30 sep. 2014

"Heliga Birgittas arm stulen från kyrka"

Bisarr nyhet från Expressen.
På måndagskvällen slog tjuvar till mot den förgyllda statyn av helgonet heliga Birgitta i den centralt belägna kyrkan vid Kungsträdgården - och fick med sig en arm.
– Kyrkan är nog väldigt angelägen om att få den tillbaka, säger Anderas Dahlin, stationsbefäl vid Norrmalmspolisen.
Vadå nog?

The police asks the public to be on their watch - the robbers are now armed.

Gudstjänst för det sekulära Sveriges riksdag - Från Nordegren & Epstein i P1

Ärkebiskop Antje Jackelén predikade i Storkyrkan inför riksdagens öppnande idag. Foto: TT
Ärkebiskop Antje Jackelén predikade i Storkyrkan inför riksdagens öppnande idag. Foto: TT
Gudstjänsten för den nyvalda riksdagen hölls idag i Storkyrkan. Men hur väl rimmar traditionen med gudstjänst för riksdagsledamöterna med Sverige som sekulärt samhälle? Samtal med riksdagsledamöterna Annika Eclund, Kristdemokraterna, och Morgan Johansson, Socialdemokraterna.

Religiös fanatism skapar ingen glädje

Jag har skrivit en debattartikel som publicerats i tidningen Dagen:
”Man gläds” skriver Göran Skytte i en gästkrönika (Dagen 21/9). Han syftar på den utveckling som beskrivs i en artikel i senaste numret av tidskriften Axess. Artikeln handlar om hur religionen tagit större plats i samhället, politiken och våra tankar de senaste decennierna. Men det är inte alla som delar Skyttes glädje. 
Låt oss se vilka exempel på religiöst inflytande som artikel tar upp. Den börjar med ”attentaten mot USA den 11 september 2001”, därefter följer: ”Irak håller nu på att slitas sönder av religiösa strider”, i Iran lovar en shiamuslimsk regim utplåna USA och Israel och ”I Afrika söder om Sahara pågår ett lågintensivt religiöst krig.” Här nämns i artikeln de islamska fundamentalistorganisationerna al-Shabab och Boko Haram, men inte deras kristna motsvarigheter; Herrens motståndsarmé och Anti-balaka. Vidare skrivs det om att pakistanska religiösa fanatiker planerar att ta över landets kärnvapen och att den israelsk-palestinska konflikten numera är starkt religiöst laddad. 
Foto: Chad Rachman
Skytte gläds för att ”sekulariseringsteoretikerna” hade fel och ”ingen kommer undan religionen”. Offren till den religiösa fanatism som redovisats ovan delar inte hans glädje. De hade gärna sett en annan utveckling.
Läs vidare i Dagen.

Sekulär högtid vid riksmötets öppnande idag kl 12.30!

Pressmeddelande från Humanisterna

För tredje året i rad inbjuds riksdagens ledamöter att delta i en ickereligiös högtid i samband med riksmötets öppnande.

Årets talare är Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet, som kommer att tala om nyttan av rationellt tänkande och vikten av en ny upplysning i vår tid. Den sekulära högtiden är ett alternativ för de riksdags­leda­möter som inte vill delta i en religiös ceremoni.


Enligt traditionen sker ett upprop i kammaren och samtliga riksdagsledamöter och ministrar går därefter gemensamt till Storkyrkan för att delta i en gudstjänst, för att sedan återvända till riksdagshuset där öppningsceremonin fortsätter. För tredje året i rad finns ett alternativ till Storkyrkan. Några av ledamöterna kommer att avvika från den gemensamma promenaden och istället bege sig till den anrika restaurangen Den Gyldene Freden i Gamla Stan för att delta i en ickereligiös högtid.

- Det verkar som om allt fler riksdagsledamöter vill delta i högtiden, flera har redan meddelat att de återigen tänker välja vårt alternativ till gudstjänsten. Det här är ett tillfälle för dem att visa att de står för verklig mångfald, säger Christer Sturmark, ordförande i förbundet Humanisterna.
 

Syftet med sekulär högtid

Det är förbundet Humanisterna som arrangerar det sekulära alternativet vid riksmötets öppnande. Syftet är att erbjuda ett alternativ för dem som inte vill delta i en religiöst präglad ceremoni vid den demokratiskt valda riksdagens första sammankomst. Att delta i den sekulära högtiden är en möjlighet för alla riksdagsledamöter att visa att de på allvar respekterar separationen av kyrka och stat.
 

Filosofi, vetenskap och kultur


Huvudtalare är filosofiprofessorn Åsa Wikforss från Stockholms Universitet. Hon kommer att tala om vikten av rationellt tänkande och behovet av en ny upplysningstid i vår globala värld.

- Jag ser fram emot att få tala vid den sekulära högtiden vid riksmötet. Rationellt tänkande, filosofi och upplysning kan vara nyckeln till många av de problem vi brottas med både i Sverige och resten av världen. Detta blir fokus för mitt anförande, säger Åsa Wikforss.

Huvudinramningen för det ickereligiösa alternativet går alltså i upplysningens anda med fokus på filosofi, vetenskap och kultur.

Mer information:
Plats: Restaurang Den Gyldene Freden, Österlånggatan 51
Tid: tisdag 30 september, klockan 12.30
Arrangör: Förbundet Humanisterna

Presskontakt: Tor Löwkrantz – 0735 322 686,
tor.lowkrantz@humanisterna.se

Humanisternas ordförande;: Christer Sturmark – 0708 380 480
christer.sturmark@humanisterna.se

Internationella Blasfemidagen 2014

30 september är internationella blasfemidagen, ett initiativ av Center For Inquiry.

I Pakistan riskerar en brittisk medborgare dödsstraff för blasfemi. Den 70-årige mannen är psykiskt sjuk och skall ha hävdat att han är en profet sänd av Gud.

I Bangladesh har boken the Virus of Faith publicerats. Läs om hur författaren Avijit Roy dödshotades av islamister när boken uppmärksammades på en bokmässa i år.

I Maldiverna kommer framöver alla litteratur och poesi granskas så att den inte bryter mot islamska principer, lagen och social etikett.

I år är det 20 år sedan Taslima Nasrins bok Lajja (Skammen) kom ut i Bangladesh. Boken förbjöds och författarinnan fick fly till Sverige.
Teckning: Martin Rowson

Under tiden i Iran...

... har en man dömts till döden och avrättats för att han dristat sig att påstå att "Profeten Jonah överlevde inte på riktigt inuti valens mage."

De iranska "lärde" har uppenbarligen missat påbudet om att alla religiösa historier numera är metaforer. Kan man inte reda ut det här teologiska missförståndet på det där civiliserade europeiska kristna sättet?

Hur då, undrar ni? Ja, nu när kristendomen inte är i maktställning längre gäller "lärda" diskussioner med nedlåtande kommentarer riktade åt den som tolkar fel eller - Gud förbjude - läser texten. Men när man hade makten som islamisterna har i Iran? Bålbränning, inkvisition, tortyrkammare, husförhör och religionskrig. Glöm aldrig den historiska lärdom som vi faktiskt har om detta.

