29 apr. 2014

Endast ett fullständigt förbund mot barn- och tvångsäktenskap är bra nog

Sverige är på väg att få en förbättrad lag mot barn- och tvångsäktenskap, men den förslagna lagen innehåller möjligheter till högst olyckliga undantag. Dessa brister påtalats av GAPF och FN-förbundet. Idag behandlas lagförslaget i justitieutskottet och 27 maj skall det behandlas av riksdagen. Förhoppningsvis lyssnar våra folkvalda på kritiken.

Babatunde Osotimehin, chef för FN:s befokningsfond, säger:
– Mitt råd är att Sverige bör vara ett lysande föredöme för resten av världen. Barnäktenskap är inte tillåtet och ska inte vara tillåtet. Sverige bör gå framåt och se till att inga kryphål finns.
– Det finns fysiska, biologiska, ekonomiska och psykologiska skäl varför en flicka borde få mogna innan hon gifter sig så varför lämna kryphål?

I Stockholm visas för tillfället fotoutstälningen To Young too Wed av Stephanie Sinclair på Fotografiska.

27 kommentarer:

Lokatt sa...

Och hur är det med kusinäktenskap?

tuttarolf sa...

Normalt sett är jag ganska hårdhudad och har inga problem att se, höra eller läsa om hemskheter. Någonstans här går dock tydligen min gräns. Detta fullständiga förakt för kvinnor, eller snarare flickor! Jag blir rasande och har svårt att se färdigt filmen. Inte så att insikten är ny för mig. Jag har läst flera böcker i ämnet. Ändå reagerar jag med ursinne. Detta är apartheid mot barn på 2000-talet.

Männen må vara outbildade, fattiga och påverkade av sin religion och kultur men det spelar ingen roll. Det finns inga ursäkter för dessa uppblåsta perverterade mansgrisar.

Erik M sa...

Lokatt,

"Och hur är det med kusinäktenskap?"

Om båda kusinerna är samtyckande och myndiga har jag svårt att se varför det skulle vara problematiskt.

Lokatt sa...

Jag är ganska dåligt insatt i det eventuella problemet med kusingifte.
Men jag har fått uppfattningen att det (naturligtvis) inte handlar om samtycke eller tvång, utan om inavelsproblem.
Om kusiner som är barn till kusiner gifter sig med kusiner, vars barn sedan gifter sig med kusiner..

Jag såg en svensk dokumentär, det var länge sen, om några förtvivlade unga föräldrar som i skam gömde sina mentalt handikappade barn, medan de tillstod att deras familjer sedan alltid gift sig inom familjen.
Man sen blev det tyst, jag har inte läst eller hört något ytterligare om saken.
Jag har för mig att kusingifte är tillåtet i Sverige, men att detta aldrig har varit ett problem eftersom det varit relativt ovanligt att man velat gifta sig med sin kusin.
Idag tycks det vara annorlunda.
När det gäller Sveriges och nordens vargar (jag är en vargkramare) är ett av problemen inavel. Man kämpar för att gruppen inte ska bli för liten eftersom det då finns stor risk för att det nära släktskapet blir nedbrytande. Man har redan hittat medfödda kroppsliga skador som man anser vara inavelsrelaterade.
Om antalet vargar blir för litet tvingas nära släktingar para sig med varandra, med sina kusiner och syskon, och alla tycks överens om att det i förlängningen skulle innebära de nordiska vargarnas undergång.
Vi människor är väldigt lika vargar, ja vi är nästan vargar, det vet alla Humanister och jag.

- Ska kusingifte vara fortsatt tillåtet?

Lokatt sa...

tuttarolf
Nej just det, det finns ingen ursäkt. Inte den allra minsta. Avskyvärt. Vidrigt.

Ulf Gustafsson sa...

Lokatt,

I dag är det inte obligatoriskt att skaffa barn om man gifter sig. Inte heller är det bara tillåtet för gifta att skaffa barn.

Erik M sa...

Lokatt,

Tro mig, det är en jättedålig idé att ge staten mandat att med våld och tvångsmedel försöka styra medborgares reproduktion. Jag tror aldrig det har aldrig slutat väl och det går emot allt vad respekten för individuella friheter och kroppslig autonomi heter.

