28 maj 2014

"En förkämpe för mänsklighet och tankefrihet"

1950 mottar Bertrand Russell Nobelpriset i litteratur. Nedan ett stycke ur hans Nobeltal:
You might regard Mother Nature in general as your enemy, and envisage human life as a struggle to get the better of Mother Nature. If men viewed life in this way, cooperation of the whole human race would become easy. And men could easily be brought to view life in this way if schools, newspapers, and politicians devoted themselves to this end. But schools are out to teach patriotism; newspapers are out to stir up excitement; and politicians are out to get re-elected. None of the three, therefore, can do anything towards saving the human race from reciprocal suicide.

10 kommentarer:

Henrik Larsson sa...

"You might regard Mother Nature in general as your enemy, and envisage human life as a struggle to get the better of Mother Nature. If men viewed life in this way, cooperation of the whole human race would become easy."

Jag är ett stort fan av Russel i mångt och mycket men detta är ett illa valt citat och Bertrand Russell när han var som sämst tycker jag. Han talar här som en desillusionerad socialdarwinist som givit upp tron på människans förmåga att skriva om sin egen historia. Han hade behövt läsa t.ex. lite Arne Næss för att inte vara så dystopiskt grundad i Darwins filosofiska implikationer som ju kom från samhällets hårdhet när Darwins skrev On the Origin of Species och inte från naturen eller moder jord. Moder Jord är naturligtvis inte vår fiende. Hon är vårt hem.

Ulf Gustafsson sa...

Henrik,

Som brukligt gör du de mest konstiga tolkningar, allt för att alltid vara i opposition mot denna blogg.

Någon socialdarwinism kan inte jag se, bara ett sunt konstaterande att mänskligheten måste samarbeta för att överleva och att bemästra naturens begränsningar borde vara ett gemensamt mål. Det är hoppfullt.

Henrik Larsson sa...

"regard Mother Nature in general as your enemy"

Konstig tolkning?

Visst får du vara mer förlåtande i din tolkning om du vill men även Russel hade faktiskt sina dåliga dagar.
Sedan skriver du "bemästra naturens begränsningar" som om det vore en självklart sund idé.
Jag är i opposition mot ett sådant uttalande för att jag tycker det är extremt oklokt och inte för att det skrivs av dig på denna blogg. Även du kanske skulle läsa lite Arne Næss som motvikt?

Krister V sa...

Tycker också citatet är märkligt. Titta på texten som föregår citatet:

"We love those who hate our enemies, and if we had no enemies there would be very few people whom we should love.

All this, however, is only true so long as we are concerned solely with attitudes towards other human beings."

Tidsandan bland forskare var att naturen skulle tämjas, omformas och utnyttjas maximalt, utan tanke på eventuella bieffekter.
Vad menas med att "bemästra naturens begränsningar"?
Genmodifiering? Oljepalmsplantager istället för regnskog? Antibiotikaanvändning för effektivare köttproduktion?

Patrik Lindenfors sa...

På den tid Russell talade var naturen mångt mycket mer oändlig och oförstörbar än vi vet att den är idag. I sin historiska kontext fungerar citatet ganska bra - sämre idag.

Ulf Gustafsson sa...

"Bemästra naturens begränsningar"

Självklart kunde det misstolkas också.

Jag menade bara det människan gjort sedan elden bemästrades och ett stenverktyg skapades. Att göra detta ingår dock i "människans natur", så det inkluderar också att bli "mästare" på att vara människa. En sann "mästare" är dock medveten om de nya gränser som uppstår när de tidigare begränsningarna övervinns.

Ulf Gustafsson sa...

Jag ser likheter i Kennedys tal om att sätta en människa på månen. Det är de gemensamma visionerna som saknas vårt globala samhälle idag.

Henrik Larsson sa...

Ulf,

When you're in a hole, stop digging ;)
Jag förstår nog typ vad du vill säga men du säger det nog typ inte. Russell sade nog inte heller riktigt vad du ville att han skulle säga. Håller nog med Patrik om att man kan vara vänlig och säga att utlandet bör ses i skenet av dåtidens tidsanda.

Ulf Gustafsson sa...

Henrik L,

Jag har inte skrivit något som motsäger det Patrik skrev.

Jag invände mot din beskyllning av socialdarwinism. Men jag skall inte gräva mer i det hålet, förväntar mig inte att det kommer fram något meningsfullt där ur. (Du känner ju inget behov av att gräva på en plats i taget, utan skvätter helst grus både här och där samtidigt.)

Det som var bra i citatet var en efterfrågan om samarbete inom hela mänskligheten. Något jag upplever väsentligt idag. Det förvånar mig att inte du gillade den senare delen av citatet, det låter som en typisk "vänster åsikt".

Henrik Larsson sa...

Jag ifrågasätter inte dina avsikter så som du ifrågasätter mina. ...och visst är delen om samarbete bra. Premissen med moder jord som fiende var dock inte något vidare tycker jag. Fred på jorden !

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se