18 apr. 2016

Gävle moskés fatwa om vilket riksdagsparti man bör rösta på

Inför riksdagsvalet 2014 utfärdade imamen i Gävle moské Sheikh Abu Raad (imamen i den moské som spridit islamism som Gävle Dagblad granskat så ingående) följande fatwa angående vilka riksdagspartier som var tillrådligt att rösta på. (Fatwan är raderad på moskéns hemsida men finns på Web Archive.) Man förtydligar fatwan så här: "Fatwan togs fram för att generellt uppmana alla muslimer till att ta ställning mot rasism och islamofobi." Syftet är förstås lovvärt, men frågan är om inte Gävle moské lyckats bättre med att propagera för rasism och islamofobi i och med sitt spridande av islamism.



Vad tror ni Miljöpartiet och Vänsterpartiet tycker om att få denna rekommendation från islamister? Atheist Pig kommenterar.


För övrigt borde Mehmet Kaplan avgå.

41 kommentarer:

Anders Hesselbom sa...

Stödet för Kaplan kanske inte är så konstigt. https://www.facebook.com/mohamed.omar.980/posts/1170236739695535

Ulf Gustafsson sa...

Anders, jag har svårt att ta någon på allvar som uttrycker sig så svepande som Mohamed Omar: "Antisemitism är helt normalt i Mehmet Kaplans kretsar. Jag vet, jag har varit där."

Vilka kretsar då? Var Omar och Kaplan där samtidigt? Varför berättar inte Omar mer utförligt om sin relation till Kaplan, har han något att dölja?

De konkreta problem som tagits upp mot Kaplan är tillräckligt graverande.

Patrik Lindenfors sa...

https://ligator.wordpress.com/2016/04/17/varning-for-mohamed-omar/

Anders Hesselbom sa...

Ulf, se här: http://www.expressen.se/nyheter/dokument/dokument-mehmet-kaplans-klavertramp/

Anders Hesselbom sa...

"https://ligator.wordpress.com/2016/04/17/varning-for-mohamed-omar/"

Ok, fair enough. Han har uttryckt sig väldigt modigt på senare tid (jag köpte hans bok), men ok, detta får jag givetvis ta till mig av. Är man inte beredd att ta intryck, kan man lika gärna rösta MP. ;-)

Ulf Gustafsson sa...

Anders, det enda konkreta som framkom i expressenartikeln var att de båda deltagit i en ramadan-middag i riksdagen. Är riksdagen kretsarna Omar syftar på?

Anders Hesselbom sa...

"Anders, det enda konkreta som framkom i expressenartikeln var att de båda deltagit i en ramadan-middag i riksdagen. Är riksdagen kretsarna Omar syftar på?"
Jag uppfattade inte att "samma" skulle tolkas speciellt bokstavligt, mer som "liknande". Vill du veta, så har du ju hans facebook-profil ovan.

Patrik N sa...

Patrik L,

Besvärande uppgifter om Omar i artikeln av Jerlerup. Tar du avstånd från Omar?

Patrik Lindenfors sa...

Vad menar du med "ta avstånd"??? Jag har såvitt jag vet aldrig omfamnat honom?

Patrik N sa...

Du länkade ju alldeles nyligen till en av hans skrifter: http://humanistbloggen.blogspot.se/2016/02/satans-verser.html

Patrik Lindenfors sa...

..och du länkade nyss till Fria Tider eller var det var. Jag ser inte riktigt problemet. Jag kan länka till Hitler också om du vill.

Patrik Lindenfors sa...

För övrigt är Kaplan borta nu.

Anders Hesselbom sa...

Ursäkta, men kan vi inte vara lite konsekventa i bedömningarna här, tack?

Anders Hesselbom sa...

"För övrigt är Kaplan borta nu."

Ett mycket märkligt sätt att uttrycka "fullt förtroende", tycker jag.

Patrik N sa...

"..och du länkade nyss till Fria Tider eller var det var."

Nej, det var Hitler jag länkade till om jag minns rätt.

Anders Hesselbom sa...

Är det oproblematiskt att länka till Fria Tider? Uppfattade det inte så när det diskuterades sist.

Ulf Gustafsson sa...

Jag kan meddela att det är lite hoppfullt att Kaplan tillslut förlorade sitt förtroende, även inom regeringen, kanske får vi se en större öppenhet och mera klarspråk framöver. För ett år sedan gav jag ett visst försvar till Kaplan, utifrån att jag ansåg att beläggen för att han hade tveksamma relationer idag (2015) var otillfredsställande. De belägg som framkommit senaste veckan har dock flyttat anklagelserna bortom allt rimligt tvivel.

