller någon av de homosexualla imamer, som kämpar för ökad tolerans i islam, såsom Daayiee Abdullah i Washington DC eller Muhsin Hendricks i Kapstaden i Sydafrika. Bland andra den unge Saafi Annaz fann en fristad hos Hendricks, när han i sitt hemland Somalia riskerade stening för att han är gay. Trakasserierna mot honom i hans gamla moské ledde nästan till att han lämnade islam. Dialog med personer som dessa skulle kunna bidra mer positivt till utvecklingen av en svensk muslimsk identitet.

Vilka är Islamiska Förbundet

Det är inte helt lätt att förstå vilka Islamiska Förbundet i Sverige (IFiS) är. De framstår som en paraplyorganisation för muslimska föreningar och beskriver sitt syfte så här:
Förbundet syftar till att bevara och stärka den muslimska identiteten och närvaron i Sverige vilket möjliggör för muslimerna att, enskilt och i grupp, privat och offentligt, utöva sin religion och engagera sig positivt i samhällets olika funktioner. Förbundet vill vara ett naturligt stöd för den muslimska allmänhetens olika utmaningar och behov och samtidigt vara en samhällsnyttig aktör som utifrån en islamisk värdegrund arbetar för samhällets bästa.
På deras hemsida står det i stort ingenting om vad de menar med "islamisk värdegrund" eller vilken tradition inom islam de tillhör. Istället beskriver de sig som om de vänder sig till och arbetar för alla muslimer. Förbundets fd. ordförande och nuvarande riksdagsledamoten (M) Abdirisak Waberi sa 2009: "Islam har bara en tolkning".

Det har under gånga vecka hävdades att IFiS skulle ha kopplingar till Muslimska Brödraskapet, vilket förbundet bemötte:
[IFiS] är en självständig och demokratiskt uppbyggd organisation som utgår ifrån sina medlemmar och stadgar i all verksamhet och alla beslut, tvärtemot vad man i bland annat Expressen 2013.04.13 påstått om vår organisationsstruktur. Vi ”tillhör” alltså ingen utländsk organisation, utan är en svensk demokratisk ideell organisation.
Utifrån deras stadgar är deras självständighet dock inte helt självklar. Där framkommer det att Förbundet är en grundande medlem i Federation of Islamic Organisations in Europe (FIOE), och följer dess allmänna riktlinjer. Det står också att vid eventuell upplösning av förbundet skall tillgångar överlåtas till FIOE om inget annat uppges vid upplösningsbeslutet.

FIOE har hundra medlemsorganisationer spridda över Europa och på deras hemsida återfinns Europas muslimers fördrag. Det är ett allmänt hållet dokument utan några konstigheter, förutom att det konsekvent talas om alla muslimer. Det är uppenbart att denna organisation vill företräda och påskina att de talar för alla Europas muslimer. Ur fördraget kan vissa grundläggande värderingar utläsas. De tillhör sunniislam och har tydliga familjekonservativa värderingar:
Islam kräver jämlikhet mellan man och kvinna inom ramen för ömsesidig respekt och anser att ett liv är i balans när relationerna mellan man och kvinna harmoniserar med och kompletterar varandra. Den förkastar otvetydigt alla föreställningar eller handlingar som förringar kvinnor eller berövar dem deras lagliga rättigheter, oavsett en del vanor och traditioner hos en del muslimer. Islam tar starkt avstånd från uttnyttjande av kvinnor och behandlingen av dem som enbart objekt för åtrå.
Islam anser att en sammanhållen familj baserad på föreningen i äktenskap mellan man och kvinna är den naturliga miljön för att föda och fostra framtida generationer. Familjen är grunden till individens lycka och samhällets stabilitet. Således betonar islam betydelsen av att vidta alla steg för att stärka familjen och skydda den från allt som försvagar eller marginaliserar dess roll. [Mina understrykningar]
Detta visar att deras tolkning av jämlikhet utgår ifrån essentiella skillnader mellan könen. I kombination med att familjen (man och kvinna) tillskrivs ett stort värde, blir det ofrånkomligt att synen på homosexualitet och homosexuella blir komplicerad, för att inte säga djupt problematisk.

Det finns många uppgifter som kopplar ihop FIOE och Muslimska Brödraskapet, tre exempel. I Wall Street Journal (2005) citeras organisationens dåvarande ledare Ahmed al-Rawi: "We are interlinked with them with a common point of view. [...] We have a good close relationship." Pew Forum skriver i en analys (2010):
The large, national Muslim Brotherhood-affiliated organizations fall under the loose jurisdiction of the Brussels-based Federation of Islamic Organizations in Europe, an umbrella group founded in 1989 that represents Muslim organizations in more than two dozen European countries. [...] all of the Federation’s constituent organizations have similar goals and objectives: promoting Islam as a comprehensive way of life, strengthening the Muslim community in Europe and encouraging Muslims to participate in European society in order to promote Islamic causes.
En liknande uppfattningar framkommer i boken The New Muslim Brotherhood in the West av Lorenzo Vidino (2010), vilken citeras på bloggen Inslag. Även om det inte finns formella band mellan FIOE och Muslimska Brödraskapet, så är det uppenbart att de i stora delar har gemensamma mål, värderingar och ideologiska tankar.

Formellt verkar det inte finnas några hinder för IFiS att bryta med FIOE. Dock verkar det otroligt, eftersom deras syfte och mål är så väl överensstämmande. De idémässiga kopplingarna till Muslimska Brödraskapet framgår även av urvalet av talare som bjudits in av IFiS, t.ex. Azzam Tamimi, och av de dokument som de publicerat av på sin hemsida (men vilka togs bort i förra veckan). Bland författarna återfinns t.ex. Yusuf al-Qaradawi, intellektuell ledare för Brödraskapet.

Avslutningsvis vill jag vara lite mera spekulativ. Jag tycker mig uppfatta en hel del likheter mellan IFiS:s verksamhet och hur dess företrädare uttalar sig om muslimer och det "muslimska civilsamhället" med begreppet "folkhemsislamism" som myntades av Mattias Gardell (2005). Gardell beskriver denna rörelse, i vilken Muslimska Brödraskapet ingår, som en islamdemokratisk mittfåra med stora likheter med den skandinaviska modellen - en stark välfärdsstat och omgärdad av livliga folkrörelser, vilka fyller de flesta av medborgarnas behov. Om IFiS passar in i folkhemsislamism är det lätt att förstå varför de blivit så väl bemötta inom delar av Socialdemokratin. Speciellt inom den kristna delen av (S), vilka vurmar för en folkkyrka som skall komplettera välfärdsstaten och tillföra mening, andligkraft och svar de frågor en sekulär stat inte befattar sig med.

Utifrån Gardells resonemang och deras egna (och FIOE:s) dokument kan IFiS beskrivas som en delvis ideologisk och politisk organisation, en form av islamism, demokratisk islamism.
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se