31 mars 2015

Kommentarer till mordet på Washiqur Rahman

Igår mördades bloggaren Washiqur Rahman i Dhaka. BBC har talat med en journalist på Dhaka Tribune som intervjuat de två som anhölls för mordet. Förövarna ångrar sig inte, utan tycker de gjort ett bra jobb och försvarade sin religion.


BBC har också intervjuat Asif Mohiuddin, bloggaren som nästan hackades till döds 2013, och Bob Churchill, från IHEU. Mohiuddin kände den mördade och Churchill berättare om de hemska förhållandena för humanister, fritänkare och ateister i Bangladesh.

Diskriminering görs åter laglig i vissa delstater i USA - om den är religiöst grundad

Jag lyfter upp en kommentar av signaturen John P till ett inlägg:
_____________________________

På andra sidan atlanten har det varit en hel del ståhej om "religiösa lagar" vs. Människosyn. Nyligen skrev Apples VD Tim Cook en debattartikel angående diskriminerande religiös lagstiftning:

Tim Cook: Pro-discrimination discrimination ‘religious freedom’ laws are dangerous
A wave of legislation, introduced in more than two dozen states, would allow people to discriminate against their neighbors. Some, such as the bill enacted in Indiana last week that drew a national outcry and one passed in Arkansas, say individuals can cite their personal religious beliefs to refuse service to a customer or resist a state nondiscrimination law.
Others are more transparent in their effort to discriminate. Legislation being considered in Texas would strip the salaries and pensions of clerks who issue marriage licenses to same-sex couples — even if the Supreme Court strikes down Texas’ marriage ban later this year. In total, there are nearly 100 bills designed to enshrine discrimination in state law.
./.
This isn’t a political issue. It isn’t a religious issue. This is about how we treat each other as human beings. Opposing discrimination takes courage. With the lives and dignity of so many people at stake, it’s time for all of us to be courageous.
Mer läsning:
How a new ‘religious freedom’ law could intensify the 2016 battle over religious right voters
_____________________________

Här förklarar Washington Post ett av lagförslagen (i Indiana) och dess konsekvenser.

"Sexskolan del 8 - En kristen är inte sexfixerad"



Vi har än så länge inte gjort reklam för Christer Åbergs teologiska utvikningar här på bloggen, men nu är det dags. Titeln på filmsnutten här ovanför är måhända lite motsägelsefull, men Christer förklarar tydligt vad han menar och varför, inklusive ett förpliktigande "Här står det ju!" när han citerar bibeln. Ni kan läsa mer om och av Christer Åberg på hans blogg www.apg29.nu (Apostlagärningarna slutar med kapitel 28, så titeln syftar på att Apostlagärningarna fortsätter i vår tid). Där finns insikter som att Godzilla = Antikrist och att det inte finns utomjordlingar på andra planeter.

30 mars 2015

Ytterligare en bloggare mördad i Bangladesh

Washiqur Rahman
I morse mördades ytterligare en bloggare som angripit islamism med ord. Wahiqur (Oyasiqur) Rahman höggs våldsamt ner på väg till arbetet, några hundra meter från sitt hem i Dhaka, Bangladesh. Två studenter är anhållna för mordet, som förmodligen utfördes av tre personer.

Rahman hade de senaste veckorna hedrat Avijit Roy, som mördades 25 februari, på sin facebooksida med budskapet #IamAvijit och #WordsCannotBeKilled, hashtaggen som introducerades av Roys dotter efter mordet på hennes far.

Rahman skrev bland annat satiriska inlägg på bloggen dhormockery.com. (Texterna på bloggen är skrivna på bangla, men det finns bilder också.) Därifrån kommer "Käftsmällar till svar på förolämpande kommentarer från ateister" [min översättning från engelska]:
Förolämpande fråga 21: Islam säger sig vara 'det bästa och kompletta sättet att leva'. Innebär det att slaveri är legitimt i evighet? 
En käftsmäll till svar: Förstå, Islam är en human religion. Slaveri var inte förbjudet tack vare förhållandena på den tiden. Men meningen med 'qiyas & ijma' (konsensus och omtolkning) i Islam, betyder att alla sedvänjor kan överges. 
Förolämpande fråga 22: Varför är då inte muslimer överens om jämlikt arv för flickor, genom 'qiyas & ijma'? 
En käftsmäll till svar: Förstå, Islam är ett 'perfekt och komplett sätt att leva'. Dess 'levnadsregler' har formulerats för mänsklighetens övergripande välbefinnande. Islam har i grunden givit kvinnorna den högsta äran. Men du vill överge Allahs lag för inkonsekventa jordliga fördelar. Det är inte acceptabelt.
Den 26 mars skrev Rahman följande:
Idag är det Bangladesh befrielsedag 
Mullorna har frihet, extremisterna har frihet. muslimerna har frihet, de korrumperade har frihet, politiska ledare har frihet, de som hyllar de politiska ledarna har frihet, våldtäktsmän har frihet, militären är fri, det så kallade civilsamhället är fritt, intellektuella som stödjer islamister, de har också frihet, religiösa ledare har frihet, textilfabriksägarna har frihet, färjebolagsägarna har frihet. 
Inte fria: bönderna och arbetarna
Inte fria: ursprungsbefolkningen och minoriteter
Inte fria: Fritänkare
Inte fria: Alla de som bara vill vara människor...
Ord kan inte dödas.

Bob Churchill, kommunikationschef på International Humanist and Ethical Union kommenterar det inträffade:
"We are deeply saddened that yet another rationalist voice has been so brutally silenced in this vile backlash against atheist bloggers. Our thoughts are with Washiqur’s family and we stand in solidarity with the many individual thinkers and writers from Bangladesh who exercise their right to discuss religion - Islam in particular - frankly and critically. This is a human right, freedom of expression, and it should be respected and protected in Bangladesh, as it should be respected and protected everywhere."
Via IHEU och Dhaka Tribune

"I wonder if Bangladesh can ever become a country like Sweden"

Taslima Nasreen skrev på sin blogg den 3 mars om Sverige och om när hon mottog Hedeniuspriset:
I received an award a few days ago. It was the Hedenius award from a Swedish human rights organisation. This award was named after the Swedish philosopher Ingemar Hedenius. He was a professor of philosophy at the famous University of Uppsala. 
He fought against Christianity. He even wrote books on the subject of no healthy argument being possible between religion and science. The Hedenius award is given to those who relentlessly fight against fanaticism, superstitions, etc. I have received several awards from Europe and America. The recognition that I receive for writing in favour of humanity and human rights eliminates the pain of my exile. 
Sometimes I wonder what will happen to all these awards after I die. I have no home, no country. They will probably be lost. I lost many awards already. I have been forced to lead a Bohemian life for 20 years now. Since my childhood, I wished to get a house of my own and decorate it in my own way. 
My wish never came true. Now, I don’t dream about settling down anymore. The older I get, the less I dream of houses. The thought occurs to me that I have to leave everything behind one day. And I frequently remember that everything in life, even life itself, is temporary. 
Only Swedish people are eligible for the Hedenius award. As I am a Swedish citizen, I didn’t face any difficulty in getting this award. A brown girl with black hair is Swedish! Even I can’t believe it. Swedish men and women are tall, broad, white-skinned with blonde hair, whereas I am a Bengali from head to toe. 
As Bangladesh wouldn’t renew my passport, even though I am a citizen, I had to accept a Swedish passport. With that came citizenship. And with the citizenship came the Hedenius award. I have a love-hate relationship with Sweden. I love the country, and then I don’t – a lot like my feelings towards Bangladesh and France. 
[...] 
Sweden is the best country in the world for human rights and women’s rights. There is no discrimination against anyone – woman, atheist, homosexual, transgender, black, or brown – in making their way to the top. I don’t live in Sweden, but I am proud of the country. 
I wonder if Bangladesh can ever become a country like Sweden. Maybe it will, but I know it won’t be in your lifetime or mine. Even if it takes a thousand years, one day, the country will be civilised – this is my dream.
Läs resterande om bl.a. Björn Ulvaeus på No Country for Women.

Miljöns ofrivilliga talibaner

Nya Sans magasin är ute nu. Jag har en text med om Miljöns ofrivilliga Talibaner som ni kan läsa här nedanför.

