31 maj 2013

Fredagsballaden: Staten gör slut med Religionen

"Att vägra ta en kvinna i hand är alltid en jämställdhetsfråga"

Från SVT Debatt:
Nyligen betalade Trollhättans stad ut skadestånd till en man som vägrade ta mig i hand. Samtidigt varnades jag för att ha brutit mot kommunens mångfalds- och jämställdhetsplan. Men är det verkligen mer exkluderande att vilja skaka hand på grund av uppfostran och tradition – än att vägra göra detsamma på grund av sin tro? I en demokratisk stat borde jämställdhet vara grundbulten, skriver Annika Wadsö, som i kväll deltar i Debatt i SVT1.
Jag har fått en skriftlig varning för att jag anses ha brutit mot diskrimineringslagen och arbetsgivarens mångfalds- och jämställdhetsplan. Det är en allvarlig reprimand – särskilt för någon som jag, som arbetar inom området integration.
[...]
I Sverige erbjuder vi religionsfrihet, och jag anser att religionsfriheten vad det gäller utövandemöjlighet är god i Sverige. Jag tycker däremot att jämställdhetsarbetet är mindre framgångsrikt – eftersatt i jämförelse.
 
Hur kön kan underordnas någonting är för mig en gåta. Alla jag känner föds med ett kön. Men ingen är född religiös. 
För mig är det självklart att i en stat som kallar sig demokratisk ska jämställdhet ses som den viktigaste grundbulten – diskvalificeras 50 procent av befolkningen förlorar vi alla på det. Därför kan integrationsfrågan inte diskuteras utifrån först och främst religiös hänsyn. Den behöver diskuteras utifrån jämställdhet och religionsfrihet.
Läs hela artikeln här.
 

Bible Man - the William Lane Craig of Science Fiction

Det ser ut som science fiction, det låter som science fiction, men är det inte något som fattas? Typ ... science?

Livets under

Brian Cox gillar inte att kallas ateist, "att definiera mig i termer av saker jag inte tror på skulle kräva en oändlig lista av substantiv". Han ser inte heller att det finns en nödvändig motsättning mellan religion och vetenskap.
As someone who thinks about religion very little — I reject the label atheist because defining me in terms of the things I don’t believe would require an infinite list of nouns — I see no necessary contradiction between religion and science. By which I mean that if I were a deist, I would claim no better example of the skill and ingenuity of The Creator than in the laws of nature that allowed for the magnificent story of the origin and evolution of life on Earth, and their overwhelmingly beautiful expression in our tree of life. I am not a deist, philosopher or theologian, so I will make no further comment on the origin of the laws of nature that permitted life to evolve. I simply don’t know; perhaps someday we will find out. But be in no doubt that laws they are, and Darwin’s theory of evolution by natural selection is as precise and well tested as Einstein’s theories of relativity. - Brian Cox
Citatet är ur Cox bok Wonders of Life, vilken är en spinn-off på BBC tv-serien med samma namn. En serie om hur några grundläggande naturlagar skapade förutsättningar för liv. Mer om boken finns att läsa på bloggen Brain Pickings, var ifrån citatet kopierats.

Wonders of Life - Episode 1

Ett matematiskt bevis för kristendomen

Friendly Atheist hade en godbit till som jag måste förmedla till er: ett matematiskt bevis för kristendom. Japp, du läste rätt, "matematiskt" och "bevis" och "kristendom" i samma titel.
Even if you’re not a mathematician, see if you can detect his error:
God gave us about 300 fulfilled prophecies in the Person of Jesus Christ.Here are 8 of those 300 prophecies: 
(1) The Messiah will be born in Bethlehem. (Micah 5:2; Matthew 2:1; Luke 2:4-6)
(2) The Messiah will be a descendant of Jacob. (Numbers 24:17; Matthew 1:2) 
(3) The Messiah will enter Jerusalem as a king riding on a donkey. (Zechariah 9:9; Mark 11:4-11) 
(4) The Messiah will be betrayed by a friend. (Psalm 41:9; Luke 22:47,48) 
(5) The Messiah’s betrayal money will be used to purchase a potter’s field. (Zechariah 11:13; Matthew 27:9,10) 
(6) The Messiah will be spat upon and struck. (Isaiah 50:6; Matthew 26:67) 
(7) The Messiah’s hands and feet will be pierced. (Psalm 22:16; John 20:25-27) 
(8) Soldiers will gamble for the Messiah’s garments. (Psalm 22:18; Luke 23:34) 
There is no way one man could have fulfilled all 8 of these prophecies unless God was making it happen. Who else controls history? Who else could give us such irrefutable proof for Christianity? The odds are one in one hundred quadrillion, or 1 in 100,000,000,000,000,000.
Having trouble finding the mistake? I understand. Math can be difficult.
The error Delzell made is that he pulled the entire proof out of his ass. But the best part is that he keeps going:

You don’t have to be a mathematics professor to see that this evidence is irrefutable… It is impossible that Christianity is false. The math proves it, and the Man behind the math rose from the dead, just as it had been foretold.
Of course, Delzell doesn’t explain how he arrived at the perfectly improbable odds, only that it’s next to impossible for Christianity to be wrong. (He actually got the number from a Christian apologist, Peter Stoner, who died in 1980. Stoner made it all up, too, but at least he offered some reasoning.) Meanwhile, I’m guessing Delzell can’t fathom why anyone would believe in the Big Bang.
I love it when apologists try to act smarter than the scientists and mathematicians…
To their credit, most of the commenters at the Christian Post appear to be completely embarrassed by Delzell’s article.
 