Idag bjuder Humanisterna för tredje året i rad in riksdagens ledamöter till en sekulär högtid i samband med riksmötets öppnande. Årets talare är Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet, som kommer att tala om nyttan av rationellt tänkande och vikten av en ny upplysning i vår tid. Den sekulära högtiden är ett alternativ för de riksdagsledamöter som inte vill delta i en religiös ceremoni.

29 sep. 2014

"Karen Armstrong, Do you support Secularism, or not?"

Stephen Law skriver ett öppet brev till Karen Armstrong med anledning av hennes artikel i the Guardian. Law förklarar vad Sekularism (med stort S) är, visar hur de som motsäger sig detta väljer att kritiserar en annan typ av sekularism och slutligen ber han Armstrong förtydliga sig om vad hon anser om Sekularism.
Dear Karen, 
In your recent Guardian article you suggest that: 
(i) religious conflicts often involve other, non-religious factors (that’s a fairly uncontroversial claim with which I can agree), 
(ii) the violence of Isis has ‘nothing to do with Islam’ (I consider this silly, but will let it pass), and, 
(iii) while secularism has been of ‘value’ to the West, it has a history of being oppressive and unjust, particularly towards the religious, producing a violent fundamentalist backlash. 
It’s that third and final claim that I’ll focus on here. In particular I’m concerned with your thought that, while the violence of Isis has ‘nothing at all’ to do with religion, it’s at least partly a product of an oppressive ‘secularism’. 
I’ll start by pointing out that whatever you might mean by ‘secularism’ it’s not what most of those who now self-identify as ‘secularists’ and who campaign under the banner of ‘secularism’ mean by that term. 
‘Secular’ has various meanings. When people say the West is becoming ‘more secular’ they often just mean the West is less religious than it used to be. On this use, ‘secular’ means ‘not religious’.
However, political ‘secularism’ is something else. Contemporary political secularists are concerned with religious neutrality. They want the state to be neutral on matters of religion. They want church/state separation. They believe the state should not endorse one religion over another, or endorse religion over atheism, or indeed endorse atheism over religion. They suppose the state should not fund religious schools, or automatically put religious people into positions of political power (any more than the state should be doing this for atheists). 
This secular neutrality extends to the law. There should not be one law for the religious and another for everyone else. Secularists say, ‘One law for all’.
Läs vidare hos CFI.

Podcasten Radio Houdi #99 – Radio Houdi böjer sig



Nytt avsnitt av Radio Houdi. Denna gång böjer sig John och Anders för Uri Gellers krafter.

Fysikern Stephen Hawkin böjer universum och har äntligen gått ut med att han är ateist. Yankees kapten Derek Jeter avslutar sin basebollkarriär och går ut med stil som märks över hela idrottsintresserade USA. Och Uri Geller böjer iPhone 6 med tankens kraft (!).
Detta är bara början i detta böjda avsnitt av Radio Houdi.
Det handlar om semesterbilder man tvingas se, Hasse Wallman, Emma Watson, Pink Floyd, diskussioner om humanister vs. kristna, Riksdagens öppnande i kyrkan och Humanisternas alternativ, Pink Floyds nya platta.

Som grädde på moset berättar vårt psychic medium – Karsten Torebjer – hur man avgör om ett självpåstått medium är äkta eller inte (!).

Som vanligt ett fullmatat avsnitt av världens bästa podcast (med namnet Radio Houdi).

"Ateister har en bokstavstroende tolkning av religion"

Nassim Nicholas Taleb, författaren mest känd för den inflytelserika boken The Black Svan (Den svarta svanen), använder twitter för att göra ett kategoriska uttalanden om ateister. En slutsats i hans bok är att ovanliga och osannolika händelser är vanligare än vi tror, verkligheten är mer oförutsägbar och mer komplicerad än vi tror. Det kan därför vara bra att uttrycka viss osäkerhet och inte vara så kategorisk, även om ateister.

Svarta svanar används flitigt som ett exempel på varför induktion är en mindre bra metod vid kunskapssökande. Även om alla svanar du sett är vita, så skall kan du inte med säkerhet säga att nästa svan du ser också är vit. Den kan vara svart. Hur är det med ateister? Även om alla ateister Taleb mött tolkar religiösa texter bokstavligt, kan han dra slutsatsen att alla gör det?


Bibelns råd om hur man ska behandla invandrare


För galet för att vara sant? Nej då, slå upp det i Bibeln själva så får ni se. Bilden här ovanför är från Jakob Ståhles bok Tokiga Bibelord - ett julklappstips! Men i sitt sammanhang är versen förstås ett uttryck för kärlek. Eller inte - beroende på tolkningstradition.

28 sep. 2014

Under tiden på Seglora Smedja...

...argumenterar man för att vi bör "positivt begrunda det etiska innehållet i “Stora jihad”". Jo, det står faktiskt "positivt begrunda", något som man får förmoda skiljer sig på ett avgörande sätt från att bara begrunda sådär i största allmänhet. Och visst, att bara se det positiva kan väl vara ett sätt att komma förbi problemet att begreppet "jihad" svärtats ner lite av rörelser som folkmördar, dekapiterar, våldtar och tar slavar. Det blir lite som att positivt begrunda "arier". Från början var ordet harmlöst, men nu? Inte så mycket.

Som exempel på hur man positivt begrundar det stötande funderar Seglora på annat ställe över Romarbrevets trettonde kapitel. För er som inte har Bibelverserna memorerade börjar kapitlet så här:
Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom. De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva. De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda. Vill du slippa känna fruktan för överheten, gör då det goda, och den skall berömma dig; den står ju i Guds tjänst för att du skall kunna nå det goda. Men gör du det onda, känn då fruktan. Det är inte för inte som överheten bär sitt svärd; den står ju i Guds tjänst som hämnare, för att vreden skall drabba den som gör det onda.
Därför är det nödvändigt att underordna sig, inte bara för vredens skull utan också i insikt om vad som är riktigt.
Slutsatsen hos Seglora blir att den lutherska ortodoxin sammanfattat vad Paulus vill säga på ett dåligt sätt. Det kan ju givetvis inte egentligen stå att man ska underordna sig makten. Gud är ju egentligen kärlek - basta! Man menar därför att en bättre sammanfattning av Paulus syn på överheten är denna: Han är inte farlig, bara man är varlig. Men man kan dock, men man kan dock, aldrig honom tro.

Jo, faktiskt.