De flesta av oss bidrar till att djurarter nu dör ut snabbare än någonsin. Vi menar inget illa, men resultatet är en katastrof, skriver Patrik Lindenfors.

Den 2 mars 2001 påbörjade talibanerna förstörelsen av två gigantiska Buddhastatyer i Bamiyan, Afghanistan. Buddhorna, som hade karvats ut ur en bergssida på 500-talet, motstod länge försöken till vandalisering. I dagar besköt man statyerna med flygvärnskanoner och annat artilleri. Man apterade antitankminor vid buddhornas fötter så att nedfallande stenar från artilleribeskjutningen skulle utlösa dem och orsaka ännu större förstörelse. Man firade ner talibaner som apterade dynamit i hålrum inne i buddhorna. Till slut sköt man med raketgevär ner det som fanns kvar.

I dag är statyerna nästan helt demolerade. Den här förskräckande vandalismen orsakade vanmäktig ilska hos många. De mer än 1 400 år gamla statyerna var inte talibanernas att bestämma över, tyckte man, utan de utgjorde en del av mänsklighetens gemensamma historia. Ett Unescoprojekt pågår nu för att försöka bygga upp statyerna igen.

Samtidigt som några miljoner kronor slussas till detta återuppbyggnadsprojekt pågår en annan sorts vandalisering hela tiden i bakgrunden: tusentals djur- och växtarter hotas av utdöende på grund av mänsklig verksamhet runtom hela jordklotet. På den senaste listan över utrotningshotade arter rapporterar Internationella naturvårdsunionen (IUCN) om en utvärdering av 5 506 däggdjursarter varav hela 25 procent har sin existens hotad. IUCN uppskattar vidare att detsamma gäller ungefär 13 procent av drygt 10 000 fågelarter, medan det för amfibier handlar om ungefär 40 procent av drygt 7 000 arter. Så fortsätter det, för reptiler, fiskar, mollusker, växter…

Varje art på IUCN:s rödlista har en egen, unik utvecklingslinje – de flesta sedan hundratusentals eller flera miljoner år. De tillhör jordens gemensamma historia. Vilket ansvar har vi för dessa arter? Är inte varje art som dör ut på grund av mänsklig påverkan ett minst lika stort brott som talibanernas vandalism? Skillnaden är bara att historien som vi nu raderar ut inte är 1 400 år gammal – utan miljontals år.

”Fast arter har ju alltid dött ut!” Det är standardinvändningen. Trots att detta är sakligt korrekt är den irrelevant. Det vi upplever i dag är något helt annat än normalt – det är som att jämföra talibanernas statysprängningar med långsam erosion.

Utdöendehastigheten beräknas i den senaste uppskattningen (Science 30 maj 2014) vara ungefär tusen gånger så stor som den naturliga utdöendehastigheten. Det handlar om en långsam, nästan omärkbar process för varje enskild människa, men en oerhört snabb process för vår planet. År 1900 beräknas den samlade biomassan för domesticerade arter ha varit 180 miljoner ton – år 2000 var den uppe i hela 620 miljoner ton. Biomassan för landlevande vilda däggdjur har under samma tid sjunkit till 40 miljoner ton – drygt 6 procent av den för domesticerade djur. Forskare rapporterade 2012 att över hälften av planetens landyta har modifierats av mänskligheten.

Dront (Raphus cucullatus). En icke-flygande fågel endemisk för Mauritius. Dronten hade inga naturliga fiender och var därför orädd, något som blev artens undergång. Den sista rapporten om dronter är skriven 1662 av en skeppsbruten holländare som berättar om hur man kunde fånga dronter med händerna till mat. EDWARD'S DODO, MÅLAD AV ROELANT SAVERY 1626.
Vi människor är helt enkelt en ekologisk katastrof. Vi har så stor inverkan på jordklotet att forskare nu har föreslagit att namnge den nutida geologiska epoken efter oss – antropocen. Försvinnanden av så många arter som nu sker har endast inträffat fem gånger tidigare i jordens historia – till exempel då en stor meteorit orsakade dinosauriernas utdöende.

Är vi då alla miljötalibaner? Hur kan vi vandalisera jordklotet på det här sättet? Nej, vi är inte alla talibaner. Det finns förstås människor som anser att mänskliga ekonomiska hänsyn ska ha företräde framför utdöenderisk och habitatförstöring, att prioritet alltid ska ges till ekonomisk utveckling och att miljontals år av unik utveckling därför kan tillåtas bli utplånade. Människor som medvetet gör den typen av prioriteringar kan man mycket väl jämföra med talibanerna.

Men vi andra vill inget illa. Det är inte på grund av ondska vi släpper ut växthusgaser som resulterar i global uppvärmning. Det är inte för att vi vill orsaka skada som vi köper varor som producerats på ett sätt som skövlar miljön på andra sidan jordklotet. Det är givetvis inte för att vi hatar naturen som vi gör den illa. Vi bara lever våra liv – och så får det dessa förödande konsekvenser.

Det är det här som gör miljöfrågan så paradoxal. De flesta av oss anser nog att om vi skaffat oss något på ett regelmässigt sätt, så finns inga uppenbara etiska problem ­– har vi råd att betala för det är det vårt. Har man råd att flyga till Bryssel och tillbaka varje dag är det knappast omoraliskt, tänker vi. Samma sak med samhället i stort – det vi tillsammans skaffat oss enligt regelboken tillhör oss. Och vårt nuvarande samhälle har ju mestadels kommit till på ett helt legitimt sätt. Vi har bara utökat vårt levnadsutrymme, utan onda avsikter.

Fast goda avsikter är inte samma sak som goda följder. Ibland har även helt uppriktiga och moraliskt goda beteenden oönskade och rentav omoraliska konsekvenser. Så är fallet med människans roll på jorden. I den mån vi agerar som talibaner gentemot jordens biologiska mångfald, är de flesta av oss ofrivilliga talibaner. Vi menar inget illa ­– ändå blir det fel.

Vi kan dock inte längre komma undan med ursäkten att vi inte vet vad vi ställer till med. Vetenskapen är glasklar – vi människor utgör för närvarande en ekologisk farsot. Så behöver det dock inte vara. Jorden är ännu inget konkursbo som behöver plundras på sina sista tillgångar.

Frågan vi måste ställa oss är därför denna: Vill vi verkligen utrota så många arter som vi gör? Om svaret är ja, så kan vi fortsätta som nu. Men om svaret är nej, bör vi genast vidta åtgärder för att stoppa massutdöendet – det handlar mycket om att tänka efter, räkna med de ekologiska konsekvenserna vid beslutsfattande och låta vandalisering av naturen kosta pengar.

För du som läser detta vill väl inte vara en miljötaliban?

29 mars 2015

”Om jag stannar här kan jag inte hjälpa pappa”


Kommer ni ihåg den lilla killen som blev überbryskt behandlad av en väktare på Malmö Central? Sydsvenskan har letat rätt på honom - Sami - för att höra hans berättelse. Det är en så innerligt sorglig historia att man blir tårögd. Samtidigt uppvisar killen och de i gänget omkring honom en sådan överlevnadskraft att man måste kapitulera, trots att den i slutändan verkar ta dem helt fel i samhället. Men den informationen har inte Sami och hans kompisar, för dem handlar det om överlevnad i stunden. Läs hela berättelsen här.
Klockan är halv fyra när vi träffar vår kontakt Khaled och hans flickvän inne på McDonald's. Båda var här på måndagskvällen när ett gäng på fem eller sex unga marockanska pojkar kom in och satte sig vid ett bord i närheten av deras. Khaled tyckte att de såg ut att vara mellan tio och sexton år gamla.
Det var något med den minste av dem som fick honom att reagera.
– Han betedde sig som man gör om man alltid har levt på gatan, säger han.
Khaled vet vad han pratar om. Han är själv ensamkommande från Marocko.
[...]
Det blir allt tydligare att dessa unga pojkar skapat egna regler och strategier för att överleva. En verklighet där barnen är både offer och förövare, på samma gång.
Khaled, som vi träffade kvällen innan, hjälper oss att förstå att våldet och stölderna är en del av unga migranters vardag.
– På gatan är det enda sättet att överleva, säger han.
– I Marocko lär sig gatubarnen tidigt att slåss. Livet är våldsamt. Man får mycket stryk av polisen också. Även i Spanien slår polisen barn, men där tar de dig avsides och slår utan att lämna märken.
Utanför kaféet på Vasagatan står Sami och blåser upp sig för att se tuffare ut på bilderna som tas. Vi skakar hand och för en stund lämnar vi våra journalistroller och försöker få honom att förstå att han kan få hjälp, om han tillåter det. Sami nickar instämmande men är redan på väg över den hårt trafikerade Vasagatan.
De närmaste dagarna kommer han att gripas två gånger av poliser och ordningsvakter, och placeras på nya boenden som han rymmer ifrån. Men det vet han inte än.
Pojken som så många debatterat och pratat om, hånat och hatat, försvinner ensam ut i vimlet.
Läs hela berättelsen här - gör det!.