Saker man inte bör påstå på sexualundervisningen

  • Man kanske inte bör låta åtta studenter spotta i en kopp och sen påstå att det är jämförbart att dricka innehållet i koppen och att ha sex med åtta partners.
  • Man kanske inte bör påstå att eftersom vissa kondomer gått sönder så är kondomer aldrig av nytta.
  • Man kanske inte bör påstå för tjejerna att de blir emotionella efter sex och då känslomässigt binder sig till vem som helst de just haft sex med.
  • Man kanske inte bör påstå att sexuellt överförbara sjukdomar gör dig steril - utan att berätta att det bara händer om man inte söker behandling.
  • Man kanske inte bör påstå  att läroböcker i medicin påstår att livet börjar vid befruktningen - när livet egentligen började för 3,75 miljarder år sedan.
  • Man kanske inte bör påstå att "Det finns en ny könssjukdom som det sägs kommer att bli det nya AIDS" utan att berätta mer ... så ingen sex för någon!
  • Man kanske inte bör påstå att man känner till två kvinnor som haft abort där båda fick sin livmoder perforerad av verktygen som användes ... så inta aborter för någon!
Fast du kanske tycker det här låter som självklarheter? Dock är listan hämtad från verklig sexualundervisning i Nashville, Tennessee, där två kristna fundamentalister (bild till höger) lyckats nästla sig in i listan över tänkbara föreläsare - fast de inte har någon som helst utbildning i ämnet.

Vill du veta mer och kanske lyssna på ett utdrag så har Friendly Atheist lagt ut mer.

30 maj 2013

Hesselbom om ateism mm.

Humanisterna Kalmar presenterade den 25 maj en föreläsning av Anders Hesselbom om ateism, skepticism och rätt mycket antiteism och religionskritik. Föreläsningen är på 1:07, därefter publikfrågor.

Exorcism eller inte...?

Den stora diskussionsfrågan om Vatikanen för tillfället verkar vara om den nye påven utförde eller inte utförde demonutdrivning häromdagen när han fick en rullstolsbunden man att sjunka ihop i konvulsioner på Petersplatsen. Påven och Vatikanen förnekar att det handlade om demonutdrivning. (Fast vad Vatikanens förnekelser är värda vet vi förstås vid det här laget...) Katolska kyrkans huvudexorcist Gabriele Amorth - som själv hävdar sig ha drivit ut 160 000 demoner (!) - säger å sin sida att det visst var demonutdrivning påven ägnade sig åt. Här kan ni se själva.


Anorth berättar också att förre påven, Benedict, aldrig utförde demonutdrivningar, medan däremot den förrförre påven, Johannes Paulus II, var en jätteduktig exorcist.
'Even though he is dead, he is still present today in many exorcisms. If you cite his name during an exorcism, the person who is possessed actually froths at the mouth in fury.'
 Men väx upp...

Fågel, dinosaurie eller mitt i mellan?

Idag presenterar Nature en artikel om en fossil från Juras som länge legat glömd i ett kinesiskt museum. Möt Aurornis xui, från och med idag världens äldsta kända fågelfossil - 150 miljoner år gammal. Eller är det fortfarande en dinosaurie? När diskussionen handlar om sådana frågor vet man att det handlar om tidiga fossil i en grupp (eller sena i en annan...).


“In my opinion, it's a bird,” says Godefroit, who is at the Royal Belgian Institute of Natural Sciences in Brussels. “But these sorts of hypotheses are very controversial. We’re at the origins of a group. The differences between birds and [non-avian] dinosaurs are very thin.”
[...]
Luis Chiappe, director of the Dinosaur Institute at the Natural History Museum of Los Angeles in California, believes that Archaeopteryx is still the oldest known creature that deserves the title of 'bird'. Aurornis, he says, “is something that’s very close to the origin of birds, but it’s not a bird”.
Aurornis xui
Akademiska fjäderklyverier. Det är i alla fall en oerhört vacker fossil som ligger mitt i övergången till det vi numera kallar fåglar, en grupp som egentligen inte är något annat än fjäderprydda dinosaurier. Fyndet är det senaste i en rad liknande fossil av tidiga fåglar från Kina. Läs mer om Kinesiska dinosauriefynd och mannen som bringat ordning i kinesisk paleontologi här.

Det nya fossilet har också skakat om systematiken. Man har fått gå tillbaka och studera skeletten på ett flertal andra fossil och nu levande fåglar för att förstå hur släktskapen egentligen hänger ihop. Om ni vill läsa om det så har National Geographic en förträfflig genomgång.

IHEU konferens

Rumänsk TV sände en kort rapport från förra helgens IHEU:s konferens i Bukarest.

29 maj 2013

Vatikanen- Det blev fel! Ni kommer fortfarande till helvetet!

Får några dagar sedan skrev vi på Humanistbloggen om ett uttalande av Roms biskop Jorge Mario Bergoglio (av hans anhängare kallad "Påven") om att Jesus avrättning även räddar icke-troende, vilket förvånade många av oss. Skulle tusentals år av hot om helveteseldar, framför allt riktade mot barn, för dem som inte underkastade sig kyrkans auktoritet nu upphöra?