Sedan kan jag meddela att jag idag inte står för det jag skrev om Mohamed Omars skriverier för två år sedan: "Gå till Nya Il Convito och läs resten, samt andra intressanta inlägg." Sedan dess har jag omprövat detta och skulle inte komma med den rekommendationen idag.
http://humanistbloggen.blogspot.se/2014/04/darfor-blev-det-ingen-gayvanlig-moske.html

Patrik Lindenfors sa...

Hitler kan ni vara själva. Vad pratar vi om?

Anders Hesselbom sa...

Klart han inte ändrat sina värderingar. Han är bara besviken att vi inte gillar honom:

Kaplan umgås med "Erdogans man i Sverige"

Patrik N sa...

Anders H,

"Är det oproblematiskt att länka till Fria Tider? Uppfattade det inte så när det diskuterades sist."

Det är nog inte oproblematiskt. Det är därför som Patrik L i sann åsiktskorridorsanda skrev att jag hade gjort det (det har jag inte). Det vet Patrik också, det var därför han lade till "[...] eller var det var" (det var Nyheter Idag som jag länkade till).


Lars Torstensson sa...

Omar om Kaplan

Ulf skriver: " Varför berättar inte Omar mer utförligt om sin relation till Kaplan ..."

Här berättar han:

"Mehmet Kaplan och jag är inte kompisar, men en gång i tiden var vi bröder, bröder i islam. Det så kallade muslimska civilsamhället i Sverige är inte så stort. Jag arbetade på min kant, han på sin. Jag var redaktör för den muslimska kulturtidskriften Minaret och vi hade flera gemensamma vänner och bekanta. Vi möttes några gånger, pratade i telefon någon gång. Men vi hade inga djupare samtal.

... För han pratar bara när han måste och då säger han bara så mycket som behövs för att klara sig."

https://detgodasamhallet.com/2016/04/18/mehmet-kaplan-bor-forklara-var-han-star

Lars Torstensson sa...

Antisemitismen i islam

Att antisemitismen breder ut sig bland många muslimer, i spåren av islamismens frammarsch, har inte bara Omar påtalat. Nalin Pekgul har sagt det samma, t ex i artikeln Hatet mot judar gror i Tensta:

"Under många år har jag kunnat följa hur hatet mot judar har grott bland unga människor i Tensta. I boken 'Jag är ju svensk' lyfter vi fram det här problemet. Där skriver vi om en vän som redan år 2009 berättade att han inte vågar ställa sin sjuarmade ljusstake, Menora, i fönstret i sin lägenhet. Vi skriver också att på många platser i Sverige vågar unga människor med judisk bakgrund inte gå runt med Davidsstjärnan runt halsen.

Genom attentaten i Frankrike och Danmark har vi nu alla sett vilka fruktansvärda konsekvenser detta hat kan få, och nu verkar journalisterna äntligen börja inse hur utbredd antisemitismen är bland unga muslimer i områden som Tensta."

http://www.expressen.se/kultur/toppnyheter-/nalin-pekgul-hatet-mot-judar-gror-i-tensta

Lars Torstensson sa...

Omar säger förlåt

Mohamed Omar har genom åren haft många konstiga åsikter, som det finns goda skäl att avvisa. Han har, som Jerlerup påpekar, varit islamist, antisemit, homofob och samarbetat med rena nazister. Något som bl a jag själv på sin tid påtalade och kritiserade - trots beskyllningar för "främlingsfientlighet" från islamofobi-fobiker!

Men Omar har faktiskt gjort avbön för en rad förvillelser, t ex i den här artikeln, "Det är jobbigt att säga förlåt":

http://www.unt.se/kultur-noje/det-ar-jobbigt-att-saga-forlat-1854294.aspx

Lars Torstensson sa...

Omar vill se ett upplyst och humant islam

Som f d islamist har Omar också omfattande erfarenheter och kunskaper om islamismen, som är nyttiga och intressanta att ta del av för alla som liksom han vill se ett upplyst och humant islam, som tillåter fritt och kritiskt tänkande, och som inte diskriminerar kvinnor, hbt-personer och oliktänkande.

Lars Torstensson sa...

Omar hävdar med rätta att det behövs en reformation i islam

Jerlerup har förstås många poänger i sin Omarkritik. Men han framför också kritik som är grundlös. Han säger om Omar:

"Problemet är enligt honom HELA islam. Islam i sin helhet behöver reformeras.