P C Jersild: Öppet brev till regeringen

I nya numret av SANS Magasin skriver P C Jersild ett öppet brev till regeringen om organdonation och dödshjälp:
Under de åtta år alliansen regerade var vissa medicinsk-etiska frågor låsta, inte minst för att kristdemokraterna satt på dem. Till de angelägnaste hör organdonation och livets slut. 
I Sverige har tillgången på organ för transplantation länge varit bland de sämsta i Europa. Orsakerna är flera – men en tung faktor är lagstiftningen. Den nuvarande lagen utgår från att människor vill donera, men i praktiken har det inte fungerat. Nyckelproblemet är att alldeles för många människor aldrig låtit sina närstående veta hur man ställer sig till att donera organ efter döden. Vilket ger de anhöriga vetorätt att motsätta sig donation. Med den nuvarande lagen är det också fritt fram för vägrarna, som inte vill donera, att trots detta ta emot organ. Vilket är moraliskt förkastligt.
Som jag föreslog i Sans 2•2013 bör Socialstyrelsens nuvarande register ersättas med ett rent nej-register. Alla som inte finns i detta register förutsätts då medge donation. Givande och tagande bör också kopplas ihop, så att de som motsätter sig att donera därmed avsäger sig möjligheten att ta emot organ. 
Den andra frågan handlar om en värdig död. Flera länder i Europa liksom fem stater i USA har öppnat möjlighet för dödssjuka att om de så önskar få hjälp att dö, om plågor och påfrestningar blir för stora. Hittills har alla försök att ta upp frågan i Sverige stoppats. Det är inte värdigt en civiliserad nation att inte ens våga utreda saken.

Nytt podcastavsnitt: #121 - Radio Houdi har kontakt




Nytt avsnitt av Radio Houdi och denna gång har John och Anders kontakt

Blir det bättre om man vänder elkontakten “rätt” i vägguttaget?

Vad är placebo?

Ni får höra rants om kommunismens förintelse, sommartid/Earth Hour, Katy Perry, The Script, George Carlin, datingsajt för paranormalt troende, Jimmy hos Skavlan, Monica Lewinsky och mycket mer.
Självklart får vi kontakt när Karsten Torebjer – psychic medium – dyker upp.

I vår serie om James Bond-filmer går vi igenom Åskbollen, Man lever bara två gånger, Casino Royale och I hennes majestäts hemliga tjänst.

Välkommen till ett sprudlande avsnitt av Radio Houdi!

A Biography for The Amaz!ng Randi

"Fel sorts hjälte" - New York Post skriver om Ayaan Hirsi Ali

"Ayaan Hirsi Ali borde vara den perfekta feministiska hjälten", menar Rich Lowry i New York Post.
In theory, she fits the role on multiple levels: She’s an escapee from an abusive patriarchy.
She’s an African immigrant who made her own way in a Western country, the Netherlands. She’s a fierce advocate for women’s rights.
She’s a target for deadly violence by angry men who want to shut her up. She left her religion and became a scourge of its repressive practices.
Except for the blemish on her record: Ayaan Hirsi Ali is a dissident from the wrong religion.
Raised a Muslim in Somalia, subjected to genital mutilation and married off to a distant cousin, she is famously a critic of Islam.
She has excoriated it at extraordinary risk to her own safety, and makes the case again in her latest book, “Heretic: Why Islam Needs a Reformation Now.”
When she collaborated on a film in the Netherlands in 2004 cataloging abuses against Muslim women, her fellow filmmaker Theo van Gogh was assassinated by an Islamist who left a note threatening her pinned to van Gogh’s chest — with a knife.
But Hirsi Ali wouldn’t be silenced. She is truly a hero of our time. She is defying the jihadi censors, the misbegotten hate-speech laws and the polite conventions of Western debate that all limit what can be said about the relationship of Islam to modernity.
En hjälte för vår tid? Tyvärr slirar hon lite för mycket på sanningen, som ni kan läsa i Max Blumenthals genomgång på AlterNet. Men modig är hon - ofantligt modig. Om hon bara slapp stå så ensam i sin islamkritik.

Vad är då en människa?

Den evangelikala studentorganisationen Credo genomförde förra veckan arrangemanget Skeptikerveckan [sic!] i Stockholm. En av programpunkterna var en debatt mellan Christer Sturmark och Stefan Gustavsson på temat: Vad är då en människa? - sekulär humanistisk vs. kristen människosyn

28 mars 2015

It's that time of year again...


It's coming!
Posted by Rich Larsen on Wednesday, March 4, 2015

Låt kommunerna ta över begravningsväsendet

Jag och Christer Sturmark skriver i dag på Aftonbladet Debatt - Låt kommunerna ta över begravningarna:
Det är hög tid att Svenska kyrkans dominerande ställning som huvudman för begravningsverksamheten ses över. Därför är det välkommet att frågan diskuteras i regeringskansliet, vilket framkom när Kyrkans tidning intervjuade kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke. 
För dem som inte identifierar sig med den svenskkyrkliga begravningstraditionen finns flera förbättringar att önska. 
Det finns få religionsneutrala begravningsplatser i Sverige. På vissa orter finns inga ändamålsenliga ceremonilokaler utan religiösa symboler. Begravningsombuden, som ska tillvarata intressena hos alla som inte är medlemmar i Svenska kyrkan, är relativt okända och systemet har ett inbyggt demokratiskt underskott. 
[...] 
Förbundet Humanisterna vill i första hand ta till vara intressena hos sekulära humanister och andra som inte önskar en religiös begravning, men vi arbetar också för att staten ska verka neutralt gentemot olika livsåskådningar och inte sammankopplas med religiösa organisationer. 
För att uppnå detta önskar vi en dialog med kulturministern, som är ansvarig för begravningsfrågor. Varför inte ett möte ihop med Svenska kyrkan? Det skulle bli ett utsökt tillfälle att visa att våra två organisationer agerar på samma premisser gentemot staten.
Läs resterande på Aftonbladet.

Lilla Dalens begravningsplats, en livåskådningsneutral begravningsplats i Botkyrka.
Det finns en facebookgrupp om frågan också Kommunalisera begravningsväsendet.

27 mars 2015

Religionens roll i skolan

Ett samtal om religionens roll i skolan mellan Christer Sturmark, Ordförande i förbundet Humanisterna, Elof Hansjons (S), kommunalråd och ordförande i utbildningsnämnden i Södertälje Kommun, och publiken.

Tema: Hur hanterar skolorna i Södertälje konflikter mellan religion och vetenskap.



Inspelat på Wendela Hebbes hus i Södertälje, torsdagen den 26 mars.