Praktiskt nog för nyfikna innehåller Bibeln parallellhänvisningar ifall man undrar om budskapet i boken verkligen är "underordna er makten".
Ords 8:15 Ge­nom mig re­ge­rar kung­ar och ski­par härs­ka­re rätt,
Vish 6:3 Det är Her­ren som har gett er väldet, er makt kom­mer från den Högs­te; han skall pröva era gärning­ar och grans­ka era be­slut.
Joh 19:11 Je­sus sva­ra­de: ”Du skul­le in­te ha någon makt över mig om du in­te ha­de fått den från ovan. Därför har den som överlämna­de mig åt dig större skuld.”
Tit 3:1 Påminn dem om att de skall un­der­ord­na sig och ly­da makt­ha­va­re och myn­dig­he­ter och all­tid va­ra be­red­da att göra det som är gott.
1 Pet 2:13-17 Un­der­ord­na er för Her­rens skull all samhälls­ord­ning, det må va­ra kej­sa­ren, som har den högs­ta mak­ten, el­ler ståthållar­na, som är sända av ho­nom för att straf­fa dem som gör det on­da och belöna dem som gör det go­da. Ty sådan är Guds vil­ja: ge­nom att göra det go­da skall ni tys­ta mun­nen på de okun­ni­ga och tanklösa. Var fria människor, men miss­bru­ka in­te er fri­het till att göra det on­da, ut­an var tjäna­re åt Gud. Hed­ra al­la, äls­ka era tros­bröder, fruk­ta Gud och ära kej­sa­ren.
Kontext måste vara jobbigt för den "friare" texttolkningen.

Det är därför kanske inte så konstigt att riksdagsledamöterna går till gudstjänst vid Riksmötets öppnande. Var annars håller man en bok för helig vari man kan få läsa att man har gudomlig sanktion för sitt regerande?

Fast sätter man alla dessa bibelverser i sin egentliga kontext är de egentligen ett kodat recept på potatissoppa. Jag ber om ursäkt för mitt primitiva innantilläsande och o-lärda kontextualiserande. I teologins värld är inget vad det verkar, inte ens metaforerna.

El Salvadors recept för misslyckande #MyBodyMyRights


Det är hög tid att avskaffa El Salvadors abortförbud. Stöd Amnestys kampanj.

Religionsfrihetens utmaningar

En halvtimme som på ett bra sätt fångar in behovet av religionsfrihet och problemet med religionsfrihet.

Heiner Bielefeldt (UN Special Rapporteur on Freedom of Religion or Belief) berättar om vad religionsfrihet är och dess relation till andra rättigheter. Pavan Dhaliwal (Head of Public Affairs, British Humanist Association) och Pierre-Arnaud Perrouty (Executive Director, European Humanist Federation) tar upp problemet med de framför allt kristna lobbyistgrupper som försöker skaffa religiösa vissa privilegier med religionsfrihet som argument.

En hjärtknipande historia



Se filmen på egen risk - den är känslosam. Vetenskapen har gjort detta möjligt. Glöm inte att anmäla er till donationsregistret.

27 sep. 2014

Hur kan moraliska stammar samarbeta?

Joshua Greene har skrivit boken Moral Tribes: Emotion, Reason, and the Gap Between Us and Them. Det är ett försök att ur psykologiskt perspektiv förklara moral och han hänger upp den på Kahnemans två system för att tänka snabbt (intuition) och tänka långsamt. Enligt Greene finns det en analogi till allmänningarnas tragedi - Den intuitiva moralens dilemma, detta sker när olika grupper, som utvecklat olika system av intuitiv moral, skall samarbeta. För att lösa detta behövs ett överordnat moralsystem. Greenes lösning på detta är utilitarism.

Thomas Nagel har skrivit en omfattande och delvis kritisk recension av boken. Senare i år kommer boken på svenska: Vi och dom.

Sam Harris: The Self is an Illusion

26 sep. 2014

"Det talas tyst om världens största brott mot mänskligheten idag"

Den 20 september genomförde 20 organisationer tillsammans en manifestation på Sergels torg i Stockholm, i solidaritet med de ezidiska kvinnor och barn som bortrövats i Irak och Syrien av den islamiska terrororganisationen som kallar sig Islamiska staten. Humanisterna var en av arrangörerna och Christer Sturmark talade vid manifestationen. Hans tal finns att läsa i sin helhet på humanisterna.se.
Minns ni apartheidregimen i Sydafrika? Minns ni alla protester mot apartheid under 80-talet? Världen protesterade mot uppdelning av människor. I Sverige bojkottade vi Sydafrika. Vi ordnade artistgalor och manifestationer, där så gott som alla deltog. På ANC-galan 1985 stod statsminister Olof Palme, inför ett jublande folkhav, sida vid sida med Ulf Lundell. Enigheten var total. 
Idag förekommer apartheid världen runt. Inte i form av en uppdelning i första hand mellan vita och svarta, utan mellan män och kvinnor. Kvinnor behandlas som andra klassens medborgare i många länder, som djur i en del andra. Ofta dödas de, inte för att de begått ett brott utan för att de är kvinnor.
Läs vidare.

Den amerikanska vetenskapliga debatten når nya bottennivåer



Hur tröstlös den vetenskapliga debatten måste kännas i USA illustreras bra av det här klippet från the Daily Show som innehåller diskussioner från det amerikanska representanthusets vetenskapskommitté (United States House Committee on Science, Space and Technology). Fler än 300 000 demonstranter vandrade nyligen New Yorks gator som en uppmaning till världens ledare att ta tag i klimatfrågan. Samtidigt i vetenskapskommittén? Bottenlös okunskap, medvetna lögner och köpta delegater. Och detta i landet som har världens främsta vetenskapliga kompetens samlad inom sina gränser. Något är ruttet...

25 sep. 2014

Yttrandefrihet och frihet i sig

A.C. Grayling var en av huvudtalarna vid World Humanist Congress i Oxford i augusti. Hans tal handlade om yttrandefrihet, ett av kongressens teman, och dess värde.
"Freedom of expression is the route by which human intelligence can seek the best and do the best in our world." 
"[I agree with] the lack of protection for expression that constitutes hate speech [...] I also agree that there might be very inflammable circumstances in a society, in a world, where for a specific reason and a limited amout of time we might be asked to reserve our opions, for a while. But any blanket censorship of expression is inimical to human flourshing overall and to the possibility of good and progressive society."

"Har religion skulden till krig?"

Religion är "inte den enda eller den viktigaste faktorn" till krig, säger Karen Armstrong. Men, "religion är ofta av en faktorerna och ibland den mest betydande faktorn", säger Peter Tatchell.

I detta sammanhang är dock den viktigast lärdomen av historien att religion på inte lyckats förhindra krig i allmänhet. Trots allt tal om "ickevåld", "människovärde",  "kärlek" och "fredens religion". Lika så är det ett faktum att religiösa förespråkare för fred inte varit speciellt framgångsrika med att övertyga de trosfränder som tillgriper våld.

När vi listar faktorer som skapar fred och förhindrar krig, så finns inte religion bland dessa.

Sekulär högtid vid riksmötets öppnande

Pressmeddelande från Humanisterna

25 september 2014

Sekulär högtid vid riksmötets öppnande

För tredje året i rad inbjuds riksdagens ledamöter att delta i en ickereligiös högtid i samband med riksmötets öppnande. Årets talare är Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet, som kommer att tala om nyttan av rationellt tänkande och vikten av en ny upplysning i vår tid. Den sekulära högtiden är ett alternativ för de riksdags­leda­möter som inte vill delta i en religiös ceremoni.

