21 apr. 2014

Cameron får kritik för att felaktigt framställa England som ett kristet land

Inlägg författat av Lars Torstensson:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cameron får kritik för att felaktigt framställa England som ett kristet land
Den engelske premiärministern David Cameron skapar främlingskap och “sår sekterism och splittring genom att insistera på att Storbritannien fortfarande är ett ‘kristet land’“, och genom att “föra in Gud i politiken”. Det hävdar 55 författare, vetenskapsmän, filosofer och politiker i ett brev till The Telegraph. De anser att Cameron ger en felaktig beskrivning av England, vilket får “negativa konsekvenser för vår politik och vårt samhälle”. Kristna, säger de, är inte exceptionella när det gäller att bidra till samhället, och kristendomen har gått tillbaka starkt på senare tid.

Andrew Copson, verkställande chef för British Humanist Association, framhåller: “Pålitliga studier som British Social Attitudes Survey visar att över 60% av människorna i Storbritannien aldrig besöker en gudstjänst, 57% säger att de inte är kristna. Andra opinionsundersökningar och granskningar visar att över 60% inte delar centrala kristna trosuppfattningar, t ex på Jesu gudomlighet och uppståndelse.”

Jim Al-Khalili, British Humanist Associations president, säger att Camerons uttalande är en del av en “störande trend”. Han anser att det som nu behövs i stället är att man bygger “en stark delad identitet i ett allt mer pluralistiskt och icke-religiöst samhälle”.

TelegraphBritish Humanist Association

Lars Torstensson

6 kommentarer:

Jonah sa...

Dock är ju drottningen som är statsöverhuvud också Surpreme Governor för den Anglikanska kyrkan.
Church of Englands prästerskap finns också som grupp representerade i House of Lords.

Att säga att Camerons utspel är felaktikt är i sig själv felaktigt. England är ett kristet land officiellt på papret.

Sedan om man önskar att så inte var fallet är det ju en annan sak.

Jag tror att Cameron sa så för att locka tillbaka "den kristna högern" från UKIP sedan han gick emot många konservativas huvuden med bl.a homoäktenskapsfrågan.

Ulf Gustafsson sa...

Jonah,

Historiskt är det ett kristet land, men de belägg du ger är närmast historiska reliker.

Om frågan skall besvaras seriöst behövs en bredare syn på vad en nation är.

Juridiskt är inte GB en kristen nation:
http://lawyerssecularsociety.wordpress.com/2014/04/21/this-is-not-a-christian-country/

Jonah sa...

Det må vara historiska reliker men fakum är ju fortfarande att the Supreme governor of the church of England godkänner alla lagar som skrivs i landet.

Så rent officiellt så är det ett kristet land.

Men som sagt så kan man ju tycka att detta inte är rätt och vilja ändra statskicket etc.

Men att säga att England inte är ett kristet land är fortfarande felaktigt.

Sverige var ju ett officiellt kristet land till år 2000 även om den stora majoriteten inte var kristna. Lite samma sak tycker jag även om Kyrkan och Staten är mycket mer sammanvävda i England.

Lars Torstensson sa...

Cameron uppmanar också kristna att bli mer "evangeliska", och han vill ha in mer kristendom i politiken. Han ser bara det goda som kristna har åstadkommit, och inte det onda, och han blundar för att den favorisering av kristna som han förordar samtidigt innebär en diskriminering av icke-kristna.

http://www.secularism.org.uk/news/2014/04/prime-minister-calls-on-christians-to-be-more-evangelical

Jonah sa...

"den favorisering av kristna som han förordar samtidigt innebär en diskriminering av icke-kristna"

Hur då? Definera diskriminering. Kan man vara diskriminerande bara genom att tala väl om en grupp?

Och om du kollar vad han faktiskt sa om evangeliserande så tror jag han har missat lite av vad det innebär.

"we can [...] infuse politics with a greater sense of evangelism about some of the things we are trying to change."
Detta säger inte att vi ska vara mer evangeliska i vår tro. Det betyder inte heller att vi ska evangelisera mera i meningen kristna normalt lägger i ordet.

Evangelism about some things we are trying to chenge betyder ungefär sprida det vi försöker att ändra på. Ungefär som Humanisterna evangeliserar dvs sprider sina föreställningar om vad som behöver ändras för att samhället ska bli bättre.

Jag tror folk från båda sidor i debatten har missuppfattat vad han har sagt.

Han säger ju inte att vi ska försöka konvertera folk till kristna i parlamentet.

Lars Torstensson sa...

Jonah.

Cameron vill utöka religionens roll i samhället. Han tar ställning mot statlig neutralitet i religionsfrågor. Det innebär en favorisering av religiösa, och en motsvarande diskriminering av dem som vill minska religionens inflytande.

Han skänker miljoner pund till kyrkliga ändamål, men visar ingen motsvarande generositet gentemot sekulära grupper.

Han berömmer religionens "moraliska kod", och kristna värden, men tiger om negativa kristna företeelser som intolerans, indoktrinering och förnuftsfienlighet. Det är diskriminerande mot dem som utsätts för och far illa av den kristna intoleransen, indoktrineringen etc.

Han ger religiösa mer och religionskritiska mindre tillträde till Downing Street.

Han säger att Englands kristna status har gjort det lättare för judar och muslimer att leva i detta land, genom att ge större utrymme även åt andra religioner. Men då glömmer han att det finns flera hundra shariadomstolar i England, som dömer i familjerättsmål, vanligen till kvinnors och barns nackdel. Det innebär en påtaglig diskriminering av många muslimer.

O s v.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se