Den gyllene regeln


26 mars 2015

"Halvförstådda idéer påverkar offentliga debatten"

Sturmark, Wikforss och Ingvar kom i dag med sin slutreplik till artikeln om sanningsrelativismen på DN Debatt. Till de tidigare tre replikerna har det skrivits ytterligare två:
Johan Eddebo skriver om att ”Författarna avfärdar postmodernismen på fel grunder”. 
Michael Tholander skriver att postmodernismens relativsm inte är så farlig, utan ”Författarna fäktar vilt mot en inbillad jätte”.
I slutrepliken skriver Sturmark, Wikforss och Ingvar bland annat:
Men replikerna missar huvudsakligen målet. Det var inte vår avsikt att vederlägga vare sig sanningsrelativism eller socialkonstruktivism, eller att klargöra de komplicerade relationerna dem emellan. Sådant görs bäst i fackfilosofiska tidskrifter. Vårt mål var att belysa hur en uppsättning problematiska och mycket kontroversiella filosofiska idéer har kommit att påverka den svenska skolvärlden och det offentliga debattklimatet. Eller snarare, hur halvtuggade, halvt förstådda filosofiska idéer kommit att okritiskt omfattas och appliceras av ledande aktörer inom denna värld. Det är alls inte ohederligt att tro på de postmoderna idéerna – det finns betydligt mer radikala filosofiska teorier (som att det inte existerar någon yttervärld över huvud taget) vilka respektabla filosofer från tid till annan förfäktat. Det som är ohederligt är att man sväljer en radikal filosofisk teori med hull och hår och tillämpar den på en så central del av det svenska samhället som skolan. 
För att detta har skett står bortom all tvivel. Vår artikel har gett upphov till en enorm mängd läsarreaktioner, däribland från väldigt många inom skolvärlden som alla gläds över att någon äntligen tar upp detta! Vi har fått brev från förskolelärare, högstadielärare och rektorer, och alla säger de samma sak. Det har varit kvävande, det har varit omöjligt att ifrågasätta, vi har inte kunna bedriva vår centrala verksamhet – att förmedla kunskap.
Läs hela slutrepliken på DN.

Tro, vetande och humanism i vår tid

Christer Sturmark föreläste i går om tro, vetande och humanism i vår tid, ett tema som även hans nyutkomna bok Upplysning i 21:a århundradet handlar om.

Full kontroll

25 mars 2015

"Sodomite Suppression Act"


Är det inte bättre att man skjuter homosexuella än att vi alla dödas av Guds vrede? Det tycker i alla fall advokaten Matt McLaughlin i Kalifornien som vill låta hålla en folkomröstning om saken. Avrättningen skulle ske med skjutvapen "eller annan passande metod". SVT berättar mer:
McLaughlin vill också straffa dem som stödjer HBTQ-rättigheter med en miljon dollar i böter, fängelse i tio år och landsförvisning samt förbjuda att ”homosexuell propaganda” distribueras till minderåriga. Homosexuella skulle heller inte få inneha offentliga ämbeten, vara anställda av staten eller få tillgång till statliga bidrag.
Förslaget är tydligen väldigt svårt att stoppa.
Eftersom han har betalat de administrativa kostnaderna måste statsåklagaren nu förbereda förslaget och skicka det vidare till nästa instans. Lyckas McLaughlin samla in 365.000 underskrifter till sitt stöd inom 180 dagar går det vidare till folkomröstning i november 2016.
Vid det skedet kan dock Kaliforniens högsta domstol kliva in och stoppa förslaget med hänvisning till att det strider mot statens lagar.
2004 la McLaughlin fram ett förslag om att göra Bibeln till obligatorisk litteratur i Kaliforniens skolor.
Nyheten kommer ursprungligen från San Fransisco Chronicle. Och nej, det verkar varken vara ett för tidigt aprilskämt eller en viral bluff. Bara någon som vill sprida kristen kärlek och inte funderat över varför Jesus alla apostlar var män...

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

"Atheists: Inside the World of Non-Believers"

CNN sände i går en dokumentär om ateister i USA. Nedan även American Atheists reklamfilm som visades på CNN samtidigt.



Philomena Cunk's Moments of Wonder, Episode 3: EVOLUTION

24 mars 2015

Sturmark i morgonsoffan

Gomorron Sverige hade i morse en längre intervju (totalt 22 minuter) med Christer Sturmark. Första delen handlar är mest en tillbaka blick i hans IT-engagemang och hur hans senare blev förläggare av filosofi och populärvetenskap. Andra delen (nedan) handlade huvudsakligen om hans nya bok Upplysning i det 21:a århundradet och det talas en del om religioners inverkan på samhället.

"Blind Muslim Trust Experiment - Stockholm"



Ett vackert socialt experiment.

Notera hur otroligt svenska kramar som utdelas. Det är en av våra kulturella egenheter som jag hoppas ska exporteras till resten av världen, istället för det ytliga kindpussandet i luften. Men det är inte alla som är så förtjusta i det svenska sättet att kramas. Ni kan läsa mer om det i the Local (som förmedlar svenska nyheter på engelska).

Är det något speciellt med islam?

Detta var en av de bästa seminarierna under World Humanist Congress 2014. Frågeställningen som diskuterades var om den bild som ges i media och av opinionsbildare, att islam är det största hotet mot yttrande- och tankefrihet, är korrekt. Seminariet var bra eftersom det gav en stor spännvidd i åsikter och hur de uttrycks bland sekularister med muslims bakgrund, vilka alla står humanismen nära.

Panel: Kenan Malik, kritiserar radikal islam och den cyniska sekulära liberalismen som stöttar islamistiska stater, Maryam Namazie, argumenterar kraftfullt för varför islam är värre än andra religioner idag och kritiserar humanister för att inte vara mer högljudda och tydliga/kategoriska, Alom Shaha, om hans erfarenhet av fördomar och rasism mot muslimer, även bland humanister, samt Majid Nawaaz, om det aktuella hotet från islamism. Samtalsledare: Jim Al-Khalili.

23 mars 2015

Repliker på "Sanningsrelativismen ..."

DN-debattartikeln från igår har rönt stor uppmärksamhet. Hittills nästan 15 000 delningar på DN och redan nu tre repliker.

Jonas Larsson, gymnasielärare i filosofi, tar avstamp i en halmgubbe (kritiserar man relativism, så försvarar man en hardcore objektivism), men gör sedan en bra fördjupning i ämnet: ”Radikal objektivism precis lika farligt”.

Henrik Lundberg, universitetslektor i sociologi, förklarar att det som kritiseras är förmodligen inte postmodernismen: ”Nej, postmodernismen genomsyrar inte allt och alla”.

Siri Sylvan, student i statsvetenskap, skriver att det är felaktigt att sätta likhetstecken mellan socialkonstruktivism och sanningsrelativism, och har en fördjupande diskussion om sociala konstruktioner: ”Socialkonstruktivism är inte lika med sanningsrelativism”.

Glöm inte att köpa biljetter till Stödgalan för barn i Kurdistan


Humanisterna ordnar stor artistgala till stöd för flyktingbarn i södra Kurdistan.

Köp på ticnet: http://www.ticnet.se/event/stodgala-for-barn-i-flyktinglagret-arabat-biljetter/368587

Alla intäkter går till barn i flyktinglägret Arbat. 300 barn i lägret har flytt från IS religiösa terrorstat och fått sina liv sönderslagna av krig. Situationen är otrygg, många av barnen saknar föräldrar och socialskydd och har behov av professionellt stöd.

Det finns också ett facebook-event som går att dela: 

Mer information om galan finns här: http://www.humanisterna.se/news/stodgala-for-barn/

Stenåldersmetoder?

I söndags publicerades en teckning av Bard i DN som har potential att uppröra. Den kan tolkas som ett angrepp på islam, då Saudiarabien otvetydig har förklarat att deras rättssystem (sharia) är grundat i islam. Ännu har jag dock sett någon klaga DN för islamofobi. Men jag har en teori om detta: Först måste dödshot uttalas eller terrorattacker utföras, därefter kommer islamofobianklagelserna mot satirtecknare.

För övrigt så vore det inte så förvånande om någon islamisk rättslärd påstod att deras tradition har historisk legitimitet från Sten Hedenhös. Det påstås redan idag, helt påhittat, att en annan sten infogades i Kaban i Mekka av Abraham, och då är vi inte långt ifrån stenåldern. Och att ha fel om historia och vetenskap, är en paradgren för vissa islamuttolkare.


"Helt naturligt"

22 mars 2015

Nytt podcastavsnitt ute! #120 – Radio Houdi med rätt att döda



Välkommen till Radio Houdi, podcasten som denna vecka temporärt fått licens att döda

James Bond återkommer på bioduken i höst. John och Anders startar ett avsnitt i Radio Houdi Bond-filmer diskuteras i varje avsnitt och levererar trivia om filmerna som en del kanske inte vet om.
Karsten Torebjer – det enda ÄKTA Psychic medium – har dessutom övertalat Radio Houdi om gratis reklamspot för sitt tv-program.

