31 mars 2014

Transpersoner finns

Idag är det International Transgender Day of Visibility. Gå till Trans Student Equality Resources (TSER) för att lära mer om situationen för transpersoner.

Hur en man irriterar en gatupredikant...

Radio Houdi #77 - Radio Houdi mönstrar på Noaks ark


Nytt flytande avsnitt av Radio Houdi med John Houdi och Anders Hesselbom. Denna gång med bibliska mått då Radio Houdi mönstrar på Noaks ark.

Earth Hour och sommartid samt Noaks ark. Nu blommar våren – och falukorven.
John twitterbeefar om SD och undrar om Siegfried & Roys vita tiger Montecore kommer får en gudlös begravning nu när han gått till de sälla jaktmarkerna? Och kan vanliga trollkarlar vara demoner bara för att man inte förstår deras trick?
Var Noah en trollkarl som trollat in alla djuren på arken? Eller är Noah Russel Crowe? Och vad säger amerikanska kristna högern om felaktig historiebeskrivning i filmen om Noah?
Och kan Whitesnake-sångaren David Coverdale twittra om självpåstådda medium utan att starta en twitterbeef?
Anders avslutar genom högläsning om spöken i Nerikes Allehanda som får oss alla att rysa (inte av skräck men av annat obehag).
Detta och mycket mer kan du lyssna på i detta avsnitt av Radio Houdi!

Folkmetafysik

Inga solskenshistorier direkt...

.

30 mars 2014

Lokaltidningsspökerier

I dagens Nerikes Allehanda (NA) kunde vi läsa ett helt uppslag om spöken. Journalisten Stellan Noren berättar om sitt möte med ett spöke, och bedragaren Terry Evans blir intervjuad i egenskap av sakkunnig. Det hela var ackompanjerat med en faktaruta. Faktarutan beskriver olika övernaturliga fenomen som t.ex. extrasensorisk perception och levitation. Första punkten i faktarutan konstaterar att "övernaturliga fenomen [inte kan] förklaras med vetenskapliga undersökningar eller genom [slutledningar grundade på erfarenheter]". Detta är "fakta", trots att det inte står något faktamässigt om spöken där. Istället påstår man att vetenskapen står handfallen i frågan, ackompanjerat av intervjun med det påstådda mediet Terry Evans i egenskap av kunskapsauktoritet. Så efter att först läsa i faktarutan att slutledning inte kan grundas på erfarenheter i denna fråga, och sedan läsa Evans slutledningar grundade på sina erfarenheter, undrar jag vad NA anser att Evans kan som inte vetenskapen behärskar? Jag förmodar att Evans förmodade lämplighet att uttala sig kommer från hans bias i frågan, en bias som är av exakt den typ som genomsyrade hela NA-artikeln om spöken.
 

Att vetenskapen inte kan/vill/bör bekymra sig om en föreställning, påstås konsekvent om falska föreställningar, av dem som besitter föreställningarna. Detta gäller inte bara för spöken. Även när det kommer till gudar, andar, remote viewing och healing, är skeptiska frågeställningar oönskade. Föreställningen om spöken vilar på en hypotes som spöktroende delar med många religioner: Att det finns en själ som överlever kroppens död. Men föreställningen om en själ, drivs av rent fysiska organ i kroppen, inte minst hjärnan. Kroppen är alltså inte ett temporärt fordon som människan klarar sig utan, den är en förutsättning för vårt medvetande och vår självuppfattning. Den vetenskapliga synen är att spökupplevelser av den typ som beskrevs i texten, bäst förklaras av inre upplevelser och falska minnen, inte av faktiska spöken. En trädgård kan vara vacker utan att man behöver fantisera om att det bor älvor i den, och verkligheten kan vara intressant utan att man behöver tänka att det finns spöken.

Så kommer NA att följa upp detta? Jo, sist på uppslaget annonserar man efter andra som sett spöken. Förmodligen med förhoppningen att vetenskapsmän läst "faktarutan".

Teodicéproblemet - några lösingar

29 mars 2014

Geni

Podden Genier med Moa Gammel har intervjuat Lena Andersson - om hennes skrivande och tänkande. Personligt och intressant för alla som gillar Anderssons texter.
GENIMOTIVERING: Lena Andersson har själv beskrivit sig som ”en saxperson”. Genom att bryta ned och analysera livet i dess minsta beståndsdelar letar hon där efter en förklarlig magi, inte en mystisk. Hennes språk är ekonomiskt välavvägt utan att för den sakens skull missa något väsentligt. Det reduktionistiska i hennes sätt att tänka sätter bidrar också till färgsättningen i hennes skrifter. Fantasin behöver inte alltid finnas i det storslagna, i hennes skrifter ligger inte djävulen i detaljerna, utan livet.
Lyssna hos Genier eller via iTunes.

Tror du att du vet något om sex?

Det är ju ändå lördag.

28 mars 2014

"Honor diaries"

International Humanist and Ethical Union (IHEU) har arrangerat en visning av filmen "Honor Diaries" i samband med en sammankomst för FN:s Råd för mänskliga rättigheter. I filmen berättar nio kvinnor sina erfarenheter av hederskultur och hedersvåld.  [IHEU]

Klassiker

27 mars 2014

"First Kiss", den egyptiska varianten

För en dryg vecka sedan spreds en youtubevideo hejdlöst över internet. Detta var kanske inte så underligt när "First Kiss" visade hur okända människor kysstes för första gången. Senare visade det sig att videon var ett smart marknadsföringsknep med modeller. Detta tog bort spänningen i att se okända bryta en norm, ett tabu.

Som så ofta görs det snabbt parodier på videosuccéer och dessa är minst lika intressanta. Nu är förmodligen videon nedan, från en ung egyptisk annonsbyrå, ett annat smart marknadsföringsknep men deras variant provocerar likväl tankar, normer, tabu. Beskriver de egyptiska normer, driver de med egyptiska normer eller driver de med västerländska uppfattningar om egyptiska normer? Oavsett svaret så är det ett tillfälle att fundera över fördomar, normer, kulturskillnader och könsroller.

Hög tid att avskaffa dödsstraffet


Amnesty International
Dödsstraffsrapport
Dödsstraffet under 2013
I dag släpps Amnestys årliga dödsstraffsrapport som redovisar statistik över antalet avrättningar och dödsdomar i världen. Under förra året kan vi bekräfta att 778 avrättningar genomfördes, vilket är en ökning på nästan 100 sedan året innan. Mörkertalet är dock stort eftersom många länder avrättar i hemlighet.

Inga nya avrättningar har genomförts i Förenade Arabemiraten, Gambia, Pakistan och Vitryssland, som alla genomförde avrättningar under 2012.

Ökningen beror främst på det stora antalet avrättningar i Irak och Iran, 80 procent av alla registrerade avrättningar under 2013 skedde i Iran, Irak och Saudiarabien.

- Amnesty har drivit sin kampanj mot dödsstraffet under 40 år. Trots vissa bakslag är den långsiktiga trenden tydlig, dödsstraffet är på väg att hamna i historieböckerna, allt fler länder inser att detta är ett oåterkalleligt, grymt och inhumant straff som kränker den mest grundläggande mänskliga rättigheten - rätten till liv, säger Anna Lindenfors, generalsekreterare för svenska Amnesty.
Dödsstraffsrapport 2014
Amnestys rapport innehåller mer information om dödsstraffet och statistik. Ta del av den här.
TILL RAPPORTEN





Diversitet? Obibliskt!

Nu ska ni få se en riktigt upprörande reklamfilm.



