30 nov. 2013

En liten tankenöt - Eric den gudätande magiska pingvinen

Detta är en liten tankenöt som dök upp på den amerikanska bilddelningssidan Imgur för någon månad sedan.

Gud kan inte finnas på grund av Eric den gudätande magiska pingvinen. Eric är gudätande per definition, så han har inga andra val än att äta upp Gud. Så om Gud finns blir han uppäten och upphör att existera. Såvida du inte kan bevisa att Eric inte finns, så finns inte Gud. Om du kan bevisa att Eric inte finns, kommer det beviset att vara applicerbart även på Gud.

Det finns endast två möjligheter. Antingen kan du bevisa att Eric inte finns eller så kan du inte bevisa det. I båda fallen är Guds icke-existens en logisk följd.

Hittar du paralleller till seriösa teologiska argument och hittar du några problem?

Humanism, religion och politik

Christer Sturmark, ordförande i förbundet Humanisterna, talar om Humanism som livsåskådning och sammanblandningen av religion och politik. Något som påverkar oss alla, även i ett sekulariserat land som Sverige. Föredrag inspelat i Kalmar onsdagen den 27 november.

Allt att leva för

29 nov. 2013

Präst i Tranås "upprörd, arg och besviken" - ingen kommer till adventssamlingarna

Från Tranås Tidning:
Adventssamlingarna i Svenska kyrkan är åter i fokus, inbjudan har gått ut men ingen av kommunens förskolebarn kommer.
– Om de makade på sina rumpor och kom hit skulle de se att det inte strider mot någon skollag, säger hon irriterat.
Hon anser inte att vare sig skolchef, förskolechefer och rektorer vet vad de talar om. Det har dessutom gått ut inbjudan till samtliga av kommunens förskolor - och ingen har så vitt hon vet inte ens bemödat sig att tacka nej.
Innan sommaren ändrade Tranås kommuns demokratikommitté tidigare beslut att barn- och utbildningsnämnden skulle besluta om deltagande vid påsk- och adventssamlingar.
Istället ska det vara upp till förskolorna att sinsemellan och med kyrkorna ha en dialog som möjliggör att så många barn som möjligt ska kunna delta i aktuella samlingar och aktiviteter.
– Jag trodde det skulle leda till något bra och att förskolorna uppmuntrades till att komma, säger Jackson.
Bravo Tranås. Julen är inte kyrkans egendom.

Feministisk fredagsbönen

Aliaa Elmahdy, kvinnorättsaktivisten som flydde Egypten och fick en fristad i Sverige, fortsätter att uppröra. I somras genom en nakenprotest i Stockholms moskén och denna veckan genom att på Facebook publicera en egen text till fredagsbönen.

Kvinnan är större
kvinnan är större
det finns ingen gud, härskare eller far
mänskliga rättigheter är ovanför gud
Länge leve synden
Länge leve upproret
Frihet är bättre än ett liv på knä
min vagina är större
ingen gud, härskare eller far.
(Svensk översättning och bild via Hedniska tankar.) 

Svar på tal

Jag är teist, du är humanist

Dagens Russell: Ateist eller agnostiker?

I never know whether I should say "Agnostic" or whether I should say "Atheist". It is a very difficult question and I daresay that some of you have been troubled by it. As a philosopher, if I were speaking to a purely philosophic audience I should say that I ought to describe myself as an Agnostic, because I do not think that there is a conclusive argument by which one prove that there is not a God.
On the other hand, if I am to convey the right impression to the ordinary man in the street I think I ought to say that I am an Atheist, because when I say that I cannot prove that there is not a God, I ought to add equally that I cannot prove that there are not the Homeric gods.
None of us would seriously consider the possibility that all the gods of homer really exist, and yet if you were to set to work to give a logical demonstration that Zeus, Hera, Poseidon, and the rest of them did not exist you would find it an awful job. You could not get such proof.
Therefore, in regard to the Olympic gods, speaking to a purely philosophical audience, I would say that I am an Agnostic. But speaking popularly, I think that all of us would say in regard to those gods that we were Atheists. In regard to the Christian God, I should, I think, take exactly the same line.

From "Am I An Atheist Or An Agnostic?
A Plea For Tolerance In The Face Of New Dogmas"
by Bertrand Russell (1947)

Försoningsdagen

Lurblåsare, Kalleby
För cirka 1200 år sedan började en kultur, ny för Skandinavien, säljas in bland nordmännen. Den marknadsfördes genom makt, hot och tomma löften. På den tiden fanns ingen multikulturalism. Inget statligt stöd för att bevara kulturer. När kyrka byggdes på tempelgrund gick hedningarnas arv till största delen förlorat.

Idag är det nya tider i Sverige och inom den svenska kyrkan. Nu skall minoriteters kultur införlivas och den kristna tron är lika god som någon annan. Men ännu har inte denna välvilja visats nordmännens ättlingar och de Gamles tradition. Det finns en historisk skuld till denna tradition. En skuld som delvis kan återgäldas med en försonande gest. Ett erkännande.

Andreas Creutz har följt Skulds tråd och beskriver på sin blogg vad som skall komma:
Jag ser det.
Högstämt folk vandrar mot högaltaret. Orgeln tiger, men från läktarna hörs hornblåsare och trummor. Vid sidorna står de kristna prästerna. De står med triumfkorsen ödmjukt böjda, men ej sänkta mot marken i den besegrades gest. 
Detta är försoningsdagen. 
Dagen då de kristna släpper fram vad de förtryckt. 
Dagen då altaret lånas dem som var först på orten. 
Jag ser hur de Gamles folk bär krus med saften från åkerns säd: de låter öl och mjöd rinna över altarduk och sten, som offerblot åt honom som de kristna nämnde djävul, men som de Gamles folk kallar Allfader, Valfader och Oden. 
När blotet skett och hornen tystnat men trumslagen ännu ljuder, sänder de kristna till sin gud en innerlig bön om förlåtelse, för att de fördrivit dem som var före dem, för att de flyttat ett råmärke, men att de nu högtidligen gett dem rum igen, om än blott för en dag. 
Då höjer den främste av Odens vänner sin röst: "Här är trångt att vara. Över oss skall himlen välva sig och skogens träd skall vara väggar. Vi har offrat till Allfader i de kristnas sal: nu är de med oss försonade. Vi går dit, där vi hör hemma, där inga mässor hålls och ingen orgel hörs, men sånger om Oden och Tor och om Frej, om Siv och om Freja och Idun, där vinden blåser och kylan nyper." 
Så tågar de ut, försonade med de kristna. Och jag ser hur prästerna lättade ler.

28 nov. 2013

Ann Heberlein förklarar sin tro

Efter långa veckor av debattartiklar som initierades av Lena Anderssons efterlysning av tydlighet tar äntligen - äntligen! - någon nykyrklig bladet från munnen och ger ett tydligt svar på vad kristendomen är - för henne. Så här skriver Ann Heberlein i Kyrkans tidning (numreringen har jag lagt till):
Personligen anser jag inte att vare sig jungfrufödsel eller nattvardssyn är avgörande. Det finns dock tre övertygelser jag aldrig kompromissar med: [1] Gud existerar och [2] Gud har skapat människan till sin avbild. [3] Gud älskade människan så mycket att Gud offrade sin son för våra synder. Detta betyder att människan är oändligt värdefull och oändligt älskad, och det är den grundläggande utgångspunkten i min etiska och teologiska hållning: Varje människa, alla människor, är bärare av ett unikt och okränkbart värde. Gud är vårt upphov och vi hör ihop, som syskon. Det betyder något alldeles särskilt. Där börjar etiken: I vår insikt i den Andres gudomlighet.
Vackert, på något sätt. Även om jag inte håller med så har vi äntligen fått ett svar!

För mig börjar etiken i insikten om att den Andre är som jag själv (inte i "den Andres gudomlighet"). Utifrån insikten att vi alla är lika följer att "Varje människa, alla människor, är bärare av ett unikt och okränkbart värde." Därför måste alla behandlas lika. Humanism, helt enkelt (istället för en etik baserad på en okänd storhet).