Men innan dess diskuteras bubblan som många lever i i dag, hur en del hade en jobbig dag när det var solförmörkelse, hur man med hjälp av kirurgi kan “påverka” sin livslinje, varför realityserien Parneviks på TV3 är så bra och nämner Christer Sturmarks nya bok "Upplysning i det 21:a århundradet" och ger lyssnarna rabatt på boken .
Vi ger oss också i kast med enkla frågor som hur stort universum är innan vi tar upp och avslutar ankdamsdebatten om VoF:s forummoderatorer.
Detta och mycket mer får du avnjuta i detta avsnitt av Radio Houdi.

"Sanningsrelativismen leder oss ner i en antiintellektuell avgrund"

Martin Ingvar, professor i integrativ medicin, Christer Sturmark, ordf. Humanisterna, och Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, skriver idag på DN Debatt - "Den postmoderna sanningsrelativismen leder oss ner i en antiintellektuell avgrund". De inleder:
Nyligen kunde vi läsa i Dagens Nyheter (26/2) om en elev som på en SFI-kurs i Helsingborgsskolan hade förnekat Förintelsen och påstått att den var ett påhitt och en judisk konspiration. Läraren reagerade och upplyste eleven om att resonemanget var nonsens. 
Läraren fick en reprimand av utbildningssamordnaren; eleven hade känt sig kränkt av att få sin utsaga ifrågasatt. Samordnaren menade att eleven inte borde ha tillrättavisats: ”Du får också ha i bakhuvudet att det vi betraktar som historia är den historia som vi har tagit del av. När vi har andra elever som har tagit del av andra historieböcker är det ingen idé att vi diskuterar fakta mot fakta” (vår kursivering). 
Handlade det här om en enskild tjänsteman som inte tänkte? Vi önskar att det hade varit så. ”Anything goes” är det som gäller. Det som är sant för dig behöver inte vara sant för mig. Frågan är vad som händer med statsmaktens legitimitet på sikt om ingenting är sant eller falskt. Den antiintellektuella avgrunden är nära när den postmoderna sanningsrelativismen infekterar det offentliga samtalet på alla nivåer, inklusive den akademiska världen.
Efter ytterligare exempel fortsätter de:
Varför är detta så upprörande? Att många människor har en antiintellektuell och ovetenskaplig hållning till kunskap, och hellre halkar fram till sina slutsatser än grundar dem i fakta, är knappast något nytt. Problemet är inte i första hand att dessa attityder är falska, problemet är att de omsätts i allmän utövning av makt. Om ingenting är sant eller falskt på riktigt blir det omöjligt för staten att upprätthålla ens de mest grundläggande moraliska anspråken eller kontrollera individens rättigheter och skyldigheter.
I dessa två stycken anser jag det finns två problematiska tankegångar. Först argumentet om att detta är viktigt för statsmaktens legitimitet. Men statsmaktens legitimitet är inget värde i sig. Statsmakter har stått för, och står för, mycket förtyck och lidande. Vissa statsmakter skall berövas sin legitimitet. Det andra är att i en artikel som försvarar vetenskap förespegla att staten har moraliska anspråk som vilar på vetenskap, eller att individens rättigheter gör det. Det gör de inte. Det vetenskap kan göra är att beröva statsmakten legitimitet byggt på gudomlighet, blodsband, tradition och makt. (Förmodar att skribenterna i stort håller med mig om detta, men att de i detta sammanhang inte håller isär vetenskap och filosofi, av praktiska skäl.)

I övrigt är det en välkommen debattartikel och avslutning fångar varför ämnet är viktig:
I skolvärlden möter vi ibland pedagoger som hävdar att den vetenskapliga evolutionsteorin och den bibliska skapelseberättelsen bara är två olika paradigm, två alternativa berättelser om människans historia. Det går inte att påstå att den ena är mer ”sann” än den andra. 
Sådan argumentation blir intellektuellt undermålig. Att påstå att det inte existerar sanna och falska utsagor om verkligheten är både ohederligt och omoraliskt. Det är att röra sig på mycket djupt och grumligt vatten. Den som applicerar postmodernt tänkande på gravitationen kan ju försöka gå ut från ett hus från femte våningen istället för bottenvåningen. Tillrättavisningen blir omedelbar. 
Vi behöver göra upp med den postmoderna sanningsrelativismen inom akademien och i den offentliga debatten. Annars riskerar vi att svika våra framtidshopp; alla de unga som faktiskt längtar efter verklig bildning och kunskap.

En kärleksdikt för ensamma primtal

21 mars 2015

20 mars 2015

Fortsätt att stå upp för de mänskliga rättigheterna, även när det är obekvämt


Regeringen kritiserar Saudiarabien för att de inte respekterar de mänskliga rättigheterna. Saudiarabien har rättskipning baserad på sharia-lagstiftning, det är utifrån denna de dömer människor till spöstraff, handavkapningar och halshuggningar. Sharia stöder sig på föreskrifter i 350 verser i Koranen (Muhammeds uppenbarelse), samt på exempel ur Muhammeds sunna, som återfinnes i haditherna. Det är alltså lagar helt kopplade till islam och inget annat. Nu säger Margot Wallström följande.
Ingenting som jag har sagt i riksdagen eller någon annanstans kan tolkas som en kritik av islam. Det är ett grovt felaktigt påstående. [...] Regeringen har största respekt för islam som religion och dess bidrag till vår gemensamma civilisation.
Att markera mot Saudiarabien var något beundransvärt - en åtgärd som fler länder borde följa. Men påföljande ålande kring sakfrågan inger verkligen inte respekt. Så en liten vädjan till vår utrikesminister: Fortsätt att stå upp för de mänskliga rättigheterna, även när det är obekvämt!

Vårdagjämning

Från multireligiösa almanackan:
Idag, 20 mars, firar wiccaner vårdagjämningen - Ostara. Namnet Ostara kommer från den germanska gudinnan Ostara/Eostra, som kan ses på bilden. Högtiden fokuserar på jämvikten mellan ljus och mörker, på våren och den groende och knoppande växtligheten. Vårdagjämningen ger löftet om att jorden ska bli fruktbar och rik på växtlighet igen.

Om våld i religionens namn

FN:s människorättsexpert Heiner Bielefeldt presenterade i förra vecka inför Människorättsrådet en rapport om religions- och tankefrihet, med fokus på våld som utövas i religionens namn. Sammanfattningen nedan på tio minuter är nyanserad, men inte uddlös. Några citat:
While it would be wrong to focus on religion in isolation when analysing the problem, it would be equally simplistic to reduce religious motives to mere ‘excuses’ for violent crimes perpetrated in their name. 
Above all, it is important to overcome fatalistic attitude. 
Violence committed in the name of religion disproportionately targets religious dissidents, members of religious minorities or converts. 
Attacks will also likely increase where there is a recognized ‘official’ or State religion or when a religion is used as a medium to define national identity. 
Violence against women and against LGBT persons is often justified and given legitimacy by discriminatory laws based on religious laws or supported by religious authorities, such as laws criminalizing adultery, homosexuality or cross-dressing. 
Only a full account of the various root causes of the problems can build an awareness of the joint responsibility, which a broad range of actors have in fighting violence committed in the name of religion.

Vetenskapen har evolverat snabbare än vår förmåga att förstå den



Några tröstens ord (?) inför kvantfysikens kontraintuitiva påståenden, från Richard Dawkins.

19 mars 2015

"Därför älskar jag västerländska värderingar"

Muhamed Omar skriver på den nystartade bloggen Det goda samhället om sin resa mot mörkrets hjärta och tillbaks. En sällsynt vacker och intressant beskrivning av hans livsresa. Hans lärdomar går att generalisera. Och så har berättelsen ju ett lyckligt slut! (Ja, eller det beror förstås på vad man menar med slut. Alla dör vi ju på slutet.)

En annan läsvärd skribent på den nya bloggen är prästen Annika Borg som skriver om problemen som uppkommer när människor börjar välja sina egna fakta.

