2 juli 2014

En stolt medlem i Svenska kyrkan

Stefan Löfven, Socialdemokraternas partiledare, säger i en intervju med Tidningen Dagen att han är en väldigt stolt medlem i Svenska kyrkan. Hans gudsbild och gudstro är dock minst sagt diffus.
Dagen: -Vem är Gud för dig?
Löfven: -Oj, det är en svår fråga. Jag är inte aktivt troende på det sättet, men ibland så kan man känna att det finns nånting som styr. Men jag ser ingen person, personlighet, nån människa framför mig eller på det sättet nån karaktär. Men ibland kan jag slås av att det kanske finns något, fast jag inte är aktivt troende.
Svenska kyrkan är en speciell förening. Många medlemmar har ingen klar uppfattning om den grundläggande premissen för föreningen. Det är som om man skulle vara medlem i Socialdemokraterna, men inte veta vad solidaritet är eller om det finns.

3 kommentarer:

K R sa...

Han skulle kunna vara medlem i AIK och DIF samtidigt om det gagnade hans parti.

gesusbloggen sa...

Är där någon "känd" politiker som är "öppet ateist"?

Patrik Lindenfors sa...

Fler än Reinfeldt? Det finns ett helt gäng, t.ex. Mona Sahlin, Lars Ohly och Veronika Palm (!).

http://www.humanisterna.se/humanistiskt-natverk-i-riksdagen/

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se