18 juni 2014

Sverigedemokratisk riksdagsledamot vill fängsla konstnär


Nazisterna kallade det entartete kunst, vilket ungefär betyder degenererad konst. Urvalskriteriet verkar ha varit konst som inte föreställde något och som de inte gillade. De som målade sådan konst fick yrkesförbud.

Margareta Larsson, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna, vill gå ett steg längre - hon förespråkar inte yrkesförbud utan istället att konstnären Carolina Falkholt helt enkelt ska fängslas för ovanstående konstverk. Detta förslag kom under en riksdagsdebatt (!).

Problemen med konstverket, enligt Larsson, är att (1) det föreställer en vagina och (2) det är på en skola. "Med tanke på den översexualisering som råder, anser jag personligen att man med all rätta bör sitta i fängelse för sexuellt ofredande av minderåriga om konstnären målar vaginor på väggarna i skolan” dundrade Margareta Larsson enligt GP.
”Mer kunskap och färre blödande vaginor på väggarna på våra skolor, som anses vara konstverk." säger Margareta Larsson också under debatten.
Konstnären Carolina Falkholt bemöter SD-politikerns anklagelser:
– Att hon talar om blödande vaginor visar bara att hon inte ens sett mitt konstverk. Jag har målat en abstraherad kvinnokropp, en bild som knappast ens kan kallas sexualiserad. Att likställa den med ett sexuellt övergrepp tyder på skrämmande inskränkthet och okunskap. Mitt motiv kan lika gärna representera sårbarhet, mödraskap, feministisk kamp eller frånvaro av kuk. Målningen inbjuder till en mängd tolkningsmöjligheter som Margareta Larsson inte ser.
Att de inte helt enkelt målar över konstverket med ett porträtt av Mohammed?

Jag tycker verkligen det bör finnas utrymme för en diskussion om vilka konstverk som är lämpliga på högstadieskolor. Men i det här fallet hade Nyköpings kommun gjort en beställning av ett konstverk och konstnären levererade helt i linje med sin föregående produktion. Det krävs bara en enkel bildgoogling för att se vad de kunde förvänta sig.

Men i vilket fall, att fängsla konstnärer är en dum idé och en tanke man hoppades aldrig skulle framföras i en svensk riksdag.

59 kommentarer:

Nils sa...

Patrik,

”Nazisterna kallade det entartete kunst, vilket ungefär betyder degenererad konst. Urvalskriteriet verkar ha varit konst som inte föreställde något och som de inte gillade. De som målade sådan konst fick yrkesförbud.”

En riksdagsledamot vänder sig mot sexfixering och du drar direkt nazistkortet. Som du skriver vände sig nazisterna mot modernismen, den abstrakta konsten. Om det här varit ”entartete kunst” hade förmodligen få sett att det förekommit en vagina på bilden – och sannolikt inte Margareta Larsson.

Dessutom är det inte bara SD som reagerat. Om inte jag minns fel försökte skolan gömma konstverket på något sätt. Men du ska på samma populistiska sätt som Ullenhag och medierna alltid sätta likhetstecken mellan SD och nazism och fascism. Det är lågt…

Lokatt sa...

".. feministisk kamp eller frånvaro av kuk."

Riktigt smaklöst och väldigt olämpligt på en skola. -Vilken typ av skola förresten? För vuxna eller ungdomar? Dålig stil om det handlar om skolungdomar. Min gissning är att beställaren är fullständigt obildad vad gäller konst, och konstnärinnan vill leva ut som provocerande och sexuellt frigjord skönande.
Om politikerns förslag stämmer är det ju närmast att skratta åt. Men dålig stil av skolans ansvariga. Det finns faktiskt mellanting mellan bilder på gulliga kattungar, och halvöppna röda vaginor. Skicka rektorn på estetikkurs.

Patrik Lindenfors sa...

Min åsikt är att målningen bör flyttas - den är inte bra på en högstadieskola.

Det som är nazistiskt i den här historien handlar om förslaget att spärra in konstnären. Hon har utfört ett beställningsjobb och följt sin egen artistiska övertygelse. Som Lars Vilks ungefär. Ska man spärra in honom också?

