3 feb. 2016

Nördar, lämna oss andra ifred

Nördar, personer med ett djupt intresse i ett specialområde, ses inte längre som udda och avvikande. Istället verkar vi leva i en tid där många vill vara nörd i ett område de just själva gillar och delar med en några andra med samma speciella kunskaper. Vad hette Ned Starks svärd? Hur går texten till Dovahkiin-sången? Vilka är reglerna i leken Sten, sax, påse, ödla och Spock?

Detta fenomen är helt oproblematiskt. Det finns dock nördar som verkar ha stora problem med att inte alla delar just deras speciella intresse. Att inte alla har samma djupa kunskap om ett ämnesområde som de själva. Att de måste förklara sig, när de använder denna specialkunskap utanför den egna nördgemenskapen. Dessa nördar är irriterande.

Exempel på dessa irriterande nördar är vissa kristna. De som gång på gång beklagar sig över att samhället i stort saknar ett "religiöst språk" och att Sverige lider av "religiös afasi". De beklagar sig för att nyheter om deras nördområde, t.ex. Katolska kyrkan, inte uppmärksammas i media.

Visst kan man tycka det är synd att det som tidigare i större utsträckning var allmängods blir specialkunskap. "Pappa vara pokerspelare och mamma vara glädjeflicka", fungerar inte lika bra som svar på frågan Vad jobbar du med? som det gjorde på 80-talet, i förra seklet. Men när det gäller kultur är det inte speciellt snyggt att gnälla på att andra har gått vidare och anammat de berättelser som är populära idag.

Tänk er att Ian McKellen besöker Comi Con i Stockholm, i rollen som Gandalf. Skulle det skrivas debattinlägg om att svenskarna behöver bättra på sitt "Sagan om ringen-språk" inför detta? Nej. Men när Jorge Mario Bergoglio ska besöka Lund, i rollen som Påven i serien Katolska kyrkan, då krävs det att vi alla är religiöst språkligt rustade.

Håll på med era nörderier, men blanda inte in oss andra. Vi som har andra intressen.

Texten är skriven som reaktion på två inlägg i den katolska tidskriften Signum.

9 kommentarer:

Patrik N sa...

"Dessa nördar är irriterande."

Om irritationen är problemet och irritationen uppstår i dig så är det rimligen ditt eget ansvar att hantera det som tycks vara ditt eget problem. I annat fall måste ju andra människor förändra sig och leva sina liv annorlunda (genom att till exempel sluta nörda) för att du ska må bättre. Det är knappast ett rimligt krav.

Ulf Gustafsson sa...

Patrik N,

Om du läser vad jag skriver framgår det att jag inte vill de ska "sluta nörda". Bara att de inte ska blanda in oss andra i deras nörderier.

Angående "irritation", tänker du som en stoiker. Det är kanske den bästa reaktionen, men inte den jag valde i detta fall. Då hade det inte blivit något inlägg och jag hade något jag ville säga.

Patrik N sa...

Ulf,

"Om du läser vad jag skriver framgår det att jag inte vill de ska "sluta nörda". Bara att de inte ska blanda in oss andra i deras nörderier."

En mycket enklare lösning är i de allra flesta fall att du tar ansvar för din reaktion istället för att be andra att de ska anpassa sina liv (tex genom att inte "blanda in" dig i sitt nördande) så att inte reaktioner i dig ska uppstå. Baksidan är förstås att en del inlägg inte skrivs här, men det får vi leva med.

Ulf Gustafsson sa...

Patrik N,

Jag tycker det vore klädsamt om du i detta fall agerat som du själv förslår jag skulle göra. För du hävdar väl inte att mitt inlägg skapat något mer än en "irritation" hos dig?

Patrik N sa...

Ulf,

Ditt inlägg skapar ingen irritation alls i mig och jag har heller inte uppmanat dig att sluta nörda eller att på något annat sätt ändra ditt beteende för mina känslors skull. För varje inlägg eller kommentar som du i övrigt skriver som faktiskt skapar en irritation eller annan reaktion i mig så vill jag bara tacka då varje reaktion ger mig chans till lärande om mig själv.

Lennart W sa...

Tips: Ett ganska lätt sätt att slippa se katolska nörderier är att inte läsa på katolska sajter. Liknande funkar förstås även på Humanistiska och/eller ateistiska nörderier. (Dvs om man nu faktiskt irriteras på sånt, och inte istället t ex bara blir lätt road, eller t o m tycker det finns en poäng i att utmana sig själv lite och då och då faktiskt måste medge att de där andra har en poäng eller två.)

I konsekvens med den här nyfunna insikten kanske man också kan förvänta sig att slippa se något mer om Humanisternas nördiga tankevärld i mer allmänna medier som i t ex DN?

Ang Påven misstänker jag att han nog mest är känd som just Påven, och att hans namn Bergoglio är en lite nördigare kunskap. Som du förväntar dig att alla andra ska ha.

Ulf, du kan bättre än så här.

Pax vobiscum

Ulf Gustafsson sa...

Lennart W,

Jag jag vill ta del av katolskt nörderi läser jag Signum. Borde varit tydlig med att det också handlade om en debattartikel i SvD. Ja, Humanisterna kan också vara irriterande, det har lag läst att andra ibland tycker.

Avsikten med Bergoglio var just att det är nördigt att veta vad han som spelar Påven heter, förmodligen mer nördigt än att veta vem som spelar Gandalf.

Valar morghulis

Patrik N sa...

Quidquid latine dictum sit, altum videtu.

Kristian sa...

Då vrider jag lite på sista meningen och säger: Klaga gärna på religiösa, men skyll inte på nördar... Tror det är rätt få äkta "nördar" som inte är medvetna om att det de gör anses lite avvikande från mängden, och att de därför inte kan vänta sig något intresse från majoriteten. Tycker det ligger inbyggt i begreppet.

Kristendomen är fortfarande för stor för att vara nördig, och det är snarare kvarlevorna av dess tidigare dominerande ställning som leder till föraktfulla uttalanden. Kanske kan man kalla det fantomsmärtor? Förr brukade de förklara människors icke-tro med att de var förtappade, onda osv, nu med mer politiskt korrekta uttryck. Den röda tråden är förstås att förklaringen alltid är någon form av brist hos den icke-troende - att vara "omusikalisk" är en mild brist men ändå en brist. Bristen är en förklaring till att personen avviker från en norm - men ett äkta nörderi är snarare något som aldrig har varit norm, det är till sin natur icke-norm.

Men det begriper väl inte ni lamers...

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se