4 feb. 2015

Grotesco tar över Nyhetsmorgon



Vad är humor och vad är egentligen roligt? I kommentarsfältet pågår en diskussion om Sveriges just nu mest hyllade komikers kvaliteter (jag vet att de flesta av er inte läser kommentarerna och jag kan verkligen inte klandra er - det är inte rekommenderat, så fortsätt låt bli). Finurligt nog visade det sig att medlemmar ur Grotesco gästade Nyhetsmorgon den 4:e januari för att just diskutera frågan om humor, så kan ni se om ni håller med. Håll tillgodo.

Fast debatter kanske har spelat ut sin roll?

16 kommentarer:

Lennart W sa...

Med den där inställningen tycker jag att du ska 1. Ta bort texten om att alla är välkomna att kommentera och 2. Ta bort kommentarsfunktionen.

Eller kanske bara hoppa över kommenterandet för egen del? Är ju ändå inga som läser. Just nu 293 onödiga kommentarer i en aktiv tråd.

Tag: Humor :-)

Patrik Lindenfors sa...

Det följer inte från "Kommentarsfältet är verkligen undermåligt" att "Kommentarsfältet ska bort". Det är er sorts slutledning, inte min.

Ulf Gustafsson sa...

Men att uppmuntra läsare att inte läsa kommentarerna ... gör det jag gör nu meningslöst ....

Nils sa...

Att vara ”Sveriges just nu mest hyllade komiker” är inte i alla avseenden något positivt. Det betyder att han är ”main stream”; han gör precis det som mörkermänniskorna anser att Charlie Hebdo borde göra, håller sig inom gränserna.

Dorsin provocerar aldrig på riktigt. Om man ska kalla ”runka bulle” för provokation, så gör han den sketchen i trygg förvissning om att slagriktningen har stöd hos den grupp som betyder något för hans karriär, där t ex DN:s recensenter ingår. I revyn ingår naturligtvis ett nummer om SD, men till och med DN:s recensent tycker att det var väl förutsägbart.

Tänk om han vågat göra ett nummer om alla dessa hycklare som predikar alla människors lika värde, men som är de första att peka ut en grupp människor som ”dom andra” och mindre värda. Det skulle säkert lagt sordin på den självgoda stämningen i salongen och i recensionen betecknats som enda plumpen i en annars fantastisk revy.

Lars Torstensson sa...

Ulf.

Här har vi en mycket högre intllektuell nivå ... ;-)

Henrik Larsson sa...

Jadu Ulf,

Det verkar som att en del av dina kollegor beter sig lite så när de fått lite stryk i debatten. Senast detta hände var väl när en annan kollega till dig (säger inte vem av hänsyn, men det börjar på Anders H. och slutar med esselbom) blev lite ledsen och ville stänga av kommentarsfältet och istället få tala ifred från podiet utan tröttsam kritik men med inspelade applåder. Man kan lätt bli lite ledsen om man inte har bra argument och då kan det nog vara skönt att stänga av kommentarsfältet. Sedan tycker jag att dessutom att det finns ett antal debattörer som är regelbundet läsvärda på bloggen.

Lennart W sa...

"Kommentarsfältet är verkligen undermåligt"

Borde utvecklas lite tycker jag. Vad är er idé om kommentarsfältets funktion som det alltså inte lever upp till?

Det är ju er blogg och era regler som ni förstås kan forma precis hur ni vill. Och sedan upp till alla andra om de vill vara med eller ej. Vill ni t ex inte ha något mothugg i någon fråga eller i alla frågor så är det ju bara säga till om det. Eller vill ni faktiskt ha reaktioner, även kritiska sådana, och rent av en livlig diskussion? Eller gäller det bara om man slutligen låter sig övertalas att se på det diskuterade ämnet precis som ni? Det här känns lite halmgubbeaktigt. Men seriöst. Bloggpostens exempel på ett dåligt kommentarsfält handlar om olika syn på *humor*. Om man inte ens kan ha olika smak om det, inte ens om man råkar vara något så när nära träffytan för vad de driver med, så vet jag ärligt talat inte vilken sorts åsiktsskillnader som skulle kunna gå för sig - för att inte kommentarsfältet ska vara "verkligen undermåligt".

Så kan man få ett klargörande?

Tidigare kommentar med bäring på bättre debattklimat

Lennart W sa...

Inga svar på mina väl ändå rätt så rimliga frågor i det här sammanhanget?

Nils sa...

Lennart,

Patrik har svarat på din fråga i Öppen tråd:

"Om det var åsikterna jag hade problem med, tror du inte jag hade kickat Nils och Lennart dit pepparn växer för länge sedan?"

Vilket innebär att han har exakt samma inställning som islamisterna, rätten att få leva oemotsagd i sin egen ekokammare.

Patrik Lindenfors sa...

Nils,
Men jag har ju just *inte* kickat er - för jag vill inte vara som islamisterna. (Eller vi, rättare sagt, Ulf modererar ju också.) Så länge ni håller er till modereringsreglerna får ni skylta med era otäcka åsikter här på bloggen.

Lennart W sa...

"Så länge ni håller er till modereringsreglerna får ni skylta med era otäcka åsikter här på bloggen."

Är det det som egentligen menas här med "kommentarsfältet är verkligen undermåligt"? Att det finns med "otäcka åsikter" där (om humor??)?

Nu undrar jag verkligen vad själva er idé är med det här kommentarsfältet på er blogg. Om det nu faktiskt är så att ni helst inte vill diskutera med såna som har andra åsikter än er själva kan ni väl bara tala om det??

Nota bene! Tycker verkligen att ni har all rätt att göra som ni vill med er blogg. Det enda jag ber om är besked. Fast det är väl kanske precis det jag fått. Bara lite paff.

Ulf Gustafsson sa...

Lennart W,

Jag kan bara ge besked för mig och vet inte vad Patrik tänkte på med de kommentarerna.

Jag anser kommentarsfältet har två funktioner: Påtala brister och felaktigheter i mina texter, samt för diskussion om sakfrågorna.

Jag engagerar mig i de diskussioner som jag finner intressanta och jag har tid till. Om jag anser några kommentarer är undermåliga, så bemöter jag dem eller så struntar jag i dem.

Patrik Lindenfors sa...

Jag håller med Ulf. Jag gillar inte när du spelar dum, Lennart, och jag gillar inte Nils fördomsfulla generaliseringar. Men det kan väl knappast ha gått någon av er förbi. Ibland tar sådana här tendenser över kommentarsfältet och då suger det verkligen. Men vi måste ha det, dels för vi att gör fel ibland och dels för att det är viktigt att höra avvikande åsikter hela tiden.

I övrigt beundrar jag ditt änglalika tålamod, Ulf.

Lennart W sa...

Patrik: Det där med att spela dum är ju bara dina egna fantasifulla halmgubbar, som t ex HÄR.

Men jag har märkt att du reagerar så där när man försöker vara lite rolig på din och Humanisternas bekostnad. Du vet, så där som ni ju ofta vill vara mot andra. Är det DÄR skon klämmer?

Kommentatorer här ska:

* Gärna påpeka brister och felaktigheter
* Gärna diskutera
* Men INTE försöka göra sig roliga om Humanister och deras idoler, som Humanisterna här ofta och gärna gör om andra. Man *får* göra så om man håller sig inom kommentarsreglerna, men om man gör det så är det "otäcka åsikter", och ett verkligen undermåligt kommentarsfält som man helst avråder andra från att läsa.

Patrik Lindenfors sa...

Wot? Du får jättegärna vara rolig.

Lennart W sa...

Nu är ju iaf du rolig.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se