30 apr. 2015

En teckning värd att dö för?


Den här teckningen av Osam Hajjaj från Jordanien, om jämställdhet, har upprört IS-supportrar så till den milda grad att Osam blivit dödshotad. Cartoon Movement kommenterar så här.
IS is not happy with this cartoon about the oppression of women under Sharia law. First published a few days ago, Osam Hajjaj has been receiving verbal abuse and, worse, death threats from IS supporters residing in Jordan. Osama's response: 'Those cowards won’t stop me. I still believe that freedom of thought and expression is a human right.' We share Osama's belief and that's why we run this cartoon today. [...] Read more about the threats to Osama (in Arabic) here and here.

12 kommentarer:

Patrik N sa...

I Sverige stödjer vi precis samma sak genom särskilda simtider för muslimska kvinnor i det lokala badhuset.

Anders Hesselbom sa...

"Vi"? Miljöpartister, inte "vi".

Ulf Gustafsson sa...

Patrik. N,

Vad är "precis samma sak"?

Har du fattat det rätt, kollar de identitet/religionstillhörighet på besökarna i badhusen?

Anders H,

Jag visste inte att miljöpartister var i majoritet överallt i Sverige där man inför "särskilda tider för muslimska kvinnor". I och för sig tror jag inte detta skett ännu, så du kan ha rätt.

Patrik N sa...

"Har du fattat det rätt, kollar de identitet/religionstillhörighet på besökarna i badhusen?"

Ja, de kontrollerar könstillhörighet och sorterar sedan bort alla män.

Ulf Gustafsson sa...

Patrik N,

Könstillhörighet frågande jag inte om och hur var det med "precis samma sak"?

Patrik N sa...

"Könstillhörighet frågande jag inte om och hur var det med "precis samma sak"?"

Samma sak avser (o)skicket att på religiös grund separera män och kvinnor från varandra.

Ulf Gustafsson sa...

Patrik N,

I just badhus finns i Sverige ett historiskt (o)skick att separera kvinnor och män. Några kanske skulle hävda att detta görs på kristen grund. Jag tycker dock inte idé blir mer problematiskt om den klassas som "religiös".

Patrik N sa...

"I just badhus finns i Sverige ett historiskt (o)skick att separera kvinnor och män. Några kanske skulle hävda att detta görs på kristen grund. Jag tycker dock inte idé blir mer problematiskt om den klassas som "religiös"."

Där jag badar så badar båda könen i samma bassäng på samma tider.

Ulf Gustafsson sa...

Patrik N,

I de badhus jag badas råder kontrolleras könstillhörigheten i omklädningsrummen.

Patrik N sa...

"I de badhus jag badas råder kontrolleras könstillhörigheten i omklädningsrummen."

Aj då, menar du alltså att ni har ett omklädningsrum där muslimska kvinnor byter om tillsammans med varandra medan muslimska män byter om tillsammans med de västerländska kvinnorna och barnen och att de muslimska kvinnorna inte får komma in i det omklädningsrummet?

Ulf Gustafsson sa...

Patrik N,

Nej, det var vare sig det jag skrev eller menade. Jag skrev inget om muslimer. Det är du som hänger upp dig på religion.

Patrik N sa...

"Det är du som hänger upp dig på religion."

Bilden i inlägget tycks ha i alla fall något med religion att göra och inlägget är därtill taggat med Islam och Islamism. Håller därför inte med om att jag "hänger upp mig på religion".

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se