5 feb. 2015

"Fel att blanda in präster i skolavslutningar"

Christer Sturmark har skrivit ett debattinlägg som publicerats på SvD Brännpunkt - Fel att blanda in präster i skolavslutningar.
I Sverige finns det bara ett parti i riksdagen som inte vill ha en sekulär stat. Sverigedemokraterna skriver i sitt partiprogram 2014 att ”Den svenska staten kan och bör inte vara religiöst neutral”. Argumentationen är påfallande lik Muslimska brödraskapets. 
Nu väljer Allianspartierna att gå Sverigedemokraternas ärenden genom att den 16 april i riksdagen rösta för ett politiskt förslag om att skolan – under den högtidliga termins­avslutningen – ska gå från att vara icke-konfessionell till att acceptera konfessionella inslag. [...] 
Förslaget från de fyra Allianspartierna är dessutom cyniskt; jag betvivlar att de som står bakom förslaget har begrundat vilken utsatt position man försätter vissa unga i. 
Nylander säger i Aktuellt att om det finns ”problem” (!) i en skola som har många elever som inte vill vara med om en kristen skolavslutning, så kan rektorn säkert lösa det genom att vara i en annan lokal. Jag tror Nylander har rätt i det. Det är ju inte tvång att vara i kyrkan. Men det är inte detta som är problemet. 
Nylander säger att det ska vara ”frivilligt” att medverka i avslutningen. Det är djupt cyniskt. Problemet är ju inte om halva skolan vill något annat, utan om de finns enstaka elever, judar, muslimer, sekulära humanister eller andra, som inte vill delta i en kristen konfessionell avslutning. Ska de barnen behöva ställa sig upp och säga att de inte känner sig bekväma med den planerade skolavslutningen? Ska de inte få vara med vid en av de få högtider som skolan har tillsammans? 
Och detta i en tid av omfattande antisemitism och muslimhat? Resonemanget om ”frivillighet” är sannerligen respektlöst mot det mångkulturella Sverige.

44 kommentarer:

Gorel Gerdin sa...

Jag kanske skulle kunna hyra in mig här på bloggen i brist på egen och sen blogga om hur bra det är med slöja, homeopati och omskärelse. Ni adm kan väl ta ledigt under tiden.

Har vi en deal?

Givetvis kommer bloggen vara öppen för alla oavsett livssyn.

Ulf Gustafsson sa...

Gorel G,

Nej, vi vill inte göra den uppgörelsen med dig. Samma rätt att säga nej när skolan vill låna/hyra kyrkan har samfunden. Inget konstigt eller inkonsekvent med detta.

Lars Torstensson sa...

Det är fel att blanda in kyrkor i skolavslutningar!

Gorel Gerdin sa...

Ulf.
Du glömmer att flera inom ert lilla "samfund" anser att man skall kunna rekvirera kyrkobyggnader till ickekyrkliga ändamål.

man anser som grund att vanligt folk som aldrig varit kristna (för inga har ju egentligen varit kristna i Sverige utom enstaka pastorer, präster och några munkar) bidragit med sin kraft i onödan. Detta skulle då ge rätt att för moderna människor som inte är medlemmar i samfunden rätten att överskrida äganderätten till dessa byggnader och använda dem till det man känner för och då ska prästen vara ledig.

Jag har läst dessa tankar flera gånger.

Men kyrkorna är medlemmarnas lokaler och medlemmarna har rätt att beordra sin herde att stanna kvar i kyrkorummet vad än rektorn säger.

Så bäst är att bygga aulor så slipper vi problemet.
Jag hade en eller två avslutningar i kyrkan under mina 13 år i skolan resten var i matsal, gympasal eller aula. Matsal och gympasal sög, aulan var utmärkt.

Då slipper vi se samma tjatiga artikel två gånger per år. En artikel jag också vet medlemmar i Humanisterna har tröttnat på.

Ulf Gustafsson sa...

