3 juli 2014

Månadens medlem hos Författarförbundets fackförfattarsektion

Nu i juli är jag månadens medlem hos Författarförbundets fackförfattarsektion. Så om ni klickar er över till deras hemsida kan ni läsa en intervju med mig om mitt skrivande.

Sedan intervjun gjordes har min crowdfundingkampanj för Divine Placebo misslyckats. Det innebär inte att boken inte kommer att skrivas, bara att det kommer ta mycket längre tid. Bland annat har jag fått skjuta in ett annat bokprojekt emellan: jag och Christer Sturmark håller på att skriva en bok om sekulär humanism för skolorna. Men mest forskar jag, förstås.

5 kommentarer:

Lokatt sa...

Wow!
:-)

Christopher Aqurette sa...

Religionens placeboeffekt är ett intressant ämne. Det finns en allt större religionsvetenskaplig forskning på området. Men jag blir ibland lite osäker på vad som menas eftersom mycket i de studier som påvisar en hälsoeffekt av religiositet antyder att det är den sociala gemenskapen som ger välbefinnandet. Den amerikanske religionsfilosofen Andrew Eshleman har skrivit en del om detta. Han är fiktionalist och menar att värdet i religionen inte ligger i gudstron eller sanningsanspråken utan i att dela en »berättelse« med andra.

Lokatt sa...

"... värdet i religionen inte ligger i gudstron eller sanningsanspråken utan i att dela en »berättelse« med andra."
Precis så tror jag det är. Vi är flockvarelser som mår bra tillsammans med gelikar. Religionerna behöver inte finnas för att vi ska trivas och må bra.
Bort med dem!

Marre sa...

Lokatt,

Menar du att religionerna som trossystem ska bort? För du vill väl inte hindra människor att tro på Gud?!

Lokatt sa...

Marre
Jag menar så här: Ja, jag tror att religionernas inflytande (alltså den ultimata vidskeplighetens) grepp om mänskligheten måste försvinna innan det på allvar kan bli fred på jorden. Men det är nog omöjligt att "hindra", tvinga, någon enda individ att sluta tro på just hans favoritpåhitt, det som mormormor berättade var sant. Att försöka hindra hjärnspökerier hos människor tror jag istället stärker individens tro på Shiva, Allah, Jahve ,kristaller eller vad det nu är han tror styr världen.
Lösningen är utbildning! Men verkligen inte vilken utbildning som helst, inte t ex Arbetsförmedligens pendel-healings-kurs, eller intelligensbefriat utantillrabblande av koranverser - eller tvivelaktiga kurser i Jämlikhet från Södertörns högskola.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se