12 dec. 2015

Idag skulle Frank Sinatra fyllt 100 år



Idag är det Frank Sinatras 100-årsdag. Detta måste förstås uppmärksammas - han är ju en av den nutida musikens giganter.

Riktigt hur stor förstod jag först då en vän efter en middag ljudligt och vinstinnt vrålade med till New York, New York för att senare på natten skicka hem mig med en väldigt insisterande rekommendation att lyssna in mig på skivan Sinatra at the Sands, där Sinatra kompas av Count Basie och hans orkester och framför sina låtar i arrangemang av Quincy Jones. Kombinationen är närmast elektrisk eller magisk eller ... jag vet inte vilka ord som bäst beskriver musiken, men lyssna! Ni kan få en aning genom att se på Take Me To the Moon på ovanstående film - med samma set-up, fast tamare.

Äh, här har ni en till. Håll i hatten.

5 kommentarer:

Ulf Lundberg sa...

Håller med. Sinatra var en fantastisk sångare, inte minst på så vis att han nästan helt avstod från en massa vokala bravurnummer utan koncentrerade sig på det viktiga, att sjunga rent, rytmiskt och med god textning.
Det tråkiga och typiska med det övre filmklippet är att bandet knappt får något utrymme. Count Basie's band är ett av musikhistoriens viktigaste band, med fantastiskt ensemblespel och utmärkta solister.
De degraderas i filmen till skuggfigurer. Det är sannolikt inte Sinatra's fel, det är producenten som är ansvarig. Icke desto mindre gör det ont i en f.d. musiker, att se ett av världens bästa band reduceras till anonyma kompslavar.

Mikael sa...

Det blev drygt tre härliga timmar framför TV:n igår! Och så härliga melodier att dansa till. Ofta med vokalister som inspirerats av honom. Funderar nu på hur Only On A Monday uppmärksammar detta på dansen i morgon på Chicago. En fråga: Jag läste för en tid sedan något om Franks livsåskådning, men kommer inte på var. Kan någon hjälpa mig? Den var i alla fall inte katolsk, utan snarare ateistisk.

Patrik Lindenfors sa...

http://www.celebatheists.com/wiki/Frank_Sinatra

Mikael sa...

Måste skicka ett tack mitt i "Snillen spekulerar". Det var detta jag läst. Blir fortfarande förvånad över det välartikulerade inlägget. Dessutom skrivet 1963, när han var 48 år. Och jag tog studenten. Och året 1962 var jag camp counsellor i S.F., USA. När jag letade efter den text du hittade fann jag detta "På Sinatras gravsten var det inristat "The Best Is Yet To Come". Vad vill han ha sagt med det tro?
(PS Nu skall jag lära mig hur jag inte bara är Mikael, utan Mikael Göransson. DS)

Lennart W sa...

Äh, så det var bara det det här gick ut på? Men ok, Sinatra var ateist. Tack för upplysningen.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se