31 maj 2014

Konsumentupplysning från Centerpartiets ungdomsförbund och Unga Feminister

Centerns ungdomsförbund har släppt en reklamfilm om att öppna upp Europas gränser, Salute to the European Freedom, som svar på SDUs video. Här kan ni läsa mer om vad CU tycker. Det finns numera en (liberal) hemsida med information för er som tycker att gränserna borde tas bort: Migro.



Även Unga Feminister har gjort en svarsfilm, Vi fortsätter kämpa!, som ni kan läsa mer om här. Även Fi har tagit ställning för öppna gränser, så nu finns partier både till höger och vänster för dem som tycker det här är en prioriterad fråga.

22 kommentarer:

Lokatt sa...

Vilken jobbig männscha den där Karin Rågesjö (i debattklipp). Först pratar hon på som en kulspruta, utan att göra uppehåll och sen när Fredrik Segerfeldt äntligen försöker fy en syl i värdet fräser hon "du bryter mig". Och den kvinnliga debattledaren håller med.

Lokatt sa...

Jobbigt också att all text under rubriken "Senaste kommentarerna" är försvunnen. Eller är det bara hos mig? Jag är kanske hackad ..

Ostronmannen sa...

Jag gillar tanken skarpt på öppna gränser. Ja, det har vi ju redan i EU.
Däremot skulle jag gärna vilja se lite tankar hur det skulle kunna genomföras. Det är egentligen självklart att alla vi som bor på samma planet borde ha rätt att bo var vi kan på samma planet.

Frågan borde alltså avhandlas ordentligt, utan naiva ord från för och emothållet.

Henrik Larsson sa...

Fina filmer och bra info, tack!

Lokatt sa...

Jippi, nu ser jag "Senaste kommentarerna" igen!

Lokatt sa...

Jag ogillar tanken med vidöppna gränser. Förstår inte hur ni som vill ha det så tänker.
Jag gillar EU, jag är för samarbete men ändå frihet att snusa för somliga.
Jag gillar strandskydd, inga tomter ska gå ända ner till vattnet som tillhör oss alla (ett tråkigt exempel är Fåglarö i Stockholms skärgård där i stort sett varje strandremsa är "privat".)
Jag gillar allemansrätten.
Ja, jordklotet tillhör oss alla, men det är naivt att tro att vidöppna dörrar ska fungera. Handlar det kanske mest om en tävlan i att framstå som "god"?
I så fall är jag ond.

tuttarolf sa...

Som dröm var den vacker att få...

Hela tanken på fri migration är befängd. Visst kan vi drömma om en värld utan gränser men än så länge är det bara en vacker vision. Som humanist gillar jag naturligtvis tanken. Den är dock lika förrädiskt utopisk som Jehovas himmelrike.

http://www.tino.us/2014/01/svds-paulina-neuding-krossar-fredrik-segerfeldt/

Henrik Larsson sa...

Många framsteg som gjorts av mänskligheten har oavsett kallats utopiska innan de sedan framgångsrikt genomförts så jag är inte säker på att det är en bra sätt att kritisera en idé om en framtida bättre värld oavsett vilken mening man avser med ordet.

Ordet då? Utopisk? Det är lustigt hur en del ord helt får omvänd betydelse över tid. Utopisk och patetisk är mina favoritexempel.
Nu använder man ju ofta ordet "utopiskt" som något som inte går att göra men det var ju inte alls Moores avsikt med begreppet då han uppfann det.
Han skrev Utopia för att försöka göra förändringar som verkade omöjliga, möjliga och han uppfann ju den utopiska litterära texten just för att kunna diskutera sådant som var kontroversiellt eller svårt att diskutera utan att komma i konflikt med dåtidens makthavare.

Ulf Gustafsson sa...

Vi har fri rörlighet för människor inom EU idag, begränsningen är att du har egna ekonomiska medel. Sedan får du ansöka om uppehållstillstånd/medborgarskap, för att ingå i det sociala skyddsnätet etc.

Ett sätt att införa fri migration är att denna princip utökades till andra länder, i den mån länderna är villiga att gå med på detta.