Högerkristen lobbyfond köper akademisk trovärdighet på svenska universitet

Står vetenskap och religion i konflikt med varandra? Det beror förstås på vad man menar och vem man frågar. Olika forskare och filosofer ger olika bud, främst beroende på vad man menar med "vetenskap" och "religion". Men det vore verklighetsfrånvänt att inte se att den vetenskapliga metoden står i konflikt med vissa religiösa tolkningars sanningsanspråk, men samtidigt att all religion inte står i konflikt med all vetenskap. Så en dialog vore väl välkommet? Nu börjar ett treårigt projekt på Uppsala universitet i just den andan: Cusanus, naturvetenskap och religion – ett forum för dialog och utbildning.

Så här säger Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala universitet (och han är ju vanligtvis klok):
Naturvetenskapen utvecklar ständigt vår syn på människans plats i universum och utmanar samtidigt gamla föreställningar. I en värld där religionen spelar en allt större roll är det oundvikligt att framstegen också ger grogrund för konflikt. Projekt av detta slag, med potential att bidra till en konstruktiv dialog om en av vår tids viktigaste frågor, är därför mycket välkomna. Förutsättningarna är goda att i Uppsala åstadkomma något riktigt betydelsefullt.
Så långt helt ok. Men läser man mer börjar man ana ugglor i mossen.
Detta är ett lovande projekt och dialogen mellan religion och naturvetenskap förblir angelägen. Det finns en bedräglig bild av oförenliga motsatser mellan tro och vetenskap som måste utmanas och problematiseras. Under mina år som forskare i mötet mellan teologi och naturvetenskap har det blivit allt tydligare att de stora frågor som utmanar mänskligheten idag kräver en konstruktiv samverkan också mellan dessa två kunskapsområden, säger ärkebiskop Antje Jackelén.
Bedräglig minsann! Nåja, Jackelén är trots allt ärkebiskop, så hon kanske måste säga så? Men det blir värre.
Frågor som kommer att beröras är vilka utmaningar som naturvetenskapliga teorier och resultat reser gentemot religiös tro: Är det hållbart att i ljuset av evolutionsteorin anse att det finns en unik mänsklig natur, att människan är rationell, har en fri vilja och kan avgöra vad som är gott och ont? Kan man tro på en gudomlig skapare av universum och samtidigt acceptera Big Bang? Innebär de naturvetenskapliga orsaksförklaringar som kan ges till religiös tro, att denna därmed bortförklaras och bör anses irrationell? Eller kan det tvärtom vara så att det finns en djup enighet mellan vetenskap och religion och att konflikttänkandets utbredning egentligen beror på en sammanblandning av naturvetenskap med vissa ateistiska eller naturalistiska övertygelser? Hur kan man samtala om dessa och andra frågor på ett konstruktivt sätt? Och vilka perspektiv kan teologi, religion och religionsfilosofi bidra med för att fördjupa diskussionen?
Det luktar lite sunkigt, gör det inte? Luktar lite som ... Templeton foundation? Och det är ingen slump - visst är det Templeton som i vanlig ordning pumpar in miljoner för att köpa akademisk trovärdighet åt religion. Vi har tidigare här på bloggen uppmärksammat Templeton då världens främsta vetenskapliga tidskrift Nature publicerade en oerhört kritisk artikel över Templetons metod att finansiera åsikter på universitet, främst i USA. Så här skrev jag då:
Pengarna stiftelsen delar ut går till alla möjliga och omöjliga projekt. "Mycket pengar slösas på nonsensidéer" säger Harold Kroto, en nobelprisbelönad kemist vid Florida State University, Tallahassee. Templeton hade för sig att neurovetenskap, psykologi och fysisk skulle kunna öka förståelsen för andliga frågor, som till exempel förlåtelse, moral och verklighetens natur. Stiftelsen donerade därför 2001 8,2 miljoner dollar för att skapa Institutet för forskning på "obegränsad kärlek" vid Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio.
Det har också läckt dokument som visar hur den nuvarande ordföranden för stiftelsen, John Templeton Jr., donerat 450 000 dollar till National Organization for Marriage (NOM). Lägg till det en donation från Josephine Templeton, Johns fru, på 100 000 dollar. NOM är den organisation som hårdast arbetat mot homosexuella äktenskap i alla delstater i USA och lobbat envetet mot homosexuellas rätt att adoptera barn. I läckta taktikdokument har det även visat sig att organisationen försökt tussa ihop homosexuella mot afro-amerikaner och arbetat mot spansk-amerikaners assimilation i samhället. (Ni kan läsa mer om NOM och Templeton hos Jerry Coyne, och om NOM specifikt hos Human Rights Campaign, en organisation som arbetar för HBQT-rättigheter i USA).

Det är alltså känt att ordföranden för stiftelsen har en homofob agenda och att stiftelsen länge försökt (och lyckats!) korrumpera amerikanska universitet med sina miljoner. Det är denna organisation Svenska kyrkan och Uppsala universitets teologer gått i säng med. Och det finns fler deltagare:
Projektet är ett samarbete mellan Teologiska institutionen vid Uppsala universitet, Svenska kyrkan och Sigtunastiftelsen/Agora for Biosystems. Dessutom medverkar Chalmers tekniska högskola, Equmeniakyrkan, Ibn Rushd, Teologiska högskolan Stockholm samt Verbum förlag.
(Kan någon förklara vad Chalmers har i den där gruppen att göra?)

I sin iver att få resurser att köpa akademisk trovärdighet för har alltså Svenska kyrkan och flera olika svenska teologiska institutioner tagit emot pengar från en amerikansk högerkristen homofob lobbygrupp. Snyggt. (Formellt fel? Nej. Klandervärt? Definitivt.)

______________________
Edit: Ska man vara riktigt noggrann, och det ska man, så är det ordföranden för Templeton-stiftelsen och hans fru som driver en högerkristen agenda, inte stiftelsen i sig självt. Den är listigare utformad än så. Stiftelsen är "bara" skyldig till att låta det regna miljoner över forskare som är villiga att blanda in religion i sin vetenskap på ett snällt sätt. Vill ni läsa Natures kritiska granskning av stiftelsen så finns den här. Kan man köpa akademisk trovärdighet? Templeton kan. Och de har många miljoner att handla för.

Humanistisk konfirmation - Sommarläger för ungdomar i 15-årsåldern

Du behöver inte vara humanist för att gå på ett humanistiskt konfirmationsläger. Ordet konfirmera betyder att bekräfta något. Det du konfirmerar, eller bekräftar, är dig själv och att du håller på att bli vuxen. Vi konfirmerar alltså inte en trosuppfattning eller medlemskap i ett trossamfund. Enligt FN:s mänskliga rättigheter har alla ungdomar rätt att bli presenterade för olika livsåskådningar och rätt att själva utforska var de står. Den humanistiska konfirmationen är ett sätt att få göra det.
Tonåren är en brytningstid. Ungdomar behöver en plats där de kan få prata om saker som är viktiga för dem. Det är många som inte vet om att det finns ett alternativ till en religiös konfirmation, säger Johanna Lundgren, koordinator för den humanistiska konfirmationen.

Sommar 2015

I sommar anordnar vi följande läger.
Valla Folkhögskola i Linköping (12-18 juni) – 5700 kr – FULLT
Valla Folkhögskola i Linköping (29 juni-5 juli) – 5700 kr – anmälan på denna länk
Malung Folkhögskola (29 juni-5 juli) – 5700 kr -anmälan på denna länk
Valla Folkhögskola i Linköping (3-9 augusti) – 5700 kr – FULLT
År 2014 var alla platser på läger bokade ca två veckor efter det att anmälan öppnades. Om det läger du är intresserad av är fullt kan ni skriva upp er på reservlistan på denna länk.
Under hösten 2015  börjar vi planera inför sommaren 2016. På denna länk kan du anmäla intresse för 2016. Intresseanmälan är ej bindande och innebär inte garanterad plats – däremot kommer vi skicka ut information om planerade läger 2016 samt info om när anmälan kan registreras.