Givetvis inte, skyndar sig nu en talesperson för Katolska Kyrkan att säga, enligt CNN.
"[The Bishop of Rome] was clear that salvation is only through Christ’s Sacrifice.  In other words, he is not suggesting – and I think some are taking it this way – that you can be saved, get to heaven, without Christ."
The Rev. Thomas Rosica, a Vatican spokesman, said that people who [are] aware of the Catholic church “cannot be saved” if they “refuse to enter her or remain in her."
Alltså, om du vet att Katolska Kyrkan finns men inte är en del av deras organisation så kommer du fortfarande att hamna i helvetet (alternativt så kommer din annars odödliga själ att förintas vid din kroppsliga död, beroende på vilken tolkning av kristendomen du har) oavsett hur god du är som människa, oavsett hur många goda gärningar du utför.

Tänkt väl...

Barns religions- och livsåskådningsfrihet behöver stärkas

Radioprogrammet Barnen i P1 belyser i en serie om fyra delar barns frihet att välja sin religion, deras religionsfrihet. I det andra avsnittet, som sändes förra fredagen, får vi möta Paula (10 år) som tillhör det kristna Adventistsamfundet i Rimbo. Paula har en klubb med en kompis för att vara nära Gud, i den ber de för att en död man skall komma till himmelen. För henne är Bibeln en historieberättelse och hon har svårt att placera in dinosaurierna i den berättelsen, "ett mysterium". Paula önskar hennes familj vore ännu mera kristen. Hon "känner en tjej som har bön och bibelstudier varje dag hemma. - Det skulle vara jätteskönt att ha det så, säger hon och suckar lite. Men man får vara glad för det man har."

Det är en svår nöt att knäcka i vilken utsträckning staten och samhället skall tolerera att föräldrar präglar en specifik livsåskådning eller ideologi på sina barn. Självklart har föräldrarna rätten att ta med sina barn in i de sammanhang de själva ingår - kulturella högtider, föreningssammankomster, familje- och samfundsritualer - så länge det inte skadar barnen. (Vad som skadar är dock inte lätt att vara överens om i dessa frågor.)

Samtidigt har staten vissa behov för att den form av "det goda samhället" staten står för skall kunna finnas. I ett fritt, demokratiskt och öppet samhälle bör människor fatta individuella och välinformerade beslut. Detta kräver kunskap och viss individuell självständighet. Indoktrinering i en specifik lära eller en avskärmning från det övriga samhället motverkar detta och är något staten bör kunna sätta gränser för.

Barns religions- och livsåskådningsfrihet handlar både om rätten att få tillhör föräldrarnas livsåskådning, men också om rätten att inte behöva följa sina föräldrars val av livåskådning. För att staten och samhället skall säkerställa dessa rättigheter ges här förslag på fyra åtgärder.

- Samfund och livsåskådningsorganisationer bör inte acceptera barn under en viss ålder som medlemmar. Barn måste själva vara med och fatta beslut om sitt medlemskap och för detta krävs kunskap och en viss intellektuell utveckling, vilken först uppnås i tonåren. Förbundet Humanisterna har 16 år som minimiålder för medlemskap.

- I skolan bör barn från olika livsåskådningstraditioner mötas och skolan i sig bör vara neutral i frågan om livsåskådningar. Där igenom får de barn vars föräldrar nästa uteslutande umgås inom ett samfund möjlighet att träffa barn från andra livsåskådningstraditioner, vilket motverkar att barn tror att de lever i det enda rättfärdiga sammanhanget. För att vi skall få ett tolerant samhälle är det också viktigt att barn från majoritetstraditionen lär känna barn som tillhör livsåskådningsminoriteter.

- Föräldrar bör lära sina barn att ifrågasätta auktoriteter och tänka kritiskt. För barn till föräldrar som själv saknar denna förmåga eller medvetet avstår att förmedla den till sina barn, är det viktigt att skolan är bra på att förmedla dessa färdigheter. De är helt avgörande för att barn skall kunna göra välinformerade val, så som val av livsåskådning, när de blir äldre.

- Slutligen finns det barn som utsätts för kraftfull indoktrinering under sin uppväxt. De kan vara i en uppväxt i en auktoritär familj eller inom en sekt. Barns hjärnor är formbara och i extrema fall kan detta vara psykisk misshandel. Något som kraftigt begränsar barnets intellektuella förmåga senare i livet. Staten bör behandla detta som andra former av barnmisshandel.

Människor är inte får


Tack till Hans Arvidsson för bildtips!

28 maj 2013

"Det har inget med islam att göra"

Ayaan Hirsi Ali skriver i en debattartikel i the Wall Street Journal om reaktionerna efter förra veckans vansinnesdåd där två islamiska terrorister mördade en brittisk soldat på öppen gata i södra London. Hirsi Ali kritiserar huvudsakligen de tama reaktionerna från ledarna för muslimska organisationer. Artikeln avslutas:
This week, Prime Minister David Cameron and London Mayor Boris Johnson have repeated the reassuring statements of the Muslim leaders to the effect that Lee Rigby's murder has nothing to do with Islam. 
But many ordinary people hear such statements and scratch their heads in bewilderment. A murderer kills a young father while yelling "Allahu akbar" and it's got nothing to do with Islam? 
I don't blame Western leaders. They are doing their best to keep the lid on what could become a meltdown of trust between majority populations and Muslim minority communities.
But I do blame Muslim leaders. It is time they came up with more credible talking points. Their communities have a serious problem. Young people, some of whom are not born into the faith, are being fired up by preachers using basic Islamic scripture and mobilized to wage jihad by radical imams who represent themselves as legitimate Muslim clergymen.
I wonder what would happen if Muslim leaders like Julie Siddiqi started a public and persistent campaign to discredit these Islamist advocates of mayhem and murder. Not just uttering the usual laments after another horrifying attack, but making a constant, high-profile effort to show the world that the preachers of hate are illegitimate. After the next zealot has killed the next victim of political Islam, claims about the "religion of peace" would ring truer.
Hirsi Ali har rätt i att det krävs mer än ett allmänt fördömande av våld och förespråkande av demokratiska medel för att lösa konflikter från ledarna för de muslimska organisationerna. (Ett allmänt fördömande är något som krävs av oss alla.) De muslimska ledarna måste också vinna kampen om vad islam huvudsakligen är. Säger man sig tillhöra en fredlig rörelse med samma Gud, samma profet och samma heliga skrifter, samt därtill gärna påpekar att man är en del av världens näst största religion, då måste man aktivt bekämpa de delar av ens tradition som förespråkar våld och andra totalitära medel.

