27 apr. 2014

Bli medlem i Humanisterna!

8 kommentarer:

Lennart W sa...

Loggan.. Är det planeten Mars i U:et? Som jorden ser det iaf inte ut.

Svante sa...

Bra fråga Lennart.

Det har varit rätt mycket kring denna nylanserade logga i Humanisterna under det senaste året. En ganska infekterad historia med stor oenighet internt. Jag är en av de som är mycket kritisk till denna, bla av estetiska skäl och att den blivit förbundets logga på ett ur demokratisynpunkt ytterst diskutabelt sätt (det finns de som inte alls håller med om detta).

Har hört rätt mycket olika om vad det ska föreställa. Bl.a. på kongressen igår så var det en som gillade loggan och samtidigt tyckte att den var både ett jordklot och rödglödgande. Det kanske ska syfta på Jorden om någon miljard år när solen vuxit och håller på att sluka Jorden? Annars brukar vissa likna klotet vid ett huvud. Vad två "U" står för har jag aldrig fått klarhet i.

Finns mycket att säga i denna fråga men nöjer mig med detta korta inlägg tillsvidare.

Ulf Gustafsson sa...

Solen har någon tänkt sig, kanske en partiell solförmötkelse. Den övriga symbolen kan tolkas som "en union av" över "ett snitt mellan", d.v.s. en förening av fritänkare.

Gorel Gerdin sa...

Allvarligt talat så finner jag denna nya bättre än den förra. Den är renare och enklare men den gamla är nog lättare att se och känna igen. Finns inget att skämmas över om det då inte vore för den odemokratiska tillkomsten som påpekats så fort symbolen visats.
Det var väl från början en lycklig människa (happy human) men som genom åren snörts av mellan tanke och fötter (verklighet) och därför inte är så lycklig längre...
Vad händer om man låter armarna och benen mötas på den nya? Blir det för likt ett X (Andreas på korset) eller skulle en H- formad kromosom kunna vara lösningen?

Patrik Lindenfors sa...

Tack vare Svante är numera loggan ordentligt demokratiskt utvärderad. Jag har vant mig och finner nu den nya grafiska profilen väldigt stilren.

Svante sa...

Patrik Lindenfors;

Du är ju för den nylanserade loggan och jag är för den klassiska Happy Human. Jag och sexton humanister till hade skrivit motionen där vi yrkade att förbundet skulle ha den klassiska Happy Human, vi ansåg även att införandet inte gått demokratiskt till. Så enda chansen att kunna ha kvar den klassiska Happy Human var ju att skriva en motion, annars så hade vi inte haft någon chans alls.

Jag håller dock inte med om att den nylanserade loggan är demokratiskt införd. Inför förra kongressen så gick den nylanserade loggan inte ut på remiss till medlemmarna (eller ens de lokala styrelserna) och fanns inte med i kongressmaterialet till kongressen 2013 (varken som bild eller proposition).

När vi kom till kongressen 2013 så fanns den nylanserade loggan bara där, Christer Sturmark talade om att den var införd och skulle implementeras, det sades ingenting om att den skulle upp till beslut. På kongressen i helgen hänvisade Sturmark till att det i verksamhetsplanen som föreslogs till kongressen 2013 (och som antogs) stod att den nya loggan skulle implementeras, det stod faktiskt så, i en inbakad liten text. Man skulle alltså då när den nylanserade loggan dök upp, på sittande kongress ha dykt ner på några ord i förslaget till verksamhetsplan?! Även om man väldigt strikt formellt kan tolka det som att kongressen 2013 antog loggan så hindrar det ju inte att frågan togs upp 2014.

Det har efter kongressen 2013 varit tydligt att knappast någon tolkat det som att kongressen fått godkänna loggan. Man kunde då från förbundets sida ha bromsat processen, så skedde dock inte, tvärtom. Man kan anta att många som röstade för den nylanserade loggan skulle röstat annorlunda om det hela hade skötts demokratiskt från början. Vi som har jobbat för den klassiska Happy Human har hela tiden varit frånåkta.

Ska man vara snäll så kan man säga att Sturmark har en minimalistisk syn på föreningsdemokrati. Han är bättre på andra saker.

Detta har skötts extremt osnyggt. Jag reserverade mig mot att motionen för den klassiska Happy Human avslogs, så att det ska stå i protokollet. Finns många andra skäl och aspekter i denna fråga också.

Jag erkänner inte den nylanserade loggan som Humanisternas logga, den har ingen legitimitet. Jag kommer inte att bära loggan, sätta upp några affischer med den eller stå på något torg och dela ut flygblad med den.

Jag vill passa på att tacka dej Patrik för att du på kongressen gav mig cred för att jag förde kampen och förstod att vi inte gillade processen. Du ska ha en stor eloge för detta!

Patrik Lindenfors sa...

Tack Svante. Dock tycker jag att kongressens omröstning om era motioner i år var en omröstning om loggan/profilen, så nu kan jag inte se hur det skulle gå att kalla den odemokratiskt införd längre. Ni gav kongressen chansen att skicka tillbaka hela tanken till designstadiet och kongressen sa nej till det, genom omröstning, väldigt tydligt. Jag ser därför inte riktigt poängen med att fortsätta diskussionen (mer än att man förstås kan tycka att processen inte gick rätt till från början). Du behövs inom Humanisterna, Svante, så jag hoppas du så småningom kan ompröva ditt beslut om att stå bredvid den nya loggan.

Svante sa...

Jo självklart har jag som motionär hela tiden varit medveten om paradoxen att försöket att stoppa den nya loggan genom att föra upp frågan till kongressen gav den nya loggan chans att få större legitimitet:s Det hade gjorts fel från början som sagt. Om kongressen i år hade bifallit motionen och alltså avslagit den nya loggan så skulle den nya loggans försvarare kunnat driva frågan till kongressen 2016, om den då hade antagits så hade jag fortfarande tyckt att det var fel, men då hade det varit demokratiskt oantastligt.

Jag kommer inte att diskutera loggan så mycket mer, om inte någon annan gör det, då kommer jag ju att säga vad jag tycker. Men någon ny kongressmotion kommer nog inte, om jag inte bedömer att den har chans att gå igenom.

Man kan driva Humanistiska frågor utan att stå som officiell representant för Humanisterna. Jag kommer fortsätta att brinna för Humanistiska frågor. Dock har jag sedan i höstas känt att jag vill trappa ner. Att jag vill trappa ner har inte enbart med loggan att göra, utan mera med att jag känner att "luften gått ur mig". Känner också att jag vill balansera mina aktiviteter en del, att om tex en höstkonferens kolliderar med en väns födelsedagsfirande så kommer jag i fortsättningen att prioritera vännens födelsedag, tidigare har jag nästan alltid gjort tvärtom. Jag har sedan 2005 varit osedvanligt aktiv i främst Humanisterna Uppsala. Det enda formella uppdrag jag har nu är som sammankallande i vår lokala valberedning, något jag ställde upp på med viss tvekan. Något jag nog kommer att fortsätta med är att gå på varje pubkväll med Humanisterna Uppsala, har gått på varenda en sedan vi startade med dessa 2006.

Jag önskar dig lycka till som ledamot i förbundsstyrelsen. Jag tror att du blir bra!

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se