Lokatt sa...

Erik
Jag gillar inte våld och tvång, vad får du det ifrån? "Våld", skulle jag propagera för det.? Konstigt resonemang.
Så vitt jag vet är det idag inte tillåtet för syskon att gifta sig med varandra. Varför är det så? -(Nu är jag ute på hal is här,är verkligen ingen jurist). Men tydligen kan man få dispens i ömmande fall, det händer t ex att tidigt bortadopterade barn träffas som vuxna och blir kära utan att veta att partnern är ett syskon.
Om det är så med syskongifte som jag tror, alltså i princip förbjudet, menar du alltså att lagen förespråkar våld mot förälskade syskon?
Läste just att man konstaterat att Tutankhamun varit delvis invalidiserad på grund av klumpfot, en medfödd åkomma som man anser kan bero på att hans föräldrar var syskon.

Patrik Lindenfors sa...

Här kan man läsa lite om kusingifte ur en vetenskaplig vinkel.
http://fof.se/tidning/2010/7/kusingifte-gar-men-inte-som-regel

Ulf Gustafsson sa...

Ser att även artikeln i Forskning och Framsteg är fast i tanken att giftermål och skaffa barn hör ihop. Det gör det inte, om man inte ingår i vissa religiösa traditioner eller är kvar i dessa tankevärld.

Lennart W sa...

Men Ulf, varför är det då problematiskt med barnäktenskap? Äktenskap betyder ju ingenting egentligen enligt dig, om jag förstår dig rätt om kusiner, så vad är egentligen problemet med barnäktenskap? Inga problem alls när kusiner gifter sig, för äktenskap har ju inget alls att göra med att skaffa barn. Men stort problem när småflickor gifter sig med vuxna män, för äktenskap betyder ju sex och graviditet.. Hur ska du ha det egentligen?

F ö en fruktansvärt obehaglig film pga den fasansfulla verklighet som beskrivs.

Lokatt sa...

Patrik L
Tack för länken.
Jag läser just nu "Vägen mot Bålberget", en bok om häxbränningar i Ångermanland. Berättelsen är i romanform, men författaren har prisats för sitt noggranna forskningsarbete, med intensivt grävande i kyrkoböcker, brev och andra gamla dokument.
I romanen finns barnet/torpardottern Segred, som föder två utomäktenskapliga barn. De har blivit till i lagårn, där Segreds far regelbundet förgriper sig på henne.
Båda hennes spädbarn "dödde". Kanske bäst så.

Lokatt sa...

Nu har vi halkat långt från det denna diskussion skulle gälla: äktenskap mellan gubbar och barn.
Tvi faan säger jag.

Ulf Gustafsson sa...

Lennart W,

"varför är det då problematiskt med barnäktenskap?"

Ibland överraskar du mig. Menar du att du inte förstår problemen med barnäktenskap, om inte äktenskapet leder till att barnet blir med barn? Du behöver min hjälp med att förstå detta?

Lennart W sa...

Ulf: Det är du som är otydlig och använder dubbla definitioner som inte verkar genomtänkt alls. Jag frågar bara om vad DU menar. Betyder äktenskap något eller gör det inte det? Om inte, så är det ju inga problem alls med något sorts äktenskap öht. Men OM det faktiskt betyder något om sex och barnalstring så är ju just barnäktenskap ett problem. Och faktiskt även problematiskt mellan personer som är nära släkt (biologiskt, om det nu behöver förtydligas).

Ulf Gustafsson sa...

Lennart W,

Grejen är att jag aldrig hävdat att äktenskap inte betyder någonting alls. Det betyder olika saker, i olika kulturer, olika samhällen, för olika personer. För mig betyder det ett av staten sanktionerat juridiskt kontrakt mellan två personer.

Lokatt sa...