Humanisternas nya idéprogram, del 6: Utbildning


Alla som deltar i offentligt finansierad utbildning har rätt till ett kunskapsinnehåll som är sakligt och allsidigt och till en pedagogik som bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Det offentligt finansierade utbildningsväsendet ska främja öppet och kritiskt tänkande, demokrati, jämlikhet och jämställdhet samt respekt för andra människor. Skolan ska vara sekulär, dvs. undervisa om olika livsåskådningar men förhålla sig neutral till dessa.
Undervisningen i skolan ska enligt skollagen vara icke-konfessionell. Trots det ges i många skolor och läromedel kristendomen en särställning.
Sverige tillåter idag konfessionella skolor. Enligt lagen ska skolorna vara öppna för alla och deltagandet i de religiösa inslagen frivilligt. I många fall fungerar detta inte i praktiken. Till exempel kan en elevs val att inte delta i religiösa aktiviteter leda till att hens livsåskådning avslöjas. Dessutom förekommer diskriminering på grund av kön när flickor och pojkar får olika undervisning.
I många fall kan utbildningsväsendets acceptans för religiösa och kulturella uttryck innebära inskränkningar i individens rättigheter.
Teologiska fakulteter vid svenska universitet och högskolor erbjuder praktiska övningar i svenska kyrkans ritualer och konfessionella kurser som förutsätter en kristen tro.

Därför tycker vi så här

·      All utbildning som finansieras med offentliga medel ska grundas på vetenskap, beprövad erfarenhet och skollagens värdegrund.
·      Skolans undervisning ska förmedla objektiv kunskap om olika livsåskåd­ningar.
·      Ämnet religionskunskap ska benämnas livsåskådningskunskap. Ämnet ska ta upp både sekulära och religiösa livsåskådningar.
·      Barnens rätt att få allsidig undervisning och att kunna delta i alla skolans aktiviteter ska gå före föräldrarnas rätt att bestämma om barnens skolgång. Det gäller t ex rätten att delta i sexual- och simundervisning.
·      Religiösa ceremonier, såsom kristna skolavslutningar och gemensamma bönestunder, hör inte hemma i den obligatoriska skolan.
·      Religiösa friskolor ska inte tillåtas i den obligatoriska skolan. Så länge de tillåts måste staten utöva effektiv kontroll, så att alla elevers livsåskådningsfrihet skyddas och så att de inte utsätts för diskriminering på grund av t ex kön eller sexuell läggning.
·      De teologiska fakulteterna vid universiteten ska avskaffas. Forskning och undervis­ning som bedrivs vid dagens teologiska fakulteter ska föras över till fakul­teterna för samhällsvetenskap och humaniora. Undervisning och forskning i teologiska ämnen ska följa de vetenskapliga principer som gäller vid dessa fakulteter.
·      I SFI-undervisningen och annan information för nyanlända ska det informeras om att man i Sverige har rätt att fritt välja livsåskådning, att utöva en religion men också att avstå från religion.

Law om utbildning

Stephen Law talar vid West Midlands Faiths Forum om att en liberal syn på utbildning inte betyder att man måste vara relativist med avseende på moral och värden. Han vänder sig emot en auktoritär pedagogik som talar om vad eleverna skall tro. Alternativet är att lär ung tänka och ifrågasätta, därefter kan de bilda sig en egen uppfattning i moraliska frågor.

Tänka sig

27 maj 2013

Kamp mot populism och fascism i EU

Staffan Gunnarson, vicepresident i Europeiska humanistfederationen skriver om det arbetet som bedrivs, av bland andra Europeiska humanistfederationen, mot populism och fascism inom EU. (Kicka på rubriken eller på "Läs mer" för att läsa hela den intressanta texten.)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I förra veckan hölls ett seminarium på temat ”Den ökande populismen i Europa: på jakt efter ett starkare agerande från EU”, vid den Europeiska kommissionens högkvarter i Bryssel. Detta veckoslut presenterade också den Europeiska humanistfederationen (EHF) sin nya policy om populism. Mötet i kommissionen arrangerades av Bureau of European Policy Advisors (BEPA) i samarbete med EHF och La Grand Loges Féminine de France. Initiativet togs vid en konferens ifjol i syfte att hitta strategier i kampen mot populistiska strömningar inom unionen. Mycket cirkulerade runt nationalism och högerextremism, som de idag angivet största hoten mot samarbetet för en öppen och inkluderande europeisk identitet.

Det saknas en riktigt vedertagen definition av populism, men man brukar peka ut en förment folklig förankring gentemot eliten och den rådande makten, som ett stående inslag. Såväl höger- som vänsterpopulister exploaterar denna tankefigur, med nationalism respektive anti-globalisering som vanliga profilfrågor.