Om ni inte ser problemet så kan den något übermoralistiska organisationen One Million Moms kanske hjälpa er på traven. I ett uttalande skriver de så här:
Nabisco should be ashamed of themselves for their latest Honey Maid and Teddy Graham cracker commercial where they attempt to normalize sin. Right away it shows two men with a baby, followed by other families, and ends with different families pictured including the one with two dads. This commercial not only promotes homosexuality, but then calls the scene in the advertisement wholesome. The ad states, "Everyday wholesome snacks for every wholesome family. This is wholesome."
One Million Moms stands up for Biblical truth which is very clear in Romans 1:26-27 about this particular type of sexual perversion.
Honey Maid is also using the hashtag #thisiswholesome. There is concern about the way this ad is pushing the LGBT agenda, but an even greater concern is the way that they are changing the meaning of the word "wholesome."
This is truly sad. If this is what Honey Maid thinks is wholesome, then my family will no longer purchase Honey Maid or Nabisco products.
TAKE ACTION Please send U.S. key executives for Honey Maid and Nabisco (owned by Mondelez International) an email urging them to pull this liberal commercial immediately and remain neutral in the culture war.

Det aktuella bibelstället (Rom 1:26-27) lyder som följer: Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse. Läser man det i sin rätta kontext blir det uppenbart att budskapet är rent homofobiskt det är en reparationsmanual för en Honda Civic årgång 1977.

Tipstack till Marcus!

Helt naturligt

.

26 mars 2014

IHEU anklagar Saudiarabien

International Humanist and Ethical Union, genom Kacem El Ghazzali, anklagar inför FN:s råd för mänskliga rättigheter ett av rådets medlemmar, Saudiarabien, för att de har fängslat bloggaren Raif Badawi. Badawi har varit fängslad i 22 månader, efter att ha erhållit ett straff på 7 år och 600 piskrapp eftersom han bland annat "förlöjligade islams religiösa företrädare". Det har även höjds röster för att han skall dömas för apostasi. Något som är belagt med dödsstraff i Saudiarabien. Även i Mauretanien är en bloggare arresterad. Anklagad för att inte visa tillbörlig respekt till profeten Muhammed och för apostasi. Även där är apostasi belagt med dödsstraff. [IHEU]

En anledning till att vara medlem i Humanisterna är att stötta det arbete för yttrande- och tankefrihet IHEU gör i FN.

Men hur skulle så många kunna ha så fel...?

.

Kan sjukdom botas av bön?

Med tanke på hur många som hävdade detta i det brittiska debattprogrammet The Big Questions funderar man på varför lärarvetenskapen behövs. Hade det inte varit bättre om fler hade bönat och bett?



25 mars 2014

Uppmärksamma slaveriet

Idag är det internationella dagen för att minnas slaveriets offer. Under 400 år var mer än 15 miljoner människor offer för den transatlantiska slavhandeln. Många länder var inblandade, Sverige var ett av dem och är ett av de länder som i mars har krävts på gottgörelse av 15 karibiska stater.

Vår etiska cirkel expanderar och idag är det för de flesta självklart att slaveri är fel, än om de som förslavas har en helt annan hudfärg. Detta är ett framsteg för mänskligheten.

När striden om att avskaffa slaveriet stod i USA var det vissa som ohjälpligt hade misstagit vad etiska framsteg innebär. En av dem var den presbyterianske prästen James H. Thornwell. Han uttryckte följande när han predikade om slaveriet bevarande:
The parties in this conflict are not merely abolitionists and slaveholders—they are atheists, socialists, communists, red republicans, jacobins, on one side, and the friends of order and regulated freedom on the other. In one word, the world is the battleground—Christianity and Atheism the combatants; and the progress of humanity at stake.
Slaveri, i andra former, finns fortfarande, Många miljoner människor lever som ofria. Inte minst kvinnor som fortfarande ses som en handelsvara i flera kulturer. Att minnas, och ta ansvar för, de oförrätter som varit är bra. Än bättre är om vi kan göra något för att befria de människor som lever idag.

Om hundra år vet vi med säkerhet vilka som vårt tids Thornwell.

Stairway to Heaven - Jesusversionen (med slap-bass!)



Av före detta rockern Bold for Jesus. Det blir värre och värre ju längre han håller på ... och det är lääänge. Men BfJ verkar ha missat att Stariway to Heaven innehåller sataniska budskap om man spelar låten baklänges (som ju alla gör).



Om man spelar ovanstående video baklänges kan man för övrigt höra inslag av den verkliga Stairway to Heaven. Hur spöklikt är inte det?

Om ni inte fått nog av Bold for Jesus har han även gjort Amazing Grace och Bridge Over Troubled Water i liknande smakfulla arrangemang.

Tolkien Reading Day


Tolkien Reading Day är ett årligt arrangemang för att uppmuntra läsning av J. R. R. Tolkiens böcker. Datumet 25 mars är valt för att högtidlighålla Saurons fall i Konungens återkomst.

24 mars 2014

Knep för påverkan och manipulation

Peter Dahlgren och Håkan Järvå föreläser om påverkan och manipulation.

Biskop: Bibeltexter strider mot kyrkans värderingar

De teologiska kombattanterna - vem läser bibeln mest rätt?
I Kinna finner vi en pågående värderingskrock mellan kyrkans ursprungliga värderingar och kyrkans nuvarande värderingar. Kyrkoherden där har rekommenderat läsning av bibeltexter med homofientliga budskap och upplyst om negativa konsekvenser av att leva ut homosexualitet vid samtal med unga. Svenska Dagbladet berättar mer:
Kyrkoherden i Kinna församling, Owe Johansson, tror att homosexualitet går att bota. Ett alternativ för homosexuella är att avstå från sexuella handlingar, menar han.
[...]
Per Eckerdal, biskop i Göteborgs stift, tar avstånd från sådana värderingar.
- Jag tycker att det är högst tveksamt att ta upp frågor om samlevnad och sexualitet på det viset. Jag ifrågasätter det verkligen och beklagar om det bedrivs på det sättet.
[...]
- Det är olämpligt att ta upp frågor om sexualitet på det viset. Och det är ännu mer olämpligt att rätt och upp och ner servera den här typen av bibelställen.
Det kan man lugnt säga. Faktum är att det nog är en rätt dum idé överhuvudtaget att rätt upp och ner servera bibelställen om man påstår att de är sanna eller rakt upp och ner kan ge etisk vägledning (stena olydiga barn?). Inte minst när det kommer till sexualitet.

Radio Houdi #76 – Radio Houdi återupptäcker big bang-teorin

Nytt avsnitt av Radio Houdi där John & Anders expanderar showen som big bang 

Väder, vind och big bang. Kan det bli så mycket bättre? John irriterar sig över att bli utlåst från iTunes Match trots han handlat legalt. Hur han dessutom trollar till sig en P-bot trots laglig parkering och betald biljett får honom att explodera.
Tillbaka till Cosmos efter big bang och evolutionen. Neil deGrasse Tyson förklarar på ett lysande sätt evolutionen men kreationister i USA klagar över att deras kreationism inte är med i ett vetenskapligt program (!).
Och hur klassas den nya upptäckten att man sett spår av big bangs första sekund? Och hur kan man förklara denna upptäckt?
Det pratas dubbelmoral och John försvarar sig efter att ha vikt ut sitt hem i veckans nummer av Se & Hör.
Det blir lite prat om test av paranormala fenomen på TAM i Las Vegas i sommar, Earth Hour, “elöverkänslighet” och sommartid samt mycket mer..
Dessutom svarar vi på frågor som kommit in via Twitter. Ett exploderande avsnitt som tar oss tillbaka till big bang och vidare.