Bertrand Russell om myters tillkomst



If a man is offered a fact which goes against his instincts, he will scrutinize it closely, and unless the evidence is overwhelming, he will refuse to believe it. If, on the other hand, he is offered something which affords a reason for acting in accordance with his instincts, he will accept it even on the slenderest evidence. The origin of myths is explained in this way.
Bertrand Russell "Proposed Roads To Freedom" (1918)
Ch. VI: International relations, p. 97.

"How to be an atheist in the Philippines"

Hur är det att vara ateist i världens mest religiösa land? Philippine Star hade en intressant artikel om det förra året.
Being an atheist in a predominantly Catholic/Christian country can be a bitch. You have to sit through a million homilies and God-arguments should you decide to tune in to the law-making process. Any attempt at secularization is sure to be met with Bible quotes and conservative moral codes, when all you want to do is matter-of-factly discuss the situation at hand and come up with the most rational solution. Instead, you have to make room for a lot of what you honestly regard as superstition.
Läs resten av artikeln här.

Limitless



Konstattack.

Varning Advent!


Bild från @OppupyAdvent som uppmanar oss att sakta ner, vänta och hålla utkik efter Jesus. Detta skall nog gå bra i år också. Starship Enterprise är välbeväpnat med logiska argument och rationellt tänkande, vilket biter bra på Advent.

Glad Chanukka!

Igår började en av Judendomens festivaler: Chanukka. Så här står det om helgen på Wikipedia:
Chanukka (hebreiska: חֲנֻכָּה‎, tiberianska: Ḥănukāh, vanligtvis stavat חנוכה och uttalat [ˈχanuka] på modern hebreiska) eller hanukka, också känd som ljusets fest eller invigningsfesten, är en judisk högtid som varar i åtta kvällar från 25 kislev till 3 eller 4 tevet – det vill säga vid nymåne i november-december – och som firas till minne av Judas Mackabeus återinvigning av Jerusalems tempel år 164 f.Kr. sedan det under mackabéerupproret befriats från de seleukidiska härskarna.

Enligt Talmud förklaras helgen med en legend om ett mirakel. Det fanns olja till templets lampor för en enda dag, men Gud såg till att oljan räckte i de åtta dagar som behövdes för att få fram ny tempelolja. Chanukka varar därför i åtta dagar, och varje kväll tänds ljus till minne av detta under – ett ljus den första dagen, två den andra, och så vidare. De åtta dagarna är enligt Talmud även en koppling till sukkot, som också firas i åtta dagar. Dessa åtta dagar är dock inte helgdagar så till vida att sabbatsbuden gäller, utan snarare en utdragen fest.

Till chanukka hör, synnerligen bland ashkenaziska judar, en traditionell leksak i form av en snurra, på jiddisch dreidel (hebreiska sevivon), och maträtter friterade i olja (såsom sufganiot och latkes), man äter ibland också karp, en tradition som förekommer även i Östeuropa till julen. Under chanukka tänder man ett ljus varje kväll i chanukka-staken (hebr. חַנֻכִּיָּה‎, Hanukiah), en åttaarmad ljusstake med plats för ett nionde ljus, som kallas tjänaren (shamash), och som används för att tända de övriga.

Chanukka upplevs ofta av den icke-judiska världen som ett alternativ till den kristna julen. Detta främst beroende på att chanukka ofta inträffar vid jultid, beroende på hur den judiska kalendern står i förhållande till den kristna. En annan likhet är tändandet av chanukka-ljusen med ett nytt ljus för var och en av de åtta dagarna. Möjligen inspirerade denna sed till adventsljusen inom vissa grenar av kristendomen.

27 nov. 2013

Två nyheter om omskärelse

1. Rwanda startar en kampanj för att omskära 700.000 män, i syfte att förhindra spridningen av HIV. I artikeln uppges det att risken för att heterosexuella drabbas av HIV minskas med ca. 60% genom omskärelse. Tyvärr framgår det inte om kampanjen i Rwanda är frivillig eller tvingande.
Agnes Binagwaho, the health minister, said at the project's launch: "Rwanda is the first country to launch non-surgical adult male circumcision with an aim of reducing HIV infection." 
The ministry said it aimed to circumcise 700,000 males between the ages of 15 and 49 across the country by the end of 2016. It is receiving support from the Global Fund to Fight Aids, Tuberculosis and Malaria, the US and the UN. 
Non-surgical circumcision involves the use of a plastic device called PrePex, comprising two rings and an elastic band, that cuts off blood supply to the foreskin, which loses sensation and shrivels, similar to the process of removing the umbilical cord of a newborn child. The PrePex has to be worn for a week, after which it is removed and the dead foreskin is cut off.
Detta verkar vara en utmärkt metod för de mäns som frivilligt väljer att omskära sig när de blivit tillräckligt gamla för att ta ett sådant beslut.

2. En rabbindomstol i Israel har ålagt en mamma att omskära sin son eller betala böter på ca. 1000 kr per dag. Bakgrunden är en skilsmässa där modern och fadern är oense om barnet skall omskäras. Mamman säger att hon vill avstå omskärelse på etisk grund.
“I don’t have the right to cut his genitals and wound him, and the rabbinical court does not have the right to force me to,”
Domstolen framför flera skäl för sitt beslut, bland annat att mannen inte är färdigskapad innan han är omskuren:
“The Jewish people have always and will always see in the brit mila [circumcision] the completion of the act of creation” 
In addition, they pointed out that it would be socially disadvantageous for the child not to be circumcised and also noted that the mother’s position could complicate Jewish divorce procedures even further.
Om jag förstått detta rätt, så är det frågan om en religiös domstol som finns parallellt med det sekulära rättsväsendet. Domstolen har endast rätt att döma i civilrättsliga mål och om båda parter accepterar domstolens jurisdiktion.

Detta fall visar både på problemet när föräldrar skall besluta om omskärelse av sina barn och på problemet med religiösa domstolar som ett parallellt rättssystem.

Michael Onfray - en lite mjukare ateist?

The three monotheism share a series of identical forms of aversion: hatred of reason and intelligence; hatred of freedom; hatred of all books in the name of one book alone; hatred of sexuality, women,and pleasure; hatred of feminine; hatred of body, of desires, of drives. Instead Judaism, Christianity, and Islam extol faith and belief, obedience and submission, taste for death and longing for the beyond, the asexual angel and chastity, virginity and monogamous love, wife and mother, soul and spirit. In other words, life crucified and nothingness exalted.
Michel Onfray, The Atheist Manifesto:
The Case Against Christianity, Judaism, and Islam

Ett värdigt farväl

Danska Humanistisk Samfund presenterar humanistiska begravningsceremonier.

26 nov. 2013

EU fortsätter stödja forskning på embryonala stamceller

Den 21:a november, efter månader av långdragna förhandlingar, antog Europaparlamentet till slut Horizon 2020, EU:s nya ramprogram för forskning och innovation för 2014-2020. En av stötestenarna var om EU skulle fortsätta att stödja forskning på embryonala stamceller (hESC) eller upphöra med det på grund av etiska betänkligheter. I det nya ramprogrammet ges fortsatt stöd till denna viktiga forskning, något European Humanist Federation (EHF) arbetat hårt för. EHF skriver mer om detta.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Status quo on hESC research

Despite a strong lobbying from several religious organisations spreading misleading information, the European Parliament decided to keep on with the existing ethical framework. Concretely, this status quo means that only few research activities involving human embryonic stem cells will be eligible for EU funding:

  • No research activity will be funded with EU money in a Member State where this research is forbidden. The principle of subsidiarity is therefore fully respected contrary to what many religious organisations have claimed
  • No EU funding will be granted for research activity aiming at human cloning for reproductive purposes and for research activity intended to modify the genetic heritage of human beings which could make such changes heritable. This is of course an important ethical safeguard.
  • No EU funding will be granted for research scientific activities intended to create human embryos solely for the purpose of research. Like before, researchers will have to use existing stem cells derived from ‘spare’ embryos created for in vitrofertilization and not be needed anymore for the purposes of reproduction.
  • No EU funding will be granted for research activities which destroy human embryos, including for the procurement of stem cells. In clear, the EU will not fund the creation of new hESC lines since the process involves the destruction of human embryos. This was clearly requested by EU Member States with strong religious constituency.