Projektledaren och forskaren Magali Balent vid Robert Schuman-institutet inledde seminariet med en generell analys av läget. Hon menade att nationalistisk, populistisk retorik paradoxalt nog oftast bygger på uppfattningen om skör identitet. Den nationella identiteten är då inte öppen, utan utgör en etniskt sluten förståelse av något som man är rädd snabbt och lätt kan ödeläggas av grupper, som man inte anser kan integreras i landet. All populism använder sig av en demagogi, där man säger sig vilja skydda folket från en påstått korrupt elit – särskilt inom EU - vilken görs ansvarig för alla stora problem; det må vara immigration, globalisering, arbetslöshet, den ekonomiska krisen osv.

Populistiska partier
För närvarande finns ej några populistiska partier representerade i någon regering inom EU. Bland annat beroende på olika valsystem (proportionella eller inte) ser vi stora skillnader i europeiska länder vad gäller antal platser i parlamenten. I Sverige har SD t ex 20 riksdagsmandat (6 % i valet), i Norge FrP 40 platser i stortinget (23 %), att jämföras med Frankrike, där Front National endast besätter 2 platser i Nationalförsamlingen, trots 17 % av rösterna och att man tidigare haft sin kandidat framme i slutomgångarna i presidentvalet.
Magali Balent konstaterade att allianser av populistiska högerpartier inte visat sig klara av att samarbeta över tid, utan någon önskar alltid köra en egen linje. Därför betraktas dessa ofta av allmänheten som icke dugliga att inneha makten, ens om idéerna i sig skulle ha varit lockande för väljarna. Ett annat tecken på detta är också den nedgång som faktisk kunnat märkas för flera populistiska partier efter krisen 2008. Man ses ej som trovärdiga eller regeringsfähiga och har inte kunnat dra politisk nytta av den ekonomiska nedgången på ett effektivt sätt.

En identitetskris har utvecklats på senare år om det globala projektet, dess öppenhet och toleransen i samhället. Islamism växer i kölvattnet av motsättningarna, som i sin tur göder populistiska krafter högerut. Ett scenario som var helt otänkbart på 60- och 70-talen. Invandring upplevs idag bland delar av den europeiska befolkningen som farligare än tidigare, hävdade Balent och pekade särskilt på islam. Förrvirring hos vissa medborgargrupper runt den egna identiteten i en globaliserad värld gör att man känner säger osäker och hotad med den ökade rörligheten och utomeuropeisk immigration.

Ett fenomen som på senare tid uppvisats inom de högerpopulistiska partierna är vad Balent kallar ”leende kvinnor”, vilka gett dem en mer respektabel image. Hanna Ladoul, som varit producent för filmen ”Populisme au feminin” (ung. ”kvinnlig populism”) är inne på samma linje. Kvinnliga partiledare har skapat en mjukare framtoning, vilket varit ett framgångskoncept i Frankrike, Danmark och Norge, samt - kan man lägga till - inte minst i Ungern. Under Jean-Marie LePens tid som ledarfigur i Front National fick han aldrig mer än 14 % av de kvinnliga rösterna, med hans dotter vid rodret har denna andel ökat markant. Kvinnliga ledare uppfattas som mer alldagliga och ”mindre farliga” än män, även om de uttrycker samma åsikter.

Filmen ”Populisme au feminin” finns att beskåda här och ger behållning även om man inte talar franska.

Enligt en färsk enkät i Frankrike säger nu en minoritet att Front National är ett ”farligt” parti, en åsikt som förut alltid delats av mer än hälften av medborgarna. Man går mot en normalisering. Denna observation överensstämmer för övrigt med att man på senare år sett fler kvinnor i framträdande roller inom rent fascistiska rörelser, jämfört med t ex på 90-talet. I Ungern fick det ultranationalistiska Jobbik också sin uppgång först efter att den Röda Kors-belönade mänskliga rättighetsadvokaten (!) Krisztina Morva tagit över ledningen 2009. Man gick då även ifrån den militanta grenen inom rörelsen och utvecklades från att ses som en extrem, men lösare politisk gruppering till fullt ut etablerat parti, med representation bl a i EU-parlamentet.

Drömmen hos de högerpopulistiska rörelserna om en monoidentitet i Europa, som en sammanhållen kristen enhet, kan inte fungera i en modern, globaliserad värld, påpekade Magali Balent . Hon är övertygad om att EU kan klara nuvarande kris genom att klarare definiera var gränserna går för det europeiska projektet, liksom skapa en fungerande sammansatt identitet, där man förklarar både vad EU är och inte är, erkänner såväl möjligheter som problem.

Den grekiske humanisten Panayote Dimitras beklagade starkt förekomsten av fascistiska och nynazistiska partier i hans hemland, vilket han beskriver som värre än Ungern. Med tre högerextrema partier, två av dem i parlamentet och ett tidigare i EU-parlamentet utgör Grekland ett unikt fall. Antisemitismen är också på en annan nivå, enligt honom. T o m i Ungern kan kritik mot judar och romer leda till att människor straffas för sina uttlanden, så ej i Grekland; ”Där säger folk hela tiden förfärliga saker och gör Hitlerhälsning i parlamentet, utan åtgärd”, berättar Dimitras. Man kan även notera att skillnaderna är stora på kontinenten. Det syns t ex ingen växande fascism på den iberiska halvön, märkligt nog, trots kristider och ett dess historiska förflutna.


