30 dec. 2015

Kadeer, Manji och Hirsi Ali

2015 års Lantos Human Rights Prize gick till Rebiya Kadeer, Irshad Manji och Ayaan Hirsi Ali. Manjis tacktal är mycket bra.

29 dec. 2015

Lemmy Kilmister inte odödlig



Lemmy Kilmister, Motörheads sångare, har dött, 70 år gammal, av cancer - enligt bandet fick han diagnosen för bara några dagar sedan. Det är svårt att tro att det är sant - var inte han odödlig? Som han själv formulerade problemet med åldrandet: “It’s when you get to 60 when everything starts to go pear-shaped. Everyone thinks that becoming an older guy is easy, but you never consider it fully. It comes as quite a shock. But the thing is, I don’t want to give in to it.” (Eller så återuppstår han på tredje dagen - konstigare saker har (tydligen) hänt. Då kanske vi äntligen får se den zombieinvasion som Bibeln yrar om i sin uppståndelsesaga.) I vilket fall så lever han vidare genom den musikskatt han lämnar efter sig.

Tack för din tid på jorden Lemmy - du förgyllde livet för många.



Så här skriver resten av bandet i ett uttalande:
There is no easy way to say this…our mighty, noble friend Lemmy passed away today after a short battle with an extremely aggressive cancer. He had learnt of the disease on December 26th, and was at home, sitting in front of his favorite video game from The Rainbow which had recently made it’s way down the street, with his family.
We cannot begin to express our shock and sadness, there aren’t words.
We will say more in the coming days, but for now, please…play Motörhead loud, play Hawkwind loud, play Lemmy’s music LOUD.
Have a drink or few.
Share stories.
Celebrate the LIFE this lovely, wonderful man celebrated so vibrantly himself.
HE WOULD WANT EXACTLY THAT.

Ian ‘Lemmy’ Kilmister
1945 -2015
Born to lose, lived to win.

Israel och palestinier

28 dec. 2015

Gyllende tillfälle för reform grusades

Veckan före jul infann sig ett gyllene tillfälle för några muslimska organisationer i Sverige att visa på förändringsvilja. Det handlar om det sunnimuslimska organistionskonglomerat som bland annat består av: Islamiska förbundet i Sverige, Sveriges Unga Muslimer, Islamic Relief Sverige och studieförbundet Ibn Rushd. En annan organisation i konglomeratet är Sveriges Imam Råd.

Tillfället uppkom när en styrelseledamot i Sveriges Imam Råd, Ziyad Ayach, skrev på Aftonbladet debatt: Min islam är kapad av hat och barbarism.
I dag känner jag inte igen min religion. Inom loppet av 40 år har enstaka individer lyckats vända upp och ner på min islam. Det skrämmande är att det inte har varit svårt. Det som krävdes var en vältalig skäggig typ som hade retorisk förmåga och som lärde sig de heliga texterna utantill samt en religiös elit som vägrade att omvärdera sina uttolkningar av urkunderna. [...] 
Muslimska teologer världen över bär hela skulden för detta vansinne som smutskastar min islam. I de största moskéerna världen över hör man hur vältaliga predikanter lösrycker diverse Koran-verser ur sitt sammanhang med syfte att sprida aggression och hat samt tysta ner alla reformistiska försök.[...] 
 I dag står islam inför de allvarligaste utmaningarna genom tiderna. Hoten kommer inte från imperialism eller kolonialism, inte heller från rasister och islamofober. De verkliga hoten kommer inifrån, från den religiösa eliten som gav sig ensamrätt att tolka de heliga texterna. Islam måste frigöras från deras hjärngrepp och släppas fri. En holistisk läsning som främjar samförstånd, samlevnad och globala värderingar bör premieras.
Detta inlägg var en utmärkt grund för att bygga ett inom-muslimsk arbete mot extremism och för tolerans och samarbete mellan livsåskådningar som värderar demokrati och religionsfrihet. Men nej - detta var inte politiskt möjligt. Den organisation som Ayach representerar tog istället avstånd från det han skrivit - eftersom debattartikeln "väckt mycket kritik och upprört många". De skriver i ett pressmeddelande:
Sveriges Imam Råd tar helt avstånd från anklagelser och generaliseringar mot de muslimska teologerna som inkom i debattartikeln.
I övrigt, i pressmeddelandet, skriver rådet att de är mot våld och för samarbete.

Det är svårt att förstå att denna kritik av muslimska teologer (som absolut inte behöver läsas som generell) kan vara så känsligt. Speciellt inom sunniislam där religiösa ledare har en relativt svag teologisk position. Kanske beror reaktionen på att dessa muslimska organisationer tillhör en islamistiskt rörelse där auktoritet hos religiösa ledare är viktig för rörelsens sammanhållning och internationella förankring.

En annan del av debattartikeln som förmodligen dragit till sig kritik, är uppmaningen att inte måla upp imperialism, kolonialism, rasister och islamofober som det stora hotet. Detta måste vara mycket svårsålt inom dessa organisationer, då de gjort denna kamp till kärnverksamhet i sin opinionsbildning. Dessa organisationer bedriver kampanj för att muslimer globalt sett ska ses som förtryckta och berövade inflytande över sina egna levnadsbetingelser. De förmedlar och spär på mycket av det missnöje som finns bland muslimska ungdomar, vilket är en annan viktig komponent i skapandet och rekryteringen av jihadister.

Sveriges Imam Råd, Islamiska förbundet i Sverige, med flera, grusade här en gyllene chans att ta steg bort från det negativa inflytande de har över svenska muslimer. Förhoppningsvis kommer istället muslimer i Sverige successivt ta avstånd från dessa organisationer och välja att stödja organisationer som bejakar reformistiska försök inom islam, där demokrati och personlig tro är minst lika viktigt som religiösa auktoriteter.

Filosofiska nyheter

27 dec. 2015

Skillnaden mellan Star Wars och Kristendomen

Vår tids nyheter

26 dec. 2015

Godtyckliga natt

Vid denna tid på året får man fira midvinter eller något annat mera godtyckligt, efter eget tycke och smak. The Satanic Tempel har skrivit nya texter till kristna sånger.
A glorious chorus from centuries before us, of scientists and scholars comes forward to implore us:"Stand on your feet; you need to bow to no one"

Tacka Gud för slaveri



Lite religion kanske man får ge dem som firar Jesus födelsedag ändå? Här har ni en kort och känslomässig genomgång av kopplingen mellan slaveri och kristendom. Slaveri är förmodligen en av de lättaste etiska frågor som någonsin existzerat, så här måste religionen vara tydligt fördömande - eller?

25 dec. 2015

Baba Brinkman: Religion Evolves

Nytt juldoftande säsongavslut: #151 – Radio Houdis julevangelium




Under den mest heliga tid för en svensk – när Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul sänds på julafton – släpper vi årets sista Radio Houdi
TÄVLA: Ta en selfie på dig när du lyssnar på Radio Houdi samtidigt som du ser Kalle Anka firar jul på julafton och vinn boken Tokiga Bibelord i hårdpärm. Signerad av författaren Jakob Ståhle (tagga bild med @RadioHoudi eller maila radiokontakt@radiohoudi.se. Bästa bild vinner).
John läser ett ateistiskt julevangelium om varför vi EGENTLIGEN firar jul.
Är det för Jesu födelse eller att Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul sänts i svensk tv sedan 1960?
Eller beror det på något annat?
John berättar om hur en show som kan kännas som man inte är på topp plötsligt blir en toppenshow.
Årets julklapp för många lär bli om ryktena att The Beatles släpper sin skivkatalog på Spotify, Apple Music och Tidal på självaste julafton!