Problemet är inte extremisters tolkningar av islam utan problemet ligger i islam självt, i koranen och i profeten Muhammed. Eller som Omar skriver:

'Allt fler människor förstår att det inte bara är tillämpningen av islam som är problemet utan att det finns saker i själva läran, ja i islams grundtexter, som är problematiska.' "

Går man till den text som Jerlerup utgår ifrån så ser man att Omar inte alls säger att "hela islam" är problemet. Han säger det som står i föregående stycke. Alltså att det finns saker i läran, islams grundtexter, som är problematiska. I det har Omar alldeles rätt, och det betyder inte att alla texter är dåliga. Men det finns uppmaningar till prygel, stympning och halshuggning etc i texter som också i mainstreamislam brukar anses autentiska och normativa. Därför, menar Omar, bör muslimer göra upp med de barbariska textställena, och sluta betrakta dem som normgivande (som vissa av dem redan har gjort, och som många kristna länge har gjort med motsvarande bibelställen). Ett reformerat islam behöver inte vara problematiskt. Islam kan, framhåller Omar, "förstås ... mindre bokstavstroget, och det har förmåga att utvecklas i progressiv riktning."

Att insinuera att det är islamofobiskt att kritisera islams grundtexter, eller profeten Muhammeds mordiska uppträdande i dessa texter, är ett svårt missgrepp av Jerlerup, som framför allt slår mot toleranta muslimer.

Omar har också "puffat" för sufismen, en form av islamisk mystik, och för frihetligt sinnade muslimer som Maajid Nawaz, avhoppare från islamistsekten Hizb ut-Tahrir, vilken försöker "vända och vrida på Koranen och profeten Muhammeds läror för att få dem att passa ihop med sekulära, liberala och demokratiska värderingar".

Det har Jerlerup uppenbarligen missat, när han vill påskina att Omar dömer ut hela islam.

Anders Hesselbom sa...

Jag måste förekomma er och säga att jag tar avstånd från Torbjörn Jerlerup.

"Ateism är inte bara "icke tro på Gud" lika lite som religion bara är "tro på Gud"."

Följer inte, men ok, så här ser beviset ut:

"Alla ateister jag känt eller känner har en hel livsåskådning som är kopplad till sin ateism."

Enligt samma logik kan man säga att om någon bara träffat muslimer som är fundamentalister så är alla muslimer därför fundamentalister.

Fast förmodligen är det bara tillåtet att resonera på det här sättet om ateister, inte muslimer.

Göran sa...

"Alla ateister jag känt eller känner har en hel livsåskådning som är kopplad till sin ateism."
Kan han ha en del humanister i bekantskapskretsen?

Göran sa...

Omar, ateist med nazikopplingar verkar vara det senaste om honom. Även om han som Lars T säger puffar för mycket annat. Nämligen hela spektrumet med den gemensamma nämnaren att det är extremistiskt.

Lars Torstensson sa...

När Omar samarbetade med nazister var han faktiskt islamist och troende. Numera är han ateist och antinazist.

Göran sa...

"När Omar samarbetade med nazister var han faktiskt islamist och troende. Numera är han ateist och antinazist."
Säkert stabilt. Sällan har väl någon blivit så avklädd som i länken ovan. Antinazist har väl inte visat i handling eller vad tycker du?

Anders Hesselbom sa...

Jag baserade mitt gillande av Omar på det lilla jag vet om honom. Är det dessutom så att han kan ändra uppfattning, är han en bättre människa än de flesta.

Lars Torstensson sa...

Göran.

Mohamed Omar är förstås en oberäknelig person, som har svängt så mellan olika åsikter. Men han har faktiskt sagt så här, i En opieätares bekännelser: "I denna bekännelseskrift vill jag ännu en gång be om ursäkt för att jag har torgfört antisemitiska idéer. Denna ursäkt riktar jag särskilt till alla judar. Det var fel av mig att för min egen, egoistiska själsliga kamps skull såra judars känslor och bidra till att underblåsa antisemitismen. Jag erkänner att jag genom att på olika sätt hjälpa spridningen av judehat och förintelseförnekelse har gjort bort mig."

Ursäkten har en udd även mot Omars tidigare nazism.

Göran sa...

Ja om man tycker att jobba på SD-media är det bästa sättet att visa sin antinazism på. Jag kan tycka att det är otroligt naivt. Den dagen mytomanen säger att han nu omfattar din livsåskådning förvandlas han till ett under av rationalitet. Fråga Annika Borg hur det kan vara att gå på det.

Lars Torstensson sa...

Göran.

Nej, Omar är definitivt inget "under av rationalitet". Men hans kritik av extrem islam är både inträngande och avslöjande, beroende på hans stora kunskaper i ämnet, och den blir inte mindre så för att han också skriver i SD-media.

Ulf Gustafsson sa...

