27 apr. 2015

Läkare vill inte behandla kristna av samvetsskäl

Dan Johannesson, en ortopedläkare i Kalmar, reagerade på att Kristdemokraternas nyvalda partiledare Ebba Busch Thor direkt prioriterade frågan om samvetsfrihet. Han skrev på Facebook:
Jag vägrar från och med nu att vårda kristna p.g.a. min personliga okränkbara övertygelse att de har en inre demon som kan skada och kränka mig
En KD-politiker i kommunen är upprörd över detta och formulerar bra problemet med samvetsfrihet:
Människor som kommer till sjukhuset i Kalmar ska veta att de får den bästa adekvata vården. Man ska inte behöva oroa sig för att han kanske inte vill hjälpa mig för att jag är religiös. [svt]
Nina Martinsson, Humanisterna Kalmar, kommenterar detta:
Ska biologilärare slippa undervisa i evolutionsläran? Eller ska jag slippa vissa arbetsuppgifter om jag bara hävdar att min religiösa tro förbjuder mig? Att ha det så vore ju helt absurt. 
Ironin i Johannessons uttalande, att han inte vill vårda kristna, visar bara hur dumt Ebba Busch Thors tankar om att vårdpersonal ska få neka att utföra aborter är. [svt]
Och även lärare har sett en öppning i och med KD-ledarens uttalande. En lärare i samhällskunskap undrar på Twitter om hon slipper tala om Kristdemokraterna i sin undervisning, med hänvisning till samvetsfrihet. Hennes samvete är rädd för deras politik.

Inga kommentarer:

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se