Enligt traditionen sker ett upprop i kammaren och samtliga riksdagsledamöter och ministrar går därefter gemensamt till Storkyrkan för att delta i en gudstjänst, för att sedan återvända till riksdagshuset där öppningsceremonin fortsätter. För tredje året i rad finns ett alternativ till Storkyrkan. Några av ledamöterna kommer att avvika från den gemensamma promenaden och istället bege sig till den anrika restaurangen Den Gyldene Freden i Gamla Stan för att delta i en ickereligiös högtid.

- Det verkar som om allt fler riksdagsledamöter vill delta i högtiden, flera har redan meddelat att de återigen tänker välja vårt alternativ till gudstjänsten. Det här är ett tillfälle för dem att visa att de står för verklig mångfald, säger Christer Sturmark, ordförande i förbundet Humanisterna.
 

Syftet med sekulär högtid

Det är förbundet Humanisterna som arrangerar det sekulära alternativet vid riksmötets öppnande. Syftet är att erbjuda ett alternativ för dem som inte vill delta i en religiöst präglad ceremoni vid den demokratiskt valda riksdagens första sammankomst. Att delta i den sekulära högtiden är en möjlighet för alla riksdagsledamöter att visa att de på allvar respekterar separationen av kyrka och stat.
 

Filosofi, vetenskap och kultur

Huvudtalare är filosofiprofessorn Åsa Wikforss från Stockholms Universitet. Hon kommer att tala om vikten av rationellt tänkande och behovet av en ny upplysningstid i vår globala värld.

- Jag ser fram emot att få tala vid den sekulära högtiden vid riksmötet. Rationellt tänkande, filosofi och upplysning kan vara nyckeln till många av de problem vi brottas med både i Sverige och resten av världen. Detta blir fokus för mitt anförande, säger Åsa Wikforss.

Huvudinramningen för det ickereligiösa alternativet går alltså i upplysningens anda med fokus på filosofi, vetenskap och kultur.

Mer information:
Plats: Restaurang Den Gyldene Freden, Österlånggatan 51
Tid: tisdag 30 september, klockan 12.30
Arrangör: Förbundet Humanisterna

Presskontakt: Tor Löwkrantz – 0735 322 686,
tor.lowkrantz@humanisterna.se

Humanisternas ordförande;: Christer Sturmark – 0708 380 480
christer.sturmark@humanisterna.se

KOMMANDE EVENEMANG

Här kan du se kommande evenemang som arrangeras av Humanisterna. 

OM HUMANISTERNA

Humanisterna värnar om det sekulära samhället och åtskillnaden mellan religion och politik. Vi strävar efter att de mänskliga rättigheterna skall vara överordnade religiösa dogmer, normer och värderingar
Följ oss på Twitter | Vän på Facebook | Vidarebefordra till en vän 
               

24 sep. 2014

Vad tror Stephen Hawking om Gud?

Hawking har tidigare varit lite otydlig i frågan, men de senaste åren har han blivit tydligare och tydligare. Och efter en intervju i El Mundo är det kristallklart:
"Before we understand science, it is natural to believe that God created the universe. But now science offers a more convincing explanation. What I meant by 'we would know the mind of God' is, we would know everything that God would know, if there were a God, which there isn't. I'm an atheist." - Stephen Hawking

"Lär av historien – så vrids vapnen ur händerna på SD"

Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, analyserar i GP frågan om hur man kommer till rätta med Sverigedemokraterna genom att se hur Socialdemokraterna kom till rätta med högerextremismen i Sverige under mellankrigstiden.
Finns det något man kan lära av historien här? Svaret är ja. Förra gången toleransen och demokratin hotades i Europa var som bekant under mellankrigstiden. I Tyskland, Österrike, Spanien och Italien krossades demokratin under fascism och nazism. Men i Sverige och de andra skandinaviska länderna blev det precis tvärtom, här lyckades demokratin överleva och socialdemokratin ta kommandot och uppnå en politisk hegemoni som kom att vara under flera årtionden. Vad var skillnaden, varför gick det så olika, vad finns att lära?
Mitt svar på den frågan är att den skandinaviska socialdemokratin lyckades stoppa högerextremismen, säkra demokratin och vinna politisk hegemoni genom att faktiskt erkänna och komma med fungerande lösningar på ett antal problem som under lång tid innan varit tabu inom stora delar av det egna partiet. Detta krävde ett enormt politiskt mod av dåtiden politiska ledare men med detta slet man också vapnen ur händerna på högerextremismen.
Efter den grundanalysen med påföljande exempel lämnar han faktiska förslag på åtgärder för nutiden.
Det som säkrade demokratin i vår del av världen var att socialdemokratin delvis tillsammans med dåvarande Bondeförbundet kunde presentera egna radikala lösningar vilket gjorde att man lyckades avväpna extremhögern.
Vad skulle en sådan politik kunna bestå av i dag? Här är några idéer:
* Stäng ner de religiösa friskolorna eftersom de till sin natur ökar segregationen och dessutom strider mot grundlagens krav om ”opartiskhet och saklighet” vid fullgörande av offentliga uppgifter.
* Öka radikalt sysselsättningsgraden genom att med mycket omfattande skattesubventioner sänka lönekostnaderna för de som under lång tid varit arbetslösa.
* Använd de mycket omfattande arbetskraftsbehoven inom den offentliga sektorn för att sysselsätta de som inte kan få arbete på annat sätt. Eftersom dessa personer ändå måste försörjas är det bättre att de gör produktiv nytta inom till exempel vård- och omsorgssektorn.
* Inför absolut nolltolerans mot varje form av hedersrelaterat våld och förtryck. Stäng ner alla bidrag till alla religiösa och kulturella organisationer som inte står på demokratins och jämställdhetens grund.
* Inför krav på grundkunskaper i svenska språket för medborgarskap. Man kan inte vara ”med-borgare” i ett land om man inte kan kommunicera med merparten ”med-borgare”.
Åtgärder som dessa är inte att gå Sverigedemokraterna till mötes utan att vrida frågan om integration/segregation ur deras händer genom att vi står upp för den svenska demokratins grundprincip om alla människors lika värde.
Det här är förmodligen den mest konstruktiva analysen hittills. Jag håller dock inte med om alla förslag - varför ska till exempel någons anhöriginvandrade 90-åriga farmor gå miste om sitt medborgarskap för att hon inte orkar lära sig språket? Men Rothstein visar vilken diskussion vi måste föra. Konstruktiva förslag på reella problem.

Självklart bör Mattias Irving frias

Mattias Irving från blogg-grannen Seglora Smedja ställs idag inför rätta för att ha sjungit psalmer och för att ha varit ohörsam mot ordningsmakten. Eller rättare sagt, det är svårt att tänka sig att han står inför rätta för psalmsången, utan det handlar enbart om ohörsamheten. Det Irving gjort är helt enkelt att ha stört en nazistdemonstration.

