2 juli 2014

"”Gud” är en godtyckligt gestaltad maffiaboss"

DN har just publicerat en fantastisk recension av Gamla Testamentet under vinjetten "Böcker att undvika i sommar".
Det börjar bra. ”Det Gamla Testamentet”, det anonyma prosaverket som blivit ett populärkulturellt fenomen i stora delar av världen, inleds med en charmigt storhetsvansinnig historia om hur bokens huvudperson skapar världen på sex dagar. Det finns en stramhet, konsekvens och drastisk åskådlighet i den lilla berättelsen som gör att man förstår allt ståhej kring boken – det ryktas om att rivaliserande grupper av fans grälar på internet om det rätta sättet att tolka den – och som gör att man ivrigt läser vidare. Tyvärr blir man besviken.
[...]
Visst kan man se paralleller till den klassiska maffiabossklichén i denne ”Guds” pendlande mellan auktoritära excesser och självömkande krav på sina hunsade undersåtars kärlek, visst kan man förstå skildringen av honom som en outtalad kritik mot ett patriarkalt system, men denne patriark känns ändå något för godtyckligt gestaltad. Hardcorefans har givetvis sett en poäng i hans oförutsägbarhet, som i samband med författarens anonymitet låtit boken tolkas som en särskilt raffinerad variant av autofiktion. I mina ögon förstärker det bara intrycket av medvetet effektsökeri kring hela projektet. Mycket riktigt aviseras nu en fortsättning som sägs bli ännu mer spektakulär. Det lockas rentav med ett avslutande jippo där författaren ska träda fram. Den som lever får se.

7 kommentarer:

Marre sa...

Överambitiöst av DN att nämna Gamla Testamentet som en bok att undvika. Inte särskilt många torde välja den som sommarläsning. Dessutom finns det väl deckare med värre och mer utstuderad intrig att sluka för bokmalar.

Sommartorka på DN?

Anders Hesselbom sa...

Om GT presenterats som lästips, kanske kyrkan förlorar ännu fler medlemmar?

Lokatt sa...

Jag föreslår i stället sommarläsning av Koranen, den är mera lättläst och framförallt kortare. Ganska många avsnitt är mycket blodtörstiga också, med detaljbeskrivningar av grymheter så deckarälskare kan få sitt.

Själv hittade jag ett sprillans nytt exemplar av Mormons Bok som jag köpte för en krona på loppis. Men nej, jag kommer inte att orka läsa den, det blev bara inledningen där tre vittnen plus åtta vittnen högtidligt intygar att rövarhistorien är sann. Där finns också ett kolorerat porträtt på Profeten Joseph Smith- gud, inte visste jag att han var så vansinnigt vacker!

Nils sa...

Intressant tips Lokatt. En sån recension av koranen skulle DN aldrig våga göra.

EssHound sa...

Varken Koranen eller Mormons Bok är några klassiker i vårt land – DN:s mini-artikelserie heter BÖCKER ATT UNDVIKA I SOMMAR /KLASSIKERVARNING. Så påståendet att ”DN aldrig skulle våga göra sån recension av koranen” är bara sedvanligt SD-gnäll.

Lokatt sa...

EssHound med flera

Faktum är att jag aldrig sett ett enda anklagande ord mot koranens innehåll någonstans i någon tidning. Vilket jag tagit som självklart, innehållet är så våldsamt, hotfullt och bloddrypande aggressivt riktat mot alla som inte dyrkar den ende guden Allah att det skulle vara som att ta i ett glödgat järn med bara händerna att ifrågasätta eller citera de heliga gudsorden.

Varken mormons bok eller bibeln är några kioskvältare i vårt land. Men koranen är det! Och jag lovar att äta upp min mössa om DN skulle våga att på ett ärligt sätt, med citat och ifrågasättanden etc, recensera koranen!
- Men EssHound, vad i fridens namn har SD med den här saken att göra?

Lokatt sa...

Dagens DNs "Klassikervarning/Böcker att undvika att läsa i sommar" gjorde mig på riktigt gott humör: Sartres "Äcklet" försökte jag mig på i unga år, den lämnade mig med samma känslor som DNs varnare uttrycker inför författaren som uppblåst ego, som drömmer om att skriva ett litterärt verk "hårt som stål" som "kommer människorna att skämmas för sin existens". Jesper Högström avslutar sin sågning med "Skämmas kan du göra själv, Jean-Paul!" Hihih! :-)

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se