9 apr. 2014

Barbro Lindgren om dödshjälp

Författaren Barbro Lindgren berättar i tidningen Östran om sin syn på dödshjälp.
– Djur kan få hjälp att dö när det är dags, den rätten borde vi människor också ha. Det är ovärdigt att svenskar ska tvingas åka utomlands för att få dö, när livet känns outhärdligt. 
– Men jag har aldrig uttryckt det så tydligt offentligt tidigare. Nu har jag sagt vad jag tycker, det var viktigt för mig. Men jag kommer inte att ge mig in i någon debatt om dödshjälp. 
– Jag har alltid värnat om de svaga, vare sig det är barn eller vuxna, säger hon. Jag har ju också en del erfarenhet både genom min mamma och äldre släktingar.

19 kommentarer:

Lokatt sa...

Modigt av Barbro Lindgren.

Antagligen uppfattar hon starkt risken att snabbt förvandlas från älskad barnboksförfattare till ond bödel som vill avliva alla sjuka och handikappade.

Självklart måste vi snart få dödshjälp godkänd i Sverige!
Det är groteskt att som idag behöva vändas i sjuksängen var fjärde timme i tolv (12) år, utan att ha en aning om vem det är som vänder en, vilka de där anhöriga som står i dörren är eller varför en välling varje dag ska ner genom en slang i halsen.
Detta upprörde mig redan för många år sedan, rörande en patient på nedlagda Kronprinsessan Viktorias sjukhus i Vejbystrand.
Skynda på! Innan jag själv blir en grönsak.

Jonah sa...

"Men jag kommer inte att ge mig in i någon debatt om dödshjälp"

För sent. Att uttala sig innebär att man ger sig in i debatten.

För övrigt tycker jag att staten ska få bestämma när någon ska dö så behöver vi inte oroa oss om beslutet är rätt eller fel.

Anders Hesselbom sa...

"För övrigt tycker jag att staten ska få bestämma när någon ska dö så behöver vi inte oroa oss om beslutet är rätt eller fel."

Jonah, hur tar sig denna garanti uttryck hos, säg t.ex. Kristna Värdepartiet?

Jonah sa...

Jag vet inte faktiskt. Jag försökte mig på lite lätt ironi men i skriftlig form funkar det nästan aldrig. Det jag skrev tyckte jag var absurt och att det därför skulle tas som ett skämt.

Jag är egentligen mot dödshjälp helt och hållet men jag tänkte på det Barbro lindgren sa om att "Djur kan få hjälp att dö när det är dags, den rätten borde vi människor också ha". Det är ju inte djuret som bestämmer när det är dags utan dess ägare. Och eftersom vi är medborgare i Sverige så vore det väl inte mer än rätt att våra folkvalda (ägare) får besluta åt oss när det är dags att dö.

Jag tror inte att vi som samhälle kan garantera att inget blir fel inom något. Mest för att vi inte kan komma överens om vad som är rätt och fel till att börja med. Men också för att vi som människor är av naturen själviska.

Och KVP är inte riktigt min cup-of-tea så jag kan inget om dem mer än att de ska vara mot abort.

Jonah sa...

"Det är ovärdigt att svenskar ska tvingas åka utomlands för att få dö..."

Man kan ju fråga sig varför det skulle vara ovärdigt att åka utomlands för att dö. Vari ligger skilnaden i värdighet mellan att någon tar ditt liv hemma gentemot utomlads?

Är det ett tecken på vår syn på Sverige som världens bästa land i alla avseenden? Man vill väl inte att en Belgare tar livet av en. Svenskar är ju så mycket bättre på allt.

Jonah sa...

"Jag har alltid värnat om de svaga, vare sig det är barn eller vuxna, säger hon. Jag har ju också en del erfarenhet både genom min mamma och äldre släktingar."

Det är ju bra att hon värnar om de svaga.
Det förklarar ju varför du vill att de tar livet av sig?
Om hon får som hon vill så kommer det ju snart inte finns många svaga kvar att värna om.

*Är det inte lika bra att vi tar död på alla som har svåra sjukdomar. Då kommer vi att spara jättemycket pengar plus att vi ju egentligen gör dem en tjänst.* *ironi*

Göran sa...