Gorel G,

Du helt enkelt missuppfattat vad att flera inom mitt lilla "samfund" anser. Någon rekvirering har det aldrig talats om.

Gorel Gerdin sa...

Jodå, man har sagt det flera gånger, men det var inte du, jag vet exakt vilka två personer som brukar köra med den åsikten. Synd att du inte minns. Gissningsvis är det i en liknande tråd.

Skönt ändå om ni numera förstått att det inte är skattebetalarna utan medlemmarna som äger kyrkorna och pastorernas arbetstider genom medlemsavgifter, inte rektorerna. Därför vore det bättre om ni riktade er harm mot skolorna som väljer att vända sig till kyrkorna. Har ni någonsin skickat några debattartiklar i ämnet till lärarfacken och deras tidningar?

Men ni kanske inte vågar gnälla på dem eller på kommuner som inte bygger aulor.

Enny Signatur sa...

Görel,

Det man inte bekostat/bekostar själv äger man inte med mindre att man antingen köper ut övriga som bidragit med kapital eller får ta emot tillgången som en gåva. Kyrkobyggnaderna bekostas av skattebetalarna i väldigt hög utsträckning - medlemmar liksom icke-medlemmar - och tillhör alltså inte medlemmarna exklusivt. Men vi kan göra dealen att om kyrkan börjar stå för samtliga sina kostnader själv och utan insamling av medlemsavgifter via skattsedeln (det får ni sköta via avi som alla andra föreningar) så kan vi icke-medlemmar nog komma överens om att vara storsinta och överlåta vår andel i de gemensamt bekostade tillgångarna till kyrkan utan att medlemmarna behöver köpa ut oss.

Anders Bergdahl sa...

Kyrkorna har byggts för pengar som Kyrkan tagit av svenska folket på olika sätt, skatter m.m.
SVK får idag ersättning från staten (SKATTEPENGER) för att underhålla de kyrkor som folket en gång betalat. Kyrkan har också andra tillgångar som man fått genom sitt roffande från folket.
Att då inte ge folket tillgång till de byggnader som folket finansierat är lite lätt absurt.
Under den större delen av de 1000 år som Sverige varit kristet har folket inte ens fått välja tro..

Nu vill du alltså utestänga folket från de lokaler som de själva finansierat genom att de påtvingats en tro.. skärpning Görel
Frikyrkan har endast haft frivilliga medlemmar och de har rätt att göra vad de vill med de lokaler deras frivilliga medlemmar finansierat. Det är alltså annorlunda från SVK som varit en del av staten, en del av det alla i landet tvingats finansiera oavsett tro.
DEt är vår RÄTT att kunna besöka och nyttja vårt gemensamma kultarv och prästens arbetsplats utan att prästen ska tvinga oss att medverka i hans riter.

Lennart W sa...

Det är ju ädelt av er att försvara "enstaka elever, judar, muslimer, [...] eller andra, som inte vill delta i en kristen konfessionell avslutning".

Men jämför gärna med Patrik Ls hån i tråden om "runka bulle", där han tyckte att det bara var hittepå att tala om en kompis som var upprörd över saker. I tre olika fall. Med den attityden bör Humanisterna hålla sig till att bara tala om sig själva.

Ulf Gustafsson sa...

Gorel G,

Du har tydligen missat att det är en betydelseskillnad mellan "borde" och "ska".

Kritiken mot lagförslaget riktas mot staten, riksdagen. Inte mot Kyrkan.

Tidigare har Humanisterna stött Skolverkets tolkning av nuvarande lag, vilka riktat kritik mot Skolan, rektorerna. Inte mot Kyrkan.

Du verkar ha fattat mycket fel i denna debatt.

Lennart W sa...

Ni (Anders B, Enny, ...) som verkar kunna allt om SvKs budget: Jag är ju själv inte med i SvK. Hur mycket betalar jag till dem ändå? (Vill inte redovisa hela min egen ekonomi här, men svara med t ex ett medelvärde för alla skattebetalare.)