=> This somewhat hypocritical compromise means that EU funding can only be granted for research on existing hECS but cannot be used to create ones.

During the vote of 21 November, the most conservative voices requesting the protection of the “physical integrity” and “dignity” of the human embryo were thankfully ignored by the vast majority of MEPs (533 votes to 29, with 22 abstentions). However, the EHF regrets that the European Parliament did not stand firmer in favour of freedom of research and scientific innovationdespite calls from several MEPs. Together with many scientists and researchers, the EHF has indeed repeatedly denounced the restrictiveness and the incoherence of the existing European rules which are the result of a weak compromise reached in 2006 to satisfy researchers but also conservative countries and religious representatives.

Beyond Horizon 2020 : the growing anti-choice opposition

What is important to recall is that this continuous lobbying against hESC research is part of a broader and growing anti-choice opposition (including within European institutions) demanding legal protection of the human embryo in Europeand trying to impose its views on several societal issues like research but also women’s sexual and reproductive rights. Last examples of it are the recent blocking of the progressive Estrela report on sexual and reproductive health and rights in the European Parliament and the successful European petition “One of us” initiated and conducted by highly conservative catholic organisations. The initiators of the petition have just instructed their Executive Committee to develop a charter to serve as a starting point for the launching of a European Federation to defend “life” and the human embryo before the European institutions.

The EHF and its partner organisations will remain mobilized to oppose this conservative move and make sure that EU decision makers, when adopting decisions which apply to all of us, make the choice of reason, human rights and progress.

European Humanist Federation

Ofrivillig barnlöshet

Thommy Berggren berättar i en intervju med Sveriges Radio om hur han dagligen i över trettio år tänkte på och sörjde att han inte hade några barn, tills han äntligen blev pappa vid 58. Det plågade honom så oerhört att han nästan inte trodde han skulle kunna överleva. Detta kan sätta litet i perspektiv i den aktuella diskussion om barnlöshet som Lena Andersson m.fl. har deltagit i. Klarar människor i gemen att välja bort barn och därmed  uppnå någon slags känsla av frihet, harmoni eller lycka – eller saknas de naturliga förutsättningarna för en utbredd sådan strategi? Har evolutionen sett till att vi mår dåligt om vi inte uppfyller våra geners “vilja” att föröka sig? (Text: Staffan Gunnarson)

Lyssna: Katarina Hahr möter Thommy Berggren 20131126 11:03

"Landet är under attack från satan och det behövs fler exorcister för att bekämpa honom"

BBC har en utförlig artikel om Mexiko, dödens helgon, exorcism och narkotikakarteller. Katolska kyrkans exorcister har fullt upp och skyller allt på djävulen:
As much as we believe that the Devil was behind Adolf Hitler, possessing and directing him, we also believe that he (the Devil) is here behind the drug cartels.
Djävulens framgång hänger ihop med att många mexikaner lockats till kulten runt dödens helgon, Santa Muerte, men också på grund av att aborter avkriminaliserades 2007, enligt exorcisten fader Francisco Bautista. Men det är inte bara narkotikasmugglarna, även vanligt folk, framför allt de fattigaste, vänder sig till Santa Muerte när de behöver hjälp. Är de besatta?
No, I also believe in God, in the Virgin, and all the saints, but I am more devout to [Saint] Death. She is the one that helps me the most," says Jose Roberto Jaimes, a man in his 20s who's come on his knees to thank the skull after surviving three years in jail.
Andra säger att kyrkan får skylla sig själva. Kulten växte i samband med pedofilskandalen inom Katolska kyrkan.
They finished off our faith with the things that the priests did. What can they criticise? That we believe in Death? That is not bad. What's bad is what they did," says Romero.
Hur som helst är Katolska kyrkan ansvarig för att människor vänder sig till helgon när de söker hjälp. Det är kanske där problemet egentligen ligger och så länge exorcism praktiseras inom kyrkan kommer det finns demoner att driva ut.

Tänk om...


25 nov. 2013

Grattis Lena Andersson!

Lena Andersson har ikväll mottagit Augustpriset, då hennes bok Egenmäktigt förfarande fick priset som årets svenska skönlitterära bok. I romanen söker Ester sanning och klarhet i sin kärleksrelation med konstnären Hugo.
Hoppet och dess symbios, det måste sägas, tror inte på en förändring av den älskades innersta vilja. Hoppet som bebor människohjärtat tror att viljan redan föreligger; att den älskade egentligen - egentligen - vill det han låtsas inte vilja, eller inte vill det han låtsas vilja, det han av en ond omvärld är förledd att vilja; kort sagt att det inte förhåller sig som det verkar. Att den lilla skymten av något annat är sanningen. Det är det som är Hoppet.    (ur Egenmäktigt förfarande)
Lena Andersson hade ett mycket intressant samtal med Bea Uusman (som fick priset för sin fackbok om Andréexpeditionen) där första halvan handlar om Anderssons skrivandeprocess. I andra halvan av samtalet (som handlar om Uusmans bok) är hon den vanliga Andersson som vill förstå detaljerna, hittar motstridigheter och analyserar.

Gillar denna reflektion (28:45):
Andersson: - André är slarvig. Han vill bara upp till Nordpolen. Varför är han slarvig?
Uusman: - Skulle han vara mer noggrann skulle han få ett svar som gå emot det han vill.
Andersson: - Eller hur. Han och Ester är likadana. Nordpolen och Hugo är samma sak. Eller man kan säga Gud. Om man är troende måste man tänka: "Nej, det kanske inte går att det finns en Gud, det är omöjligt. Men jag tror ändå, för jag vill inte låta bli."

Vetenskapen i Doctor Who

I helgen som gick var det stort 50-års jubileum för den brittiska sciencefiction-tv-serien Doctor Who. Inför detta sände BBC en entimmes vetenskapsshow med Brian Cox. Cox förklarar på sitt illustrativa och underhållande sätt fysiken för tidsresor: Vad som är möjligt, omöjligt och tänkbart möjligt. Väl värt att se bara för att uppleva hur vetenskap kan förmedlas, även om man inte är en Doctor Who-fantast.

Nytt avsnitt av Radio Houdi: #62 - Radio Houdi får presenter


Radio Houdis John och Anders älskar presenter. Därför ger vi er ett NYTT avsnitt en dag tidigare än väntat. Välkommen till presentinslagna Radio Houdi och avsnitt #62!

Det lackar mot jul och årets julklapp är presenterad. John har hittat en alternativ julklapp som är roligare än den officiella men mindre alternativ som den Google trodde skulle bli årets julklapp.

Men innan dess ska födelsedagar med alla dessa presenter och tårta avklaras. ÄVEN om inga sådana önskas.
Är historiska presenter mer uppskattat än konst eller är det bara konstigt? Och är det konstigt att Ulf Dageby tror sig höra spöken då han hör knäppningar i huset? Skulle han känna sig Så Mycket Bättre om han inte trodde på spöken?

Eller kommer självpåstådda mediet Sylvia Browne spöka nu när hon själv glömt att andas?

Och HUR kan man använda dagens sociala medier för att få information om varandra.

Vad detta har med Ringo Starr, John Deacon, tips till en trollkarl, Tokigt Heligt Ord och att Lena Nyman undrar vad Gösta Ekman har i fickan visar bara att det är Radio Houdi du lyssnar på.

En teologisk metod

Den postmoderna neoliberalteologin är inte alltid tydlig med att beskriva vilken metod som används vid tolkningen av de religiösa skrifterna. Ibland var det bättre förr, som i detta citat författat av Biskop Gert Borgenstierna (1911-1989).
Det är sålunda ett metodfel, om man enbart prövar dogmens system av påståenden med vanliga grunder och sedan helt sonika vänder den ryggen, när man funnit att den inte höll vid prövningen. Saken anvisar en väg till. Vad det gäller att få tag på verkligheten själv, som dogmerna talar om. För detta ändamål är det nödvändigt att studera dogmen, helst i dess enklaste nytestamentliga form, med bön, andakt och knäppta händer.
Citatet återges som inledning i Hedenius Tro och vetande (utgåva 1957). Förmodligen är citatet från Borgenstiernas skrift Behövs kyrkans dogmer? (1950), vilken skrevs som svar på första utgåvan av Tro och vetande (1949).

