9 dec. 2015

Ännu ett bidrag till Svenska kyrkans reklamkampanj


Får de citera Bibelverser utan att sätta dem i sitt sammanhang för att göra en nutidspolitisk poäng så får väl vi göra detsamma?

Vill du hjälpa flyktingar så rekommenderar Humanisterna att stöda något av de många religiöst och politiskt neutrala alternativ som arbetar professionellt med frågan, t.ex. Röda KorsetRädda Barnen och UNHCR. Många kommuner har också verksamhet, t.ex. Stockholm.

5 kommentarer:

Anders Hesselbom sa...

Fast skillnaden mellan denna och Svenska kyrkans är att Josef och Maria aldrig flydde. Det är begränsat till en biblisk historia, medan synen på slaveriet som nämns i bibeln faktiskt finns (och fanns) på riktigt. Det är en hyfsat bedräglig organisation vi har att göra med.

Lennart W sa...

Den nutida poäng som SvK vill göra med den här bilden är nog att öka vår sympati för flyktingar. Kan tyckas bra?

Vad bloggen vill med den här bloggposten är nog iaf inte samma sak.

Patrik Lindenfors sa...

Nej. Poängen de vill göra är att deras heliga bok innehåller berättelser som ger vägvisning i moraliska frågor. Men den vägvisningen är usel. Dock kan man hjälpa flyktingar ändå - vilket var min bloggpostnings budskap. Om du orkar läsa allt (föga förhoppning - det gjorde du inte förra gången).

Lennart W sa...

Nej, poängen de vill göra är att öka sympatin för flyktingar.

Det du i första hand vill göra är att kritisera SvK. Det är därför bloggposten börjar med det. Sen kommer ett till stycke där du egentligen bara vill bevisa att du är bättre än SvK, du som har ett finare sätt att bry dig om världens problem.

SvK klarar däremot av att tala om hjälp till flyktingar utan att samtidigt gnugga in hur illa de tycker om andra som försöker göra något. Kan tyckas vara bättre.

Ulf Gustafsson sa...

Jag undrar om Svenska kyrkan verkligen få in bidrag från en kampanj som denna, så det ens täcker kostnaden för annonser i tunnelbanan. Hade det inte varit bättre att använda annonskostnaden till att hjälpa flyktingar?

Att Svenska kyrkan använder en text från Bibeln är givet. De vill så klart föra fram sitt eget budskap. Att textvalet ska öka sympatin för flyktingar verkar också vara en smart strategi, eftersom de handlar om att få in bidrag till flyktingar.

Att Patrik gör det samma, för fram sitt budskap och genom detta motivera andra att ge bidrag till hjälporganisationer, känns också smart.

Kan inte se att det ena sättet är "finare" än det andra. Frågan är vilket som är mest effektivt: bidrag per insatt resurs.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se