Veckans låtstöld står mellan Fleetwood Mac och Håkan Hellström.
John och Anders rekommenderar annorlunda julfilmer att se när glöggen svalnat.

Radio Houdi avslutar sin säsong med att musikern Jarvis Cocker intervjuar Richard Dawkins om hur en ateist firar jul.
God Jul på er alla lyssnare.
Radio Houdi kommer tillbaka i slutet av januari.
Jarvis Cocker frågar Richard Dawkins hur ateist kan fira jul

På denna dag föddes en barn som vid 30 års ålder kom att förändra världen

Glad Kristmäss!

Thomas Gür lärde oss för några dagar sedan att julen i Sverige var kristen, även om den helt saknar kristet innehåll, då helgdagarna matchar det svenska kyrkoåret. I dag firar vi Kristmäss, även om vi inte kan ett jota om kristendomen.

24 dec. 2015

God Jul på er alla - här får ni en hjärtvärmande julsaga (i form av en reklamfilm)



Tipstack: Febe Lann.

Det är okej att ljuga för barn om jultomten

Rebecca Watson påtalar att barn behöver lära sig att det inte alltid är rätt att lyssna på vuxna.

23 dec. 2015

”Julfirandet tillhör alla”


Idag bråkar jag på SVT Opinion med de kristna som vill monopolisera julfirandet. Låt bli med det.
Det nutida julfirandet är en mosaik av hopplockade delar, både äldre och yngre än de kristna inslagen, både inhemska och inlånade. Julskinkan är vikingatida.
Tomten är en kombination av den nordiska gårdstomten, ett helgon från nuvarande Turkiet (S:t Nikolaus) och någon sorts Disneyfigur. Hade jag skrivit den här artikeln på 1800-talet hade julklapparna istället delats ut av julbocken, som det nu blivit tradition att elda upp i Gävle.
Namnet ”julklappar” kommer sig ur en tradition då man klappade på dörren för att snabbt slänga in ett vedträ eller en halmfigur, inte sällan med ett vidhäftat nid-rim om mottagaren, något som vidareutvecklats till dagens paket under julgranen.
Traditionen med klädd julgran har rötter i hednatiden men hämtades i sin nutida form från Tyskland för hundratalet år sedan. Den svenskaste av alla traditioner – det rituella Kalle Anka-tittandet klockan tre – går bara tillbaka till 1960. Och så vidare.
Jul och Lucia är helgdagar som hör till årstiden, som hör till oss alla! I den karga nordiska vinternatten behövs högtider som minner om ljus och generositet.
Julen är inte exkluderande utan alla kan vara med i firandet, oberoende livsåskådning. Om man håller sig till sanningen är Lucia- och julfirande i skolan inga som helst problem. Julfirandet tillhör alla.
Läs hela artikeln här.

Remarkabelt grund analys av IS drivkrafter



Religiös politik är bara politik, en religiös stat är bara en stat och religiösa symboler är bara symboler? Eller vad menar Stefan Arvidsson i sin debattartikel Politik snarare än religion som lockar unga till IS? Det måste i alla fall vara den grundaste analysen någonsin, eller vad tycks om följande:
Religiös politik innebär att politiken motiveras med hjälp av teologiska föreställningar, men den är och förblir lika fullt i grunden politik. Det kalifat som IS-anhängare drömmer om är förvisso en religiös konstruktion, men vad kan bli mer politiskt än viljan att grunda en ny stat? Önskan att göra Gud till freds och dra en slöja över kvinnokroppen är förvisso förankrat i en tolkning av Koranen och haditherna, men viljan att dela upp könen och rangordna dem är politisk. Religion ger teologisk legitimitet, politiserade situationer och globala processer driver.
Alltsedan islamologen Jan Hjärpes ”Politisk islam” från 1983 har det inom den svenska religionshistoriska forskningen rått konsensus om detta synsätt.
Nej, det råder verkligen inget konsensus kring detta synsätt bland vare sig religionsvetare eller andra akademiker, hur skulle det kunna göra det? Politik är ju verktyget islamisterna använder för att förverkliga sin sjuka världsbild, inte "grunden". Det är lite som att hävda att finsnickeri i grunden handlar om verktygslådan. Men utan en förståelse av vad snickaren vill skapa är verktygsanalysen fullständigt tom. Om inte Arvidsson förstår ideologiers kraft behöver vi nog påminna om nazism, kommunism, anarkism, liberalism, socialism och libertarianism. Alla högst motiverande tankesystem; alla med politiken som verktyg.

Hur kan en religionsvetare inte se religionens starkt motiverande kraft både för gott och ont, dess förenklade sanningsanspråk, dess förmåga att skapa sammanhang och gemenskap, men bara inom gruppen? Makalöst.

Glad Festivus!

Stadshuset i Florida dekoreras i år med en två meter hög festivusstolpe - i pridefärgerna. En liknade stolpe uppföres även i Oklahomas stadshus.

Högtiden Festivus firas 23 december och det finns framför allt två ritualer som kopplas till den: "luftandet av besvikelser", där berättar man för de man firar med hur de misshagat en under året, och "styrkeprovet", som är en brottningsmatch. Den som vill lära mer om denna tradition kan göra det på festivusweb.com. Där står det också om handboken som kommit ut i år.

Det är bara att hålla med Kruger: Detta trossystem är fascinerande.

22 dec. 2015

"Jag lämnar mormonkyrkan"

I TV-serien Allt för Sverige beslutar sig Karen för att lämna mormonkyrkan:
– Jag har blivit lärd att ateister är dåliga människor och att de inte gör något gott för någon. Att de är narcissistiska och självupptagna. Jag upplevde det totalt motsatta här i Sverige. Jag träffade de mest givmilda, vänliga, ansvarstagande människor jag mött i hela mitt liv. De gör inget av rädsla, utan för att de vill göra gott och det tycker jag är ett bättre sätt att leva sitt liv, säger Karen Berg-Roylance.

21 dec. 2015

Inte i Aristoteles efterföljd


Alla män är dödliga.
Sokrates är en man.
Alltså är månen gjord av ost.

Och nej, det hjälper inte att läsa hela resonemanget.

Santa Baby - julhälsningar från Oxford

20 dec. 2015

Galenskaparna och After Shave hälsar God Jul



Nu tar vi julledigt och kommer tillbaka med Spargrisarna den 21 januari. Vi kanske ses innan, men till dess en liten julhälsning.
Posted by Galenskaparna och After Shave on Saturday, December 19, 2015

Kraftens fysik

Kraften finns den vi vår värld? Nej, ett energifält skapat av allt levande, är bara ett påhitt. Men hur skulle den kunna fungera, hur skulle fysiken behöva vara annorlunda då? I denna video ges inga svar, men det är ett försök. Om man vill att tron på något övernaturligt ska vara rationell, så måste man försöka förklarar det inom vetenskapens råmärken.

