5 juni 2014

Massgrav för oäkta barn funnen vid Katolskt hem för ogifta mödrar


Att bli gravid som ogift i det strikt katolska Irland var länge förknippat med stark skam. Därför drevs dessa kvinnor till hem för ogifta mödrar, inte sällan drivna av kyrkan - de vars icke-godkännande av ogift kärlek var grundorsaken till att mödrarna behövde känna skam till att börja med. Svenska Dagbladet skriver:
Skammen att vara ogift mor var så pass stor att katolska kyrkan på Irland drev hem för dem ända in på 1990-talet. Tiotusentals berövades ett normalt liv. Många barn adopterades bort, unga mödrar steriliserades. Kyrkan har utretts och Irland bad 2013 formellt om ursäkt.
På hemmen för ogifta mödrar togs både kvinnor och barn om hand. Exakt hur väl detta omhändertagande fungerade har nu visat sig då man hittat en massgrav med nästan 800 barnkroppar utanför ett hem för ogifta mödrar i Tuam, Galloway. Barnliken var nedlagda i en septitank. Dagens Nyheter skriver:
Invånarna minns att barnen på hemmet vanligtvis var borta när de nådde skolåldern – antingen bortadopterade eller döda. Men det är först nu de får reda på vad som egentligen hände med kropparna. De placerades i en jättelik septiktank på baksidan av huset och glömdes bort.
Barnadödligheten på hemmet var extremt hög. Många dukade under av undernäring och försummelse, andra av mässling, tuberkulos eller lunginflammation.
Vissa uppgifter gör gällande att ett barn dog varannan vecka, medan andra säger att 300 barn dog mellan 1943 och 1946 – det vill säga två i veckan, skriver Irishcentral.com.
När lokalhistorikern Catherine Corless tittade i registren såg hon att totalt 796 barn hade dött på hemmet.
Frågan är om Katolska kyrkan på Irland kommer att självdö efter alla skandaler. Maken till moraliskt bankrutt institution har sällan skådats. Irish Central skräder inte orden.
“I do blame the Catholic Church,” says Corless. “I blame the families as well but people were afraid of the parish priest. I think they were brainwashed. I suppose the lesson is not to be hiding things. To face up to reality.
“My fear is that if things aren’t faced now it’s very easy to slide back into this kind of cover-up again. I want the truth out there. If you give people too much power it’s dangerous.”
Living and dying in a culture of shame and silence for decades, the Home Babies' very existence was considered an affront to Ireland and God.
It was a different time, some defenders argued this week, omitting to mention that the stigmatizing silence that surrounded The Home was fostered by clerics. Indeed the religious orders were so successful at silencing their critics that for decades even to speak of The Home was to risk contagion.
And now that terrifying era of shame and silence is finally lifting, we are left to ask what all their lonesome suffering was in aid of, and what did it actually achieve?
To donate to the memorial for the mothers and babies of The Home, contact Catherine Corless at catherinecorless@hotmail.com.
Känslor av skam och skuld på grund av godtyckliga regler om vad som är godkänd och icke-godkänd kärlek har lämnat fruktansvärda sår ända in i våra dagar. De 800 barn som dött på grund av vanvård och sedan lagts i en omärkt septitank är ett starkt vittnesmål om detta.

31 kommentarer:

Lokatt sa...

När jag läste om detta i morse kom en tanke över mig som fick håret att resa sig på mina armar: Hur säkert är det att helvetesnunnarna alltid inväntade barnets "naturliga" död?
Vad hindrade dem från att slänga de små oäkta jobbiga skrikhalsarna i septitanken direkt? Att först döda dem med sina bara händer ansåg nog även dessa vidriga tanter skulle vara ogudaktigt. Men väl nere i tanken skulle ju de små tystna ganska snart..
Det här slår nästan rekord i kristligt (katolskt) obeskrivligt samvetslöst vansinnesbeteende.

Henrik Larsson sa...

Detta är tillräckligt vidrigt utan att man behöver addera smaklös amerikansk skräckfilmsdramatik till det hela.