Jag stavade fel, Segrid heter flickan i Vägen mot Bålberget, som första gången blev med barn med sin far när hon var elva år (inte bara jemeniter utan även ångermanlänningar tycker om att spränga småflickor).
Häxbränningar handlar om kåta präster i kombination med folks extrema vidskepelse. De arma trollpackorna som svälter i den kalla fångkistan skräms och tubbas att erkänna att de ridit grensle på kor och bolat med Den Onde, barnen/vittnena har själva varit med och sett. Samt har trollkäringarna skrattande kastat felfri säd i elden, i svälttider.
Det är förstås män som dömer horkvinnorna, och ofta unga pilska pojkar som levererar detaljer om gränsleridningar och lustfyllt bolande.
Visst hatar Gud kvinnor, så in i helvete!

Catarina Thestrup sa...

Jag önskar ett avskaffande av äktenskapet. Då skulle problemen med barnäktenskap, liksom tvångsäktenskap, i alla fall till stor del, försvinna, eftersom ett kontrakt som reglerar arvsrätt och uppdelning av tillgångar bara skulle kunna skrivas under (utan tvång) av vuxna människor i samförstånd. De som vill kalla detta äktenskap kan naturligtvis även fortsättningsvis göra det.

Jonah sa...

I Skottland där jag bott en sväng är det tillåtet att gifta sig vid 16 års ålder.

Skulle detta räknas in under ett fullständigt förbud för barnäktenskap i Sverge (om de flyttar hit menar jag)? Eller behövs det "kryphål" för att släppa igenom detta?

Jonah sa...

Catarina

Är inte problemet att äldre män ser sig ha rätt att leva med unga flickor som om de var gifta? Om man tar bort begreppet äktenskap försvinner ju inte problemet. Bara ordet. Vilket ju inte hjälper dessa flickor ett jota.

Erik M sa...

Lokatt,

"Jag gillar inte våld och tvång, vad får du det ifrån? "Våld", skulle jag propagera för det.? Konstigt resonemang."

Jag vet inte om du själv stödjer det, men om man förbjuder något så innebär det i regel att man vill införa någon slags sanktion mot den sortens beteenden. Det brukar ses som en av de vanligaste egenskaperna hos en lag att staten ges mandat att tvinga folk att följa den och att straffa de som bryter mot den.


"Om det är så med syskongifte som jag tror, alltså i princip förbjudet, menar du alltså att lagen förespråkar våld mot förälskade syskon?"

Om de väljer att ligga med varandra så är det definitivt så. Brottsbalken 6:7 andra stycket sätter straffet till högst ett års fängelse. Visst kan man argumentera för att det är en nödvändig lag, men nog är det tvång att med hjälp av statens våldsmonopol hota någon med fängelse eller andra straff.

Marre sa...

Lokatt,

Häxjakten är en djupt sorglig period i historien. Även män kunde dömas för häxeri eller trolldom. Det obegripliga är den enorma vågen av angiveri som pågick, barn som vuxna behövde bara peka ut kvinnor och män som de inte gillade av någon anledning eller för att de ville bli uppmärksammade själva, så satte processen igång för människor som ena dagen var vanliga medborgare och nästa dag anklagade för häxeri. På det viset är vi inte ett dugg lika vargar utan är genuint mänskliga.

Även om Urban Hjärne är den som mest förknippas med att ha fått slut på processerna så fanns det många präster som också verkade för att få stopp på vansinnet.

Lokatt sa...

Erik M
Javisst är det tvång! Men "våld" tycker jag är ett överdrivet uttryck i sammanhanget.

Om det nu är så att det innebär risk för avkomman om föräldrarna är nära släkt, kanske från generationer tillbaka - vilket mycket pekar mot - då bör vi tillämpa tvång genom lagstiftning, absolut!
Vi får böta om vi kör omkring våra barn i bilen utan bälte. Vi äger dem inte, och har inte rätt att utsätta dem för fara därför att vi har lust till det. Det tycker jag är bra, och ännu bättre är att vi kan få fängelse om vi slår våra barn och därmed riskerar deras psykiska hälsa.
Därför ska det inte vara tillåtet att gifta sig med nära släktingar som kusiner, i synnerhet inte om kusinerna är produkter av kusinäktenskap bakåt i tiden, och därmed utsätta sina kommande barn för förhöjd risk att födas med ett eller flera handikapp.
Detta är en skållhet potatis förstås, väldigt obehaglig att ta i. Bättre då att blunda och låtsas som ingenting och nöja sig med att veta att ens egna barn förmodligen inte kommer att välja en kusin.