Anders Hesselbom sa...

Nu när det är korrekt att vara för fri konst, så tror jag att Lars Vilks är förlåten. Det kulturella minnet är kort i dessa dagar.

Ulf Gustafsson sa...

Den politiska ledningen i kommunen beslutade att målningen skulle gömmas bakom en väg tills vidare.

Det var ett dåligt beslut. Det är en fin målning som visst passar på en högstadieskola. (Men jag kan förstå att många är obekväma med att diskutera de frågor som målningen väcker. Jag är dock inte säker på om det är eleverna som är de som är mest omogna att göra detta)

Sedan är kommunens agerade djupt inkonsekvent eftersom snoppar får visas fritt. Vilket uppmärksammades genom att några satte upp plank runt en staty.
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.2398387

Lokatt sa...

Konstnärens försvar för sitt verk, där hon påstår att det inte går att hitta sex i bilden är riktigt oärligt. Konstnärinnans framtoning (jag googlade) säger mig att kommunalpampen eller vem det nu var fått imma på glasögonen i mötet dem emellan. Ack. Men oförsvarligt att elever ska behöva utsättas för denna typ av estetik. Ett övergrepp på skolbarn. Låt beställaren överta den och hänga den hemma hos sig, det blir en win-win-situation

Lokatt sa...

Ulf G

"Det är en fin målning som visst passar på en högstadieskola."

Nej det är det inte. Tonåringar som håller på att finna sin form i livet ska inte behöva påprackas kommungubbars drömmar om sex.
Att du tycker att detta är "en fin målning" oroar mig en aning, Ulf.

Krister V sa...

Pinsamt för båda parter att de inte klarat av att kommunicera om motivet.
Naturligtvis är talet om fängelse en retorisk överdrift, men det skulle vara intressant om en blottare kallade sitt agerande för en installation...

Anders sa...

Som ofta nu för tiden hamnar jag ständigt i en mellanposition och upplever mig tvingad att välja mellan pest eller kolera eller helt enkelt välja tystnaden ute i naturen.
Det är alltför stor andel av populationen som just nu gillar att provocera i alla riktningar. Lite som ett mentalt kärnvapenkrig.
"Kulturell Borderline" möjligen smittad av bloggar, twitter och andra sociala medier.
Vuxna som pubertala pinkare.

Anders sa...

Konstnären är rent tekniskt skicklig. Om det råder ingen tvekan. Men som person extremt upptagen av provokationer och det KÖTTIG KÖNET.
Till Ulf G skulle jag vilja ställa frågan.
Vart i den offentliga konsten visas erigerade penisar vilket är den rättvisa jämförelsen till uppfläkta vaginor i "sexuella positioner".
Jag har bara sett den blyga lilla snoppen.

Ulf Gustafsson sa...

Lokatt,

Som vanligt kan du inte avhålla dig från att spekulera om konstnärens avsikt och kommunpampars drömmar. Lågt.

Nils sa...

Patrik,

Min poäng är alltså inte att konstnärer ska spärras in, för det tycker jag verkligen inte.

”Det som är nazistiskt i den här historien handlar om förslaget att spärra in konstnären.”

Då blir det ännu mer intressant för det gör vi i Sverige. Dan Park har spärrats in flera gånger.

Patrik Lindenfors sa...

Nils,
Jag kände inte till Dan Park, men när jag googlade på honom visade det sig att han blivit fälld för hets mot folkgrupp. Det är inte aktuellt i den här diskussionen. Det går även att bli fälld för vandalism som konstnär, något som inte heller är aktuellt. Du får väl hålla jämförelserna relevanta.

Patrik Lindenfors sa...

Anders,
Google is your friend:
https://www.google.se/search?q=erigerade+penisar+i+konsten&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=3aGhU-mTMOS7ygPK_YGABA&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1536&bih=868

Henrik Larsson sa...