19 dec. 2015

"Kyrkan är fel plats"

Gymnasieeleven Eva Eriksson skriver vad som behöver sägas om skolavslutningar i kyrkan:
Ytterligare en termin har passerat lika fort som den kom. Höst har blivit till vinter och julavslutningen närmar sig med stormsteg . För mig väntar den sista. I sedvanlig ordning äger detta rum i den kyrka som befinner sig närmast skolan. Och inför detta känner jag precis som alla andra år - att firandet av skolavslutningar i kyrkan känns enormt förlegat i det samtida, sekulariserade Sverige. 
Det är med olust jag lyssnar till en utomstående präst som utan någon som helst koppling till skolan pratar om den gångna terminen och samtidigt diskret mellan raderna förmedlar kristna värderingar i ett jultal. Och det är med samma olust jag sjunger psalmer och tittar upp i taket där något av helgonen möter hundratal elevers förväntansfulla blickar. Nej, kyrkan är fel plats att fira in det stundande jullovet.

"Brighter Than Today"

Idag den 19:e december firar de A Secular Solstice i New York.

18 dec. 2015

Japansk vulva arresterad

Den japanska konstnären Megumi Igarashi arresterades i juli 2014 för att ha brutit mot landets lag om obscenitet. Hennes brott skedde i samband med att hon konstruerade en kajak formad utifrån en 3D-skanning av hennes eget könsorgan. Efter en vecka släpptes hon. I december samma år arresterades Igarashi pånytt för att ha visa obscena objekt. Då hade hon producerat en mangaserie om sina erfarenheter vid första arresteringen. Denna gång släpptes hon mot borgen. Rättegången mot henne pågår fortfarande.

Detta japanska exempel på hur yttrandefriheten begränsas med godtyckliga och orättfärdiga lagar innehåller också en könsdiskriminerande aspekt, eftersom det i landet finns en årlig religiösa fertilitetsfestivalen i stål fallosens ära. (Se här foton från festivalen)

Nedan en kvarts dokumentär om konstnären och rättssaken.

Framtiden är här ... snart



Om ett köttsubstitut som kanske blir bättre än originalet.

17 dec. 2015

Tillbaka till Medeltiden - Sverige har (snart) ett nytt (katolskt) helgon!


Påven tog i måndags emot prefekten för Vatikanens helgondepartement, kardinal Angelo Amato, och ett dekret om helgonförklaring utfärdades; Sverige kommer att få ett nytt helgon: Elisabeth Hesselblad som nygrundade Birgittinorden. Elisabeth fick även år 2004 postumt utmärkelsen Rättfärdig bland folken av staten Israel för sitt arbete med att skydda judar under andra världskriget, så det är en genuin hjälte vi har att göra med. Ni kan läsa mer om "den Heliga Elisabeth" (som hon väl borde kallas?) hos Catholic Online.

Som ni kanske vet krävs det två mirakler för att man ska få bli helgon - det var bland annat det andra av dessa påven godkände. Det ena miraklet som tillräknas Hesselblad är att en liten pojke i Havanna blivit mirakulöst botad från en hjärntumör och medan det andra handlar om en rullstolsburen kvinna i Mexiko. Båda blev helade efter att anhöriga bett till Elisabeth. (Bett till Elisabeth - really? En formulering som vissa kristna kanske hakar upp sig på, men som är uttryck för en "folkreligiositet" som Katolska kyrkan ändå är ok med.)

Sveriges annars mest kända helgon är förstås den Heliga Birgitta. Här har ni en beskrivning av hennes mirakler:
A woman called Agnes de Comtessa lived in the city of Rome and who from her birth had had a very foul, deformed and enlarged throat. Before Saint Birgitta was buried, this woman came with others to the body and, with her own girdle, touched the hand of this glorious woman with great devotion and bound the girdle about her neck. Immediately thereafter her throat was cured by a miracle of almighty God and it was restored to its correct and symmetrical form.
There was also a nun of the same monastery of Saint Lawrence who had been a close friend of Saint Birgitta during her lifetime. This nun had suffered a grievous stomach complaint for two years and was so weak that she had been almost entirely bedridden for the entire time and she rose from her bed in great pain. Rising from her bed in great pain, she came with assistance to the bier and lay by it all night where she never ceased praying to almighty God that, by the martyrs and prayers of his glorious spouse, Saint Birgitta—whose body was there present — she might have such healing of her long illness that she could be with her sisters at divine service and that she might, when necessary, go about the monastery without help. And in the morning her body was healed even more than she had prayed for.
On the twenty-sixth day of the same month of July, the body of Saint Birgitta was buried in a marble sarcophagus and, miraculously, in the space of five and a half weeks the flesh was entirely consumed and had disappeared and the only things left were the clear white shining bones.
Ett förruttnelsemirakel minsann.

Söker man på Bridget på Catholic online visar det sig även finnas en St. Bridget of Ireland som inte nöjde sig med att utföra mirakel efter sin död utan även utförde dem som levande, bland annat denna heliga abort:
A certain woman who had taken the vow of chastity fell, through youthful desire of pleasure and her womb swelled with child. Brigid, exercising the most potent strength of her ineffable faith, blessed her, causing the child to disappear, without coming to birth, and without pain. She faithfully returned the woman to health and to penance.
Där ser man - i Guds namn är tydligen även aborter mirakulöst goda.

Ni kan läsa mer om Elisabeth Hesselblad hos DNSVT eller framförallt hos Expressen, som har en längre artikel.

Är effektiva altruister hjärtlösa skitstövlar?

Effektiv altruism är en filosofisk folkrörelse som använder evidens och rationalitet för öka effektiviteten i olika former av hjälpverksamhet, i stort att göra världen bättre.

I en debatt i London kallar prästen Giles Fraser effektiva altruister för "hjärtlösa skitstövlar". Han debatterade mot filosofen William MacAskill, författare till boken "Doing Good Better".

Har Giles Fraser rätt i detta? Se hela debatten eller nöj er med klippet nedan, om ni tror en snabb känslomässig reaktion är det bästa sättet att avgöra olika frågor.

Miley Cyrus sjunger "Silent Night"



Om ni undrat över Miley Cyrus eventuella talanger så lyssna till denna tolkning av Stilla Natt och stilla er undran.

16 dec. 2015

Modig nog att säga nej till barbariet

Idag delade Europaparlamentet ut Sakharovpriset till Raif Badawi. Badawis fru Ensaf Haidar mottog priset i hans ställe och vid prisceremonin sa hon bland annat: "Raif Badawi was brave enough to raise his voice and say no to their barbarity. That is why they flogged him."