Det finns dödscertifikat för samtliga barnen, ibland med dödsorsak eftersom irländsk lag krävde det.
Jag läste en annan artikel på en irländsk site om detta för en tid sedan (massgraven hittades ju redan på sextiotalet) där det mest skrämmande var att denna typ av inrättning inte alls var något ovanligt på Irland och att man sannolikt md tiden kommer att hitta fler exempel på liknande "barnhem" (barnen som bodde där refererades allmänt till som "inmates") för föräldralösa och odöpta irländska barn som mer eller mindre avsiktligt förvarats till döds.
Om vi skall tala statligt och religiöst initierade vidrigheter som både makthavande och befolkning mycket väl kände till och tolererade är det svårt att hitta värre exempel än detta. Detta var som jag förstår inte alls något som hände i lönndom utan öppet och med kännedom från samhället i stort.

Ulf Gustafsson sa...

Apropå självdö, så finns det risk för att det blir prästbrist framöver i Dublin. Endast två präster är under 40 år.
http://www.irishtimes.com/news/social-affairs/religion-and-beliefs/just-two-catholic-priests-in-dublin-aged-under-40-martin-1.1818859#.U48toKaqS14.twitter

Patrik Lindenfors sa...

Lokatt,
Kan inte du låta bli att spekulera här i kommentarerna om sådant människor kan ha gjort som det inte finns belägg för, eller att människor har ljugit när ingen vet om de gjort det eller inte. Det skapar extremt dålig känsla i kommentarstrådarna och leder absolut ingen vart.

Jonah sa...

Är dett likt de "änglamakerskor" vi hade i Sverige förr eller annorlunda? Jag vet inte så mycket om dem mer än att de hade ihjäl barn och på så sätt gjorde änglar.

Lokatt sa...

Patrik L
Ok, jag ska försöka vara mer disciplinerad. Och jag vill passa på att be de känsliga här i kommentarstrådarna om ursäkt för att jag spekulerat inkorrekt och därmed givit dem /er en extremt dålig känsla. Sorry!

Beträffande de döda barnen var min förfärande känsla, den tanke jag beskrev här, alldeles spontan, men jag borde väl inte skrivit ner den. Naturligtvis måste jag haft fel, naturligtvis väntade nunnorna till dess att småbarnen självdött av sina sjukdomar och sin undernäring, något annat vore ju omoraliskt och grymt. Ja så måste det ju ha varit. Min fantasi skenade iväg!
Beträffande att jag beskyller människor för att ljuga utan att jag har reda bevis, så som jag gjort här är detta naturligtvis också fel av mig. Hoppas att du och övriga rättänkande inte blivit alltför skakade.
Min uppfattning är dock fortfarande att alltför många av oss är onödigt lättduperade och beredda att tro på i stort sett vad som helst.

Gunnar Lindholm sa...

Lokatt,
Det vore bättre om du slutade med dina vilda spekulationer i stället för attbara be om ursäkt

Lokatt sa...

Snälla Gunnar L
Jag skriver ju att jag ska försöka vara mer disciplinerad! Det tycker jag inte är detsamma som "attbara be om ursäkt".
Morr

Gunnar Lindholm sa...

Jonah,
Vad jag förstått så var änglamakerskor personer som gavs pengar för att ta hand om barnen och hade inget med modern att göra. Det finns nog både likheter och olikheter

Ostronmannen sa...

Lokatt. Skeptiskt ska man inte vara tydligen.
Konstigt.
Annars är det väl ett ledord i humaniströrelsen?

Patrik Lindenfors sa...

Ostronmannen,
Skeptisk är just att inte hitta på en massa saker utan evidens, som att nunnorna mördade barnen och inte bara misskötte dem. Det senare är verkligen illa nog och har dessutom fördelen av att vara sant.

Patrik Lindenfors sa...

"So all the Church did was enslave unwed mothers, steal their babies, kill them by neglect, and dump them in a septic tank...

Imagine what would happen to a secular institution that had done this"

~ Sam Harris

Ostronmannen sa...

Lokatt frågade:
"Hur säkert är det att helvetesnunnarna alltid inväntade barnets "naturliga" död?

Jag tycker inte det är att "hitta på". Hon ställer en fråga och spekulerar.