Genomtänkt

.

23 mars 2014

För mycket av det goda

Både religiösa och ickereligiösa brukar kunna vara överens om att ju mer inflytande religionen har, desto sämre blir vår tillvaro. Om vi tittar på den vetenskapliga skalan så hittar vi Bill O'Reilly i det mest religiösa hörnet - mannen som står handfallen inför mysteriet med tidvatten. I ett aningen mindre religiöst läge hittar vi naturvetaren från Umeå, Mats Molén, som byggt sitt skapelsemuseum. Och i det ytterligare lite mindre religiösa lägret hittar vi de "moderata troende" som accepterar evolution, men tror att den är kontrollerad av en gud. Och i steget före den rent naturalistiska uppfattningen så hittar vi dem som tror på en transcendent gud som lever bortom tid och rum och vars existens är helt omärkbar. Ingen vill associeras med Bill O'Reillys dumma resonemang, men på vägen mot förnuftet, finns det alltid en dogm som gör att man sätter ner foten. För mycket förnuft, utmanar nämligen dogmerna.

Samma förhållande gäller på den moraliska skalan. Både religiösa och icke-religiösa kan enas om att för mycket gudomligt inflytande i vår moraliska uppfattning, bör undvikas. Ingen med förnuftet i behåll vill associeras med abortmotståndarna i Kristna Värdepartiet, men någonstans på vägen mot förnuftet, finns det alltid en dogm som gör att man sätter ner foten. Någon vill inte tillåta kvinnliga präster, någon annan vill inte att homosexuella ska få gifta sig. För mycket förnuft, utmanar dogmerna, och långt ifrån alla är beredda att med ett öppet sinne utmana sin tro.

Men alla är överens om att för mycket religion är dåligt. Även de mest bokstavstrogna kreationisterna använder "religion" som om det vore ett skällsord när de beskriver t.ex. naturvetenskap. "Evolutionstro är religiöst" kan det heta. Och bortom dessa dogmer, finns friheten i att inte behöva vurma för några falska föreställningar. Vägen till ny kunskap tar sitt avstamp från insikten att man inte vet.

Moralens problem

Kenan Malik föreläser om hur han betraktar moral. Inledningsvis säger han att det finns ett perspektiv som söker en moral som är förankrad i etiska fundament, utan vilket vi är fast i en moraliskt gungfly. Och det är inte bara religiösa som har denna synen, även några att de fränaste religionskritikerna delar den. Maliks exempel på det senare är Sam Harris.

Maliks anser detta betraktelse sätt är problematiskt, istället förordar han en syn som ser moral som något som uppkommer genom mänsklighetens kollektiva omdömesförmåga. Det är förlorad tilltron till att människor kan göra dessa omdömen som är problemet, enligt Malik.

Efter inledningen berättar Malik om de moralisk idéernas historia och hur synsättet har förändras i takt med synen på människan. I vår utkommer hans bok The Quest for a Moral Compass, en bok som jag ser fram emot att läsa.

Idag är det Jungfru Marie bebådelsedag - men hur gick det sen?

.

22 mars 2014

Till förnuftets försvar

En sokratisk dialog mellan Rebecca Newberger Goldstein och Steven Pinker om förnuftet och dess betydelse för samhällets moraliska framsteg.

Feynman om Gud

21 mars 2014

När religion har makt är ofta religionsfriheten begränsad

Minst 17 länder har religiös polis som ser till att religiösa normer efterlevs. Där religion har stort inflytande i samhället, är religions- och tankefriheten på undantag. [Pew]

Gästinlägg: Andreas Creutz om Forn sed

Yggdrasil, Lorenz Frølich

Asatron som begrepp är en förhållandevis modern term. Det lär ha myntats av N. F. S. Grundtvig 1807.

Termen är dessutom missvisande: i den fornnordiska mytologin förhöll man sig inte enbart till asarna som objekt för tron, utan också till den andra gudaätten, som kallades vaner, och av vars släkt Njord, Frej och Freja var. Utöver dessa gudasläkter hade man också att förhålla sig till den mångfald av naturväsen som beskrivs i källorna, främst bland dem de mystiska alverna, som man offrade till.

Men det finns också en annan anledning till varför asatro är olämpligt som begrepp.

Begreppet är snarast kristet färgat, i det att det andra ledet syftar på "tro". Det är en abrahamitisk sak att kräva av efterföljarna att de ska tro. Den fornnordiska religiositeten vreds inte omkring det navet. I fornnordisk kultur och religiositet var det seden som var det centrala. Så kallade också de gamla nordborna sin form av kulthandlingar och därmed befryndade yttringar för forn siðr, alltså forn sed.

Vi anar alltså att de religiösa myterna och berättelserna inte främst var en sak att tro på, utan något att förhålla sig till på ett mer dynamiskt vis.

Berättelserna återfinns för den gamle nordbon dessutom i ett komplex av föreställningar, där själva kulturen är religiöst betingad. Rättsskipning, blot, fest och andakt ingår i en växelverkan, baserad på seden, livssättet. Vi kan se det illustrerat i att fornnordiska kultplatser åtminstone på sina håll inte var en exklusivt religiös plats, utan att man – när man samlades till kult – också i närheten såg till att hålla ting och ha marknad.

Även för mig som sekulärhedning och inte tror på gudarna, men känner den litterära kraften i de gamla texterna och den rakryggade stämningen i kulturen, är tanken på den fornnordiska kulten och kulturen som ett levnadssätt snarare än en bekännelse till vissa mer eller mindre metafysiska begrepp tilltalande.

Vi kan i texterna finna många exempel på olika typer av människor med det gemensamma att de hör hemma i den norröna kulturkretsen: vi har de som är fromma anhängare av gudarna, vi har de som bryr sig mindre om dem, och vi har "den egna kraftens män" – ett slags protoateister som förlitade sig mer på sin egen kraft och inneboende lycka än på gudarna.

Ingen av dem är anhängare av den nya seden – kristendomen – och följer måhända icke alls heller de samtida mer utpräglade kultbruken, men de lever och andas samma kulturella luft, den luft som jag själv genom studier och leverne försöker fånga upp en doft av.

Den forna sedens folk är inte utdött. Vi lever fortfarande. Och när domkyrkornas torn rasat in, kommer vi fortfarande att gå i våra av gamla väsen befolkade skogar.

Fråga inte om livets mening, utan svara!

"Ultimately, man should not ask what the meaning of his life is, but rather must recognize that it is he who is asked. In a word, each man is questioned by life; and he can only answer to life by answering for his own life; to life he can only respond by being responsible."
- Viktor Frankl

"Mock them, ridicule them" - Filmen om Noa



Notera vem som sitter och skrattar mitt i panelen. Celebert besök!

20 mars 2014

Internationella Lyckodagen!

Glad internationella lyckodagen, vårdagjämning, Nouruz eller vad än ni firar idag!

Internationella dagen för lycka instiftades av FN 2012, ett initiativ från Bhutan. Bhutan införde på 70-talet bruttonationallycka, istället för bruttonationalprodukt, som ett mått på utveckling. Om det varit framgångsrikt är omtvistat. Sydsvenskan har skrivit mer om dagen.

Tänk utanför boxen

Har ni inte ännu omprövat er tro, trots att ni lärt om ateisters logik? Bror Esa gör ett nytt försök - tänk utanför boxen!

Pascals felslut

.