Vi har mer som förenar oss, än som skiljer oss åt

I Arizonas delstatsparlament fick demokraten Juan Mendez möjligheten att hålla församlingens inledande bön. Vilket blev riktigt bra - Mendez är sekulärhumanist.
Most prayers in this room begin with a request to bow your heads. I would like to ask that you not bow your heads. I would like to ask that you take a moment to look around the room at all the men and women here in this moment, sharing this extraordinary experience of being alive, and dedicating ourselves to working toward improving the lives of the people of our state. This is a room in which there are many challenging debates, many moments of tension, of ideological division, of frustration. But this is also a room where, as my secular humanist traditions stress, by the very fact of being human, we have much more in common than we have differences. We share the same spectrum of potential for care, for compassion, for fear, for joy, for love… 
Carl Sagan once wrote, “For small creatures such as we, the vastness is bearable only through love.” There is, in the political process, much to bear. In this room, let us cherish and celebrate our shared humanness, our shared capacity for reason and compassion, our shared love for the people of our state, for our Constitution, for our democracy — and let us root our policy-making process in these values that are relevant to all Arizonans, regardless of religious belief or non-belief. In gratitude and in love, in reason and in compassion, let us work together for a better Arizona. [FA]
Underligt nog var det många i salen som ogillade det han sa.

Praktisk lärobok för Humanisthatare

26 maj 2013

Derren Brown - Messiah

Hur lätt är det egentligen att lura människor att tro på övernaturligheter? Derren Brown använder sin kunskap i mentalism för att försöka övertyga några siare, en pastor, en New Age-guru, en UFO-troende och en spritist att han har de "förmågor" de påstår sig vara experter på. Kan han få dessa självutnämnda experter så övertygade att de är beredda att backa upp honom publikt?

25 maj 2013

Ett halvt steg framåt för scouterna

I  DN rapporteras det att den amerikanska organisationen Boy Scouts of America nu har börjat välkomna alla oavsett sexuelläggning. Det är dock bara ett halvt steg framåt.

Förändringen som skett nu kan närmare ses som en kompromiss än en seger för de som vill se homosexuella i scouterna. Trots att ungdomar nu alltså kommer att tillåtas finns det fortfarande förbud mot vuxna och ledare som inte är heterosexuella.

Ett halvt steg som sagt var.

– Idag får jag och andra äntligen lite upprättning. Men gayungdomar kommer fortfarande inte att vara välkomna efter att de fyllt 18, säger 27-åriga Matt Comer till New York Times.
Han tvingades bort från scouterna som 14-åring efter att han startat ett gayvänlig förening på sin skola.

Det är föga överraskande att det har varit ett stort motstånd från konservativa kristna grupper (men därmed inte sagt att alla konservativa kristna är homofober).

Jag blir glad å alla icke-heterosexuellas vägnar i och med att de nu kan få vara scouter om de vill vara det utan att behöva dölja sin läggning. En organisation mindre som diskriminerar, om än bara ett halvt steg. Däremot så anser jag ju att en organisation får vara bakåtsträvande och diskriminerande om den så önskar. Jag förbehåller mig dock rätten att kritisera detta i ett demokratiskt samhälle, på samma sätt som homofober får ge uttryck för sina otrevliga åsikter. Den viktiga punkten tycker jag dock är att samhället inte på något sätt skall stödja diskriminerande organisation (t.ex. bidrag eller skattesubventioner).

Don't Panic!

Glad handduksdag!
Nu är det ju ett så bisarrt osannolikt sammanträffande att något så osannolikt användbart [som Babelfisken] skulle ha uppstått av en ren slump att somliga tänkare har valt att se detta som det slutgiltiga och avgörande beviset på att Gud inte existerar.
Diskusionen har förts som följer:
- Jag vägrar att bevisa att jag existerar, säger Gud. För bevis förnekar tron, och utan tro är jag ingenting.
- Men, säger människan, i så fall är saken klar. Babelfisken skulle aldrig ha utvecklats av en slump. Den bevisar att Du existerar, och alltså bevisar den, som Du själv påpekar, att Du inte existerar. V.S.B.
- åh jäsiken, säger Gud. Det tänkte jag inte på. Och han försvinner i ett moln av logik.

Ur Liftarens guide till galaxen, Douglas Adams

Panelsamtal om Humanisternas manual om rasism och intolerans

Humanisterna har under hösten 2012 och våren 2013 drivit ett projekt om rasism och intolerans med fokus på mänskliga rättigheter. Projektet bygger på samtal med gymnasieelever och lärare om främlingsfientlighet och intolerans och under hösten har projektledare Emilia Ericson varit ute i skolor och pratat med lärare och elever kring dessa ämnen. Syftet har varit att engagera ungdomar och få dem att diskutera och tänka kring främlingsfientlighet och intolerans på ett sätt som utmanar och öppnar upp för nya tankesätt och perspektiv.

Projektet har varit finansierat av Ungdomsstyrelsen. Slutprodukten av projektet är en manual som är tänkt att fungera som ett stöd för att föra samtal med elever om dessa ämnen, men utifrån nya spännande perspektiv och problematiseringar. Manualen består av fyra teman: Kulturrelativism, gränsdragningar, grupp-/individperspektiv och tolerans/intolerans. Skolpersonal kan kostnadsfritt beställa manualen på Utbudet.se.

