5 apr. 2015

Påskdagspredikan: Teologiska rummet om Sekulär humanism


Idag är jag i radio. Det är ju påskdagen, så då känns det väl lite extra motiverat att lyssna på Teologiska rummet på Sveriges Radio P1 17:00? Där samtalar Christer Sturmark, filosofen Åsa Wikforss och jag själv om Sekulär humanism.
Måste en livsåskådning vara religiös? Inte enligt sekulära humanister. Sekulär humanism är en livsåskådning som varken innehåller gudar, mirakler, heliga personer eller heliga skrifter. Ofta hamnar man i samma etiska och moraliska synsätt som många av religionerna, men värderingarna baseras på människan själv och inte på vad gudar och religiösa förgrundsfigurer sägs ha dikterat.
Gäster är Christer Sturmark, chef för bokförlaget Fri tanke och ordförande för förbundet Humanisterna, Patrik Lindenfors, zoolog vid Stockholms universitet och Åsa Wikforss, filosof vid Stockholms universitet.
Programledare och producent Peter Sandberg.

1 kommentar:

Håkan W sa...

Man kan inte framhärda i sina vanföreställningar om vad sekulär humanism är efter att ha lyssnat på det här programmet, och samtidigt vara intellektuellt hederlig...

...skrev jag på min facebooksida o länkade samtidigt till programmet.

Ska bli intressant att se reaktionerna, då min fb-vänkrets hyser hela bredden av förhållningssätt till dessa frågor, för att uttrycka sig diplomatiskt...:)

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se