Lars T,

Nej, Omars kritik av extrem islam är vare sig inträngande och avslöjande, och hans kunskaper i ämnet är inte stora. Bara personliga och hans uttryckssätt är ofta retoriskt populistiskt. Det finns journalister och forskare som skriver mycket djupare och initierat om detta, utan att de själva måste vara extremister eller behöver locka med populistiska knep.

Lars Torstensson sa...

Ulf G.

Mohamed Omar har i tre år själv varit islamist, rört sig och haft vänner i dessa kretsar och lärt sig hur man resonerar. Självfallet har det gett honom betydande kunskaper om extrem islam. Även om han inte är forskare så är, vill jag påstå, hans personliga erfarenheter av stort intresse.

Kan du ge något exempel på att han har kritiserat extrem islam på ett populistiskt sätt?

Ulf Gustafsson sa...

Lars T,

Ja, kan har säkert lärt sig om de kretsar han rörde sig i. Lärt sig om hur extrem islam tog sig uttryck i dessa kretsar. Vilka kretsar är detta? Muslimska brödraskapet, Mili Görüs, Jamaat-e-Islami, Uppsalas islamist extremister? Detta är viktigt att veta om man använder han som källa.

I sin senaste krönika i Det goda samhället skriver Omar: "Enligt traditionell islamisk lag är det förbjudet att avbilda profeten Muhammed." Detta stämmer inte. Det finns flera olika traditioner inom islam och vissa av dem ser inga problem med att avbilda profeten. Det är förenklingar som denna som är en form av populism, det talar till folks fördomar och okunskap.

Liknande saker hittar jag i varje text om islam han skriver.

Lars Torstensson sa...

Bildförbudet i islam

Ulf.

Visst är det riktigt att inte alla islamiska riktningar fördömer avbildningar av profeten. Men rätt många gör det. Det tyder på att traditionen att göra det är utbredd i islam, även om det inte är den enda traditionen. Wikipedia skriver: "Inom betydande delar av islam råder förbud för all form av avbildning av islams profeter då detta anses kunna leda till avgudadyrkan, till exempel att de troende börjar dyrka någon profet istället för Gud."

Går man in i en moské brukar man inte hitta någon profetavbildning, bara bladornamentik och geometriska mönster. Det har förstås sina skäl.

Lars Torstensson sa...

Omar, populism och kritiskt tänkande

Man kan säkert hitta olämpliga formuleringar hos Omar. Men med en populistisk syn på islam avser man ofta att man totaldissar denna religion, och framställer alla muslimer som extremister eller potentiella terrorister, oförmögna att förbättra sin religiösa lära. Omar har tvärtom framhållit att islam kan vara liberal och progressiv, och förordat en sådan hållning. Han har också försvarat muslimers rätt att förkasta fundamentalismen, och att kritiskt granska sina heliga skrifter.

När Omar uttrycker sig så, och gör sådana ställningstaganden, motverkar han populismen.

Lars Torstensson sa...

Omar har varit en insider i olika religiösa läger

Att döma av Omars skriverier har han bevistat predikningar i olika moskéer, vissa radikala, och kommit i nära kontakt med de stora islamiska förbunden och deras företrädare, samt kunnat konstatera hur extremismen brett ut sig bland i synnerhet unga sunnimuslimer. Han har också själv talat i olika muslimska församlingar. Före och efter sin radikalisering var han alltså liberal muslim, och lärde sig hur man resonerar i de kretsarna. Han har också lutat åt sufismen. Omar har alltså varit en insider i både i radikal och progressiv islam, samt haft god insyn i den islamiska "normalreligiositeten". Sammantaget bör det ha gett honom en god överblick över svensk islam.

Även som ateist för han en dialog med olika muslimska företrädare, och han tar reda på vad de tycker i olika frågor. Nyligen visade han t ex att miljöpartisten Yasri Khan, som räknas som ett framtidsnamn i MP, har en tvivelaktig inställning till religionsfrihet, vilket jag skriver om i en annan bloggpost.

Jag finner detta i hög grad avslöjande, särskilt som MP säger sig försvara religionsfriheten, och andra fri- och rättigheter.

Lars Torstensson sa...

Omar kan genomskåda imamers tvetalan

Nalin Pekgul, som är troende muslim, har framhållit att imamer ofta talar med kluven tunga. De visar ett vidsynt och tolerant ansikte utåt, mot journalister och forskare, och ett annat, inskränkt och intolerant ansikte inåt, mot den egna församlingen. En del intervjuare, och inte minst politiker, går på detta.

Men Omar kan lätt genomskåda den taktiken, eftersom han har hört imamerna tala utan förställning.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se