16 apr. 2014

Vad säger du om dödsstraff för homosexualitet, Carl Gustaf?

Ni minns säkert Brunei. Det lilla sultanatet på Borneo som vår statschef besökte för tio år sedan. På frågan om det inte var svårt att träffa och umgås med landets envåldshärskare, svarade vår statschef bland annat:
[...] det är ett mer öppet land än något annat där man kan tänka sig, där kontakten mellan mellan hans, ja, då sultanen och hans, hans ministrar är ett väldigt, väldigt, så att säga, nära samarbete, och därför så är det väldigt korta beslutsvägar, så att när det kommer till sultanen så tar han då besluten tillsammans med, med ett råd av sina då sakkunniga i de här frågorna, så att jag upplever ett ömsesidigt förtroende och samarbete på alla, alla nivåer ... Det är faktiskt ganska fantastiskt ... Man önskar egentligen att det skulle kunna vara så i ett vanligt samhälle. [Wikiqoute]
Detta land har nu infört dödsstraff för homosexualitet, genom stening. Enligt den nya lagen är det också dödsstraff för att förklara sig som icke-muslim, tala nedsättande om koranen och annan hädelse. [qx]

Det vore på sin plats om Carl XVI Gustaf uttalade sig om sin syn på dessa lagar och om hur han numera ser på sin kollega sultanen Hassanal Bolkiah.

12 kommentarer:

Gunnar Lindholm sa...

Kalle är ju per lag icke-muslim så ska bli intressant att se hur nästa statsbesök ska gå till!

Avskaffa kungahuset och dumheterna i Burnei.

Lokatt sa...

Varför är det så brinnande , dunkande, svällande,hetsande med manlig homosexualitet i muslimska länder? Varför är manlig homosexualitet så brännhet.
Varför tycks så många inte ha annat i huvudet än homosex, och hur man på mest plågsamt sätt ska jaga upp, fånga in och döda bögar?. Här med utdragen djävulsk tortyr; medeltida stening.

Jag zappade mellan teveprogrammen och råkade stanna vid ett gäng muslimer på vild flykt i nån sorts actionfilm. En av dem flåsar: "Han är hungrig som en bög utanför en korvbutik" medan de fortsätter att springa för livet. Sen zappade jag vidare.

Om jag blev jagad av bovar skulle jag aldrig komma på idén att ropa "Hon är hungrig som en flata utanför en ...? ? (Jag vet inte vad som för en lesbisk kvinna motsvarar en korvbutik för en bög).
Jag skulle överhuvudtaget inte fundera över homosexualitet. Men om jag mot förmodan ändå skulle göra det, jag kanske hade blivit föremål för en invit - så skulle jag naturligtvis inte för mitt liv komma på den sinnessjuka idén att döda henne!
Men i den muslimska världen är det väldigt, väldigt annorlunda tydligen. Varför?

Nils sa...

Ja, han skulle ju kunna börja med att be om ursäkt för det citerade uttalandet, prisa att den svenska konstitutionen som garanterar att denna barbariska religion inte kan hamna på tronen. Han skulle kunna göra en lång utläggning om islams katastrofala inverkan på arabvärlden, fördöma islamism, fatwan mot Rushdie osv, osv, osv.

Jag menar, CG har ju redan livvakter...

tuttarolf sa...

Lokatt, alla försök att på ett rationellt sätt försöka förstå eller förklara islams absurda värld är bortkastad tid.

Lika fel som det är att generalisera över muslimer här hemma, lika rätt är det att konstatera att Islam som statsskick är ett haveri var det än införts.

Pike sa...

Hur tänkte du nu, Lokatt?

Det är viktigt att fördöma de brott mot mänskliga rättigheter som sker i stater som Brunei och andra muslimska länder. Hur ska man kunna gör detta på ett trovärdigt sätt om man anser sig kunna dra några slutsatser om muslimers beteende från en stereotyp sekvens ur en actionfilm? Det är ungefär som att säga något om amerikansk utrikespolitik efter att ha sett fem minuter av en Steven Segal-film.

För lite perspektiv: Att ”knacka bög” i betydelsen att slumpmässigt leta upp en misstänkt homosexuell man och misshandla honom, var tidigare ett rätt vanligt uttryck bland en viss grupp människor. Kan du gissa vilka?

Lokatt sa...