Det känns allt mer som oftast att Lokatt får stryk för att hon är just Lokatt. Det är väldigt mycket härskartekniker mot oliktänkande på bloggen. Väldigt mycket.

men likväl är frågeställningen intressant. Vad hindrade dem?. Antagligen femte budet.

Men inte sjutton ska hon få kritik för att hon spekulerar eller "spekulera /.../att människor ljuger när ingen vet om de gjort det eller inte."

1943 i ett rum i Storbritannien:
A:Tänk om Nazister dödar alla judar i arbetslägren.
B: Nu är du tyst. Du ska inte spekulera i det som det inte finns belägg förr. Det är illa som det är.


Nu har ni bundit munkavle på Lokatt, som pudlar ordentligt. Tänk vad hon kanske skulle ha sagt som förändrade era tankesätt om hon fått fortsätta.

Signalen till andra är: våga inte gå emot bloggägaren.

Är detta verkligen Humanistbloggen?

Patrik Lindenfors sa...

Ostronmannen,
Det här är inte härskartekniker, det är vanlig bloggmoderering. Något som tar oändlig med tid, oftast helt i onödan. Vill man spekulera om barnamördande nunnor så finns det platser för sånt någon annanstans, så yttrandefriheten står säker. Ja, det här är Humanistbloggen, en blogg som står och faller med bloggadministratörernas engagemang.

Vad vet vi om den här historien?
* Att nunnor orsakade hundratals barns död genom sitt agerande. Hemskt.

Vad vet vi inte om den här historien?
* Att nunnor aktivt mördade barn.

Genom den spekulationen har blogginlägget gått från att vara rättmätigt indignerat till att vi tvingas agera nunneförsvarare. Av nunnor som alltså är skyldiga till att genom sitt agerande ha dödat barn. Den här diskussionen är så d*a onödig och dum att hälften kunde vara nog.

John P sa...

Relaterat till inlägget vill jag bara tipsa om en väldigt bra film:

Philomena (imdb-länk)

"When former journalist Martin Sixsmith is dismissed from the Labour Party in disgrace, he is at a loss as to what do. That changes when a young Irish woman approaches him about a story of her mother, Philomena, who had her son taken away when she was a teenage inmate of a Catholic convent. Martin arranges a magazine assignment about her search for him that eventually leads to America. Along the way, Martin and Philomena discover as much about each other as about her son's fate. Furthermore, both find their basic beliefs challenged.

Erik M sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lokatt sa...

Men Patrik L
Inte behövde du väl ta så himla vid dig, svära och allting ;-)

Tack för stödet, Ostronmannen :-)
Men Patrik, ofta överträffar verkligheten dikten. Jag tänkte också på andra världskriget och koncentrationslägren. Någon gång innan det mest fruktansvärda blev uppdagat kan jag tänka mig att den som då påstått att doktor Mengele ägnade sig åt ofattbart vedervärdiga tortyrliknande experiment utan bedövning på oskyldiga, eller att judiska fångar hade som uppdrag att sitta och dra ut guldtänder ur liken efter deras gasade kamrater, så hade kanske den som påstått detta blivit förklarad som galen. För s å grymma kan ju människor inte ha vara.!
Nazister och lägervakter handlade i blind tro och lydnad inför en orubblig auktoritet, Herr H, nunnorna lydde också under en enväldig storhet,Herren G, som de måste ha tolkat sagt ja till deras förehavanden av olika slag, som t ex fördömande av de ogifta unga mödrarna. Blev nunnorna det minsta tveksamma angående dådens rättfärdighet var det väl bara att bikta sig, och använda rosenkransen eller i extra tveksamma fall späka sig eller gissla varandra lite.

Jag tycker inte att du ska behöva känna att du måste försvara nunnorna Patrik, de är i himmelen nu och mår bra såklart. De sitter och kollar ner på alla containerbebisarna som plågas i helvetet där oäkta horungar ju hamnar.. Nej usch, det där sista var verkligen en helknäpp spekulation, f´låt.

Marre sa...

Lokatt,

Journalist kanske vore ett bra yrke för dig? De brukar komma långt på att spekulera ;)

Anders Hesselbom sa...

