28 juni 2014

Hur vargar förändrar floder



När man går i grundskolan kan man få lära sig att alla arter är beroende av alla andra - tar man bort en art så förändras hela ekosystemet. Det är dock inte sant; de flesta arter har en högst begränsad inverkan på ekosystemet. Orsaken att vi ändå ska bevara dessa arter handlar istället om vanlig etik och moral. Vilken rätt har vi att vandalisera (förstöra) naturen? Samma rätt som ISIS när de slår sönder 3000 år gamla Assyriska statyer, samma rätt som talibanerna när de sprängde Buddhorna i Bamiyan - det vill säga ingen rätt alls. Både kulturarv och natur är globala angelägenheter och inget som tillhör den makthavare som för tillfället råkar sitta vid makten. Man bör därför vara mycket försiktig när man exploaterar naturen.

Dock finns vissa arter som helt och hållet kan förändra ett ekosystem. Ett intressant exempel är vargarna i Yellowstone där man kunnat iaktta hur en återintroduktion av varg haft kaskadeffekter genom ekosystemet ända ner till att flodernas lopp förändrats. Det är detta exempel filmen här ovanför handlar om, berättat av George Monbiot. Effekter som fortplantar sig genom ett ekosystems näringsväv på det här sättet kallas trofiska kaskader.

Som ni kan se på utbredningskartan här nedanför har vi i Sverige och övriga Skandinavien ett speciellt ansvar för Europas fyra stora rovdjur.

18 kommentarer:

Gunnar Lindholm sa...

Hur är kunskapsläget när det gäller att kunna förutse effekter av försvinnandet/införandet av arter?

Anders Bergdahl sa...

Om vi ska ha varg i Sverige ska den fan i mig få finnas i hela Sverige.
Det är inte så jävla kul att inte kunna ha får på gården utan jätte stängsel eller kunna ha hunden ute på landet. Speciellt kan man inte ha hunden kopplad ensam på gården, då är den varg .....

Patrik Lindenfors sa...

Gunnar,
Som vargexemplet visar kan det uppstå en mängd följdeffekter som är svåra att förutse. Ekosystem är dynamiska, så man ändrar förutsättningarna när man introducerar eller tar bort arter. Det här är inte förutsägbart på ett principiellt plan. Så det man får göra är att se på tidigare exempel och extrapolera. Oftast går det bra, men inte alltid.

Anders,
Varför då? Det går mycket väl att bara ha varg i delar av landet. Jag tycker man bör ha dem i hela, men det finns inget logiskt tvingande i argumentet.

Anders Bergdahl sa...

Men varför får varg inte finnas i 2/3 av landet?
Det gör att varg i princip bara finns i Dalarna, Värmland och Västmanland med små populationer i Örebro.
Det är inte så jävla kul att ha vargflock runt knuten, man kan inte ha höns, får, hund man i 2/3av landet ska varg hållas borta, vi kan inte få en frisk vargstam utan varg i norra Sverige men ändå hålls det tyst om detta fakta,

Patrik Lindenfors sa...

Orsaken är förstås samernas motstånd mot varg. Detta borde debatteras, men är en ömtålig fråga.

Lokatt sa...

Jag kan inte se filmklippet

Per Hallgren sa...

Anders,
Om man skall vara helt korrekt får man inte ha hunden uppkopplad ute (mer än 2 h) i övriga delar av landet heller. Se http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Anders Bergdahl sa...

Men har du Vargas runt hörnet så kan du inte låta hund en gå lös, inte ha den kopplad ute utan att du är där jämnt.
I träna hunden lös i skogen, inte ha lite får utan en massa stängsel...

Nils sa...

Ojoj, nu har bloggen startat djurens invandringsdebatt. Parallellerna till den "mänskliga" debatten är slående.

Patrik,

"Oftast går det bra, men inte alltid"

Är det inte tvärtom, det leder nästan alltid till katastrof. Exempel är maneter, mårdhundar, signalkräftor osv.

Lokatt sa...

Vi ska såklart ha kvar varg i stora delar av Sverige. Inte på skåneslätten kanske, men där den trivs och vill vara.
Det går att få statliga bidrag till fårstängsel och man blir ersatt för rivna får. Men att låta sina får eller småhundar vara utan tillsyn tycker jag är som att gå på krogen, lämna plånboken öppen på bardisken och sedan bli förvånad och förnärmad när den har blivit länsad. Vakta fåren! Uppfostra småhundarna så att de håller sig nära intill och inte ger sig ut på egna utflykter i skogen. Skaffa ett par ...har glömt vad de kallas, de stora ljusa vallhundarna med mörkt ansikte som går bland fåren dag och natt och ser till att ingen varg vågar närma sig. Eller lamor, det lär visst också fungera.
Vargen kan vara farlig, visst. Men bilen är ohyggligt mycket farligare, se statistik. Det gäller att hantera dem rätt.
Människan är ett ohyggligt grymt och livsfarligt djur som dessutom tar kål på sin egen art och det varenda dag, och som ibland gör försök att utrota sig själv.

