26 maj 2014

Är universum bara matematik?

3 kommentarer:

Lennart W sa...

Lite frestande att hugga på erbjudandet om att få en gratis audiobok, t ex just Tegmarks. Kollade upp det lite. Det handlar om en sorts prenumeration för ca 15 usd per månad, men de första 30 dagarna är gratis, och man får gå ur när man vill. Fast när jag hugger på sånt där är jag ändå ofta med längre än jag hade tänkt mig. Ung 100 kr i månaden är väl iofs ganska prisvärt om man gillar ljudböcker.

Ulf Gustafsson sa...

Lennart,

Jag är fortfarande en nöjd kund efter ett drygt år. De har många intressanta ljudböcker för den som gillar detta.

Petter Wennerström sa...

Ett litet problem. Gödel visade att vi inte kan vara säkra på matematikens fullständighet (http://en.m.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6del%27s_incompleteness_theorem)
Dessutom bara för att matematik är väl lämpat att beskriva teoretisk fysik, så betyder det inte att det finns oberoende av oss. De flesta som använt matte för att lösa "vardagliga" problem vet att det snabbt krävs både ett och två antaganden, samt approximativa metoder för att få något vettigt ur naturlagarna.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se