Den % eller vad det är som alla medlemmar betalar borde ju bara det bli en rätt så rejäl summa.

Det är annars mycket vi skattebetalare bidrar till, ofta sådant som vi var och en individuellt inte alla gånger har något intresse för eller t o m vill motverka. Konstiga kulturprojekt, kärnkraft, bygga sportarenor som vi sen ändå måste betala inträde till, Öresundsbron, Norra länken i Stockholm, snabbtåg, dagis även om man inte har barn själv eller om man vill ta hand om dem själv, etc. Och kyrkor(?). Hur ska vi ha det med allt sånt där egentligen? Att alla bara ska vara med och betala sådant som de tycker är bra själva? Eller ska vi fortsätta som nu och kompromissa lite? Dvs att en del av våra skattepengar går till sånt där som du gillar men som inte jag gillar och en del går till sånt som jag gillar och som inte du gillar? Det finns ju faktiskt ett alternativ som förespråkas av ffa s k nyliberaler: Med så liten stat som det bara går, som i princip bara ansvarar för rättsväsen och landets försvar. Är det så vi ska ha det?

Wikipedia: Nattväktarstat

Anders Hesselbom sa...

Lennart, har jag förstått dig rätt om du menar att Patrik L inte bör värna om individuella religiösa eftersom han driver med religion?

Lennart W sa...

Anders H: Vv läs innantill. Patrik har redan sagt vad han tycker om att tala i andras sak: Det är bara hittepå. Den attityden rimmar illa med vad Sturmark säger här. Eftersom det handlar om två styrelseledamöter i Humanisterna kan det vara intressant med ett klargörande om vad Humanisterna tycker egentligen om att tala för andras sak.

Angela sa...

Oavsett om prästen får ledigt under skolavslutningen i kyrkan så finns det alltid en mängd saker i kyrkorummet som är av religiös art. Tavlor, väggmålningar, kors, skulpturer, predikstol med religiösa utsmyckningar, dopfunt, altartavla mm mm, som hör till den invigda byggnaden och som inte går att dölja.

Ungar är inte dumma, de lägger märke till saker och de frågar. Då vill det till att lärare/icke-troende föräldrar kan ljuga ihop något passande icke-religiöst! Så mycket bättre då att fixa icke-religiösa lokaler att hålla sina avslutningar i. Kanske ett jätte rent-a-tent? Mer neutralt kan det inte bli.

Anders Hesselbom sa...

Lennart, det ÄR ju bara hittepå. Gudstroende ÄR förvirrade. Det betyder väl inte att man får diskriminera dem i skolan. Frågorna är inte sammankopplade.

Lennart W sa...

Anders H: Som sagt, försök att läsa innantill. Det Patrik L tycker är hittepå i tråden om "runka bulle" är när man talar i andras sak. I det fallet om homosexuella som på olika sätt har tagit illa vid sig av låten "bögarnas fel" (trots att den ju är menad till att vara riktad mot homofober och nog också uppfattas så som regel).

Anders Hesselbom sa...

Jag läser innantill, det är så jag vet att jag inte håller med dig. Även för mig är det förresten viktigt att barn tillhörande minoritetsgrupper ska få ha skolavslutning. Det borde inte ens behöva diskuteras.

Ulf Gustafsson sa...

Angela,

Att prästen inte skall leda en skolavslutning och att böner och trosbekännelser inte hör hemma på en skolavslutning, men att avslutningen dock kan ske i en kyrka, moské eller ett gudahov är en kompromiss, en pragmatisk lösning.

Ingen skall behöva ljuga om symbolerna i lokalen. Förhoppningsvis har eleverna redan kunskap om dem via religionsundervisningen.

Lennart W sa...

Anders: Om du är konsekvent kan du inte samtidigt tycka att man ska tala för andras sak och att det bara är hittepå att tala för andras sak. Hur ska du ha det, som Sturmark eller som Patrik?