Sedan skulle Sverige eller EU kunna införa fri invandring för de som har arbete och på andra sätt kan försörja sig riktat till individer som inte lever i länder med fri migration.

Reglerna för uppehållstillstånd/medborgarskap måste så klart vara generösa för att detta skall betyda något i praktiken, t.ex. automatiskt uppehållstillstånd efter att ha arbetat ett år i landet.

Detta är någorlunda små förändringar mot idag. Det viktiga är att vi tänker att frimigration är en rättighet, som vi strävar att förverkliga. Målet är att införa samma regler för de som vill flytta från ett annat land till Sverige, som de som vill flytta från Arjeplog till Umeå.

Asylinvandring är en annan fråga och måste följa andra principer.

Nils sa...

Den gränslösa planeten är en rikemansdröm. Jag gissar att inte sedan människan blev bofast har det varit en självklarhet att man kan bo var man vill på den här planeten. Det är genom avgränsningar till hanterbara enheter som nationer som vi kunnat skapa stabilitet och välfärd.

En absolut majoritet av planetens invånare blir inom överskådlig tid kvar inom gränserna.

De som överskrider gränserna och redan lever i den gränslösa världen är miljonärerna – de har hus i London, lägenhet på Manhattan osv. Rör sig hemtamt mellan världens huvudstäder och har råd att bosätta sig var de vill.

För att drömmen ska omfatta mer än en privilegierad elit kan jag inte se det inträffa förrän vi har löst energiproblemen, miljöförstöring, försörjningen, intressekonflikter mm – kort sagt att vi alla är miljonärer. Att 10-12 miljarder människor ska flänga runt planeten på samma sätt som dagens elit är inte hållbart med dagens teknik.

Utopier har hittills handlat om att skapa ett idealsamhälle i tron att man kan göra om människan. De mest kända utopierna, kommunism och nazism, har lett till folkmord.

Ulf Gustafsson sa...

Nils,

När du klagar ideligen klagar på avsaknad av debatt, så kan det bero på att du nu visar upp oförmåga att förhålla dig till vad andra skriver. Istället hittar på en förvrängd extrem åsikt som du bemöter med "kommunism", "nazism" och "folkmord". Med de som gör så debatterar inte jag.

tuttarolf sa...

Ulf,

Vi delar inte åsikt men jag håller med dig om att det är klokt med gradvisa förändringar. Om vi skall röra oss mot öppnare gränser bör det inte ske över en natt. Det i sig visar på hur delikat problemet är. Min största oro är hur vi, när vi rör oss i den riktningen, samtidigt värnar om de outbildade, låginkomstagarna, de arbetslösa, de sjuka och de svaga. Kort sagt, hur vi skall kunna värna om vår välfärd. Den nöten måste vi knäcka först.

Även om Sverige idag har en bra ekonomi och har tjänat på medlemskapet i EU så har stora grupper fått det väsentligt sämre pga den fria rörligheten. Inte minst bygg- och transportbranschen har drabbats av lönedumpning och arbetslöshet. Märkligt nog läser man väldigt lite om det i media. Alliansen förnekar generellt den bilden och lyckas trixa med siffrorna och få det att låta som om alla fått det bättre. Ändå möter jag ofta dessa förtvivlade människor som tappat tron på samhället. När de hör fri rörlighet så tänker de sänkt lön och kanske rentav arbetslöshet.

Ulf, jag vill ogärna bli för personlig men måste ändå dryfta en fråga. Jag utgår ifrån att vi som båda är humanister delar en syn på frihet från förtryck, på människan och på jämlikhet. Vi vill leva i ett sekulärt öppet samhälle med yttrandefrihet och där alla känner sig delaktiga. Ett samhälle som därigenom stärker demokrati, fred och stabilitet. Fråga: Har du själv tvingats vara standby med telefonen varje morgon för att i konkurrens med andra slåss om ett enda lågbetalt tillfälligt jobb?

Min tes är att en av viktigaste (och tristaste...) förklaringarna till att främlingsfientligheten i Europa ökar är att stora grupper har förlorat delar av sin välfärd, även i Sverige. Samtidigt har de välutbildade klarat sig förhållandevis bra och kan tryggt dra sig tillbaka till sina välmående förorter. I det tysta har det bildats en spricka. En spricka som riskerar att äventyra hela det fredsprojekt som EU i grunden är.