Högskoleelever som inte klarar av att förhålla sig till en abstraherad kvinnokropp är högst osannolikt. På bloggen är det uppenbarligen svårare.
Att uttala sig tvärsäkert om vad andra människor bör tåla att se, bedömt utifrån en begränsad och moralistisk position är alltid kul underhållning även om det är IQ flodhäst över det hela. Patrik, Nils och Lokatt är överens om att högskoleelever bör skyddas från detta. Jag, Ulf och andra är kanske inte lika säkra på att vi har insikter som ger oss anledning och tolkningsföreträde för att censurera konstverket.
Sedan håller jag med Nils om att Ulf har fel: man inte bör sätta likhetstecken mellan nazister och Sverigedemokrater. Sverigedemokraterna är inte nazister, de är nazisternas efterföljare. Partiet startades ju dock av bl.a. nazister och det är ett rimligt antagande att de liksom en del debattörer i denna tråd, ärvt den estetiska tafattheten och benägenheten till att uttala sig korkat om konst och att vilja bestraffa konstnärer som de inte förstår sig på, informerat av sitt eget tillkortakommande i genren.

Mathias sa...

Härlig bild. Inget att få moralpanik över 2014.

Lokatt sa...

Så här säger konstnären själv, om man får tro citatet:
"Mitt motiv kan lika gärna representera sårbarhet, mödraskap, feministisk kamp eller frånvaro av kuk. Målningen inbjuder till en mängd tolkningsmöjligheter"

Jag tycker inte att jag spekulerar om konstnärens avsikt, hon ger själv de här alternativen. Jag hakade upp mig på alternativet "frånvaro av kuk" som jag tycker räcker för att flytta tavlan någon annanstans. Och även om du tycker att jag spekulerar, så vågar jag slå vad om att sårbara tonåringars första tanke inte är "feministisk kamp" när de ser denna övertydliga symbol.
Beträffande kommunpampars drömmar... ok jag erkänner att jag har fördomar.

Patrik Lindenfors sa...

Henrik,
Hade diskussionen gällt en högskola hade jag haft motsatt åsikt, men nu rör det sig alltså om en högstadieskola, inget annat. Gränsen är helt godtycklig, men där går min.

Lokatt sa...

Mathias
"Härlig bild " osv. Det kan man ju absolut få tycka, inte mig emot.

Vad det handlar om är att barn varje dag ska tvingas beskåda detta öppna sköte, tvingas. Skolan är en arbetsplats, en obligatorisk sådan, man måste befinna sig där, i åratal. Trilskas man blir man hämtad av polis.
I det läget ska man tänka sig för innan man hänger kontroversiella och stötande konstverk på väggarna. Hemma eller på museet eller på torget kan man i princip hänga upp precis vad som helst. Men på arbetsplatsen kommer man inte undan, eleverna måste titta in i det där skrevet varje dag och utstå killarnas kommentarer och tjejernas fniss. Vore jag rektor skulle tavlan åkt ner omedelbart.

Lokatt sa...

Jaså, det gäller en högskola..? Eller nej?
Om man tänker sig att skolan är en konsthögskola, då är ju läget ett helt annat.

Men vi kan väl lägga ner det där mantrat nazismen ett tag, det börjar bli riktigt tjatigt tycker jag.
Sen kan jag inte låta bli att känna det som att du har gullegrisar. majjister Ulf G ? Jag syftar på Henrik som får lov att antyda att bland andra jag har IQ som en flodhäst... Sånt skulle jag aldrig våga påstå, då bleve det smäll på fingrarna med linjalen direkt, aj!

Ulf Lundberg sa...

En oförarglig målning.
Endast efter flera personer skrivit att det föreställer en vagina, kan jag med viss möda läsa in en vagina i det som jag först såg och fortfarande ser som en pussmun.
Jag har svårt att tro att ungdomar idag, med allt de ser på internet, skulle kunna ta anstöt av denna målning.
Upprördheten säger mer om de som är upprörda, än om målningen eller konsnären.

Henrik Larsson sa...

Indignation över abstraherad kvinnokropp på högskola eller högstadie är för mig helt poänglöst.

