23 juni 2014

Samhället måste hjälpa de könsstympade flickorna

När det i förra veckan uppmärksammades att 60 flickor i Norrköping hade könsstympats, 30 flickor i en enda skolklass, då reagerade många med att ställa feministerna till svars, specifikt Feministerna Initiativ. Detta var en irrationell reaktion. De som skall ställas till svars är huvudsakligen de som styr Sverige. Vi har sedan 1982 haft en lag som kriminaliserar kvinnlig könsstympning.

Därför är det bra att Expressen frågar integrationsminister Erik Ullenhag om situationen och vad regeringen skall göra. Ullenhag säger att detta är "mycket allvarligt" och att det är stort övergrepp mot individerna som drabbas. Han säger att "vi har varit rädda för att ta i hedersvåldsfrågor" och att "i grunden handlar det om att behandla alla människor lika". Men vore det inte bättre om socialminister hade utfrågas? Om det är en fråga om att behandla alla lika, så är detta först och främst en fråga om folkhälsa.

Att upptäckten sker in just Norrköping har vi regeringen att tacka för. De har givit länsstyrelsen i Östergötland i uppdrag att kartlägga hur könsstympning på bästa sätt kan förhindra. Men varför har det dröjt så länge? Redan 2006 skrev, då blivande integrationsminister, Nyamko Sabuni om förslag till åtgärder. Sedan dess har det gått två mandatperioder. Jämställdhetsministern Maria Arnholm håller i en debattartikel i Aftonbladet med om att det tagit för lång tid.

Därför är det bra att nu frågan med kraft uppmärksammas av media: DN:s huvudledareLedare i SMPLedare i NTBirgitta Svensson i Expressen, Expressen gjorde i förmiddags en sändning i Primetime och har flera artiklar i ämnet och i eftermiddag tar Studio Ett upp frågan. Händelsen har även uppmärksammats internationellt, t.ex. i the Independent, the Times of India och New York Daily News

Kanske kan Sverige lära av Storbritannien där regeringen förra veckan samlade ledare för 160 olika religiösa och andra organisationer för att skriva på en gemensam deklaration mot kvinnlig könsstympning. Svenska staten måste arbeta nationellt och internationellt för att denna hälsofarliga och djupt integritetskränkande sedvänja skall upphöra.

Det viktiga i detta fallet är dock inte att åtala eller fördöma föräldrarna till de flickor som utsatts för övergreppen. Förmodligen har dessa i det flesta fall skett innan barnen kommit till Sverige, i länder där inte könsstympning är kriminellt. Det svenska samhällets viktigaste uppgift är istället att hjälpa dessa flickor till ett så gott liv som möjligt. För detta finns goda förutsättningar, i det flesta fall mycket bättre än vad flickorna kunnat förvänta sig i de länder deras föräldrar kommer från. Men för att kunna stötta dem måste flickorna finnas, såsom skett i Norrköping.

18 kommentarer:

Patrik Lindenfors sa...

Bra inlägg förutom en sak - den första meningen. Jag är en av dem som vill ställa feministerna till svars, för jag anser att det här är en fråga som vi ska driva, som vi ska gå i framkant för. Annars är det inte mycket bevänt med att kalla sig feminist.

Ulf Gustafsson sa...

Men vilka feminister driver inte frågan, sedan tidigare?
Feministiskt initiativ är det enda parti, jag vet, som uttalat tar upp frågan i sina dokument.

Patrik Lindenfors sa...

Har du sett något uttalande i medierna om de 60 flickorna från någon feministisk organisation?

Ulf Gustafsson sa...

Patrik,

Vad klassas som feministisk organisation, mer än F!?

https://twitter.com/Feministerna/status/480435152674619392

Om FP räknas, så finns det två länkar i inlägget

Patrik Lindenfors sa...

Ulf,
Jag ser fram emot att läsa Fis artikel. Tills dess är jag skeptisk. FP är bra på sånt här, däremot.

Lokatt sa...

Jag undrar om invandrare från Afrika blir upplysta om vad som gäller här. Eller om man anser att det är kränkande att upplysa. Det är ju misshandel det handlar om, någon nämnde straffet tio års fängelse för grova misshandelsbrott. Om man som nykomling inte ens får veta att detta är brottsligt.
Jag tror inte det står i Koranen att flickor ska stympas, har inte hittat något sådant. Någon här som vet bättre?
Det tycks föreligga många missförstånd angående denna barbariska sedvänja (jag skrev i annan tråd om de somaliska kvinnorna som fått lära sig att klitoris växer till en decimeterlång dinglande penis om man inte skär av den i tid t ex).
Upplysning tror jag på. Att flickor får möjlighet att se hur ett friskt underliv ser ut, inte minst. Att alla inblandade får klart för sig att de inte alls bryter mot islams regler om de avstår från stympning, och att profetens "närmaste", alltså de arabiska kvinnorna inte skärs sönder (för så är det väl?)
Att just de här flickorna kanske omskurits redan i hemlandet har liten betydelse, mödrarna kommer att fortsätta att föda nya döttrar.

Ulf Gustafsson sa...

Jag undrar om svenskar från Sverige blir kollektivt upplysts om vilka föreställningar som ligger bakom kvinnlig könsstympning. Ett alternativ kunde vara att de som är intresserade att diskutera frågan själva tog reda på saken. Men om man föreslog det senare kanske det uppfattas som kränkande.

Måns Tånneryd sa...