Kommer ihåg en gång i dotterns skola när det var tjafs om Lucia i Kyrkan. Ett tjafs som iaf den muslim jag talade med bara tyckte var larvigt. Det är ju bara en fin tradition tyckte han. Hittar jag bara på nu? Eller är det lika legitimt som när Sturmark hänvisar till muslimer helt utan mer specifikation än så?

Anders Hesselbom sa...

Nåja, nu ställer du två olika situationer mot varandra, och därför kan det se lite konstigt ut. Men visst finns det likheter utan att de är identiska. Det viktiga är väl att ingen diskrimineras på grund av sin tro (eller frånvaron därav)?

Lennart W sa...

Alltså, finns det verkligen muslimer och judar som känner sig diskriminerade av en skolavslutning i kyrkan? Eller är det bara något som Sturmark hittar på? Är ju inte alls en oväsentlig fråga.

Här är iaf en imam som är "trött på att klä skott för ateisterna" som skyller på muslimer när det ju är de själva som är mot kyrkan:

http://www.varldenidag.se/ledare/2014/08/06/Lukas-Berggren-Valkommen-forandring-om-kyrkliga-avslutningar/

Ulf Lundberg sa...

De flesta kyrkor är dåliga lokaler för skolavslutningar.
Obekväma bänkar riktade så att man har en stor bild på en lidande, torterad och döende människa mitt framför sig.
Min barndoms skolavslutningar i Engelbrektskyrkan i Stockholm var avskyvärda. Först bilden on sen prästen som hävde ur sig floskler och obegripligheter.
Helt klart var de inte avsedda för att vi barn skulle ha trevligt.
Helt klart fyllde de de vuxnas och kyrkans behov.
Ett inkluderande barnperspektiv hade varit på sin plats.
Jag skäms över mina folkvalde, som ännu inte begripit den demokratiska grundprincipen att skilja kyrka och stat.

Anders Bergdahl sa...

Lennart,

SVK tillgångar har ju tillkommit nör kyrkan var en del av staten.. alla som betalt skatt i sverige sedan Gustav I (Wasa) har birdraget till byggandet av kyrkor och kyrkans ägande av andra tillgångar.. när sedan Kyrkan och staten skiljs "får" SVK kyrkorna och en massa annat, dock får man ett bidrag för att hålla kulturhistoriskt intressanta kyrkor i skick..
Så kanske kan kyrkan vägra att låna ut en kyrka byggde 2010 men inte en som vi alla har bidragit till byggt 1790.. om du fattar tanken i det hypotetiska exemplet.

Anders Bergdahl sa...

JAG avskydde att gå i kyrkan vid Jul vilket var tvång när ag var liten, och så fort jag blev gammal nog så värgrade jag hänga på..
ALDRIG har sommar avlsutning under min tid i skolan varit i Kyrkan.. Att kristendomen kapat midvinterfesten är ju ett välkänd fakta men dess bättre har man inte lyckats kapa sommarfesterna...

Sedan är jag i vuxen ålder riktigt arg på att vi i skloan fick lära oss att Jesus föddes vid Jul vilket helt enketl inte är sant och aldrig varit sant...

Anders Hesselbom sa...

"Alltså, finns det verkligen muslimer och judar som känner sig diskriminerade av en skolavslutning i kyrkan?"

Om det vore vanligt, typ att 70-80% utnyttjar sin rätt att frånvara, så har vi inget problem. Det ligger i sakens natur att vi har att göra med få individer, och svaret på frågan är ja. Men visst är det vanligt att humanister inte heller alltid vill ha konfessionella inslag, men många anser även dessa måste respekteras. Det är ju ganska enkelt att ha en konfessionsfri skola för alla, trots allt. Jag kan inte tänka mig någon som inte vill detta, och att du personligen tycker att detta är ok, eftersom du personligen är teist. Du hade säkert inte personligen haft något emot att humanisterna skötte skolavslutningen och pratade om att Gud inte finns, men jag misstänker att det ligger närmre till hands att försvara partiskhet om man själv tillhör parten. Eller hur?