Får man det?

Rent formellt är förstås svaret nej - i Sverige har alla människor rätt att demonstrera och höras, även nazister. Rent moraliskt är förstås svaret ja - vi vet väldigt väl vad som händer i nazistiska regimer. Eller i alla fall i den enda nazistiska regim som provats; den ledde till folkmord och världskrig. Det är svårt att frikänna nazismen ifrån detta. Det ingår i nazismens själva idé-kärna att människor är olika värda, har olika rättigheter och därmed kan behandlas olika. Nazismens förverkligande heter Auschwitz.

Är det inte därför egentligen allas vår skyldighet att försöka hindra nazister från att framföra sitt budskap? Irving tog striden åt oss och bör ha vår beundran, inte en fängelsedom. Eller som han själv formulerar det:
Som demokrater förväntas vi ironiskt nog vara lika disciplinerade i vår åtlydnad av lagarna som nazisterna någonsin var.
Allt vad vi vet om förintelsen kan sammanfattas i följande mening: Det får aldrig ske igen. Nu står jag inför rätta, inte för att som Eichmann ha deltagit i den byråkrati som gjort förintelsen möjlig, utan för att jag tvärtom har försökt att tänka själv och skilja rätt från fel. Det borde ligga i hela samhällets intresse att frikänna mig.
Det borde det absolut.
___________________________
(Blanda nu inte ihop nazisterna med SD - det är inte synonyma organisationer.)

Evo-devo - vad är det?



Ett väldigt het forskningsfält inom biologin är evo-devo, eller Evolutionary Developmental Biology, som är det långa namnet. I den här korta filmsnutten berättar en forskare på området om ämnet.

23 sep. 2014

Emma Watsons FN-tal om feminism



Om ni har missat att Emma Watson hållit tal om feminism i FN (hon är Good Will-ambassadör för kvinnors rättigheter) så har ni det här. Känslosamt, engagerat och sevärt.

Tankar för trafikanter

British Humanist Association har startat en annonskampanj i Londons tunnelbana - Thought for the Commute.

"Humanister är människor som själva tänker ut vad som är rätt och fel, utifrån förnuft och respekt för andra. De finner mening, skönhet och glädje i det enda liv vi har - utan behov av ett liv efter detta."
De uppmanar trafikanterna att ge sina egna svar på frågan: What's it all for? (Vad är meningen?) och twittra svaret till @BHAhumanists med taggen #humanist.

Kampanjen uppmärksammar också att BBC variant av Tankar för dagen endast inkluderar religiösa röster. Där har vi i Sverige kommit längre.

22 sep. 2014

Nytt avsnitt av Radio Houdi: #98 – Radio Houdi utlöser fallskärmar


Nytt avsnitt av podcasten där programledarna John och Anders utlöser sina fallskärmar

iOS8, iPhone 6 i riktigt guld, Vertus lyxmobiltelefon, Queen, analys av valet 2014, KISS, Kate Bush, Pink Floyd, Operation Market Garden… Ja, i detta avsnitt utlöser vi ut så många veritabla fallskärmar att de inte går att räkna. Som detta med KISS och religiösa som hävdar att de är Kings/Knights In Satans Service; lyssna på hur Gene Simmons och Paul Stanley vackert svarar på tal.

Självklart ger vi utrymme till vårt favoritmedium Karsten Torebjer, Psychic medium, som denna gång berättar om självpåstådda medium som är bedragare.

Följ med John och Anders när de utan fallskärm hoppar på hög höjd och hoppas hitta en fallskärm de kan utlösa för att dämpa fallet innan de faller platt till marken.

Bristande religionsfrihet i Norge

Vid FN:s periodvisa genomgång av medlemsländernas efterlevnad av mänskliga rättigheter har Norge granskats. International Humanist and Ethical Union gjorde i samband med detta ett uttalande i vilket de kritiserade Norge för bristande religionsfrihet, eftersom den norska konstitutionen inte är neutral med avseende på religion och religionsundervisningen i skolan lägger tonvikten på kristendom:
This statement is delivered with the support of the Norwegian Humanist Association. 
We welcome the delegation and the report set out in front of us today. We commend Norway particularly for its human rights record on LGBTI issues and civil and political liberties. There are however, a couple of issues (with reference to the right to freedom of religion or belief and the rights of the child) we were sorry to see excluded from the review and recommendations so would thus like to raise them here. 
Firstly, we are concerned about the following 2012 amendments to Norway’s constitution: (i) the enshrining of the state church system, (ii) the requirement for the head of state to be a church member, and (iii) the anchoring of state values within a specific religious heritage. The Special Rapporteur on Freedom of Religion or Belief has consistently warned against connecting national identity to religion since it inherently excludes citizens of other faiths or convictions. 
Accordingly, we recommend that both the Constitution’s wording on religion, church and founding state values, should be revised with an aim to securing equality and non-discrimination. 
Secondly, we are concerned by the government’s attempts to amend the secondary school subject of Religion, Philosophies of Life (Life Stance) and Ethics (RLE) so that it explicitly incorporates Christianity in name and ensures that, at least 55% of the course taught covers Christianity. This, despite Norway having altered its religion and ethics school curricula previously in response to reservations expressed by the UN Committee on Human Rights. 
In order to help realise children’s rights to freedom of thought, conscience and religion, the CRC has recommended that the State party conduct a study on how the aims of the revised school subject of RLE are achieved. 
We urge Norway to act on this recommendation. We also recommend that it abandon its plans to turn the broad subject of RLE into one with a one-dimensional Christian focus. If the proposed change is introduced, we hold that the state must, as a minimum, allow for a comprehensive opt out right, to secure religious freedom.
Uttalandet kan höras med start 24:25.

21 sep. 2014

Jämställdhet

Terroristens son valde fred

20 sep. 2014

Pjäs om ateisters fundamentalism

Nerikes Allehanda skriver om något så märkligt som en pjäs på temat religion, där ateisten är fundamentalisten. Detta känns som ett måste, men när man läser artikeln så svalnar intresset en aning. Det som börjar som en känsla av nyfikenhet, växlar till en känsla av att man vill se pjäsen för att få reda på vilka fördomar författaren eller regissören odlar. Jag har markerat ett stycke i texten, som säger att karaktären naturvetaren "Agneta vägrar till och med att kalla sig ateist, själva ordet i sig förutsätter existensen av just det hon försöker förneka, tycker hon." Karaktären Agneta har ett mycket rimligt önskemål. För varför ska man vara ateist för att man inte tror på Gud, men inte vara aenhörningist för att man inte tror på enhörningar? Vi som inte tror på sådant som inte finns på riktigt, får etiketter som snarare säger något om samhället vi lever i.


