25 dec. 2014

"När jag hör 'God jul' mår jag dåligt"

Gefle Dagblad hade igår en lite tragisk artikel om en man som numera vägrar jul efter att ha förstått julens hedniska rötter.
Hemma hos Larz Gustafsson, 53, finns ingen julgran, ingen julmat och inget julpynt. När andra samlas och äter tillsammans, dansar runt granen och delar ut julklappar sätter han sig hellre ner hemma eller på biblioteket och läser teologisk och historisk litteratur.
– Jag avskärmar mig helt från julen, säger han.
Men så har det inte alltid varit. Larz Gustafsson berättar att han fram till 90-talet var en fanatisk julfirare. Under uppväxten i Älvkarleby följde hans familj de vanliga jultraditionerna.
[...]
Det var i vuxen ålder, några år efter att ha blivit kristen, som han började ta avstånd från julfirandet.
– Jag fick upp ögonen för att julen hade hedniska rötter. Jag insåg då att jag haft fel när jag firat jul tidigare. Genom att läsa texter av bland andra Arne Björkman upptäckte jag att julen inget hade med kristendom att göra utan hade sin grund i firandet av en fornordisk avgud.
– Jag stötte förstås på patrull eftersom många kristna menar att det är Jesu födelse som firas. Men det står ingenstans i bibeln att han föddes i december och att födelsen ska firas. Kan låta makabert men det är faktiskt hans död och återuppståndelse som utgör grunden för den kristna försonelsen.
Nu kan han till och med ta illa vid sig när någon säger god jul till honom.
– God jul är egentligen en förbannelse. När den fornnodiska avguden firades förekom också människooffer och det är inget jag ställer upp på.
Vad säger Bibeln? Hörsamma Jeremia 10:2-4.
Så säger Herren:
Ta inte efter andra folk,
bli inte skrämda av tecknen på himlen,
som skrämmer de andra folken.
De gudar folken skräms av är tomhet,
stockar man huggit i skogen.
Hantverkare har yxat till dem
och prytt dem med silver och guld.
Så ok, renläriga kristna ska kanske avstå sådant som julgran. (Och krucifix?)

Men frukta icke, det finns andra gudar att ty sig till.


1 kommentar:

Munken sa...

Julen är firandet av midvintersolståndet - den viktigaste naturliga händelsen för alla människor som bor på den här sidan planeten - oavsett hudfärg, religion eller politisk åskådning.

Det finns ingen högtid som är viktigare att fira än denna!

Jag hade dock gärna sett att man gör skillnad på julfirandet (som starkt blivit förknippat med religion och kommersialism) och firandet av midvintersolståndet som jag tycker ska vara en inkluderande högtid, fri från droger och klassmarkeringar.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se