Det kusliga är att Anders H inte ens uppfattade ironin.

Lokatt sa...

Jonah
Bra där, att du skrev *ironi* med tydlig markering! För det är näst intill omöjligt att förstå när du (och ibland andra) är ironiska!

"Svenskar är ju så mycket bättre på allt" är väl ett gränsfall..där man kan ana att du kanske inte säkert menar detta?

Det finns många skäl till att man inte ska behöva resa utomlands för att kunna livet av sig.
Ett skäl är att det blir omständligt och mycket dyrt, att resa med assistent, att boka hotell. Om vi förutsätter att patienten varken kan gå eller kanske ens andas själv krävs en stor apparat bara för att förflytta sig med taxi, flyg,och taxi igen.
Efteråt måste kroppen tas om hand, den kan inte bara lämnas där i främmande land. Vad ett flygbolag tar för att med värdighet frakta en kista vet jag inte.
Många vill nog ha sina kära omkring sig under sin absolut sista tid. Alla måste då boka flyg, alla ska ta in på hotell.
När man skulle kunna få dö hemma, eller i sin sjukhussäng.

Se dokumentärfilmen "Mitt sista år", gör det!
I slutscenen sitter den cancersjuka kvinnans kärleksfulla familj omkring henne i den stora sängen. De vuxna barnen håller hennes händer, de lutar sin kind mot hennes. Hon ser ut att väga 30 kilo. Maken, och några nära vänner, alla finns där för henne när hon svarar Ja på läkarens fråga om detta är vad hon vill, och några sekunder senare lugnt drar sitt sista andetag.
Vi ska alla dö en dag. Den här kvinnan får dö en smärtfri och vacker död.
Se filmen! Det är bara att googla fram den.

Pike sa...

Jonah Skulle det kunna vara så att om man är så allvarligt sjuk att man inte vill fortsätta leva, så är man inte direkt i skick att hoppa på första bästa charterplan till utlandet?


Ulf Gustafsson sa...

Jonah,

Det gäller ett fåtal personer som har ett outhärdligt lidande som inte kan mildras utan att de också fråntas det de anser är ett värdigt liv. Dessa personer kan inte ta sitt eget liv, utan om de vill avsluta livet på ett för dem värdigt sätt är de helt utlämnade till andra. Jag ser dessa personer som bland de svagaste och dödshjälp är den enda hjälp vi har att erbjuda dem.

Det ovärdiga med att behöva åka utomlands ligger i att detta kan öka deras lidande och/eller försvåra att göra ett bra slut med anhöriga.

Anders Hesselbom sa...

Göran,

"Det kusliga är att Anders H inte ens uppfattade ironin."

Jag har jättesvårt för att uppfatta ironi, och jag är mycket godtrogen när det kommer till andra människor. Mina ursäkter för obehagskänslan detta har genererat hos läsarna, Göran inkluderad.

Erik M sa...

Jonah,

Jag tror inte att vi som samhälle kan garantera att inget blir fel inom något. Mest för att vi inte kan komma överens om vad som är rätt och fel till att börja med. Men också för att vi som människor är av naturen själviska.

Så därför är det kanske bäst att samhället inte tar sig rätten att bestämma detta, utan överlåter det till personen som tenderar att veta bäst, dvs. individen själv.


Det är ju bra att hon värnar om de svaga. Det förklarar ju varför du vill att de tar livet av sig?

Om hon vill att folk ska "ta livet av sig", innebär inte det enligt samma logik att du vill tortera folk?


Om hon får som hon vill så kommer det ju snart inte finns många svaga kvar att värna om.

Menar du att a) alla "svaga" är dödssjuka och lider av extremt smärtsamma sjukdomar samt att b) alla "svaga" skulle vilja ha dödshjälp om de bara kunde och det enda som hindrar dem är det faktum att de "icke-svaga" inte tillåter läkare att hjälpa dem?

Lars Torstensson sa...

En annan känd person som uttalade sig för dödshjälp var Ivar Lo-Johansson. Han var då själv svårt cancersjuk.

Lokatt sa...

