29 dec. 2014

Sanslöst? Igen!

Dagarna innan jul kom ett nytt nummer av Fri tankes magasin Sans. I numret skriver bland andra P C Jersild, Fanny Hägerstam, Hanna Gadban och Patrik Lindenfors.

Numret tar upp en rad olika existentiella ämnen i upplysningens anda och framsidan pryds av en människa maskerad för en djävulsceremoni med rubriken ”Djävulsdyrkarnas bakvända värld” infälld i bilden. Det är religionskritik med satanofobisk undertext.

Att framställa Satan som en blodtörstig best är något man kan förvänta sig i vissa kristna kretsar, men att det sker i, så kallade, upplysta sammanhang förvånar. Djävulen kan ta olika skepnader och det är viktigt att nyansera och inte generalisera om satanister. För övrigt ser djävulsdyrkare Satan som en positiv kraft. Det är inte bakvänt, utan rättvänt, ur deras synvinkel.

Bloggen ska dock invänta att recensera tills vi läst nummer 2015-1.

Detta är inte första gången religioner behandlas sanslöst av Sans. Seglora smedja påpekade detta redan i samband med premiärnumret.

UPPDATERING/RÄTTELSE: Den riktiga rubriken är "Djävulens bakvända värld".

6 kommentarer:

Göran sa...

Taggats som ironi. Tack för hinten.

Apropå Fri Tanke så kommer de snart att släppa Göran Lambertz bok där han ska redogöra för sina helt sanslösa ståndpunkter om Bergwalls möjliga skuld trots att väl varje person som kan andas inser att den frågan är avgjord.

Hur har Christer Sturmark det med försanthållandena där?

Patrik Lindenfors sa...

Menar du att Christer Sturmark är personligen ansvarig för att allt som står i böckerna Fri Tanke publicerar är sant? Det tror jag är en dum publicistidé. I just Lambertz fall är boken intressant kanske just för att Lambertz förmodligen har fel. hur har han hamnat där han har hamnat i sina slutsatser? Det vill i alla fall jag veta.

Göran sa...

Onekligen intressant. Lär väl bli som när man lockas köpa lösnummer av kvällstidningar på grund av lockande löpsedlar och man konstaterar efteråt att man blivit lurad igen.
Men jag vet ju att Dawkins och Krauss t ex som han ger ut ligger säkert helt i linje med hans försanthållanden. Så även om han naturligtvis inte ansvarar för bokens innehåll så gör han då ett eventuellt avsteg från tidigare utgivningar på förlaget. Vi kan bara spekulera om anledningen. Men uppmärksamhet är väl i och för sig en plausibel anledning.
Något Nobelpris lär det inte bli hur som helst.

Daniel W sa...

Jag tror att Humanismen står rätt nära satanismen, vilket kanske upplevs som en obehaglig tanke för någon. Därför kan det uppstå ett behov av att starkt distansera sig från satanismen.

Anna Carlsson sa...

Jag har mycket svårt att förstå hur du resonerar här Ulf. Gällande satan/djävulen och dyrkan av hen är jag dåligt insatt. Vet inte hur satanister ser på satan.
Däremot reagerar jag starkt på att du ger Seglora smedja rätt angående att en bild på en kvinna i niqab med frågan "En religion för kvinnor?" skulle vara islamofobisk. Niqab är ett vanligt plagg för kvinnor i flera muslimska länder. Plagget tar bort identiteten gör en till ett inget. Det hämmar också sikten och rörelsefriheten. Denna kombination att det är vanligt och obehagligt gör det tycket jag till en bra illustration för ett reportage om kvinnoförtryck inom religioner. Alla religioner innehåller förakt och diskriminering av kvinnor. De absolut värsta kränkningarna av kvinnors rättigheter i dagens värld begås dock i islams namn. I Iran kan kvinnor bli pryglade om de inte bär slöja som täcker håret.
Inlägg som dessa får mig att tveka på om Humanisterna står upp för kvinnors rättigheter.

Ulf Gustafsson sa...

Anna C,

Det var inte min avsikt att uppfattas som att jag ger Seglora smedja rätt. Det gör jag inte. Jag kritiserade deras inlägg för snart fyra år sedan, och har inte ändrat mig sedan dess.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se