16 mars 2015

"Partier skyr frågan om rätt till dödshjälp"

Inga-Lisa Sangregorio skriver om hur dödshjälp införs och diskuteras i fler och fler länder, men i Sverige är det tyst. Hennes artikel inleds:
I början av februari fastslog Kanadas högsta domstol att förbudet mot dödshjälp strider mot The Canadian Charter of Rights and Freedoms. Bakgrunden till beslutet var ett par rättsfall, ett av dem initierat av den ALS-drabbade Gloria Taylor. Hon hann dö innan hon fick rätt av domstolen, men hennes motiveringar citeras utförligt i domen och uttrycker så väl vad dödshjälpsfrågan handlar om. 
Så här förklarar Gloria Taylor varför hon ville ha rätten att själv avgöra när och var och hur hon skulle avsluta sitt liv: 
”Jag vill inte avsluta mitt liv på ett våldsamt sätt. Jag vill inte att min död ska bli traumatisk för mina närmaste. Jag vill ha den lagliga rätten att dö fridfullt, vid den tidpunkt som jag själv väljer, omgiven av min familj och mina vänner.”
Läs artikeln på SvD Brännpunkt.

Inga kommentarer:

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se