Lokatt sa...

Nu kommer jag att bli missförstådd, men jag tar risken att förmedla något jag förvånat uppmärksammat rätt länge. Det handlar om mårdhunden. På något sätt har detta främmande icke-svenska djur lyckats nästla sig in över vår norra gräns, den tycka tro att den har rätt att vara här.

Mårdhunden är ett hunddjur med sitt ursprungliga utbredningsområde i östra Asien men har introducerats längre västerut där den spridit sig.

Panik har utbrutit bland viltvårdare och jägare i våra norra landskap. Mårdhunden hör inte hemma här! ropar man, den hotar att smitta och förstöra vår inhemska svenska fauna med sina främmande sjukdomar. Våra rena svenska vilda djur som vi alltid haft här passar inte ihop med den här inkräktaren, -den måste utrotas! Man sänder ut inspelningar av dess främmande språk, förlåt, läte, i radioprogram så att alla ska känna igen den och kunna avlägsna, döda, utrota den. Den ser gullig ut och liknar våra fina inhemska skogsdjur, men vi ska inte låta oss luras, den kan genom sina främmande inälvsparasiter och annorlunda ickenordiska smittor ta kål på våra egna fina djur. Den hör inte hit!

Är det bara jag som smålett förskräckt över denna helt ogenerade rasism? Visserigen gällande att annat däggdjur än människan, men ändå.
"Alla gränser ska hållas öppna", "Vem som helst ska få lov att flytta hit", "Skogen och marken tillhör oss alla".. gäller bara människoapor tydligen. Jag ser en fruktansvärd rasifierad särbehandling i bemötandet av mårdhunden!
Varför ska inte den få komma hit och bo här? För att den kommer från Asien, eller för att den tillhör en icke-önskvärd... ras? Fundera på det!
Själv funderar jag på att gömma en liten mårdhundfamilj i min källare tills de styrande har tänkt om och uppehållstillståndet är klart. Jag tycker att mårdhundar har precis samma värde som i Sverige födda vilda djur och att de har samma rätt att vara här.
Jag menar allvar!

Nils sa...

Ulf,

avsnittet om utopier inser jag nu hörde till en annan tråd.

tuttarolfs kloka ord fångar konkret vad det handlar om. Att media inte skriver om problemet är inte märkligt alls. Socialdemokraterna vill motverka lönedumpningen och får kämpa mot anklagelser om främlingsfientlighet. Alliansen vet att det är en viktig facklig fråga och vet att det inte har med främlingsfientlighet att göra, de utnyttjar bara det opinionsmässigt mest effektiva vapnet som är anklagelser om främlingsfientlighet.

Medierna vet inte vilket ben de ska stå på. Anklaga stora sossarna för främlingsfientlighet blir nästan för mycket, därför tiger de.

Vi är nu inne på samma spår som i den andra "film-tråden", men OK. En som vågar beskriva vad välfärden tåler är ekonomen Assar Lindbeck. Han gjorde det i november på ett center-seminarium med Annie Lööf på första bänk. Det var naturligtvis som att hälla vatten på g… För den som vill lyssna finns klippet här:

https://www.youtube.com/watch?v=TOZVXQ2ojBA

Annars har den svensk-kurdiske ekonomen Tino Sanandaji gjort en sammanfattning:

http://www.tino.us/2013/11/assar-lindbeck-talar-klarsprak-om-invandringspolitikens-negativa-konsekvenser/

Ulf Gustafsson sa...

tuttarolf och Nils,

Jag diskuterar här inte flyktinginvandring, utan invandring av dem som vill och har resurser att bosätta sig i Sverige. Det är att jämföra med att en norrlänning flyttar till Stockholm. Personen ordnar normalt då bostad och arbete för sig innan den flyttar. Denna typ av migration är normalt en tillgång för regionen personer flyttar till.

