21 juni 2014

Tillfälligt avbrott p.g.a. gudstjänst

Nu, lördag klockan 11:03, skulle radioprogrammet Medierna i P1 starta. Radioprogrammet, ett av Sverigesradios bästa, granskar och kritiserar andra medier. Detta görs ur ett vetenskapligt skeptiskt perspektiv och 2012 tilldelades programmet utmärkelsen Årets folkbildare av Vetenskap och Folkbildning.

Men idag får vi inte lyssna på programmet via radion.
Observera att det denna vecka inte är någon lördagssändning på grund av gudstjänst.
Istället sänds alltså en gudstjänst från sjukhuskyrkan i Umeå.
Fråga djuren, de kan lära dig,
himlens fåglar kan ge dig svar.
Fråga markens kryp, de kan lära dig,
havets fiskar kan upplysa dig.
Finns det någon av dem som inte vet att detta är Herrens verk?
Han har alla varelsers liv i sin hand, varje människas ande.

[Jobs bok 12:7-10]
Med himla god vilja kan de inledande verserna i stycket, som skall läsas under gudstjänsten, tolkas som en beskrivning av hur empiri kan lära oss om evolutionen och naturen i övrigt.

Förra året sändes också gudstjänst på midsommardagen, men jag tror inte detta är en mångårig tradition. Guds hand verkar fortfarande vila tungt över Sverigesradio. Glad världshumanistdag! Med hopp om att historiens ok en dag lättar över publicservice.

Uppdatering

Ett citat från gudstjänsten av sjukhuspastor Anders Axelsson:
Ofta har naturen gett mig hopp, mer än religiösa skrifter och löften. Naturen är min religion, min gudstro, min andlighet.

19 kommentarer:

Anders Bergdahl sa...

För jävligt, får lyssna till p2 och musikfrågesport just nu...
Midsommar är ju faktisk en riktigt hednisk högtid där de flesta ignorerar kyrkans patetiska försök till traditionskapning...
Iof tycker jag extremt illa om organiserat midsommarfirande också... Dock gillar jag att vara vaken sent på natten i dessa ljusa tider. Njuta av midsommarnattens ljusa, tysts frid... Kanon!

Anders Hesselbom sa...

Dags för en maktanalys: Orimliga föreställningar kräver orimliga privilegier.

Lokatt sa...

Åhh Gud, vad jag är trött på dessa radio-och tevegudstjänster. Lägg ner säger jag, lägg ner dem!
De fromma får starta eget. Med egna pengar.

Ulf Gustafsson sa...

Uppdatering i texten.

Ett citat från gudstjänsten av sjukhuspastor Anders Axelsson:
"Ofta har naturen gett mig hopp, mer än religiösa skrifter och löften. Naturen är min religion, min gudstro, min andlighet."

Lennart W sa...

Allvarliga grejer jmf m t ex en jättestor bild på en vagina på ett högstadium. Fast om man jämför är det ju faktiskt inte så svårt att bara byta kanal eller stänga av och göra något annat den timmen, medan en högstadieelev ju faktiskt har skolplikt. Byta skola kan man iofs (än så länge iaf vi får väl de hur det blir efter valet i höst), men då är det nog ändå lite lättare att byta radiokanal.

Anders B: Var det Humanistdagen du avsåg med traditionskapning?
;-)

Nils sa...

För att dämpa er midsommarångest över att ha missat Medierna i P1 har jag ett förslag på ersättning.

I samband med Ukraina-krisen har svenska medier skrivit om Putins slipade propagandaapparat och att han i några fall hotat medier.

Om Putin haft medier som de svenska hade inte behövt hota. Han hade i lugn och ro kunnat överlämna det helt åt medierna själva. Att svenska medier driver propaganda och inte drar sig för att publicera rena lögner ser vi nu i princip dagligen exempel på.

Andres Lokko i SvD drabbades av panikångest över SD-kvinnans angrepp på skolvaginan. Vad han borde bli rädd för, är sig själv och sin yrkeskår.

Men uppenbarligen börjar lögnerna kännas olustiga även inom kåren.

http://www.journalisten.se/debatt/att-gora-ratt-ar-stort-att-ratta-fel-ar-storre

Marre sa...

Ulf G,

Klokt sagt av pastorn. Tro består inte bara av det som står om Gud i skrifterna. Gud finns också i naturen, som han har skapat.

Ulf Gustafsson sa...

Lennart W,

Att lyssna på en gudstjänst är inget större problem. Inte att se en konstnärlig vagina heller.

Jag lyssnade på gudstjänsten. Gjorde du det, Lennart W. Var den bra? Väldigt naiva resonemang i diskussionen och förstår inte hur prosten får ihop sin gudssyn med trosbekännelsen (även om den läses radikalt metaforisk).

Nils,

Journalister behöver granskas. Men inte är dåligt källkritik det samma som propaganda. F.ö. skrev Lokko väldigt kul (och jag brukar inte gilla det han skriver särskillt mycket).

Erik M sa...