Lokatt,

Det finns en hel del info om det här på http://unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning.

Ulf, Lokatt,

När det gäller det här med att informera personer som invandrar till Sverige om svenska lagar så förutsätter jag att detta görs. Om det inte gör det så är det förstås fel. Samtidigt så är det väl så, antar jag, att de allra flesta som gör detta gör det fullt medvetna om att det inte är tillåtet i Sverige. Följaktligen så skulle det inte hjälpa särskilt mycket om man tvingade dessa nysvenskar att skriva på ett kontrakt eller liknande. Precis som med andra brott så tror jag att det som är mest avskräckande är hög risk för upptäckt.

Lokatt sa...

Ulf G
Dina ironier är alldeles för avancerade för i alla fall mig, jag förstår faktiskt inte. Du kan väl snälla sänka nivån lite?

Nils sa...

Mycket bra. Av länkarna att döma tycks jag få fel om mediernas tystnad och i så fall har jag gärna fel. Ledaren i SMP är inne på min linje och det är ju fortfarande i huvudsak röster som kritiserar åt vänster.

Aftonbladet låter en borgerlig jämställdhetsminister föra talan, själva skriver de inget vad jag kan se. Så Patriks efterlysning är berättigad: varför gömmer sig feministerna?

Måns Tånneryd sa...

Det här med Nyamko är ju lite roligt. Som jag minns det så fick hon en hel del skit för sitt förslag. Kanske var det inte så dumt ändå...

Ulf Gustafsson sa...

Nu har Aftonbladets ledare tagit upp frågan:
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/jonnasima/article19106430.ab

Nils,

Kan du svara på vilka du avser med "feministerna" och vad de krävs för att du skall vara nöjd med deras agerande i frågan?

Ulf Gustafsson sa...

Måns T,

I denna intervju berättar Sabuni om den kritik hon fick och hur hon feltolkades
http://humanistbloggen.blogspot.se/2014/01/samtal-med-nyamko-sabuni.html

Lokatt sa...

Tack Måns T
för länken!
Man har alltså stympat kvinnor i tretusen år... Då kan ju i alla fall islam inte ta åt sig äran och det bör vara riskfritt att med kraft bekämpa grymheterna.
Att praktiskt taget alla religioner skulle ägna sig åt detta är förfärande och förbluffande. Att katoliker gör det! Vilka är de? Vet påven om .?
Nej jag tror inte på Nyamkos idé även om den naturligtvis skulle vara mycket effektiv. Den är alltför integritetskränkande.

Att som någon här ta för givet att nyss invandrade somaliska kvinnor självklart känner till att omskärelse av flickor är ett allvarligt brott i Sverige tror jag är en välvillig överskattning. Somliga (många?) lär vara analfabeter. Att de skulle känna till svensk lagstiftning, angående något som i deras värld varit en nödvändig självklarhet i tretusen år .. Det tro jag inte.

Beträffande hot om straff: Det upplysning, upplysning, upplysning som gäller. Kanske kan jag hitta radioinslaget som bland annat visade hur vilseförda de medverkande somaliska kvinnorna varit, fram till att de fick tillfälle att vara med i den kvinnliga forskarens studie. De själva beskrev sina erfarenheter, med sina egna röster.
Ska försöka leta efter programmet.
(Forskarens inställning gjorde mig dock förvånad och upprörd. hon tyckte bland annat att "prickning" , där man "bara", som hon sa, hackar flickans klitoris blodig inte var så farligt alls.)

Lokatt sa...

Vad feministerna borde gjort från första stund var att skrika högt om denna skandal. Första sidan Aftonbladet med upprörd Gudrun Schyman, samma Gudrun i teveprogram. Höga rop, det här är ju bara inte klokt!

I stället en reaktion i DN utan direkta feminister, långt efter att saken uppdagats, med det ungefärliga innehållet "det här var ju tråkigt".
Den mest framträdande socialdemokratiska damen i Hijabuppropet, Veronica Palm, har hon sagt ett pip?

Limpan sa...


Bra inlägg Ulf. Håller med om det mesta, dock inte allt. Din åsikt att brottsutredning och åtal mot skyldiga föräldrar inte är viktigast luktar kulturrelativism och fördomar. Ett fåtal fällande domar skulle göra mycket större skillnad för alla små, oskyldiga flickor som står på tur, större skillnad än andra mer eller mindre tandlösa åtgärder. Dessutom skulle chansen för att det blir en internationell dialog öka. Eller anser vi inte att vuxna människor som kommer till sitt nya land är kapabla att ta ansvar, inte riktigt myndiga?
Lokatt, du broderar ut Ulfs mening och tydliggör hur fel och bristfällig tankegången är.
Om jag parkerar min bil var som helst efter gatan på Svevägen, "för så gjorde vi alltid hemmavid", och får 800 kr i böter, då kommer jag vara mycket noga med att läsa parkeringsregler i fortsättningen. Jag kommer också varna gamla kompisar som flyttar till storstan. Bara information utan risk för följder kommer inte få mig eller någon annan att följa trafikreglerna särskilt noga.
Ja, självklart obligatorisk information från start, sen följer skyldigheten att följa landets lagar.

Ulf Gustafsson sa...

Limpa,

Att något inte är det viktigaste, är inte det samma som att det är oviktigt.

Limpan sa...

Ulf,
jag vet att du formulerade det så och jag valde att förekomma och tolka det lite tillspetsat för att förtydliga min invändning. Sorry. Delvis.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se