26 apr. 2014

Naturlig nedräkning

Till er med naturintresse måste jag rekommendera bloggen Bild och Naturhistoria som drivs av min kollega Johan Lind. Förutom att vara en bra forskare är Johan också en alldeles fantastisk naturfotograf (han har tidigare publicerat en bok om mångfalden som står att finna i ekar: Quercus). Just nu publicerar han sina bilder på sin blogg, en art om dagen i 100 dagar. Idag når vi art 44 på hans topp-100-nedräkning. Här nedanför ser ni dock en annan art - en av mina favoriter så här långt: #59 Vridvinge.

2 kommentarer:

Lennart W sa...

Mysiga djur.

"... det är inte mycket kvar av biet efter att det utnyttjats kontinuerligt som levande kylskåp av en vridvingelarv, hon trängs där inne. Rasmus, som jag har att tacka för min vridvingeobs, berättade att när han dissekerade ett parasiterat sälgsandbi var i princip hela dess bakkropp fylld av en vridvingehona."

Ändå ska det alltså vara så att "Larven suger inte i sig vad som helst av biet, nej, den livnär sig bara på delar av biet som inte är livsnödvändiga för biet självt."

Är "i princip hela [biets] bakkropp" bara någon sorts barlast? Stämmer inte så bra med hur jag tror mig förstå att evolutionen fungerar.

Patrik Lindenfors sa...

Nej, inte barlast, men en del som uppenbarligen går att överleva ett tag utan. Inte leva och frodas, utan bara överleva. Få saker är så fascinerande som parasiter...

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se