Lokatt, journalist kanske vore ett bra yrke för dig? Då kan du använda betald tid till att reda ut dina hypoteser.

Nils sa...

Nej, snälla Lokatt lyd inte råden, bli för h-e inte journalist. Bli hellre nunna. En ryggradslösare yrkeskår får man leta efter. En av dina meningar är en passande beskrivning av journalister bara man byter ut några ord:

"Journalister handlar i blind tro och lydnad inför en orubblig auktoritet, antirasismen och mångfalden."

DN, rikslikaren, vår största morgontidning som ska vara ett journalistiskt ideal, sanningssökande och trovärdig, men som sjunkit tom lägre än kvällstidningarna.

På kort tid har man publicerat två riktiga ankor. Först siffertrixandet om den lönsamma invandringen i Sandviken och nu om rasistiska brandmän i Boden.

På ledaravdelningen skriver en Golnaz Hashemzadeh en krönika som av allt att döma är helt påhittad.

DN tvingas krypa till korset och Johannes Åhman skriver så här till SVT Nordnytt:

"Ett fingerat personnamn var inte nog, även ortsnamnet borde ha anonymiserats, lämpligen till en mindre stad i norra Sverige. Att vi inte insåg detta före publiceringen berodde på textens karaktär. Den handlade inte om brandstationen i Boden och "Thomas" kunde ha haft vilket yrke som helst och bott var som helst i landet. Det som väckte artikelförfattarens intresse var hans hållning och sätt att resonera om människor som kommer från andra länder."

Inte nog med att det inte handlar om brandstationen i Boden, "Thomas" var inte ens brandman!?!

Det är helt obegripligt! Man kan helt enkelt inte lita på nånting som sägs i DN. Läs gärna själva.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/en-pratglad-brandman-fran-boden/

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/brandman-i-boden-utpekas-som-rasister

Patrik Lindenfors sa...

Att säga som det är och att hitta på är två helt olika saker.

Lars Torstensson sa...

Även i vårt land var ogifta mödrar länge utsatta för ett ofta religiöst grundat förakt. Ett förakt som också spillde över på barnen. En bekant till mig blev t ex illa behandlad av religiösa lärare, för att han var född utom äktenskapet.

Samtidigt gick kyrkan i bräschen för motståndet mot både preventivmedel och aborter. Därigenom bidrog den starkt till att fler "oäkta" barn föddes.

Det är bara ett exempel på att religionen har utmanat föreställningen om alla människors lika värde.

Lokatt sa...

Nils
med flera
Hehe, nejdå jag ska inte bli journalist det lovar jag! Jag nöjer mig med att gaffla med denna noggrant utvalda lilla skara :-)

Jag skrev i en annan tråd (?) om Golnaz Hashemzadehs sannolikt påhittade historia. Roligt att se att fler har reagerat.
Det mest pinsamma är inte Hashemzadehs artikel på framskjuten plats, utan att DN saknar sans och vett.

Lokatt sa...

Någon mer än jag såg kanske den välgjorda dokumentären Nunnan, som för ett antal år sedan sändes av SVT. Den gjorde mig så nedstämd, det var hjärtskärande att se hur den här rara och intelligenta flickan som var så full av liv och som älskade sina småbröder, hur hon var förutbestämd av den katolska mamman (som var född i södra Tyskland?) att bli nunna. Mammans dröm hade egentligen varit att själv gå i kloster, istället födde hon fem-sex barn som indoktrinerades hårt med katolska ritualer från morgon till kväll.

Jag kör ibland förbi det kloster utanför Glumslöv där den unga nunnan nu lever, i stumhet, utom under en timme per dag då hon får prata med de andra nunnorna om gud, städning och stickning. Hon är så nöjd ler hon i en uppföljningsdokumentär, hon för en inre dialog med sin Gud alla dagens timmar utom en, då hon alltså istället diskuterar gudomen med de andra nunnorna.
Sin familj får hon träffa - jag tror det var en gång om året, och då genom ett galler om jag minns rätt.
Detta är ju vansinne. Jag tror inte man kan fungera normalt efter några år i dövstumt celibat, ständigt malande inre dialoger med en entitet som inte existerar. Det liknar ju kinesisk tortyr!