Lennart W sa...

Anders H: Mitt fokus här är fortfarande på just om man kan tala i andras sak eller ej. Vem har rätt, Patrik eller Sturmark?

Anders B: Nu är det ju så att de som fanns 1790 är döda. Hopp om rättvisa för dem ligger nog inte riktigt inom ateismens domän. Men om man ska hårdra argumenten om historiska materiella orättvisor som bör rättas till nu, måste man väl förespråka en kommunistisk revolution mot hela Kapitalet? Eller är det bara just Kyrkans äganderätt som ifrågasätts? På vilka principiella grunder då?

Anders Hesselbom sa...

Anders B, rätten att bedra barnen med lögner är viktigare än alla barns lika värde.

Anders Hesselbom sa...

"Anders H: Mitt fokus här är fortfarande på just om man kan tala i andras sak eller ej. Vem har rätt, Patrik eller Sturmark?"

Jag är inte ens säker på att du har rätt i ditt antagande om en absolut dikotomi, eftersom jag ser nyansskillnader i situationerna. Börja där.

Gorel Gerdin sa...

Rätt??

Det finns väl inget rätt i frågan

Det handlar om åsikter, åsikter och tolkningar.

Inte ens mot bakgrund att vissa lösningar skulle vara mer taktiska eller rationella utifrån vissa ändamål kan vi ju tala om vad som är rätt.

Jag ser inget problem med präster på avslutningar i kyrkan, inte heller med psalmer, bibelberättelser och välsignelser. Självklart kan man också utan att välja att känna sig skymfad i sin livssyn vara på en avslutning anordnad av en företrädare för en annan livssyn än ens egen, för vill man känna sig kränkt, varsågod! Vill man låta bli att känna sig kränkt av människor som tycker annorlunda, varsågod!

Självklart skall Präst och organist vara aktiva om avslutningen är i en kyrka, för det är ju främst inte där problemet ligger.

De två stora problemen är:

1) Att inte skolor har ändamålsenliga lokaler för avslutningar. Vare sig skolgården gympasalen eller matsalen är bra. Bäst vore en aula och gissningsvis borde några skolor kunna slå sig ihop för att skaffa fram en. (För all del kan man väl köpa en gammal utrangerad kyrka utan kristliga inventarier och inreda den på ett lämpligt sätt.)

2) En kyrklig avslutning blir alltid en anpassning ifrån skolans egna intressen även om det skulle handla om en kristen skola eftersom (min åsikt) en avslutning skall handla om skolans arbete under året som varit och då bör helst bara lärare och lever delta i detta, inte utomstående. Det skulle vara lika fånigt med att en skola som brukar låna Folkets Hus skulle hälsas välkommen av en representant för folkets hus som sen var konferencier under hela avslutningen och kryddade det med lagom spännande saker ur LOs och Sossarnas idévärld.

Ulf. Synd att du inte ser denna debatt som tredje person.

Många bland vanligt folk (vilka vi debattörer oavsett sida inte tillhör) är väldigt trötta på Humanisternas eviga tjat om kyrkor, avslutningar och långhelger.

Att Sturmark nu gör en vad jag tycker fånig retorisk krok med att blanda ihop allt med Brödraskapet och SD gör inte saken bättre. Retoriken är för tydligt konstruerad för att fungera.

Jag kan dessutom nu foga ytterligare två namn till gruppen som på olika sätt talar om att rekvirera kyrkor trots äganderätten.

Ulf Nu är finns det fyra namn att falla tillbaka på angående det jag skrev 2015-02-05 21:59

Humanister blir mer och mer "stalinistiska". Grattis Stalin ville inte heller ha religioner och var ateist han också. Kyrkorna - som han rekvirerade blev allt från sädesmagasin till kontor.

Anders Bergdahl sa...