Badawi har för en vecka sedan flyttats till ett nytt fängelse. Detta tolkas som att han inte kommer få några fler chanser att överklaga domen. Där av har han i protest inlett en hungerstrejk. Han är vid svag hälsa, säger hans fru.
Nedan kan ni läsa ett utdrag ur en av Raif Badawis texter, vilka har publicerats i boken 1000 piskrapp för att jag säger vad jag tänker.
"Tänk tillbaka på medeltiden. Se vilket tillstånd de europeiska länderna då befann sig i! På grund av det härskande prästerskapet som ju regerar i Guds namn.
Prästerskapet lade sig i varenda detalj i människornas liv. På så vis spred sig å ena sidan mörker och okunskap, medan å den andra en fullständigt absurd rikedom ansamlades hos prästerskapet.
Dag och natt arbetade kyrkans företrädare flitigt på att fördjupa människornas okunskap så att de kunde tjäna än mer på den. Det gick till och med så långt att man sålde avlatsbrev till medborgarna så att de skulle kunna köpa sig en plats i paradiset. Och du vill inte att jag ska bekämpa detta inskränkta tankegods? Titta bara var Europa står idag, efter att de europeiska folken till sist lyckats tränga bort svartrockarna från det offentliga livet och fösa in dem i deras kyrkor, utanför vilkas murar de inte längre har någonting att säga till om! Idag står de europeiska länderna för civilisation och humanism. Ja, de exporterar till och med sin vetenskap och sitt medvetande ut över hela mänskligheten så att den, till alla sina samhällen, kan fortplanta en kultur som står för liv, ljus och kreativitet i en revolution mot okunskap i alla dess former.
Det religiösa tänkandet strävar däremot efter att kontrollera våra liv in i minsta detalj. Dag efter dag kämpar det för att upphöja och överbemyndiga salafistiska tolkningar av korantexten, av traditioner som stammar från en tid som ligger hundratals år tillbaka. Utan att nu i detalj gå in på den största omvälvning och vetanderevolution som världen någonsin skådat: Är det sannolikt att vi motbakgrund av en så pass omfattande förändring håller fast vid ett dylikt reaktionärt tankegods?
Stater som hävdar sig genom religionen håller sina folk fängslade inom trons och rädslans snäva cirkel. Medan resten av världen, som Abdullah al-Quasemi, ‘det arabiska förnuftets schejk’ en gång sa, följer sin längtan, sin kreativitet, liv och civilisation.
Om vi inte omedelbart inleder en ny historieskrivning utan andliga mörkmän som härskar över våra liv, om vi inte bygger en ny grund för vår kultur och vårt medvetande, och öppnar upp en ny horisont för framtiden, kommer vi för evigt att sitta fast i vårt nederlag. Då får vi helt enkelt fortsätta att vältra oss i vår ignorans. En ignorans som inte längre kan accepteras i en tid när civiliserade nationer njuter av livet, i hopp om att kunna njuta av en ännu lite bättre morgondag, och dessutom exporterar det positiva till utvecklingsländerna ... Kommer vi någonsin att vakna?"

Richard Dawkins nästa bok?

15 dec. 2015

Star *Trigger Warning*

Det är kanske dags att Star Wars-filmerna inleds med ett varningsmeddelande.

Nytt poddradioavsnitt: #150 – Radio Houdi hyllar Sinatra och Dawkins




I detta avsnittet av Radio Houdi hyllar vi en sångare och en biologiprofessor
Frank Sinatra skulle fylla 100 år i veckan och John berättar om sin idol.
Anders har varit på Cirkus och sett och lyssnat till Richard Dawkins och ger en sammanfattning.
Tommy Dahlman är en klok människa som fortfarande tror på skapelseberättelsen och kritiserar Dawkins med logiska felslut.
Vad tycker Radio Houdi om loger och sällskap som Odd Fellows och Frimurarna?
Veckans låtstöld har med Heart att göra. Både som grupp och låttitel.
Och hjärtat har vi med oss i slutet då John klippt ihop en lite hyllning till den komiska sidan av Frank Sinatra.

Om profeter och heliga skrifter

Vad skiljer en religiös eller helig skrift från andra texter? Vad skiljer en profet från andra förmedlare av budskap? Svaret på dessa frågor är att skillnaden ligger i hur läsarna och lyssnarna förhåller sig till texten och personen.

En helig skrift eller en profet kritiseras aldrig av de som håller texten för helig eller förmedlaren för profet. Om det finns innehåll i texten eller budskapet som är svårsmält, och rimligtvis borde kritiseras, löses detta genom välvilliga tolkningar eller att detta innehåll i största möjliga mån ignoreras.

Testa denna förklaring på Jesus eller Mohammed. Kan ni finna någon troende kristen eller muslim som öppet kritiserar dem för vad de sa eller gjorde? Testa denna förklaring på Bibeln eller Koranen. Kan ni finns någon troende kristen eller muslim som öppet kritiserar avsnitt i dessa skrifter: "Det som står här är horribelt. Det som står där är felaktigt".

Intressant nog kan denna metodik även tillämpas på sekulära texter och skribenter. Om någon aldrig kritiserar vad Richard Dawkins säger och skriver, utan istället omtolkar detta välvilligt eller menar att det måste ses i rätt kontext. Då kan man misstänka att personen i fråga ser Dawkins som en profet och hans böcker som heliga.

Testa förklaringen ovan på Richard Dawkins. Kan ni finna någon ateist eller humanist som öppet kritiserar Dawkins för vad han sagt och gjort? Förmodligen svara de flesta på denna fråga ja och inser samtidigt att det är avgörande skillnad på hur ateister i allmänhet förhåller sig till Dawkins och på hur troende kristna förhåller sig till Jesus.

De finns dock säkerligen enstaka undantag: Ateister som förhåller sig till Dawkins som om han vore profet och troende muslimer som förhåller sig till Muhammed som om han vore en felbar människa. Vi har här att göra med ateister som beter sig som troende, och troende som beter sig om ateister.

Förutom dessa undantag, finns det en situation när metodiken som presenterats ovan fallerar. Det är när läsaren och lyssnaren fullständigt håller med om vad som står i texten och anser den är sann. Då kan vi inte avgöra om personen anser skriften är helig eller om personen efter eget övervägande inte finns någon diskrepans mellan textens och sina egna värderingar och uppfattningar om världen.

Vi kan nu ändå göra en utsaga om de som infriar denna speciella situation: De har brister i sin moraliska kompass eller i sin verklighetsuppfattning. Detta gäller oavsett om boken är Bibeln, Koranen eller "Dawkins samlade skrifter".

Venn-diagram för dig som lätt blandar ihop jultomten med Spindelmannen och spanska inkvisitionen

14 dec. 2015

Bra intention om spridning av våldsbejakande budskap

I förra veckan presenterade regeringen en överenskommelse om åtgärder mot terrorism. En av åtgärderna var:
Inga offentliga medel till våldsbejakande budskap 
Det är viktigt att bidragsgivare säkerställer att offentliga medel inte ges till organisationer som sprider våldsbejakande budskap. För att få statsbidrag måste en organisation leva upp till grundläggande demokratiska värderingar. Skulle de förespråka våldsbejakande budskap ska de inte få något stöd. Det gäller i synnerhet budskap som förespråkar terrorism. Det är också möjligt att kräva tillbaka stöd som beviljats på felaktiga grunder.
Detta är verkligen välkommet. Det är dock horribelt att detta kan vara en åtgärd nu. Hur kan det varit möjligt att staten hittills accepterat att bidrag ges till dem som sprider våldsbejakande budskap?

Det ska bli intressant att följa hur denna viljeinriktning förvandlas till handling. Jag är rädd för att det inte blir mycket som förändras i praktiken. Hur ska staten förhållas sig till budskapen i religiösa texter som kan tolkas som våldsbejakande?
Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender. [Matt 10:34-36]
När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna, var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och [villighet att] förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred - Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig. [Koranen 9:5]
De flesta troende uppfattar inte dessa verser som våldsbejakande, utan de har intrikata tolkningsförklaringar - om och men - som gör även dessa verser till kärleksbudskap. Men om det är tillåtet att förmedla dessa budskap och samtidigt få statliga bidrag, var går då gränsen för det inte tillåtna? Kommer de som riskerar förlora bidrag, för att de bjudit in hatpredikanter till konferenser, kunna komma undan bestraffning genom att hävda "det som sas var metaforer", "man måste se till kontexten", "i andra sammanhang talar vi om fred"? Vi får se framöver.