Jag vill absolut inte, verkligen inte! anklaga den här älskliga flickan för någon som helst oegentlighet.
Vad jag vill säga, apropå diskussionen om de hundratals septitanksförvarade barnliken, är att i en så avskärmad förvriden och världsfrånvänd miljö som ett kloster är, skulle nästan vad som helst kunna hända. Som bara Gud ser, och han förlåter ju allt bara man tillber honom ordentligt.

Marre sa...

Lokatt,

En av sönerna ville starta en diskussion om tro vid middagsbordet, detta kunde inte föräldrarna ta utan blev upprörda och lämnade bordet.

Tror dock inte att man kan ha sig själv som referens när det gäller hur människor väljer att inrätta sina liv. Flickan har nog en annan uppfattning än du om sitt livsval.

Lokatt sa...

Marre
Jag anser inte att detta var flickans livsval. Jag anser att hennes järnhårt indoktrinerande uppväxt med oupphörliga katolska seanser i familjens privata kapell inte gav henne en chans att komma på att hon kanske ville något helt annat med sitt liv.
En kärleksfull och god dotter vill också gärna göra som mamma önskar och kan känna sig nöjd om bara mamma blir lycklig.
Jag skulle vilja göra en kupp, ta mig dit en mörk natt, skruva loss gallerfönstret och slita med mig henne därifrån. Men jag vet att det inte skulle fungera, likt boskapen som man försöka rädda ur den brinnande lagården, som sliter sig och springer tillbaka in i lågorna.

Marre sa...

Lokatt,

Det finns många föräldrar som indoktrinerar sina barn att bli det föräldrarna bestämt: advokater och läkare mm, man träffar på dem ibland och förstår att de inte har något egentligt intresse för sina yrken.

Trots flickans milda väsen fanns det en beslutsamhet hos henne som man förstod kom från henne själv. Jag tror att hon trivdes i klostret. Det finns förresten 'vanliga' människor som gång efter annan helt frivilligt ger sig iväg till kloster på s.k. retreater och enligt egna utsagor helst skulle vilja stanna där men som redan skaffat familj och är uppbundna. Kanske är de känsliga för världens buller och gillar allra mest att lyssna till sina egna tankar och idéer?

Lokatt sa...

Marre
Precis alla föräldrar formar sina barn! Antingen de är medvetna om det eller inte (såvida inte barnen blivit bortlämnade och då formas av andra vårdnadshavare).
Du tror att hon trivs i klostret. Ja, troligtvis "trivs" hon, människor är oerhört anpassningsbara och ställer in sig efter rådande, tvingande omständigheter.

De här vanliga människorna som helst skulle vilja stanna kvar i det kravlösa retreatet känner jag till, några stycken. Just de här personerna som jag känner är ansvarslösa och omogna egocentriker som jag inte direkt beundrar. Smitare, vill jag kalla dem. Fast det gäller säkert inte för alla.Men har man skaffat familj och bundit upp sig så får man ro båten iland anser jag, inte dra sig undan världen för att studera sitt navelludd ..

Lokatt sa...

Johan P
Tack för tipset om filmen!
Den är säkert bra och Dame Judi är alltid väldigt bra. Men i den berömmande recension som jag läste stod det att man skulle ta med sig största näsduken, för här skulle det bli gråta av.. Jag vill inte betala hundra kronor för att få gråta, det kan jag ordna alldeles gratis själv! Jag vill helst bara betala för att få skratta.
Men när filmen senare sänds i teve ska jag absolut se den. Eller jag kanske hyr den. Det blir ju annorlunda hemmavid.

Henrik Larsson sa...

Ursäkta om jag håller mig till ursprungsämnet och stör konversationen om allt annat.

Stephanie Lord kallar på sin blog händelsen
Statsunderstödda katolska hedersmord ( state-sanctioned honor killings) och förankrar händelsen i irländsk katolsk kultur och historia. Intressant och hemskt.
http://feministire.wordpress.com/2014/06/03/no-country-for-young-women-honour-crimes-and-infanticide-in-ireland/

Lokatt sa...

Henrik L
Ja det var ju ord och inga visor. Arma flickor och arma barn.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se