19 mars 2014

Tolerans till gudlösa korrelerar med välstånd

Pew Research Center har frågat 40.080 person i 40 länder om gudstro är nödvändigt för att ha moral och goda värderingar. I 22 länder är det en majoritet som anser detta. När ländernas resultat i frågan plottas mot ländernas välstånd (BNP) framkommer mönstret att länder där färre tror att gudstro är nödvändigt för moral är relativt sätt rikare.

Två av de undersökta länderna sticker ut, USA och Kina. I USA, det rikaste av de undersökta länderna, anser 53% att gudstro är nödvändigt för moral. När USAs siffror bryts ner på utbildningsnivå så visar det sig att bland de som har college-utbildning anser bara 37% att gudstro krävs för goda värderingar.

Som vanligt visar undersökningar som denna inga orsakssamband. Men det kan sägas att tolerans till gudlösa korrelerar med välstånd.







Gästinlägg av Noomi Andemark: Svårt att tala om barns rättigheter i slutna religiösa grupper

Svårt att tala om barns rättigheter i slutna religiösa grupper 

Ständig rädsla: för straff, demoner och förföljelse. Ensamhet och isolering i skolan och ibland också i den egna församlingen. Plikten att predika och gå på möten för att bli värdig att överleva världens undergång. Minderåriga som förhörs om intima detaljer av dömande kommittéer, utan möjlighet till försvarare. En mycket negativ inställning till högre utbildning.

Det är bara några av de problem som tas upp i en studie som gjorts av finska Stödföreningen för religioners offer, som släpptes på svenska under förra veckan. Den baseras på vittnesmål från över 200 tidigare medlemmar av Jehovas vittnen. Metro publicerade en artikel om studien i torsdags (13 mars): Stark kritik mot barns situation i Jehovas vittnen - svenska myndigheter maktlösa

Anna Frenning som var med och gjorde Rädda Barnens internutredning om barn i religiösa samfund (2007) känner igen sig:
Allt det här stämmer och många av de här berättelserna är precis som de som jag fick höra när jag arbetade med vår internrapport. Det är väldigt svåra frågor och svårt att inventera i den här typen av samfund. De skyddar sina barn och vi kan ju inte rycka ut barnen, det vi kan göra är att verka för att barnen inte blir helt isolerade från övriga samhället, och att det finns stöd för dem om de vill kliva av.

Hon har rätt i att det kan verka svårt att få insyn i hur det egentligen ser ut inne i de slutna samfunden. Det vore knappast en bra lösning från samhällets sida att splittra dessa familjer (även om det måste påpekas att samfundens egna utfrysningsmetoder ofta splittrar dem ändå). Att få till en ärlig dialog på lika villkor med ledarna tycks nästan omöjligt, och medlemmarna går ofta ensamma med sina tvivel och tankar i åratal innan de söker hjälp utifrån. Att klaga eller kritisera är ett lojalitetsbrott som kan skada hela organisationen och därmed alla du älskar. Kritik utifrån avfärdas som ”förföljelse” och som utomstående är det lätt att tystna vid den anklagelsen.

Jehovas vittnen som organisation har hittills avstått från att kommentera studien, men några enskilda röster från (förmodade) medlemmar hörs ändå i artikelns kommentarsfält i Metro. ”Allt är lögn”, ”Jag är uppvuxen i detta och allt är helt frivilligt.” Och så kanske den vanligaste invändningen: ”Det där handlar om ett fåtal, några enskilda individer.

Naturligtvis delar inte alla samma upplevelse av sin uppväxt. Men att det skulle handla om enskilda individer är en ren lögn. Det handlar om tiotusentals personer världen över vars erfarenheter förvisso är unika, men kritiken mot nämnda företeelser är påfallande samstämmig.

Det är viktigt att förstå att som barn i ett slutet samfund nöts de färdiga svaren in från mycket ung ålder. Att aldrig säga: ”Jag får inte..” Att alltid säga: ”Jag har valt, på grund av min egen övertygelse, att inte..” Inom samfunden finns en ganska stor medvetenhet om hur omgivningen ser på barnens begränsade möjligheter att göra egna val, att de inte får ta del av högre utbildning och förväntas delta i en mängd religiösa aktiviteter. Därför blir det så viktigt att upprätthålla bilden av att allt sker frivilligt. Som barn blir upprätthållandet av den bilden en av dina viktigaste uppgifter.

I skriften Preparing for Child Custody Cases, utgiven av Jehovas vittnen, ges råd om vad barn kan svara på frågor från utomstående när det gäller religionsutövandet. Skriften är framtagen som vägledning i vårdnadstvister där den andra föräldern inte är troende, men råden och tipsen som ges kan nog kännas igen av alla som vuxit upp där:

”Fråga: Är det inte tråkigt att vara på tre möten varje vecka?

Svar: Nej. Mötena är intressanta. Man deltar i teokratiska skolan och får lära sig hur man skall prata med människor. Och så träffar man andra ungdomar på mötena och då kan man bestämma träffar för fritiden.”

”Fråga: Vad har du för fritidsintressen? För sociala aktiviteter? För familjeaktiviteter?

Svar: (Beskriv ett balanserat veckoschema.)”

Och så vidare. Det föreslås också att man kan använda sig av ”Vittnesbörd från unga människor”:

Detta kan användas för att visa att de är normala. Plocka fram och intervjua unga människor från församlingarna som har vuxit upp som Jehovas Vittnen, och som av äldstekretsen betraktas som andliga men som också tycker om naturliga, hälsosamma, roliga saker som ungdomar ägnar sig åt. Se upp så de inte får intrycket att de skall visas upp för äldstebröderna (då kommer de troligen att framhäva att deras största prioritet i livet är tjänsten för Guds rike och att vara i Rikets sal.) Visa fram att de har hobbies, gillar hantverk, sociala aktiviteter, sport och framför allt att de har framtidsplaner. Se upp så att inte alla säger att de vill bli pionjärer!

Denna medvetenhet om att man måste upprätthålla en viss image för att kunna fortsätta verka fritt i ett demokratiskt samhälle säger trots allt en hel del. Den vittnar om att organisationerna i ganska hög grad vet om att barnens rättigheter inte tas tillvara såsom samhället avsett.

Att ställa högre krav på att problemen åtgärdas kan aldrig vara ”förföljelse” eller diskriminering. Oavsett hur mycket avstånd ett samfund försöker hålla gentemot omvärlden måste det fortfarande verka inom de ramar som gemensamt satts upp i samhället. Kanske gör vi oss i själva verket skyldiga till diskriminering genom vår undfallenhet att ställa samma krav på medlemmar i religiösa sammanslutningar som vi skulle ställt på vilka andra medborgare som helst? Som utomstående går det alldeles utmärkt att prata om de konkreta företeelser som studien tar upp och varför de inte är acceptabla, utan att för den skull ifrågasätta någons tro eller övertygelse. Det är något vi alla kan bli bättre på. Det är hög tid att ta berättelserna från de tusentals individer som vuxit upp under dessa förhållanden på allvar, för de som växer upp där i detta nu kan inte höja sina röster på samma sätt.

Noomi Andemark
Föreningen Hjälpkällan
noomi@hjalpkallan.se

"Vad skall vi tänka om döden?"

Om någon religion vore sann...

.

18 mars 2014

"Vad gör något rätt eller fel?

"Beror skolans kris på pedagogikundervisningen?"

Idag bloggar jag hos Curie.

"Hur vet vi vad som är sant?"

Detta humanistiska svar från British Humanist Association läses upp av Stephen Fry.

Motståndskraft

.

Gravitationsvågor!