Lennart W,

Det som inlägget om konstverket hade invändningar mot angående tavlan på skolan var att en riksdagsledamot ville straffa konstnären. Huruvida det var ett *lämpligt* konstverk på en högstadieskola var inte diskussionen där. Att flytta konstverket eller att aldrig beställa det är inget ingrepp i yttrandefriheten, men att vilja fängsla konstnären är det. Därav invändningen.

Och vad gäller en radiogudstjänst, är det inte rimligt att man har invändningar om man anser att SR favoriserar en religion eller ideologi före andra? Särskilt med tanke på att det ofta är man själv som finansierat det hela? Detta vore naturligtvis inget problem på en privat radio- eller tv-station, men SR är tänkt att vara allmänhetens radio, inte bara de kristnas radio. Ser du problemet?

Lokatt sa...

Ulf Gustafsson

"Att lyssna på en gudstjänst är inget större problem. Inte att se en konstnärlig vagina heller."

Men Ulf, det är inget att skryta med, att man som vuxen karl minsann vågar titta på en konstnärlig (eller verklig) vagina.

Än en gång: vad det handlade om beträffande konstverket/tavlan, var att skolbarn, unga i sin mest känsliga och sexuellt famlande period i livet ska påtvingas en sorts visserligen "konstnärlig" men ändå gynekologisk bild.

Anders Hesselbom sa...

Lennart W, är din kommentar kritik mot att vi opponerade oss mot SD-politikerns önskemål om fängelsestraff?

Ulf, citatet "naturen är min religion, min gudstro, min andlighet" var ju nästan hoppingivande. Det skulle kunna vara yttrat av Richard Dawkins. Även jag söker hellre tröst i verkligheten än i vidskepelse, fast jag undviker att kalla det för "gudstro".

Nils sa...

Ulf,

"Men inte är dåligt källkritik det samma som propaganda."

Det är ju en avsiktlig "dålig källkritik" eftersom den passar deras syften.

Ser du inga problem med att landets ledande medier publicerar uppenbara lögner?

Ulf Gustafsson sa...

Nils,

Jag tror inte på dina konspirationsteorier.

Ja, ser problem i att media slarvar mmed källkritiken.

Lokatt sa...

En gång frågade jag de bestämmande på Sveriges Radio om hur jag ska förhålla mig till nyheter och sanning, sänt från program ett.
Jag menar, klockan elva på söndagen berättar en skolad person med imponerande titel i allvarlig ton om änglar, osynlig allsmäktighet, vatten som blir vin, liv efter detta etc.
Lite senare följs dessa viktiga sanningar av nyheterna för dagen; Putin har sagt si,i Irak har man sprängt och pangat som vanligt, utomhus är det ovanligt kallt..
Hur ska jag veta vad som är sant och inte, frågade jag. - Eller ska jag liksom förstå att gudspratet bara är på skoj? Eller är alltihopa hittepå, nyheterna också?
Men ingen svarade mig. Antagligen tror det att jag är galen.

Marre sa...

Lokatt,

Hur förhåller du dig till sanningsbegreppet när Fredrik Reinfeldt talar i radio? Gudrun Schyman, Stefan Löfvén, Jimmie Åkesson, Annie Lööf, Björklund m.fl?

Och när de sänder radioteater? (om det finns fortfarande).

Vad är sanning? En överenskommelse, eller något absolut? Om man förbjuder gudstjänster i radion, blir det inte obehagligt likt situationen i gamla Sovjetunionen då?

Om allt som sänds i radio skulle uppfylla någon form av sanningskriterium skulle det nog bli ganska tyst.

Anders Hesselbom sa...

Marre, påståendet att "jag tycker att månen är gjord av ost" kan ha en hundraprocentig sanningshalt, exakt samtidigt som påståendet att "månen är gjord av ost" kan vara helt falskt. Det första är politik, det andra är religion, där likasinnade får dela sina erfarenheter utan att höra hånskrattet från dem som fortfarande har en fot i verkligheten. Tyvärr stannar det sällan vid att månen är gjord av ost...

Marre sa...

Hesselbom,

"Våran prost är rund som en ost" kan vara uppenbart sant för nästan alla som betraktar samma prost.

"..och led som själve den onde", där är sanningshalten mer tveksam eftersom Djävulen verkar vara mer uppfylld av jävelskap än av lärdom.

Intressant är det i alla fall att läsa Frödings dikt om prosten. Han tyckte uppenbarligen att prosten hade alla de där egenskaperna, för honom var det sanning.

Sanning kan vara väldigt subjektiv; som att det skulle vara onödigt med gudstjänster.

Marre sa...

Ursäkta freudiansk felskrivning; prosten var ju enligt Fröding inte led utan lärd som själve den onde. Fast det var nog det förstnämnda Fröding menade ändå.

Anders Hesselbom sa...

"Sanning kan vara väldigt subjektiv; som att det skulle vara onödigt med gudstjänster."

Först till sakfrågan: Jag är en inkastare till kyrkan. Varje gång diskussionerna om skolavslutningar i kyrkan, blir jag, ateisten, tvungen att påminna Svenska Kyrkans medlemmar om möjligheten att ta med sig sin familj till kyrkan. Sedan till ditt påstående: Det växlar från sanningar till en helt vanlig värderingsfråga. Äpplen och päron.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se