Jonah
Om du ville ha godheten att se filmen jag rekommenderade skulle jag bli glad.
Sedan skulle jag vilja veta vilken annorlunda lösning som skulle varit bättre för denna dödssjuka kvinna, som med klart förstånd och efter noggrant övervägande beslutat att låta avsluta sitt liv.
Hur tycker du att det istället skulle gått till? Det vill jag väldigt gärna veta.

Jag har under en period arbetat på hospice, bland döende människor, oftast döende i cancer. Vet du att cancer kan innebära olidlig smärta? Patienterna bar en sorts morfinkasetter, där de med en tryckning själva kunde öka morfindosen när smärtan accelererade. Mot slutet slumrade de bort i ett permanent morfinrus, onåbara för sina kära.

Lokatt sa...

Det finns de som hävdar att smärta och lidande förädlar människan, att hon skulle omformas känslomässigt av sitt lidande och höja sig till en godare och mer kärleksfull person genom den, och se med blidare och mer förstående ögon på sina medmänniskor. Jag vet inte om den här idén har sitt ursprung i Bibeln, men det skulle inte alls förvåna mig.
PC Jersild skriver i en av sina böcker att han inte håller med om detta.
Det gör inte jag heller. Smärta och plåga gör en stingslig, irritabel och trött. Man tappar tålamodet med sig själv och andra, och framförallt blir man självupptagen, ständigt inriktad mot sitt lidande och sin smärtnivå. Andra människor har man inte riktigt ork att bry sig om.
Det finns ingenting förmildrande eller gott med smärta.
- Utom när den signalerar: Lyft bort handen från spisplattan din galning! förstås.

Lokatt sa...

När den framgångsrika och mycket speciella tyska koreografen Pina Bausch i sextioårsåldern fått sin cancerdiagnos var hon död efter fem dagar.
Med mängder av inflytelserika kontakter samt ett starkt och egensinnigt psyke kunde hon se till att snabbt försvinna, utan långdraget lidande och nedbrytande förödmjukelser.
Det är inte utan att jag avundas henne.

Marre sa...

Jag såg nyligen en intervju med Barbro Lindgren i programmet Sverige där hon yttrade sig om detta. Jag uppfattade henne som att det var onödigt att 'gå omkring och skräpa' om man har ont, är skröplig och gammal. Ett ganska häpnadsväckande uttalande även ifall hon enbart syftade på sig själv.

Jag såg en dokumentär i TV om en sådan där dödsklinik för några år sedan, kan inte hitta den i SVT plays arkiv men fortsätter söka.

Patienten var en äldre man och han och hans anhöriga var överens om att han ville ha dödshjälp. Nu kommer jag inte ihåg vilken sjukdom han led av men de anhöriga ansåg att han var senil och att det bara gick utför.

Av någon anledning fick han besök av en läkare han varit patient hos tidigare och som slog larm till personalen om att något inte stod rätt till. Mannen led av en svår depression och läkaren lyckades få patienten att riva 'dödskontraktet' som han skrivit under. Han fick behandling för depressionen och var mycket glad över att få fortsätta leva. Han undkom alltså kvalitetsdöden på kliniken. Men de anhöriga var inte glada alls av någon anledning.

Det kanske inte bara är 'vårdpaket' som kommer till dödsklinikerna.

Lokatt sa...

Marre
Jonah tycks ha försvunnit.
Men kan inte du Marre se den dokumentärfilm som jag skrivit om i inlägg här ovan, 04-09 16:54
Se filmen och sedan kommentera den, och ge mig svaret på hur du tycker att huvudpersonen i dokumentären istället skulle betett sig eller behandlats? Och förklara varför, gärna.
Eftersom du tycks intresserad! Och redan sett en dokumentär som rör samma ämne kanske du vill se denna också? Den är mycket sevärd. Kvinnan som filmen handlar om är cancersjuk i slutstadiet och väger ca 30 kg.
Hur tycker du att hon skulle gjort?

Marre sa...

Lokatt,

Självklart ska kvinnan själv bestämma om detta! Endast hon själv vet sin plåga och måste besluta enligt detta.

Det jag pekade på i min tidigare kommentar handlade om ett fall där det varit helt fel med dödshjälp och att det är viktigt med förutsättningarna.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se