Visst var det gravitationsvågor man hade uppmätt. Läs hos Bad Astronomy vad det handlar om.

17 mars 2014

"Hur blir jag lycklig?"

Ett Humanistiskt svar levererat av British Humanist Association, genom Stephen Fry.

Radio Houdi #75 – Radio Houdi känner sig kränkta

Nytt avsnitt av succépodcasten Radio Houdi med John Houdi och Anders Hesselbom, som denna gång känner sig kränkta!

Hur kan man kränkas av en katt och hur ska Försvaret kunna använda katter i krigsföring?
Kan man läsa Bibeln på 20 timmar utan att bli kränkt eller måste man använda den kosmiska kalendern Neil deGrasse Tyson visade i Cosmos för att få tid över?

Varför har inga självpåstådda siare eller medium berättat var det försvunna flygplanet från Malaysia Airlines befinner sig? Det borde vara en enkel match?

Skedvridaren Uri Geller kränker de försvunna passagernas anhöriga och musikern Sting kränker buddister. Och kränker inte John lyssnarna när han lovar evigt liv till de som delar Radio Houdi på sociala nätverk?

Banne mig om inte Anders blir lite kränkt också i detta fenomenala avsnitt av Radio Houdi – din rationella tröst i podcastträsket.

"In science we trust"




Tacksägelse

.

16 mars 2014

Har man bekräftat existensen av gravitationsvågor?

Det skvallras på internets vetenskapssidor. Läs mer hos Sean Carroll.

Humanismen i Europa

Staffan Gunnarson, vicepresident i Europeiska Humanistfederationen, föreläser om Humanismen i Europa, verksamheten i olika nationella förbund och Humanismen historia. Inspelat i samband med Humanisterna Kalmars årsmöte i mars 2014.

Aokigahara, självmordsskogen

15 mars 2014

Vilka konsekvenser kan en samvetsklausul i vården få?

Vilka konsekvenser kan en samvetsklausul i vården få? Fråga Valentina Magnanti som fick genomlida en abort av sitt döda foster på en sjukhustoalett. Historien inträffade i Italien i oktober 2010 men har inte blivit känd förrän nu. Så här skriver la Republica på sin blogg.
Interviewed by La Repubblica, Valentina explained that in 2006 she was diagnosed with a rare genetically transmitted disease. Because she is theoretically able to have children, she was refused access to ART, which would have allowed an embryo to be tested for the illness before being implanted. Law 40, passed by the Berlusconi government in 2004, is extremely restrictive, allowing ART only for reproductive problems arising from sterility or infertility. In addition, only married or cohabiting couples may be treated, excluding gay couples, single women and fertile couples carrying genetic diseases. The law establishes the rights of the embryo over those of the mother, despite the fact that Italy’s abortion law – Law 194, passed in 1978 – states that a mother’s psychological and physical health must be protected. But Article 16 of the same law also allows medical personnel to refuse to participate in an abortion on grounds of conscience.
På grund av lagen kunde inte Valentina få sitt foster diagnosticerat förrän i femte månaden. Paret närde förhoppningen om att fostret skulle vara friskt, men det var det inte. Eftersom sjukdomen (som inte nämns vid namn) är så hemsk, beslutade sig Valentina och hennes man för att genomföra en abort. Men hennes gynekolog vägrade att hjälpa henne. Istället hittade Valentina en gynekolog på Sandro Pertini-sjukhuset som hjälpte henne med pappersarbetet. Hon blev inskriven på sjukhuset, fick medicin för att sätta igång en spontan abort och fick veta att det inte skulle vara smärtsamt.
“Instead… It was hell. After fifteen hours of excruciating pain, between spasms of vomiting and moments when I passed out, with my husband always at my side, not knowing what to do, going to the doctors and nurses asking them to help me, to no avail, I gave birth in the hospital toilet. With only Fabrizio by my side.” No one came to help her. “Perhaps because during the period between being admitted to hospital and giving birth, the shifts had changed, and all the doctors on duty then were objectors.” While she was in agony, a group of anti-abortion activists came in, “carrying copies of the gospel and making threatening comments.”
[...]
Valentina was caught between two laws: one which denied her the right to assisted conception, leaving her with no option but an abortion, and another which allowed medical personnel the right to refuse to go to the aid of a suffering patient having an abortion. 70% of Italian medical personnel are “objectors”, and in the Lazio region – capital, Rome – that rises to 90%, making it very unlikely that Valentina’s experience is an isolated case.
Are 90% of Lazio’s doctors and nurses really fervent Catholics? Or for some is claiming the right to “freedom of conscience” simply the path of least resistance to a successful career? Exactly what kind of conscience allows doctors and nurses to leave a woman in agony on a bathroom floor as she loses the baby she has longed for for years?
"Samvetsklausul" är fel namn på den här sortens medveten underlåtenhet.

Tack till Daniel Melin för artikeltips.

Daniel Dennett: The De-Darwinizing of Cultural Change

14 mars 2014

10 enkla tips för att konvertera en ateist

När man tar en debatt, bör man kunna definiera vad är beredd att ta intryck av, och vad man inte är beredd att lyssna på. Denna lista riktar sig till den gudstroende som vill ta en debatt om gudstro med en ateist, där ateistens motiv för icke-tro har sin grund i vetenskaplig skepticism. Om du vill rekrytera medlemmar till din religion, eller helt enkelt vill debattera för den intellektuella utmaningens skull, kommer dessa enkla och konkreta tips att servera dig segern som i en liten ask. Dessutom, om ateisten inte konverterar, kommer han att exponeras som dogmatisk.

1. Demonstrera kunskap i grundläggande termers betydelse!

Ibland hör man de mest bisarra definitionerna av ordet "ateist". Den mest inkluderande definitionen av ordet innefattar personer som inte tror på någon Gud, oavsett orsak. Många har egna definitioner av ordet, vilket innefattar "gudsförnekare", "skeptiker" och "gudshatare". Men att någon ateist ogillar Gud, betyder inte att "ateister ogillar Gud", och därför bör inte något resonemang bygga på att den udda beskrivningen är exklusiv. Det är inte konstigare än att endast kreationister kan bemötas med argument som bygger på att skapelsehypotesen är en dålig hypotes. Troende överlag träffas inte av den typen av argument. Så se till att ha koll på vad ord betyder! Och om den ena parten behöver ha ett ord förklarat för sig, kan man be om ett förtydligande. Det är bara bra att göra det. Förmodligen behöver ordet förtydligas även för några av dem som följer debatten.

2. Använd gärna vetenskapliga argument!

Dessa är otroligt tilltalande. Argument som formuleras enligt den enkla strukturen "jag anser att X eftersom Y" är väldigt tydliga och produktiva. Tvärt om, när de inte håller, är även det väldigt tydligt. "Vi har hittat bevis för syndafloden" eller "kol-14-metoden fungerar inte" är exempel på argument jag har hört, som tar vetenskapligt spjärn. Om ateisten får höra detta, är det svårt för honom att legitimt ducka utan att förklara varför han anser att argumenten är felaktiga. Detta ska absolut inte förväxlas med argument från okunskap, som t.ex. "varifrån skulle livet härstamma, om inte från Gud?". Carl Sagan summerar vetenskaplig skepticism väldigt poetiskt: "We can judge our progress by the courage of our questions and the depth of our answers, our willingness to embrace what is true rather than what feels good." Det finns alltså inget intresse av att varken förneka Guds existens, eller att acceptera Guds existens på alldeles för lösa grunder.