Att anknyta till vad öppningsartikeln faktiskt skriver om: att det var en sverigedemokrat som ville censurera och fängsla en konstnär och argumenterade för detta i vår riksdag är dock för mig en rimlig sak att kommentera i tråden och att hon håller upp en stolt och tydlig tradition av intolerans och dåligt omdöme vad gäller förhållningssätt till makt och estetik som går långt tillbaka.
Att påpeka att Sverigedemokraterna är nazisternas efterföljare är min egen variant på Ceterum censeo Carthaginem esse delendam. Bra att inte glömma detta tycker jag när åsiktsfönstret hela riden försöker flyttas.
Nivån på inläggen är ibland på flodhästnivå men det finns säkert en helt annan kapacitet hos många debattörer, bara att det ibland inte riktigt framkommer i vad som skrives. Jag ser alltid fram mot mer relevanta inlägg på en högre nivå. Nog från mig i icke-ämnet.

Anders B Westin sa...

Välståndet bygger på "skicklig" omformning av sexuella drifter.
Fråga Bonobon och folk i Gnosjö och Edsbyn.

Patrik Lindenfors sa...

Jag hade samma upplevelse som du till en början, Ulf. Men notera att det är ett ben och en fot till vänster. Sen blir det omöjligt att inte se vaginan. (Vilket gör hela skillnaden för mitt godtyckliga ställningstagande - högstadiet är jobbigt nog som det är utan att man ska behöva förhålla sig till jättevaginor.)

Mathias sa...

Lokatt, elever hämtas inte av polis. Jag jobbar själv på en skola, och jag tror ärligt talat att den inte skulle medföra något av det du tror, dvs kommentarer, fniss och förtryck.

Ulf Gustafsson sa...

Anders,

Jag ser inte alls det du ser i bilden. Får inte de associationerna. Jämförelsen med eregerad penis blir därför inte relevant för mig.

Henrik L,

Jag har inte satt något likhetstecken mellan SD och nazism.

Lokatt,

Det var ditt uttalande om konstnärens oärlighet som inte lågt. Sedan var inte IQ flodhäst så snyggt, men det var inte specifikt riktat till dig, som jag uppfattade det. Utan mot alla tvärsäkra. Känner mig själv inkluderad bland flodhästarna i denna fråga.

Lokatt sa...

Mathias
Ok, jag var själv lite tveksam, om det var så. Men på Pippi Långstrumps tid var det så i alla fall! :-)
Men allvarligt, nog har vi väl fortfarande skolplikt i landet? Eller kan man som elev hävda att eftersom man störs så inihelvete av en dödsful tavla i skolan kommer man i fortsättningen att plugga hemifrån..

Jag vet fortfarande inte vilken typ av skola detta gäller. Men jag minns precis hur det kändes att vara fjorton år. Man var kär, i än den ene och än den andre, trevande och rodnande. Ibland i läraren.
Den här råa bilden skulle gjort mig ohyggligt generad. Så onödigt!
Låt farbrorn som beställde mysa till tavlan hemmavid (om han får för frun).

Lokatt sa...

Ulf G
Beträffande flodhäst-IQ så är jag så jädrans kaxig och tvärsäker att jag tyckte att det liksom var lite gulligt.. Men jag ville ge dig ett tjuvnyp, bara!

Ulf Gustafsson sa...

Lokatt,

Jag vet att det inte ligger för dig att kolla upp saker. Det är liksom friare att spekulera utifrån egen fantasi.

Farbrorn som är ansvarig för beställningen av målningen heter Eva Josephson, konst- och utställningsansvarig på Nyköpings kommun. Hon kan mycket möjligt ha en fru, men om detta vet jag inget.

http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.2067783

Lokatt sa...

Ulf Lundberg

"Jag har svårt att tro att ungdomar idag, med allt de ser på internet, skulle kunna ta anstöt av denna målning."

Jag vet att dagens unga tittar en del på porr, somliga ganska mycket. Men då är det frivilligt (hoppas jag)det är stor skillnad. Sedan handlar det om vilka signaler vi vuxna vill sända till barnen-ungdomarna. Särskilt flickor känner sig ofta pressade till ett alldeles för tidigt sexliv, "alla gör det", "var inte en torrboll" etc. Läs gärna "Prata om det" t ex. Jag tycker man ska vara försiktig med unga människors känslor.
Att som några här säga sig inte förstå vad det skulle vara för fel med denna vackra tavla på en skola, eller som några andra inte ens fatta vad den föreställer ... IQ fiskmås?
-Visa nu att du är rättvis, Ulf G.. !