GÖREL

99% av alla SVK's kyrkor har byggts för folkets skatte penger, och nu för SVK betalt för att hålla den i skick, av skattepenger.
De har både fått tillgångar och pengar att underhålla tillgångar från OSS skattebetalare. Då ör det ta mig faan en skyldihet att kunna låna ut dem utan att kräva att prästen ska blanda sig i!!!!

Så länge det finns barn eller föräldrar till barn som INTE vill att präster ska predika på en skolavslutning finns ett problem.. så länga EN ÄNDA elev eller förälder inte gillar att skolan har religiösa inslag finns ett problem. Att ni kristna krävar en slags sätt att andra ska vara med på era medeltida riter är symptomatisk för viljan att tvinga folk till religion vilket kyrkan gjord sedan 400 talet.. fy faaan...

Anders Hesselbom sa...

Moralen är som bortblåst när troende kristna personer pratar om andra människors barn. Allt är alltså precis som vanligt när troende kristna personer pratar om andra människors barn. ;-)

Anders Bergdahl sa...

3,2 miljarder får kyrkan av allas våra skattepengar mellan 2002-2012 för att förvalta vårt gemnsamma kulturarv.. förutom att man vid skiljandet från staten FICK alla kyrkor som folket genom skatter och pålagor betalt och man fick också alla tillgångar kyrkan förvärvat genom att få pengar av folket genom alla de år kyrkan varit en del av staten.

Hur sjutton kan man du vägra att låna ut lokaler till oss skattebetalare!!!

Egentligen borde staten behållit tillgångnarna, skoch med mer och låtet kyrkan få gratis tillgång till lokalerna så hade vi sluppit det tjafset...

Lars Torstensson sa...

Inställningen bland muslimer

Jag har diskuterat konfessionella skolavslutningar på nätet en del, och mitt intryck är att de flesta muslimer är positiva till kristna avslutningar, även om det också finns de som är kritiska. En hel del troende muslimer förstår överhuvud taget inte värdet av sekularism, utan vill ha in så mycket religion och religiös indoktrinering som möjligt i skolan. De menar att det ökar acceptansen för islamiska skolor, och det tycker de är bra. Ofta kommer de från länder där islam bestämmer allt i samhället, och föreställningen att elever ska lära sig kritiskt tänkande, även i förhållande till religionen, ter sig stötande för dem.

Nalin Pekgul, som själv är muslim av mer frihetlig schattering, har också varnat för att kristna inslag i det allmänna skolväsendet ökar risken för att muslimer sätter sina barn i muslimska friskolor, där de skolas in i fundamentalism, och där kvinnliga och homosexuella elever kan bli diskriminerade. Friskolornas företrädare får möjlighet att säga ungefär så här till föräldrarna: "Som goda muslimer kan ni inte sätta era barn i den allmänna skolan, för den är kristen." Sålunda motverkas integrationen.

I islamiska friskolor får barnen också ofta lära sig att de kommer att brinna i helvetet, om de inte uppför sig som Gud vill. Det är närmast en forma av barnmisshandel.



Lars Torstensson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lars Torstensson sa...

Skolan ska inte ljuga för eleverna!

Görel G skriver:

>Det finns väl inget rätt i frågan.

När skolan arrangerar andakter och välsignelser låter den samtidigt förstå att den kan garantera att det som sägs under andakterna är sant, eftersom skolans uppgift är att förmedla tillförlitlig kunskap. Att Gud finns, att Jesus är människornas frälsare, o s v. Och det kan inte skolan. Konfessionella inslag i undervisningen innebär därför att skolan ljuger för eleverna.

Det är fel, och respektlöst mot eleverna, alldeles oavsett vad elever och föräldrar tycker i religiösa frågor.

Lars Torstensson sa...

Gud och Stalin

Görel G skriver:

>Stalin ville inte heller ha religioner och var ateist ...

Men han ville från början bli präst, och han tog starka intryck av den kristna teologin.

Den kommunism som han försvarade, och också såg till att den lärdes ut i ryska skolor som "vetenskaplig marxism", var en politisk troslära, med tydligt religiösa drag. Själv lät han sig också tillbes ungefär som en gud. Personkulten under hans tid var mycket framträdande.

