6 jan. 2016

Andras nyårslöften

Att många nyårslöften bryts, beror på att löftena ingås av andra personer än de som ska infria dem.

Detta är ett specialfall av ett större fenomen - våra tidigare jag har i stort sett, liten förmåga att påverka det vi gör idag. När löften utfärdas och framtidsplaner görs, är den som är tänkt att påverkas av detta, ditt nuvarande jag, inte närvarande. Där av är den personens kunskaper, perspektiv och önskemål i begränsad omfattning beaktade.

Vi har som kontrast till detta uppfattningen att vi väl känner våra tidigare jag, de personer vi var i dåtid. Därför kan vi anklaga den andra, när löften bryts och planer grusas. ”Hur kunde du ingå det nyårslöftet? Så omoget, du borde vetat bättre. Du känner ju till min karaktärssvaghet.”

Världen hade varit intressantare om vi kunnat ses. Då skulle jag förmodligen få en utskällning av mitt före detta jag. ”Vad gör du! Du skulle läsa böcker, inte skriva menlösa blogginlägg!”

2 kommentarer:

Patrik N sa...

Jag hade velat ställa en fråga på Ulfs inlägg men det går dessvärre inte att få svar från honom då han inte längre finns. I bästa fall skulle en framtida Ulf kunna besvara min fråga men vad har denne egentligen med saken att göra, han finns ju inte ens ännu? Och den framtide Ulfs svar skulle säkert bara reta en framtida version av den förutvarande dåtida version av mig som skrev den här kommentaren och vad skulle det tjäna till att en framtida Ulf och en framtida Patrik N skulle tjivas om vad deras dåtida jag en gång gjorde?

Ulf Gustafsson sa...

Patrik N,

Ställa frågor kan du ändå göra. Sedan är det osäkert om mina svar om denna text är bättre än dina.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se