Angående demokratiska värderingar, är det högst tveksamt om samfund som systematisk missgynnar kvinnor, t.ex. genom placering under och tillgång till gudstjänster, lever efter dessa värderingar. Lika så borde acceptans av hbtq-personer var ett krav för de som har demokratiska värderingar.

En annan fundering som skrivningen väcker är om Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna fullt ut lever upp till demokratiska värderingar. Det dyker  i alla fall då och då upp kopplingar mellan dessa partier och grupper, nationellt och internationellt, som inte respekterar de demokratiska spelreglerna. Kan dessa partier fortsätta att få partistöd och andra bidrag?

I får se vad resultatet blir av detta. Kanske åtgärden skrämmer vissa organisationer till att vara mer försiktig med vilka de väljer som företrädare, accepterar som medlemmar och vilka de bjuder in. Kanske blir det möjligt att mera kraftfullt kritisera en del av statens bidragsgivning framöver. Det är alltid något.

Shappi Khorsandi ny president för brittiska humanisterna

Med start 1 januari 2016 är Shappi Khorsandi ny president för British Humanist Association. Hon efterträder Jim Al-Khalili. Khorsandi är född i Iran och känd som komiker och författare.
It’s a great honour to be selected to be the next President of the British Humanist Association. As someone who was raised in a non-religious family, I don’t just believe that human virtues such as love, compassion, generosity, and understanding can exist outside the realm of religion… I know it for a fact. This approach has been hugely fulfilling in my own life, and it’s the ethos behind everything the BHA does – whether campaigning for a pluralistic and cooperative society, offering pastoral care in hospitals, or providing meaningful non-religious ceremonies for baby-namings, funerals, and weddings. 
I would like every young person growing up with the mainstream liberal non-religious values of today to know that their worldview isn’t second-best or incoherent and that there is a name for it – humanism.
Läs mer hos BHA.

Sherlock Holmes utan slutledningsförmåga

I USA har en kristen mamma ("Grace Ann") oroat sig så mycket för sina barns fascination med Harry Potter att hon har skrivit en egen - kristen - version. I den är Dumbledore inte gay, utan gift - med Minerva McGonagall. De har en dotter - Hermione - en dotter som är annorlunda än andra andra barn i skolan för att hon är vår tids bästa häxa inte vill ha en karriär, utan stanna i hemmet. Sa jag att Dumbledore var pastor? Här är ett citat ur boken:
That was when a derisive laugh echoed through the cafeteria. A smug-looking young man about Harry's age with slicked-back hair even paler blond than Luna's and wearing a sweater vest and khakis strolled languidly down between the rows of tables.
"Please, ignore this fool," Draco drawled smugly. "Luna here thinks she can have a career even though she's a woman; and women are stupid."
Harry gaped at this horrible person. What a mean thing to say!
"Women shouldn't not have careers because women are stupid!" Harry shouted indignantly. "Women are not stupid at all! Women should not have careers because women are nurturing and loving and their gifts serve them best in the home!"
(Notera att denna bok med stor sannolikhet är en bluff: en bok skriven med ett specifikt syfte för en specifik målgrupp i syfte att övertyga - ni vet, som Bibeln. Det ska bli jätteroligt att se om den här boken därmed avfärdas av kristna apologeter.)

Lagom till julhandeln har ett motsvarande exempel på "Fan fiction for Christians" drabbat Sverige. Boken heter Fallet med den tomma graven och är skriven av  Per Ewert. Den handlar om Sherlock Holmes - fast i nutid - och det handlar (förstås) om Jesus. Eller som Per Ewert själv formulerat det:
Hur skulle världens främste utredare hantera historiens mest omtalade försvinnande? Detta är en hisnande resa genom det nutida England från askonsdag till påskdagens morgon där två av litteraturens mest kända gestalter, detektiven Sherlock Holmes och hans medarbetare Dr Watson genomför en skoningslös granskning av händelserna efter Jesu korsfästelse för att en gång för alla slå fast lösningen på fallet med den tomma graven.
Så hur skulle världens främste utredare hantera fallet? Förmodligen genom att konstatera att allt vi har att tillgå i form av bevismaterial är en bok. En bok som blivit nedkopierad genom många århundraden av partiska kopierare och som är skriven av partiska författare som inte själva var ögonvittnen. En bok som innehåller många uppenbara tillägg och direkta påhitt.

Men den Sherlock Holmes som vi möter i boken är inte riktigt den knivskarpa utredare som vi har vant oss vid att möta i andra böcker och filmer. Tanken att vara källkritisk avfärdar han väldigt summariskt. Istället påbörjar han en boklång utvärdering av själva vittnesmålen, som de är nedtecknade i Bibeln - som om de vore förstahandskällor.

Ok, med de förutsättningarna - och med tanke på att boken utspelar sig i nutid - då måste väl Sherlock i alla fall vända sig till den gedigna nutida forskningslitteraturen om opålitligheten hos ögonvittnen? Nej, den verkar han inte hört talas om. Kollektiva hallucinationer? Näpp. Men han kan väl i alla fall slås av tanken att det finns andra liknande mirakelhistorier - där man själv kan prata med nu levande ögonvittnen? Nä.

Faktiskt verkar den här Sherlock vara nästan oförmögen att ställa väsentliga frågor. Till exempel ägnas flera kapitel åt att fundera över frågan om Jesus kropp kan ha stulits ur sin grav. I slutändan blir bara några få alternativ kvar, som t.ex. att fiender stal kroppen, att anhängare stal kroppen, eller mirakelförklaringen (bara ett sorts mirakel, förstås, man behöver - tydligen självklart - bara värdera en enda sorts mirakel). Att anhängarna skulle ha stulit kroppen avfärdas eftersom många konspiratörer inte kan hålla en konspiration hemlig. Den logiska följdfrågan är (självklart) om det kanske bara var en eller två personer som stal kroppen - särskilt som de första rapporterna om den tomma kraven bara kom från en (Joh 20:1) eller två (Matt 28:1) eller tre (Mark 16:1) eller fem (Luk 24:10) vittnen. Men den frågan förespeglar aldrig Sherlock - det är ett mirakel.

Ingen lär bli övertygad av den här boken om att Jesus är Gud som inte redan är övertygad. Men boken är välskriven och flyter på bra. Och det är onekligen en surrealistisk läsupplevelse att tänka skarpare än självaste Sherlock Holmes.

Per Ewert som Sherlock
Läsanvisning: Boken radar upp en massa faktapåståenden varav en kunnig läsare kan konstatera att flera inte stämmer (nej, det var inte Johannes som skrev Johannesevangeliet, nej Bart Ehrman nämner inte 11 oberoende källor till att Jesus blev korsfäst, jo det finns kollektiva hallucinationer, etc.). Så man bör ha skeptikerglasögonen på sig genom hela läsningen. Men så fungerar inte hjärnan. Istället kommer den påstå att jag nu lärt mig vissa saker, fakta som den lydigt lagrar in i hjärnvindlingarna, utan källkontroll. Så även om det är roande att träffa på Sherlock Holmes som senil lämnar läsningen ändå en något olustig eftersmak.

Här kan ni läsa mer om boken.