3. Recensera inte meningsmotståndarens person!

Om debatten fortlöper i civiliserad ton, påpeka inte att din meningsmotståndare är "trevlig", och om debatten inte går som du tänkt, så är det inte säkert att det beror på att din meningsmotståndare är "otrevlig". Och om det är så att debatten havererar på grund av att ateisten är otrevlig, eller rent av militant, är inte åhörarna oförmögna att uppfatta detta. Att recensera sin meningsmotståndares påstådda trevlighet, är att prata om sin meningsmotståndare - inte om meningsmotståndarens argument. Det är en ämnesflykt, en rökridå, och kan till och med vara ett personligt påhopp. Om något är trevligt, så är det att respektera ämnet man är där för att diskutera.

4. Avstå att ge uttryck för kristet högmod!

Att säga t.ex. "vi får väl se vem som har rätt när vi dör" demonstrerar att man besitter föreställningen, det är inte på något vis ett försvar för föreställningen. Anledningen till att detta ska undvikas i debatt, är att det inte är falsifierbart. Det inbjuder inte till samtal, utan till att man ska "vänta och se".

5. Avstå emotionell utpressning!

Argument som tar avstamp i att man måste respektera religiös tro, är argument man kan använda inför sig själv för att legitimera sina föreställningar, eller argument som troende kan använda sinsemellan. Om man som troende inte vill höra svaret på en fråga, ska man inte ställa frågan. Om man inte vill bli ifrågasatt för ett påstående, gör inte påståendet. Den enkla frasen "jag tror på Gud" är inte en fras som med nödvändighet genererar respekt, speciellt inte om frasen yttras i samtal med en ateist. I deras öron är det bara ytterligare ett obegripligt försanthållande.

6. Använd analogier som förtydligar istället för fördunklar!

Eftersom ateister inte tror på Gud, så kanske bara ateister tror på sådant som kan bevisas? Som vetenskaplig skeptiker anser jag inget vara bevisat bortom alla tänkbara tvivel, men att olika anspråk har mer eller mindre stöd i den kunskapsbank vi förvaltar. Både ateister och troende gör antaganden, t.ex. antagandet att yttervärlden existerar. Men som vetenskaplig skeptiker gör jag dessutom antagandet att vi kan lära oss något om yttervärlden genom att studera den, till förmån för det teistiska antagandet att Gud finns. Dessa antaganden står i konflikt med varandra, och min erfarenhet säger mig att det förstnämnda är mer användbart. Om man gör antagandet om en övernaturlig agents närvaro, så måste man vid varje given härledning från sina observationer, även legitimera när det man bevittnat är ett uttryck för hur verkligheten fungerar eller ett uttryck för den övernaturliga agentens ingripande. Det hela resulterar i analogier som mottagaren inte ens kan förhålla sig till, och det stannar sällan vid att det bisarra anspråket om att "Gud hör bön" legitimeras med det märkliga påståendet att "även ateister också är troende".

7. Använd aldrig omvänd bevisföring!

Om vi tänker oss att följande utsaga är ett argument för Guds existens: "Du kan inte bevisa att Gud inte finns", så får vi också tänka oss att detta uttalande är ett argument för att tro att det bor enhörningar på baksidan av månen: "Du kan inte bevisa att enhörningarna inte finns". Det är helt enkelt en logisk konsekvens - vikten som läggs vid argumentet reflekteras av konsekvensernas besvärlighet. Om vikten är låg, är det knappast legitimt att använda argumentet. Om vikten är hög, är också de pinsamma konsekvenserna mer framträdande. Det är nedlåtande att använde argument som förutsätter att man ska tro på icke-bevisade väsens existens, bara för att få igenom sitt favoritväsen. Problemen som har med intellektuell hederlighet att göra, hopar sig fort.

8. Välj rätt auktoritetsargument!

Auktoritetsargument kan effektivt föra samtalet vidare. Om två personer är oense i en fråga där en specifik vetenskapsman som båda respekterar har gjort ett tydligt uttalande, kan man enas i frågan och gå vidare i samtalet. Sen kan man gå hem och läsa på, om man är intresserad. Problemet är att teister och ateister helt enkelt ser upp till olika auktoriteter. Eftersom man inte kan bevisa, eller ens styrka, hud Gud är och vad han tycker, handlar teologiska auktoriteter om traditionell tro eller delad tro, något som inte tilltalar en ateist över huvudet taget. Om en ateist får höra vad William Lane Craig påstår, så tänker vi att han förmodligen också måste vara lite vidskeplig. Och kanske viktigast av allt: Om du själv inte förstår poängen som en auktoritet gör, avstå att hänvisa till auktoriteten! Det är inte orimligt att ena parten hänvisar till en person, och den andra parten vill ha poängen förklarad i en mening. Den andra parten kan rent av veta vad som åsyftas, men vill kontrollera att motdebattören inte bluffar.

9. Ta inte avstamp i en förljugen världsbild som om den vore självklar!

Frågan om varifrån moralen kommer om det inte vore för Gud, är förvisso ett exempel på argumentation från okunskap, men det visar också på en viss förvåning över att inte alla anser att moralen har ett övernaturligt ursprung. Men vi kan vara helt säkra på att för alla fenomen, sociala eller naturliga, som vi kan uppfatta, så har vi folk som undersöker dem. När det gäller moralen specifikt, så kan den precis som språket förklaras genom evolution. En lite annan aspekt är att påpeka att det inte finns någon anledning att förneka Guds existens. Även detta andas lite av att Guds existens vore självklar, och att ateister förnekar Gud. Jag förnekar inte att Gud finns, endast de argument som hittills presenterats för mig, i syfte att få mig att börja tro igen. Denna förnekelse kan vara gjord på dåliga grunder, vilket borde påvisas under en debatt. Kanske istället för utlägget om min eventuella trevlighet?

10. Ta hänsyn till vad som redan sagts i debatten när argumenten formuleras!

Om man fått höra både att ett argument inte accepteras och varför argumentet inte accepteras, bör man ändra argumentets förutsättningar om man vill ta upp argumentet igen.

Med detta sagt vill jag stryka under att jag personligen gärna ansluter mig till din religion, om du vill ha mig!

"Ett rasistiskt språkbruk är inte god antirasism"