Den 21 maj genomfördes ett panelsamtal på ABF-huset i Stockholm med bland andra Ola Mattson (Rädda barnen), Annika Borg (teologie doktorn och författaren), Rossana Dinamarca (Vänsterpartiet), Veronica Palm (Socialdemokraterna), och Ann-Charlotte Ericsson (vice ordförande på Lärarförbundet).

Seminariet kan ses nedan (tyvärr är ljudet inte så bra).

Yttrandefrihet och religion


Collision! Free Speech and Religion from Free To Choose Network on Vimeo.

Slutledning

24 maj 2013

En stor hårig trädfällande fisk!

På en blogg i Scientific American ges några historiska exempel på när djur och växter klassats ovetenskapligt på grund av religiösa eller ekonomiska skäl. När europeerna koloniserade Nordamerika fanns det gott om bävrar på kontinenten. Dessa minskade därefter snabbt i antal, på grund av jakt efter skinn och kött. Katolska kyrkan gjorde sitt för att hjälpa till. Detta genom att förklara att bävern var en fisk och därför var tillåten att äta under fastan.
In addition to disease, the European settlers also brought Catholicism with them, and successfully converted a large proportion of the indigenous population. And the native Americans and Canadians loved their beaver meat. 
So in the 17th century, the Bishop of Quebec approached his superiors in the Church and asked whether his flock would be permitted to eat beaver meat on Fridays during Lent, despite the fact that meat-eating was forbidden. Since the semi-aquatic rodent was a skilled swimmer, the Church declared that the beaver was a fish. Being a fish, beaver barbeques were permitted throughout Lent. Problem solved!

True facts about the Aye Aye

23 maj 2013

Humanisternas nya idéprogram, del 5: Liv, integritet och medicinsk etik


Alla människor har rätt till kroppslig integritet och personlig säkerhet. Det innebär rätt att som vuxen själv välja sexualpartner och med vem man ska leva. Det innebär rätt för kvinnor att avgöra om de ska avbryta sin graviditet (aborträtten), rätt för barn till sin egen kropp och till om­vårdnad och respekt samt allas rätt att själva bestämma i frågor om behandling och vård i livets slutskede.
Humanisternas medicinska etik utgår från människan och hennes behov. Syftet med hälso- och sjukvården är att främja hälsa, motverka ohälsa och minska lidande. Mänskliga behov och människors rätt till kroppslig integritet ska vara avgörande.
Vetenskapen ger oss ständigt nya möjligheter att förebygga ohälsa och främja hälsa. Dessa metoder ger ibland upphov till nya etiska frågor som samhället måste ta ställning till.
Det förekommer behandlingsmetoder, inte minst vid behandling av missbruk och psykiska problem, som saknar vetenskaplig grund och som i värsta fall kan leda till att människor kommer till skada. Kraven på vetenskaplig kompetens behöver höjas inom dessa områden.
Gällande riktlinjer för vård i livets slutskede, liksom för organdonation, kan innebära problem för såväl patienter som deras anhöriga och sjukvårds­personal.
I stora delar av världen innebär traditionella normer hinder för människor att få tillgång till god sjukvård. Religiösa och vidskepliga läror utsätter människor för fara, direkt och indirekt.
I många delar av världen begränsas människors tillgång till preventivmedel och säkra aborter på grund av förhärskande religiösa föreställningar. Inte heller i Sverige är kroppslig integritet någon självklarhet. Omskärelse av pojkar utan deras samtycke och utan medicinsk grund är tillåten.
Här tas några frågor upp som rör medicinsk etik, men många återstår att disku­tera, t.ex. och surrogatmoderskap och eutanasi.

Därför tycker vi så här

·     Barns kroppsliga integritet ska respekteras.
·     Stamcellsforskning ska utvecklas utan ideologiska skygglappar.
·     Samtycke till organdonation ska förutsättas såvida inte annat uttalats av individen själv. Samhällsinformationen om organdonation bör öka.
·     Individen ska ha rätt att på egen begäran få hjälp att dö när fortsatt liv innebär ett oacceptabelt lidande som den drabbade inte vill bära.
·     Reglerna för vård i livets slutskede ska ändras så att organdonation underlättas.
·     Lagstiftningen ska ha som utgångspunkt att individen har rätt till ett värdigt slut på livet. Frågan om aktiv dödshjälp bör utredas i en allsidig statlig utredning.
·     Preventivmedel och rätt till säkra aborter är viktiga verktyg för att ge människor makt över sina egna liv. De måste tillåtas i alla länder.

Påvens uttalande som gör kristendomen onödig

I vad som måste vara ett av de mest remarkabla uttalanden som gjorts från den heliga stolen meddelar påve Franciskus att Jesus blod även räddat ateister, bara man gjort goda gärningar. Det här innebär tre saker: (1) kristendomen är plötsligen helt onödig - alla goda människor är ju räddade ändå, (2) även vi som tackat nej till erbjudandet om att bo i ett evigt Nordkorea i efterlivet är dömda till detta, och (3) schismen med Lutheranismen - som ju betonar nåden framför gärningar - blir mer betonad än någonsin.