Intresserad av att veta mer? Klicka här

Kontakt

18 mars 2015

"Religionskritik på skolschemat kan motverka extremism"

Björn Ulvaeus har gjort ett inlägg i debatten om skolans, specifikt religionsundervisningens, roll i att förhindra att ungdomar ansluter sig till IS och annan religiösa extremism.
En av skolans viktigaste uppgifter är att lära barnen kritiskt tänkande. Att vrida och vända på ett problem och betrakta det från olika håll och att ifrågasätta påståenden, som utges för att vara sanna. Skolan ska lära eleverna att ställa upp hypoteser och undersöka om de håller eller ej. Kort sagt ska den lära ut ett vetenskapligt angreppssätt för att ge sig i kast med problem och frågeställningar. När det gäller religion har jag en känsla av att skolan är väldigt informativ, men att man inte går lika djupt in i analysen och det filosofiska samtalet runt den. 
IS-ungdomarna, som uppenbarligen själva har kommit till något slags insikt, blivit indoktrinerade av sin omgivning eller förförda av den djävulskt skickliga propagandan från IS, hur ofta har de stött på en vuxen människa, som har ifrågasatt deras övertygelse på ett mer grundläggande sätt? Alltså inte bara sagt att deras tolkning av islam är felaktig utan också: Okej, jag hör vad du säger, men har du tänkt på att det skulle kunna vara på ett helt annat sätt också? 
Låt oss för ett ögonblick anta att Muhammed försatte sig själv i ett djupt meditativt tillstånd och upplevde att han fick besök av den berömda ärkeängeln i grottan. Hjärnan är sån, det har den moderna neurovetenskapen visat. Man kan uppleva en närvaro utan att det finns någon där. För Muhammed var det kanske verklighet, han visste ingenting om hjärnans kapacitet till spratt, så han trodde ärligt att han hade besök och att ängeln talade till honom. Ingen skugga över honom. Det är här inte hans uppsåt, som ska ifrågasättas. Han levde också i tid av extrem vidskepelse i ett Mellanöstern, som kokade av religiös iver. 
Så skulle det, rent hypotetiskt naturligtvis, kunna ha gått till när Koranen kom till människorna. Man kan föra ett mycket intressant och berikande resonemang runt den hypotesen och vad den, om den vore sann, skulle betyda för de unga troendes föreställningar om existensen. Det samtalet kanske redan förs ute i våra skolor, men det finns i alla fall all anledning att fördjupa det.
Läs artikeln i GP.

"Behovet av en sekulär väckelse"

En krönika i Västerbottens-Kuriren, författade av debattredaktören och ledarskribenten Mats Olofsson, tar upp värdet av sekularism och behovet att försvara och sprida idén om en sekulär samhällsutveckling.
Utan tvekan är det den sekulära samhällsutvecklingen som i det stora hela ligger bakom de senaste århundradenas rätt remarkabla mänskliga framsteg i den del av världen som vi lever i – också för garantera alla medborgare en rätt att utöva en självvald livsåskådning, i vart fall så länge så länge denna inte kommer i konflikt med andras rättigheter. 
Det är viktigt att lagar och normer omfattar alla, bygger på allmänmänskliga grunder och inte religiösa. Att de formuleras av demokratiska institutioner. Att kritiskt tänkande, fri argumentation och öppna samtal är den självklara grunden. Ett eventuellt val av religion ska vara just ett val – inte ett tvång att underkasta sig andras vilja. 
Det saknas förvisso inte problem. Varken nu eller framöver. Inte alls. Men den sekulärt präglade delen av världen har trots allt blivit en bättre värld att leva i.
Läs hela artikeln i VK.

"Så många barn har försvunnit i Stockholm"


Ibland träffar verklighetsbeskrivningar rakt i hjärtat - eller så är jag bara för blödig. DN har idag en artikel om ensamkommande flyktingbarn i precis mina egna barns ålder och det slår mig att jag sitter och funderar på vem som skulle ha störst chans att klara sig om vi behövde skicka iväg någon för en chans till en bättre tillvaro. Plötsligt känns världens kris som min egen.
DN besökte transitboendet i kommunen, dit tonåringarna Amir, Abyan, Naim och Yasir kom med kläderna på kroppen, några ombyten i var sin liten väska och drömmen om ett nytt liv i Sverige.
Det hänger en mässingsskylt med snirkliga bokstäver under den svenska flaggan vid ytterdörren. Det står ”jättevälkommen” på arabiska. Det gula trähuset, som ligger mitt i ett bostadsområde i Valsta, är en första anhalt för ensamkommande barn. Ett transitboende. Hit kommer de, många gånger nattetid. Vissa direkt från ett flygplan på Arlanda. Andra i bil efter att först ha blivit dumpade av människosmugglare utanför Migrationsverkets ansökningsenhet i Sigtuna. En flicka saknade tånaglar. De hade fallit av under hennes långa resa till fots.
– De är ofta väldigt trötta när de kommer, kan ha rest i veckor eller månader för att ta sig hit. Ibland vet de inte ens om att de hamnat i Sverige när de blir avsläppta av människosmugglare, säger Rashad Abdel Al, samordnare för ensamkommande barn på socialtjänsten i Sigtuna.
[...]
Fyra ungdomar finns på boendet nu. Amir, 17, med gråsvart keps har varit där längst, tre dagar. Han är komikern i gänget och pratar lite mer engelska än de övriga. När jag frågar om han vill stanna i Sverige svarar han snabbt med ett snett leende: ”Ja, vill inte du det?” För två veckor sedan lämnade han hemstaden, nära Aleppo i Syrien. Lika snabbt som han besvarar en fråga kontrar han med en själv:
– Var kommer du ifrån?
– Jugoslavien, svarar jag.
– Jugoslavien finns inte längre, vilken del kommer du ifrån?
– Bosnien.
– Jaha, Sarajevo eller Bihac? gissar han och lyckas pricka in min födelseort på andra försöket
– Jag lärde mig det i skolan, säger han när jag påpekar hur ovanligt det är att personer som inte varit i landet känner till staden.
Det är Amirs sista dag i huset. Han har anvisats en plats på ett asylboende i en annan kommun, som ska ha det långsiktiga ansvaret för honom. Efter att han visat 15-årige Naim från Afghanistan, i färd att diska sin tallrik, att han endast ska skölja av den och därefter ställa den i diskmaskinen, beger sig Amir till sitt rum för att samla ihop sina tillhörigheter. Dags att flytta.
[...]
16-åriga Abyan är den enda flickan. Hon hjälper gladeligen till med pannkakslagningen, men när framtida yrken kommer på tal är kock inte ett alternativ, förklarar hon. Kanske läkare. I morgon får hon troligen veta vilken kommun hon kommer att anvisas till. Men behandlingsassisterna Ola Eriksson, eller ”Ulla” som barnen uttalar hans namn, och Catrine Wennberg, vågar inte berätta det för henne. Varje brutet löfte tär.
När det är dags för lunch äter de alla tillsammans. Catrine och Ola lär barnen några svenska ord under tiden: gaffel, kniv, pannkakor. Stämningen är uppsluppen. Samtalen är lättsamma.
– Jag trodde att ungdomarna som kom hit skulle vara trasiga. Men det vi måste förstå att det är de starkaste individerna som orkar göra den här resan. Och de andas ut när de kommer hit, berättar Catrine.
Jag är så oerhört glad och stolt över att leva i ett land dit människor kan fly.

Läs hela artikeln här.

Platons grotta

Thomas Jefferson om kristendom

17 mars 2015

47954 personer övergav Svenska kyrkan

Förra året lämnade nästan 48 000 medlemmar Svenska kyrkan. Totalt var medlemstappet ca 65 000, inkluderande avlidna, ofrivilligt döpta barn och frivilliga inträden. Svenska kyrkan har nu 6,3 miljoner medlemmar, 65% av befolkningen [SvK].

Svenska kyrkans analyschef är dock lycklig för att utträden inte var lika många som året innan.
När det är kyrkoval och medlemmar får hem röstkort blir de uppmärksammade på sitt medlemskap och då väljer många att gå ur, förklarar Jonas Bromander.
Av de som lämnar är de flesta 20-45-åringar.
Det är en period i livet då det händer väldigt mycket. Sen gör folk en ekonomisk övervägning. De börjar deklarera och blir medvetna om sina utgifter. Det är en bidragande faktor. [Dagen]
Lärdomen från dessa kommentarer är att när folk blir medvetna om att de är medlemmar i Svenska kyrkan, så väljer många ett säga upp sitt medlemskap.

Under 2014 döptes 53 000 barn in i Svensk kyrkan (46% av de som föddes i Sverige). Hade de inte värvat medlemmar på detta sätt hade medlemstappet varit ännu större.