Lokatt sa...

Ulf G
Det är inte bara karlar som har dåligt omdöme ibland, helt klart!

Lokatt sa...

Jag kastade en blick på tråden som handlar om de våldsamt bestraffade flickorna som gjort abort (eller anklagats för det).

Situationen är naturligtvis mycket annorlunda i detta fjärran land, men jag vill ändå göra en koppling till det moderna Sverige och de alldeles för många aborterna.
Om bara hälften av tonårsflickorna här hade råg i ryggen nog att våga säga nej till sprängkåta pojkvänner skulle många slippa uppsöka abortkliniken. Som det är nu uppfattar jag den allmäna inställningen till ung sex som "öppen och fördomsfri", "varm och tillåtande" och "naturlig".
Pojkar hotar ibland med att gå till någon annan om flickan säger nej. Jag skulle önska att hon hade mod och styrka att säga: Ja gör det du! Och att hon skulle känna att hon hade de vuxnas stöd och applåd för det.

Ulf Lundberg sa...

Patrik:

OK. Nu ser jag det du ser, men jag har fortfarande svårt att bli upprörd.

Det viktiga är dock att en riksdagsledamot på allvar förespråkar fängelse för en konstnär. Det tyder på ett sällsynt dåligt omdöme och på en historielöshet.
F.ö. är det inte bara i Nazityskland som konst cencurerades och förstördes. Det har skett och sker i alla diktaturer.

Vad gäller eventuell anstöt som målningen kan framkalla:
Är det någon som frågat eleverna?

Nils sa...

Nu måste jag ta till en av Patriks käpphästar: det går att hålla två tankar i huvudet ungefär samtidigt.

Personligen anser jag bilden harmlös. Min invändning gällde den irrelevanta jämförelsen med "entartete kunst".

Offentlig konst hamnar ofta i hetluften, inte minst när det handlar om sex. Ett känt exempel är Peter Dahls tavla Liberalismens genombrott 1970 som beslagtogs av polis eftersom åklagare misstänkte att den kunde vara sedlighetssårande.

Margareta Larssons invändningar handlar väl snarast om just sedlighetssårande, därför fanns ingen anledning att spela ut nazismkortet.

Domarna mot Dan Park låter sig inte avfärdas så lätt som Patrik gör. Det är för konsten han döms och om lagen om hets mot folkgrupp finns åtskilligt att säga.

Mathias sa...

Ursäkta Lokatt, jag vill inte gå till personangrepp, men det känns som du läser in massa heteronormer och gubbsjuka här. Var framgår det att det är en man som beställt tavlan, och att han dessutom har sexuella fantasier över tavlan?
Som jag minns när vår skola byggdes så var det en slags upphandling där rektorerna själva fick välja bland olika konceptskisser från olika "godkända" konstnär, och det var ganska reglerat. Man fick inte ta in "egna" namn, det skulle kosta si och så mycket osv.

Patrik Lindenfors sa...

Nils,
Jämförelsen med "entartete kunst" handlar alltså om att någon i staten anser det vara viktigt att markera vad som är bra respektive dålig konst och bestraffa konstnärer som faller på fel sida gränsen. Jämförelsen handlar alltså *inte* om konsten i sig utan bara om metoden. Därför fann jag anledning att spela ut nazistkortet.

I domarna mot Dan Park bedömde domstolarna att han begick lagbrott. Ingenting liknande finns i den aktuella diskussionen. Oavsett vad man anser om domskälen så har domstolarna gjort den bedömningen i fallet Park, men ingen har gjort någon liknande bedömning i fallet med jättevaginan.

Lokatt sa...

Mathias

".. du läser in massa heteronormer och gubbsjuka här. Var framgår det att det är en man.."