Men så säger regissören något intressant. "Jag är personligen inte troende och blir lätt upprörd över alla dumheter som har med religion att göra, men jag blir lika misstänksam när det är tvärsäkert åt andra hållet." Och det är precis detta som av någon märklig anledning är så svårt att begripa för en kristnormativ person, ateist eller teist: Vi som blir beskyllda för ateistisk fundamentalist antas vara alldeles för säkra på vår sak, när vi blir betraktade för vårat förhållande till Jahve, men får sällan kritik för att vi inte tar tillräcklig hänsyn till andra mytologiska väsen, som t.ex. Hydra. Detta är dubbla standarder! Detta beror på vad andra tror, inte på att Jahve kanske finns, medan Hydra kanske inte finns.

Är det något jag anser att man kan kräva i ett upplyst samhälle, är att skillnaden av avkrävd hänsyn till en idé kopplas till evidensens och argumentens kvalité, inte andra människors vidskepelse och dåliga omdöme.

Meningen med livet



Världen fortsätter enligt sina regler: det är upp till oss att förstå den och ge den värde. Sean Carroll.

Sex ungdomar dömda till fängelse och spöstraff för musikvideo i Iran



Nog för att låten har blivit lite tjatig, men är det inte lite att ta i med mellan sex månader och ett års fängelse samt 91 piskrapp vardera? Det är det utdömda straffet för de tre kvinnor och tre män som producerat ovanstående dansvideo i Iran för "produktionen av en vulgär video och olaglig kontakt mellan gruppmedlemmar".

Domen i Iran visar på de iranska myndigheternas förakt för yttrandefriheten, säger Amnesty International i et uttalande.
- Med dessa domar möter det absurda orättvisan. Om domarna fastställs skulle det vara löjeväckande; att stämpla ungdomar som kriminella enbart för att de spelat in en video där de hyllar glädjen. De borde vare sig ha tvingats framträda i statlig tv och "erkänna sig skyldiga" eller ställts inför rätta, säger Hassiba Hadj Sahraoui, biträdande chef för Amnesty Internationals Mellanösternprogram.
- Domarna är ett uppenbart hån mot yttrandefriheten. Om straffen verkställs anser Amnesty att ungdomarna är samvetsfångar.

Ett humanistiskt arkiv

19 sep. 2014

Att be sig frisk

Den vetenskapliga grunden för bön haltar rejält. Därför är det ganska lätt att raljera över bön, vilket satirsidan Mrs. Betty Bowers, America's Best Christian visar väldigt tjusigt.


Det påstås att bön är ett sätt att insinuera inför Gud att han är lite lat, att det finns lite brister i hans gudomliga plan för dig, och att han är snål. För att bön ska fungera måste händerna knäppas, och bönen avslutas med "amen". Således är "amen" kristet lingo för "abrakadabra".

Detta diagram är också lite av en klassiker när det kommer till raljerande om böner:



Och jag kan inte undanhålla detta briljanta diagram som korrekt och rakt på sak illustrerar Guds insatser för människan vid sjukdom:


Man skulle kunna tänka sig att det viktiga med bön inte är pseudovetenskapen utan meditationen, upplevelsen eller någon annan positiv (sido-)effekt. Men med tanke på hur många källor det finns att välja på för den som söker upplevelsen, vill jag slå ett slag för att valet ska hamna på något som inte kräver att man accepterar godtyckliga postulat. Varför?

Först och främst har vi ärlighet mot andra. Om man beskriver bön om förbättring som en process som involverar en yttre faktor - Gud? - så har man inte representerat bön på ett sanningsenligt sätt.

Sedan har vi ärlighet mot sig själv. Detta är inte en moralisk fråga, såsom frågan om ärlighet mot andra. Att vara ärlig mot sig själv skulle snarare kunna vara ett strategiskt val för den som försöker vara öppensinnad.

Sist men inte minst, religiösa dogmer är religiösa för att de saknar verklighetsförankring. Greta Christina skriver under rubriken The Top One Reason Religion Is Harmful: "Religion is ultimately dependent on belief in invisible beings, inaudible voices, intangible entities, undetectable forces, and events and judgments that happen after we die. It therefore has no reality check." Du själv kan säkert hantera din religion. Den som verkligen begår illgärningar i religionens namn, är inte den som på gamla dagar hittat Gud, utan den som vuxit upp och fått höra att religion och verklighet är samma sak.

Världens befolkning kommer att fortsätta öka

Idag publiceras en studie i Science med nya befolkningsprognoser för världen. Den gamla förutsägelsen att världens befolkning skulle stanna vid ungefär 9 miljarder människor revideras.
Det är framför allt prognosen för befolkningstillväxten i Afrika som förändrats. De nya beräkningarna pekar på att befolkningen där kommer att vara ungefär 4 miljarder vid seklets slut, vilket ger en totalbefolkning troligen närmare 13 miljarder än de 9 miljarder man tidigare talat om. Asien, som nu har 4,4 miljarder invånare, förväntas nå en befolkningstopp med 5 miljarder människor runt 2050 och sedan minska. Befolkningarna i Europa, Nordamerika och Sydamerika beräknas stanna under en miljard invånare var. Notera dock att befolkningstillväxten ändå sker i lägre takt än de gjorde förut - mellan 1960 och 1999 så fördubblades världens befolkning - den ökningshastigheten var exceptionell.

Det Afrika behöver nu är kompetent preventivmedelsinformation parat med stora utbildningsinsatser. Det som stoppar befolkningstillväxt är i första hand att barnadödligheten går ner och dit når man bara genom utbildning och ökad välfärd.
De nya siffrorna innebär förstås att belastningarna på vårt jordklot blir större än de vi hittills kunnat föreställa oss. Men det är inte hos de fattigaste i Afrika som det egentliga problemet ligger, de förbrukar långt under sin andel av jordens resurser. Problemet är vår egen överkonsumtion - det är där åtgärderna måste sättas in om vi ska möta framtidens utmaningar. Hans Rosling kommenterar den nya studien så här i DN.

Vilka är de mest påtagliga effekterna av den befolkningsökning som beskrivs?
– Men det blir ju som det blir. Det där är som att fråga hur världen blir om solen går upp i morgon. Folk är fria och bestämmer själva. Det finns en idé om att befolkningsökningen är problemet, men det är en konstant, den går inte att göra något åt. Klimatförändringen beror inte på befolkningsökning, det beror på hur de rikaste konsumerar.
Men finns det något som påverkas av att vi blir fler?
– Vad kommer effekten att vara av att du kommer att bli äldre? Du som är så ung nu. Det går inte att göra så mycket åt, du kommer ju att bli äldre. Om du inte dör. Vad blir effekten av kärnvapenkrig? Man måste tänka om och då måste man tänka på att de som nu är rikast måste använda sina resurser på ett sätt så de kan användas av tio miljarder människor. Handtvättar du jeans och lakan?
Nej.
– Känner du någon som gör det?
Nej.
– Nä. Då ska alla på jorden ha en tvättmaskin. Två miljarder människor har tvättmaskin, åtta miljarder till ska ha det. Det blir en enorm förändring. Man kan inte tro att fem miljarder ska sitta och spela flöjt under ett mangoträd.
Men om jag frågar så här då: Vad behöver göras för att klara effekterna av att befolkningen ökar?
– Den rikaste miljarden måste så fort som möjligt använda resurser så de kan delas av resten. Befolkningen i Afrika använder så lite resurser. Det går inte att lösa miljö- och resursproblemet med att minska antalet människor. Du kan inte kliva ut i de Eboladrabbade byarna och säga ”jag tycker inte ni ska ha elektricitet”. Ska man minska befolkningstillväxten vore det i så fall rimligast att göra det i det rikaste landet som får flest barn per kvinna. Det är Sverige.
------------------------ 
Originalstudien: World population stabilization unlikely this century. Patrick Gerland, Adrian E. Raftery, Hana Ševčíková, Nan Li, Danan Gu, Thomas Spoorenberg, Leontine Alkema, Bailey K. Fosdick, Jennifer Chunn, Nevena Lalic, Guiomar Bay, Thomas Buettner, Gerhard K. Heilig and John Wilmoth. 2014. Science 1257469.