Tro inte på fantasiberättelser om blodtörstiga vargar som hoppar upp i barnvagnar och försöker släpa med sig spädbarn -senast en rövarhistoria från Rimbotrakten, berättad av den upprörde fadern som bredde på så kraftigt att till och med kvällstidningarna tappade intresset.
Beträffande renägarna tror jag att deras problem också går att lösa, fast det kan bli svårare .

Patrik Lindenfors sa...

Nils,
Det är bara de dåliga exemplen som når media och allmänheten. För de allra flesta arter som förflyttas händer i princip ingenting.

Nils sa...

Patrik,

det låter lite konstigt. Jag utgår från att de flesta arter anpassat sig till sin miljö under årtusenden och att djur då kan flyttas hur som helst utan problem verkar trotsa evolutionen.

Patrik Lindenfors sa...

Nils,
Definiera "problem". Självklart sker det förändringar när man flyttar arter, men frågan är om det på ett grundläggande sätt förändrar ekosystemet eller inte. Jag vill hävda att flyttningar i de flesta fall inte gör det. Har du en avvikande åsikt grundad på empiri så kläm fram med den.

Nils sa...

"Har du en avvikande åsikt grundad på empiri så kläm fram med den."

Jag har ingen bred "empiri" på området utan bygger som jag nämnde på vad jag ser som en logik att djur anpassade för en miljö gör skada eller skadas när de flyttas till en annan.

Såg häromdagen ett program på Kunskapskanalen om en ö någonstans dit sjöfarare fört med sig råttor som "utrotade" de stora fågelkolonier som häckade på ön.

Har tidigare hört om en ormart som resulterade i samma katastrof på en annan ö någonstans.

Det är möjligt att man bara hör om katastrofer, men har du några exempel på där det fungerat?

Patrik Lindenfors sa...

Nils,
Det är katastroferna man "ser" och behöver bry sig om, därför finns en viss skevhet i rapporteringen. Men här är en intressant artikel om organismer som inte orsakar skada.

http://e360.yale.edu/feature/alien_species_reconsidered_finding_a_value_in_non-natives/2373/

Lokatt sa...

Beträffande vargen så tror jag att dess "farlighet" främst är ett nedärvt hat från en ganska stor grupp människor.
Jag fattade det när jag pratade med en jägare i Härjedalen, de skulle till att stycka de nyskjutna älgarna som låg med spretande ben på släpet, han undrade lite vad jag gjorde där på fäbodvallen.
Han pratade om björn, att de skulle dödas, helst utrotas, allihop! Han var upprörd över hur björnen skrämmer fruarna därhemma med sin blotta existens - förstod jag inte hur björnen förde med sig att frun knappt vågade gå ut på bron, inte vågade hänga tvätt ute, och att flera fruar i byn måste äta lugnande? - Skulle inte du vara rädd? frågade han stridslystet. Nej sa jag. -Jo lite för honom då, jag pekade på min pudel, men jag har ju honom kopplad i jakttider. Jag erkänner att jag var lite retsam, jag förstod ju var på värdeskalan en liten tant som pratar stockholmska och har en löjlig pudel i band står i en tuffings ögon, en med puffra och allt.
Vi pratade aldrig om varg, jägaren ville inte prata mer med mig.
Men det där ingrodda hatet mot björnen.. så otäckt! Och så urdumt.

Jag har ingen "evidens", som brukar efterfrågas här, för att det är etter värre med hatet mot vargen. Men jag sticker ändå ut hakan och säger att det tror jag absolut.

Krister V sa...

Patrik,
intressant artikel, men läs kommentarerna också.
Även de trevliga honungsbina konkurrerade ut andra arter.
Snabba förändringar ger oförutsägbara långsiktiga effekter.

Lokatt sa...

Beträffande att försöka utrota djur som vi inte gillar såg jag i en (usel)svensk film från femtiotalet hur en huggorm plötsligt dök upp i semesterparadiset. Som den självklaraste sak i världen rusade alla badgästerna hysteriskt skrikande efter spadar, och hackade ormen i bitar. Den hade inte ens varit nära dem. Så gjorde man på den gamla oupplysta tiden.
Numera förstår vi att ormar har rätt att finnas. Det har vargar också. Snart, snart, fattar vi det.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se