Ja jag läser in gubbsjuka. Erkännes härmed.
Tydligen är det en kvinna som är beställaren, jag har ännu inte läst länken som ska bekräfta detta. Tills vidare betyder det för mig ingenting vems namn som undertecknat köpet.
Gubbarna får ha sin sjuka för mig. Men barnen, skolbarnen, ska inte blandas in i den! Och som Patrik skrev (ungefär): högstadiet är jobbigt nog utan att man i skolan ska behöva titta in i jättevaginor. Jag hoppas att målningen nu är flyttad och hela saken ur världen.

Nils sa...

Faktum kvarstår, Sverige har en lag som i svensk kontext klassar Dan Parks bilder som "entartete kunst" och fängslar honom.

Det är där nazistkortet skulle dragits, i jämförelsen mellan Sverige och Nazityskland.

Lennart W sa...

Tycker på något sätt att nästan alla här missar målet, utom Krister V i sin första kommentar. Poängen är väl snarare att man verkar kunna komma undan med vad som helst, även sådant som normalt är straffbart, om man bara kallar det för konst eller en installation eller liknande. I det hör fallet handlar anklagelsen om jag förstår det rätt, om pedofili, att tavlan på den plats den står är ett sexuellt övergrepp mot minderåriga. Vilket måhända är en våldsam överdrift, men sexuella övergrepp mot minderåriga är ju iaf faktiskt straffbart med fängelse.

Det handlar inte om konstnärer ska förföljas som i Stalins eller Hitlers diktaturer, utan om att samma lagar väl borde gälla lika för alla, inkl för konstnärer.

Patrik Lindenfors sa...

Lennart,
Man kommer inte undan med vad som helst i konstens namn. T.ex. har - som Nils påpekat några gånger nu - Dan Park blivit dömd för hets mot folkgrupp. Det finns inget liknande brott i det aktuella fallet.

Patrik Lindenfors sa...

Nils,
Om jag skulle dra nazistkortet i fallet Park så skulle det handla om att båda hetsade mot folkgrupp.

Lennart W sa...

Patrik: Jag tror nog faktiskt att det finns många som har ett lite annat intryck efter ett antal händelser genom åren. Minns du t ex när Pål Hålländer filmade sina sexköp i Baltikum? Utan påföljder vad jag vet. Det filmade trashandet av en t-banevagn blev inte heller till just någonting i slutändan. För några år sen var det en annan konstinstallation i Linköping med bl a en skylt på en bro över järnvägen som uppmanade folk att ta livet av sig. Det sista kanske inte var olagligt men det blev en del liv om det och även då ryckte konstvänner ut till försvar och talade om yttrandefrihet etc.

Ett intryck som iaf är lätt att få är att det finns mäktiga röster i vårt land som vill ge konsten ett speciellt straffrihetsprivilegium.

Varför vill du förresten inte själv ha den här tavlan på skolan? Du talar om att högstadieungar kan ha det jobbigt nog, utan att behöva förhålla sig till jättevaginor. Tanken att här ändå är ett sorts övergrepp mot barnen kanske ändå inte ligger så långt bort?

Nils sa...

Du försöker komma undan genom att hänvisa till rubriceringen av lagbrottet, men lagen om hets mot folkgrupp hör lika litet hemma i ett demokratiskt samhälle som ev nazilag om "entartete kunst".

Så åter igen: Dan Park är inspärrad på grund av sin konst.

Henrik Larsson sa...

Nils skrev:
"lagen om hets mot folkgrupp hör lika litet hemma i ett demokratiskt samhälle som ev nazilag om "entartete kunst".

Bra att du är tydlig och bekänner färg.
Inom vit makt-världen har ju lagen alltid setts som statens medel för förtryck och metod för att hindra nazisternas efterföljares budskap från att nå allmänheten.
Vad gäller Dan Park var din argumentation undermålig första gången och blir inte bättre av att upprepas.
De flesta i ett demokratiskt samhälle vill inte att nazisternas efterföljare skall få hetsa ostört mot folkgrupper. Kämpa på i motvinden...

Nils sa...

Henrik L,

"Kämpa på i motvinden..."

Bara så du vet, det du skriver utgör ingen motvind.

Henrik Larsson sa...