Erik M sa...

Lokatt,

Visst är det våld att sätta folk i fängelse. Jag menar, om personen inte vill sitta i fängelse så måste man ju tvinga dem med våld eller hot om våld att sitta där. Och vi kan nog utgå från att de flesta som sitter i fängelse inte skulle stanna där om det inte vore för vakterna och murarna. Och även med lättare straff är det så, många skulle nog inte betala böter om det inte vore för statens våldsmonopol.

Vad gäller "risk för avkomman" håller jag inte riktigt med om din analys. Barnen tar ju inte skada av att födas, för alternativen för dem står ju inte mellan att födas inavlade eller oinavlade, alternativen står mellan att få födas inavlad eller att inte få födas alls.

Och om det som du säger inte ska vara tillåtet att skaffa barn med kusiner eftersom det finns en risk för inavelsskador så följer nästa fråga: ska staten försöka hindra människor med ärftliga sjukdomar från att skaffa barn? Om vi accepterar det ena är det svårt att se varför vi inte ska acceptera det andra. Och jag säger nej, vi ska inte acceptera statligt tvång i det ena eller det andra, det är läskigt och totalitärt när staten börjar lägga sig i folks reproduktion på detta sätt. Det är en makt som helt enkelt är farlig att ta ifrån individen, vilket är en av de många dyrköpta läxorna vi lärde oss av 1900-talet.

Lokatt sa...

Nu har jag nämnt boken "Vägen mot Bålberget" så många gånger så jag känner att jag måste säga detta: Den är alldeles för lång (590 sidor) och innehåller alldeles för mycket prat och onödigt många ovidkommande karaktärer, i olycklig och ointressant kärleksrelation i nutid eller med familjeproblem från 1950-talet. Allt det där kunde i princip strykas anser jag.

Jag vill ha sagt detta, så jag inte lurar någon att köpa en bok som hon tror berör sexhundra sidor intressanta häxberättelser.

Lokatt sa...

Erik M
"alternativen står mellan att få födas inavlad eller att inte få födas alls."

Om jag personligen skulle fått den utopiska möjligheten att välja mellan att födas med multipla mer eller mindre planerade eller förutsägbara handikapp, kroppsliga och mentala, skulle jag utopiskt valt att inte alls behöva födas.
Jag talar nu alltså om mig själv, JAG skulle välja så.
Min ursprungligen sydafrikanska väninna kämpade och led svårt med sin multipelt handikappade dotter i trettio år, jag upplevde det på nära håll. Hennes två söner fick betala mycket dyrt för att deras mamma ständigt var slutkörd intill förtvivlans gräns och i princip aldrig hade tid för dem. (Dotterns handikapp hade ingenting med inavel att göra, pappan, en sjöman, kom från tusentals mil från Sydafrika.)
Man vet att många äktenskap bryts sönder när ett barn t ex drabbats av autism: pappan sticker, orkar inte mer, och mamman får ensam kämpa vidare, syskonen blir lidande. Den äldre generationen saknar ofta förståelse för handikappet, de kan tycka att det skadade barnet "bara behöver uppfostras", med konflikter och söndring som följd. (Jag har arbetat i sådana här sammanhang).
Att man medvetet skulle välja att riskera att låta sitt barn födas skadat, att man med öppna ögon skulle välja kusinen vars föräldrar är kusiner framför någon trevlig vem-som-helst tycker jag är ansvarslöst.
Att många inte har något annat val är sorgligt. Men att i alla fall ta upp frågan, att öppet prata om problemet är ett steg man bör ta.

Catarina Thestrup sa...

Jonah, jag tror att en hel del av problematiken med bortgifte och tvångsäktenskap skulle försvinna om man officiellt såg på "äktenskap" endast som en juridisk överenskommelse som kan ingås mellan vuxna personer. Det är p.g.a att äktenskap förknippas med t ex religion, sex, och "ägande" av person som många av problemen med barnäktenskap och tvångsäktenskap uppstår.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se