13 dec. 2015

Cirkus Dawkins

I samband med Richard Dawkins framträdande på Cirkus i Stockholm har SvD idag publicerat två artikel. Först en TT-författad artikel - Om gud, vetenskap – och sina vänner - med den klarsynta beskrivningen av Dawkins:
I Sverige är Dawkins kanske mest känd för "Illusionen om Gud" (2006), där han går hårt åt alla som säger sig vara troende. Med hjälp av både vetenskap och humor pulveriserar han de stora världsreligionerna, även som sociala rörelser och moraliska förebilder.
Men som den sanna vetenskapsman han är, tvekar han inte att ändra sig – om det skulle visa sig att han har fel.
– Visa mig vetenskapliga bevis för att gud existerar och jag blir religiös imorgon.
Den andra artikeln ä en intervju av Håkan Lindgren - "Hjärnan är en räknemaskin":
Är det svårt att övertyga människor om att vetenskap, inte bara religion och konst, kan skänka en känsla av förundran eller ödmjukhet? 
– Det är vad jag har ägnat större delen av mitt liv åt och jag tycker inte att det är svårt. Om man ser på vetenskapen som Carl Sagan gjorde eller som David Attenborough är den så underbar, så häpnadsväckande och så gnistrande vacker att alla som ställs inför naturvetenskapens värld borde glädjas.
Björn Ulvaeus gjorde ett bra jobb som intervjuade Dawkins. Stor spännvidd på frågorna, vilket resulterade i att Dakwins på en fråga svarade "Det vet jag ingenting om". Föreställningen på Cirkus, som besöktes av över 1 600 vetgiriga, spelades in av SVT och kommer att sändas på Kunskapskanalen.
Foto: Micke Bayart

Alternativ Lucia: Music for One X-mas and Six Drummers



Ett alternativt sätt att lussa på.

12 dec. 2015

Idag skulle Frank Sinatra fyllt 100 år



Idag är det Frank Sinatras 100-årsdag. Detta måste förstås uppmärksammas - han är ju en av den nutida musikens giganter.

Riktigt hur stor förstod jag först då en vän efter en middag ljudligt och vinstinnt vrålade med till New York, New York för att senare på natten skicka hem mig med en väldigt insisterande rekommendation att lyssna in mig på skivan Sinatra at the Sands, där Sinatra kompas av Count Basie och hans orkester och framför sina låtar i arrangemang av Quincy Jones. Kombinationen är närmast elektrisk eller magisk eller ... jag vet inte vilka ord som bäst beskriver musiken, men lyssna! Ni kan få en aning genom att se på Take Me To the Moon på ovanstående film - med samma set-up, fast tamare.

Äh, här har ni en till. Håll i hatten.

11 dec. 2015

Kriget mot kristmäss

"Det är lite kränkande" och "kan vara förolämpande", säger amerikaner som intervjuats av Fox 21 News med anledning av att American Atheists satt upp en annons med uppmaningen "hoppa över kyrkan" under julhelgen.

Upplysning till alla er som blir kränkta och förolämpade av detta: Ni behöver inte göra som det står på annonstavlor.

"Kära pappa" - en kortfilm mot våld mot kvinnor

10 dec. 2015

”Homeopatiska produkter kan inte kallas läkemedel”

Orimliga idéer. Riksdagen ska inom kort fatta beslut om antroposofiska homeopatiska produkter ska införlivas i den svenska läkemedelslagstiftningen. Vi avråder bestämt från att dessa pseudovetenskapliga produkter ska få kallas för läkemedel, skriver fyra svenska Nobelpristagare och sju andra ledamöter i Kungliga Vetenskapsakademien på dagens DN Debatt.
Homeopatiska produkter är nog de enda i vårt samhälle där det är tillåtet att fara med osanning i förpackningens innehållsdeklaration. Om det står att förpackningen innehåller exempelvis en ört i dosen D30 så innebär det i klartext att inte en enda molekyl från örten finns kvar. Hur många patienter/kunder har klart för sig att D30 betyder att utgångsmaterialet har spätts 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 gånger?
Homeopatiföreträdare har spekulerat i att de bortspädda komponenterna skulle kunna bilda ett avtryck bland vattenmolekylerna. Men ett eventuellt sådant avtryck försvinner på några få miljondelar av en miljondels sekund. Om homeopater insisterar på att vattnet skulle kunna upprätthålla molekylära avtryck kan man undra hur de i så fall bär sig åt för att hitta ”rent” vatten utan avtryck av molekyler som tidigare har funnits i det.
Hur kommer det sig då att både antroposofer, andra homeopater och en del patienter anser att homeopatiska produkter har effekt? Skälet är den så gott som alltid närvarande placeboeffekten. Den främsta orsaken till upplevd förbättring även vid behandling med helt inaktiva preparat (placebo) är förväntan, både från den som blir behandlad och den som behandlar. Även betingning kan bidra, alltså att en tidigare erfarenhet av att ha tagit tabletter (med aktivt läkemedel) som gett förbättring kan medföra att senare intag av tabletter leder till en reflexmässig upplevelse av förbättring. Betingning kan bidra till placeboeffekter även hos djur. Placeboeffekten kan förstärkas av tid och omsorg i patient-läkarkontakten. Detta är möjligen ett betydelsefullt inslag i antroposofin men är ofta en bristvara i den ekonomiskt pressade offentliga sjukvården.

Freedom of Thought Report 2015



Idag släpper international Humanist and Ethical Union (IHEU) sin årliga Freedom of Thought Report. Här är pressmeddelandet:
Persecution against the non-religious is on the rise – report
Persecution of the non-religious has escalated in the past year, according to a new report.

There has been a rise in extrajudicial violence, and in several states harsher judicial sentences have been handed down for crimes such as “blasphemy” and “apostasy” (leaving religion).

The 2015 study draws attention to a string of murders in Bangladesh: four humanist bloggers and one secular publisher were hacked to death in machete assassinations. The victims were Avijit Roy, Washqiur Rahman Babu, Ananta Bijoy Das, Niladri Chatterjee, and most recently the publisher Faisal Arefin Dipon.

While these deaths have been relatively well-reported in international media, as has the plight of Saudi secularist Raif Badawi who was lashed 50 times earlier in the year on the charge of “insulting religion”, the report also highlights far less well-known cases, such as Egyptian student Sherif Gaber. In February this year, Gaber was sentenced to a year’s hard labour for “contempt of religion” (he had declared his atheism on Facebook) and for promoting “debauchery” (he had challenged a lecturer who said that homosexuals should be “killed in the streets”). Gaber went into hiding following the sentence this year. Another Egyptian student, Karim al-Banna, was arrested at an atheist cafe last November, and was this year handed a three-year jail term for “insulting religion”.

Three prominent Indian rationalists have been assassinated in the past few years, two in 2015, after challenging religious superstition and right-wing policies. In the past twelve months there have been at least two new death sentences for “apostasy”: Ashraf Fayadh in Saudi Arabia and Mohamed Cheikh Ould Mkheitr in Mauritania, not to mention the many “blasphemers” and “apostates” killed by ISIS.

In the Maldives, the administrators of atheist Facebook pages were publicly identified, kidnapped by a 40-strong gang, compelled to “recant” their atheism and hand over passwords to their accounts. Anti-atheist Facebook pages have forced many secular Maldivians offline throughout 2015.

“Last year we recorded a rise in hate speech and rhetoric: Presidents saying ‘humanism’ and ‘liberalsim’ were a threat to the state, laws branding atheism as ‘terrorism’, and so on. This year we’ve seen that rhetoric bubble over into truly malicious acts of persecution,” says IHEU President, Andrew Copson.