Nils.
Jag själv bryr mig inte om vad du tycker. Du kör ett standardbatteri som många kör med 2014 i gamla Svedala, inspirerade av nazisternas efterföljare.
Vill bara inte att du skall komma undan med det du säger oemotsagd.
Well. Någon konsensus blir det inte om man säger så och att bloggens administratörer ger plats till ditt gamla tankegods med främlingsfientligt tjat och upprepning av samma argument i varje tråd är för mig en gåta.
Jag tror att du skulle kunna få en tråd om växellådor att handla om invandringsekonomi.
Men som sagt tjata på i motvinden eller snarare i våga ta debattdebatten.
Du är tydlig och förutsägbar är väl det vänligaste jag kan säga.

Nils sa...

Nu har humanister här förfärats å det grövsta för att en riksdagsman haft synpunkter på en synlig vagina. Nu väntar jag på humanisternas upprördhet över att det i det fördolda skurits sönder och stympats 60 flickvaginor i Norrköping.

Eller är det ett pris Humanisterna är beredda att betala för religionsfriheten?

Patrik Lindenfors sa...

Vi är upprörda över det också. Mer upprörda över könsstympning faktiskt, om du ni vill rangordna. Men det går att hålla flera tankar i huvudet samtidigt, för att citera dig när du citerar oss.

Ulf Gustafsson sa...

Lokatt,

"Om bara hälften av tonårsflickorna här hade råg i ryggen.."

Jag tror det är exakt detta konstnären vill uppnå med sin bild. Att göra flickor stolta över sin kropp, att kvinnokroppen kan diskuteras under samma förutsättningar som manskroppen och att ägandeskapet över sin kropp blir lika självklart för flickor som pojkar.

Som en bonus är en diskussion om bilden en öppning för flickor att som utsatts för könsstympning att våga berätta om detta.

Att gömma undan, dölja och inte prata om det leder sällan till förändring.

Ulf Gustafsson sa...

Lokatt,

"Om bara hälften av tonårsflickorna här hade råg i ryggen.."

Jag tror det är exakt detta konstnären vill uppnå med sin bild. Att göra flickor stolta över sin kropp, att kvinnokroppen kan diskuteras under samma förutsättningar som manskroppen och att ägandeskapet över sin kropp blir lika självklart för flickor som pojkar.

Som en bonus är en diskussion om bilden en öppning för flickor att som utsatts för könsstympning att våga berätta om detta.

Att gömma undan, dölja och inte prata om det leder sällan till förändring.

Lokatt sa...

Ulf G
Din tanke kanske är god, men naiv. Kvinnlig nakenhet har ofta (alltid?) bortförklarats som "estetik" och "konstnärlighet" Zorns kullor är för mig förfinad men nödtorftigt kamouflerad pornografi.
Att känsliga tonårsflickor plötsligt skulle hamnat så långt i utvecklingen att deras nu fritt exponerade kön (inte längre hemligt och dolt som hos Zorn och alla de andra)skulle betyda "frigörelse" och någon sorts styrka är bara nys.

Om man vill visa upp sitt nakna skrev i vidöppen position måste det vara frivilligt. Och man ska inte vara tretton-fjorton år när eller om det sker.
Ge istället flickorna starka förebilder där hjältinnan behåller alla kläderna på, som t ex den lilla japanska hjältinnan i "Spirited away", hon som räddar pojken ur häxans tyranni.

Sluta hitta på nya kreativa anledningar till att få kolla på kvinnors underliv tusen tack så mycket :-(

Lokatt sa...

Ytterligare en faktor som ger mig obehagliga vibrationer är att jag har indirekt erfarenhet av pedofila mellanstadielärare. Min dotters lärare i engelska tvingade klassen att översätta fraser som "pojken sover hos flickan" och "flickan ligger hos pojken". Särskilt flickorna blev generade. En annan lärare bjöd henne, tolvåringen i enrum på mjölk(!) och bad henne ingående beskriva hur den smakade..
Värre blev det inte för hennes del. Men dessa småflickssugna farbröder ska nöja sig med att titta på underliv hemma på kammaren, inte i skolan.

Ulf Gustafsson sa...

Lokatt,

Patriarkatet gullar att du gör det till en fråga om gubbsjuka och pedofiler. Väntar på att du skall föreslå slöja också, för att skydda flickorna mot männens lustar.