På samma sätt som det var fel att lära ryska skolungdomar att dyrka Stalin är det fel att lära svenska skolungdomar att de ska bekänna sig till kristna gudomligheter.

Att allianspartierna inte har insett detta är djupt beklämmande.

Angela sa...

Här florerar märkliga uppgifter om riter, predikningar och läsande av trosbekännelsen på skolavslutningar. Händer det någonstans i Sverige nu för tiden? Det brukar hållas ett tal till barnen som i stort sett handlar om det skolår de lagt bakom sig, att de är värdefulla och att de ska njuta av den kommande ledigheten. Vem som håller talet spelar väl egentligen ingen roll, bara hen har den talteknik som krävs för att tala i en kyrkolokal,(om det är i en gammal kyrka som ekar).

Som bekant var det kyrkan som en gång i tiden startade skolundervisningen, så helt värdelös är den inte. Och nej, det var inte bara katekesplugg, de fick lära sig läsa skriva räkna och en del annat också.

Ulf Lundberg sa...

Det verkar vara dags för lite äkta gräsrotsarbete.

Föräldrar som inte vill ha skolavslutningar med konfessionella inslag bör gå ihop och arrangera alternativa skolavslutningar.
Det skulle sätta press på skolledningarna, och i slutändan på lagstiftarna.
Hade jag barn i skolan, skulle jag sätta igång.

Ulf Gustafsson sa...

Angela,

"Här florerar märkliga uppgifter om riter, predikningar och läsande av trosbekännelsen på skolavslutningar. Händer det någonstans i Sverige nu för tiden?"

Ja.

Först, det du verkar vilja att skall vara möjligt vid en skolavslutning är redan tillåtet enligt Skolverkets nuvarande tolkning av lagen.
http://www.skolverket.se/regelverk/juridisk-vagledning/2.6125/skolavslutning-i-kyrkan-1.175509

Det som en lagändring skall tillåta är just rituella inslag som bön och välsignelse.
http://www.varldenidag.se/nyhet/2014/08/05/Bon-och-valsignelse-mojligt-vid-skolavslutning-i-kyrkan/

När detta sker idag, så anmäls skolan för att bryta mot skollagen. Ibland tycker prästen anmälan skett på tveksamma grunder.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/julavslutning-i-kyrka-anmals/

Ibland tycker skolan prästen frångått överenskommelser med skolan.
http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/anmalan-mot-kyrklig-skolavslutning

När skolan vill ha klara besked från kyrkan om vad som kommer ske vid skolavslutningen. (En självklarhet, eftersom avslutningen är skolans och rektorns ansvar.) Så ger Kyrkan ibland inte detta. Skolan avstår avslutning i kyrkan.
http://www.barometern.se/monsteras/ingen-skolavslutning-kyrkan/

Detta gör en del föräldrar rasande mot skolan.
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2302116-de-rasar-mot-stoppad-skolavslutning-i-kyrkan

Skolverkets kompromiss skulle kunna fungera hyfsat, men många inom kyrkan är inte nöjd med detta. Därför skal lagen nu ändras. Om prästen inte leder avslutningen, så skulle det rituella inslagen ske - stor del av problemet löst.

Att det nya lagförslaget är problematiskt, erkänns i själva lagförslaget, då det står att vid skolavslutningar i kyrkan skall det vara frivilligt att delta.

Lars Torstensson sa...

Angela.

När präster håller tal till barnen i kyrkan brukar de samtidigt läsa böner och välsignelser, vilket är konfessionella handlingar; de förutsätter en kristen tro. Det är förkastligt, och inkräktar på elevernas religionsfrihet, även om man inte läser trosbekännelsen.

Angela sa...

Självklart ska överenskommelser mellan kyrka-skola hållas. Är det en sekulär sammankomst så ska det vara så. Och att båda parter då också är införstådda med att inte psalmer kan sjungas, som tex Den blomstertid nu kommer. Det innebär att kantor/organist inte kan beordras delta i avslutningen.