He he.. "CG" var ju artigt.
Men det känns lite kul att skriva Calle.
Calle borde ha gjort allt det där som Nils räknar upp, men det kommer inte att hända. Särskilt fördöma fatwan mot Salman Rushdie, borde han ha gjort.
Vilket helvete Rushdie var tvungen att genomleva. Alltmedan hans förläggare, översättare och utgivare fick halsarna avskurna eller blev mördade eller skadade på annat sätt (femtio personer?). Utan vettig anledning.
Bara två modiga personer sa nåt, och avgick i protest ut Svenska Akademien, på livstid.

Lokatt sa...

Pike
Hur jag tänkte...
Jag har tidigare skrivit här om detta med bögar och islam. Där grundade jag det jag skrev bland annat på en märklig radiodokumentär i flera delar, där en svensk homosexuell man beskrev sina himmelska erfarenheter i Beirut, där man enligt hans beskrivning inte är homosexuell så länge man spelar den aktives roll i akten. Han berättade hur han gick runt i stadens parker och hade problem med att kontakterna blev alldeles för många.
Detta var ett exempel, jag har även hört från säker källa hur vanlig leken "bög" är på vissa skolgårdar, och att skällsordet "bög" är det utan jämförelse vanligaste på samma skolgård.

Naturligtvis drar jag inte slutsatser av en kort sekvens i en spelfilm, men jag har fler exempel, t ex från Sasha Baron Cohens "Diktatorn" där han driver med en fiktiv muslimsk ledares egenheter, (diktatorn är misstänkt lik Khadaffi). Plus ett rätt stort antal biografier och dokumentärer som jag läst, där alla berört ämnet manlig homosexualitet, "danspojkar" etc.
Jag är inte ute efter att brännmärka homosexualitet.
Jag undrar över kopplingen glödande intresse för företeelsen -kopplat till våldsamma, fruktansvärda straff.

Lokatt sa...

En väsentlig anledning till att jag intresserar mig för detta är att jag undrar över kvinnosynen inom islam, jag skulle önska att man kunde göra något åt den.
Jag undrar om det finns ett samband mellan muslimskt nedvärderande av kvinnor och upptrissad manlig homosexualitet.
Jag tror att våra manliga homosexuella här på bloggen protesterar mot den idén, man blir inte homosexuell därför att man ser ner på kvinnor, naturligtvis inte.
En vän till mig som är bög kallar med ett litet glädjelöst skratt det kvinnliga könsorganet "pirayan". En livsfarlig avbitartång med sylvassa tänder alltså. Varför? Jag har inte velat fråga, vi är inte bekanta på det sättet att vi diskuterar könsorgan.
Men lite konstigt är det.

Lars Torstensson sa...

Lokatt.

Jag tror, som jag tidigare har sagt, att eftersom muslimska kvinnor inte är tillgängliga för muslimska män före äktenskapet - och vice versa - så går männen till varandra i stället. Trots att det givetvis strider mot imamernas påbud. Det är nämligen svårare att kontrollera att förbudet mot homosexualitet efterlevs än att förbudet mot sex mellan ogifta kvinnor och män efterlevs. Kvinnorna är ju mycket mer övervakade.

Nedvärderingen av kvinnor i islam gäller för övrigt alldeles särskilt lesbiska kvinnor. Irshad Manji, som väl är den mest kända lesbiska feministen i islam, är exempelvis mordhotad, och kan vanligen inte framträda utan livvakt.

Lars Torstensson sa...

När det gäller talet om "pirayan" - kan det vara någon långsökt, freudiansk teori om kastrationsångest som ligger bakom?

Pike sa...

Ledsen om jag var otydlig, Lokatt, men du missade båda mina poänger.

Min första poäng var att om man ska kritisera en annan nations lagar av moraliska eller etiska skäl så bör man ha en stabil etisk plattform att stå på. Konventioner om mänskliga rättigheter är del av en sådan plattform. Stereotypa bilder av muslimska gangsters är det inte.

Min andra poäng var att driften att fysiskt ”straffa” homosexuella inte är enbart en muslimsk företeelse. Den verkar tyvärr vara global bland framför allt en viss typ av män med även i övrigt våldsamma tendenser.

Det som är fallet i Brunei och liknande stater är att där är det inte fulla grabbgäng som resonerar så här utan regeringen – med religionen som bekväm ursäkt.

För övrigt har jag aldrig trott att du är ute efter att brännmärka homosexualitet på något vis. Det har du gjort väldigt klart.

Lars Torstensson sa...

Lokatt.

Jag har hört sägas att innan preventivmedlen blev åtkomliga i Sverige var det många heterokillar som lät sig raggas upp av bögar, eftersom tjejerna "höll på sig". Det rådde med andra ord en situation som något påminde om den som råder i muslimska länder idag.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se