Maciej Zaremba: Strutspolitiken som bäddade för SD:s raketval

Maciej Zaremba publicerar en lysande eftervalsanalys i dagens DN.
”Äntligen”, twittrade Jimmie Åkessons sekreterare Alexandra Brunell efter det första islamiska terrordådet på svensk mark. Det var Taimour Abdulwahab som sprängde sig själv på Bryggargatan i december 2010. Åkesson själv tyckte att uttrycket var mindre lämpligt. Men hade svårt att dölja sin tillfredsställelse.
Så låt oss inte hysa några illusioner. Sverigedemokraternas livsluft är fruktan. Att injaga fruktan hos andra, hos oss alla. Ännu har ingen antytt att också Islamiska statens halshuggningar i Irak kan ha bidragit till SD:s uppsving, men det är inte uteslutet. Vi skall rädas terrorister, vi skall tro att EU vill oss illa, frukta muslimer, invandrare, bakterier i utländsk mat, rumänska tiggare och ospecificerade våldtäktsmän och vi skall söka tillflykt i den etniskt ansade polisstat som är SD:s recept för ett gott samhälle.
[...]
I de flesta länder har människor som har behov av att skylla sina problem på lömska krafter flera partier att välja på. Det märkliga med Sverige är att sedan både V och MP slutat skrämma oss med EU, och socialdemokratin gett upp propagandan om ”socialturism” och moderaterna gjort sig av med storsvenskheten, har både höger- och vänsterpopulismen blivit hemlös. Den väljare som vill ha syndabockar har numer endast Åkessons parti att ty sig till. Inte så konstigt att SD plockar röster från både höger och vänster. Om det är bra för demokratin att ha alla populister under samma totempåle är en annan fråga. Men det är i vart fall ett gott betyg åt alla som förlorat väljare till SD.
[...]
I globaliseringstider ställs nationalstaten inför nya frågor. Hur skapar man en gemensam ansvarskänsla när vi inte längre delar historia, kulturella referenser, religion, inte ens språket? Hur blir man med-borgare i detta nya läge? Vad kan man begära av nykomlingar – och hur långt skall de infödda bjuda till? Det är både legitima och brännande frågor. Jag vet inte om det var av arrogans, rädsla eller oförstånd som våra politiker överlät åt skånska populister att hantera den utmaningen.
Men nu är mjölken utspilld och det är för sent att gråta. Så låt oss försöka se framåt. Det tog tjugo år för Sverige att inse att en kravlös skola kvaddar jämlikheten. Den sviker de elever som har svagast utgångsläge. Därifrån borde det inte vara långt till insikten att vi sviker också invandraren, när vi påstår att hen kan bli fullgod svensk utan att behärska språket. Men så är det. Sverige är nästan ensamt i Europa om att inte ställa andra krav för passet och rösträtten än att man bott här ett tag utan att hamna på kåken. Och detta i ett land som tagit emot flest främlingar per capita i hela Europa.
Jag föreslår att vi börjar eftervalsdebatten med denna spännande fråga. Var det verkligen av tolerans och respekt för invandraren som vi lät förstå att det är oss likgiltigt om vi begriper vad hen säger?
Läs hela artikeln här.

För aktiv dödshjälp

Staffan Bergström och PC Jersild berättar om deras väg till ja i frågan om aktiv dödshjälp - P4 Gotland.

18 sep. 2014

"Absurt om begravning i Järfälla"

Mikael Göransson, föredetta ordförande i Humanisterna, har skrivit en debattartikel i Kyrkans tidning om religiösa begravningsverksamhet som är obligatorisk för de flesta icke-religiösa också:
Viktiga frågor för mig har inte funnits med i denna valrörelse. Men däremot i Kyrkans Tidning genom intervjuerna med partiledarna. Det är väl därför jag är prenumerant. 
Biskop Åke Bonnier betonade i veckan att kyrkan är politisk. Självklart. Och det gäller verkligen i Järfälla, men på ett mycket dåligt sätt. Som en av få församlingar använder Järfälla sitt begravningsmonopol för att etablera och utveckla en egen begravningsbyrå i Järfälla församling. Ytterst oetiskt! Men vem bryr sig? Vilka borde bry sig? 
Det är samhällets ansvar att vi alla blir gravsatta när vi avlidit. Därför sköter Stockholms stad den uppgiften. Men här i Järfälla är det, precis som i de flesta andra kommuner, Svenska kyrkan som fick statens uppdrag att sköta detta år 2000. 
Järfälla församling är vad man kallar huvudman för begravningsverksamheten. Huvudmannens ansvar omfattar alla som är folkbokförda inom förvaltningsområdet oavsett livsåskådning. 
Bara de som tror på en Gud eller av annan anledning är med i Svenska kyrkan får vara med och sköta och utveckla denna intressanta och viktiga samhällsuppgift. Vi andra får titta på och en del får förmodligen yrkesförbud. Det var när det beslutet togs som vi fick begravningsavgiften explicit (!) på skattsedeln och ett begravningsombud. Ett begravningsombud som i Järfälla oftast varit medlem i Svenska kyrkan, men med uppgift att representera tiotusentals icke-medlemmar. Ett begravningsombud gjorde det så ”bra” att hon numera är vice ordförande i kyrkorådet, som just tar de strategiska besluten. 
Hoppas denna absurda lösning av begravningsverksamheten kommer upp på kyrkomötet i alla fall.

Manifestation: Befria Bortrövade Ezidiska Kvinnor och Barn!

På lördagen 20 september kl 12:00 arrangeras på Sergels torg i Stockholm en manifestation i solidaritet med bortrövade Ezidiska kvinnor och barn. Manifestationen arrangeras av ett tjugotal organisationer, bland andra Humanisterna.