Adam Cwejman, projektledare för området Integration hos Timbro, skriver i en välbehövd artikel på SVT Debatt om den nya rasismen.
Jag har i snart två år med stigande förvåning sett hur man i svensk samhällsdebatt börjat använda ord som ”vit”, ”icke-vit” och ”rasifierad”. Vem är vit och icke-vit? En normalbegåvad person antar att det handlar om uppenbara egenskaper som pigment. Men så enkelt är det inte om man lyssnar på och läser de som talar om rasifiering och vithet.
[...]Förra året skrev skribenten Elise Karlsson på SvD Kultur om vita respektive icke-vita inom kulturen. Karlsson beskrev hur ”icke-vita skapare och erfarenheter” lyfts fram på senare tid. Som exempel på icke-vita skapare nämnde hon bland andra regissören Gabriela Pichler.
Jag mejlade Karlsson och frågade henne med vilka kriterier man definierar någon som vit eller icke-vit, Är det pigment? Karlsson svarade utförligt att det handlade om ”kontext” och att personer i olika tider och i olika länder ”uppfattas” som icke-vita.
Exempelvis menade Karlsson att någon med ”mörk hårfärg men medelklasstillhörighet kan uppfattas som vitare än någon med ljusare hudfärg men arbetarklasstillhörighet.”
Alltså: icke-vit kan vara, men behöver inte vara, kopplad till faktisk hudfärg. Det är en kontextbunden tolkningsfråga.
Då inställer sig frågan vem som uppfattar Pichler, som till pigmentet är vit, som icke-vit? Är jag själv, med svart hår och föräldrar från Polen icke-vit? Är denna text exempel på en icke-vit berättelse eller åsikt? Om inte: varför och vem har avgjort vad som är den vita respektive icke-vita berättelsen?
I Gabriela Pichlers fall är det Elise Karlsson som sätter henne i det icke-vita facket. Det är Karlsson själv som definierat hudfärgernas rätta kontexter.
[...]
Ras är en ”social konstruktion” sägs det. Och visst är det så. Men vem är det förutom renodlade rasister som konstruerar mest ras i vår samtid?
Personer som [...] Karlsson verkar ha glömt Berger och Luckmanns viktigaste tes från The social construction of reality: vår mellanmänskliga interaktion och språk skapar verkligheten.
Alla dessa skribenter och debattörer är inte neutrala och passiva betraktare av ett rasfixerat samhälle som de tolkar och förklarar för oss förtappade färgblinda. De skapar själva denna vår gemensamma rasfixerade verklighet. Om ras är en social konstruktion då är en samling antirasister direkt skyldiga till att konstruera ras.
[...]
Alibit som dessa hela tiden har är det flyktiga samhället som hela tiden sägs sortera människor. Men de som i svensk press tycks sortera och avgränsa mest är i själva verket de som skriver om hur människor hela tiden döms till att vara icke-vita och rasifierade.
Ett rasistiskt språkbruk är inte god antirasism.
Läs hela artikeln - den är läsvärd.

Till de som inte vill höra om näthatet mot kvinnor

Rebecca Watson berättar om alla de som ber henne sluta tala om feminism, om alla de hot och trakasserier hon får - utan istället bara tala om skepticism. För henne är dessa personer är värre än de som uttalar våldtäktshoten. De senare är nog skitstövlar, som innerst inne vet att de är skitstövlar, men de förra tror nog att de gör något bra.

Glöm Pi-dagen!

Förra året uppmärksammades Pi-dagen på bloggen, men är detta tal och detta datum verkligen något speciellt?

"Just because it isn't happening here doesn't mean it isn't happening"

Den 15 mars fyller konflikten i Syrien tre år. Fyra miljoner är på flykt inne i landet medan 2,4 har flytt ut ur landet. 100 000 människor har dödats, varav 10 000 barn. Det här är vår tids värsta humanitära katastrof.



Men du kan göra skillnad. Många organisationer arbetar med hjälp till de utsatta, bland annat dessa:
Rädda Barnen
Röda Korset
Läkare Utan Gränser
UNICEF
UNHCR

Banksy dragit igång en kampanj om du vill visa din solidaritet: withsyria.com
Amnesty har dokumenterat övergrepp från båda sidor i konflikten.

13 mars 2014

"Once you've gotten the meaning, you can forget the words"

Apropå "den själviska genen" ska ni här få ett citat från en kinesisk filosof, Zhuang Zhou, 369-286 fvt.
The fish trap exists because of the fish.
Once you've gotten the fish you can forget the trap.
 
The rabbit snare exists because of the rabbit.
Once you've gotten the rabbit, you can forget the snare.
 
Words exist because of meaning.
Once you've gotten the meaning, you can forget the words.
 
Where can I find a man who has forgotten words so I can talk with him?
Det är på intet sätt så att biologer sitter och diskuterar själviska gener dagarna i ända. När man väl har greppat vad metaforen betyder har den uppfyllt sin funktion. (Om man inte studerar själviska genetiska element förstås, men det är ett specialfall.)

Men det förekommer en seriös vetenskaplig debatt kring metaforens användbarhet. Nu när vi har börjat nysta ut epigenetik (att man inte bara ärver gener utan även huruvida genen är "av" eller "på"), kulturellt arv och utvecklingsbiologi (hur organismer växer och utvecklas) vet vi att situationen är mycket mer komplex än den var 1976, då Dawkins skrev sin bok (fast han kände uppenbarligen till kulturellt arv - det var i Den själviska genen han myntade begreppet mem). Är metaforen därför ogiltig?

Mitt personliga svar är nej. Alla nya fynd lägger till saker till vår helhetsförståelse och gör denna mer komplex, men också mer komplett. Inget av de nya fynden visar dock på något sätt att tanken om Den själviska genen är felaktig - samma process finns kvar i botten. Det är lite som trekropparsproblemet inom fysiken - bara för att det blir oberäkningsbart när man lägger till ytterligare en kropp så gör inte det att Newtons gravitationsberäkningar är felaktiga. Verkligheten är alltid mer komplex än våra modeller - det är därför vi har modeller, annars hade ju verkligheten räckt.

Fast det finns förstås andra åsikter. Nu har det brutit ut en liten debatt om frågan igen, som ni kan läsa här. (Notera hur biologerna ser funktionen med metaforen medan filosofen och vetenskapsjournalisten inte gör det i lika hög utsträckning.) Det är tidskriften Aeon som vill fortsätta profitera på en tidigare, väldigt dålig artikel. Men den artikeln resulterade i en kul diskussion, så varför inte? Läs speciellt Emil Nilssons blogginlägg hos Forskning och FramstegJerry Coyne sågar dock även den nya diskussionen.

Ett dån av humanism från Kabuls berg


Via Afghan Humanists Associations blogg:
My hands are stretching from the ruins of Kabul, from a city caged by mountains, which will burst out at any moment and I feel it. These mountains have profound inner stories that are full of darkness and wickedness. They are the true witnesses of horrors to reveal. They have cried like I have cried, like mothers, father and sisters of this land have cried. But these mountains cried for centuries, they cried so profusely that hardly anything grows there. They are suffocated by snow and the sky is shouting at them thunderingly, I can feel them and I fear they will soon burst out. 
I learned from these mountains how the history of this land is ghastly, dreadful and horrendous; people are being killed in front of their eyes, mothers become widows and have lost sons. Daughters are taken away and kids have never been kids. This is the land that has been suffering for centuries and I can feel it. [...]
[...] First you are all human and because you are all humans you have different tastes, your cultures, languages, experiences are different, so if you only respect your differences you will not have bloodshed and a peaceful co-existence will flourish. You can be equal because you are all humans and the basis of your equality must be your humanity. The breeze throttled me, realizing I am not a rock, I am nothing compared to their resilience and wisdom. I think to myself, if we base our equality on gender, social status, religious status, etc., surely they will all fail and these mountains have witnessed all of these failures everyday for centuries. Now I feel relieved walking down the hill towards home, happy that I learned something and my voice and the voices of millions of this land will be heard I think everyone should take a quiet moment to look at these mountains and reflect. 
This is why I think Humanism is a great way to start because it favours individuals to think and reflect for themselves without any constraints on how to think. We believe that human experience, rational reasoning through logic and critical thoughts provide the only source of both knowledge and ethical outlook to live by. Knowledge is not revealed; we search for it together and learn from our experiences. 
Siddiq Wali

Sensmoral

Regnbågen har fått en vackrare symbolik på senare tid...

12 mars 2014

"Situationen är allvarlig"

Goda nyheter från Svenska kyrkan. Kyrkans tidning skriver:
  • Medlemstappet för Svenska kyrkan var 2013 nästan 90.000 
  • 74.000 personer valde aktivt att gå ur kyrkan
  • För första gången är det färre än hälften av barnen som döps
  • Knappt 66 procent är nu medlemmar i Svenska kyrkan
"Situationen är allvarlig" säger analyschefen Jonas Bromander.