Bertrand Russell om agnosticism

"Is not faith in reason alone a dangerous creed?
Is not reason imperfect and inadequate without spiritual and moral law?
No sensible man, however agnostic, has "faith in reason alone." Reason is concerned with matters of fact, some observed, some inferred. The question whether there is a future life and the question whether there is a God concern matters of fact, and the agnostic will hold that they should be investigated in the same way as the question, "Will there be an eclipse of the moon tomorrow?"
But matters of fact alone are not sufficient to determine action, since they do not tell us what ends we ought to pursue. In the realm of ends, we need something other than reason.
The agnostic will find his ends in his own heart and not in an external command. Let us take an illustration: Suppose you wish to travel by train from New York to Chicago; you will use reason to discover when the trains run, and a person who though that there was some faculty of insight or intuition enabling him to dispense with the timetable would be thought rather silly.
But no timetable will tell him that it is wise, he will have to take account of further matters of fact; but behind all the matters of fact, there will be the ends that he thinks fitting to pursue, and these, for an agnostic as for other men, belong to a realm which is not that of reason, though it should be in no degree contrary to it. The realm I mean is that of emotion and feeling and desire."
från What Is an agnostic? (1953) av Bertrand Russell

Ska vi gissa att någon missuppfattar detta?

24 nov. 2013

Ritualer

Karin Norman, professor i socialantropolog vid Stockholms universitet, föreläser om ritualer, ceremonier och riter vid Humanisternas höstkonferens på ABF-huset i Stockholm, 26 oktober 2013.

Robotar för mänsklighet

23 nov. 2013

Det går att ha ett vetenskapligt förhållande till något ovetbart

Varför jag personligen inte tror på Gud:


Tillsammans i evigheten


Två insekter (ur överfamiljen Cercopoidea) från Juras, förenade i akten i 165 miljoner år.

Lördagsdokumentären: Kuppen mot scientologerna

P3 Dokumentär sände den 3 november en dokumentär om när delar av Scientologikyrkans hemliga dokument publicerades 1996. Bland annat lämnades dokumenten in till riksdagen, vilket gjorde dem till en offentlig handling och tillgänglig för alla. Men scientologerna vidtog en rad olika åtgärder för att förhindra detta. Tillslut gav den svenska regeringen till ge efter för amerikanska påtryckningarna och hemligstämplade dokumenten. En förlust för yttrandefriheten och offentlighetsprincipen.

Lyssna: P3 Dokumentär : Svenska kuppen mot scientologerna 1996 20131103 14:03

22 nov. 2013

Kristendom på lek?

En del religiösa företeelser är speciellt roande - postmodern teologi tillhör mina favoriter. Prästen och satirtecknaren Kent Wisti skrev ett bidrag i genren i Dagen i onsdags som var för skruvat för att inte uppmärksammas. Ulf har gjort det tidigare och här nedan är min kommentar. (Jag skickade kommentaren till Dagen, men de gömde undan den i något hörn de kallar "webdebatt" så jag publicerar den här också.)

Kristendom på lek?

För en religionsintresserad ateist är de diskussioner som brutit ut i samband med tillsättningen av Antje Jackelén oerhört intressanta. Debattören Lena Andersson har efterfrågat tydlighet i diskussionerna vilket fått en del kristna debattörer att ilsket rycka ut till otydlighetens försvar. Konsekvent nog är dessa svar väldigt otydliga, inte minst det senaste bidraget i debatten, av prästen Kent Wisti.

Wisti börjar sin artikel med att berätta om två barn som festar i sandlådan och bjuder en förbipasserande man på en sandkaka. Mannen äter sandkakan – på riktigt – och visar på så sätt att han inte förstått sammanhanget han förväntas ingå i. ”Det fanns ingen förståelse för att leken rymmer en annan sanning än det mätbara. I vissa avseenden en djupare sanning. Detta kan vi kalla tro och andlighet men aldrig tydlighet.“

När man leker så måste man vara medveten om att man ingår i en lek, ok. Men det är sannolikt ingen bokstavlig berättelse Wisti vill förmedla, utan en liknelse. Ska man förstå det som att den gemensamma tron – kristendomen – är som barnens lek; att festen bara finns i överenskommelsen, inte på riktigt?

En mer traditionellt kristen skulle förmodligen hävda att överenskommelsen har en grund: Gud finns och har dött för våra synder. Det handlar inte om en lek med svårtuggade sandkakor utan om en överenskommelse om hur verkligheten ter sig; en tro av kött och blod som människor genom historien varit beredda att dö – och döda – för. Vill Wisti förminska detta till en lek?

”I botten ligger frågan om vad tro är” skriver Wisti. ”Sedan upplysningen har vi levt med föreställningen att tro handlar om försanthållande av vissa utsagor. […] Men jag hävdar att tro är en konstnärlig disciplin, kanske den yttersta. Att kräva tydlighet av tro är som att kräva tydlighet av måleri eller lyrik. Eller att be barnen leka mer exakt. Så allvarligt är det.”

Så ordet ”tro” betyder för Wisti inte det som ordet gjort sedan upplysningen – att hålla för sant – utan med ett självcentrerat ”jag hävdar” flyttar han ”tro” till att istället syfta på den yttersta konstnärliga disciplinen? Jag råkar själv vara av åsikten att musik är den yttersta konstnärliga disciplinen, så det är väl bara att prova den nya betydelsen och se hur långt den bär. Bra musik kan förflytta lyssnaren mellan olika sinnestillstånd, skaka om och i förlängningen förändra världen. Något som dock inte går att göra med musik är faktapåståenden: ”Så här är det – detta är sanningen”. På så sätt kanske Wistis jämförelse håller, tro är en konstform.

Men hur ska någon som vill ta till sig detta sätt att vara troende använda sin nyvunna kunskap? Ron L. Hubbard skapade sin egen religion – Scientologin – kanske är det så man gör? Konst är ju en kreativ process och banden med verkligheten har ju ändå kapats. Inom konsten finns inget rätt och fel, men det finns bra och dålig teknik, personliga preferenser och ”tilltal”. Scientologin kanske inte är den mest logiska religion man kan tänka sig, men talar berättelsen till dig så varför inte.

Eller så är talet om den yttersta konstnärliga disciplinen också en liknelse. ”Konstnärlig” betyder uppenbarligen inte riktigt det som ordet normalt betyder. Wisti gör samma manöver som han använde för att förflytta ordet ”tro” dit han ville ha det. Nyspråk, kallade George Orwell det för i romanen 1984, när man gav ord nya betydelser för att upprätthålla fiktionen. I romanen var syftet att begränsa individers tankeutrymme och omöjliggöra kritik.

Så förlorar sig den postmoderna teologin i ett töcken av skiftande ordbetydelser där ingenting riktigt är som det verkar vara, där metaforer staplas på varandra utan någon betydelsebotten. Nästan som om det vore poesi. Det verkar i alla fall vara uppdiktat.

