21 feb. 2015

Från rondellhund till tant med handväska

1985 tog Hans Runesson en bild på en tant som viftade en handväska efter en nynazist. Bilden blev populär för att tantens utfall ses som ett uttryck av civilkurage.


Tanten har gjorts till staty av konstnären Susanna Arwin. Växjö kommun tackade nej till statyn eftersom den "signalerar våld". Om det är tillåtet att tycka något om detta, så anser jag förvisso att statyn är ett våldsuttryck, men att den kunde ställas ut ändå. Alltså, det är upp till Växjö kommun att bestämma vilka statyer de har på sina torg, men jag hade inte blivit speciellt kränkt av tanten med handväska, trots att jag förmodligen skulle bli väldigt kränkt av att bli slagen av tant med en handväska. För att citera en mycket rolig insändare, "Och nu [///] står vi här med en generation av unga akademiker och skribenter som blivit så indoktrinerade med denna idé att de på allvar tycks tro att det inte är någon skillnad mellan att skriva ”jag pissar” och att göra det." Även Malena Ernman kommenterar detta helt kort: "Att hitta en manlig staty utan vapen är ungefär lika svårt som att hitta en kvinnlig staty med kläder..."

I Örebro står det hundstatyer utställda lite var stans i rondellerna. Rondellhundar alltså. Om någon av dessa rondellhundar föreställde "profeten" Muhammed, så skulle inte jag vara en av de som protesterade.


Om inte annat skulle bråket om konsten vara betydligt mer begripligt, om man behövde titta på konsten. Jag har ingen aning om vad som hänger på väggarna på de konstutställningar jag väljer att inte gå att titta på, men den konst som är utställd på allmän plats måste man givetvis få tycka något om. Dessutom finns en högljudd liten skara tyckare som även anser att denna rondellhund signalerar våld, trots att "profeten" ännu inte höjt handen med handväskan i. Bitte Assarmo hävdar att Åsa Linderborg sagt att Vilks använder yttrandefriheten "på ett sätt som får andra att ta till vapen".

Detta är gudinnan Juno, målad av G E Schröder. Hon plockades ner från riksdagens gästmatsal med hänvisning till besökande muslimer. Jag vet inte om denna hänsyn riktas till falangen som brukar kallas för "riktiga muslimer" eller inte, men redan vid Schröders Juno har vi passerat en gräns för vad somliga står ut med. Om dessa somliga är den löst definierade gruppen "muslimer" eller Susanne Eberstein själv, låter jag vara osagt.


Så vad har fått stå kvar? I Storumans kommun står vildmannen från Lapplands landskapsvapen staty, med sitt vapen i högsta hugg - en påk. Här har vi både vapen och bröst, men det är väl bara en tidsfråga...


Bilden på vildmannen är tagen av Jerry MagnuM Porsbjer.

17 kommentarer:

Kristian sa...

Kan inte låta bli att tycka att det vore rätt kul om Vilks skulle rita en muhammedrondellhund som medelst handväska pucklar på en nazist. Under överinseende av en korsfäst Jesus med stora bröst.

Göran sa...

Såg att Bitte Assarmo blivit chefredaktör på en katolsk tidning. Lite tråkigt kan jag tycka. Följdriktigt kanske andra kan tycka. Hon verkar väldigt kontroversiell.
"Vi kan konstatera att Assarmos inställning till sexualitet, kvinnofrågor och likabehandling är högst reaktionär i förhållande till socialdemokraternas mittfåra. Ett tydligt exempel på det senare är hennes förhållande till vad som inom extremhögern kallas för islamkritik men som i den bredare politiska debatten benämns som muslimfientlighet eller islamofobi. Hon är en tillskyndare av den högerextrema sammanslutningen Tryckfrihetssällskapet och har också givit sitt stöd till Ingrid Carlqvists muslimfientliga och högerextrema projekt Dispatch International.

Värt att notera är alltså hur hon tillämpar olika måttstockar när det gäller muslimer respektive katoliker. Hon reagerar väldigt starkt på den misstänksamhet mot katoliker som odlats under sekler i Sverige men framhärdar i en ständigt utsträckt hand till muslimfientliga organisationer och publicister. Likt kompisarna på den brunhögra flanken plägar göra har hon till och med låtit publicera en text till förment försvar av svenskhet, komplett med den nedsättande vantolkning av ett uttalande från Mona Sahlin (se detta, PDF, för hela uttalandet i sitt sammanhang) som är populär i nyfascistiska kretsar."

Patrik Lindenfors sa...

Göran,
Jag har i princip inga åsikter gemensamma med Assarmo, så det bär mig lite emot att rycka ut till hennes försvar, med den Politofon-artikel du citerar ur är ren guilt-by-association och smutskastning. Lika lite som jag är Livets Ordare när jag gillande citerar debattartiklar ur Dagen är Assarmo högerextremist och muslimhatare för att hon citerat Carlquist. Det räcker väl med att Assarmo är reaktionär i förhållande till många värdefrågor, att försöka stämpla henne som rasist är helt snurrigt.

Anders Bergdahl sa...

När det gäller bilder som kan upplevas som kränkande kristna så tycker jag att denna tatuering är en fullträff.

http://smg.photobucket.com/user/ARIZONA99/media/Tattoos/jesus-fucking-christ-tattoo.jpg.html

Deddutom så illustrerar den ju ett vardagsuttryck i amerikanska på ett tydligt sätt.. dessutom är den en symbol för motsättningen mellan Jesus, snickar sonen, och kristus, guds son..