Självklart kan det vara problematiskt för de personer som redan bor i regionen om de som flyttar in har bättre kompetens och kan tänka sig sämre arbetsvilkor. Dock förelår jag inte att arbetsvilkoren som är reglerade i lag skall ändras markant. Och då får faktiskt de som redan bor i regionen anpassa sig med att förbättra sin kompetens.

Normalt är det en fördel på arbetsmarknaden om man känner till den, har kontakter mm. Om det är så att de som flyttar in till regionen inte kan språket, bör fördelen för de som redan bor där vara ännu större.

Det klyftor som finns i samhället är inte alls bra. Vi behöver finns vägar för att jämna ut dem. Jag drar bara inte gränsen vid nationsgränsen. En arbetslös polack är också ett problem.

Patrik Lindenfors sa...

Lokatt,
Din senaste kommentar var förmodligen den mest fördomsfulla kommentar jag sett publiceras här på bloggen, och då är ändå konkurrensen väldigt hög. En mårdhund är alltså en invasiv ART, inte någon skyddsvärd INDIVID. Jämförelsen haltar på så många plan så jag vet inte riktigt var jag ska börja. Men mårdhundar orsakar alltså sjukdom och död för redan existerande fauna i Sverige. Menar du på något sätt att invandrare orsakar sjukdom och död för den svenska rasen? Inte ens Svenskarnas parti använder sig av den typen av argumentation - den är för låg, rutten och för tankarna till svunna tider som verkligen bord lämnas att ruttna i historiens gödselhög. Vill du skriva den typen av jämförelser - du kan hämta inspiration från Rwanda innan folkmordet, de gillade också djurliknelser, så får du söka dig till Flashback istället.

Nils sa...

Ulf,

den kategorin du nu talar om nu skulle jag säga aldrig är diskuterad. Jag tror inte ens SD är emot att kvalificerad arbetskraft bosätter sig i Sverige. Såna kommer under inga omständigheter i stora mängder och kan väl i princip aldrig utgöra ett problem.

"Jag drar bara inte gränsen vid nationsgränsen. En arbetslös polack är också ett problem."

Det kan jag sympatisera med, men måste den arbetslöse polacken flyttas till Sverige?

Jag anser inte att jag har ett obegränsat ansvar för andra människor. Globaliseringen är delvis en illusion, det är tekniken, medierna som gör att vi tycker världen krympt och alla är våra grannar. De faktiska gemenskaperna vi verkligen kan omfatta är inte större.

Förr rapporterades bara större katastrofer, numer allt mindre olyckor, allt längre bort. Varför behöver jag veta att fem personer i Chile dött i en olycka? Ska jag känna skuld? Medlidande? Att jag förlorat bröder eller systrar?

Patrik Lindenfors sa...

Den här sortens dumheter borde vi få slippa i debatten: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/fp-minskade-utanforskapet-genom-ny-matmetod_3617642.svd

Ulf Gustafsson sa...

Nils,

Varför skall inte den arbetslöse polacken flytta dit arbete finns? Inom Sverige anser vi detta vara en självklarhet.

"De faktiska gemenskaperna vi verkligen kan omfatta är inte större."

Dessa är några hundra personer.

Det jag har gemensamt med en person i Chile eller en person i Haparanda är mänsklighet och intressen. Det senare behöver inte bara vara kulturell nationalism, det kan t.ex. vara Humanism eller Doctor Who.

tuttarolf sa...

Patrik, kan du förtydliga vad du menar angående rapporterna om utanförskapsområden?

Patrik Lindenfors sa...

Folkpartiet har använt två olika mätmetoder när de studerat utanförskapsområden som gjort att mätningarna inte går att jämföra. Var det det du undrade över?

Henrik Larsson sa...

Patrik skrev:
"Folkpartiet har använt två olika mätmetoder när de studerat utanförskapsområden som gjort att mätningarna inte går att jämföra. "

Njae,
FP bytte mätmetod (annan databas i sin rapport för ett visst segment) från 2008 till 2012 och redovisade detta som en förbättring.
Det oturliga FP var att DNV samtidigt men oberoende tagit fram en annan rapport från samma statistiska material (oklart om de använt andra databaser) och detta har belyst skillnader i rapporterna och avslöjat FP:s spindoctoring. Detta hade annars troligen inte upptäckts.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se