6 mars 2014

Böcker i religionskunskap är klart bristfälliga

St:a Katharinastiftelsen arrangerade i måndags en debatt om hur tros- och livsåskådningar beskrivs i skolan läroböcker - Enfald eller mångfald i läroboken? Deltagare var Christer Sturmark, Agneta Bronäs (lektor vid lärarhögskolan i Stockholm), Börge Ring (lärare, läroboksförfattare och präst) och David Thurfjell (religionshistoriker).

Det blev en ganska het debatt tack vare den berättigade kritik som Sturmark framförde mot några av de böcker Ring är författare till. Sturmark skriver mer om detta på sin blogg och tar då tar även upp exempel; som att ateism kallas en livsåskådning och att Charles Darwin nämns och endast nämns som en central tänkare för Satanisterna.

8 kommentarer:

Henrik Larsson sa...

Måste erkänna att jag bara satt och gapade när den här läromedelsförfattaren lade ut texten. I den mån han nu gjorde det. Som förälder till vuxna barn blir jag faktiskt ursinnig. Mest på den marknadsekonomiska strategi som skapar detta i våra skolor. Men även på det usla förlaget som låtit denne sorglige farbror sitta och hitta på kunskap åt nästa generation samt den sorglige farbrorn själv som jag misstänker vet mer om vad han pysslat med än som framgick i debatten. Häpnadsväckande att han fanns och på sätt och vis lyckligt att ingen god vän till honom såg faran för honom själv och hindrade honom från att delta i en paneldebatt där att läsa ur hans alster var det bästa argumentet mot honom själv. Nu dokumenterat på internet för evigt. Bra Sturmark även som kunde läsa ur hans böcker. Stor underhållning på ett hemskt sätt.

Lennart W sa...

En ateist kan tro på spöken eller reinkarnation eller tarotkort eller vad du vill va, säger Sturmark när han argumenterar mot att ateism skulle vara en livsåskådning.

Fråga: Hur vanligt är det alltså med spöktroende och reinkarnationstroende och tarotkort på ateistkonferenserna, och öht i de olka sammanhang där ateistloggan (eller ateistplusloggan) används?

Patrik Lindenfors sa...

Jag har stött på det några gånger. Extremt sällsynt, men det finns. Apropå att hålla motsägelsefulla idéer i huvudet samtidigt...

Erik M sa...

Lennart W,

Fråga: Hur vanligt är det alltså med spöktroende och reinkarnationstroende och tarotkort på ateistkonferenserna, och öht i de olka sammanhang där ateistloggan (eller ateistplusloggan) används?"

Svar: Så vitt jag vet är det rätt ovanligt, eftersom de olika konferenser, bloggar och sammanhang du nämner tenderar att hållas i av organisationer och grupper som vid sidan av ateism även är skeptiker och/eller naturalister. Detta är dock inte nödvändigtvis fallet om du talar med vissa grupper inom jainismen, buddismen, scientologin, juche eller folk som "inte tror på Gud, men som tror på nått".

Thommy M. Malmström sa...

Det är väl lika vanligt som skeptiker som är troende ungefär. Ovanligt men förekommande.

Ulf Gustafsson sa...

Sedan måste man veta att ateist-rörelsen drivs från USA, där ateist-organisationer är synonymt med ateist-sekularist-organisationer och att där finns det inte obetydliga negativa behandlingar av ateister.

Göran sa...

Ja han, Börge, var otroligt svag. Han hade ingenting att säga till sitt försvar heller mer än typ jag kom inte ihåg eller liknande. När man nära nog får sympati för Sturmark så har det gått långt.
Men man kan tycka att en religionshistoriker borde snabbt upptäcka detta och och få inflytande för att kunna utestänga denna typ av produkter.

Christer Sturmark sa...

Lennart, Patrik, Erik m fl. Jag tror att det här föreligger en sammanblandning mellan korrelation och kausalitet i resonemangen. Det finns inget som hindrar att en ateist tror på spöken, astrologi, feng shui eller levitation etc. En sekulärhumanist gör det dock inte, vilket beror på den kunskapsteoretiska syn på kunskap som är den del av sekulärhumanismen som livsåskådning. En ateist kan ha vilken livsåskådning som helst, utom sådana som innefattar gudstro.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se