Som tur är finns det många som vill frigöra kvinnor och spärra in män som går över gränsen. Inte tvärt om som SD:s riksdagsledamot.

Lokatt sa...

Det jag berättade om de sugna lärarfarbröderna är sant naturligtvis! Det är ingenting som jag "gör till en fråga om gubbsjuka och pedofiler". Även jag har varit fjorton år, jag skulle kunna berätta.. men det gör jag inte nu och här.

Författaren Stig Larsson, inte han med "Män som hatar kvinnor" utan den andre, sa i en öppenhjärtig intervju: Alla män tänder på trettonåringar. De som påstår något annat ljuger!
Min livserfarenhet säger mig att det ligger mycket i detta.
Försök inte att "befria" unga flickor genom att ta av dem trosorna, tack

Hur kan du göra jämförelsen med att bära slöja? Jag tror jag tillhörde de argaste här på bloggen angående det svekfulla och uridiotiska "Hijabuppropet".

Man måste gå rätt väg, börja i rätt ände när man vill frigöra flickor. Det är definitivt fel väg att starta med att ta av tonårsflickor på underlivet och exponera deras nakna öppna kön för vem som vill titta.

Lokatt sa...

En sak till bara innan jag släpper ämnet.

-Givetvis förstår jag att denna bloggs förträffliga medverkande inte på något sätt berörs av de påståenden som jag riktar mot farbröder som suktar efter trettonåringar. Naturligtvis inte.
Men annars,om man tänker efter, så finns det grupper som visar på att Stig Larsson nog har rätt. Alltså, de farbröder som kan och har möjlighet att gnida sig mot trettonåringar också gör det. Jag tänker t ex på Woody Allen, och Roman Polanski.
Och på alla dessa miljoner muslimska män som kämpar hårt för rätten att få deflorera mycket, mycket unga flickor.
- Skydda unga flickors underliv från kåta farbröder! Men för helvete, inga slöjor.

Nils sa...

Hoho, livat var det för att en SDare förfasade sig över vaginor på väggarna. Nu visar det sig att konstnären själv (garanterat feminist) ropar på polisen för att en annan konstnär gjort en parafras på hennes verk och kallar det Fängsla fittan.

http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/provokator-har-polisanmalts/

Patrik Lindenfors sa...

Man får väl inte provocera hur som helst? ;-)

Här är den tydligen upprörande bilden:
http://4.bp.blogspot.com/-lZicZkyL3jM/U741NouXUXI/AAAAAAAACUk/Zz1UCs5gl2o/s1600/danpark.jpg

Nils sa...

Nej, det kan man ju inte – särskilt inte om det gäller islam eller muslimer.

Som sagt där råder total fridlysning, totalt förbud. I dag har DN rubriken "Rasistskämt chockade kommunfullmäktige".

Och vad hade sagts? Jo av någon anledning hade det nämnts att det ”det går fyra tjäderhonor på en tupp” varpå en SDare kommenterat "För övrigt måste det vara en väldigt lycklig tupp. Han är säkert muslim”.

Det är ju fullständigt harmlöst. Snacka om moralpanik. Vad hade de blivit om han i stället dragit fram en kalashnikov och skjutit fem ledamöter. "Chockade" kan inte ha räckt för de som överlevde, de måste ha drabbats av nått värre. Skendöd?

Föresten, med tanke på Erdogans uttalande nyligen om kvinnor, är det tillåtet att kalla en muslim hen?

Från artikeln i DN:

"På ett toppmöte med temat ”rättvisa för kvinnor” i Istanbul slog presidenten fast att religionen har pekat ut kvinnans plats i samhället: som moder.

– Vissa människor kan förstå detta, medan andra inte kan det. Du kan inte förklara detta för feminister, för de accepterar inte konceptet moderskap, förklarade han.

Erdogan hävdade också att det inte går att behandla kvinnor likadant som män, eftersom det går emot ”naturlagarna”."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/erdogan-moderskapet-kvinnans-roll/

Ulf Gustafsson sa...

Eleverna bestämde att de ville se målningen av snippan:
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.3040116

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se