Yttrandefrihet i Europa och bortom

Maajid Nawaz, brittisk parlamentskandidat för the Liberal Democrat, höll vid partiets konferens ett försvarstal för yttrandefriheten. Två passager ur talet återges, men helhet finns att läsa eller lyssnas på nedan:
Every philosopher, prophet, scientist and great political and social reformer of their day has started as a heretic. Mohammad blasphemed against the polytheist social order of Mecca, Jesus against the monotheistic legalese of the Temple, and Moses before them against the idols of the Children of Israel. 

The right to heresy, to blasphemy, and to speak against prevalent dogma is as sacred and divine as any act of prayer. [...] 
We liberals will be rightly judged by the extent of our concern for the weakest among us. In today’s Britain, the weakest among us are often assumed to be minority communities. 
In fact, the weakest are those minorities-within-minorities for whom the legal right to exit from their communities’ constraints amounts to nothing before the enforcement of cultural and religious shaming. 
Those most vulnerable would include dissenting religious sects, feminists, LGBT and apostates, all of whom may question the prevailing dogma within their group identity. 
Liberalism in this instance is duty bound to unhesitatingly support the dissenting individual over the group, the heretic over the orthodox, innovation over stagnation and free speech over offence. 
Or, as John Maynard Keynes would say, to “appear unorthodox, troublesome, dangerous, disobedient to them that begat us”.

Gudomlig närvaro

16 mars 2015

"Partier skyr frågan om rätt till dödshjälp"

Inga-Lisa Sangregorio skriver om hur dödshjälp införs och diskuteras i fler och fler länder, men i Sverige är det tyst. Hennes artikel inleds:
I början av februari fastslog Kanadas högsta domstol att förbudet mot dödshjälp strider mot The Canadian Charter of Rights and Freedoms. Bakgrunden till beslutet var ett par rättsfall, ett av dem initierat av den ALS-drabbade Gloria Taylor. Hon hann dö innan hon fick rätt av domstolen, men hennes motiveringar citeras utförligt i domen och uttrycker så väl vad dödshjälpsfrågan handlar om. 
Så här förklarar Gloria Taylor varför hon ville ha rätten att själv avgöra när och var och hur hon skulle avsluta sitt liv: 
”Jag vill inte avsluta mitt liv på ett våldsamt sätt. Jag vill inte att min död ska bli traumatisk för mina närmaste. Jag vill ha den lagliga rätten att dö fridfullt, vid den tidpunkt som jag själv väljer, omgiven av min familj och mina vänner.”
Läs artikeln på SvD Brännpunkt.

Nytt skep-humanistiskt poddavsnitt: #119 - Radio Houdi är skeptiska




Nytt avsnitt av Radio Houdi som denna gång är skeptiska!
Vad är problemet för föreningen Vetenskap och Folkbildning? Varför är osaliga andar no-no och heliga andar ok i VoF?
John och Anders diskuterar problemen i skeptikerrörelsen i Sverige. Rör den på sig eller står den still?
Men innan dess hinner de prata om Melodifestivalen, Will Ferrell, Magnus Härenstam, Björn Skifs, The Rutles, Ricky Gervais, Zoolander 2, Ebba Bush Thor och KD, medlemsavgifter på skattsedeln till trossamfund, homeopats icke-funktion samt mycket mer.

John och Anders svarar också på ett fantastiskt lyssnarbrev med svåra frågor.
Välkommen till ett fullmatat avsnitt av Radio Houdi som en del kommer ställa sig skeptisk till.

Ricky Gervais pratar ateism och religion


Yttrandefrihet i FN:s människorättsråd

Förra veckan var FN:s råd för mänskliga rättigheter samlade. Inför rådet talade två humanister. Först Elizabeth O’Casey från IHEU (start 1:39:00) och direkt efter Boris Van Der Ham från British Humanist Association. O’Casey talar om spänningen mellan yttrandefrihet och religionsfrihet:
The Special Rapporteur on Freedom of Religion or Belief’s report on violence committed “in the name of religion” could not have been more prescient. In the preceding months we have witnessed killings in Paris and Copenhagen and, just a couple of weeks ago, the hacking to death of an atheist on his visit to Bangladesh, all apparently in the name of religion. 
These killings highlighted a perceived tension between freedom of belief and expression; indeed many have pushed a narrative of free expression as divisive and fundamental in its causal role when it comes to violence “in the name of religion”. 
Not only is this narrative deeply insidious insofar as it seeks to redistribute blame from the perpetrators to those who seek to exercise their human right to free expression, but it is wrong: the right to free expression is essential in countering such violence. 
It not only ensures debate, showing-up harmful and erroneous views, it echoes the right to freedom of belief in that it respects human beings by allowing them to air their views, but does not automatically ensure a respect for such views. 
Grounded in an inherent trust of people as agents who can challenge each other and foster progress, free expression is central to our humanity and dignity; to stifle it, is to belittle and patronise.
Van Der Ham talar om hädelselagstiftning och tar upp kampanjen End Blasphemy Laws.

15 mars 2015

Valsystem: Matematik i demokratins tjänst

Olika länder har valt olika metoder för att välja sina styrande politiker. Svante Linusson, professor i Matematik, diskuterar några skilda för- och nackdelar med olika valsystem, med fokus på det svenska systemet.

14 mars 2015

Episk tidpunkt


Världen kommer aldrig mer att bli densamma.

Glad pi-dag!

Varför finns alternativmedicin? Parasitförklaringen



Från BAHFest East 2014 (BAHFest is the Festival of Bad Ad Hoc Hypotheses, a celebration of well-researched, logically explained, and clearly wrong evolutionary theory.)

13 mars 2015

Extra! Extra! Homeopati saknar fortfarande effekt!

bild: @blandfers
Även senaste nytt kan vara gamla nyheter. Aftonbladet rapporterar:
Oavsett sjukdom - homeopatiska läkemedel fungerar inte.
Det konstaterar den australiska hälsomyndigheten National Health and Medical Research Council (NHMRC). Detta sedan myndigheten låtit en oberoende expertgrupp göra en systematisk genomgång av den vetenskapliga litteraturen. I analysen ingick bland annat 225 kontrollerade studier där effekten av homeopatiska läkemedel undersöktes.
NHMRC skriver i sitt pressmedelande:
The conclusion is based on the findings of a rigorous assessment of more than 1800 papers. Of these, 225 studies met the criteria to be included in NHMRC’s examination of the effectiveness of homeopathy. 
The review found no good quality, well-designed studies with enough participants to support the idea that homeopathy works better than a placebo, or causes health improvements equal to those of another treatment. 
Although some studies did report that homeopathy was effective, the quality of those studies was assessed as being small and/or of poor quality. These studies had either too few participants, poor design, poor conduct and or reporting to allow reliable conclusions to be drawn on the effectiveness of homeopathy. 
According to CEO Professor Warwick Anderson, “All medical treatments and interventions should be underpinned by reliable evidence. NHMRC’s review shows that there is no good quality evidence to support the claim that homeopathy works better than a placebo.” 
He drew particular attention to the NHMRC Statement on Homeopathy’s advice that homeopathy should not be used to treat conditions that are chronic, serious, or could become serious:‘People who choose homeopathy may put their health at risk if they reject or delay treatments for which there is good evidence for safety and effectiveness. People who are considering whether to use homeopathy should first get advice from a registered health practitioner and in the meanwhile keep taking any prescribed treatments.’

That doesn't make sense



Det är inte lätt att välja religion alla gånger.

12 mars 2015

Ett välkommet domslut

"Det är inte normalt att vakna till en åsna som har ont i magen” är inte Hets mot folkgrupp. Detta skrev en man i Nyköping på Facebook, när han vaknade av att en ljudanläggning testades inför en muslimsk gudstjänst. I domen står det:
"Tingsrätten anser att det saknas förutsättningar att uppfatta meddelandet på detta sätt. Det kan inte uppfattas som ett direkt eller indirekt förlöjligande av gruppen. Inte heller kan det – direkt eller indirekt – uppfattas som nedsättande för gruppens anseende; någon kränkande beskyllning mot gruppen om mindervärdiga egenskaper eller nedsättande handlingar kan inte intolkas. Meddelandet ger således inte uttryck för missaktning för gruppen i den mening som avses i 16 kap. 8 § brottsbalken."
Läs mer hos svt.
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se