13 dec. 2015

Cirkus Dawkins

I samband med Richard Dawkins framträdande på Cirkus i Stockholm har SvD idag publicerat två artikel. Först en TT-författad artikel - Om gud, vetenskap – och sina vänner - med den klarsynta beskrivningen av Dawkins:
I Sverige är Dawkins kanske mest känd för "Illusionen om Gud" (2006), där han går hårt åt alla som säger sig vara troende. Med hjälp av både vetenskap och humor pulveriserar han de stora världsreligionerna, även som sociala rörelser och moraliska förebilder.
Men som den sanna vetenskapsman han är, tvekar han inte att ändra sig – om det skulle visa sig att han har fel.
– Visa mig vetenskapliga bevis för att gud existerar och jag blir religiös imorgon.
Den andra artikeln ä en intervju av Håkan Lindgren - "Hjärnan är en räknemaskin":
Är det svårt att övertyga människor om att vetenskap, inte bara religion och konst, kan skänka en känsla av förundran eller ödmjukhet? 
– Det är vad jag har ägnat större delen av mitt liv åt och jag tycker inte att det är svårt. Om man ser på vetenskapen som Carl Sagan gjorde eller som David Attenborough är den så underbar, så häpnadsväckande och så gnistrande vacker att alla som ställs inför naturvetenskapens värld borde glädjas.
Björn Ulvaeus gjorde ett bra jobb som intervjuade Dawkins. Stor spännvidd på frågorna, vilket resulterade i att Dakwins på en fråga svarade "Det vet jag ingenting om". Föreställningen på Cirkus, som besöktes av över 1 600 vetgiriga, spelades in av SVT och kommer att sändas på Kunskapskanalen.
Foto: Micke Bayart

Inga kommentarer:

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se