Domedagen är nära

Lyss ni otrogna till Uppenbarelsebokens förutsägelser om tidens slut. Åttonde kapitlets sjätte vers.
Och de sju änglarna med de sju basunerna gjorde sig redo att blåsa i dem. Den förste blåste i sin basun. Då kom hagel och eld, blandat med blod, och slog ner på jorden, och en tredjedel av jorden brändes av, och en tredjedel av träden brann upp, och allt grönt gräs brann upp. Den andre ängeln blåste i sin basun. Då var det som om ett stort brinnande berg slog ner i havet, och en tredjedel av havet blev till blod, 9en tredjedel av alla levande väsen i havet dog, och en tredjedel av alla fartyg gick under. Den tredje ängeln blåste i sin basun. Då föll en stor stjärna från himlen, brinnande som en fackla, och den föll på en tredjedel av floderna och på vattenkällorna. 11Och stjärnans namn är Malört. En tredjedel av vattendragen blev till malört, och många människor dog av vattnet, därför att det hade blivit bittert. Den fjärde ängeln blåste i sin basun. Då träffades en tredjedel av solen och en tredjedel av månen och en tredjedel av stjärnorna, så att tredjedelen av dem förmörkades och dagen miste en tredjedel av sitt ljus och natten likaså. Och jag såg, och jag hörde hur en örn som flög över himlens mitt ropade med hög röst: ”Ve, ve, ve över jordens invånare när de tre andra änglarna snart låter sina basuner ljuda.”
Läs den spännande fortsättningen i Uppenbarelsebokens nionde kapitel och framåt... Ni har blivit varnade.

En tidig dunbolsterteolog

Alfredssons "Ringaren" har publicerats här förut. Denna gång sätts klassikern in i en aktuell kontext via en inledande text författad av Staffan Gunnarson.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2003 mottog Hasse Alfredsson Hedeniuspriset av Humanisterna. I motiveringen nämndes inte minst hans oförglömliga monolog om Pastor Jansson – “Ringaren”, från revyn Gröna Hund, 1962. Denna klassiker, som driver med svensk kristendom “post-Hedenius” är precis lika aktuell idag, om inte ännu mer.

Vid den tiden fanns ännu statskyrkosystemet kvar, som också skötte folkbokföringen. Alfredsson låter bland annat sin revyfigur meddela att numera ansvarar Statskyrkan för bokföringen, medan frikyrkan tar hand om det religiösa. På den vägen är det kan man kanske säga, åtminstone för dem som tar tron bokstavligt. Inom Svenska kyrkan är man som bekant djupt oeniga på denna punkt, om tron speglar verkligheten eller bara är en konstruktion, en symbol för annat, oklart vad. Kyrkoherde Jansson beskrivs i monologen som en modern präst, som varken tycks kunna budorden eller har några bestämda åsikter om någonting. Livet kan i predikan liknas vid vad som helst; en spårvagn eller en fotbollsmatch, vara segt som plast eller tomt som en påse.

En reflexion kan vara att Jansson inte bara påminner om svenska präster av idag, utan även om Jesus. Han sägs ju också ha talat i liknelser, som inte ens lärjungarna förstod. När de inte fattade, hånade han dem för att de var dumma, rent av förstockade. Inte lätt att hänga med alltid alltså, när trons vise män lägger ut texten. Ingen skugga bör dock falla på predikanterna och eventuella brister i deras pedagogik, utan allt vi behöver göra är att kasta bort vårt förnuft och utan kritiska frågor öppna våra hjärtan för mysteriet och frälsningen, som i alla totalitära ideologier. Detta är inte en ny, utan mycket gammal tanke. I själva verket utgör den grunden för kristendomen och redan där hittar vi förklaringen till “dunbolsterteologin”.

Som Paulus skriver i Första Korinthierbrevet:
“Det står skrivet: Jag skall göra slut på de visas vishet, och de förståndigas förstånd skall jag utplåna. /.../ Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap? Ty eftersom världen, omgiven av Guds vishet, inte lärde känna Gud genom visheten, beslöt Gud att genom dårskapen i förkunnelsen rädda dem som tror. /.../ Guds dårskap är visare än människorna “.
Klart som korvspad att några inskränkta rationalister inte kan komma och göra sig besvär i sådana sammanhang, där dårskapen regerar. Så visst finns tydligheten där i den kristna teologin: Lita på gud bara, så ordnar sig allt, no questions asked.

EU och kvinnors sexuella hälsa

Människor och tro har gjort ett längre reportage om debatten inom Europaparlamentets jämställdhetsutskott angående Estrela-rapporten, vilken handlar om kvinnors sexuella hälsa.

Fem minuter in i reportaget intervjuas Julie Pernet, som representerar European Humanist Federation. EHF har varit mycket aktiva i denna fråga och arbetat för att rapporten skall skickas för beslut till sittande parlament.

Lyssna: Utbuad EU-rapport om abort och sexualkunskap

Svensk söker asyl i Sverige

Annika Hernroth-Rothstein har sökt asyl i Sverige. Då hon redan är svensk är handlingen att ses som en politisk markering. Hon anser sig förföljd av två anledningar:

  1. Sedan 1937 är det förbjudet i Sverige med skäktning - dvs. att avliva djur genom att skära av dem halspulsådrorna. Det finns nu ett förslag att även förbjuda importerat kött där denna slaktmetod använts.
  2. Opinionen mot omskärelse av spädbarn av manskön blir allt starkare och det finns de som yrkar på en lagstiftning som förbjuder omskärelse.

Eftersom  Hernroth-Rothstein tillhör den judiska folkgruppen menar hon att dessa två fenomen förhindrar henne att leva enligt sin religion. Hon skriver dessutom engagerande om den ökande antisemitismen i samhället.

Antisemitism är för djävligt och bör bekämpas på alla sätt. Där är det svårt att inte hålla med Hernroth-Rothstein. Förföljelse av människor bara för att de råkar ha en speciell genetisk eller kulturell tillhörighet ska alltid bekämpas. Här har man samma rätt som alla andra - att slippa förföljelse.

Men frågan Hernroth-Rothstein också väcker är om man kan åberopa speciella rättigheter för att man har speciell genetisk eller kulturell tillhörighet. På ett plan vill förstås Hernroth-Rothstein ha samma rättigheter som alla andra - friheten att utöva sin religion. Men de två problem hon tar upp gäller rätten att utöva sin religion när det går ut över någon annan. I frågan om skäktning handlar det om djurskydd, i frågan om omskärelse handlar det om barnskydd.

Skäktning är det lättare av de två problemen. Det finns inget påbud i judendomen om att man måste äta kött. Förbudet hindrar därför inte Hernroth-Rothstein att utöva sin religion.

Omskärelse av gossebarn är en knepigare fråga. Påbudet inom judendomen är att man ska omskäras som åtta dagar gammal. Förslaget att pojkar självs ska få välja utformningen av sina penisar som myndiga är därför ett direkt hinder mot Hernroth-Rothsteins religionsutövning på sina egna gossebarn. Är detta förföljelse?

Även om det finns bra principer bakom åsikten att omskärelse inte bör vara tillåtet i Sverige är problemet att frågan används som förföljelse. Verkliga antisemiter utnyttjar frågan. Det är därmed en väldigt ömtålig fråga där man måste gå varsamt fram.

21 nov. 2013

Hederskultur i Sverige

Föredrag om hederskultur av Lars Åberg på ABF-huset i Stockholm. Åberg är tillsammans med Eduardo Grutzky författare till boken Heder och samvete.
 

"Glöm inte filosofins dag"

Med anledning av att det är Filosofins dag, instiftat av UNESCO år 2005, skriver Nina Martinsen, Helena Modin och Carl Gustaf Olofsson från Humanisterna Kalmar i Barrometerna om betydelsen av filosofi och kritiskt tänkande:
Humanisterna är en livsåskådningsorganisation som bejakar det filosofiska samtalet. Vi tycker att det är särskilt viktigt för våra unga. Barn och ungdomar bombarderas i dag med budskap via media och internet. När påståenden från andra sidan jord­klotet kan poppa upp i mobiltelefonen på en millisekund, kan inte vuxenvärlden alltid finnas där för att hjälpa barnen att bedöma och värdera informationen. Barnen behöver tankeredskap som hjälper dem att ställa frågorna om sant och falskt. Det har aldrig varit så lätt att sprida viktig information och kunskap som i dagens globala internetvärld. Det är ett hisnande framsteg. Samtidigt har det aldrig varit lika lätt att blixtsnabbt sprida falska rykten, manipulerad information och bedrägerier som kan ställa till stor skada om de får fäste. Därför är det viktigare än någonsin att barnen från tidig ålder får hjälp att utveckla tankeredskap för att ifrågasätta och kritisera. 
Läroplanen för grundskolan, LP11, håller med om detta. Det är ”nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.” Men i långtifrån alla ämnen ger läroplanen lärarna något konkret exempel på hur detta ska göras. 
Här vill Humanisterna hjälpa till. Vi arbetar med att ta fram ett material med tips om olika sätt att få in filosofi och kritiskt tänkande i nästan alla skolämnen. 2014 kommer att vara skolans år för Humanisterna. Som en del i detta kommer vi också att sprida vårt kompendium till lärare och lärarstudenter som en källa att hämta ­inspiration ur. Elever som utvecklar sin förmåga att reflektera, tänka kritiskt och underbygga sina åsikter med goda argument och välgrundade fakta är bättre rustade för att möta det mesta i livet.