“Our ongoing concern is that with Jihadist extremism setting the bar very high for brutality, it is creating a space for this deepening, noxious hatred against the non-religious in a growing number of countries, primarily Islamic states. It’s almost as if there’s this false need to create an equal, imaginary threat from the opposite end of the belief spectrum, as a kind of false balance to the likes of ISIS. In fact this strategy is sometimes almost completely explicit, as in Egypt’s ‘war on atheism’ for example. This entirely misplaced reaction against the non-religious is turning to increasing violence by non-state actors, and ever harsher, transparently unjust sentences from state authorities.”

The report records with approval the abolition of “blasphemy” laws in both Iceland and Norway this year. However, the overwhelming message is of secular voices under increasing threat around the world. The report concludes: “Agree with their underlying humanist worldview or not, some of the clearest, bravest, most innovative voices in the social-political sphere will continue to be the humanists, the atheists, the non-religious, or the religiously unaffiliated, and they are a necessary, often profoundly influential part of any real debate in any truly open society. The world must recognise that to identify and speak out as non-religious is a basic human right, and the fact there are increasing numbers of people demanding recognition of this right is not a signal of moral decay but of a functioning, free society.”
Ni kan ladda ner hela rapporten här.

Julgranens evolution

En satirisk bild som trycktes i tidningen Schlemiel (1904) och visar hur en judisk Chanukka-ljusstake utvecklats till en julgran, en Weihnukka. Bilden skulle anspela på många judars önskan att assimileras med tyskarna.

9 dec. 2015

Debatt om religiösa friskolor

I november skrev Jenny Sonesson en debattartikel om att staten inte ska finansiera religiösa skolor. Nu har hon debatterat frågan med Johan Ingerö. Sonnesson fokuserar på religionsfrihet ur barnens perspektiv och ser problemet att religiösa skolor segregerar barnen. Ingerö anser att det är föräldrarnas religionsfrihet som är viktigast och tycker att problemen är små.

#149 - Radio Houdi Granskar det Virala



RadioHoudi-149-rubrik
Nytt avsnitt där John och Anders denna gång granskar det virala
John har åkt flygplan in i stormen Helga och Roger Moore skrattar åt att en re-make av en av hans Bond-filmer skulle göras.
Stämmer det det som forskare säger i en undersökning att det finns ett “samband mellan låg intelligens och tro på strundprat”?
Det lackar mot jul. Men vad betyder “lacka” i sammanhanget?
Kan man “tejpa mot jul”?
Hursomhelst finns en plug-in till webbläsare för att få barnen att behålla tron på Tomten.
Richard Dawkins har besökt Skavlan med den äran.
Åsa Romson är på tapeten igen. Denna gång har hon sagt “vi har varit tvungna att också ta in en verklighetsbild” vilket fått många att gå i taket.
Inte minst Viralgranskaren som går ut med en vinklad rapport om misstaget i spridningen av just detta citat – som förvisso är omskriven.
Men vem ska man tro på?
Viralgranskaren eller fakta från Ekots lördagsintervju?
Och vad är fakta i sammanhanget?
Och vad Googlade Viralgranskaren egentligen?
Vi avslutar med serien om veckans låtstöld och Johns knarkande av Boy Machine.
Fortsätt få barnen att tro på jultomten

Ännu ett bidrag till Svenska kyrkans reklamkampanj


Får de citera Bibelverser utan att sätta dem i sitt sammanhang för att göra en nutidspolitisk poäng så får väl vi göra detsamma?

Vill du hjälpa flyktingar så rekommenderar Humanisterna att stöda något av de många religiöst och politiskt neutrala alternativ som arbetar professionellt med frågan, t.ex. Röda KorsetRädda Barnen och UNHCR. Många kommuner har också verksamhet, t.ex. Stockholm.

8 dec. 2015

Moral och automatisering

I TED-talet nedan argumenterar Andreas Ekström för att vi måste förstå och ta ansvar för våra värderingar, i en tid där mer och mer automatiseras. Vi behöver inse att vi är människor och agera där efter - det är nödvändigt att humaniora och teknik knyts ihop, säger han. Ekströms exempel är från Googles sökmotor.

För några veckor sedan läste jag en artikel om moralen hos självstyrande bilar. Detta är en frågeställning i samma ämne, men med uppenbart dödlig utgång. Hur ska en automatiserad bil agera när den "inser" att den kommer köra på en människa som går över gatan, eftersom den inte hinner bromsa snabbt nog? Ska den väja och köra av vägen, med risk att döda/skada människor på trottoaren eller de som åker i bilen? Ska automatiken räkna utilitaristiskt och skada så få människor som möjligt? Eller ska den i första hand skydda bilens passagerare?

Google använder redan värderingar bakom programmeringen av sin sökmotor. Svar på frågan om moral i automatiserade bilar kommer behövas snart framöver.

Daesh förklarat i en mening

The rise of Isis explained in one sentence

"You want the simple one-sentence explanation for what caused Isis?”Architect and blogger Karl Sharro gives his reason for the rise of the Islamic State.

Posted by Channel 4 News on Saturday, December 5, 2015

7 dec. 2015

Antifeministisk utrikespolitik av näringsminister Mikael Damberg i Iran

Svenska regeringen stoltserar med att bedriva feministisk utrikespolitik. Men hur ser det ut när man konfronteras med en av världens mest kvinnofientliga regimer - står man på sig? Icke. Så här såg det ut vid förhandlingsbordet i Iran, med den svenska delegationens kvinnor beslöjade i bordets slutände.


"Med respekt för iransk kultur så kommer kvinnliga deltagare i delegationen bära slöja" sade Mikael Damberg i Riksdagen när Vänsterpartiets Amineh Kakabaveh undrade. Kakabaveh vädjade häromdagen på SVT Opinion till den svenska delegationen att inte ge efter på denna punkt, men förgäves.
Kvinnornas situation i Iran är under all kritik. Att vara kvinna i Iran under i den islamiska regimen innebär förtryck dagligen och stundligen.
Det innebär begränsad rörelsefrihet, påtvingad uniform klädsel, underordning under mannen i alla sammanhang, diskriminerad i lagstiftning och rättspraxis.
[...]
Varför skall en kvinna som representerar Sverige bära den politiska uniformen - uppträda som något annat än det hon är?
Det är att godta och anpassa sig till den könsapartheid som finns i Iran.
Det handlar inte heller om att respektera någon annans kultur, som näringsminister Mikael Damberg (S) sa under vår debatt i riksdagens kammaren den 20 november 2015.
Det är att acceptera förtryck!
Den feministiska utrikespolitiken måste också gälla länder i Mellanöstern, Gulfstaterna, Saudiarabien med flera.
Man borde skämmas, helt enkelt, att påstå sig företräda en feministisk utrikespolitik och sedan på det här viset. Den i Iran obligatoriska slöjan är den totalitära regimens påtvingade uniform. Genom att gå med på att bära denna uniform skickar man en tydlig signal till det iranska folket att det där med feminism, det tycker Sverige inte är för dem. Och religionsfrihet ska vi inte tala om. Men det tycker vi väl, att dessa rättigheter även hör det iranska folket till? Skäms, Damberg.

[Edit: Någon har påpekat att man hade brutit mot Iransk lag om man inte haft slöja. Den enkla lösningen på ett sådant problem hade förstås varit att inte ha mötet i Iran. Om man nu hävdar sig föra en feministisk utrikespolitik.]

