10 apr. 2015

"Jag har ju umgåtts med människor som inte har det bästa ryktet för det är där man kan få prata"

För en dryg vecka sedan publicerade Expressen en intervju med Lars Vilks. Ett svar var extra intressant:
När du åkte till SION-konferensen (Stop islamization of nations) i New York 2012 tyckte jag det var dumt, för då gavs chansen att stämpla och avfärda dig som högerextremist. Jag tyckte resan misstänkliggjorde hela ditt konstprojekt, oavsett dina bevekelsegrunder. 
– Deras stil är inte bra, men Pamela Geller är intressant att studera, hon arbetar konstant med provokation. Jag anklagades för att legitimera dem, hur jag nu skulle göra det, med legitimeringen kom ju genom mediebevakningen. Den gav SION genomslag. 
– Det är besvärligt att vara konsekvent. Jag har ju umgåtts med människor som inte har det bästa ryktet för det är där man kan få prata. Det är lätt att börja tänka att det är bekvämt, att det går att göra en karriär där. Men jag har alltid sagt att jag bara representerar mig själv, jag är inte rädd för att ge mig in i olika sammanhang. Den konsekvensen är viktig, att inte vackla utan följa idén. Det gör att jag beskylls för allt möjligt, men då gäller det bara att ta det lugnt.
För Vilks konstnärsverksamhet är det avgörande att han får delta i olika forum, både som föreläsare om konst och som konstnär. Reaktionerna på hans rondellhund innebar att de flesta forum försvann - utav rädsla för attacker och rädsla att förknippas med fel personer och åsikter.

Direkt efter Muhammedteckningen 2007 var Humanisterna arrangör av aktiviteter där Vilks deltog, ett panelsamtal mot politiks islam (sep 2007) och en visning av hans musikal DOGS (nov 2008). Vid båda tillfällena blev de dock flera kontroverser som gav tveksam uppmärksamhet åt arrangemangen. Efter dessa arrangemang tror jag inte att Humanisterna gjorde något mer med Vilks och när han deltog i SION-konferensen kritiserade Humanisterna detta.

Man kan spekulera i hur det utvecklat sig om Vilks hade haft tillgång till fler forum under åren som gått. Om fler organisationer delat på riskerna och givit varandra moraliskt stöd när de välkomnat Lars Vilks till sina arrangemang och konstutställningar. Då kanske han inte sökt sig till Tryckfrihetssällskapet och SION för att få en plattform.

Sakine Madon skrev en krönika om situationen idag efter terrordådet i Köpenhamn och de svårigheter som varit att därefter genomföra föreläsningar med Vilks.
Nu har äntligen enstaka arrangemang ändå kunnat genomföras, tack vare envisa studenter och ungdomar i Piratpartiet. De förtjänar en eloge. När universitet och etablerade institutioner backar av rädsla, står de upp för en central rätt i ett demokratiskt samhälle.[...]
Ja, Lars Vilks har rört sig i muslimhatarkretsar. Det, och enstaka uttalanden, har även jag kritiserat honom för. Men han har all rätt i världen att tycka vad han vill och häda, och det är den rätten som hotas när Vilks hotas. 
Svenska universitet, medier, Svenska Pen och Publicistklubben borde reflektera över det egna ansvaret.
Det är bara att hålla med. Idag är det ungdomar i Piratpartiet som i stort sätt ensamma upprätthåller yttrandefrihetens gräns. Tack!

7 kommentarer:

Nils sa...

Det är den vägen det går. Men varför har vissa dåligt rykte, dvs klassas som "högerextrema"? Jo, för att mediekratin står till vänster och då blir alla åsikter till höger om svensk socialdemokrati högerextrema.

Varför skulle Vilks söka sig till den mediekrati, det etablissemang med företrädare som Täppas Fogelberg och Ann Heberlein som anser att han förtjänar att avrättas?

När mantrat om högerextremism kletats på allt och alla tills det förlorat sin mening, då blir man fundersam över vad som kan ligga bakom denna iver och kan konstatera att det inte rör sig om "högerextrema", bara människor eller organisationer som har vettig åsikter.

Den här paranoian blir bara värre och värre dag för dag.

http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-sakrast-att-utga-fran-krankthet/

Ulf Gustafsson sa...

Nils,

Det finns gott om utrymme för åsikter mellan Socialdemokratin och SION/EDL. Den paranoia jag uppfattar är hos dem som inte ser detta.

Göran sa...

Lite kul att Nils lägger in en ledare som handlar om kränkthet. Det är ju en SD-specialitet där man är obestridlig etta.

Inte minst hans övriga inlägg visar på det. Vill Nils att EDL ska betecknas som en demokratisk fredsorganisation för att inte Nils längre ska vara kränkt?

Angela sa...

Nils,

Har Täppas Fogelberg och Ann Heberlein uttryckt sig så?

Nils sa...

Angela,

båda anser att hans livvaktsskydd ska dras in, vilket i praktiken innebär att han ska dödas. Heberleins uttalande hittar jag inte just nu men Täppas åsikter på SVT Debatt har du här.

http://www.svt.se/opinion/jag-har-trottnat-pa-att-betala-for-lars-vilks-polisskydd


Göran,

menar du att EDL inte när en demokratisk fredsorganisation?

Camilla Grepe sa...

Lars Vilks medverkar i Bright

Niklas Starow sa...

Piratpartiet ställer upp med plattform när de ges chansen.

http://www.hd.se/kultur/2015/03/26/peter-sunde-det-absurda-motet-med-lars-vilks-i-skogen/

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se