"Utsläppen slår mest mot fattiga länder"

Idag har jag en debattartikel på SvD Brännpunkt. På Uppsalainitiativet finns en länkad version av hela artikeln.

 

Med en uppenbar känsla för bling


Detta, mina vänner, är (nåja, påstås vara) skelettet av St. Benedikt av Nursia, som han ligger utprålad i S:t Mikaelskyrkan i München. Ironiskt nog är Benedikts främsta merit att han i princip grundade det västerländska sättet att vara munk på, i början av 500-talet. Asketism?

Fotot är en del av en fascinerande fotosamling av utprålade katolska reliker. Ni kan läsa mer och se fler bilder här.

Varianter på demokrati

Kommer demokrati i olika smaker? Forskningsprojektet Varianter på demokrati skall undersökas detta och jämföra länder utifrån olika aspekter och över tiden.
Varianter på demokrati (V-Dem) är ett internationellt forskningsprojekt vars syfte är att ta fram nya indikatorer på demokrati, i alla världens länder från år 1900 fram till idag. [...] 
De nya indikatorerna på demokrati har samlats in i en helt ny databas. Genom databasens unika karaktär kommer gamla och nya frågeställningar om demokratins natur, framväxt och överlevnad att kunna prövas på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt.
Projektet arbetar med sju övergripande principer för demokrati: valmansmodell, liberal modell, delaktighetsmodell, majoritetsmodell, konsensusmodell, jämlikhetsmodell.

"When we oppose God, we are in danger"

Ärkebiskopen av Lipa på Filippnerna, Ramon Arguelles, har nu uttalat sig om varför katastrofer hemsöker landet så ofta.
Those that happened to us, earthquakes, floods, super typhoon, is a reminder to all of us, ” he said via ABS-CBN.
He also believes that the disasters send a message to people.
“It will remind us not to forget life. Our lives is in God’s hands so we better make it meaningful, ” Arguelles said.
He also related the disasters to the “ungodly” laws such as the Reproductive Health (RH) Law.
“Let us not forget him. We removed him eh, like making a law that is not based in God. So when we oppose God, we are in danger.”
[...]
Arguelles said recent calamities should serve as a reminder for people to avoid going against God’s rule.
Jomen givetvis måste gud låta döda över 4000 människor för att inskärpa sitt ogillande av utbildning, preventivmedel och hälsovård, det den ovan nämnda Reproductive Health Law handlar om. Att bara tala med dånande basröst från himlen skulle inte vara tydligt nog.

En alternativ förklaring till alla katastrofer skulle annars kunna vara att Filippinerna ligger mitt på the Pacific Ring of Fire och dessutom rakt i de årligt kommande tyfonernas väg. Man har helt enkelt väldigt mycket naturfenomen att hantera.

20 nov. 2013

En språklektion, utan facit

Prästen Kent Wisti skriver ett inlägg i tidningen Dagen om den inomkyrkliga debatten som innehåller för mycket hat och för lite lek. På en övergripande nivå fina och fruktsamma tankar.

Själv använder jag dock hans text till en språklektion, eventuellt är den skriven på det där nya språket för troende och sekulära. Men det kan också vara ett krypto, en lek med ord vilken gömmer en annan betydelse. Tre exempel:
I botten ligger frågan om vad tro är. Sedan upplysningen har vi levt med föreställningen att tro handlar om försanthållande av vissa utsagor. Vi som lever med en tro vet att detta bara är det yttre ramverket. Nog så viktigt.
Det är spännande att tredje meningen innehåller ett försanthållanden och detta är tydligen viktigt, men vad betyder meningen? Vad är det som försanthålls?
Men jag hävdar att tro är en konstnärlig disciplin, kanske den yttersta. Att kräva tydlighet av tro är som att kräva tydlighet av måleri eller lyrik. Eller att be barnen leka mer exakt. Så allvarligt är det. Det sorgligt ironiska är att det är de paniska skriken efter tydlighet och identitet genom gränser som själva bär den andliga ängslighet som kritiseras.
Risken finns att min fråga efter första exemplet var en önskan om att barnet skall leka mer exakt. (Tänker därför tyst för mig själv att jag är nog dum som inte förstår sista meningen i stycket ovan.)

Lite senare i texten kommenteras mannen som inte förstod barnens fantasilek utan åt grus, när han bjöds på en sandkaka.
Men mannen bröt lekens regler. Han kunde inte som barnen gå in och ut genom lekens rum och därmed gjorde han leken till något annat än vad den är. Det fanns ingen förståelse för att leken rymmer en annan sanning än det mätbara. I vissa avseenden en djupare sanning. Detta kan vi kalla tro och andlighet men aldrig tydlighet.
Här blir jag intresserad av vilka avseenden som avses och vad en djupare sanning är för något. Djupare än vad då? Men några svar ges inte, detta är tro, något som är skiljt från tydlighet och min begreppsvärld. Mina språklektioner fortsätter, men det är frustrerande. Jag känner mig som en blind som besöker en okänd värld, utan att kunna språket. Det är ingen lek.

Vad katastrofdrabbade verkligen behöver

Efter radband och biblar kommer här ett lokalt förslag på vad katastrofdrabbade verkligen behöver. Mitt i förödelsen behövs det också humor och skratt.


Harmful and untrue

Tusentals biblar på väg till de tyfondrabbade områdena

Den här bilden är av oklar anledning illustrationen till nedanstående nyhet på Manila Bulletins Facebooksida.
The Catholic Bishops Conference i Filippinerna rapporterar nu att man kommer att skicka 1000 biblar till de tyfondrabbade.
The Catholic Bishops’ Conference of the Philippines (CBCP) through the Episcopal Commission for the Biblical Apostolate (ECBA) will be sending 1,000 copies of the Bibles to those who were affected by the recent Typhoon Yolanda in the Central Philippines.
[...]
“Sometimes, people think that this is a punishment from God, a wake-up call or something. We are too fast in making conclusions about calamities like this,” she said.
“We should outgrow that, especially if you will say that to people who were stricken with calamity. So we have to graduate from that and say that it is a natural calamity. We have no answer to that, but we can rely on the Lord and make reflections and see what this can do to our life,” she added.
“We just have to cling to God because the more we give up, the more we suffer. For the Filipino people, our faith helps us to cling on to God and to stand up again and go on,” Pagadut said.

För er som känner att ni vill göra mer finns möjligheten att donera pengar till fler biblar genom the Philippine Bible Society - inbetalningsinformation hittar ni på deras hemsida.
Many people have lost their Bibles in the storm at a time when they need them the most. That is why the Philippine Bible Society has launched Project: God is Our Shelter, through which it plans to make hundreds of thousands of Scriptures available for distribution, alongside essential aid, such as food, blankets and medicine.
“We appeal for help from our sister Bible Societies around the world. We hope to be able to make available 250,000 copies of the book, ‘God is our Shelter’, which is a collection of Bible passages and reflections about how God can help us in times of trouble,” says Dr. Lucero. “We also want to provide 20,000 Bibles and 20,000 Bible comics for children and young people. We want to remind our suffering people of these words and the hope in them.”
Det låter ju i och för sig som en klokare tanke, att klippa ut avsnitt ur bibeln och skicka dem istället för att skicka kompletta biblar som ju innehåller avsnitt som inte alls är särskilt tröstande, utan tvärtom skrämmande och obehagliga. "Kom och skåda Herrens gärningar, som slår världen med skräck." (Psaltaren 46: 9).