Om det är skolan som vill att en präst ska leda avslutningen måste det finnas ett skäl till det, då en präst inte är skyldig att vara konferencier i sekulära sammanhang. Erbjuder sig verkligen skolpersonal att leda en sådan samling i kyrkan?

Gorel Gerdin sa...

Fast ändan är bak hur mycket ni än försöker förneka det.

Den enda aktör som är ansvarig är skolan. Det finns ingen anledning att stoppa det faktum att kyrkan har och ska ha präster som ber, välsignar och predikar, samt att man ska sjunga psalmer i kyrkan. Passar det inte får man väl välja en annan lokal.

Det enda som kommer att få slut på detta tjat (runt en tradition som på landet funnits under många (hundra) år, i stan funnits i högst varierande grad, och i förorterna knappt funnits alls fram till slutet av 80 talet då man trodde att man återinförde en gammal fin tradition) är att se till att skolorna har ändamålsenliga lokaler, vilket de inte har.
Där jag bor skulle många skolor kunna lösa det ganska bra utan kyrkobyggnader, men inte utan problemet med avstånd för vissa skolor.

Är det så att man i ritningar och beslut om skolbyggnationen kan se att man hänvisar till kyrkan, så får man väl annars ta det som ett tecken på att det på den platsen varit en grundtanke och då får man väl tänka om och antingen vara i en svettig gympasal eller utomhus, men att be en församling att inte ha sin präst närvarande vid en avslutning man gör gratis tillsammans med kyrkan, är bara dumt.

Vill man hyra kyrkan, så får man väl betala marknadsmässiga priser.

Sen om man nu tycker att kyrkan är ens egen fast man inte längre är medlem: det skulle man tänkt på lite tidigare. När man utträder ur kyrkan så avsäger man sig också ägandet av den församlingens egendom, precis som vid andra skilsmässor. Sen spelar det ingen roll hur dessa egendomar kommit till. Många har nog faktiskt med stolthet gett sina slantar och sitt arbete till kyrkan förr, precis som nu eftersom man tyckt/tycker att Gud spelar roll i tillvaron. Det kan ingen av oss sätta oss över. Vi kan givetvis inte heller sätta oss över att det alltid funnits och kommer finnas folk som tycker tvärtom och inte vill ha med Gud att göra.

Jag har sett flera avslutningar i kyrkan helt utan präst och organist. De funkar men man märker att skolan aldrig är helt bekväm med lokalen, eftersom den är gjord för bön och lovsång och inte avslutningar.

Lars Torstensson sa...

Görel G.

Att bygga aulor löser nog en del av problemet, men inte hela. Även skolor som har rymliga samlingslokaler väljer nämligen ibland att ha avslutningen i kyrkan. Vanligen beroende på att rektorn och lärarna, eller vissa bland dem, är kristna, och missbrukar sin ställning till att pådyvla eleverna, som inte har de vuxnas motståndskraft mot propaganda, sin egen religion. Fp-ledaren Björklund, som har frikyrklig bakgrund, och andra förmyndarkristna politiker ger dem nu genom lagändringen en hjälpande hand.

Så det stämmer inte att skolan är den enda ansvariga aktören.

Du kallar det "tjat" att bjuda motstånd mot religiöst förmynderi på skolavslutningar. I själva verket handlar det om att försvara en central princip: elevernas religiösa frihet.

Angela.

Givetvis bör överenskommelser följas, men det bästa är att hålla kyrkan utanför skolavslutningarna.

Hågge sa...

Görel G
Du säger att man iom utträdet ur SvK avsäger sig äganderätten till dess egendomar. Ska man uppfatta det som att om samtliga medlemmar utom två utträdde ur SvK idag så skulle den samlade förmögenheten tillhöra dessa två?
Eller finns det möjligen ett annat synsätt måhända kopplat till förmögenhetens tillkomst?
/Håkan

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se