Lennart W sa...

Är Assarmo medlem i S? En fråga i en av de få kommentarerna till Politofån-artikel som tydligen inte ansågs värd att besvara. Eller är kanske kommentatorn PJ en av politofånarna? Svarar iaf att med att "Hon är uppväxt inom socialdemokratin". Döpt där liksom?

Kan ju vara bra att reda ut innan man kräver att S förskjuter henne pga "fel" åsikter om aborter.

Göran sa...

Patrik L, jag tror inte du är speciellt lämpad att komma med den kritiken. Tror du t ex Horowitz gjort sig skyldig till någon guilt by association i sin Anti-Chomsky Reader?

Jag skrev att hon var kontroversiell. Och det var ju inte bara association det var fråga om utan hon stödjer Carlqvists unkna åsikter när det gäller muslimer. Vilket kommer fram bara på några minuters googling på henne.

Patrik Lindenfors sa...

Göran,
Det är just sånt resonemang som du gör nu som är Guilt-by-association. Vad har Assarmo-artikelns kvalitet med Chomsky-artikelns kvalitet överhuvudtaget att göra? Skitargument. Du får för övrigt gärna belägga dina personangrepp med länkar. Att Assarmo inte gillar islam är inte jättekonstigt - hon är ju kristen. Men unkna åsikter vad gäller muslimer? Belägg tack. (Mycket möjligt att du har rätt, men jag har inte sett sådant, så i så fall får du allt backa upp det du skriver.)

Göran sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Göran sa...

Som sagt Patrik L, den som kastar den första stenen..
Det här ett betydligt klarare exempel på guilt-by-association ;-)

"Men gränsen mot främlingsfientligheten måste alltid hållas glasklar, annars är man själv delaktig i något klandervärt. Det är denna gräns Birro nu gått över i och med sin medverkan hos Exponerat tillsammans med Ingrid Carlqvist. Expressens beslut är därför högst förståeligt.
UPPLAGD AV PATRIK LINDENFORS KL. 9:42 FM

Patrik Lindenfors sa...

Göran,
Menar du att Assarmo har deltagit hos Exponerat tillsammans med Carlqvist får du allt klämma fram en länk. Annars argumenterar du utifrån "likes" på FB. Det är inte ens Hänt i Veckan-kvalitet på det.

Göran sa...

Patrik L, nu står du där med händerna i syltburken och byxorna nere vid fotknölarna och du har ändå mage att försöka blanda bort korten med att spela dum och att byta ämne.

Kommer skriva långsamt nu: "Guilt by Association är en vanlig typ av argumentationsfel, som begås då en part påpekar en likhet mellan motpartens åsikter och ett referensobjekt (som är klandervärt) och därmed antyder att motpartens åsikter i andra frågor är klandervärda. Det kan även vara att en person eller organisation kan associeras med någon klandervärd eller något klandervärt och därför själv är klandervärd." Wikipedia

Du anklagar mig för Guilt by Association när jag klistrar ett citat där Assarmo påstås stödja Ingrid Carlqvists och Despatch Internationals syn på muslimer.

Frågan är då om jag gör ett argumentationsfel. Möjligtvis, men min avsikt är att kritisera hennes inställning till muslimer och anledningen till att jag ö h t kollade upp hennes namn var att hon nämndes i inlägget ovan som visar på att hennes argument går i stil med de på yttersta högerkanten har. Naturligtvis inte fullt ut i "Världen i dag" men jag blir intresserad att kolla vidare. Jag angav då citatet som du kritiserade.

Sedan visar det sig att du själv gjort dig skyldig till vad man kan tycka vara ett klockrent exempel på G b A när du anklagar Marcus Birro för främlingsfientlighet när han ställer upp i ett program tillsammans med just Ingrid Carlqvist i Exponerat !!

Skillnaden är att vi inte ens vet vad Birro har för åsikter om muslimer och invandrare. Åtminstone har inte jag sett något anmärkningsvärt. Men själva sällskapet, "association" är tillräckligt för dig. Assarmo sägs stödja Carlqvist åsikter, rätt eller fel. Det går som sagt att kolla vidare om.

Nils sa...

Det är kommentarer som Görans 11:08 som skulle censureras i ställe för hårda angrepp på religioner. Hela inlägget stinker av guilt-by-association. Den iinnehåller inget konkret utan han vädrar sina egna fördomar genom att vidarebefordar andras.

Patrik Lindenfors sa...

Skillnaden, Göran, är att Assarmo inte deltagit i något högerextremt sammanhang medan Birro gjort det. Så svårt är det inte.

Göran sa...

"Har deltagit i ett högerextremt sammanhang" räcker uppenbarligen för dig utan att egentligen ens veta vad han ens uttryckte för åsikter ??
Kan det bli mer Guilt by Association?

Krister V sa...

Beskyller man folk för "Hänt i Veckan-kvalitet", bör man kanske vara aningen noggrannare med vad man skriver själv?
Birro medverkade på podcasten Radio Länsman, som tydligen har ett samarbete med sajten Exponerat. Han talade om hoten som han utsatts för.

Peter Nilsson sa...

Patrik L.
Jag tycker att det är lite bekymrande att man antas ha värderingarna som redaktionen man gästar har.

Camilla Grepe sa...

Helt apropå kan meddelas att Bitte Assarmo har en text med i kommande Bright. Jag hoppas att hon inte kommer att få lida för detta. Själv uppskattar jag hennes medverkan.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se