Jag vet inte riktigt vad Humanisterna ska göra för liknande kampanj? Skicka ner kopior av "The Good Book" av AC Grayling  känns lite malplacerat. Människor behöver ju främst annat än böcker i just den här situationen och att utnyttja en nödsituation i propagandasyfte känns inte helt etiskt genomtänkt. Vi får väl helt enkelt fortsätta att rekommendera er att ge pengar till de professionella organisationer som är på plats. Tillsammans kan människor göra stordåd - det är Humanismen i ett nötskal. Här är ett bra urval av religiöst och ideologiskt neutrala organisationer:

Transgender Day of Remembrance

Idag är en dag att minnas de som dödats på grund av transfobi och uppmärksamma hatet mot och rädslan för transpersoner och de med könsöverskridande identitet eller uttryck.

Man kan också fundera på hur man uttrycker sig, så man inte uttrycker sig så dumt och nedlåtande som D.J. Grothe, president för JREF, gjorde för någon vecka sedan. [via Skepchick]



Här länk till några snygga bilder på kvinnor, män eller det spelar ingen roll.

Tonåringar debatterar betydelsen av vetenskap

På en skola i Uganda möte vetenskap, humanism och religion när eleverna debatterar om vetenskap gjort mer nytta en skada. Skolan är Grace Fellowship Senior Secondary School, vilken drivs av en kristen organisation i ett av de fattigare delarna av Kampala.

Efter debatten (35:20) talar en volontär från HALEA (Humanist Association for Leadership,equity and Accountability) om debatteknik. Organisationen får stöd av bland annat norska humanisternas hjälporganisation HAMU.

(Ljudet är inte bra, men lyssna lite här och där för att bilda er en uppfattning.)

19 nov. 2013

"Styre av folket, genom folket och för folket"

Det är idag 150 år sedan höll Abraham Lincoln Gettysburgtalet. Talet, som är ett retoriskt praktverk, hölls i samband med öppnandet av en kyrkogård för de stupade i slaget vid Gettysburg. Läs mer hos openculture, där kan en rad presidenter med flera höras läsa talet.

Egyptens förtryckta ateister

Efter revolutionen i Egypten 2011 har kristna kopter utsatt för mycket förföljelse. Detta börjar numera uppmärksammas i media. På de platser där kristna förföljs, finns det dock oftast en grupp som nästan helt saknar religionsfrihet - ateister. Detta uppmärksammas mycket sällan. 

Hot, trakasserier och rättsliga åtgärder mot ateister är så omfattande att det inte ens finns organiserade grupper med ateister. Det räcker att någon startar en Facebookgrupp för att den personen skall förföljas, och i Egypten är staten en del av detta. Ändå har situationen i Egypten på ett sätt blivit bättre efter revolutionen. Den egyptiske ateisten vet numera att den inte är är helt ensam.

Al Jazeera har publicerat en bra artikel om Egyptens ateister:
As Gabr sat in a seafront cafe in his hometown of Alexandria, he spoke about his past opinion of atheists. "I used to think that they should be killed," he said matter-of-factly. 
Gabr - not his real name - was brought up in a moderate Muslim family before becoming a Salafi, a follower of a literalist and puritanical form of Islam. He eventually underwent a radical shift in belief to become one of those people he used to despise: an atheist, an apostate, a kafir - a group of people who feel under threat in Egypt because of their lack of belief in God. 
Atheists are uncommon in Egypt, and reliable statistics on their numbers are unavailable because of the lack of research and an unwillingness to admit one's atheism. However, both atheists and religious people in Egypt agree that atheism has recently become a more prominent issue in the country. 
"I never knew there were any atheists in Alexandria until 2011, after the revolution. Before the revolution, all this time, I was thinking that I am the only one here," recalled 30-year-old Gabr.
Läs fortsättningen på Egypt's embattled atheists.

Nytt avsnitt av Radio Houdi: #61 - Snuvigt för Radio Houdi


Det är tisdag och det är dags för ett snuvigt avsnitt av Radio Houdi med John Houdi och Anders Hesselbom.

Förkylda och snuviga städar Anders och John ut gamla CD-skivor med datorprogram och hyllar de svenska fredsbevarande styrkornas veteraner.
John hyllar Ken Rings medverkan i “Så Mycket Bättre” och Anders funderar på detta om helvetet och det där med att vara PK.
John får ett programförslag för bättre helgunderhållning av en lyssnare som baseras på Penn & Tellers “Fool Us” varvid Anders blir Amiga-nostalgisk och ger oss ett Tokigt Heligt ord.
Allt detta till och mycket mer till samma pris som vanligt (gratis).
Välkomna till det snuvigaste avsnittet i Radio Houdis historia.

Dagens bibelord

Hur länge, ni okunniga, skall ni älska okunnigheten,
hur länge skall smädarna njuta av att smäda
och dårarna hata kunskap?
Vänd om och lyd mina tillrättavisningar!
Jag skall visa er min vilja
och låta er höra mina ord.
Jag ropade och ni vägrade lyssna,
jag varnade och ni brydde er inte om det,
ni trotsade alla mina råd
och ville inte veta av mina tillrättavisningar.
Därför skall jag skratta när olyckan drabbar er,
jag skall hånle när det fasansfulla kommer,
när det fasansfulla kommer över er som ett oväder
och olyckan som en storm,
när nöd och ångest drabbar er.
Då skall de ropa till mig utan att få svar,
de skall söka mig utan att finna mig.

Ordspråksboken 1: 22-28
Hade jag inte lyft det här citatet ur sitt sammanhang hade det varit riktigt otäckt.

"Undoubtedly the most important source of religion is fear"

Undoubtedly the most important source of religion is fear; this can be seen in the present day, since anything that causes alarm is apt to turn people's thoughts to God. Battle, pestilence, and shipwreck all tend to make people religious. Religion has, however, other appeals besides that of terror; it appeals specifically to our human self-esteem.

If Christianity is true, mankind are not such pitiful worms as they seem to be; they are of interest to the Creator of the universe, who takes the trouble to be pleased with them when they behave well and displeased when they behave badly.

This is a great compliment.

We should not think of studying an ants' nest to find out which of the ants performed their formicular duty, and we should certainly not think of picking out those individual ants who were remiss and putting them into a bonfire.

If God does this for us, it is a compliment to our importance; and it is even a pleasanter compliment if he awards to the good among us everlasting happiness in heaven. Then there is the comparitively modern idea that cosmic evolution is all designed to bring about the sort of results which we call good -- that is to say, the sort of results that give us pleasure. Here again it is flattering to suppose that the universe is controlled by a Being who shares our tastes and prejudices.
 
Bertrand Russell, från 
"Has Religion Made Useful Contributions to Civilization?" (1930)

Humor och jämlikhet i muslimsk kultur

Irshad Manjis projekt Moral Courage fortsätter, nu med ett avsnitt om den iran-amerikanska komikern Negin Farsad som med humor utmanar muslimers attityd till kvinnor och icke-muslimers attityd till islam.

18 nov. 2013

Religion skadar samhället

Oxford Union Society arrangerade en debatt med frågeställningen: Religion skadar samhället.

De som propagerade för frågeställningen och mot religion var (se deras 8-10 minuter långa tal genom att klicka på deras namn):
Michael Nugent
David Silverman
Peter Atkins
Nonie Darwish
och avslutningsvis Peter Millican, professor i filosofi vid Oxford, som hävdar att religioner segregerar och skapar motsättningar mellan grupper. Religionen är också intellektuellt och moraliskt skadligt för samhället, säger Millican.

Religionen hjälper samhället

Oxford Union Society arrangerade en debatt med frågeställningen: Religion skadar samhället.

De som propagerade emot frågeställningen och för religion var (se deras 8-10 minuter långa tal genom att klicka på deras namn):
Mehrunissa Sajjad
Julian Brazier
David Amess
Tariq Ramadan
och avslutningsvis Richard Swinburne, professor emeritus i filosofi vid Oxford, som på 10 minuter argumenterar för att religion (kristendomen) hjälper samhället genom att korrekt svara på de yttersta frågorna om universums ursprung och vårt öde.