Inspirerad av tidningen Mama (?) - nu kommer tidningen Il Mio Papa ... om påven

Vissa saker är för bisarra för att vara påhittade. Vad sägs om en veckotidning om påven - med utvikningsbild? Jon Stewart berättar mer.

En av de oundgängliga sakerna

Mockery of religion is one of the most essential things because to demystify supposedly 'holy text dictated by god' and show that they are man made and what you have to show [is] their internal inconsistencies and absurdities. One of the beginnings of human emancipation is the ability to laugh at authority... it is an indispensable thing people can call it blasphemy if they like, but if they call it that they have to assume there is something to be blasphemed - some divine work, well I don't accept the premise. 
- Christopher Hitchens
)

Tolkningshjälp

.

11 mars 2014

Religionen i tv-serien Big Bang Theory

Jag har bara hunnit titta på säsong 1 och 2, så jag ligger lite efter, men jag tycker mig ha snappat upp karaktärernas religion. Programmet förhåller sig till religion utan att problematisera religion nämnvärt.


Från vänster, Sheldon Cooper är av allt att döma evangelist. Han härstammar från Texas och har en uttalat skapelsetroende mor. Serien har både bjudit på scener där han blivit korrigerad av sin skapelsetroende mor när han gjort yttranden som reflekterar en mer vetenskaplig syn, men eftersom moderns argument som innefattar referenser till Jesus verkligen biter på Cooper, så tror jag att han antingen är troende eller har bevarat de kulturella banden till religionen. Detta är egentligen den stora skrällen i serien, eftersom Cooper framställs som den store pragmatikern.

Howard Wolowitz är uttalad jude, och representerar alla tänkbara judiska stereotyper. Han är omskuren, han är rolig och han har starka familjeband. Detta är kryddat med att karaktären Wolowitz är en omdömeslös raggare. Hans religion är inte något mysterium, utan tydligt uttalad i vart och vartannat avsnitt. Även om Wolowitz inte riktigt delar Coopers extrema pragmatism, finns det ingen anledning att tro att han tror på Gud. Men med tanke på hur karaktärerna framställs så skulle det vara en mycket mindre överraskning om Wolowitz är troende än om Cooper är det. Men tanke på deras kulturella bakgrund: Tvärt om.

Penny, vars karaktär inte har något efternamn, uttalar sig i princip aldrig i frågor om vetenskap, filosofi eller religion. Eftersom hon härstammar från Nebraska, är katolicismen ett ganska säkert kort, och protestantismen ett annat. Sannolikt är hon inte ateist, men uppenbarligen är hon irreligiös.

Raj Koothrappali har invandrat från Indien och är uttalad hindu. Det är väldigt befriande att ha något så exotiskt som en polyteist i sällskapet, men komiken tar avstamp dels i hans rädsla för det motsatta könet och dels indiska stereotyper.

Slutligen har vi den förmodade ateisten, Leonard Hofstadter. Han skulle förvisso kunna vara irreligiös, men både med tanke på hans geografiska ursprung och hur hans mor framställs, tror jag att han kan vara ateist. Hofstadter har vuxit upp med en mor vars åsikter är väldigt lika Sheldon Coopers, fast utan Texas.

Jag har hittills skrattat gott åt serien, men i något avsnitt försökte Cooper döda Hofstadter genom tankekraft, vilket inte riktigt stämmer med bilden av ett ondskefullt geni, eftersom ett geni inte borde lägga tid på det dödfödda projektet att åstadkomma något i den fysiska världen med tankekraft allena.

Nazism? Nej tack.


Stå upp mot våldsideologier - låt oss hjälpas åt att förpassa nazismen till historiens sophög.

Barnexperimentet - Svensk skola i fritt fall

Vi har fått en skola där de med sämre resultat misslyckas i allt högre grad, men också där de bästa eleverna är sämre än tidigare. Hur kunde det bli så? Per Kornhall, debattör och författare, berättar om sin bok Barnexperimentet och analyserar de gigantiska förändringarna som skett under de senaste 20 åren med kommunaliseringen, avskaffandet av Skolöverstyrelsen och inte minst omvandlingen från en skola för alla till en skolmarknad för de starka.

Tyvärr blev det problem med inspelningen. Sista delen i Kornhalls föreläsning saknas. Där berättade han om sin syn på hur pedagogikutbildningen i Sverige blivit ensidig och närmast ovetenskaplig. Kornhall avslutade med att kort berätta om vilka förslag han har för att förbättra skolan.

Kornhalls bok finns nu att köpa som pocket.

Ett vågat språng

.

10 mars 2014

COSMOS

Nästan 34 år har gått och nu kommer den uppdaterade versionen av Carl Sagans Cosmos. Vår vetenskapsguide i universum är denna gång Neil deGrasse Tyson.

UPPDATERING: Uppläggningen av Fox på Youtube var tydligen bara temporär.

UPPDATERING 2: De som är i USA kan se avsnittet här: http://www.fox.com/watch/183733315515

Kritik mot vedertagna generaliseringar

Det är populärt att hävda att det är en livsåskådning att inte tro på Gud. Inte sällan är det sekulärhumanismen man tänker på när man kallar ateism för en t.ex. en lära, men det finns lika många föreställningar om ateism som det finns fördomsfulla teister.

Det är lätt att hitta problem med denna sammanblandning, och även om jag själv identifierar mig som sekulärhumanist, så är det inget annat än frånvaron av gudstro som kvalificerar mig som ateist. Om man bara tittar på vad ordet betyder, så är ordet helt onödigt. Att inte tro på Gud är något av det självklaraste som finns för många människor, precis som andra inte ligger vakna om nätterna och grubblar över älvors potentiella existens. Och ur det perspektivet är det frestande att tillskriva andra värderingar och betydelser till ordet ateist. Vissa menar att det är ett vetenskapligt ställningstagande i stil med gudsförnekande, andra menar att det är ett moraliskt ställningstagande i stil med att man inte sympatiserar med Gud. Om man jämställer ateism med antiteism, borde man fundera över varför någon besvärar sig med att kalla sig för antiteist, när ordet ateist duger lika bra.

Men i ljuset av att det finns många som tror på Gud, finns det fullgod legitimitet att använda ett ord för att inte tro på Gud. Det är inte speciellt problematiskt att någon menar att ateism med nödvändighet är en specifik lära, eftersom det är väldigt lätt att svara. "Jag är inte anhängare av någon lära, jag råkar bara inte tro på Gud." Problematiskt blir det först när man inte respekterar sina medmänniskor, och envisas med att hålla fast vid sina definitioner av andra människors påstådda åskådningar. Jag kan tänka på att någon i samtal berättar att han är kristen, vilket i samtalspartnerns öron låter som att han är kreationist, eftersom samtalspartnern tillskriver kreationismen till kristendomen. Detta är inte något större problem, om samtalspartnern kan acceptera ett nej - det går att vara kristen utan att vara kreationist, och vi har olika ord att tillgå för att kunna separera ateismen från en lära, eller kreationismen från en annan.

Men man kan i princip säga att det omvända gäller. Nästan alla sekulärhumanister är ateister och nästan alla kreationister är gudstroende. Därmed inte sagt att alla kristna är kreationister eller att alla ateister är sekulärhumanister. Men bara för att många ateister anser att sekulärhumanismen är given och många kristna anser att skapelsetron är given, kan man inte alltid generalisera. Jag träffar ofta kreationister som legitimerar sin skapelsetro med frasen "jag är kristen", vilket måste kunna göras utan att det ska tolkas som ett uttalande om "alla kristna".
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se