Här är påvens predikan, enligt Vatican Radio:
"The Lord created us in His image and likeness, and we are the image of the Lord, and He does good and all of us have this commandment at heart: do good and do not do evil. All of us. ‘But, Father, this is not Catholic! He cannot do good.’ Yes, he can. He must. Not can: must! Because he has this commandment within him. Instead, this ‘closing off’ that imagines that those outside, everyone, cannot do good is a wall that leads to war and also to what some people throughout history have conceived of: killing in the name of God. That we can kill in the name of God. And that, simply, is blasphemy. To say that you can kill in the name of God is blasphemy."
"Instead," the Pope continued, "the Lord has created us in His image and likeness, and has given us this commandment in the depths of our heart: do good and do not do evil": 
"The Lord has redeemed all of us, all of us, with the Blood of Christ: all of us, not just Catholics. Everyone! ‘Father, the atheists?’ Even the atheists. Everyone! And this Blood makes us children of God of the first class! We are created children in the likeness of God and the Blood of Christ has redeemed us all! And we all have a duty to do good. And this commandment for everyone to do good, I think, is a beautiful path towards peace. If we, each doing our own part, if we do good to others, if we meet there, doing good, and we go slowly, gently, little by little, we will make that culture of encounter: we need that so much. We must meet one another doing good. ‘But I don’t believe, Father, I am an atheist!’ But do good: we will meet one another there."
Apropå påven så dementerar Vatikanen ryktena om att han filmats när han utförde en exorcism. Detta enligt BBC.

Gästinlägg: Vi kristna bör ta Sturmarks analys av kyrkan på djupaste allvar

Idag har vi ett gästinlägg av Per Ewert.
______________________________

Vi kristna bör ta Sturmarks analys av kyrkan på djupaste allvar

I sin bok Tro och Vetande 2.0 förklarar Humanisternas ordförande Christer Sturmark: "Religionen spelar inte så stor roll i vårt samhälle, jämfört med många andra länder i världen. Många menar att den ateistiska humanismen inte har någon riktig motkraft i vårt land. Den svenska kyrkan är så otydlig och liberal, att ingen bryr sig om den längre."

Sturmarks analys borde förfära vilken samfundsstrateg som helst. I min nya bok Guldet blev till sand (mer info på perewert.se) försöker jag sätta fingret på en rad inslag i vår samtidskultur där livets verkliga värden smulats sönder samtidigt som vi dras till lättvunnet glitter med förfärande kort halveringstid. I den samtidsanalysen tar jag även in Sturmarks kritik av kyrkan. För jag tror att han har helt rätt. Många västerländska kyrkor har devalverat sig själva till oförargliga inslag som varken retar eller attraherar. Men det innebär förstås samtidigt att jag vill peka på en annan väg för kyrkan.

Kristna som lyssnar till Sturmarks synpunkter har åtminstone tre strategier att välja som bemötande. Den första är att avfärda analysen som osaklig och helt ignorera den. Problemet är att den i flera avseenden verkar vara helt korrekt, det inser även de som är allra mest ”otydliga och liberala”, för att använda Sturmarks egen vokabulär. Martin Luther King riktade i sitt välkända fängelsebrev skarp kritik till de kyrkor som klivit av sitt uppdrag att förändra samhället, för att istället bara återspeglar temperaturen i det omkringliggande samhället. Och det är just där som flera av dagens västerländska kyrkor befinner sig.

Den andra strategin är att ta in synpunkterna, men därefter fokusera på symptomen istället för problemet. Kyrkor av det slaget noterar symptomet att färre människor bryr sig om dem, och i fruktan för ytterligare tapp reagerar de reflexmässigt - men kontraproduktivt - genom att bli ännu mer liberala och otydliga. Det tycks dock uppenbart att sådana kyrkor snarare slagit in på en väg där man långsamt stryper sig själv. Statistiken talar sitt tydliga språk: kyrkor som valt att sudda ut varje tydligt anspråk, hyvla ner varje tröskel och anpassa sig till varje vindpust i omvärlden gör sig också samtidsmässigt irrelevanta och går förklarligt nog också medlemsmässig kräftgång. För varför skulle någon vilja ansluta sig till en rörelse som mest tycks vilja göra och tycka som alla andra, bara något försiktigare, och något senare?

Men det finns hopp. Det finns kyrkor, det finns organisationer, det finns många individuella kristna som valt den tredje vägen - att falla ner på sina ansikten och omvända sig från den otydlighet som reducerat alltför många kyrkor till något långt mindre än de är kallade att vara. Den tredje vägen är när kyrkan väljer att vara en tydlig motkraft. Istället för att vara en termometer som bara återger temperaturen i resten av samhället blir de en termostat som förändrar temperaturen i den omgivande kulturen. Det skedde genom Martin Luther Kings uthålliga arbete mot rasismen, det skedde när kristendomen kom till Sverige och fick ett slut på människooffer och träldom, och det sker idag bland kristna som frimodigt väljer att stå fast vid sin bekännelse trots att de förföljs och dödas för sin tro i länder där mänskliga rättigheter undertrycks.

Samtidigt är det kanske just för att vi västerländska kristna idag inte riskerar den typen av förföljelse som så många väljer att ligga lågt och inte störa någon med sin tro. Men Jesus kom inte för att stryka mänskligheten medhårs, han kom för att omvända oss från en egoistisk livsstil och istället vända den till en kärleksfull och utgivande livsföring, till gemenskap med Skapare och varandra. Det är en mer svårtillgänglig väg. Men jag är övertygad om att den också leder till det verkliga guldet.

Har individer, kyrkor och samhälle mod och kraft att gå den vägen? Personligen tycker jag det vore fantastiskt om alla svenska kyrkor tog Christer Sturmarks kritik på djupaste allvar och valde en väg så att han om några år istället kunde skriva ”Den svenska kyrkan är numera en så tydlig motkraft mot en gudsfrånvänd samtidskultur, så ständigt utmanande mot individer och samhälle att ingen längre kan ignorera den.” Det vore väl något?
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se