Bertrand Russell om dunbolsterteologi



På förekommen anledning.

Slay this dragon

De problematiska medlingarna

Kaliber i P1 sände igår ett avsnitt om de enorma risker som unga flickor och pojkar som lever i familjer med hederskultur utsätts för när socialmyndigheter och stödföreningar försöker medla mellan barnen och deras familjer.

Sarah Mohammed, ordförande i GAPF och Hedeniuspristagare, säger i programmet:
Om man använder medlingsmetoden utifrån det perspektiv som hela socialtjänströrelsen i det svenska samhället använder att förena familjen – det betyder att det alltid när det gäller den målgruppen med hedersrelaterat våld – det är alltid på bekostnad av flickan eller pojkens mänskliga rättigheter att han eller hon ska sänka ner sina förväntningar av mänskliga rättigheter.
Astrid Schlytter, docent i rättsociologi, kommenterar:
Det finns ingen evidens för någon metod att där här ska lyckas. Många gånger är det här en billig och lättvindig väg att de flyttar hem igen och då kanske de blir bortgift eller försvinner.
Lyssna: Kaliber 20131117 12:00

Att finna styrka efter stormen



Professionell hjälp gör störst nytta och de här organisationerna har alla kompetent personal, utbildning och organisation att göra störst skillnad i katastrofsituationer. Men insatserna kostar förstås pengar, så donera gärna.
Rädda Barnen
Röda Korset
Läkare Utan Gränser
UNICEF
UNHCR

17 nov. 2013

3000 rosenkransar på väg till Tacloban

Tack vare generositeten hos ja-till-livet-organisationen "Rosary for Life" är nu 3000 rosenkransar på väg till Tacloban. Organisationen utlovar att nästa sändning ska till Samar.
... they will also provide prayers and possibly visit the areas to help rehabilitate the Catholic spirituality of the people of Tacloban.
[...]
Rosary for Life was founded in 1992 by Mrs. Winifred Powers of New York as a prayer support group to stop massive depopulation through abortion and contraception.
En rosenkrans är, för er som inte har katolsk uppfostran, ett pärlhalsband med vidhängande kors. Man använder pärlorna för att hålla ordning på en rituell serie böner enligt nedanstående mall.

För er som inte har samma övertygelse om böners helande verkan så finns följande organisationer som har personal och resurser på plats i katastrofen. Professionell hjälp gör störst nytta och de här organisationerna har alla kompetent personal, utbildning och organisation att göra störst skillnad i katastrofsituationer. Men insatserna kostar förstås pengar, så donera gärna.
Rädda Barnen
Röda Korset
Läkare Utan Gränser
UNICEF

Man kan förstås be också, om man vill det.

"I have not noticed it"


One is often told that it is a very wrong thing to attack religion, because religion makes men virtuous. So I am told; I have not noticed it.
Why I Am Not A Christian (1927) by Bertrand Russell

16 nov. 2013

En kristen vetenskapsman

I fredags hade jag förmånen att ha ett långt samtal med en forskare som nyligen skapade rubriker genom att hävda att alkoholister inte behöver sluta dricka helt. Samtalet om alkohol gick snabbt över till ett samtal om vetenskap i största allmänhet och stannade sedan vid ontologi. Och nu blev det riktigt intressant, eftersom forskaren i fråga var skapelsetroende. Han ansåg sig inte vara biologiskt besläktad med schimpansen, inte ens om vi backade flera miljoner år.

Först hade vi den klassiska öppningen. Istället för att säga "jag accepterar inte evolution" eller "jag är kreationist" användes frasen "jag är kristen". Jag har två invändningar mot detta.

1. Att vara kristen betyder inte per automatik att man har legitimerat skapelsetro. När man tittar på kristna människor med relevant kunskap, finns fler kristna som inte är skapelsetroende än kristna som är skapelsetroende. Är man skapelsetroende berättar man inte det genom att yppa frasen "jag är kristen", för det betyder inte det.

2. Detta är en vädjan till faktumet att kristendom har vunnit större acceptans än skapelsetro i samhället, och att personen i fråga då hellre lägger det kristna kortet på bordet. Detta lilla trick fungerar inte på mig, eftersom jag som naturalist anser att gudstro och skapelsetro är två felaktiga föreställningar, varken mer eller mindre.

Min nye vän accepterade båda mina invändningar, och från denna punkt blev samtalet för mig en jakt efter en standard som en vetenskapsman kan använda sig av för att avfärda felaktiga hypoteser i sitt forskningsarbete utan att göra Gud till en hypotes att avfärda. För mig är detta lite av skepticismens Den Helige Graal. Trots allt, många vetenskapsmän tror på Gud. Inte "de flesta", men tillräckligt många för att jag som icke-troende inte kan utgå ifrån intellektuell korruption och dubbla standarder.

Ganska mycket tid av samtalet gick åt till att enas om att verkligheten är "svart-vit". Inte vår förståelse av den, för där finns alla grader, men bortom kvantfysiken är ofta påståenden om verklighetens beskaffenhet nästan alltid antingen korrekta eller felaktiga. Antingen skapade Gud jorden för 4,5 miljarder år sedan, eller så gjorde han det inte. Antingen skapade Gud jorden för sex tusen år sedan, eller så gjorde han det inte. Antingen är Gud jordens skapare, eller så är han inte det. Antingen är han far till Jesus, eller så är han inte det. Nyanserna finns i vår nivå av kunskap, inte i dessa påståendens faktiska korrekthet. Till min stora förvåning blev ärkebiskop Antje Jackelen en räddare i nöden, för när jag förklarade att hon är postmodernist blev vårat gemensamma avståndstagande från postmodernismen ett lätt beslut att fatta.

Så hur ser standarden ut? "Experiment som har med Gud att göra kan inte upprepas - empirisk forskning är alltså inte applicerbar." Jag accepterar denna invändning och nästa kort läggs på bordet. "Guds existens är förknippad med en ovetbarhet som lämnar frågan om hans existens öppen." Men vänta nu, om en forskarkollega skulle dra detta kort, skulle inte det väcka några motfrågor?

Jo, det skulle det naturligtvis, men "detta är inte vetenskap". Nej, utsagan om att man tror på Gud är inte vetenskap, men påståenden som kretsar kring guds existens eller karaktär anser jag vara vetenskap. Detta fick jag ingen gehör för, men detta är en vetenskapsman som anser att evolution inte heller är vetenskap som gör yttrandet. Så det borde jag väl kunna vifta bort?

Nej, det kan jag inte. Här finns ingen konsekvens alls. Det beror helt på vem man frågar om "Gud finns" är en vetenskaplig fråga eller inte. Det beror helt på vem man frågar om evolutionsteori är vetenskap eller inte, blott med något mindre variation. Förmodligen beror det även på vem man frågar om "planeten Jupiter kretsar kring solen" är en vetenskaplig fråga eller inte. Innan du opponerar dig genom att åberopa planeten Jupiters tydliga definition, vill jag påminna om min samtalspartner har en personlig relation med den gud som är föremål för vårt samtal. Jupiter har alltså inte en tydligare definition än Gud, Jupiter råkar bara ha en mer konsekvent definition mellan dem som accepterar Jupiters existens. Uppenbarligen kommer min dröm om att hitta Gud utan att behöva sälja min intellektuella heder, förbli just en dröm. Samarbetsviljan bland de som redan tror är helt obefintlig på denna punkt. (Speciellt Svenska Kyrkan blir direkt förolämpade av frågor kring teologi.)

Att åberopa ovetbarhet för att skapa ett utrymme för Gud är att göra Gud en björntjänst, för detta utrymme är inte reserverat för gudar, detta är ett utrymme för vidskepelse, vilket absolut inte är den rationella vetenskapsmannens bästa vän. Istället för att prata om troll, älvor och huldror så väljer jag att citera Anders Åberg: Varför inte tro på alla andra religioner med samma bevisläge?

Det ser onekligen ut som naturkunskap och gudstro är en indikation på att det förekommer dubbla standarder.
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se