Pressmeddelande:

Islamistiska terrorgrupper begår fasansfulla brott mot flickor och kvinnor i olika delar av världen. Terroristgruppen IS har begått avskyvärda övergrepp mot kvinnor och unga barn i Syrien och i Irak. Övergreppen i Irak förvärrades när IS i början av augusti tog över staden Shangal med 200 000 invånare, de flesta från kurdiska minoriteten yazidier. Tusentals skräckslagna människor, kvinnor och barn flydde till Sinjarberget, där de belägrades av terrororganisationen IS. Hundratals människor dödades under attacken. Över 500 flickor och kvinnor bortrövades. Deras öde ligger nu i terrororganisationen IS händer. En organisation som anser sig ha rätt att våldta och sälja kvinnor som slavar. Även terroristgruppen Al-shabab i Somalia har stenat flickor offentligt och terroristgruppen Boko Haram har kidnappat mer än 300 skolflickor i Nigeria. Detta är bara några exempel på vad som händer kvinnor och barn i vår värld.

Vi kräver att:
• Omvärlden agerar för att stoppa terroristgruppers barbariska handlingar mot kvinnor och barn!
• FN måste ges mandat att stoppa IS:s övergrepp i Irak och Syrien!
• De bortrövade flickorna och kvinnorna måste befrias innan det är försent!
• Sverige ska skicka fältsjukhus med sjukvårdspersonal för att ta hand om dessa kvinnor och flickor.

Manifestation:
Ställ upp för bortrövade kvinnor och barn! Vi ses på Sergels torg i Stockholm, lördagen den 20 september 2014 kl. 12:00-14:00 (samling börjar kl. 11:00)

Talare: Linda Nordin; generalsekreterare för Svenska FN förbundet, Dilba Demirbag; sångerska, Sanna Rayman; journalist, Christer Sturmark; ordförande för Humanisternas, Katarina Lindahl; ordförande för UN-Women m.fl.

Live Musik: Jan Hammarlund och Maria Blom m.f.l.


Arrangörer: Riksorganisationen GAPF, Svenska FN Förbundet, Humanisterna, Stödkommitté för kurdiska kvinnor, Iranska kvinnors kamp för frihet, Internationella kampanjen mot kvinnoförtryck i Mellanöstern, Kvinnors Rätt, Kurdistans Demokratiska kvinnoförbund, Kurdish Diaspora, Kristdemokraternas kvinnoförbund, Riksförbundet Barnen Först, TRIS- Tjejernas rätt i samhället, Nätverket mot hedersrelaterat våld, Föreningen varken hora eller Kuvad, International Committee against Execution, Iranska Flyktingars Riksorganisation, Ung vänster- Stockholm och S-kvinnor.

Kampanjen Befria Bortrövade Kvinnor och Barn!
Kontakt: Mobil 0702468454 eller 0704411075 E-mail: gapf@gapf.se

Eftervalsanalys signerad Hjalmar Söderberg och Sakine Madon

Ur Doktor Glas (1905) av Hjalmar Söderberg:
Man vill bli älskad,
i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill ingiva människorna något slags känsla.
Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.

Jag kom att tänka på citatet när jag läste Sakine Madons eftervalsanalys i Dagens Samhälle.
Det tar emot att ge "nättrollen" rätt, men det behöver sägas: svenska journalister är som Janne Josefsson har påpekat starkt koncentrerade till storstädernas hippa medelklassområden. Där miljöpartiet är starkt, bor många journalister, och där Sverigedemokraterna är starka bor få jounalister.Det påverkar i allra högsta grad vilka frågor som tas upp i den offentliga debatten. Och hur de tas upp.
När en Sverigedemokratisk adopterad tjej som medverkar i SD:s valfilm får hot och hatiska kommentarer , är det allas vår uppgift att reagera mot det på samma sätt som vi alla markerade mot att Aftonbladet kulturs chef Åsa Linderborg utsätts för hat och hot av SD:s sympatisörer. Nu vet vi att det inte finns på kartan att så skulle ske.
Den man avhumaniserar kommer inte att sluta hata. När ska journalister och andra SD-motståndare inse att de knuffar väljarna i famnen på partiet?
Läs hela Madons artikel här

17 sep. 2014

"Sverige är inte ett rasistiskt land"

Johan Norberg i Metro:
Jo, en stor minoritet svenskar vill minska invandringen, men den har blivit mindre sedan 1990-talet. De som tycker att invandringen är lagom eller för liten är fler än som tycker att den är för stor, och de har blivit sex procentenheter fler på tio år, enligt Sifo. Bland väljarna i söndags rankades flykting/invandringsfrågan först som den trettonde viktigaste i val av parti. Vi är det EU-land där flest anser att invandrare berikar samhället. Extremvänstern gnäller om det och de främlingsfientliga hoppas på det, men Sverige är inte ett rasistiskt land.
Vi måste lyssna på de 13 procent som röstade SD, men att lyssna är inte detsamma som att följa. Det viktigaste nyheten i flyktingfrågan i helgen var nämligen inte SD:s resultat. Det var att två överfulla båtar med flyktingar som saknat legala vägar till EU kapsejsat och tagit med sig kanske 700 människor i djupet. FN:s flyktingkommissariat talade om ”det dödligaste veckoslutet i Medelhavets historia”.
Vi ska lyssna på de 13 procenten, men kan vi också lyssna på skriken från förföljda och våldtagna i länder flyktingar riskerar att sändas tillbaka till, och till gråten från en mor som just tappat greppet om sin dotter, och sett henne slukas av havet?
Läs hela artikeln här.

16 sep. 2014

"Ingen tar problemet på allvar"

Nalin Pekgul (S) ger sin syn på varför SD går framåt: Politiker som förespråkar ett mångkulturellt samhälle tar inte de problem som finns på allvar.

Religionsfrihet, en film från Human-Etisk Forbund

En fluga kommer fram ur sin puppa



Den här fascinerande filmen som jag hittade på bloggen "Why Evolution is True" har ingenting med valresultatet att göra. Sätt den på "full screen" och låt dig förundras.

15 sep. 2014

Bruna fläckar på den svenska fanan

Trist valresultat, för att sammanfatta det milt. Bara inte de andra partierna börjar kohandla med SD - vi är faktiskt i majoritet fortfarande (87%). Men vi bör nog börja debattera integrationsfrågor på allvar. Ni vet, med argument - utan vuvuzelor. Som man gör med frågor när man tar dem på allvar. Här får ni ett kraftfullt slag i luften att sprida vidare om ni vill.

14 sep. 2014

Nytt avsnitt ute: #97 – Radio Houdi går till val


Nytt avsnitt av Radio Houdi. Denna gång går John och Anders till val!

Många val:
Vilket parti ska man välja?
Vilken iPhone ska man köpa?
Ska man köpa AppleWatch och med vilket armband då?
Ska man ladda ner U2:s nya?
Ska man se nakenbilder på kändisar?
Är det val eller käbbel, käbbel?
Och hur hyllas Derek Jeter? Vem, frågar ni? Jo, en av USA:s största idrottsmän som nu lägger av. Hyllningar i stil med Börje Salming 1976.

Radio Houdis val är vårt psychic medium Karsten Torebjer. Han levererar ett härligt meddelande!

Detta och MYCKET mer får du höra när du i ditt aktiva val väljer Radio Houdi som podcastkamrat.
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se