Bilden här nedanför är från kvinnodagen 1979 då mer än hundra tusen kvinnor demonstrerade mot påbudet att slöja skulle bli obligatoriskt.


Tack till Göran Gustavsson för tips!

6 dec. 2015

Ska troende på ett liv efter detta ha rätt till dödshjälp?

Rebecca Watson misslyckas något med att rättvisande återge frågeställningen i den artikel hon kritiserar: Can a Child Choose the Right to Die?. Jag uppfattar att frågeställningen är: Har ett barn de förmågor som krävs för att fatta ett informerat beslut om döden? Den frågan är central, inte bara vad det gäller barn, när dödshjälp diskuteras.

Ändå påpekar Watson med rätta problemet med att anse att en tro på ett liv efter detta diskvalificerar någon från att välja dödshjälp eller aktivt möta döden. Om man vill att människor ska ha möjlighet att själv utforma sina liv, så länge deras val inte skadar andra, kan man inte begränsa denna rätt när valen inte överensstämmer med ens egen uppfattning om vad som är rätt.

Julyra i Humanistshopen!

Humanistshopen.se har valt ut ett antal produkter som de ger 10% rabatt på. Deras favoriter är de fina smyckena med nya Happy Human som passar jättebra som julklapp!

Kolla under rubriken Julyra så hittar du alla produkter med rabatt. Glöm inte bort att beställa senast 16/12 för att vara garanterad leverans innan jul. Sista dagen försändelser lämnas in till posten innan jul är 21/12 (ordern måste vara hos oss senast 18.00 den 20/12) men vi kan inte lova att posten levererar i tid till jul.

Rabatten gäller året ut så kommer du på i mellandagarna att du behöver den perfekta nyårspresenten så har du fortfarande chansen!

Happy Holidays!

Länkar:
Till shopen: www.humanistshopen.se
Till Julyran

5 dec. 2015

Korantricket


Det är lika bedrövligt - oavsett i vilken bok texten står.

Lite hjälp till Svenska kyrkan med deras reklam

Svenska kyrkan är inte nödbedda att utnyttja svåra situationer för att sälja in sitt budskap - nu går en kampanj i Stockholms lokaltrafik om hur dagens flyktingars öde går att jämföra med diverse bibliska gestalters. Men varför just denna jämförelse när det finns så många inslag i bibeln att ta fasta på? Låt oss hjälpa dem på traven. Här är ett förslag.


Vill ni hjälpa människor på flykt kan ni handgripligen hjälpa till på diverse härbärgen eller pengavägen genom en gåva till exempelvis UNHCR.

Varför denna "pray-shaming"? (Att peka ut tomma religiösa gester har nu fått ett namn i USA.) För att enkla svar på svåra problem kan leda helt fel. Ska vi lösa världens problem behövs både medkänsla och eftertanke. (Med detta sagt är det ändå bättre att Svenska kyrkan ägnar sig åt medmänsklighet än åt sin kärnverksamhet - så ok, bra reklamkampanj. Och att använda kyrkor som härbärgen är en sällsynt bra idé.)

HumanistHjälpen - hjälp oss göra världen tryggare!


Julklapp för en tryggare värld!


Ge en gåva till HumanistHjälpens Julinsamling. Ge bort ett Gåvobevis, som jul- eller nyårsgåva, till dig själv eller till någon som står dig nära.

Ditt stöd går till kvinnor och barn som av konfessionella och traditionella skäl utsätts för förtryck, förföljelser, hedersvåld och exkludering. Du hjälper till att rädda hälsa och liv i Marocko, Nigeria och Sverige.

90-stiftelsen HumanistHjälpen startade som Humanisternas Insamlingsverksamhet. Vi tackar alla trogna och nya donatorer genom åren!

Läs mer på HumanistHjälpen och på Humanisternas sida om hjälpverksamhet.

Företag/organisationer som donerar minst 3000 kr får vår rätt att använda HumanistHjälpens Stöd-logotype 2015/2016.
 

Optimera sin livsåskådning?

Ännu ett samtal med illusionisten och humanisten John Houdi, denna gång i Mattias Ribbing Podcast. Det handlar om skepticism, det övernaturliga, religion och humanism, utifrån frågeställningen: Kan vi förbättra vår livsåskådning utifrån vår hjärnas förutsättningar att prestera så bra som möjligt?

4 dec. 2015

Richard Dawkins hos Skavlan i kväll

I kväll är Richard Dawkins en av gästerna i tv-programmet Skavlan, SVT1 kl. 21:00.

Vi är många som anser Dawkins inte är speciellt intressant numera, utan ofta ganska pinsam. Det kan ändå vara värt att se programmet för att uppleva om det blir någon ny kontrovers, såsom skedde för tre år sen. Tyvärr verkar dock de andra deltagarna i kvällens avsnitt, Rolf Lassgård, Linn Ullman och Katharina Andresen, inte bädda för detta. Se ett smakprovet inför programmet.



* Dawkins senaste klavertramp var när han på Twitter försökte argumentera för att "Men han är bara ett barn" inte är ett vattentätt argument. Det har förstås Dawkins rätt i, vilket förmodligen det flesta förstår. Men det är inte speciellt snyggt att jämföra den 14-åriga amerikanska pojken Ahmed Mohamed med en tonårig som i ISIS namn skär halsen av en man.

3 dec. 2015

"Människor i sorg vill gärna tro"

Humanisterna Kalmar har intervjuat skeptikern, humanisten och illusionisten John Houdi.

Ateistisk julsång



Med anledning av att Carl Johan Rehbinder idag förklarar på SVT Opinion att julen inte är en exklusivt kristen högtid får ni här en ateistisk julsång att njuta av. (Som parentes kan det kanske intressera att de bett även mig att komma in med ett bidrag om samma ämne till sin debattkalender. Hoppas det inte blir för tjatigt/hoppas budskapet når in någon gång i det allmänna medvetandet.)

Fade to Black

Kortfilmen Fade to black regisserades av Amer al-Barzawi och medvetande är skådespelaren Farah Presley. Efter att ha flytt Raqqa, lever paret sedan slutet av 2014 i Turkiet.

Sångbok för sekulära barnvälkommanden

Hej lilla människa

av Jan-Erik Sääf

hejlillamänniska
Hej Lilla Människa är ett antal sånger, tänkta att användas vid ceremonier för att välkomna våra yngsta till världen. De helt nyskrivna sångerna beskriver nyblivna föräldrars tankar och känslor av förundran inför det nya livet. Här besjungs både stillheten, förundran och glädjen. Boken vänder sig till nyblivna föräldrar, framför allt dem som vill anordna en sekulär ceremoni och som letar efter former för hur man kan göra det, men också till dem som tänker arrangera ett traditionellt kyrkligt dop.
Boken omfattar sångtexter, noter och reflektioner kring barnvälkomnanden och namn­givnings­ceremonier, liksom kåserier kring hur man hittar ett passande namn åt sitt barn.
GB Closeup maj 14 - Peter Knutson webI boken finns också en cd-skiva med sångerna insjungna av musikalartisten Gunilla Backman. Boken illustreras av Anna Sjölin.

Om författaren

Jan-Erik Sääf web - foto CS

Jan-Erik Sääf

Jan-Erik Sääf, är kompositör, textförfattare och musiker. Han är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö (1983-1989), bland annat med studier i komposition för Rolf Martinsson och Hans Söderberg. Hans kompositioner omfattar många olika genrer, men med fokus på musikteater, musikal och opera.
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se